چشم اندازهفته نامه

معرفی 10 خودرو با بدنه‌ای تماماً فیبر کربنی

هر زمانی که خودروسازان اقدام به معرفی سوپرکار جدیدی می‌کنند اولین نکته‌ای که به ذهن می‌آید قدرت آن است. دومین فاکتور مهم نیز معمولاً شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن می‌باشد. نهایتاً به فاکتورهای دیگری همچون آئرودینامیک، ترمزها و… توجه می‌کنیم.


اما تمامی فاکتورهای یاد شده در صورتی که یک فاکتور دیگر یعنی وزن نادیده گرفته شوند به درد نخواهند خورد. باور بر این است که کاهش یک کیلوگرمی وزن در مقایسه با افزایش ۱ اسب بخاری قدرت هزینه‌ی بیشتر را طلب می‌کند. یک راه برای کاهش وزن استفاده از فیبر کربن در برخی از قطعات بدنه می‌باشد.

استفاده وسیع از فیبرکربن در خودروهای سوپراسپرت
در ادامه شما را با ۱۰ خودرویی آشنا می‌کنیم که بدنه‌ای کاملاً فیبر کربنی دارند. ما برخی خودروهای شگفت‌انگیز همچون لانچیا دلتا Futurista، فورد GT و مرسدس-ای ام جی وان را در این لیست نیاورده‌ایم چراکه تنها بخشی از بدنه‌ی آن‌ها از جنس فیبر کربن می‌باشد.

  • استون مارتین والکری AMR Pro


این خودرو با همکاری تیم فرمول ۱ ردبول توسعه یافته و بدنه و چندین قطعه از سیستم تعلیق کاملاً از فیبر کربن ساخته شده‌اند. وزن والکری AMR Pro تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم بوده و زیر کاپوت آن پیشرانه‌ی ۱۱۴۵ اسبی قرار دارد.

  • هنسی ونوم F5


قطعاً ونوم F5 را می‌شناسید. خودرویی که می‌خواهد عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا را به خود اختصاص دهد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۷.۴ لیتری توئین توربوی ونوم F5 حداقل ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد. بدنه نیز از فیبر کربن ساخته شده و آئرودینامیکی با ضریب درگ ۰.۳۳ دارد. هدف این خودرو رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت است.

  • ایتال دیزاین Zerouno Duerta


این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم آئودی R8 ساخته شده و پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی آن قدرت ۶۱۰ اسب بخاری دارد. همانند سوپرکار آلمانی، محصول ایتال دیزاین چهار چرخ محرک بوده و از گیربکس دوکلاچه اتوماتیک سود می‌برد. با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی، حداکثر سرعت آن به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

  • کونیگ زگ آگرا RS


این یکی واقعاً ویژه است چراکه در ساختار بدنه از کربن و کولار سود برده است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری توئین توربوی آگرا RS خروجی ۱۳۶۰ اسبی داشته و با سرعت ۴۵۷ کیلومتر در ساعت عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا را به خود اختصاص داده است.

  • لکسس LFA


لکسس LFA قدیمی‌ترین سوپرکار این لیست است؛ اما نباید آن را فراموش کرد چراکه کل بدنه از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن CFRP ساخته شده است. این خودرو در سال ۲۰۰۹ معرفی شده و بنا به اطلاعات منتشر شده، ۶۵ درصد متریال بکار رفته در ساختار از جنس CFRP بوده است که نتیجه‌ی آن کاهش ۱۰۰ کیلوگرمی وزن و افزایش استحکام کل خودرو بوده است.

  • مک لارن سنا


مک لارن سنا با طرح کربن کاملاً بدنه‌ی فیبر کربن خود را به نمایش می‌گذارد. این سوپرکار که به تعداد محدود ۵۰۰ دستگاهی تولید می‌شود و از قبل تمامی نمونه‌ها فروخته شده است. با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر توئین توربوی ۸۰۰ اسبی و وزن ۱۱۹۸ کیلوگرمی، سنا همه را انگشت به دهان می‌کند.

  • مک لارن اسپیدتیل


جدیدترین محصول این برند از سری اولتیمیت اسپیدتیل است که بدنه‌ای کربنی دارد. بدنه‌ی سبک‌وزن این خودرو با بهترین آئرودینامیک ممکن همراه شده است. قدرت ۱۰۵۰ اسبی این خودرو پرفورمنس فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند: حداکثر سرعت ۴۰۳ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۲.۸ ثانیه‌ای.

  • سینگر دینامیک و DLS


زمانی که دو شرکت همچون سینگر و ویلیامز یونیت با همدیگر کار می‌کنند نتیجه‌ی به دست آمده استثنایی خواهد بود. همانند این خودروی باورنکردنی که علاوه بر بدنه‌ای دینامیک و سبک دارای تکنولوژی‌های فرمول ۱ و پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۵۰۰ اسب بخاری است. بدنه از فیبر کربن ساخته شده و تنها ۹۸۹ کیلوگرم وزن دارد.

  • W موتورز فنیر سوپر اسپورت


زمانی که شما هایپرکاری همچون W موتورز فنیر سوپر اسپورت را با پیشرانه‌ی ۹۰۰ اسب بخاری راف ترکیب می‌کنید به دنبال راه‌های دیگری هم برای افزایش وزن خواهید بود که یکی از آن‌ها بهبود وزن است که آن هم به لطف بدنه‌ای فیبر کربنی میسر می‌شود. این خودرو ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن داشته و حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعتی را ثبت می‌کند.

  • زنوو TST-S


این هایپرکار دانمارکی در نمایشگاه ژنو سال پیش رونمایی شد و بدنه‌ی آن از فیبر کربن و دیگر متریال کامپوزیتی ساخته شده که همین امر باعث شده وزن خودرو به ۱۴۹۵ کیلوگرم برسد. دیگر جنبه‌ی مهم این خودرو پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۱۱۹۴ اسبی است که باعث می‌شود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای ایجاد شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Ali Keyhani

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    مک لارن سنا وقتی معرفی شد زیاد زیبا به نظر نمیرسید برام،ولی الان هرچی نگاش میکنم بیشتر به دلم میشینه درست برعکس اسپیدتیل که به نظرم اصلا زیبا نیس،اما همون طور که میدونین زیبایی سلیقه‌ای هستش و خیلیا هستن همین اسپیدتیل رو زیبا میبینن،اما سنا واقعا زیباس

    1. s.h

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      هر زمانی که خودروسازان اقدام به معرفی سوپرکار جدیدی می‌کنند اولین نکته‌ای که به ذهن می‌آید قدرت آن است. دومین فاکتور مهم نیز معمولاً شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن می‌باشد. نهایتاً به فاکتورهای دیگری همچون آئرودینامیک، ترمزها و… توجه می‌کنیم.
      اما تمامی فاکتورهای یاد شده در صورتی که یک فاکتور دیگر یعنی وزن نادیده گرفته شوند به درد نخواهند خورد
      این دو خط اخری رو خوب بخونید خیلی خوب تا بفهمید کی رقیب کیه بفهمید جنگ وزنی که مک لارن میگه و امثال پاگانی و کونیک زگ و چند تای دیگه خیلی وقته این واشون شده ارزش یعنی چی
      اینو واسه دوستایی میگم که هی کورکورانه فکر میکنند بوگاتی خداست و اینا یه مشت اشغال وزن بالا واسه ماشینای تشریفاتی خوبه که نشان اپشن و ارامش بیشتره
      ؛ با یه دست دوتا هندونه نمیشه بلند کرد چون اگر اینجوری بود لافراری با نعره های کر کنند باید یه گاری به درد نخور میبود !!

      1. emad1990

        ۶ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        اونایی که دیسلاکت کردن اهمیت ندارن ولی نکته اینه که
        هرچه وزن کمتر باشه عنصری به اسم هندلینگ و کنترل پررنگ تر میشه
        این یه حقیقته که تاثیر وزن زیاد روی هندلینگ رو به هیچ وجه نمیشه کم کرد و خودروسازان بزرگی مثل مکلارن و پورشه و فراری اینو خیلی وقته متوجه شدن
        من ترجیحم کوپه های سبک وزنی مثل پورشه کیمن اس هست تا بوگاتی شیرون

      2. Ferrari

        ۶ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1956 ديدگاه)

        دوست عزیز قاطی نکن شیرون با لافراری فرق داره.فقط موتور بوگاتی ۴۴۰ کیلو وزن داره. یادمه وقتی پاگانی هوایرا معرفی شد گیربکس هفت سرعته سکوئنشال داشت و دلیل استفاذه نکردن از گیربکس دوکلاچه رو وزن بالا عنوان کردن.میگفتن وزن گیربکس دوکلاچه ای که بتونه ۱۰۰۰ نیوتن متر رو تحمل کنه ۱۶۰ کیلو وزن خواهد داشت حالا تصور کن گیربکس دو کلاچه شیرون که ۱۵۰۰ نیوتن رو داره تحمل میکنه چند کیلو ورن داره.
        مهندسان بوگاتی هم دلیل استفاده بوگاتی از موتور ۱۶ سیلندر و قبلا توضیح دادن دلیلش هم این بود که این موتور بتونه نامحدود بالای ۴۰۰ کیلومتر سرعت بگیره.مهندسان گفتن که میتونستیم از موتور ۸ سیلندر هم ۱۵۰۰ اسب قدرت بگیریم اما دوامش فدا میشد پس الکی از یه شاهکار مهندسی ایراد بنی اسراییلی نگیرین.واقعا خجالت اوره هرگز لگنهایی مثل گونیخزگ و هنسی و امثال اون رو با شیرون مقایسه نکنید.

        1. Omid

          ۱۰ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (2173 ديدگاه)

          اخرین چیزی که تو این ماشینها اهمیت داره دوامه
          اگه دوام براش مهم بود کواد توربوش نمیکرد مثل مکلارن f1 تنفس طبیعی میزد

  2. احمدرضا

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (878 ديدگاه)

    پاگانی جاموند
    :(

    1. John

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (215 ديدگاه)

      همینطور سستو المنتو

    2. sina7

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (436 ديدگاه)

      اصن تیترو که خوندم فقط به سستو المنتو فکر کردم??
      چطور ممکنه از فیبرکربن حرف بزنی یاد عنصر 6 لامبورگینی نیفتی :|||||||

  3. ایمان

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    مژده به طرفداران فراری
    به زودی خبرهای خوشی از ۴۸۸ پیستا خواهید شنید
    مکلارن ۷۲۰S اگه شُل بزنه سفت میخوره چون سرسخت ترین حریفش همین ۴۸۸ پیستا هست
    در همین حد بگم که دوتا لپ تایم رسمی از هر دوتاشون گرفته شده که پیروزی مالِ فراری بوده
    ضمناً ۴۰۰ متر رو در ۱۰.۱ ثانیه و با سرعت ۱۴۴.۱ مایل طی میکنه که واقعاً عالیه ???? ????????

  4. AMANTE

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    یک سوپرماشین که تقریبا بهترین سوپرماشین فیبرکربنی دنیاست، تو این لیست جا مونده ماشینی که حتی اسمش هم به عنصر کربن اشاره داره.

    Lamborghini Sesto Element
    سستو المنتو به ایتالیایی عنصر ششم یعنی کربن.
    بدنه از CFRP یعنی پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن که از فولاد محکم تر و سبکتر و ایمنی و شکل پذیری بهتری داره.
    و….

    1. Alireza

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (639 ديدگاه)

      اره منم قبل خوندن متن بلافاصله یاد سستو المنتو افتادم

  5. Elmiraj

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    Venom F5 قطعا زیباترین و برجسته‌ترین هایپر کار این لیسته .
    .
    ۱۳۶۷ کیلوگرم در مقابل ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۶۲ نیوتون متر گشتاور…………….

  6. مهدی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مکلارن والکری بین اینا دست برتر روداره

    1. مهدی

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      ببخشید استون مارتین والکری

  7. Khosrow

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    فیبرکربن خیلی زیباست و برق خاصی داره — ولی برای داخل کابین / بدنه فقط رنگ / نه فیبر نه کاور نه هر ادا بازی دیگه ..

  8. Omid

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2173 ديدگاه)

    سیسیتم ائرودینامیک فعال بال عقب زنوو خیلی باحاله پیشنهاد میکنم ویدیو هاش رو ببنید کل اون بال بزرگ میچرخه

  9. مهدی اکرمی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (88 ديدگاه)

    پس عنصر ششم لامبورگینی چی؟ اصل ماشین فیبرکربنی سستوالمنتو عه، بقیه اداشو در میارن

  10. مهدی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تنها 5 کشور دردنیا تکنولوژی ساخت الیاف کربن رو داشتن که ایران هم جزو این 5کشور تولید کننده شد باتوان ساخت150تن در سال.شایدهم تاالان چند کشور دیگه به این تکنولوژی دست پیداکرده باشن

    1. s.h

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      ایران همون زمان به تنو لوژی ساخت کولارم دست پیدا کرد نه کولار صنعتی
      یه نمونه خاص کولار که به شدت گرونه و جای جلیقه ضد گلوله باهاش لباس ضد گلوله میسازند یه دوستی میگفت با یه باج گردن کلفت به روسیه و قبول هزینه این علم رو از امریکا با جاسوسی به دست اوردن
      البته اون دوست نه هیچ وقت بی راه میگه نه رو هوا

  11. Just bentley continental

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (563 ديدگاه)

    عاشق سه تاشونم
    والکری
    سنا
    تسپید تیل
    پدال خبر بنتلی کانتیننتال gtc جدید رو بزار بهترین کانورتبیل دنیا????.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا