چشم اندازطراحیهفته نامه

10 خودرویی که نیازمند بازطراحی یا بازنشستگی فوری هستند!

ایفا کردن نقشی مهم در صنعتی که همه‌روزه با شتابی زیاد در حال حرکت رو به جلو است کاری بسیار سخت به شمار می‌رود.

تغییرات بازار خودرو به‌طور باورنکردنی‌ای سریع است بنابراین این موضوع که خودروسازان همیشه نمی‌توانند در رتبه‌ی اول باشند موضوعی قابل‌درک است. به عنوان نتیجه تعدادی از خودروهای از مد افتاده وجود دارند که هنوز فروخته می‌شوند و برخی از آن‌ها احتمالاً دیگر روی خط تولید نخواهند رفت.

در این نوشته ما ۱۰ خودرویی را که به شدت نیازمند یک بازطراحی و یا خاتمه‌ی تولید هستند را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

  1. بیوک رگال

buick-regal
بیوک رگال کنونی از سال ۲۰۱۱ تاکنون در حال تولید بوده و در مقایسه با برخی از دیگر مدل‌های خوب کمپانی مثل لاکراس، خودرویی کاملاً از مد افتاده محسوب می‌شود. خوشبختانه جایگزین این خودرو به زودی معرفی می‌شود و با قضاوت از روی تصاویر جاسوسی می‌توان گفت مدلی کاملاً شیک خواهد بود. در حقیقت برخی عناصر طراحی نسل جدید اوپل اینسیگنیا (برادر اروپایی رگال) از کانسپت آویستا گرفته شده‌اند و خوشبختانه رگال نیز تغییر چندانی نسبت به آن نخواهد داشت.

  1. فورد فلکس

ford-flex
فلکس یکی از معدود خودروهای فورد است که اخیراً به‌روز نشده و این موضوع را از ظاهر خودرو می‌توان فهمید. رویه‌ی طراحی جعبه‌ای شکل شاسی بلندها به سرعت محو شده و حالا شاهد کراس اوورهایی شیک و صیقلی هستیم. نسل فعلی فورد فلکس از سال ۲۰۰۹ در بازار بوده و قطعاً نیازمند نسل جدید است. شایعاتی وجود دارند مبنی بر اینکه با تولید نسل جدید اِج تولید فلکس تا سال ۲۰۲۰ متوقف خواهد شد.

  1. دوج جورنی

dodge-journey
اگر تنها یک خودرو وجود داشته باشد که شبیه مدل‌های کمپانی‌های اجاره دهنده‌ی خودرو نشان دهد، آن خودرو قطعاً دوج جورنی است. این کراس اوور میدسایز برخی از قدیمی‌ترین عناصر طراحی بازار را نشان می‌دهد و البته تعجبی نیز ندارد زیرا از سال ۲۰۰۸ در بازار حضور دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۱ فیس لیفت شد اما هیچ‌چیزی درباره‌ی طراحی یا قوای محرکه آن وجود ندارد. آخرین شایعات درباره‌ی نسل بعدی جورنی این است که تولید آن از زمان اشتراک پلتفرم با آلفارومئو جیولیا به ایتالیا منتقل خواهد شد.

  1. تویوتا سکویا

toyota-sequoia
تویوتا اخیراً مدل‌های به‌روز خود از جمله تویوتا کمری را معرفی کرده است؛ اما این خودروساز ژاپنی به یک خودرو اهمیت نداده و آن شاسی‌بلند سکویا است که از اواخر سال ۲۰۰۷ تولید می‌شود. جدای از تغییرات کوچک در طول این سال‌ها مثل به‌روز کردن سیستم اطلاعات سرگرمی و جایگزینی پیشرانه‌ها، سکویا بدون تغییر باقی مانده است. میزان فروش این خودرو انعکاسی از سن بالای آن است. سال گذشته کمتر از ۱۵ هزار دستگاه از سکویا در آمریکا فروخته شد.

  1. مرسدس بنز G کلاس

mercedes-benz-g-class
شما نمی‌توانید خودرویی نمادین‌تر از مرسدس بنز G کلاس پیدا کنید؛ اما اکثر بخش‌های خودرو از دهه‌ی ۷۰ میلادی تاکنون همان استایل را دارند. مدل فعلی از سال ۱۹۹۰ وارد مدار تولید شده و با استانداردهای امروزی نمی‌خواند اما مردم هنوز هم دوستش دارند. تصاویر جاسوسی متعددی نشان از تست‌های نسل جدید این خودرو داشته‌اند. انتظار ظاهر کاملاً متفاوت را نداریم زیرا مرسدس عناصر شاخص G کلاس را حفظ خواهد کرد.

  1. تویوتا یاریس iA

toyota-yaris-ia
این خودرو در ابتدا با برند سایون معرفی شد. این برند جوان‌پسند نیازمند مدل‌های جدید بود اما iA نمی‌توانست چنین نقشی را ایفا کند. iA که اساساً نسخه‌ی ریبج شده‌ی مزدا ۲ سدان است اصلاً با یک تویوتا همخوانی ندارد. مدل کرولای بسیار محبوب در بازار جولان می‌دهد پس چه دلیلی برای خرید یاریس iA وجود دارد؟ قطعاً ظاهر iA از دلایل خرید آن نیست.

  1. ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه

bmw-4-series-gran-coupe
چندین سال پیش ب‌ام‌و تصمیم به تغییر سیستم نام‌گذاری خود کرد و این موضوعی خوب بود. اولین کار ب‌ام‌و این بود که مدل‌های کوپه اعداد زوج و مدل‌های کوپه اعداد فرد را دریافت کردند. برای مثل سری ۳ دارای ۴ درب و سری ۴ دارای ۲ درب است؛ اما پس از این موضوع ب‌ام‌و بهترین کار خود را انجام داد و آن اضافه کردن یک میلیون نسخه‌ی مختلف به خط تولید مثل سری ۴ گرن کوپه بود. نشان سری ۴ به این معنی است که باید ۲ درب داشته باشد اما در واقع ۴ درب است و اساساً فرقی با سری ۳ GT ندارد. خلاصه اینکه سری ۴ گرن کوپه واقعاً گیج کننده بوده و هیچ جایی در سبد محصولات ندارد و ب‌ام‌و باید تولید آن را قطع کند.

  1. اسمارت فورتو

smart-fortwo
چگونه اسمارت نسل دوم فورتو را تولید کرد؟! آه بله به این خاطر که در دیگر نقاط دنیا خودروهای جمع‌وجور شهری موفق بودند؛ اما در آمریکا این خودرو کم پیداست و حتی باعث تعجب ما شده که چرا تولید می‌شود. به منظور ایجاد ایده‌ی بهتری از فروش کم فورتو باید گفت که تنها ۶۲۱۱ دستگاه از آن در سال ۲۰۱۶ فروخته شدند. فورد در کمتر از سه روز خیلی بیشتر از این تعداد پیکاپ فروخته است.

  1. میتسوبیشی i-MiEV

mitsubishi-i-miev
در زمانی که خودروهای الکتریکی دوران طفولیت خود را سپری می‌کردند میتسوبیشی i-MiEV با اغماض زیاد به عنوان یک خودروی الکتریکی پذیرفتنی در دسترس بود اما با استانداردهای امروزی اصلاً نمی‌توان به آن نگاه کرد. بله این خودرو ارزان‌ترین مدل الکتریکی بازار آمریکاست اما آخرین باری که آن را در خیابان دیدید کی بود؟ این خودرو قدرت ۶۶ اسب بخاری داشته و از سال ۲۰۰۹ در بازار حضور دارد. سال گذشته تنها ۹۴ دستگاه از آن در آمریکا فروخته شد!

  1. نیسان 370Z

nissan-370z
با در نظر گرفتن میزان محبوبیت و اسطوره بودن نام نیسان Z، حتماً با خود فکر می‌کنید که نیسان باید توجه بیشتری را به این خودرو داشته باشد. نیسان 370Z از سال ۲۰۰۹ در بازار حضور داشته و اگرچه در سال ۲۰۱۲ فیس لیفتی داشت اما تغییرات آن کم بود. شایعاتی مبنی بر معرفی نسل جدید این خودرو (در فرم کانسپت) در سال ۲۰۱۷ و در نمایشگاه توکیو وجود دارد. دست نیسان در انتخاب پیشرانه‌های مناسب برای این خودرو باز است. پس با یک کوپه‌ی مناسب دیفرانسیل عقب طرف خواهیم بود.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. آرین*

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (444 ديدگاه)

    به جز میتسوبیشی طراحی هیچکدوم هیچ مشکلی نداره
    اینا همش ایراد بنی اسرائیلیه

    1. ASTON MARTIN

      ۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      چلنجرم باید اضافه بشه

      1. امیر.عارف

        ۳ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (876 ديدگاه)

        و پراید، پژو405، سمند، وانت پیکان، نیسان آبی . اصلا ولش کن کل ماشینهای تولید ایران همشون. هه هه هه ههههههههه

      2. ASA

        ۳ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        چلنجر هیچوقت نباید بازنشسته بشه
        چون تنها خودروی عضلانی باقی مونده هست و نباید نسلش منقرض بشه
        چلنجر تا به ابد همینطور بمونه بهتره

        1. Mehdi

          ۳ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (2362 ديدگاه)

          ایول اسا جان،از وقتی کامرو و ماستانگ نازک نارنجی و سوسولی شدند دلم گرفته از دستشون این یکی دیگ باید بمونه،اما به نظرم حرفش درمورد بی ام و درست بوده اخه سری ۳ چهار درب فولترشم بخوای سری ۵ دیگ ۴ چی میگه ؟

  2. Mehran

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    من نمیدونم ملاک این نویسنده ها برا این نقدهای ابگوشتی چیه خودشم نمیدونه داره از چی بهونه میگیره.فک کنم از طرفداری ایرانخودرو و سایپا بوده،منطقش به منطق اونا شبیهه

  3. Viper ACR

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    امیدوارم G کلاس کمترین تغییرات رو داشته باشه. با قدیمی شدنش هم موافق نیستم. البته یک سری تغییرات کوچیک میتونه کافی و مفید باشه.
    ب ام و سری 4 هم خوبه.
    اسمارت فروش کمش به دلیل قیافش نیست. مردم امریکا کلا از ماشین کوچیک خوششون نمیاد. حتی بعضی ها مردانی که مزدا میاتا سوار میشن رو مسخره میکنن. اسمارت هزار بار هم که تغییر قیافه پیدا کنه در امریکا فروش لازم رو نداره.

  4. امیر

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تولید سری 4باید قطع بشه؟ بهترین سری بیمر همینه

  5. احسان(احسان سابق)

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    هر چه نعمت افزونتر پرستش مادیات کمتر. تو ایران بخاطر اینکه بشتر ما خودروهای خوب و مدرن سوار نشدیم حتی حاضریم جونمون رو برای این ساخته های آهنی بدیم در حالی که مثلا توی امریکا خودرو رو وسیله ای میدونن که باید در خدمت بشر باشه واسه همین واسشون زیاد مهم نیست که در مورد یه بی ام و صحبت می کنن یا تویوتا یا حتی میتسوبیشی، اگر حس کنن خودرو به اندازه کافی خوب نیست یا جایگزین بهتری داره اون رو کنار میذارن.
    در هر صورت برای ما خوندن و بخصوص هضم چنین مطالبی خیلی سخته بخصوص که اسم مرسدس بنز و بی ام و و تویوتا هم جزوشه.

  6. CNA

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (235 ديدگاه)

    والا ۲ یا ۳ تا از ماشینا نیاز به باز طراحی یا بازنشستگی
    دارن.
    وگرنه بقیه که مشکلی ندارن

  7. Ali

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    مسخرست!!!بی ام و گرن کوپه سری 4 یکی از خاص تریناست،و یکی از هندلینگ ترین مدل های بی ام وست

    1. Bavaria

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      مشکل سری چهار اینه که تکلیفش با خودش مشخص نیست.
      .
      ای کاش سری سه رو گرن کوپه تولید میکردن

  8. Tirdad

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اگر در مورد سری۴ اینو میگین پس سری ۶ گرن گوپ هم باید عوض بشه سری ۴ گرن خیلی زیبا تَر و جذاب تر از سری ۳ هست و هیچ مشکلی هم نداره و باید باشه ما در حدی نیستیم که بگیم بی ام و تولید نکن تو رنج قیمت مناسب ظاهر مناسب مگه بنز ۳ مدل برای c و e نزده cla پس باید تولید نشه

  9. saied

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    تشکر بابته متن قشنگتون. یه ذره خندیدیم .
    پسر به طرف دار هایه بنز بگی اطاق جی رده خارجه. تیکه تیکت میکنن.
    حالا بحث بی ام دبلیو بماند

  10. سپهر

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    به نظرم همین نمادین بودن جی کلاسه که جذابه و نباید هیچوقت تغییر انچنانی کنه

  11. امیر.عارف

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    کاری به بقیه ماشینها ندارم ولی در مورد جی کلاس بقول دوستمون نظر آبگوشتی داده

  12. Omid

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    چه مقاله ی آمریکایی ای!
    نویسنده فقط به ماشین هایی توجه کرده که تو بازار آمریکا زیاده
    اینجور مطالب که سلیقه آمریکایی توشه به درد همون مجلات آمریکایی میخوره و برای اون مخاطب جالبه، فکر نکنم برای اروپایی ها یا حتی ما نکته جالبی داشته باشه

    درضمن از هیچکدوم از برند های اصیل خودشون ایرادی نگرفته، مثل چلنجر و کادیلاک و … اینا از رده خارجن یا بی ام و سری 4 جناب اتوگاید؟!

  13. حامد

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    نویسنده انگار کولیوس ندیده..!!! بعد میاد میگه بی ام و و جی کلاس دوست داشتنی طراحیشون مشکل داره. واقعا مقاله ضعیفی بود شاهین خان.!!

  14. yashar

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفم که این همه ماشین خوب رو از طراحیش انتقاد کردن ولی از پراید و ۴۰۵ و پارس ۲۰۶ نیسان وانت و در کل همه محصولات ایرانی انتقاد نمیکنید فردا صبح همین ۱۰تا ماشینو تو ایران تولید و بفروشن رکورد فروششون بی سابقه میشه حتی همون میتسوبیشی

  15. مهدی

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام دوستان
    تمامی نقدهاتون درسته وی یه مطلب رو نادیده گرفتید
    اونم اینه که این مطلب 100% ترجمه یه مقاله آمریکایی که با هیچ ماشینی رودرواسی ندارن
    پراید و پژو و نیسان آبی و . . . تو ایران تولید میشند نه تو کل دنیا

  16. reza

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    جا داره یه یادی هم بکنیم از برادران ما در ایرانخودرو و سایپا که هر 6 ماه فیس لیفت میدن خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا