سه خودروساز بزرگ دیترویت طی دههٔ گذشته با ارائهٔ تعدادی خودروهای عالی، طرفداران را خوشحال کردند. این سه شرکت پس از چندین نسل تولید خودروهایی با مهندسی برند و کیفیت ساخت ارزان، به نظر میرسد در دههٔ اخیر به خود آمدهاند. شاید یکی از دلایل این موضوع کمک دولت برای جلوگیری از سقوط صنعت خودروسازی آمریکا بوده است. درهرحال، متأسفانه خریداران از همهٔ این خودروهای عالی استقبال نکردند زیرا دههها شهرت نهچندان خوب برندهای آمریکایی و انبوهی از فراخوانها موجب شده بود درک ارائهٔ خودروهای عالی توسط دیترویتنشینان برای خریداران دشوار باشد. علاوه بر این، امروزه مقررات مربوط به آلایندگی، صنعت خودروسازی را به سمت الکتریکیسازی سوق داده و از سوی دیگر نیز کراساوورها بر بازار سلطه یافتهاند. به همین دلیل، سدانها، کوپهها و استیشنهای زیادی کنار رفتهاند که این واقعاً غمانگیز است زیرا سرانجام آمریکاییها چند نمونهٔ عالی از این ماشینها را ارائه کرده بودند. حال در این مطلب به ۱۰ خودروی آمریکایی عالی پرداختهایم که از میان رفتهاند.
۱۰-بیوک رگال TourX
در سال ۲۰۱۸ بیوک با عرضهٔ رگال TourX به بازار، قصد داشت به آئودی آلرود پاسخ بدهد. البته درواقع TourX بیشتر میتوانست خریداران خودروهایی مثل سوبارو اوتبک را به سمت خود جذب کند. یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر قدرتمند و سامانهٔ چهارچرخ محرک، این بیوک را به استیشنی با هندلینگ خوب و شخصیت اروپایی تبدیل کرده بودند؛ اما اینها و همینطور فضای بار قابلتوجه و تکنولوژیهای پیشرفته هم نتوانستند رگال TourX را نجات دهند. با جدا شدن اوپل از خانوادهٔ جنرال موتورز و تبدیل بیوک به برندی تمام کراساوور، اولین استیشن این شرکت پس از زمان رودمستر عمر چندانی نداشت و تولید آن اوایل امسال خاتمه یافت.
۹-کادیلاک CT6
پس از سالها معرفی کانسپتهای خیرهکننده و انتشار شایعات بیپایان، سرانجام در سال ۲۰۱۶ کادیلاک سدان جدید CT6 را بهعنوان پرچمدار جدید خود راهی بازار کرد. در سال ۲۰۱۸ سیستم نیمه خودران سوپر کروز برای این ماشین ارائه شد که بهسرعت بهعنوان یکی از بهترین سیستمهای خودران بازار شهرت یافت. سپس یک سال بعد یک فیسلیفت و ارائهٔ پیشرانهٔ V8 بلکوینگ بشدت اوضاع CT6 را بهبود بخشید. قدرت این V8 توئین توربو هر آنچه پرچمدار کادیلاک برای خودنمایی در بخش سدانهای ششرقمی نیاز داشت را بدان بخشید ولی نه برای مدتی طولانی. حتی پلتفرم امگا هم نتوانست CT6 را از شر کراساوورها محافظت کند و به همین دلیل بهترین کادیلاک دوران مدرن هرگز فرصتی برای درخشش پیدا نکرد.
۸-کادیلاک CTS-V واگن
در سال ۲۰۱۱ مردان کادیلاک تصمیم به ساخت یک استیشن ۵۵۶ اسب بخاری لاستیک دود کن گرفتند. یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی این نیرو را به چرخهای عقب انتقال میداد و سیستم کنترل سواری مغناطیسی موجب میشد این استیشن قدرتمند آمریکایی با بهترینهای اروپا سرشاخ شود. استایل CTS-V واگن هم چشمگیر و بینظیر بود و کمک کرد تا این ماشین با تحسین بیپایان مطبوعات موتوری مواجه شود؛ اما همهٔ چیزهای خوب روزی به پایان میرسند و این اتفاق برای CTS-V واگن در سال ۲۰۱۴ یعنی زمان معرفی نسل سوم CTS افتاد که فقط در نسخهٔ سدان تولید شد.
۷-شورلت ایمپالا
طی سالهای زیادی خریداران و حتی کسانی که قصد اجارهٔ خودرو داشتند به ایمپالا روی خوش نشان نمیدادند. نسل نهم این سدان فول سایز شورلت خودرویی ناپایدار و تنگ بود که روی پلتفرم قدیمی W Body جنرال موتورز ساخته شده بود اما در نسل یازدهم ایمپالا که در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ رونمایی شد، از پلتفرم کاملاً مدرن اپسیلون II استفاده شد و این ماشین را به یکی از چشمنوازترین، جادارترین و بهترین سدانهای بازار تبدیل کرد؛ اما علاقه به ایمپالا طی دو سال اخیر بسیار کمتر شده زیرا بازار سدانهای فول سایز کاملاً از بین رفته است. به همین دلیل آخرین ایمپالا در فوریهٔ سال ۲۰۲۰ از خط تولید خارج شد.
۶-شورلت SS
سالها آمریکاییها مشتاق خرید مدلهای پرفورمنس هولدن بودند و وقتی هولدن مونارو با نام پونتیاک GTO در سال ۲۰۰۴ در آمریکا عرضه شد، برای اولین بار مزهٔ این ماشینهای پرفورمنس استرالیایی را چشیدند. چهار سال بعد نیز هولدن کومودور با نام پونتیاک G8 در این کشور عرضه شد و به پیشبرد برنامههایی که برای رنسانس پرفورمنس در پونتیاک در نظر گرفته شده بود کمک کرد. سپس شش سال بعد یعنی مدتها پس از مرگ نابهنگام پونتیاک، کومودور این بار با نام شورلت SS دوباره به آمریکا بازگشت. این سدان اسپرت محرک عقب با موتور V8 و گیربکس دستی، رؤیای طرفداران سنتی شورلت بود اما متأسفانه این رؤیا کوتاهمدت بود زیرا SS تنها تا سال ۲۰۱۷ دوام آورد.
۵-دوج وایپر ACR
دوج وایپر اولیه یک ماشین هات رود بیرحم و خشن بود که با روح شلبی کبرا ساخته شده بود. نمونهٔ موردنظر ما ولی وایپر ACR است که بهطورقطع میتوان آنرا یکی از جذابترین خودروهای اسپرت آمریکایی کل تاریخ دانست. این افعی زهرآگین، سوپراسپرتی بشدت متمرکز بر پیست ولی با تمام تجهیزات ایمنی لازم برای استفادهٔ قانونی در جادهها بود. ACR به لطف داونفورس عظیمی که آنرا به جاده میچسباند به همراه ترمزهای سفارشی برمبو و تنظیم کلاس جهانی سیستم تعلیق، توانست رکورد هفت دقیقه را در پیست نوربرگرینگ به ثبت برساند؛ اما وایپر در سال ۲۰۱۷ از خط تولید کنار رفت تا دوباره برای مدت نامعلومی غایب باشد.
۴-فورد فوکوس RS
فورد فوکوس در بازار آمریکا تا نسل سوم فاقد نسخهٔ اسپرت بود تا اینکه در سال ۲۰۱۴ فوکوس ST محرک جلو بهعنوان نخستین هاچبک داغ فورد در آمریکا ارائه شد. سپس مدل چهارچرخ محرک فوکوس RS نیز بهعنوان یک رقیب آمریکایی برای سوبارو WRX به بازار آمد. البته فوکوس RS با مشکلات واشر سر سیلندر و مشکلات اساسی در گیربکس اتوماتیک مواجه بود. به همین دلیل، همهٔ مدلهای فوکوس حتی نمونههای مجهز به گیربکس دستی تا زمانی که در سال ۲۰۱۸ از بازار ایالاتمتحده کنار رفتند، از قابلیت اطمینان پایین رنج میبرند.
۳-فورد فیوژن اسپرت
فورد در اواخر عمر سدان میان سایز فیوژن آنقدر دیوانه شد که موتور ۲.۷ لیتری V6 توئین توربویی را در سینهٔ این سدان محبوب و پُرسود قرار داد. فورد با تجهیز فیوژن اسپرت به کمکفنرهای تطبیقی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، تلاش زیادی برای این خودرو کرده بود. ۳۲۵ اسب بخار قدرت و از آن مهمتر ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکرد و ماشین را ظرف حدود پنج ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این شتاب آنقدر سریع بود که بینندگان را گیج میکرد زیرا این فقط یک فیوژن بود؛ اما بااینحال، فیوژن اسپرت یکی دیگر از قربانیان برنامهٔ حذف همهٔ محصولات سواری فورد بود و تا سال ۲۰۱۹ که از خط تولید کنار رفت تنها سه سال عمر کرد.
۲-لینکلن کانتیننتال کوچ دور
هرچند زیربنای کانتیننتال با فورد فیوژن مشترک بود اما این سدان لوکس بهعنوان یک کانسپت زیبا در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این کانسپت آبیرنگ توجه جهانیان را به خود جلب کرد هرچند که طراحی آن چندان به مذاق مردان بنتلی خوش نیامده بود. در نسخهٔ تولیدی کانتیننتال بسیاری از ویژگیهایی که موجب شدند نسخهٔ کانسپت موردتوجه قرار گیرد حفظ شده بودند اما در بین آنها خبری از درهای خودکشی یا عکس بازشو نبود. در سال ۲۰۱۹ اما یک نسخهٔ تولید محدود بنام «کوچ دور» برای بزرگداشت هشتادسالگی کانتیننتال ارائه شد که به درهای خودکشی مجهز بود. البته از این نسخه تنها ۸۰ دستگاه تولید شد. بهتازگی کانتیننتال از خط تولید کنار رفت تا سبد محصولات لینکلن فقط تحت سلطهٔ شاسیبلندها باشند.
۱-شورلت کوروت موتور جلو
در سال ۲۰۱۰، کوروت C6 از نیمهٔ عمر خود عبور کرده بود ولی هنوز هم تقریباً از هر زاویهای جذاب به نظر میرسید و با قیمت جذابتر و سه گزینهٔ V8 متناسب با هر سلیقهای به بازار عرضه میشد. بااینحال کوروت C6 محصول جنرال موتورز قدیم بود که این یعنی هنوز هم از کیفیت پایین ساخت و متریال داخلی رنج میبرد. سپس در سال ۲۰۱۴ کوروت C7 به بازار آمد که از همه لحاظ جهشی به جلو محسوب میشد. نسل جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه تودوزی چرمی ناپا، این سوپراسپرت آمریکایی را به رقیبی جدی در صحنهٔ جهانی تبدیل کرد. در C7، کوروت فرمول اولیهٔ خود را به تکامل رساند اما پس از رسیدن به کمال، یک مشکل جدید پیش میآید: برای نسل بعدی چهکار باید کرد؟ پاسخ تغییر فرمول اصلی است و به همین دلیل، در سال ۲۰۱۹ کوروت موتور جلو و گیربکس دستی کنار رفت و C8 موتور وسط جایگزین آن شد که حداقل در حال حاضر با سه پدال عرضه نمیشود.
MASIHA
۲۴ آذر ۱۳۹۹کجایی وایپر❤
SRT
۲۴ آذر ۱۳۹۹چقد سخته دوریت افعی!
جواد
۲۵ آذر ۱۳۹۹نگو ..از این وایپر
من به شخصه هیچ اتومبیلی رو به اندازه این وحشی نمیپسندم…هر کامتی که گذاشتم فقط در مدح نمیکنم…
چرا دوباره نمیسازنش؟؟
مهدی
۲۹ آذر ۱۳۹۹خیلی ماشین چرتیه
اصلا هندلینگ نداره
محمد
۲۴ آذر ۱۳۹۹دوج وایپرو برم من
Hadi
۲۴ آذر ۱۳۹۹آره وایپر و کانتیننتال واقعاً خیلی حیف شدن…
ولی یه حسی بهم میگه این دوتا به زودی برمیگردن البته بصورت تمام الکتریکی یا هیبرید…
CT6 هم که سال بعد کادیلاک قراره اسکالا رو به عنوان جانشینش معرفی کنه و کابینش هم کاملاً شبیه به اسکالید خواهد بود و رقیبی برای مرسدس S کلاس میشه…
منتظر باشید…
امیررضا
۲۴ آذر ۱۳۹۹وایپر ???????
امیر
۲۴ آذر ۱۳۹۹وایپر ….
امیدوارم هرچی زودتر برگرده و یبار دیگه تمام آمار و ارقام رو تغییر بده و دیگر بزرگان رو به چالش بکشه!
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۲۴ آذر ۱۳۹۹پشریت پس رف داشته.
ایمپالا 1970 کجا این مدل 2010 کجا ??????
شورلت ss مدل 1968 کجا. این مدل هه کجا.
بعضی برند ها تو طراحی عقب گرد داشتن
Shayan
۲۴ آذر ۱۳۹۹البته
فورد فوکوس ار اس رو حذف کرد ولی در عوض پوما اس تی رو جایگزین کرد، ناسلامتی فورد بزرگ اولین هاچبک رو از دنیای رالی وارد خیابون ها کرده…
کادیلاک ct6 رو برای آمریکا تموم کرد ولی با موتور 4 سیلندر برای چین تولید میشه
و در عوض غول کادیلاک اسکالا رو قراره جایگزین ct6 کنه که توی حالت کانسپت، واقعا چشم نواز بود و منتظر نسخه انبوه سازی شدش هستیم…
وایپر هم طبق گفته منابع قراره 2023 برگرده
سالی که داج انجین جدید و پلت فرم جدید رو برای محصولاتش رونمایی میکنه و شایعاتی هم بود که شاااید وایپر برقی شه یا شاید مید انجین ولی هیچی معلوم نیست هنوز…
کروت هم یه جانشین لایق براش اوردن
توی این لیست کانتیننتال واقعا ناراحتم کرد…
سدان با اصالت و با کیفیت این شرکت واقعا حیف بود…
جنرال موتور تا 2025 قراره 30 محصول برقی رو رونمایی کنه که توی لیریک و هامر قدرت و تکنولوژیش رو نشون داد
شک نکنین توی اون لیست چند تا سدان پرفومنس هم خواهد بود;-)
زیزیگولو
۲۴ آذر ۱۳۹۹حیف از دوج وایپر ACR و کادیلاک CT6
ATa
۲۴ آذر ۱۳۹۹از بین نرفتن بلکه متناسب با بازار و تکنولوژی روز تغییر کالبد داشتن… از میان رفتن یعنی گیر کردن در ابعاد جلو پنجره و چراغ ها یا بازی با سیستم صوتی و ابعاد مانیتور و در نهایت گران فروشی به اسم برند فروشی. بازگشت برانکو و هامر برقی تا دانش تسلا نتیجه عدم اصرار بر موجودی هاست.
NAVID۰۰۹۸
۲۴ آذر ۱۳۹۹بازار خودرو داره به سمت گیجی حرکت میکنه که واقعاً نمیدونند روی چه تکنولوژیای باید سرمایهگذاری کنند تا از قافله عقب نمانند .
برق ، هیبرید ، پلاگین ، هیدروژن ، بنزین و دیزل .
سخته واقعاً سرمایهگذاری ، اما هر کدومشان اگر درست آیندهنگری کنند میتوانند زنده بمانند و دوباره زنده شوند .
کادیلاک به اسکالید وابستست ، شورولت فورد و دوج هم به پیکاپهاشون وابسته هستند و اکر نه خودروی شاخصی در برابر آلمانیها و ژاپنیها ندارند مگر اینکه بازار انحصاری دیگر کشورها دستشون باشه .
لینکلن هم که عالیه اما در حاشیه و مشتریهای بخصوصش .
اما این وسط تسلا میتونه آینده باشه ولی باز هم نمیتونه در برابر دیگر شرکتها دوام بیاره و دیدید که خود ایلان ماسک هم ترجیح میده در شرکتهای دیگر ادغام بشه تا اینکه به خودش بیاد و یهو ببینه رقبا دورَش کردن و تمام .
همیشه قبل از هر انتخابی ، خودتون را بگذارید جای خریدار واقعی که اگر در آمریکا بودید ، واقعاً چه انتخابی از بین خودروهای آمریکایی و همقطاران ژاپنی آلمانیشان داشتید !
من که به جز پیکاپهای لوکس و آفرودیه آمریکایی ، بقیه انتخابم در تمام کلاسهای خودروئی آلمانی ژاپنیه .
Amir Machine
۲۴ آذر ۱۳۹۹آمریکاییها غیر پیکاپ ماشین شاخص دیگهای ندارن؟!!!
فورد اکسپلورر که پرفروشترین تو کلاس خودشه چیه؟!
شورلت تاهو و سابربن که نیسان آرمادا و تویوتا سکویا تو فروش به گردشون هم نمیرسن چیان؟!
کوروت و موستانگ و چارجر کشکن؟!
هاچبکهای فورد که جزء پرفروشترینهای اروپان چی؟!
جیپ رانگلر که تو کلاس خودش بهترینه چیه؟!
و…
خدایی وقتی میخواین یه کامنتی بنویسید یه کم قبلش فکر کنید تا آدم وقتی میخونه خیال نکنه بجای یه سایت تخصصی ماشین با مخاطبین حرفهای رفته تو یه سایت سرگرمی یا پزشکی
NAVID۰۰۹۸
۲۴ آذر ۱۳۹۹شما به طور عام حساب کنید !
من نمیگم فقط پیکاپها هستند ، من میگم شاخص پسندیدهی عام پیکاپها هستند که حرف اول را در این کلاس میزنند .
افشار
۲۴ آذر ۱۳۹۹کی گفته آمریکاییها خودروی شاخصی در برابر آلمانیها و ژاپنیها ندارن !؟؟؟ این حرفت جوک سال بود استاد اما بزار بی رودربایستی و راستی حسینی بهت بگم نوید من همیشه نظرات رو میخونم و چیزی که متوجه شدم این هست که نود درصد نظرهات نظرهای خوبی هستن ولی آن ده درصد بقیه جنجال و دعوا و حرفهای بیخودی و عتیقه هست که هیچ ارزشی نداره مثل همین چیزی که همین حالا نوشتی ?? اگر آن ده درصد رو ترک کنی بهتره??
Mr.X
۲۴ آذر ۱۳۹۹دلم برای همشون کبابه???? مخصوصا وایپر، کوروت و شورولت اس اس که عاشق ناسکاراش بودم. و البته فوکوس افسانه ای????
محمد
۲۴ آذر ۱۳۹۹وایپر و ct6 چه قدر خفنن
M.A.S
۲۴ آذر ۱۳۹۹کامنتارو که میخونم همه برای وایپر دلتنگی میکنن
منم همینطوریم ولی باید پذیرفت که اگر چه هنوز یه موتور خفن بزرگ در قسمت جلو و محور متحرک عقب و این ذات خشن موافقم
ولی این پلتفرم و انجین و گیربکس دیگه جواب نمیدن و داج اگر هم بخواد ازشون استفاده کنه بروزرسانی خیلی گسترده ای نیاز داره
مثلا باید بتونه از این حجم حداقل به نظرم 800 اسب بیرون بده
سیستم شاسی و انتقال قدرتشو به روز کنه تا قدرتش کمتر هدر بره چون واقعا زمانی که درگ بزرگ موتور ترند 2016 رو دیدم واقعا تعجب کردم و گفتم اگه اینقدر هرزگردی نداشت حتی میتونست جلوتر از ائودی ار 8 باشه
ای کاش کرایسلر اینقدر به داج ظلم نمیکرد
یه سوال
انجین بلک وینگ چه مشخصاتی داره ؟
369
۲۴ آذر ۱۳۹۹رگال شبیه شاهین کراسه
Aryan kia
۲۴ آذر ۱۳۹۹رگال شبیه شاهین کراس نیست
شاهین کراس شبیه رگاله
سامورایی از قله فوجی
۲۴ آذر ۱۳۹۹هشت سیلندر ۴.۲ لیتری تویین توربو با ۵۰۰ اسب
میثم
۲۴ آذر ۱۳۹۹شورولت ایمپالا
لینکلن کانتیننتال
واقعا عالی بودن
حیف
ایمپالا رقیب آوالون بود.
آوالون چقدر خوش فروشه
ایمپالا هم اگه مدیریت درستی پشتش بود میتونست خوب بفروشه
R@min
۲۴ آذر ۱۳۹۹صحبت از ایمپالا شد دوستان یه سرچی تو نت بزنن مدلای 50 و 60 این ماشینو زبان قاصره از توصیفشون
مهرداد كمال
۲۴ آذر ۱۳۹۹لعنت به کراس اورها و الکتریکی ها که دیگه وایپر رو نمیبینیم
ADAK
۲۴ آذر ۱۳۹۹حیفی وایپر
حیف…
AMG///
۲۴ آذر ۱۳۹۹فقط وایپر و کنتیننتال…
اون دوتا رو داشته باشی دیگه چی میخوای از زندگی…
ارش
۲۴ آذر ۱۳۹۹واقعا آمریکاییها پیش خودشون چی فکر کردن که باعث نابودی این مدل ها شدن ؟!!! چرا نخریدن ؟!!!
شمس
۲۵ آذر ۱۳۹۹به این فکر کردن که دوست ندارن نخریدن. تمام.
خوبی غرب اینه که مردم چیزی رو میخرن دوس دارن عشقشون میکشه سلیقشونه.
مثل ما نیستن چوب زور سرمون باشه و پراید و مشتقاش انتخابمون باشه
Alireza
۲۴ آذر ۱۳۹۹سر وایپر اشکم درومد
ولی واسه کوروت ناراحت نیستم، c7 zr1 محبوب منه ولی حالا که با موتور جلو شدن همچین پیشرفت عظیمی کرده چرا باید ناراحت بود؟ انگار که مثلا بخوای با بورسیه تحصیلی گرفتن بچه ات مخالفت کنی که میخواد بره ناسا
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۴ آذر ۱۳۹۹وایپر و کوروت????
خا،ک ت،و س.ر شورولت با کوروت c8
سامورایی از قله فوجی
۲۴ آذر ۱۳۹۹شما مدل های دهه ۵۰ و ۶۰ کادیلاک و لینکلن و بیوک رو ببینید و با مدل جدیدیشون مقایسه کنید .
ایمپالا با اون همه ابهت تبدیل به یه سدان معمولی شده
یا مثلا بلیزر تبدیل به کراس اور شده ?
یوسف
۲۵ آذر ۱۳۹۹هیچ آرزویی جز داشتن وایپر ندارم
یه نمونه وایپر هنسی رکورد 400 متر رو 7.11 زده بود.
داغ دلم تازه شد…. وایپری کجایی
عشق کامارو
۲۵ آذر ۱۳۹۹توی عمرم با هیچ ماشینی به اندازه وایپر همزاد پنداری نکرده بودم،عاشق این مار وحشیم،هرموقع که خبر توقف تولیدش رو که دوباره یادم میاد اشک توی چشمام حلقه میزنه،واقعا لعنت به اون کسی که وایپر رو از خط تولید خارج کرد،شبا تا عکس وایپر رو نبینم خوابم نمیبره…
وایپر کجایی دقیقا کجایی….
شمس
۲۵ آذر ۱۳۹۹راستش از هیچکدومش خوشم نیومد.
همون بهتر که حذف شدن
ارشیاSVJ
۲۵ آذر ۱۳۹۹اون ۵ تای اول خیلی حیفن خصوصا وایپر و RS
Sina
۲۵ آذر ۱۳۹۹rs و وایپر و ct6 و شورولت SS خیلی خوب بودن
مخصوصا RS که حذفش اصلا دلیل موجهی نداشت
منتظر وایپر جدید هستیم ،که آیا دوج براش برنامه ای داره یا نه.
بقیه هم خوب بودن
مثل فیوژن اسپرت که قدرت خوبی داشت
واقعا حیف بودن این ماشین های بی نظیر
اگه دقت کنید بیشترشون بعد از سال ۲۰۱۵ ازخط تولید کنار رفتن ، انگار از اون سال به بعد یکی از دوران های طلایی خودروسازی تموم شد
میرخان
۲۵ آذر ۱۳۹۹با وقار مثل کانتیننتال،یه برگشت با شکوه برای این مدل حال آدمو خوب میکنه.