ضربالمثلی وجود دارد به این مضمون: “اگر شکسته نشده پس تعمیرش نکن!” برخی خودروسازها این ضربالمثل را با تمام وجود باور دارند به گونهای که برخی از قدیمیترین مدلهای خود را هنوز هم میسازند.
گاهی اوقات این ادامهی تولید به خاطر سود بالایی است که خودروها دارند و بعضی وقتها نیز شرکتها فاقد منابع مالی کافی برای ساخت نسخههای جایگزین هستند. هرچند ما ایرانیها میتوانیم مثالهای فراوانی از خودروهای عتیقهای بزنیم که همچنان با چند تغییر در چراغها و داشبورد با چندین دهه عمر در حال تولید میباشند اما این روند در بازارهای آزاد و رقابتی دنیا چندان متداول و مرسوم نیست.
TheFastLaneCar به تازگی لیستی از ۱۰ خودرویی را تهیه کرده که با وجود عمر بالا هنوز بازنشسته نشدهاند. اولین خودرو نیسان فرونتیر است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون در بازار حضور دارد و البته جایگزین آن یعنی ناوارا نیز در بازارهای دیگر عرضه شده است.
جیپ رانگلر که از سال ۲۰۰۷ در بازار حضور دارند شماره ۹ لیست است اما برخلاف فرونتیر هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است. البته امسال نسل جدید رانگلر عرضه خواهد شد.
دوج جورنی از حدود ۹ سال پیش عرضه شده اما علیرغم سن بالا، سال پیش به فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاهی رسیده است.
رتبهی ۷ در اختیار تویوتا سکویا است که فروش بالایی ندارد اما هنوز هم ساخت آن سودآور است. سکویا که در سال ۲۰۰۸ معرفی شده یکی از معدود ساختههای تویوتا است که بخشهایی از آن با دست ساخته میشود.
رم ۱۵۰۰ که در سال ۲۰۰۹ ساخته شده شاید با بهروزرسانی قابلتوجهی روبرو شده باشد اما زیر پوست خودرو همان ساختار قدیمی باقی مانده است.
فیات ۵۰۰ که امسال برای فوت کردن شمعهای دهمین سال تولد خود آماده میشود، در کلاسی که آمریکاییها خیلی دوستش ندارند محبوب است. فیات با عرضهی نسخههای متعدد ویژه از این خودرو به همراه مدلهای قدرتمندتر آبارث علاقهمندان این خودرو را سرگرم میکند.
میتسوبیشی لنسر اوولوشن هماکنون در دسترس نیست اما نسخهی عادی آن را هنوز میتوان خرید. این خودرو هماکنون ۱۰ ساله است اما میتسوبیشی راههای جدیدی برای فروش آن پیدا کرده است. لنسر در نهایت تابستان امسال بازنشسته خواهد شد.
رتبهی سوم به جیپ پاتریوت میرسد که کامپس جدید، جایگزین آن شده اما از آنجایی که پاتریوت ارزانترین شاسیبلند کوچک چهارچرخ محرک است هنوز هم انتخابی محبوب به شمار میرود.
رتبهی دوم این لیست نیز به استون مارتین ونتیج میرسد.
اما حدس زدن اینکه مدال طلای لیست به چه کسی میرسد خیلی سخت نیست. این یک شاسیبلند است که از سال ۱۹۷۹ در حال تولید بوده و در طول سالیان متوالی بهروزرسانیهایی را به خود دیده است. این خودرو مرسدس بنز G کلاس نام دارد. این شاسیبلند محبوب به زودی با نسل جدید خود جایگزین خواهد شد اما از آنجایی که این خودرو برای خریداران جذاب است، ژرمنها در واقع آن را به همراه مدل جدید عرضه خواهند کرد.
datsun
۷ فروردین ۱۳۹۶اون داتسون ۲۴۰z اسطوره عقب فرانتیر داغونم کرد ینی عاشقشم
ناوارا تو آمریکا عرضه نمیشه تا الان پلتفرم هاشون یکی بوده با فرانتیر ولی تو آمریکا با انجین شش سیلندر ساخته میشه فکر کنم نیسان بخواد راه فرانتیر رو از ناوارا جدا کنه
Infinite
۷ فروردین ۱۳۹۶جا داره خودروهای وطنی هم در این لیست قرار بگیرند.
البته خودروهای داخلی فقط در فروش موفق بودند(!) و الا در زمینههای دیگه بازندههای بازی بودند و هستند…
Sina
۷ فروردین ۱۳۹۶گفتی خودرو وطنی…باید افسوس خورد بخاطر اینکه الان بجای خفت بکشیدن از خودروهای داخلی باید الان به خودمون میبالیدیم که سلطان این لیست یعنی بنز کلاس G سفارش ما ایرانیا و ارتشمون بوده..حیف واقعا حیف
چقدر بین این خفت و افتخار فاصلست
مهدی
۸ فروردین ۱۳۹۶روحش شاد
Infinite
۷ فروردین ۱۳۹۶جا داره استون مارتین نسل جدیدی از ونتیج ارائه کنه. خودروی خوبی هست ولی با معیارهای طراحی کنونی این شرکت تطابق زیادی نداره. از نظر فنی هم همینطور.
GT
۷ فروردین ۱۳۹۶بازم G بازهم سلطان باز هم صلابت ❤
آریا
۷ فروردین ۱۳۹۶بنز G اصلا قدیمی نیست و از لحاظ فنی کمتر ماشینی تو این کلاس توانایی رقابت باهاشو داره
مثلا تو یه تست آفرود از لندکروزر و رنج روور بهتر بود
بنز G یعنی تکنولوژی برتر 2017 با یه ظاهر کلاسیک
silver
۷ فروردین ۱۳۹۶جای پورشه ۹۱۱ خالیه توی این لیست .
ولی برای پایان تولید لنسر واقعا ناراحت شدم نام لنسر یه عمر تجربه و اطمینان با خودش داره ولی تا جایی که خبر دارم جانشینی براش نیست ،واقعا حیف….
فيصل.
۷ فروردین ۱۳۹۶لندکروزر سری j70 هم خیلی قدیمیه و هنوز هم تولید میشه از ۱۹۸۴ تا الان
Madjid
۷ فروردین ۱۳۹۶.
بنز کلاس G بی نظیره ، یک آفرودر واقعی و سرسخت ، به نظر من هم این ماشین هرگز قدیمی نمیشه.
علی آقا
۷ فروردین ۱۳۹۶یه مدل تویوتا وانت هم بود که تو استرالیا از ۲۰ سال یش ساخته میشد و همین سایت خبرش رو گذاشت.
مهدی
۸ فروردین ۱۳۹۶تویوتا سری ۷۰ بود
مهدی
۸ فروردین ۱۳۹۶البته نسل قبل نیسان پاترول هم در خیلی کشورها تولید میشه و واقعا محبوب و دوس داشتنی تر از نسل جدیدشه
یوسف
۹ فروردین ۱۳۹۶بنز جی کلاس کپی شرم آور از اتاق و بدنه دیفندر و تکنولوژی و شاسی و زیر بندی رنجرور هستش.