همان طور که میدانید مراسم سالانه انتخاب خودروی برتر سال پیشینه ای دیرینه دارد. تاریخچه انتخاب خودروی سال به سال ۱۹۶۴ میلادی بر میگردد و از آن سال به بعد ۵۸ روزنامه نگار، کارشناس و نویسندهٔ خودرو از ۲۲ کشور اروپایی گرد هم میآیند و خودروی سال اروپا را انتخاب میکنند. داوران، خودروی سال را آخر سال قبل معرفی میکنند، یعنی خودروی سال ۲۰۱۳ را آخر سال ۲۰۱۲ معرفی میکنند.
خودروی های کاندید برای انتخاب باید جدید یا فیس لیفت شده باشند در ضمن یکی دیگر از شرایط، دسترسی ۵ کشور اروپایی به آن و فروش سالیانه حداقل ۵ هزار عدد میباشد.
در ادامه با خودروهای قدیمی و جدید منتخب سال، به طور خلاصه آشنا خواهید شد:
۱۹۶۴- rover 2000
در سال ۶۴ میلادی رُوِر ۲۰۰۰ فاتح این رقابت شد، رُوِر ۲۰۰۰ این پیروزی را مدیون سواری و هندلینگ فوقالعاده و همچنین مقرون به صرفه بودنش است،اگرچه موتور این خودرو ضعیف بود اما در آن زمان رقابت در همین رنج بود.
۱۹۶۵-austin 1800
آستین ۱۸۰۰ با داشتن ویژگیهای رانندگی خوب،دیفرانسیل جلوی عالی و داشتن فضای بار و سرنشین زیاد موفق شد لقب خودروی سال را در سال ۶۵ از آن خود کند.در آن سال فوردموستانگ رقیب اصلی این خودرو به حساب میآمد.
۱۹۶۶- رنو ۱۶
چرخهای ۱۶ اینچی ، دیفرانسیل جلو بودن و عملکرد خوب سیستم تعلیق باعث شد که رنو ۱۶ این قهرمانی را از رولز رویس silver shsdow بگیرد.نا گفته نماند که این خودرو جزو خودرو های چابک آن زمان بوده است.
۱۹۶۷-فیات ۱۲۴
کارآمد،مقرون به صرفه و بزرگ از ویژگیهای این خودرو است.البته یک سبک نو در صنعت خودروسازی همین خودرو بود که از فناوریهای زیادی استفاده کرده بود مخصوصاً در موتور خود.
۱۹۶۸- NSU Ro 80
یک خودروی لوکس جمع و جور با ظاهری پر زرق و برق به همراه موتورهای نوآورانه قهرمان سال ۶۸ شد،این خودرو دارای انتقال نیروی نیم اتوماتیک میباشد.در آن سال فیات ۱۲۵ و Simca 1100 به ترتیب دوم و سوم شدند.
۱۹۶۹-پژو ۵۰۴
سبک Pininfarina و اصلاحهای قابل تحسین، خودرویی همیشه برنده برای برند پژو بجود آورد به نام ۵۰۴.چهار ترمز دیسکی با عملکرد خوب و طراحی دوست داشتنی از نقاط قوت این خودرو است،اگرچه از موتوری با تکنولوژی قدیمی استفاده میکند.
۱۹۷۰-فیات ۱۲۸
اولین ماشین واقعاً مدرن فیات که با ظرافت خاصی ساخته میشد و اگرچه در ابعاد کوچکی قرار دارد اما قیمت نسبتاً کم آن،خودرویی خانوادگی در آن زمان به وجود آورده بود.
۱۹۷۱-سیتروئن GS
یکی از خودروهای برجسته سال ۷۱ با ویژگیهای پیشرفته.دیسکهای ترمز همه جانبه و سیستم تعلیق مستقل کاری کرد که GS خودروی سال شود.
۱۹۷۲-فیات ۱۲۷
127 یک خودروی کوچک و مدرن برای فیات بود.با وجود ابعاد کوچکش،فیات ۱۲۷ فضای خوبی برای سرنشینانش فراهم میکند.فیات ۱۲۷ با امتیاز ۲۳۹ فاتح این رقابت شد و با اختلاف زیادی رنو ۱۵/۱۹ را شکست داد،رنو تنها ۱۰۷ امتیاز کسب کرده بود.
۱۹۷۳-آئودی ۸۰
40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،قبل از عرضه این مدل همه از فولکس واگن پاسات تعریف میکردند اما طراحی منسجمتر و وزن کمتر سبب پیروزی این مدل شد.
۱۹۷۴-مرسدس بنز ۴۵۰ S
در سال ۱۹۷۴ جایزهٔ خودروی سال به شهر اشتوتگارت رسید،گل سرسبد بنز یعنی کلاسs 220اسب بخار قدرت،تزریق سوخت در موتور V8،عملکرد قوی و دنده سه سرعته اتومات از نکات برتر این خودرو است البته ظاهر مدرن و لوکس آن هم باید در نظر گرفت.
۱۹۷۵-سیتروئن CX
فناوریهای پیشرفته،طراحی فرانسوی و مقرون به صرفه بودن سبب شد که جایزه خودروی سال به Citroën CX برسد.در آن سال بیشتر مردم فکر میکردند فولکس واگن Golf Mk1 خودروی سال شود اما چنین نشد.
۱۹۷۶- Simca 1307 and 1308
این دو مدل با وجود عدم سرمایه گذاری صاحبان کارخانه و موتورهای از رده خارج شده خودروی سال شدند اما ۱۳۰۸ و ۱۳۰۷ هر دو خودروی کاربردی و بزرگ بودند و حمل و نقل با آنها به راحتی صورت میگرفت.
۱۹۷۷-ROVER SD1
بیشتر مردم دوست داشتند از این خودرو داشته باشند در نتیجه در سال ۱۹۷۷ Rover SD1 خودروی سال شد.نکاتی که این خودرو را متمایز میکرد قیمت پایین و موتور قدرتمند V8 آن بود.این خودرو سبب شد تا آئودی ۱۰۰ و فورد فیستا طعم شکست را تجربه کنند.
۱۹۷۸-پورشه ۹۲۸
پورشه ۹۲۸ یک خودروی اسپرت بود که موفق شد خودروی سال شود.پیروزی آن مربوط به ۳۵ سال پیش است و قطعاً میتوانیم نمونه کاملتر آن را در ۹۱۱ امروزی ببینیم.موتور V8 پیشرفته و کارکرد فوقالعاده آن سبب شد تا سری ۷ و فورد گرانادا به ترتیب در مکان دوم و سوم جای بگیرند.
۱۹۷۹-کرایسلر/تالبوت Horizon
Horizon بجای SIMCA 1100 به عنوان یک خودروی جهانی وارد بازار شد.در سال ۱۹۷۹،با امتیاز ۲۵۱ فیات Ritmo را شکست داد.این خودرو دارای سواری نرم و راحتی بود اما کمی در سیستم فرمان و موتور مشکل داشت.
۱۹۸۰- Lancia Delta
حتی مدل اصلی و بدون توربو شارژ آن هم محبوبیت داشت و مردم آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی یا ظاهری جذاب میشناختند.به هر حال داوران برتری این خودرو را نسبت به واکسهال آسترا و پژو ۵۰۵ اعلام کردند.
۱۹۸۱-فورد Escort Mk3
این سری از فورد یک سری اصلاح شده و دیفرانسیل جلو میباشد.موتور های این مدل از نوع CVH میباشند که بسیار کم تعمیر هستند و هزینه نگهداری آن هم پایین است.این پیروزی سبب شکست فیات پاندا شد.
۱۹۸۲-رنو ۹
رنو ۹ قطعا خودروی رده بلایی نبود به خصوص با موتور ضعیفش،اما راحتی،لوازم مطلوب و گیربکس ۵ سرعته به اندازه کافی برای پیروزی مناسب بود.
۱۹۸۳-آئودی ۱۰۰
آئودی ۱۰۰ به عنوان خودرویی لوکس شناخته میشد،دیفرانسیل جلو بدون آن بسیار معنی دار بود.اصلاح ویژگیهای آیرودینامیکی این خودرو کار فوقالعاده ای بود.آئودی ۱۰۰ طیف وسیعی از موتور های ۵ سیلندر را در اختیار داشت از جمله موتور ۵ سیلندر دیزلی.
۱۹۸۴-فیات Uno
در سال ۱۹۸۴ مسابقه بین Uno و پژو ۲۰۵ بود رقابت بین فرانسه و ایتالیا.فیات توانست امتیاز بالاتری بگیرد و قهرمان شود.در این سال مقام سوم به فولکس واگن گلف MK2 رسید.
۱۹۸۵-واکسهال آسترا MK2/اپل Kadett
مدلهای اصلاح شده و بهبود یافته اپل و واکسهال توانستند فاتح رقابت خودروی سال شوند.موتور های کارآمد و در عین حال قدرتمند،ظاهر خوب و آیرودینامیک مناسب و طیف گسترده ای از وسایل اسپرت از ویژگیهای این مدلها است که باعث شد در سال ۱۹۸۵ قهرمانی را از رنو ۲۵ و LANCIA THEMA بگیرند.
۱۹۸۶-فورد Scorpio
جایگزینی برای فورد گرانادا که برنده خودروی سال ۱۹۸۶ شد.این خودرو نسبت به گرانادا دارای طراحی و کیفیت ساخت بهتر و بالاتری است و کمی هم بزرگتر شده است.این خودرو دارای لوازم استاندارد زیادی است. از ویژگیهای مثبت این خودرو میتوانیم به ترمز ضد قفل(ABS) اشاره کنیم که ایمنی خودرو هم افزایش میدهد.
۱۹۸۷-واکسهال Carlton/اوپل امگا
یک سدان لوکس اما نه در سطح عالی که هنر آلمانها در آن دیده میشود.این خودرو سبب شد تا آئودی ۸۰ و بیام و سری ۷ سر جای خودشان بنشینند.این خودرو به عنوان یک مدل اصلاح شده با فضای بزرگ به حساب میآید.
۱۹۸۸-پژو ۴۰۵
خودرویی آشنا برای ایرانیان حتی بعد از ۲۵ سال !اما باید بدانید همین خودرویی که روزانه آن را صدها بار در خیابان ها می بینید، روزی با ۲۱۲ اختلاف امتیاز سیتروئن AX را شکست داده است.ظاهر شیک،هندلینگ فوقالعاده و موتور دیزل پیشرفته پیروزی ۴۰۵ را تضمین میکند.
۱۹۸۹-فیات Tipo
هاچ بک سنت شکن فیات با سیستم تعلیق عقب با کارکرد عالی توانست خودروی سال شود.این خودرو در مقابل پول پرداختی بسیار می صرفد اما موتور های بنزینی آن ضعیف و فضای آن هم کم میباشد.
۱۹۹۰-سیتروئن XM
یک پیروزی راحت توسط XM در سال ۱۹۹۰.سیتروئن در این سال با اختلاف ۱۷۵ امتیاز مرسدس بنز SL را راهی خانه کرد.تنها ضعف این خودرو طراحی آن است که بسیار جسورانه و آیرودینامیکی میباشد اما سواری عالی و موتور های فوقالعاده این ضعف را به فراموشی میسپارند.این خودرو در حقیقت پدر زانتیاای است که روزی سایپا آن را تولید می کرد.
۱۹۹۱-رنو کلیو
کلیو نشان دهندهٔ یک تغییر بزرگ در سوپر مینیها می باشد.یک ظاهر جذاب طرفداران زیادی را برای این خودرو فراهم کرده بود.البته سطح تجهیزات و فضای آن هم باید در نظر گرفت.
۱۹۹۲-فولکس واگن گلف MK3
نسل سوم گلف سبب شد تا فولکس واگن برای اولین بار فاتح رقابت خودروی سال شود.کیفیت و سطح ساخت این نسل نسبت به نسل دوم افزایش چشمگیری داشته است که موجب شد واکسهال آسترا و سیتروئن ZX از رقابت جا بمانند.
۱۹۹۳-نیسان Micra
Micra اولین خودرو با طراحی کاملا ژاپنی میباشد که صرفا برای خودروی سال شدن راهی بازار شد.کیفیت ساخت عالی،محدوده موتور های پیشرفته و طراحی جذاب از نکاتی است که رقبای این خودرو را به زانو درآورند.
۱۹۹۴-فورد موندئو
اولین نسل از موندئو پیشرفت چشمگیری برای فورد به حساب میآمد.موتور های zetec شروعی خوب برای فورد بود که نکات مثبتی را در پی داشت.طراحی مدرن به همراه قیمت رقابتی از ویژگیهایی است که موجب برتری این خودرو شد.
۱۹۹۵-فیات Punto
زور آزمایی سوپرمینی ها برای دست یابی به جایزه به سال ۱۹۹۵ بر میگردد.در این سال فیات Punto، فولکس واگن پولو را شکست داد.فضای داخلی فوقالعاده،طراحی جذاب و مقرون به صرفه بودن آن موجب شد تا خودروی سال شود.
۱۹۹۶-فیات Brava/Bravo
یک پیروزی خاطره انگیز برای فیات،چرا که فیات در این سال رقبای قدری همچون پژو ۴۰۶ و آئودی A4 را شکست داد.طراحی متمایز،ارزش برای پول پرداختی و بهبود کیفیت ساخت برای پیروزی کافی بود.
۱۹۹۷-رنو مگان Scenic
میتوان گفت یکی از برجستهترین ام پی ویهای تاریخ همین رنو مگان است که در سال ۱۹۹۷ خودروی سال شد.بازخورد های خوب خانوادهها از این خودرو،مگان mpv را به یک خودروی جهانی تبدیل کرده بود.در آن سال مگان توانست ۴۰۵ امتیاز بگیرد و از فوردکا ۲۹۳ امتیازی و فولکس واگن پاسات ۲۴۸ امتیازی پیشی بگیرد.
۱۹۹۸-آلفارومئو ۱۵۶
یک پیروزی شکفت انگیز برای این سری از آلفا.آلفا ۱۵۶ با اختلاف امتیاز ۱۸۸ گلف را شکست داد.داوران به طراحی ظریف،هندلینگ عالی و عملکرد خودرو بیشترین نمره را دادند.
۱۹۹۹-فورد فوکوس
به نظر میرسد فوکوس جانشین خوبی برای اسکورت باشد چرا که با ۴۴۴ امتیاز(۱۷۲ امتیاز بیشتر از مکان دوم یعنی واکسهال آسترا)توانست خودروی سال شود.طراحی بروز،سیستم تعلیق پیشرفته و موتورهای zingy از عوامل این پیروزی بودند.
۲۰۰۰-تویوتا یاریس
اولین پیروزی برای تویوتا توسط یاریس انجام شد،در حالی که همه فکر میکردند فیات Multipla خودروی سال میشود یاریس با ظاهری زیبا و موتورهای عالی VVTI با اختلاف ۱۹ امتیاز این پیروزی را از ام پی وی فیات گرفت.
۲۰۰۱-آلفارومئو ۱۴۷
147 برای جانشینی ۱۴۵ و ۱۴۶ راهی بازار شد که در سال ۲۰۰۱ به عنوان خودروی سال معرفی شد.یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو موتور دیزلی با عملکرد فوقالعاده آن است.این خودرو با ۲۳۸ امتیاز نسل سوم فورد موندئو را شکست داد.(تنها با ۱ امتیاز اختلاف).
۲۰۰۲-پژو ۳۰۷
پژو در این سال توانست رنو لاگونا فرانسوی و فیات stilo ایتالیایی را شکست دهد.این دو خودرو به ترتیب دوم و سوم شدند.بیشتر امتیازها به دلیل ظاهر جذاب،راحتی سواری و فضای داخلی کاربردی به ۳۰۷ داده شد.
۲۰۰۳-رنو مگان
رنو مگان،خودرویی که هنوز در ایران جزو انتخابهای خوب بین ۶۰ تا ۷۵ میلیون به حساب میآید، در سال ۲۰۰۳ خودروی سال شد.ظاهری جذاب و جسورانه یکی از ویژگیهای این خودرو است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.همچنین موتور ۱.۹ لیتری کارآمد و قدرتمند سبب شد تا مزدا ۶ به جایگاه دوم نقل مکان کند.
۲۰۰۴-فیات پاندا
همه فیات پاندا را به خاطر ویژگیهای عالیاش میشناختند.خودرویی کوچک، مقرون به صرفه با موتوری کارآمد و به همراه کابینی زیبا خودروی سال ۲۰۰۴ شد.
۲۰۰۵-تویوتا پریوس
تحولی در صنعت خودروسازی،نسل دوم این خودروی هیبریدی با بهبود ضعفهایش توانست خودروی سال شود.این اصلاحها بیشتر در ظاهر و عملکرد خودرو به چشم میخورد.پریوس با اختلاف ۱۳۹ امتیاز سیتروئن C4 را شکست داد.
۲۰۰۶-رنو کلیو
نسل سوم کلیو هم ادعای خودروی سال شدن کرد و خودروی سال هم شد.پس از ۱۵ سال از عرضه سری اول،سری سوم هم نتیجه گرفت این یعنی یک موفقیت برای رنو در کلاس سوپر مینی.کلیو با پنج امتیاز بیشتر اول شد و فولکس واگن هم به مقام دوم رسید،در این سال آلفارومئو ۱۵۸ هم سوم شد.
۲۰۰۷-فورد S-MAX
یک رقابت نزدیک در سال ۲۰۰۷ که با اختلاف ۲ امتیاز واکسهال کورسا دوم شد و ام پی وی فورد فاتح جایزه خودروی سال شد.مقرون به صرفه بودن،وجود ۷صندلی و هندلینگ عالی این خودرو را به پیروزی رساند.
۲۰۰۸-فیات ۵۰۰
بازهم رقابت سوپر مینیها اما این بار بین فیات و مزدا.فیات توانست از مزدا ۲ ۳۳ امتیاز بیشتر در یافت کند و خودروی سال شود.طراحی زیبا و ظریف،کیفیت ساخت و فضای داخلی عالی از جمله ویژگیهایی است که مورد توجه داوران قرار گرفت.
۲۰۰۹-واکسهال insignia
باز هم یک رقابت نزدیک که سبب شد تنها با ۱امتیاز اختلاف، فورد فیستا دوم و واکسهال اول شود.واکسهال توانست ۳۲۱ امتیاز بگیرد،طراحی زیبا،کیفیت ساخت و امکانات زیاد بیشترین امتیاز را دریافت کردند.
۲۰۱۰-فولکس واگن پولو
بالاخره پولو هم توانست خودروی سال شود.پولو از تویوتا iQ 10 امتیاز بیشتر گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.طراحی منسجم،فضای داخلی جادار و کارآمد و موتورهای پیشرفته این خودرو را به این پیروزی رساندند.
۲۰۱۱-نیسان لیف
اولین خودروی کاملاً الکتریکی هم در سال ۲۰۱۱ توانست خودروی سال اروپا شود.لیف ۲۵۷ امتیاز کسب کرد و جولیتای محبوب را با ۲۴۸ امتیاز راهی مقام دوم کرد.
۲۰۱۲-واکسهال آمپرا
خودرویی هیبریدی که برادر دوقلوی شورولت ولت میباشد.این خودرو از یک موتور ۱.۴ بنزینی و یک موتور الکتریکی با توان ۱۴۸ اسب بخار که از یک باتری یون لیتیوم ۱۶ کیلووات ساعتی تغذیه میکند،استفاده میکند.این خودرو با ۳۳۰ امتیاز اول شد و فولکس واگن آپ هم با ۲۸۱ امتیاز به مقام دوم دست یافت.
۲۰۱۳-فولکس واگن گلف
پس از نسل سوم،حالا نوبت نسل هفتم است تا خودی نشان دهد.نسل هفتم گلف خودروی سال امسال شد.داور های بیشتر به کارآمدی موتور و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی رای دادند.در این سال گلف توانست ۴۱۴ امتیاز دریافت کند،تویوتا جی تی ۸۶ هم به ۲۰۲ امتیاز رضایت داد و ولوو V40 هم با ۱۸۹ امتیاز مقام سوم را از آن خود کرد.
آنچه در این مطلب به چشم میخورد،پیشرفت سریع صنعت خودروسازی اروپا میباشد اما متأسفانه در کشور ما اصلاً به این مسئله توجه نمیشود و صنعت خودرو سازی ما مانند یک آب راکت است که گاهی نوساناتی را تجربه میکند.(مثلاً تولید پژو ۴۰۵ ۲۵ سال پیش)به هر حال با خودروهای سال اروپا به طور خلاصه آشنا شدید،به نظر شما با این تفاسیر کدام خودرو میتواند خودروی سال ۲۰۱۴ اروپا شود؟
در این میان خودروساز های زیادی توانستند مقام بیاورند اما فیات با ۹ پیروزی،بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است.
سنسوز
۱۰ اسفند ۱۳۹۶پس کو مرسدس بنز دهه هفتاد و هشتاد ؟؟ چرا از تویوتا و میتسوبیشی و هندای دهه نود خبری نیست؟؟
آخه سیتروئن و پژو و فیات رو کودوم کارشناس با کودوم معیار میاد خودروی سال قلمداد میکنه؟؟
رزومه درخشان هندای آکورد رو در اوایل دهه نود بخونید لطفا.
فیلم های تست تصادفات مرسدس بنز اتاق 201 و 124 اواخر دهه هشتاد رو سرچ کنید و از خدا بترسید که در حضور این تک ستاره های دنیای خودرو بیاین سیتروئن زانتیا رو خودروی سال معرفی کنید.
رنو کلیو , فورد موندئو , گلف , اپل و واکسهال , بحثشون از این عرائض بنده سواست البته.
نیمه دوم نود ینی مرسدس بنز و ولو و تویوتا ماشین نداشتن که این در و پیت ها شدن خودروی سال؟؟؟
صنعت خودروسازی : آلمان , ژاپن , آمریکا , ایتالیا , فرانسه ,
بعبارت دیگه , اروپا , اروپای غربی , آلمان , مرسدس بنز?
عارف رضاییان
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ایتالیا نه تنها در ساخت خودروهای لاکچری و سوپر اسپورت استاد هست بلکه در ساخت ارزان و مردمی هم موفق عمل کرده بر خلاف تصور ما ایرانیها کهفیات ماشین خیلی بدیه ولی رکورداره ماشین ساله