مُدها در صنعت خودروسازی میآیند و میروند. این روزها کراساوورهای کوپه مانند موردتوجه قرار گرفتهاند درحالیکه قبل از آن خودروسازان بیشتر بر ساخت کانورتیبلهای هارد تاپ اصرار داشتند؛ اما اگر چند سال به عقب بازگردیم، ساخت یک سری خودروهای جعبهای شکل غیرمعمول در میان خودروسازان ژاپنی مُد شده بود. این خودروهای چیزی بین هاچبک، استیشن و کراساوور بودند. برای مدتی طولانی این شکل خاص از خودروها در بین سازندگان ژاپنی محبوب شده بود و تعدادی از خودروسازان این کشور به ساخت خودروهایی جعبهای شکل روی آوردند. این ساختههای عجیب ژاپنی در طول دههٔ اول هزارهٔ دوم حتی در آمریکای شمالی هم عرضه شدند.
در ابتدا این نوع از خودروها در میان خریداران آمریکایی هم محبوب شدند که موجب شد حداقل یکی از سازندگان ژاپنی تولید این نوع خودروها در ایالاتمتحده را جهت تأمین نیاز محلی این کشور آغاز کند؛ اما رفتهرفته خودروهای جعبهای شکل محبوبیت خود را از دست دادند و برندهای ژاپنی یکی پس از دیگری ساخت اینگونه خودروها را کنار گذاشتند تا جایی که فروش تمامی آنها بهطور کامل در ایالاتمتحده خاتمه یافت. بااینحال طرفداران خودروهای جعبهای شکل هنوز هم میتوانند نمونهٔ جدیدی از آنها را در نمایشگاههای خودرو ببینند هرچند که این بار از ژاپن نیامده است. با این مقدمه در ادامه به معرفی خودروهای جعبهای شکل ژاپنی میپردازیم.
هوندا المنت تولید از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱
این اولین خودروی جعبهای شکلی بود که با دیگران تفاوت داشت چراکه هوندا المنت برای بازار ایالاتمتحده طراحی شده بود و در این کشور ساخته میشد. المنت بیشتر برای ماجراجویان آمریکایی ساخته شده بود؛ یعنی کسانی که در به فعالیت در فضاهای باز مانند دوچرخهسواری در کوهستانها و یا قایقرانی میپرداختند و در داخل خودرو به فضای بیشتری نیاز داشتند اما لزوماً نیازی چندانی به قابلیتهای آفرود جدی نداشتند. بااینحال سیستم چهارچرخ محرک نیز بهصورت سفارشی برای المنت ارائه میشد.
سایون XB تولید از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵
سایون XB یک خودروی کاملاً جعبهای شکل و با خطوط صاف و زاویهدار بود که تحت نامها و برندهای مختلفی در سراسر جهان عرضه شد. در سایون XB هیچ خط خمیدهای دیده نمیشد. نسل نخست این خودرو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ تولید شد و سپس نسل دوم ارائه گردید و تا سال ۲۰۱۵ در بازار حضور داشت. شاید اگر برند سایون تعطیل نمیشد تولید XB همچنان ادامه پیدا میکرد و حتی نسل جدید آن هم معرفی میشد اما به نظر میرسد تویوتا علاقهای به ادامهٔ تولید XB نداشته است چراکه پس از تعطیلی سایون تعدادی از محصولات آن مانند FR-S و iA ریبج شده و توسط خود تویوتا با نامهای GT86 و یاریس iA به بازار عرضه شدند درحالیکه خبری از XB نبود.
نیسان کیوب تولید از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴
نامتعارفترین خودروی لیست ما که ظاهر بسیار غیرمعمولی دارد، نیسان کیوب است چراکه طراحی آن مانند قطعهای از ایستگاههای فضایی آینده بود. همچنین هرچند نام این خودرو یعنی کیوب (Cube به معنای مکعب) اشاره به ظاهرش داشت اما این خودرو در لبههای خود دارای طراحی گردی بود. تولید نسل نخست نیسان کیوب به سال ۱۹۹۸ بازمیگردد اما در نسل دوم (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸) و نسل سوم (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴) ظاهر آن کاملاً جعبهای شکل شد. این خودرو بر روی پلتفرم نیسان ورسا و لیف ساخته شده بود اما ارتفاع بلندتری داشت. تولید کیوب همچنان در ژاپن ادامه دارد اما در سال ۲۰۱۱ از بازار اروپا و از سال ۲۰۱۴ از بازار ایالاتمتحده خارج شد.
کیا سول تولید از ۲۰۰۸ تاکنون
اگر شما با خواندن متن بالا تأسف میخورید که فرصت خرید یک خودروی جعبهای شکل را از دست دادهاید، یک خبر خوب برایتان داریم. هنوز هم یک نمونه از این خودروها در بازار وجود دارد اما ژاپنی نیست. این یک خودروی کرهای بنام کیا سول است. سول برای اولین بار در قالب یک کانسپت در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و سپس در سال ۲۰۰۸ به تولید رسید. این جعبهٔ کرهای هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. هرچند کیا برای ساخت سول همتایان ژاپنی آنرا شبیهسازی کرده است اما برخلاف آنها که این روزها محبوبیت خود را از دست دادهاند، فروش کیا سول بهطور پیوسته در طول عمرش در ایالاتمتحده رو به افزایش بوده است بهگونهای که تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ پرفروشترین محصول کیا در این کشور بود.
منبع: CarScoops
Viper ACR
۲۵ دی ۱۳۹۵.
تو ایران سیناد 1 و 2 تا حدی این ماشین های جعبه ای رو تداعی می کردند.
.
یادشون بخیر…
reza-a
۲۵ دی ۱۳۹۵آره یادشون بخیر
AK_007
۲۵ دی ۱۳۹۵کیا سول طراحیش ب نسبت بقیه خودرو های جعبه ای طراحی خوبی داره
و اگ بخوایم جعبه ای – وانت رو در نظر بگیریم هنوز لندکروزر سری ۷۰ و مرسدس جی کلاس هم هستن!
محمد مهدی کشاورزی
۲۵ دی ۱۳۹۵کیا ژاپنی بود؟!
faramarz
۲۵ دی ۱۳۹۵اتفاقا نیسان کیوب خیلی رخ قشنگی داره
ASTON
۲۵ دی ۱۳۹۵هیچ کدوم به دایهاتسو نمیرسه اصن متخصص این سبکه
احمد باقری
۲۵ دی ۱۳۹۵کاملا درسته، این ماشینها ممکنه در بحث شتاب، سرعت و … عالی نباشن، اما برای کاری که ساخته شدن(داشتن فضای زیاد برای سرنشینان و راحتی)، بسیار خوب عمل می کنن.
ali
۲۶ دی ۱۳۹۵کیا سول و بعدش نیسان کیوب طراحی بامزه ای دارن و کاربردی هم هستند…
GOD BLESS AMERICA
۲۶ دی ۱۳۹۵فکر کردم منظور مقاله خودروهای کلاس Kei در بازار ژاپنه ، اونها جذاب ترند.
مخصوصا بخاطر موتور های کوچکشان.
حسام صمدی
۲۶ دی ۱۳۹۵نیسان کیوب چقدر بی ریخته