از آنجایی آمریکاییها ارتباط ویژهای با خودروها و جادههایشان دارند. طی دههها با وسواس خاصی خودروی مناسب خود را انتخاب کردهاند. خودروهایی که با شغل آنها تناسب داشته باشند و در هنگام تصادف ایمنی لازم را برای خانوادهٔ آنها تأمین کند.
در این بین مردان آمریکایی وسواس بیشتری نشان میدهند. چون آنها خودرو را بهنوعی جزو ویژگیهایی فردی بهحساب میآورند و میتوانند بهوسیلهٔ آن بر دیگران تأثیر بگذارند. مردها معمولاً شاسیبلندها، تراکها و خودروهای اسپرت را انتخاب میکنند.
لسلی کندل میگوید:
ماشینهای ما تبدیل به لایه بیرونی لباس ما شده است. در نیویورک، شیکاگو و سانفرانسیسکو، مردم خودشان را با لباسهایشان ابراز میکنند. اما در لسآنجلس ماشینها جای لباسها را هم گرفتهاند. اولین چیزی که مردم متوجه آن میشوند و درباره شما یاد میگیرند ماشین شماست.
البته در شرق امریکا و شیکاگو همه چیز یک مقدار محافظهکارانه است. اما در غرب یعنی در کالیفرنیا مردم به دنبال ماشینهایی هستند که بسیار در چشم باشند. اما علاوه بر آبوهوا، وجود هالیوود در جنوب کالیفرنیا نیز در ذائقه ویژه این منطقه بیتأثیر نبوده است. برخلاف اروپاییها که با داشتن کوچه و خیابانهای کوچک بیشتر طرفدار ماشینهای کوچک هستند، آمریکاییها همیشه ترجیح دادهاند ماشینهای بزرگ برانند:
ما سوار یک ماشین ۲۰۰۰ کیلویی میشویم، میرویم توی یک بزرگراه هشت باندی. میگذاریمش روی کروز کنترل که با سرعت ثابت حرکت کنه. انگار داریم یک تخت دونفره میرانیم. با یک انگشت رانندگی میکنیم و به هر جا بخواهیم میرویم. مردم آمریکا به این عادت کردند. آنها حتی جاده رو حس نمیکنند. رانندگی میکنند بدون آنکه احساس رانندگی کنند.
خلاصه آنکه ماشین وجه اشتراک همه مردم آمریکاست:
همه ما در طول زندگی خود به نحوی با ماشینهایمان در کنش هستیم. یا میخریم، یا میرانیم، یا وقتی از کنارمان رد میشود به آنها نگاه میکنیم. بعضی از شخصیترین و هیجانانگیزترین تجربههای زندگی ما در ماشین رخ میدهد. ما به ماشینهایمان خیلی وابسته هستیم.
با توجه به تمام این بحثها در طرف دیگر گروهی از خودروها قرار دارند که اصطلاحاً ” جوجه ماشینها ” (chick cars) نامیده میشوند. این خودروها سرعت کمی دارند و ظریف و سبک هستند و شما را از آنچه هستید نهتنها بالاتر نمیبرند بلکه پایینتر نیز میآورند. در ادامه ما ۲۵ خودرو را بررسی میکنیم که اگر به پرستیژ خود فکر میکنید نباید سوار این خودروها بشوید (البته طبیعی است که منظور نویسنده، مردم هر کشوری دیگری هم که باشد مردم کشور ما نیست!)
۱- فولکسواگن بیتل
قبل از شروع توضیح در مورد اینکه چرا نباید سوار این خودرو شوید لازم است این تذکر را بدهیم که مدلهای دیگر فولکسواگن دارای ابعاد بزرگتری هستند و از این لیست فاصلهٔ بسیار زیادی دارند که هرگونه نگرانی را بین میبرد.
اگر شما میخواهید یکی از مدلهای فولکسواگن بیتل متعلق به سال ۱۹۹۸ بخرید. باید به شما بگویم که با سرلیست این فسقلیها طرف هستید که هیچ مردی نباید سوار آنها شود!
اولین فولکسواگنهای بیتل در جنگ جهانی دوم به دستور هیتلر طراحی و ساخته شدند و از آنها بهعنوان خودرویی مستحکم یاد میشد. دلیل آن هم علاوه بر بدنه، قرار داشتن موتور خودرو در عقب بود و به همین دلیل در حوادث کمتر خسارت میدید. محبوبیت این خودروها به حدی بود که کمپانی فولکسواگن با وجود چندین بار بمباران و وارد آمدن آسیب جدی به کارخانه، بازهم تولید این مدل را از سر میگرفت. بعد از اشغال آلمان، سران انگلیس قصد داشتند کارخانه را به این کشور منتقل کنند، اما هیچ شرکت انگلیسی حاضر به پذیرش این کارخانه نشد و فولکسواگن در آلمان باقی ماند و روند تولید روال عادی خود را از سر گرفت. بیتل پس از چندین سال وقفه در تولید در سال ۱۹۹۸ با یک طراحی جدید دوباره معرفی شد. که البته موتوری نهچندان قوی در زیر کاپوت خود داشت و کمکم توانست عنوان اولین جوجه اردک زشت را به خود اختصاص دهد!
بیتل های جدید نه از لحاظ ظاهری تغییر چندانی کردهاند و نه حتی از ویژگیهای خودروهای اسپرت بهرهای بردهاند. پس باید حق را به مردانی داد که هرگز حاضر به خریدن و سوار شدن بر این خودرو نمیشوند. اگر این دلایل برای شما کافی نیست به این فکر کنید که اگر بخواهید برای هدیه تولد دخترتان یک خودرو بگیرید احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان میآید یک بیتل خوشگل است. که هرچند قدرت چندانی ندارد ولی طراحی مدرن خود و یک رنگ قرمز یا صورتی به سرعت میتواند در دل دخترتان جای بگیرد.
اگر از طرفداران پروپاقرص فولکسواگن هستید به شما توصیه میکنیم بروید سراغ یک مدل قویتر مثل فولکسواگن جتا یا پاسات.
۲- هر نوع مینی ون!
مهم نیست که چه نوع مدل یا برندی در نظر شما باشد شاید بخواهید ثابت کنید که: نه این یکی فرق دارد!
ولی باید بدانید که یک آمریکایی ممکن است یک خودروی داج، شورلت و یا فورد را بخرد و یا حتی یک برند خارجی مانند هوندا یا تویوتا ولی اگر یک مرد واقعی باشد هیچ وقت سوار یک مینی ون نمیشود. این یک گناه نابخشودنی است حتی اگر آن مینی ون متعلق به همسرش باشد. ماشین خودتان خراب باشد و برای خرید کردن هیچ چارهای نداشته باشید. شاید به یک مغازه در همان نزدیکی بروید و یا دخترتان را از مدرسه برگردانید. اما هیچکدام از این دلایل، توجه مناسبی برای یک مرد آمریکایی نیست!
در سالهای اخیر سازندگان مینی ونها تلاش زیادی برای تغییر این شرایط کردن اما نتوانستهاند موفقیت چندانی به دست بیاورند. بله مینی ونها، طراحی داخلی مجللی دارند. بدنهٔ این خودروها مقاومت زیادی دارد و سیستم صوتی و تصویری نصب شده داخل آنها میتواند بچهٔ شما را در طول مسیر سرگرم کند. درحالیکه بچهها به هر صورتی که بخواهند در صندلی عقب لم میدهند. برای شما بهعنوان راننده لذت خاصی وجود ندارد.
۳- مزدای میاتا (Mazda Miata)
وقتی که میاتا برای اولین بار آمد خیلی از مردانی که در دوران بحران میانسالی بودند. احساس میکردند که نیاز دارند که این خودرو را بخرند. البته هرکدام از آنها استدلال خاص خود را داشتن اما در مورد خریدن میاتا احساس مشترکی داشتند.
برخی دیگر به دنبال سرعت هستند و قابلیت مانوری خودرو اهمیت بیشتری دارد تا داشتن سه ردیف صندلی برای نشستن بچههای کوچک. این خودرو میتوانست برای لحظاتی هرچند ناچیز آنها را از روزمرگیها جدا کند و تغییر کوچکی در سطوح انگیزشی آنها به وجود بیاورد.
و در آخر میرسیم به علت اصلی که چرا شما هرگز نباید سراغ میاتا بروید. اینکه بهصورت غمانگیزی در دو دههٔ اخیر اکثر کسانی که تصمیم به خریدن میاتا گرفتهاند در دورهٔ بحران میانسالی بودهاند. بله این خودرو یک کانورتیبل دو درب است که در اصل دو صندلی دارد. جاده میتواند لذت رانندگی را برای شما به ارمغان بیاورد وقتی که برخورد باد را بر روی پوست صورتتان حس میکنید. مشکل اینجاست که میاتا در نظر آمریکاییها خودرویی خالی از احساس زندگی بهحساب میآید و با خریدن آن، پیشینهٔ یک آدم افسرده را یدک خواهید کشید!
با تغییر خودروی خانوادگی خود به یک کانورتیبل در دوره میانسالی شما به دنبال قدرت، سرعت و جذابیت هستید. اما باید این را بدانید که میاتا از نظر آمریکاییها، با طراحی خاص، ابعاد کوچک و عملکرد پایین تنها باعث بدنامی شما خواهد بود!
۴- اسمارت فورتو (Smart Fortwo)
در طول بزرگترین بحران اقتصادی ایالاتمتحده، این خودروها در شهرهای مختلف آمریکا وارد خیابانها شدند. بیشترین تجمع اسمارت ها در پایتخت بود. هرچند که در هر بزرگراهی و کنار هر خیابانی میشد آنها را دید. با توجه به قیمت بنزین ۴.۵ دلار در هر گالن، این خودرو باتوجه به استاندارد مصرف خودرو در ۵۰ سال اخیر همچون الماس میدرخشید. اسمارت فورتو کوچک بود، راحتتر میشد آن را پارک کرد و نسبت به بقیهٔ مدلها در جادههای درونشهری ایدهآلتر بهحساب میآمد.
مصرف بهینه بهتنهایی نمیتواند رضایت کامل شما را به درست آورد بهخصوص اینکه تنوع زیادی را در انتخاب یک سدان با مصرف بهینه در اختیار دارید که از لحاظ ظاهری نیز جذابیت داشته باشند. جذابیتی که نسبت به اسمارت بیشتر مردانه باشد. شاید با خودتان فکر کنید که این چیزها برای من مهم نیست ولی نکته اینجاست که شما نمیتوانید نسبت به مسئله ایمنی اسمارت در تصادفات بیتفاوت باشید، میتوانید؟
۵- کرایسلر پی تی کروزر (Chrysler PT Cruiser)
سخت است که تصور کنیم که کرایسلر به چه چیزی فکر میکرد وقتی طرح تولید پی تی کروزر را در ایالاتمتحده به اجرا در میآورد. از یکطرف میدانیم که یکی از اهداف طراحی پی تی کروزر تولید خودرویی بهروز بود که بعضی از ویژگیهای طراحی خودروهای کلاسیک ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ را داشته باشد.
و پی تی کروزر انگار پدربزرگ آن خودروها بود. از گور برخاسته بود تا نفرین استیشن واگنها را زنده کند!
از طرف دیگر پی تی کروز بدون استفاده از چوب نوستالژی دوران بچگی را بهصورت شگفتانگیزی در مورد خودروهای دههٔ ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ در آمریکا زنده میکرد. این خودرو ویژگیهای متفاوتی از خودروهایی قدیمی و جدید در خود جمع کرده است اگر سوار بر پی تی کروزر از خیابانهای شلوغ عبور کنید آدمهایی را میبینید که با تعجب به شما و خودرویتان نگاه میکنند و گیج از سؤالهایی که در ذهن دارند سر تکان میدهند. راحتتر بگوییم با سوار شدن بر پی تی کروزر بهنوعی شما به مضحکهٔ خاص و عام تبدیل میشوید.
با توجه به گزینههای مناسبی که در دسترس هستند بهسادگی میتوان به این نتیجه رسید که بهراحتی میتوان یک خودروی ۵ سرنشین را پیدا کرد که طراحی قابلتحملتری داشته باشند. بهخصوص وقتی که در بازار کراس اوور و شاسیبلندها انتخاب کنیم حتی میتوانیم به یک خودروی مردانه و آبرومند برخورد کنیم که علاوه بر اینکه از لحاظ تعداد سرنشین همانند پی تی کروزر باشد بلکه فضای داخلی به نسبت بزرگتر و مصرف سوخت بهینهتری نیز داشته باشد.
در نهایت میتوانیم بگوییم که پی تی کروزر خودروی جالبی به نظر میرسد. البته از دور و به شما توصیه میکنیم که همان دور بمانید!
ادامه دارد…
ترجمه: صادق چولکی
با نگاهی به مقالهٔ فرهنگ خودرویی در آمریکا نوشتهٔ امیرحسین پورسینا، ماهنامه صنعت خودرو
منبع: mensmagazine
سروش
۶ اسفند ۱۳۹۴واقعا هم حق دارن سوار نشن اینا که نه ایمنی دارن نه زیاد قیافه به خصوص اون اولیه ولی در مورد فولکس زیاد موافقشون نیستم
Lord Cezar
۶ اسفند ۱۳۹۴شما به جثه این ماشینا نگاه نکنید . تو گوگل یه سرچ بزنید و تست تصادف اسمارت با اس کلاس مرسدس بنز رو ببینید متوجه ایمنی این ماشین ریزه میزه میشید.
اشتباه ما اینه که فکر میکنیم وقتی ماشین کوچیک میشه ایمنیش کمتر میشه . پراید نیست که . اسمارت و بیتل و … از این قاعده مستثنا هستن.
سروش
۶ اسفند ۱۳۹۴اگرتصادف بسیار شدید باشه غیر ممکنه بتونن مقاومت کنن حتی خودروهای حجیم تروسنگین تر از اینا هم نمیتونن همین پارسال بود که یکی از همکارای بنده تو اتوبان مدرس با benz cls تصادف کرد وجابه جا فوت کرد ودوستشم رفت تو کما وبعد 7-8 روز فوت کردماشینشم یه لاشه شده بود تازه سرعتشم خیلی بالا نبوده 130-140تا ولی حتی زندم نموندن . اینا که دیگه جای خود دارن
Lord Cezar
۶ اسفند ۱۳۹۴خوب معلومه تو سرعت های بالا و تصادف های شدید هر ماشین ایمنی هم باشه ضربات شدیدی میبینه.
تست های تصادف هم تو سرعت 64 کیلومتر بررسی میشه فکر کنم و بنابریا با سرعت 130 140 که می فرمایین ضربه وارده چند برابر میشه حتی اگر سوار بر ماشینای ایمن بود.
علي
۶ اسفند ۱۳۹۴باهات موافقم.تو برزیل از هر ۱۰ تا ماشین ۵ تاش بیتله که بیشتریشم آقایون سوارن . بیتل و ون فولکس یکی از دوست داشتنی و خاطره انگیز ترین ماشینهای طول تاریخه که مرد و زن نداره.
سروش
۶ اسفند ۱۳۹۴بله تو سرعتای بالا معلومه که هر خودرویی اسیب جدی میبینه ولی من منظورم به اینه که شما هم فک نکن اینا خیلی ایمنن بدون که اگه تصادف شدید باشه نمیتونن مقاومت کنن حتی بنزو بی ام دبلیو که خیلی جثه بزرگ تری دارن اینا به مراتب ایمنی بسیار پایین تری داره بعدم سرعت که نباید ملاک باشه چون اگه اینطوری باشه 250 کیلومتر سرعتو واسه خوشگلیه صفحه کیلومتر میزنن 130_140 تا که سرعتی نیست واسه بنز ولی باهمین سرعتم داغون شده بود پس سرعت ملاک نیست مقاومت خودرو مهمه
sajad
۶ اسفند ۱۳۹۴سروش حرفات شبیه بچه ها میمونه :-|
اگه سرعت ملاک نیست پ چرا تست تصادف های آمریکا که سخت ترین تست ها هستن با سرعت های بیشتری انجام میشن.
بوگاتی هم ۴۰۰ تا میره اما اگه با ۵۰ تا تصادف کنه با ۴۰۰ تا تفاوتی نداره!
درضمن بد نیست تستای تصادف اسمارت رو ببینی.
برای اطلاعت که از اسمارت زیر مجموعه دایملر-بنزه ، پس کوچیک نشمارش
edris
۷ اسفند ۱۳۹۴جناب استاد سجاد ! این طوری هم که شما میگی حرفای سروش بی منطق نیست. در اینکه اسمارت به نسبت خودروی ایمنیه شکی نیست و خودم تست تصادفشو با اس 500 دیدم ولی اگه به حرفاش توجه کنی میگه “به نسبت” ایمنی ضعیف تری داره.
خودرو های عادی به دلیل داشتن کاپوت بزرگ در هنگام تصادف از جلو بخشی از ضربه رو موتور و کاپوت و سپر جذب میکنه ولی اسمارت فورتو حتی تصور شاخ به شاخ باهاش هم ترسناکه! و نسبت به ماشین عادی انتظار میره ایمنی کمتری داشته باشن.
edris
۷ اسفند ۱۳۹۴نظر یک شهروند امریکایی :
ما سوار یک ماشین ۲۰۰۰ کیلویی میشویم، میرویم توی یک بزرگراه هشت باندی. میگذاریمش روی کروز کنترل که با سرعت ثابت حرکت کنه. انگار داریم یک تخت دونفره میرانیم. با یک انگشت رانندگی میکنیم و به هر جا بخواهیم میرویم. مردم آمریکا به این عادت کردند. آنها حتی جاده رو حس نمیکنند. رانندگی میکنند بدون آنکه احساس رانندگی کنند.
نظر یک شهروند ایرانی :
ما سوار یک ماشین 750 کیلویی می شویم، میرویم توی خیابان های تنگ و پر چاله. ماشین هیچ امکاناتی نداره ولی شیشه هاش برقیه. هوای آلوده استنشاق میکنیم. انگار 40 ساله داریم تو دهه 90 میلادی زندگی میکنیم. مردم ایران به این عادت کردند. آنها حتی رانندگی با ماشین ایده آل رو تجربه نکرده اند. رانندگی میکنند بدون اینکه لذتی ببرند!
ولی در عوض اون دنیا جامون خوبه. چون نه دروغ و گرون فروشی تو کارمونه نه دزدی پول مردم. هم دنیا رو داریم هم آخرت. مردم دنیا به ما حسودی میکنند
سروش
۷ اسفند ۱۳۹۴جناب سجاداتفاقا شما منظور منو خیلی بچگونه متوجه شدی اولین که من موندم الان اصلا بوگاتی چه ربطی به این ماشین قورباغه ایا داره که باهاشون مقایسه میکنی ؟؟؟؟؟؟ من کی درمورد بوگاتی صحبت کردم اخه عزیر من که اونو مثال میزنی اون اصلا از نظر ایمنی قدرت سرعت همه چی با اینا متفاوته بعدم معلومه که ادریس منظور منو خوب فهمید بعدم من خودم تجربه دارم که میگم یه بار خودم با سرعت 150_160 تا اسم ماشینم حالا اصلا نمیارم ولی ماشین خوبی بود با یه 206 تصادف کردم که من مقصر بودم ولی با این که تصادف شدید بود ولی هیچکس خراش بر نداشت چون ماشینی که من سوار بودم حجیم بود و جثه بزرگی داشت ولی 206 داغون شده بودوماشین من کمتر اسیب دید، من اصلا به تست کار ندارم من به تجربه ای که کسب کردم کار دارم پس مقاومت و ایمنی وجثه ماشین خیلی مهم تره تا سرعت
moein
۶ اسفند ۱۳۹۴حق هم دارن دارن برا خودشون پادشاهی می کنن هر خودروی رو بخوان با قیمت مصوب اصلی می خرن
همینه که هس
REZA
۶ اسفند ۱۳۹۴کشوری که ماشین هایی مثل فورد رپتور و موستانگ و کامارو و کوروت و چلنجر و چارجر و وایپر تولید میکنه باید هم مرداش سوار همچین ماشین های کوچولو و مزخرفی نشن
احسان(احسان)
۶ اسفند ۱۳۹۴راست میگه…بعضی از هیجان انگیزترین و پر التهابترین لحظه های زندگی ما در ماشین رخ میده و هر چی ماشین جادارتر باشه بهتره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
aryan
۶ اسفند ۱۳۹۴قهمیدم منطورت چی بود
خب اون ها هم فرهنگ خودشوونو دارن
احسان آرسنالی
۶ اسفند ۱۳۹۴من که میاتا رو دوست دارم
John
۶ اسفند ۱۳۹۴ماشین و کلا ابزار ها خیلی روی شخصیت آدم تاثیر میزاره ، تصور کنید که سوار volvo xc90 شدید، ببینید چه حس وقار و شوکت و جلالی بهتون دست میده، جوری که حس می کنید دنیا تو مشتتونه، حالا خودتونو توی سایپا 111 تصور کنید، حس حقارت و ضعف رو حس می کنید؟
قصدم بی احترامی نسبت به دارنده های 111 نیست، هدفم از این حرف اینه که انتخاب ماشین درست رو دسته کم نگیرید، حالا دیگه فرقون سازای وطنی و تمان دست اند کاران، با ساخت این قوطی حلبی های آشغال شخصیت مردونه و جلال و اعتماد به نفس ما و صد البته جانهای گران بهای مارو نشونه گرفتن.
فلسفه ی آمریکایی از رو هوا شکل نگرفته که می گه قدرت واقعی درون خودته، فقط اگه خودتو باور کنی
Reza
۶ اسفند ۱۳۹۴لطف کنین سمندو دنا و پرایدو هم به لیستتون اضافه کنین
احمد باقری
۶ اسفند ۱۳۹۴واقعا هم یه سر و گردن از بقیه ماشینها پایینتر هستند و حتی بیشتر.
me84
۶ اسفند ۱۳۹۴تو کشور خودمون هم میتونیم به mvm110 اشاره کنیم که هیچ ابهت خاصی نداره و حتی پراید هم بنظر من نسبت به اون خیلی مردونه تره
Archi KHAN
۶ اسفند ۱۳۹۴نظر یک شهروند امریکایی :
ما سوار یک ماشین ۲۰۰۰ کیلویی میشویم، میرویم توی یک بزرگراه هشت باندی. میگذاریمش روی کروز کنترل که با سرعت ثابت حرکت کنه. انگار داریم یک تخت دونفره میرانیم. با یک انگشت رانندگی میکنیم و به هر جا بخواهیم میرویم. مردم آمریکا به این عادت کردند. آنها حتی جاده رو حس نمیکنند. رانندگی میکنند بدون آنکه احساس رانندگی کنند.
شما فکر میکنید نظر یه ایرانی چی باشه !؟!!!
ShoMpeT
۶ اسفند ۱۳۹۴ربطی به ایالات نداره، کلا آمریکائی ها همه چیز رو گنده و کت و کلفت دوست دارند…
در مورد اسمارت کار هم که ارتباطی با آمریکائی ها و بقیه نداره! بهتره فقط دختر ها سوار بشن! مال ما که الان 6 ماه هست حتی روشنش هم نکردیم…
یاسین
۷ اسفند ۱۳۹۴سلام به همه.به به موضوع اسمارته.یه پرسش چه ربطی بین اسمارت و اسمارتیس هس!شوخی!بگذریم.در ایمن بودنش که شکی نیست.هرچه باشه بنز مدیریتش رو به عهده داره.من فیلمش رو به گمونم تو یکی از خیابان های نیویورک داشتن پر می کردن رو دیدم که در حالی که ایستاده بود یه اس یو وی لینکلن روش گذاشتن تا ایمنی رو به رخ بقیه بکشن!چون یه جا در مورد اپیروس که ابتدای تولیدش به ایران اومد نوشته بود که حق تردد بزرگراه های آمریکا داره که یه تستش تحمل دوتن وزن یا بار یا فشار بر روی سقفشه!ولی راس میگن یه جسم کوچیک طبق قوانین فیزیک به علت جثه کوچیک سوا از محکمی دچار ضربات بیشتری میشه.چون مشخصه هر چه کوچکتر اصطحکاک کمتر و جذب انرژی بیشتر!می تونید این آزمایش رو با درب قندان با یه فشار یکسان انجام بدین!در کل خوبه بخوای با همه قهر کنی که سوار بشی یا نه بنزین بشه لیتری سه دلار مصوبه امروز!
shz
۷ اسفند ۱۳۹۴باتشکر از سایت خوبتون .فقط من یه گلایه دارم از اینکه بعضی از موقعها سایتتون بسته هست.من با فیلتر شکن وارد میشم.لطفا یه اقدامی برای این موضوع بکنید
Alireza
۸ اسفند ۱۳۹۴ماشین های اسمارت بیش از دو تن فشار هم میتونن تحمل کنند
ویدیوش????
http://vip.opload.ir/vipdl/94/12/pocket1/trim-70A9AD30-CD66-41A6-97DD-5B26D7796348.mov
بهنام طیبی
۱۱ اسفند ۱۳۹۴چه جالب
آرش
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ولی من هنوز عاشق میاتا هستم.