چندی پیش مطلب جالبی در وبسایت مجله معتبر اتوگاید (Autoguide) آمریکا راجع به خودروهای غایب در بازار این منطقه منتشر گردید.
قضیه از این قرار بود که از هیئت تحریریه سوال شد: اگر میتوانستید یکی از خودروهای بازارهای خارجی را اینجا در آمریکای شمالی بخرید، انتخابتان چه بود؟! چند تن از اعضا پاسخهای جالبی به این مسأله دادند که شاید مرورشان خالی از لطف نباشد. در زیر برگردان پارسی نوشتار مربوطه را باهم میخوانیم.
دان ایلیکا (Dan Ilika)
علاقه زیادی به خودروهای واگُن دارم، بااینحال ترجیح میدهم گزینههای شاخصی مثل آئودی RS6 را کنار بگذارم. خودروی موردعلاقه اصلی من هولدِن یوت (Ute) نسخه SS-V است که به زیبایی هرچه تمامتر یک وانت کاربردی را با تواناییهای فنی خودروهای اسپورت در هم میآمیزد. یوت درواقع بدون هیچ دلیل و توجیه خاصی برپایه شورولت SS متولد شد. قلب ۶.۲ لیتری V8 آن توان و گشتاور به ترتیب ۴۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ پوند بر فوت (۵۴۲ نیوتونمتر) تحویل جعبهدنده دستی استاندارد میدهد تا برخلاف ظاهر نسبتاً آرامش، هرکجا که رفت جهنم به پا کند. غیرکاربردی، بیدادگر، سریع و جذاب؛ دیگر چه میخواهید؟!
جودی لای (Jodi Lai)
حاضرم یکی از اعضای به دردنخور بدنم را برای داشتن یک میتو (Mito) بدهم. گونه اسپورت آن با جعبهدنده دستی که در اروپا به فروش میرسد کاملاً مناسب من است، اما نسخه QV با پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۶۸ اسب بخاری و ۲۵۰ نیوتونمتری جذابتر مینماید. اگر میتوانستم میتو QV را با جعبهدنده دستی داشته باشم فوقالعاده میشد. بهطورکلی خودروهای هاچبک جمعوجور و اسپورت را دوست دارم اما اینیکی دقیقاً همانی است که میخواهم. امثال 4C زیادی گران هستند، اما این کوچولوی پیشرانه جلو و دیفرانسیل جلو هم زیاد بد نیست! هر وقت درباهاش فکر میکنم مثل نسخه زیباتری از فیات ۵۰۰ آبارث در نظرم مجسم میشود.
سامی حاج اَسد (Sami Haj-Assaad)
از نظر من مگان RS 275 کاپ که توسط رنواسپورت، شاخه محصولات پرفورمَنس رنو تولید میشود یک هیولای واقعی است. در کنار ظاهر خوب، حس رانندگی فوقالعادهای هم دارد و البته بسیار کاربردی میباشد. این هاچبک جذاب با تکیه بر پیشرانه ۲ لیتری توربو چهار سیلندر ۲۶۰ اسب بخاری تنها در عرض ۶ ثانیه از حالت ایست کامل به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. جدای از همه اینها، چطور میتوان به این رنگ زرد خیرهکننده نه گفت؟!
اِستفن اِلمِر (Stephen Elmer)
در استرالیا، مرسدس بنز کلاس G را میتوانید دقیقاً مطابق تصور خودتان تجهیز کنید، این یعنی با G پیکاپ تنها به اندازه یک کفیِ بار فاصله دارید. قیمت آن ۱۱۹.۹۰۰ دلار استرالیا (حدود ۹۰ هزار دلار آمریکا) است اما در عوض به اِسنورکِل (Snorkel)، بول بار (Bull Bar)، چراغ جلو مشکیرنگ، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی و لاستیکهای مناسب برای تمام سطوح مجهز میباشد. داخل اتاق تجهیزات و امکانات خاصی به چشم نمیخورد. سه دیفرانسیلِ قفل شونده نیز آماده دریافت قدرت از پیشرانه ۳ لیتری توربو دیزل هستند.
جِیسن سیو (Jason Siu)
برخلاف همکارانم که سراغ خودروهای خاص دنیا میروند، من هوندا سیویک Type R را انتخاب میکنم. درست است که نسل تازه آن بالاخره راهی آمریکا میشود اما من صبور نیستم. سیویک Type R کنونی خشونت و گیرایی بصری مدل جدید را ندارد اما ویژگیهای دوستداشتنی زیادی دارد؛ بهخصوص اگر مثل من طرفدار پروپاقرص هوندا باشید. واقعاً شرمآور است که هیچیک از مدلهای پیشین تاکنون به آمریکا نیامدهاند. حتی با یک دستگاه از نسخه سیاه (Black Edition) هم موافقم. البته باید مستقیماً به کارگاه نقاشی رفته و بدنهاش به رنگ سفید مسابقهای (Championship White) درآید؛ چون Type R همیشه باید همین رنگی باشد.
منبع: autoguide
USA & JAPAN
۱۲ بهمن ۱۳۹۵مگان RS 275 یجورایی جذابه
Ace
۱۲ بهمن ۱۳۹۵با سیویک تایپ R شدیدا موافقم.
حسین
۱۲ بهمن ۱۳۹۵چای پراید وانت و آریسان واقعا خای هست!?
اما به دور از شوخی ، کاش این وانت بنز رو وزارت بهداشت بخره و تبدیل به آمبولانس برای جاهای سعب العبور بکنه!
یا اصلا با بنز قرارداد ببندند و تو ایرانخودرو دیزل مونتاژ شه!
omid
۱۲ بهمن ۱۳۹۵پراید بدون لچکی هم گزینه مناسبی هستش !
كوروش
۱۲ بهمن ۱۳۹۵چه جالب من دقیقا الان داشتم به این موضوع فکر می کردم توی سرچ فکر کن چی دیدم
بنز یونیماگ !!!!
یعنی زبان من از توانایی های این خودرو قاصر هستش فقط ببینید این ابر ماشین چطور افرود حرکت می کند
حميد
۱۲ بهمن ۱۳۹۵چقدر بی سلیقه باید به ترتیب زیر میگفتند
وانت اریسان
تیبا هاچ بک
ساندرو
نیسان جونیور
همون هوندا سویک
MEHDI
۱۲ بهمن ۱۳۹۵سامی حاج اسد؟
KING 918
۱۲ بهمن ۱۳۹۵:-) ………..
خدا میدونه واسه چی این اسمش شده …………..
حقیقت
۱۲ بهمن ۱۳۹۵این متن کامل نیست و به طور ناقص توسط نویسنده آن ترجمه شده است.در متن اصلی نام وانت آریسان ایران خودرو هم آمده بود که نویسنده بخش مربوط به آن را کلا حذف کرده است!
امین قوام صفری
۱۲ بهمن ۱۳۹۵بله، یکی از اعضای مجله وانت آریسان رو انتخاب کرده بود، اون هم به عنوان یک فاجعه بی نظیر.
جهت اطلاع شما باید عرض کنم که نظر ایشون بصورت هوشمندانه ای حاوی مضمون سیاسی و توهین به کشورمون ایران بود و ارزش ژورنالیستی خودرویی نداشت.
هیچکس در هیچ جایگاهی حق هیچگونه توهین به کشور ما رو نداره و ضعف هامون نباید باعث بشه هر تحقیر و تمسخری رو از بقیه بپذیریم.
Mr.MRM
۱۲ بهمن ۱۳۹۵بله شما درست میفرمایید که نباید هر تحقیر و توهینی رو بخاطر ضعفامون بپذیریم. ولی شما عینا اومدین مسئله رو پاک کردین. می تونستید مقداری ویرایش کنید مطلب اصلی رو.
MPH
۱۲ بهمن ۱۳۹۵.
البته فکر نکنم انتخاب آریسان بعنوان یه فاجعه بینظیر مشکلی داشته باشه
.
خب صنعت لگن سازی مون همینه دیگه، اگه این لگنا تو هر موسسه ی معتبری تست بشن با این قیمت و امکانات(!!!) خیلی بیشتر از اینا آبرومون میره….
reza-a
۱۲ بهمن ۱۳۹۵درسته ولی بهتر بود به این مطلب اشاره ای میکردین
امین قوام صفری
۱۲ بهمن ۱۳۹۵چون مطلب کاملاً بصورت نقل قول بود نمیشد متنشو تغییر داد.
کلاً هم زیاد نمیشه همچین کاری کرد.
بالاخره بعضی ملاحظه ها باید انجام بشه برای انتشار مطالب.
این مورد هم یک در هزار بود.
vahid 956
۱۲ بهمن ۱۳۹۵با سلام و تشکر
اما بهتره یا یه مطلبو نذارید یا اگه میزارید کامل بزارید .ایشونم احتمالا جز حقیقت نگفته که شما توهین میپندارید.
کسی لینک اصلی رونداره بزاره؟ بریم ببینیم چی نوشته گرچه احتمالا تایید نمیشه
MPH
۱۳ بهمن ۱۳۹۵.
منبع: autoguide
بعد از اینکه متن تموم شده نویسنده محترم منبع رو هم لطف کرده
روی اتوگاید(بالا جایی که متن تموم میشه) کلیک کنید تا به همین مطلب در سایت اصلی راهنمایی شوید
he
۱۳ بهمن ۱۳۹۵کاملا باهتون مخالفم
از ضعف به دره
حقیقت تلخه
ahmad
۱۳ بهمن ۱۳۹۵من هم با نظر آقای قوام صفری موافقم
نویسنده در قسمت وانت آریسان به تمام ما ایرانی ها توهین کرده بود!
در اون بخش شتاب گیری و انگیزه و و اکنش عابر ها و …
خیر سرش مثلا میخواست با اون جمله مارو تحقیر کنه!!!
ASA
۱۲ بهمن ۱۳۹۵مگان واقعا قشنگ شده
علی
۱۲ بهمن ۱۳۹۵لطفا پراید وانت و وانت آریسان هم بگذارید
Archi KHAN
۱۲ بهمن ۱۳۹۵واقعا مگان RS 275 رنگش زرد خیره کننده اس ؟!
یا من چشمام کورنگی گرفته ؟!!
بهمن
۱۳ بهمن ۱۳۹۵توی متن اصلی اونجا که درباره صفر تا صد آریسان تیکه میندازه فوق العادست :)
چیزی که گفته توهین نیست بلکه یه طنزیه در قالب حقیقت. حقیقت هم تلخه
دانیال
۱۳ بهمن ۱۳۹۵متاسفانه ما ایرانیا در برابر خارجیا خود کم بینی شدیدی داریم و اینو توی رفتارمون و استقبالای عجیب و غریب از خارجیا میشه دید، مگه اونا کین؟ منطقی باشید، ارتباط دادن یک مطلب خودرویی در مورد خودروهای جهان به سیاست اونهم با همچین اشاراتی کاملا مغرضانه و غیر منطقیه، ماشین های ارزون قیمت توی هر کشوری وجود داره (البته بسته به توان خرید مردم و شدت دزدی توی اون کشور، کیفیت متفاوتی دارن)، توی هند هم سه چرخه موتور دار تا دلت بخواد هست اما این درسته که اینو سیاسیش کنیم و به تفکر مردم ربط بدیم؟ واقعا بگید با خوندن اون متن چی توی ذهن تداعی میشه؟ منظورش غیر از اینه که یجورایی این خودرو حاصل یه همچین طرز تفکریه؟ یا یه همچین مردمی که این ماشین عقب مونده رو ساختن همچین تفکری دارن؟ متاسفانه عزت نفس از این مردم گرفته شده و هر خزعبلی که اونا بهمون نسبت بدن بدون هیچ فکر کردنی قبول میکنیم، افسوس!
رضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۵اگه اون مطلب رو تحقیر وتوهین میدونیم… پس خداروشکر که جرمی کلارکسون تاحالا ایران نیومده و درمورد ماشین های ایرانی نظر نداده. چون واقعا جنبشو نداشتیم
ژورنالیست ها و کسایی که ماشین تست میکنن درمورد همه ی ماشین های دنیا انتقاد های طنز مانند می نویسن درمورد خودماشین شرکت یا کشور سازنده و غیره…
البته دراین مورد (آریسان) نویسنده چیزی جز واقعیت نگفته.پس به چیش اعتراض داشته باشیم؟
mohammad fm480
۱۳ بهمن ۱۳۹۵همه ماشیناشون خوب بودن مخصوصا بنز. ولی اون الفا رومئو میتو مضخرف بود.
بنظر منم باید کامل میزاشتینش…
احمد باقری
۱۴ بهمن ۱۳۹۵مانیاگ.
mojtabaaston
۱۸ بهمن ۱۳۹۵جای پراید خالیه
اگه پراید بره اونجا میفهمن ملت ما چقدر بدبخته حداقل دلشون میسوزه دست از ما برمیدارن