همان طور که میدانید مراسم سالانه انتخاب خودروی برتر سال پیشینه ای دیرینه دارد. تاریخچه انتخاب خودروی سال به سال ۱۹۶۴ میلادی بر میگردد و از آن سال به بعد ۵۸ روزنامه نگار، کارشناس و نویسندهٔ خودرو از ۲۲ کشور اروپایی گرد هم میآیند و خودروی سال اروپا را انتخاب میکنند. داوران، خودروی سال را آخر سال قبل معرفی میکنند، یعنی خودروی سال ۲۰۱۳ را آخر سال ۲۰۱۲ معرفی میکنند.
خودروی های کاندید برای انتخاب باید جدید یا فیس لیفت شده باشند در ضمن یکی دیگر از شرایط، دسترسی ۵ کشور اروپایی به آن و فروش سالیانه حداقل ۵ هزار عدد میباشد.
در ادامه با خودروهای قدیمی و جدید منتخب سال، به طور خلاصه آشنا خواهید شد:
۱۹۶۴- rover 2000
در سال ۶۴ میلادی رُوِر ۲۰۰۰ فاتح این رقابت شد، رُوِر ۲۰۰۰ این پیروزی را مدیون سواری و هندلینگ فوقالعاده و همچنین مقرون به صرفه بودنش است،اگرچه موتور این خودرو ضعیف بود اما در آن زمان رقابت در همین رنج بود.
۱۹۶۵-austin 1800
آستین ۱۸۰۰ با داشتن ویژگیهای رانندگی خوب،دیفرانسیل جلوی عالی و داشتن فضای بار و سرنشین زیاد موفق شد لقب خودروی سال را در سال ۶۵ از آن خود کند.در آن سال فوردموستانگ رقیب اصلی این خودرو به حساب میآمد.
۱۹۶۶- رنو ۱۶
چرخهای ۱۶ اینچی ، دیفرانسیل جلو بودن و عملکرد خوب سیستم تعلیق باعث شد که رنو ۱۶ این قهرمانی را از رولز رویس silver shsdow بگیرد.نا گفته نماند که این خودرو جزو خودرو های چابک آن زمان بوده است.
۱۹۶۷-فیات ۱۲۴
کارآمد،مقرون به صرفه و بزرگ از ویژگیهای این خودرو است.البته یک سبک نو در صنعت خودروسازی همین خودرو بود که از فناوریهای زیادی استفاده کرده بود مخصوصاً در موتور خود.
۱۹۶۸- NSU Ro 80
یک خودروی لوکس جمع و جور با ظاهری پر زرق و برق به همراه موتورهای نوآورانه قهرمان سال ۶۸ شد،این خودرو دارای انتقال نیروی نیم اتوماتیک میباشد.در آن سال فیات ۱۲۵ و Simca 1100 به ترتیب دوم و سوم شدند.
۱۹۶۹-پژو ۵۰۴
سبک Pininfarina و اصلاحهای قابل تحسین، خودرویی همیشه برنده برای برند پژو بجود آورد به نام ۵۰۴.چهار ترمز دیسکی با عملکرد خوب و طراحی دوست داشتنی از نقاط قوت این خودرو است،اگرچه از موتوری با تکنولوژی قدیمی استفاده میکند.
۱۹۷۰-فیات ۱۲۸
اولین ماشین واقعاً مدرن فیات که با ظرافت خاصی ساخته میشد و اگرچه در ابعاد کوچکی قرار دارد اما قیمت نسبتاً کم آن،خودرویی خانوادگی در آن زمان به وجود آورده بود.
۱۹۷۱-سیتروئن GS
یکی از خودروهای برجسته سال ۷۱ با ویژگیهای پیشرفته.دیسکهای ترمز همه جانبه و سیستم تعلیق مستقل کاری کرد که GS خودروی سال شود.
۱۹۷۲-فیات ۱۲۷
127 یک خودروی کوچک و مدرن برای فیات بود.با وجود ابعاد کوچکش،فیات ۱۲۷ فضای خوبی برای سرنشینانش فراهم میکند.فیات ۱۲۷ با امتیاز ۲۳۹ فاتح این رقابت شد و با اختلاف زیادی رنو ۱۵/۱۹ را شکست داد،رنو تنها ۱۰۷ امتیاز کسب کرده بود.
۱۹۷۳-آئودی ۸۰
40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،قبل از عرضه این مدل همه از فولکس واگن پاسات تعریف میکردند اما طراحی منسجمتر و وزن کمتر سبب پیروزی این مدل شد.
۱۹۷۴-مرسدس بنز ۴۵۰ S
در سال ۱۹۷۴ جایزهٔ خودروی سال به شهر اشتوتگارت رسید،گل سرسبد بنز یعنی کلاسs 220اسب بخار قدرت،تزریق سوخت در موتور V8،عملکرد قوی و دنده سه سرعته اتومات از نکات برتر این خودرو است البته ظاهر مدرن و لوکس آن هم باید در نظر گرفت.
۱۹۷۵-سیتروئن CX
فناوریهای پیشرفته،طراحی فرانسوی و مقرون به صرفه بودن سبب شد که جایزه خودروی سال به Citroën CX برسد.در آن سال بیشتر مردم فکر میکردند فولکس واگن Golf Mk1 خودروی سال شود اما چنین نشد.
۱۹۷۶- Simca 1307 and 1308
این دو مدل با وجود عدم سرمایه گذاری صاحبان کارخانه و موتورهای از رده خارج شده خودروی سال شدند اما ۱۳۰۸ و ۱۳۰۷ هر دو خودروی کاربردی و بزرگ بودند و حمل و نقل با آنها به راحتی صورت میگرفت.
۱۹۷۷-ROVER SD1
بیشتر مردم دوست داشتند از این خودرو داشته باشند در نتیجه در سال ۱۹۷۷ Rover SD1 خودروی سال شد.نکاتی که این خودرو را متمایز میکرد قیمت پایین و موتور قدرتمند V8 آن بود.این خودرو سبب شد تا آئودی ۱۰۰ و فورد فیستا طعم شکست را تجربه کنند.
۱۹۷۸-پورشه ۹۲۸
پورشه ۹۲۸ یک خودروی اسپرت بود که موفق شد خودروی سال شود.پیروزی آن مربوط به ۳۵ سال پیش است و قطعاً میتوانیم نمونه کاملتر آن را در ۹۱۱ امروزی ببینیم.موتور V8 پیشرفته و کارکرد فوقالعاده آن سبب شد تا سری ۷ و فورد گرانادا به ترتیب در مکان دوم و سوم جای بگیرند.
۱۹۷۹-کرایسلر/تالبوت Horizon
Horizon بجای SIMCA 1100 به عنوان یک خودروی جهانی وارد بازار شد.در سال ۱۹۷۹،با امتیاز ۲۵۱ فیات Ritmo را شکست داد.این خودرو دارای سواری نرم و راحتی بود اما کمی در سیستم فرمان و موتور مشکل داشت.
۱۹۸۰- Lancia Delta
حتی مدل اصلی و بدون توربو شارژ آن هم محبوبیت داشت و مردم آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی یا ظاهری جذاب میشناختند.به هر حال داوران برتری این خودرو را نسبت به واکسهال آسترا و پژو ۵۰۵ اعلام کردند.
۱۹۸۱-فورد Escort Mk3
این سری از فورد یک سری اصلاح شده و دیفرانسیل جلو میباشد.موتور های این مدل از نوع CVH میباشند که بسیار کم تعمیر هستند و هزینه نگهداری آن هم پایین است.این پیروزی سبب شکست فیات پاندا شد.
۱۹۸۲-رنو ۹
رنو ۹ قطعا خودروی رده بلایی نبود به خصوص با موتور ضعیفش،اما راحتی،لوازم مطلوب و گیربکس ۵ سرعته به اندازه کافی برای پیروزی مناسب بود.
۱۹۸۳-آئودی ۱۰۰
آئودی ۱۰۰ به عنوان خودرویی لوکس شناخته میشد،دیفرانسیل جلو بدون آن بسیار معنی دار بود.اصلاح ویژگیهای آیرودینامیکی این خودرو کار فوقالعاده ای بود.آئودی ۱۰۰ طیف وسیعی از موتور های ۵ سیلندر را در اختیار داشت از جمله موتور ۵ سیلندر دیزلی.
۱۹۸۴-فیات Uno
در سال ۱۹۸۴ مسابقه بین Uno و پژو ۲۰۵ بود رقابت بین فرانسه و ایتالیا.فیات توانست امتیاز بالاتری بگیرد و قهرمان شود.در این سال مقام سوم به فولکس واگن گلف MK2 رسید.
۱۹۸۵-واکسهال آسترا MK2/اپل Kadett
مدلهای اصلاح شده و بهبود یافته اپل و واکسهال توانستند فاتح رقابت خودروی سال شوند.موتور های کارآمد و در عین حال قدرتمند،ظاهر خوب و آیرودینامیک مناسب و طیف گسترده ای از وسایل اسپرت از ویژگیهای این مدلها است که باعث شد در سال ۱۹۸۵ قهرمانی را از رنو ۲۵ و LANCIA THEMA بگیرند.
۱۹۸۶-فورد Scorpio
جایگزینی برای فورد گرانادا که برنده خودروی سال ۱۹۸۶ شد.این خودرو نسبت به گرانادا دارای طراحی و کیفیت ساخت بهتر و بالاتری است و کمی هم بزرگتر شده است.این خودرو دارای لوازم استاندارد زیادی است. از ویژگیهای مثبت این خودرو میتوانیم به ترمز ضد قفل(ABS) اشاره کنیم که ایمنی خودرو هم افزایش میدهد.
۱۹۸۷-واکسهال Carlton/اوپل امگا
یک سدان لوکس اما نه در سطح عالی که هنر آلمانها در آن دیده میشود.این خودرو سبب شد تا آئودی ۸۰ و بیام و سری ۷ سر جای خودشان بنشینند.این خودرو به عنوان یک مدل اصلاح شده با فضای بزرگ به حساب میآید.
۱۹۸۸-پژو ۴۰۵
خودرویی آشنا برای ایرانیان حتی بعد از ۲۵ سال !اما باید بدانید همین خودرویی که روزانه آن را صدها بار در خیابان ها می بینید، روزی با ۲۱۲ اختلاف امتیاز سیتروئن AX را شکست داده است.ظاهر شیک،هندلینگ فوقالعاده و موتور دیزل پیشرفته پیروزی ۴۰۵ را تضمین میکند.
۱۹۸۹-فیات Tipo
هاچ بک سنت شکن فیات با سیستم تعلیق عقب با کارکرد عالی توانست خودروی سال شود.این خودرو در مقابل پول پرداختی بسیار می صرفد اما موتور های بنزینی آن ضعیف و فضای آن هم کم میباشد.
۱۹۹۰-سیتروئن XM
یک پیروزی راحت توسط XM در سال ۱۹۹۰.سیتروئن در این سال با اختلاف ۱۷۵ امتیاز مرسدس بنز SL را راهی خانه کرد.تنها ضعف این خودرو طراحی آن است که بسیار جسورانه و آیرودینامیکی میباشد اما سواری عالی و موتور های فوقالعاده این ضعف را به فراموشی میسپارند.این خودرو در حقیقت پدر زانتیاای است که روزی سایپا آن را تولید می کرد.
۱۹۹۱-رنو کلیو
کلیو نشان دهندهٔ یک تغییر بزرگ در سوپر مینیها می باشد.یک ظاهر جذاب طرفداران زیادی را برای این خودرو فراهم کرده بود.البته سطح تجهیزات و فضای آن هم باید در نظر گرفت.
۱۹۹۲-فولکس واگن گلف MK3
نسل سوم گلف سبب شد تا فولکس واگن برای اولین بار فاتح رقابت خودروی سال شود.کیفیت و سطح ساخت این نسل نسبت به نسل دوم افزایش چشمگیری داشته است که موجب شد واکسهال آسترا و سیتروئن ZX از رقابت جا بمانند.
۱۹۹۳-نیسان Micra
Micra اولین خودرو با طراحی کاملا ژاپنی میباشد که صرفا برای خودروی سال شدن راهی بازار شد.کیفیت ساخت عالی،محدوده موتور های پیشرفته و طراحی جذاب از نکاتی است که رقبای این خودرو را به زانو درآورند.
۱۹۹۴-فورد موندئو
اولین نسل از موندئو پیشرفت چشمگیری برای فورد به حساب میآمد.موتور های zetec شروعی خوب برای فورد بود که نکات مثبتی را در پی داشت.طراحی مدرن به همراه قیمت رقابتی از ویژگیهایی است که موجب برتری این خودرو شد.
۱۹۹۵-فیات Punto
زور آزمایی سوپرمینی ها برای دست یابی به جایزه به سال ۱۹۹۵ بر میگردد.در این سال فیات Punto، فولکس واگن پولو را شکست داد.فضای داخلی فوقالعاده،طراحی جذاب و مقرون به صرفه بودن آن موجب شد تا خودروی سال شود.
۱۹۹۶-فیات Brava/Bravo
یک پیروزی خاطره انگیز برای فیات،چرا که فیات در این سال رقبای قدری همچون پژو ۴۰۶ و آئودی A4 را شکست داد.طراحی متمایز،ارزش برای پول پرداختی و بهبود کیفیت ساخت برای پیروزی کافی بود.
۱۹۹۷-رنو مگان Scenic
میتوان گفت یکی از برجستهترین ام پی ویهای تاریخ همین رنو مگان است که در سال ۱۹۹۷ خودروی سال شد.بازخورد های خوب خانوادهها از این خودرو،مگان mpv را به یک خودروی جهانی تبدیل کرده بود.در آن سال مگان توانست ۴۰۵ امتیاز بگیرد و از فوردکا ۲۹۳ امتیازی و فولکس واگن پاسات ۲۴۸ امتیازی پیشی بگیرد.
۱۹۹۸-آلفارومئو ۱۵۶
یک پیروزی شکفت انگیز برای این سری از آلفا.آلفا ۱۵۶ با اختلاف امتیاز ۱۸۸ گلف را شکست داد.داوران به طراحی ظریف،هندلینگ عالی و عملکرد خودرو بیشترین نمره را دادند.
۱۹۹۹-فورد فوکوس
به نظر میرسد فوکوس جانشین خوبی برای اسکورت باشد چرا که با ۴۴۴ امتیاز(۱۷۲ امتیاز بیشتر از مکان دوم یعنی واکسهال آسترا)توانست خودروی سال شود.طراحی بروز،سیستم تعلیق پیشرفته و موتورهای zingy از عوامل این پیروزی بودند.
۲۰۰۰-تویوتا یاریس
اولین پیروزی برای تویوتا توسط یاریس انجام شد،در حالی که همه فکر میکردند فیات Multipla خودروی سال میشود یاریس با ظاهری زیبا و موتورهای عالی VVTI با اختلاف ۱۹ امتیاز این پیروزی را از ام پی وی فیات گرفت.
۲۰۰۱-آلفارومئو ۱۴۷
147 برای جانشینی ۱۴۵ و ۱۴۶ راهی بازار شد که در سال ۲۰۰۱ به عنوان خودروی سال معرفی شد.یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو موتور دیزلی با عملکرد فوقالعاده آن است.این خودرو با ۲۳۸ امتیاز نسل سوم فورد موندئو را شکست داد.(تنها با ۱ امتیاز اختلاف).
۲۰۰۲-پژو ۳۰۷
پژو در این سال توانست رنو لاگونا فرانسوی و فیات stilo ایتالیایی را شکست دهد.این دو خودرو به ترتیب دوم و سوم شدند.بیشتر امتیازها به دلیل ظاهر جذاب،راحتی سواری و فضای داخلی کاربردی به ۳۰۷ داده شد.
۲۰۰۳-رنو مگان
رنو مگان،خودرویی که هنوز در ایران جزو انتخابهای خوب بین ۶۰ تا ۷۵ میلیون به حساب میآید، در سال ۲۰۰۳ خودروی سال شد.ظاهری جذاب و جسورانه یکی از ویژگیهای این خودرو است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.همچنین موتور ۱.۹ لیتری کارآمد و قدرتمند سبب شد تا مزدا ۶ به جایگاه دوم نقل مکان کند.
۲۰۰۴-فیات پاندا
همه فیات پاندا را به خاطر ویژگیهای عالیاش میشناختند.خودرویی کوچک، مقرون به صرفه با موتوری کارآمد و به همراه کابینی زیبا خودروی سال ۲۰۰۴ شد.
۲۰۰۵-تویوتا پریوس
تحولی در صنعت خودروسازی،نسل دوم این خودروی هیبریدی با بهبود ضعفهایش توانست خودروی سال شود.این اصلاحها بیشتر در ظاهر و عملکرد خودرو به چشم میخورد.پریوس با اختلاف ۱۳۹ امتیاز سیتروئن C4 را شکست داد.
۲۰۰۶-رنو کلیو
نسل سوم کلیو هم ادعای خودروی سال شدن کرد و خودروی سال هم شد.پس از ۱۵ سال از عرضه سری اول،سری سوم هم نتیجه گرفت این یعنی یک موفقیت برای رنو در کلاس سوپر مینی.کلیو با پنج امتیاز بیشتر اول شد و فولکس واگن هم به مقام دوم رسید،در این سال آلفارومئو ۱۵۸ هم سوم شد.
۲۰۰۷-فورد S-MAX
یک رقابت نزدیک در سال ۲۰۰۷ که با اختلاف ۲ امتیاز واکسهال کورسا دوم شد و ام پی وی فورد فاتح جایزه خودروی سال شد.مقرون به صرفه بودن،وجود ۷صندلی و هندلینگ عالی این خودرو را به پیروزی رساند.
۲۰۰۸-فیات ۵۰۰
بازهم رقابت سوپر مینیها اما این بار بین فیات و مزدا.فیات توانست از مزدا ۲ ۳۳ امتیاز بیشتر در یافت کند و خودروی سال شود.طراحی زیبا و ظریف،کیفیت ساخت و فضای داخلی عالی از جمله ویژگیهایی است که مورد توجه داوران قرار گرفت.
۲۰۰۹-واکسهال insignia
باز هم یک رقابت نزدیک که سبب شد تنها با ۱امتیاز اختلاف، فورد فیستا دوم و واکسهال اول شود.واکسهال توانست ۳۲۱ امتیاز بگیرد،طراحی زیبا،کیفیت ساخت و امکانات زیاد بیشترین امتیاز را دریافت کردند.
۲۰۱۰-فولکس واگن پولو
بالاخره پولو هم توانست خودروی سال شود.پولو از تویوتا iQ 10 امتیاز بیشتر گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.طراحی منسجم،فضای داخلی جادار و کارآمد و موتورهای پیشرفته این خودرو را به این پیروزی رساندند.
۲۰۱۱-نیسان لیف
اولین خودروی کاملاً الکتریکی هم در سال ۲۰۱۱ توانست خودروی سال اروپا شود.لیف ۲۵۷ امتیاز کسب کرد و جولیتای محبوب را با ۲۴۸ امتیاز راهی مقام دوم کرد.
۲۰۱۲-واکسهال آمپرا
خودرویی هیبریدی که برادر دوقلوی شورولت ولت میباشد.این خودرو از یک موتور ۱.۴ بنزینی و یک موتور الکتریکی با توان ۱۴۸ اسب بخار که از یک باتری یون لیتیوم ۱۶ کیلووات ساعتی تغذیه میکند،استفاده میکند.این خودرو با ۳۳۰ امتیاز اول شد و فولکس واگن آپ هم با ۲۸۱ امتیاز به مقام دوم دست یافت.
۲۰۱۳-فولکس واگن گلف
پس از نسل سوم،حالا نوبت نسل هفتم است تا خودی نشان دهد.نسل هفتم گلف خودروی سال امسال شد.داور های بیشتر به کارآمدی موتور و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی رای دادند.در این سال گلف توانست ۴۱۴ امتیاز دریافت کند،تویوتا جی تی ۸۶ هم به ۲۰۲ امتیاز رضایت داد و ولوو V40 هم با ۱۸۹ امتیاز مقام سوم را از آن خود کرد.
آنچه در این مطلب به چشم میخورد،پیشرفت سریع صنعت خودروسازی اروپا میباشد اما متأسفانه در کشور ما اصلاً به این مسئله توجه نمیشود و صنعت خودرو سازی ما مانند یک آب راکت است که گاهی نوساناتی را تجربه میکند.(مثلاً تولید پژو ۴۰۵ ۲۵ سال پیش)به هر حال با خودروهای سال اروپا به طور خلاصه آشنا شدید،به نظر شما با این تفاسیر کدام خودرو میتواند خودروی سال ۲۰۱۴ اروپا شود؟
در این میان خودروساز های زیادی توانستند مقام بیاورند اما فیات با ۹ پیروزی،بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است.
jaguar
۶ خرداد ۱۳۹۲و قطعا بین همه اینا پژو 405 برترینه!
افسانه زنده اس لامصب
پهلوانان نمیمیرند همینه!
feri 007
۷ خرداد ۱۳۹۲این موضوع خیلی خیلی عالی بود سایت پدال….
آقای سیادتی ممنون از این مطلب جالبتون…
بعد از مدتی بالاخره یه چیز متفاوت و آموزنده توی این وب سایت قرار گرفت و مارو با ماشینای قدیمی آشنا کرد و یه مقدار هم نوستالژی بود(آخه ماهم قدیما یه دونه پژو 504 داشتیم)
امیدوارم بازم از این کارا ببینیم…
hesan
۱۶ خرداد ۱۳۹۲اون بالا بالاییارو اصلا دوس ندارم سوارشم.
پژمان
۶ خرداد ۱۳۹۲2 نکته>
1- ظاهرا چون تو اروپا بوده سلیقه ها هم اروپایی بوده به همین خاطر اکثریت اروپایی هستن
2- پژو 405 خودروی سال اروپا بوده، بدین معنا که ایران خودرو اون زمان خودروی سال اروپا رو وارد ایران کرد ولی الان یه چه بدبختی خوردیم که آشغال ترین خودرو رو از آشغال ترین خودروسازان چینی باید سوار بشیم ، خودروهایی خود چینی ها هم سوارش نمی شن
این همان پیشرفتی بود ایران خودرو و سایپا مد نظر داشتن، 40 سال خودروسازی فقط پسرفت
V10 Hemi
۶ خرداد ۱۳۹۲ایران خودرو اینو 10 سال بعد وارد کرد شایدم بیشتر…
پژمان
۷ خرداد ۱۳۹۲نه جناب
سال 1371 اولین سری وارد شد که می شه سال 1992 یعنی 4 سال بعد از تولید اون در فرانسه
توجه کنید که اون موقع تازه خودروسازی ایران می خواست جون بگیره و هر خودروسازی هم حاضر به همکاری نبود ، با این وجود رفتن بهترین خودروی ممکن رو آوردن برای مونتاژ
اصلا با شرایط امروز ایران متفاوته. الان هم مگر نیسان و مزدا و کیا حاضر به همکاری نیستن؟ ولی خود مدیران انتخاب کردن به سمت چینی حرکت کنن. بهانه تحریم هم نیست. تحریم ها الان 2 ساله سنگین شده
همین 2 سال پیش که می خواستن سراتو رو بیارن، در واقع منتظر بودن که نسل جدید توسط کیا تولید بشه و بعد اینها نسل قدیم رو برای ملت سرافراز مونتاژ کنن مثل کاری که برای ریو کردن/// که در آخر هم به نتیجه نرسید
وحید
۱۱ خرداد ۱۳۹۲به این میگن تبدیل طلا به مس (کیمیا گری معکوس)
ahmad
۶ خرداد ۱۳۹۲ژاپنیا چقد تو این لیست کمرنگ بودن!یعنی چی؟؟
فرامرز
۸ خرداد ۱۳۹۲به نظر من معیارها بیشتر نوآوری بوده تا قدرت و محبوبیت! نکته عجیب اینه که اکثراً کمپانی های درجه دوی اروپا (فورد، فیات، فولکس، اوپل یا واکسهال، رنو، پژو، سیتروئن و ….) مقام آوردن. مثلاً مرسدس فقط یه دونس که اونم نمیشه با ماشین های زمان خودش مقایسه کرد. پورشه یکی. فراری، بی ام و، لامبورگینی، استون مارتین و …. با این که همه اروپایی هستن و ظاهراً نسبت به خودروهای آمریکایی شانس بیشتری دارن هم جایزه ای نبردن. ضمناً بگم که این مدل های فورد تو اروپا هم تولید میشه و من تا چند وقت پیش نمیدونستم. از نظر مردم مدل های فورد اروپا در سطح فولکس و اوپل هست.
سام
۱ تیر ۱۳۹۲جناب فرامرز فولکس واگن بزرگترین خودروساز اروپاست و درجه 2 نمیباشد.همچنین فورد نیز درجه 2 نیست تمامی خودروسازان معتبردر نقاط دیگر دنیا سایت تولیدی دارند و ازتکنولوژی و طرحهای شرکت مادر استفاده میکند.
خودروهائی مثل فراری و لامبورگینی تولید انبوه ندارند و توسط عموم قابل خرید نیستند.مگر مدلهائی در این دسته تولید کنند تا در لیست ارزیابی قرار گیرند.
مشخص است که نمونه های مرسدس در رای گیری شرکت کردند و در چندمورد دوم و سوم شده است پس این نتایج از اعتبار کافی برخوردارند.اینکه مرسدس و ب ام و نتوانسته اند نه نشانه ضعف اونهاست و نه نشانه اعتبار پائین نتایج بلکه نشانه قدرت دیگر خودروسازهاست که اگر مرسدس و ب ام و کمی غفلت کنند توسط دیگران تهدید خواهند شد و فاصله این گروه از خودروسازها با هم بسیار کم است.
کامل
۲ تیر ۱۳۹۲از بس تولیداتشون محافظه کارانه ست
ahmad
۶ خرداد ۱۳۹۲مال اروپا بود؟قضیه چیه ؟
:-s
حسین
۶ خرداد ۱۳۹۲بعضی از این قهرمانان خیلی جالب تر از خودرو سال بعدشون هستند مثل پژو 504
کامل
۲ تیر ۱۳۹۲به این میگویند پیشرفت از مونتاژ504 و 405 و 206 که خودروهای سال اروپا بودن رسیدیم به مونتاژال90.حتی خواسته ها و دیدگاه مردم هم پسرفت داشته.تنها خودروسازها نیستند
سوپراستار
۷ خرداد ۱۳۹۲خیییییییییییییلی نامردن
انصافا جای پراید خالیه!
2014 کاشکی پراید خوردروی سال بشه!
مخصوصا با اون تغییرات بسسسسسسسسسسیییییییار متنوع در پراید های جدید الشکل
پراید همیشه زنده است متاسفانه سواران مرده اند
و این داستان ادامه دارد!
محسن
۷ خرداد ۱۳۹۲انگاری به ظاهر زانتیای ایران یکم خوش قیافه تره.چرا؟
سام*
۷ خرداد ۱۳۹۲زانتیا چند نسل عوض کرده.سیتروئنی که اینجا خودرو سال شده احتمالا نسل اول بوده.
داوود
۴ تیر ۱۳۹۲بله مدل xm که در سال 1990 خودرو سال شد مدل پایه و یا به قول نویسنده پدر زانتیا بوده و خود زانتیا در سال 1994 دوم شده که واقعا جالبه این طراحی و ماشین اینقدر قوی بوده که به فاصله 4سال در جائی که تنوع و تازه بودن حرف اول را میزند 2بار به این مقام رسیده.
Behrooz
۷ خرداد ۱۳۹۲عالی بود . ممنون از لطفتون . خسته نباشید .
محمودرضا
۷ خرداد ۱۳۹۲مطلب جالب و جذابی بود
ممنون
عليرضا
۷ خرداد ۱۳۹۲واقعا با حاه بود.آقای سیادتی دستت طلا.
amjad
۷ خرداد ۱۳۹۲روا از قلم افتاده خداییش اخر تکنولوژیه موتور 1346 بدنه 1392 نباید از صنعت خودرو در دنیا سبقت بگیریم همگام با دنیا
کیا
۸ خرداد ۱۳۹۲خواهشا خودرو های سال ایران رو هم بزارین که تو دهنی ی بزرگی باشه واسه این خارجیا!!!
نشون بدین که تغییر لازم نیست…میتوان با تغییر نام و چراغ هم خودرویی نو…و یا به اصطلاح خودروی سال آفرید!!!
سینا
۸ خرداد ۱۳۹۲سلام،بچه ها دیدید که یه آونتادرو وارد ایران شد اونم با هدف پلاک شدن!!!!!!
Yashar
۹ خرداد ۱۳۹۲بنز S 1974 , پژو 405 در سال 1988 واقعا انقلابی در طراحی بودند
Arash66
۹ خرداد ۱۳۹۲نقل قول از پدال :
[40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،]
این جمله اشتباهه، آئودی قدیمی تر از فولکس هست و 40 سال پیش فولکس، آئودی رو خریداری میکنه.
Yashar
۹ خرداد ۱۳۹۲ولی این پشتکار و ممارستی که شرکت سایپا داره احتمالا یه روزی می رسه که مثلا پراید 199 خودرو سال دنیا بشه …
سایپا بسی کند و کاوید و کوشش نمود *** کز آن ماشین داشگا ، خودرویی برگشود!
امیر
۱۳ خرداد ۱۳۹۲چرا اسمی از بی ام دبلیو توی لیست نیست؟!
بنز هم حضور کمرنگی داشت فقط یک بار!
hatef
۱۴ خرداد ۱۳۹۲واقعا مقاله جالبی بود،
1- مرسی از نویسنده و یا مترجمش که زحمت کشیده.
2- نکته جالب قدرت کمپانی های ایتالیایی رو نشون میده، با بیشترین تعداد برنده ها.
3- جالبتر اینکه ژاپنی ها زیاد موفق نبودن و کره ای ها اصلا وجود نداشتند!
4- این آمار نشوندهنده برتری تکنولوژیکی اروپا در صنعت خودرو حتی بعد از 40 ساله
5- افت فرانسویها نسبت به دهه های قبل مشهوده
hatef
۱۴ خرداد ۱۳۹۲البته این نکته رو مد نظر داشته باشیم که این آمار مربوط به European car of the year هستش.
یعنی داورها از نشریات معتبر اروپایی هستند.
World Car of the Year هم وجود داره که جهانی تر هست ولی قدمت،سابقه و اعتبار European car of the year از همه بیشتره.
International Car of the Year هم هست که توسط نشریات آمریکایی داوری میشه
با تشکر
سام
۱ تیر ۱۳۹۲جناب هاتف ممنون از اطلاعاتتون.
از 2000 تا 2013 از مجموع 42 مقام اول و دوم و سوم 7مقامش متعلق به فرانسویهاست.یعنی یک ششم که وضعیت ضعیفی به نظر نمیرسه.
هومن
۱۹ خرداد ۱۳۹۲قدمت آئودی بیشتر از فولکس هست سال شروع به کار فولکس 1938 هست ولی آئودی1909 هست
peyman
۲۳ خرداد ۱۳۹۲واقعا فیات تو این تاریخچه فوق العاده موفق بوده. حیف که حضورش تو ایران کمرنگه وگرنه تو رده خودروهای اقتصادی میتونست خوب عمل کنه.
سام
۱ تیر ۱۳۹۲به زانتیا ایمان دارم ولی فکرشم نمیکردم در سال 94 مرسدس بنز سی کلاس رو شکست داده باشه و دوم بشه.تازه اگر فورد که امریکائیست را کنار بزاریم بین اروپائیها اول شده.آفرین زانتیا .
سام
۱ تیر ۱۳۹۲جناب سیادتی بینهایت سپاسگذار.بسیار بسیار گزارش جالب و مفیدی میباشد.نمیدونم در دسترس هست که امتیازهای خودرو اول,دوم,وسوم لطف کنید بگذارید و یا آدرس مربوطه را اعلام بفرمائید.درسته واقعا جای تامل و تاسف است که ما اینقدر از صنعت خودرو دنیا عقب موندیم که خودرو 25 سال پیش اروپا هنوز در گروه پر تیراژترین خودروهای تولیدی ماست.ولی باز جای شکرش باقیست که دست کم چندتا از خودروهای سال اروپا و یا دومی اروپا را مونتاژ کردیم که مردم با یک خودرو خوب هرچند مال چند سال پیش اشنا باشن.مانند1-504 و2-405 و3-زانتیا 4-206 5-مگان 6-مزدا3 7-مزدا2 8-یاریس
موضوع جالب در مورد زانتیا جد زانتیا مدل axدر سال88 دوم شده و پدر زانتیا مدل xmدر سال90 اول شده و مدلzx در سال 92 سوم شده و زانتیا در سال 94 دوم شده که نشان دهنده قابلیتهای بالای این خودرو میباشد.
ارمین
۴ تیر ۱۳۹۲وای وای 405 با هندلینگو موتوره فوق العادش در تاریخه خودروسازی به نیکی ماند خدا اجرش بده اخه این چیبود ساخت بخدا بچه ها من باهاش با جنسیس کوپه کل میزارم نمیدونید بخدا چه هندلینگی داره البته جنسیسه بنزین تموم کرده بود:d
ارمین
۴ تیر ۱۳۹۲اخه چرا همش از خودروهایه خارجی میگید بابا خودروهایه خودمون چشن اخه؟ یکم از سایپا 131sx ,131exکویربگید که هرکدام انقلابی در تاریخه خودروسازیه ایران بودند حالا 132 و111 دیگه بماند که برترین خودرویه ساله ایران شدند :d
mahdi
۱۹ تیر ۱۳۹۲مجید جون اون «آب راکد» هستش نه «راکت»
عرفان
۲ مرداد ۱۳۹۲من جایی خوانده بودم که در سال 2007 خودروی سال هیوندای i30 بوده!
کسی از این مطلب اطلاعی دارد؟
احسان
۱۱ تیر ۱۳۹۳سلام بچه ها توی ویکیپدیا سرچ کننین
european car of the year
همه ی این لیست بالا رو با امتیازاتشون میاره کلا 5 یا 6 تا خودرو بالای 400 هستن جالب اینکه پژو 405 با 464 امتیاز تا سال 2014 اوله هنوز !!!!
اسماعيل
۲۹ تیر ۱۳۹۳فقط داتسون 180 بی خودم
با 38 سال (1976) هنوز سالار جاده های های ایران زمان خودش دیگه هیچی
محمدعرشیا
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ایناتوانتخاب ازمردم نظرخواهی میکنن .بخاطرهمین خودروهای نسبتا گرون مثل بی ام دبلیوانتخاب نشده.راستی پرااااااااااااااااااید کو؟؟؟؟؟؟
فک کنم بخاطر قیمت خیلی بالاش نزاشتن بیادتورقابت!!!