رقابت خودروی پرفورمنس سال روداندترک رویدادی است که برای برنامهریزی آن ماهها زمان صرف میشود. برای این رقابت، بهترین جادهها با دقت انتخاب میشوند تا یک مسابقهٔ پُرچالش برگزار شود و خودروهای مختلف در سرعتهای بالا ارزیابی شوند. خودروسازان نیز بهترین و شگفتانگیزترین محصولات جدید خود را برای رقابت بر سر این عنوان ارزشمند ارسال میکنند. امسال برای برگزاری هشتمین دورهٔ این رقابتها، قرار بود خودروها طی یک سفر جادهای خارقالعاده به سمت جنوب شرقی ایالاتمتحده حرکت کنند. خودروهایی که برای شرکت در این رقابت انتخاب شدند نیز به همان اندازهٔ مسیر سفر، متنوع و هیجانانگیز بودند که این یک هفتهٔ حماسی را برای علاقهمندان به ماشین فراهم میکرد.
اما مثل همهٔ رویدادهای دنیا، بیماری کرونا این رقابت را هم تحت تأثیر قرار داد زیرا یک هفته قبل از آغاز سفر، ایمیلی به روداندترک ارسال شد که توصیه میکرد به دلیل افزایش خطر ابتلا به کرونا، از سفرهای بین ایالتی خودداری کنند. به همین دلیل به ناگهان برنامهٔ سفر جادهای کنار رفت اما روداندترک متوقف نمیشود زیرا این رقابت سالانه باید ادامه پیدا کند. به همین دلیل، مکان برگزاری این رقابت تغییر کرد و رانندگی جادهای چندروزه به آزمایش یکروزهٔ محلی در پیستی در نیویورک تبدیل شد. بدین ترتیب، خودروسازان نیز محل ارسال شرکتکنندگان را تغییر دادند، کل کارکنان روداندترک آزمایش کرونا دادند و زدن ماسک هم برای همه اجباری شد.
به خاطر این شرایط، رقابت خودروی پرفورمنس امسال متفاوت از سالهای قبل شد زیرا درحالیکه قبلاً ساعتها زمان صرف رانندگی و آزمایش هر خودرو میشد، امسال تنها چند دور در پیست با خودروها زده شد تا ارزیابی شوند. علاوه بر این، برخی از شرکتکنندگان هم از حضور در رقابت انصراف دادند. مکلارن 765LT، فراری F8 تریبوتو و پورشه کیمن GT4 به خاطر تأخیر در حملونقل یا قوانین قرنطینه که مانع از ورود آنها به نیویورک میشد، دیگر نتوانستند در رقابت امسال شرکت کنند. به همین دلیل، برای آنها جایگزینهایی مثل کیمن T و رم TRX در نظر گرفته شد که دومی تنوعی را به رقابت اضافه کرد و بحثهای جالبی را برانگیخت. بنا به این دلایل، رقابت امسال نوع دیگری از رقابت خودروی پرفورمنس سال روداندترک است اما این تأثیری در نتیجهٔ رقابت ندارد.
شرکتکنندگان
هرساله مهمترین خودروهای پرفورمنسی که طی دوازده ماه گذشته معرفی شدهاند برای شرکت در این رقابت گروهی دعوت میشوند. این یعنی در رقابت خودروی پرفورمنس سال روداندترک همه نوع ماشینی از ماسل کارهای قدرتمندی مثل موستانگ GT500 شلبی ۷۶۰ اسب بخاری گرفته تا سدان کوچک اسپرتی مثل مرسدس CLA45 AMG حضور دارند. در رقابت امسال همچنین خودروهای قابلتوجهی مثل پولستار وان، بنتلی کانتیننتال GT و بامو M8 که نتوانستند در آزمایش سال گذشته شرکت کنند هم حضور داشتند. شرکتکنندگان و برندگان سالهای قبل اگر بهروزرسانی بزرگی را تجربه نکرده باشند نمیتوانند در رقابت امسال حضور داشته باشند که این یعنی شرکتکنندگان رقابت سال ۲۰۲۰ مثل شورلت کوروت C8 و یا برندهٔ سال گذشته یعنی هیوندای ولوستر N اجازهٔ حضور در رقابت سال ۲۰۲۱ را ندارند. با این شرایط، نهایتاً نُه خودرو برای آزمایش گرد هم جمع شدند که در ادامه به ترتیب تعداد اسب بخار با آنها آشنا میشوید:
پورشه کیمن T
برداشتی سبکوزن از ضعیفترین نسخهٔ کیمن، ساده و ناب در سنت بهترین خودروهای اسپرت
مینی JCW GP
یک مینی متمرکز بر پیست با بالها، زههای گلگیر، دریچههای هوا و شخصیت محرک جلو
مرسدس CLA45 AMG
یک سامانهٔ چهارچرخ محرک حرفهای و قویترین موتور ۲ لیتری دنیا، یک مینی سوپرسدان آلمانی را ایجاد میکند.
بنتلی کانتیننتال V8
بهترین کانتیننتال GT تاریخ، یک کوپهٔ لوکس تمامعیار با اهداف اسپرتی واقعی، مایهٔ افتخار پسران بنتلی
جگوار F تایپ R
ترکیبی از تنظیم نرمتر تعلیق و چهرهای عصبانیتر، یک خودروی GT بهتر از همیشه
پولستار وان
اولین شرکتکنندهٔ پلاگینهیبریدی در رقابتهای خودروی پرفورمنس سال، ترکیبی از راندمان و قدرت، گرند تورر آینده
بامو M8 کامپتیشن
یک موشک گستاخ برای سلطه بر جاده، منفجر کردن بزرگراه و زدن دورهای سریع در پیستها
رم TRX
یک هیولای وحشی که بیشتر دوست دارد در آفرود باشد تا روی جاده، قویترین پیکاپ جهان
فورد موستانگ شلبی GT500
GT500 قبلاً فقط در خط مستقیم خوب بود اما حالا در هرجایی عالی است خصوصاً اگر آنجا پیچ داشته باشد
آغاز رقابت
به دلایلی که در ابتدای این مطلب بیان شد، امسال تصمیم بر این شد که رقابت خودروی پرفورمنس در پیست «لایم راک پارک» (Lime Rock Park) در نیویورک برگزار شود و سپس خودروها برای آزمایش جادهای هم یک روز را در جادههای همان حوالی سپری کنند. در روز آزمایش، هوا بارانی است و این هوای مطبوع ورود شرکتکنندگان را به لایم راک خوشامد میگوید. خوشبختانه پیست قبل از شروع تایم زنی خودروها خشک شد اما آسمان هنوز هم ابری و هوا سرد بود. هرچند لایم راک پیست کوتاهی است اما بهاحتمالزیاد چالشبرانگیزترین پیست ۲.۵ کیلومتری در کل آمریکا محسوب میشود. یک دور در این پیست، درک کاملی از تواناییهای دینامیکی یک خودرو را به راننده میدهد.
به هریک از شرکتکنندگان پیش از تایم زنی در این پیست دو دور فرصت گرم کردن داده شد و سپس هرکدام تا چهار دور با سرعت کامل در پیست زدند تا بهترین زمان آنها ثبت شود. پورشه کیمن T اولین خودرویی بود که برای تایم زنی راهی پیست شد. این ماشین با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور، در سریعترین دور خود تایم ۱ دقیقه و ۴.۵۲ ثانیه را به ثبت رساند. کیمن تنها خودروی این رقابت با گیربکس دستی بود که خوشبختانه تعویض دندههای استثنایی پورشه را به همراه دارد و یکی از بهترین خودروهای رقابت محسوب میشود. تنها ایراداتی که به کیمن T وارد شد، ضرایب بسیار بلند گیربکس و همینطور نیروی کم پیشرانه بودند.
مینی JCW GP نسخهای لخت شده و بدون صندلی عقب از مینی دوستداشتنی با ۳۰۶ اسب بخار است که همه مستقیماً به چرخهای جلو منتقل میشود. این هاچبک تندوتیز تایم ۱ دقیقه و ۶.۳۰ ثانیه را در پیست به ثبت رساند. مینی JCW GP خودروی سرگرمکنندهای است اما در رفتار آن آشفتگی دیده میشود و باید هدایت گشتاور به چرخهای جلوی آنرا کنترل کرد. پیشرانهٔ ۲ لیتری ساخت بامو نیز بیشخصیت احساس میشود و قدرت آن حدود هزار دور مانده به ردلاین کاهش میابد.
مرسدس CLA45 کوچکترین سدان این شرکت محسوب میشود که با قویترین موتور چهار سیلندر تولیدی دنیا ترکیب شده است. با ۳۸۷ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور، انتظار میرود این مرسدس کوچک سریع باشد و همینطور هم هست زیرا CLA45 با لاستیکهای چسبندهٔ پیرلی تروفئو RS تایم ۱ دقیقه و ۴.۵۵ ثانیه را به ثبت رساند که مشابه پورشه است.
بنتلی کانتیننتال خودرویی برای پیست نیست و با کابین چرمی و چوبی مجلل و وزن ۲.۳ تنی بههیچعنوان برای تایم زنی در پیست طراحی نشده ولی بااینحال این GT هشت سیلندر یک دور پیست لایم راک را در ۱ دقیقه و ۴.۹۲ ثانیه طی کرد که با پورشه و مرسدس قابلمقایسه است. مثل اکثر خودروهای گروه فولکسواگن، بنتلی هم در زیرساخت خود با دیگر مدلهای این گروه اشتراک دارد. این وحشی بریتانیایی بیشترین ارتباط را با پورشه پانامرا دارد و از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس هشت سرعته دوکلاچه استفاده میکند. درحالیکه سایر خودروهای پیست محور نگران کاهش وزن هستند، با کانتیننتال میتوان لپ تایم زیر ۱ دقیقه و ۵ ثانیه را ثبت کرد و درعینحال از ماساژور صندلیها لذت برد!
جگوار F تایپ حالا در نسخهٔ R خود ۵۷۵ اسب بخار قدرت دارد. علاوه بر این، جگوار کمکفنرهای آنرا از نو تنظیم کرده و اگزوز پرسروصدای آنرا ساکتتر کرده است. همهٔ اینها باید F تایپ را به خودروی راحتتری تبدیل کرده باشند اما این ماشین درحالیکه تایم ۱ دقیقه و ۳.۵۹ ثانیه را ثبت کرد، ترسناکترین رانندگی را در بین همهٔ شرکتکنندگان داشت. بهعنوانمثال، در پیچهای سریع به سمت راست، انتقال وزن، بخش انتهایی F تایپ را بلند کرده و موجب آشفتگی و ناپایداری میشود. البته پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ F تایپ R با گیربکس هماهنگ است و خودرو بهخوبی به فرامین راننده گوش میدهد اما تعویض دندهها ناگهانی و خشن بوده و عدم تعادل در پیچها احساس ناخوشایندی را ایجاد میکند.
اولین شرکتکنندهٔ پلاگینهیبریدی رقابتهای خودروی پرفورمنس سال روداندترک خودرویی برای پیست نیست اما پرفورمنس جذابی دارد. پولستار وان از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ به همراه یک موتور الکتریکی یکپارچه و دو موتور الکتریکی در عقب استفاده میکنند که مجموعاً ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند. این یک مفهوم جذاب و خالص سوئدی با رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی و گلگیرهای برآمده است که از ویژگیهای اسپرتی زیادی مثل کمکفنرهای قابل تنظیم Ohlins و ترمزهای بزرگ هم سود میبرد. با همهٔ اینها، پولستار وان نتوانست زمانی بهتر از ۱ دقیقه و ۷.۳۶ ثانیه را ثبت کند. این انعکاسی از قوای محرکهٔ هیبریدی پولستار است که در قسمتهای خاصی از پیست گیج میشود. البته همانطور که گفته شد، این یک خودروی پیست نیست و نوع خاصی از خریداران را هدف قرار داده که احتمالاً دنبال زدن لپ تایم نیستند.
پرچمدار کوپههای بامو ممکن است یک نام کلاسیک را احیا کرده باشد اما درواقع، این M8 مثل M6 قبلی در اصل یک M5 با بدنهای متفاوت است. این ماشین مملو از تکنولوژی است و تنظیمات و حالتهای مختلفی را برای هر چیزی که بخواهید ارائه میکند. در M8 حتی میتوان کل نیروی موتور را به چرخهای عقب انتقال داد. این کوپهٔ باواریایی در پیست هم فوقالعاده سریع است و تایم ۱ دقیقه و ۲.۰۶ ثانیه را ثبت میکند. پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی M8 با ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور نیز یک ستاره است و همیشه قدرت دارد؛ با همۀ اینها، هرچند M8 در پیست همهٔ کارها را بهخوبی انجام میدهد اما یکچیز ندارد و آن لذت رانندگی است. این ماشین سریع است و بهوضوح میتواند پیست را به آتش بکشد اما این کار را بدون لذت انجام میدهد. گویا میخواهد بیشتر کرنومتر را راضی کند تا راننده را. این بامو احساسی در حد یک هیولای ۶۰۰ اسبی ندارد.
بیگانهترین خودروی این جمع با پیست رم TRX است. البته این پیکاپ ۳ تنی با برخورداری از ۷۰۲ اسب بخار قدرت که از موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بیرون میآید، در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد اما در پیست نمیتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. TRX آنقدر بلند است که مثل یک ساختمان احساس میشود و به همین دلیل برای پیمودن یک دور پیست به ۱ دقیقه و ۱۶.۷۸ ثانیه زمان نیاز دارد. البته همانطور که گفته شد، رم TRX قرار نیست در پیستها عمر خود را صرف کند. این ماشین برای درنوردیدن تپههای شنی و بالا رفتن از صخرهها طراحی شده است؛ بنابراین هرچند TRX در پیست رانندگی سرگرمکنندهای دارد اما اینجا محیط مناسب آن نیست.
از سوی دیگر اما پیست محیط کاملاً مناسبی برای شلبی GT500 است. نسخههای قبلی این ماشین فقط برای سرعت در خط مستقیم طراحی شده بودند تا جایی که GT500 قبلی در پیچها آنقدر ترسناک بود که احساس میشد الآن از وسط نصف میشود؛ اما نسل جدید شلبی وحشی که با ۷۶۰ اسب بخار قدرتی که از موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بیرون میآید، ۱۰۰ اسب بخار قویتر شده است، از شاسی سفتتر، کمکفنرهای مغناطیسی تطبیقی، رینگهای فیبر کربنی و اولین گیربکس دوکلاچه در تاریخ موستانگ برخوردار است.
مثل سایر موستانگها، GT500 هم خودروی بزرگی است و با ۱۸۴۰ کیلوگرم وزن، یکی از سنگینترین خودروهای این رقابت محسوب میشود اما در پیست خودروی کوچکی احساس میشود. سیستم تعلیق سفت و فرمان جذاب این ماشین یادآور باموهای قدیمی است. تحویل نیروی آن فوری و وحشی است و با گیربکس دوکلاچه واقعاً هماهنگ است. بله یک گیربکس دستی فوقالعاده خواهد بود اما این گیربکس هم عالی است. GT500 به لطف این ویژگیها، با ثبت تایم ۱ دقیقه و ۰.۱۵ ثانیه که دو ثانیه از M8 سریعتر است، بهراحتی سریعترین خودروی پیست لایم راک لقب گرفت.
هنگامیکه لاستیکها و ترمزهای GT500 به دما میرسند، دیگر هیچ نگرانی از بابت چسبندگی وجود نخواهد داشت و ماشین خواهش میکند آنرا تحتفشار قرار دهید تا دهم ثانیهها را از تایم خود کم کند. آزمایشکنندگان گیربکس دوکلاچهٔ شلبی را بسیار تحسین کردند و آنرا خودرویی شِبه پورشه ۹۱۱ GT3 دانستند. به همین دلیل، وقتی شرکتکنندگان از پیست خارج شدند، کاملاً واضح بود که کدام خودرو بیشتر آزمایشکنندگان را تحت تأثیر قرار داده است. هرچند برخی در پیست بنتلی یا مینی را بیشتر دوست داشتند اما صحبتها مدام به موستانگ بازمیگشت که چگونه مهندسان فورد چنین خودروی سرگرمکنندهای را از قویترین شرکتکنندهٔ این رقابت ساختهاند.
فورد موستانگ شلبی GT500، خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۱ روداندترک
امسال سریعترین رأیگیری در تاریخ رقابتهای خودروی پرفورمنس سال روداندترک برگزار شد و همه متفقالقول یک انتخاب داشتند. فورد موستانگ شلبی GT500 یک پیروز واقعی و یکی از بهترین ماسل کارهای تاریخ است. این یک ماشین وحشی با پرفورمنسی فوقالعاده است که در هر آبوهوایی عالی عمل میکند. البته همانطور که در ابتدا گفته شد امسال سه مدعی جدی نتوانستند در رقابت خودروی پرفورمنس حضور پیدا کنند. طبق همهٔ پیشبینیها، کیمن GT4 میتوانست پیروز این رقابت باشد زیرا کیمن T به قرار گرفتن در جایگاه دوم بسیار نزدیک بود و فقط پیشرانهٔ نامطلوبش آنرا پایین کشید؛ بنابراین موتور شش سیلندر تنفس طبیعی GT4 این مشکل را برطرف میکرد و میتوانست کیمن را به پیروزی برساند. در مورد مکلارن 765LT و فراری F8 تریبوتو هم این احتمال وجود داشت زیرا 720S در سال ۲۰۱۸ عنوان قهرمانی این رقابتها را کسب کرد و F8 هم ریشه در ۴۸۸ پیستا دارد که دو سال پیش به پیروزی در این رقابت بسیار نزدیک بود.
اما بااینوجود، آن ستارهها را از ذهن خود پاک کنید زیرا GT500 فارغ از اینکه چه خودروهای دیگری در رقابت حضور دارند، همه را متحیر کرد. این ماشین اثبات میکند تیمی از مهندسان که به پرفورمنس توجه دارند، میتوانند با پلتفرمی که بهخوبی مهندسی شده معجزه کنند. مثل موستانگ GT که به پیروزی در رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۱۵ نزدیک بود و شلبی GT350R که در سال ۲۰۱۶ پیروز شد، یک ویژگی ذاتی خاص در این پلتفرم نهفته است. GT500 همچنین پایانبخش این نسل از موستانگ است و در نسل جدید که در سال ۲۰۲۲ به بازار میآید مطمئناً شاهد پیشرانههای توربو و هیبریدی و دیگر تغییرات بزرگ خواهیم بود که تحول دیگری در تاریخ این ماسل کار اصیل آمریکایی ایجاد میکنند اما تا آن زمان، شلبی GT500 بهترین موستانگ تاریخ خواهد بود.
تایم شرکتکنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۱ روداندترک در پیست لایم راک
خودرو | قدرت | گشتاور | تایم |
رم TRX | ۷۰۲ اسب بخار | ۸۸۰ نیوتن متر | ۱:۱۶.۷۸ |
پولستار وان | ۶۰۰ اسب بخار | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۱:۰۷.۳۶ |
مینی JCW GP | ۳۰۶ اسب بخار | ۴۵۰ نیوتن متر | ۱:۰۶.۳۰ |
پورشه کیمن T | ۳۰۰ اسب بخار | ۳۸۰ نیوتن متر | ۱:۰۴.۵۲ |
مرسدس CLA45 AMG | ۳۸۷ اسب بخار | ۴۸۰ نیوتن متر | ۱:۰۴.۵۵ |
بنتلی کانتیننتال V8 | ۵۵۰ اسب بخار | ۷۷۰ نیوتن متر | ۱:۰۴.۹۲ |
جگوار F تایپ R | ۵۷۵ اسب بخار | ۷۰۰ نیوتن متر | ۱:۰۳:۵۹ |
بامو M8 کامپتیشن | ۶۲۵ اسب بخار | ۷۵۰ نیوتن متر | ۱:۰۲:۰۶ |
فورد شلبی GT500 | ۷۶۰ اسب بخار | ۸۴۷ نیوتن متر | ۱:۰۰.۱۵ |
MOHAMMAD.DEMON
۲۲ آذر ۱۳۹۹جانم به این همه قدرت و اعتبار
تکنولوژی و اصالت
پرفروش ترین کوپه اسپورت تاریخ
با اینکه خودم فن کامل داج هستم
ولی موستانگ مخصوصا از نوع شلبی
همیشه دو دلم میکنه از بس خوبه
MOHAMMAD.DEMON
۲۲ آذر ۱۳۹۹و نکته جالب توجه حضور پیکاپ رم در این لیست
با این وزن و جسه بزرگ میتونه خیلی هارو زخمی کنه
MOHAMMAD.DEMON
۲۲ آذر ۱۳۹۹و نکته آخر
فکرشم نمی کردم با این اختلاف چارجر هلکت رد آی محبوب تر باشه تو سایت دم همه رای دهنده ها و طرف دار های داج گرم
amirmohammad
۲۲ آذر ۱۳۹۹دوج چارجر که قطعا ماشین خیلی خوبیه اما خب اون نظرسنجی واقعا چیزی رو اثبات نمیکنه،وقتی چیزی واس یه ملتی ممنوع بشه حکم طلا رو پیدا میکنه واسشون،مثل ماشین امریکایی که خیلی وقته ممنوع هست باعث شده خود به خود واس ملتی که تا حالًا از نزدیک ندیدنش با ارزش بشه ،اوایل که یه کامارو زرد وارد منطقه ازاد اروند شده بود حکم بوگاتی رو داشت چون کسی ندیده بود اما الان تو منطقه ازاد بپرسی سری پنج یا کامارو طبق چیزی که دارم میبینم سری پنج با یه اختلاف فاحشی پیروز میشه و میخندن چون همه هر دو رو دیدن و میدونن چی به چیه
فروش جهانی هم که حساب کنیم چارجر پارسال رکورد فروش خودش رو زد باز هم ۳۰ هزار تا کمتر از سری ۵ فروخت با اینکه خیلی ارزون تر هست
MOHAMMAD.DEMON
۲۲ آذر ۱۳۹۹برای افراد معمولی شاید یه ماشین غریبه در نگاه اول جذاب باشه
ولی برای تمام کسایی که در سایت فعال هستن و اخبار دنیای خودرو رو دنبال میکنن اینجوری نیست چون آشنایی با همه ماشین ها دارن و انتخابشون از روی آگاهی هست
این که چارجر در سایت محبوب تره جای بحثی نداره
و در مورد فروش : چارجر بر خلاف سری پنج در تمام بازار های دنیا حضور نداره
با موتور چهار سیلندر و هیبرید هم عرضه نمیشه و کلاسی که چارجر درش حضور داره متفاوته و خریداران متفاوت تری داره
مشخص فروش کمتری خواهد داشت
R@min
۲۲ آذر ۱۳۹۹حالا سری پنج بشه یا داج چی به من و تو می رسه. فاز این هیترا سر رقابت بی ام و و داج نفهمیدم. چند نفرم با چندتا اکانت اومدن. هر کی یه ماشینی چرا عقده ای بازی میارین. اصن 1 میلیون بیشتر بفروشه میره تو حساب تو ؟؟ جایزه میدن ؟؟ همش یه نظر سنجی هر کی یک ماشینو دوست داره سلیقه هاتونو تو حلق همدیگه نکنین دو طرف منظورمه
یانکی
۲۲ آذر ۱۳۹۹طرفداری و لذت بردن از ماشین تو چنتا چیز خلاصه شده وقتی که فقط بیننده باشی.1ظاهر2صدا3حرکات نمایشی.ظاهر که سلیقه هستش ولی خدا وکیلی کدوم ماشین آلمانی صدای قشنگی داره به جز gt3 که مو به تن سیخ میکنه.وقتی میرم مسابقات درگ رو از نزدیک ببینم همه منتظر ورود آمریکایی ها هستن تا دود لاستیک صدا و عظمت ببینن هیچ کس به پورشه یا امثال اونا اهمیت نمیده.اون وحشی بودن داج هستش که دل میبره
Artin 2332@
۲۵ آذر ۱۳۹۹قدرت فورد موستانگ شلبی ثابت شده
نه اینکه بخاطر کم بودنش. فورد موستاتگ شلبی یک هیولای پر قدرته حتی تونست BMW M8 شکست بده
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹منم اصلا فکر نمیکردم که دوج به این حد رای بیاره،انتظار داشتم رقابت نزدیک باشه اما دوج،ب ام و رو نابود کرد،هنوزم که هنوزه این نظر سنجی داره هی بالا و پایین میشه و دوج الان به تقریبا ۱۰۰۰تا هم رسیده،واقعا دوج چیز دیگه ای هست ب ام و هم خوبه ولی همین نظر سنجی نشون داد که دوج چارجر چه محبوبیتی بین ایرانیا داره، توی این خبر هم دم شلبی گرم که ب ام و رو رو سفید کرد،عشقه ماستنگ و شلبی❤️❤️
فقط ای کاش بازم یه نظر سنجی آقای دهقان میزاشت
amirmohammad
۲۲ آذر ۱۳۹۹اخبار خودرو رو دنبال کردن و هی عکس و فیلم دیدن خیلی با سوار شدن یا دیدن مکرر توی خیابون فرق داره! اینجا هم خودت و ۹۹ درصد جزو همون دسته اول هستن بخاطر شرایط بد واردات کشور،دیدن عکس فیلم اصلا ذره ای از عطش و علاقه منطقی یا غیر منطقی نسبت به یه برند کم نمیکنه و کسی رو به یه فرد باتجربه تبدیل نمیکنه که نظرش سند باشه برای بقیه
این نظر سنجی هم وقتی معتبره که یا تو منطقه ازاد برگزار بشه که اونجا قطعا باعث خنده ملت میشه چنین نظرسنجی با توجه به آگاهی همه یا در ابعاد بزرگتر باید برگزار بشه یا اینکه فروش جهانی رو باید بسنجیم که همونطور که گفتم با اینکه سری ۵ خیلی گرون تر هست و تو کلاس خیلی رقابتی تری هست اما بازم فروش جهانیش بیشتره
Amir Machine
۲۲ آذر ۱۳۹۹بازار اصلی چارجر فقط محدود به خود آمریکاس اما سری 5 تو سراسر جهان عرضه میشه، از چین و اروپا گرفته تا آمریکا و استرالیا
چطور متوجه این تفاوت نمیشید و بازم آمار فروش این دوتا رو باهم مقایسه میکنید من واقعاً نمیفهمم
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹در جواب به آقای amir Mohamad:
آقای محترم…
اولا شما تازه اومدی سلام و خوش اومدی به سایت…
دوما شما هردوی این ماشینا رو دیدی که میگی عکس با دیدن تو خیابون فرق داره؟!
من خودم m5 رو بارها توی خیابون دیدم ولی متاسفانه چارجر یا چلنجر رو نه،اما قطعا واسه کسی که دنبال سرعت و هیجان باشه m5( که مخصوصاً توی ایران با موتور ۴ سیلندر عرضه میشه) رو انتخاب نمیکنه،البته بی حرمتی نباشه ولی مثل لگن میمونه،ولی چارجر رو با همچین موتوری عرضه نکردن و الانم زیاد توی ایران نیست….
سوما،ب ام و به بازار ده ها کشور دسترسی داره که تمامی مدلهاش رو بفروشه با موتور های مختلف ولی چاجر یه سبک خاص واسه خودشه و فقط توی آمریکا به فروش میرسه، بعد میگی چاجر فروش کمتری داشته؟!چجور حساب میکنی شما؟رو چه منطقی؟
چهارما،شما تابحال منطقه آزاد رفتی؟ من خودم مرز باشماق(در کردستان)،انزلی و جزیره های ایرانو گشتم و حتی اونجا هم چارجر به سختی پیدا میشه،اصلا شاید گیر نیاد..
و پنجما،هرکسی یه ذائقه ای داره این یعنی چی که شما میگین توی مناطق آزاد به چارجر میخندن؟اتفاقا توی جاهایی مثل کیش و قشم ماشینای اسپرت و خیلی قوی خواهان دارن،تا یه سدان لوکس با موتور ۴ سیلندر حالا من دیگه کاری به سلایق ندارم ولی هرکسی یه انتخابی داره دلیل نمیشه که بگی حتما اگه این نظر سنجی توی کل ایران بود،حتما ب ام و برنده میشه،خود مردم مناطق آزاد هم میدونن باید چی رو به برد برسونن،پس لطفا در این موارد برای کسی قضاوت نکنید جناب.
Hadi
۲۲ آذر ۱۳۹۹دمش گرم GT500 واقعاً بهترین موستانگ تاریخ هست و ای پیروزی حقشه ?
البته اینم در نظر بگیرید که این پیروزی در نبود بزرگانی مثل کیمن GT4 و F8 و 765LT بدست اومد و اگه اینا بودن نتیجه فرق میکرد…
البته سلطان 911 turbo s رو هم جا نندازیم که نبودش تو این رقابت عجیب بود…
به هر حال تبریک به فورد و دوستان فن آمریکایی…
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آذر ۱۳۹۹قبول دارید آلمان استاد ساخت خودروهایی با پرفورمنس بالاست که امپراطوریه پرفورمنسها هم اول پورشه هست و سپس باقی رقبا !
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹خیر آقا نوید به هیچ وجه قبول ندارم،یا بهتر بگم کسی نداره،پس ماسل کار ها کشکن؟پس ژاپن چی؟توی دهه نود که ژاپنیها با موتورهای توربو و ماشیناشون که غوغا کرده بودن و خیلیا هم سمتشون رفتن،آمریکا که خدای قدرت و شتاب بود، توی دهه ۶۰تا۷۰ که ماسل کارها حرف اول قدرت رو توی دنیا میزدن،شتاب های چهار و پنج ثانیه ای این ماشینای عظیم جثه زبانزد همه بود،پس ایتالیا و انزو فراری چی؟خود آقای فراری مرحوم میگفت من فقط بابت موتورام پول میگیرم،نه بدنه،قبول دارم آلمان هم خیلی توی بحث قدرت پیشرفت داشته، اما اونام حدی داشتن ،خود من هم اون قسمت از رقابت های خودروهایی که موتور هواپیما روشون نصب شده بود رو خیلی دوست دارم اما این حرف شما خیلی جالب نبود.
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آذر ۱۳۹۹پورشه در چند کلاس مختلف دارهدخودرو تولید میکنه که همشون نهایت پرفورمنس را دارند که هیچ خودروسازی چنین نیست .
مگه ایتالیاییها چقدر خودرو میسازند و سال میفروشند و همشون هم سوپر اسپرت هستند و نه حتی اسپورت .
شما در پورشه یه پکیج کامل تحویل میگیرید از همه چیز .
تازه پورشه به کنار ، بنز هست ، bmw هست ، آئودی هست ، برخی از محصولات فولکس مثل گلف GTi هست و… .
خودم طرفدار ژاپنیهام ، اما منطق همیشه باید اولویت داشته باشه نسبت به احساس و دوست داشتن !
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹که اینطور!پس منطق همیشه اولویت داره!من حرفی از دوست داشتن توی کامنتم زدم؟!؟! لطفاً بد برداشت نکن دوست من ولی نمیدونم چرا هرکی کامنتامو میخونه یه چیز دیگه برداشت میکنه!عجیبه!
درضمن،الان چه ژاپن و چه ایتالیا و یادم رفت بگم چه بریتانیا ماشینای مختلفی دارن که تمامی آرزو و خواسته های یه خریدار رو برآورده میکنه،آمریکا هم همینطوره،شما یه ماستنگ میگیری هم قدرت داره هم فضای بار و مسافر،هم توی شهر میشه استفاده ش کرد هم اتوبان،اگه قدرت بیشتری خواستی برو کامارو کوپو یا gt500 رو بخر،همه ی مشخصات یه ماشین معمولی + قدرت بیشتر، تازه قیمتشم اختلاف چندان فاحشی با مدل پریمیوم نداره،اگه صندوق واست مهم نیست برو کوروت بخر،اگه سوپر اسپرت میخوای برو فورد gt بخر،بعد حالا پورشه یا بنز همه ی اینارو کلا توی یه بسته تحویل میده؟شاید ب ام و یه پکیج کامل رو داشته باشه اما پورشه یه نمونه ست،فقط،واسه خرید مدل قویتر هم باید کلی هزینه کنی،توی قسمت دیسلایک و لایک کامنت شما هم مشخصه چند نفر میگن امپراتور قدرت دست پورشه ست!
و در آخر،میشه اسم ببری که پورشه توی چند تا کلاس فعالیت داره؟مگه یه کوپه و شاسی بلند+ یه سدان کوپه و اون برقیه نیست،پس دیگه چند تا کلاس؟
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹الان شما همین رم رو نگاه کن،این خودش یه زندگیه واسه خودش،هم قدرت داره،همکلاس داره،هم ایمنی داره و…..
اگه بخوایم بگیم پکیج کامل خب آمریکا حرف اولو میزنه
میثم
۲۲ آذر ۱۳۹۹بهترین انتخاب رو کردن
ولی رم با اون اتاق و کلاس واقعا خیلی غوله که با اینا رقابت کرده و اختلاف چندانی هم نداره
akrh78
۲۲ آذر ۱۳۹۹رم با ماشبن بعدیش 9 ثانیه اختلاف داره
9 ثانیه تو یه پیست 1 دقیقه ای یه قرنه شایدم بیشتر
تورج
۲۲ آذر ۱۳۹۹زیبای امریکایی!
?????????????????????????
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۲ آذر ۱۳۹۹بی شک زیباترین موستانگ تاریخ همین gt500 هست مخصوصا جلوپنجره یک تیکه و بزرگ و مشکی رنگ ، ترکیبش با رنگ بدنه زرشکی بینظیره آدم از دیدنش خسته نمیشه
سامورایی از قله فوجی
۲۲ آذر ۱۳۹۹رم TRX تایم خوبی زده با اینکه پیکاپه
ولی به نظرم جای GR یاریس خالی بود
Ho3in
۲۲ آذر ۱۳۹۹موستانگ زیباست و صدای خوبی هم داره شکی در اون نیست
ولی من پورش کیمن و بنتلی رو بیشتر دوست دارم لامصب یکیشون گیربکسش و اون یکی همنمای داخلی و اشرافیتش ❤حرفی برای گفتن نمیزارن
Mr.X
۲۲ آذر ۱۳۹۹داداش برامون کلاس نذار پورش نیس پورشه هست.
اونایی که میگن “پورش” مثلا میخوان کلاس بذارنا ولی نمیدونن که اشتباهه و هم در آلمانی و هم در انگلیسی “پورشه” هست.
Ho3in
۲۲ آذر ۱۳۹۹داداش تو الان گیرت سر پورشه و پورش هست?
بیا اینم پورشه پورشههه پورشههههههه ?
جالبش اینه از پورش خیلی بدم میاد به همین خاطر هم بهش میگم پورش?نه به خاطر کلاسش
ارشیاSVJ
۲۲ آذر ۱۳۹۹من متنفرم از کلمه پورش.
بابا پورشه.یه ه میخوای بگی تنبلیت میاد؟!
akrh78
۲۲ آذر ۱۳۹۹در اشتباهی عزیز
«پورشه» آلمانی هست، «پورش» انگلیسی
و البته که آلمانی ها به ما میگن که چطور یک کلمه آلمانی رو تلفظ کنیم
ولی در مورد کلاس گذاشتن باهات موافقم
Mr.X
۲۳ آذر ۱۳۹۹نه خیر به انگلیسی هم پورشه هست یه سرچی توی دیکشنری های انگلیسی هم کنی بد نیس. حتی توی فیلماشون هم (مثل درگ ها و…) هم میگن پورشه. به هر دو زبان پورشه هست. مثل سنتناریو نیست که ایتالیایی بشه چنتناریو انگلیسی بشه سنتناریو. هر دو زبان میشه پورشه.
JDM
۲۲ آذر ۱۳۹۹حقش بود
عشقه لامصب
کلا سه تفنگدار عشق تشریف دارن
SF90 STRADALE
۲۲ آذر ۱۳۹۹?? Ford Performance ??
زیزیگولو
۲۲ آذر ۱۳۹۹همشون عالین ولی موستانگ شلبی بین همشون مثل ستاره میدرخشه
زیزیگولو
۲۲ آذر ۱۳۹۹یه پرسشی که تو ذهن من هستش اینه که افزایش قدرتو پرفورمنس ماشینا که از گذشته تا امروز ادامه داشته واقعاً تا کجا میتونه ادامه پیدا کنه؟ یعنی به جایی میرسیم که قدرتو پرفورمنس ماشینا دیگه نتونه بالاتر بره؟؟؟
MAHDI
۲۲ آذر ۱۳۹۹آفرین به موستانگ GT500 چون برعکس پیست های دیگه تونست اینجا از M8 کامپتیشن سریع تر باشه. ?
پیست هوکنهایم GP از sport auto
* ب ام و M8 کامپتیشن زمان :: 1:52.40
* فورد موستانگ GT 500 زمان:: 1:54.60
پیست LAUSITZRING از auto bild
* ب ام و M8 کامپتیشن زمان :: 1:31.33
* فورد موستانگ GT 500 زمان:: 1:33.41
پیست Figure 8 از MOTOR TREND
* ب ام و M8 کامپتیشن زمان :: 23:30
* فورد موستانگ GT 500 زمان:: 23:50
پیست ویرجینیا از car and driver
* ب ام و M5 کامپتیشن زمان :: 1:54.00
* فورد موستانگ GT 500 زمان:: 1:56.30
* پیست لایم راک از road and Track ☝️☝️☝️
* فورد موستانگ GT 500 زمان:: 1:00.15
* ب ام و M8 کامپتیشن زمان :: 1:02.06
(( چون در پیست ویرجینیا مجله کارانددرایو فعلا M8 زمان گیری نکرده بجاش زمان M5 رو گذاشتم? این تمام زمان گیری های این 2 خودرو در پیست های مختلف توسط یک مجله مشترک هستش، باید دید در پیست های آینده چه عملکردی خواهند داشت. درکل GT500 باید در همه پیست ها سریع تر باشه بخاطر قدرت و گشتاور خیلی بیشتر و البته وزن سبک تر و البته با داشتن اسپویلر عقب. اما فعلا فقط در یک پیست سریع تر بوده))
MAHDI
۲۲ آذر ۱۳۹۹اتفاقا مجله MOTOR 1 چندروز پیش یه درگ هم بین موستانگ GT500 و ب ام و M8 کامپتیشن و ولوو پولستار وان هم انجام داده که اونم جالب?
Mr.X
۲۲ آذر ۱۳۹۹تو این تایما رو از کجا پیدا کردی. یعنی همش یادت مونده؟ حتی اگه یادتم نمونده (که بنظرم نمونده) بازم جمع کردنشون سخته. دمت گرم.
Reza
۲۲ آذر ۱۳۹۹خدایی مهدی تو آمار و ارقام خیلی دقیقه اندازه موتور ترند قبول دارم این بشر رو :))
MAHDI
۲۲ آذر ۱۳۹۹این زمان گیری ها توسط خوده مجله ها منتشر میشه که هر مجله تو یوتیوب کانال داره که فیلم هر زمان گیری رو منتشر میکنن،هر خودروی جدیدی رو توسط همون راننده باهاش زمان گیری میکنن. که معتبرترین مجله ها auto bild و sport auto هستش.
مثلا مجله موتورترند در چند پیست زمان گیری میکنه توسط راننده معروف و حرف ای خودش که فیلم هاشو قطعا زیاد دیدید.
(( مثلا موتور ترند با G500 و M8 کامپتیشن تو این روزا زمان گیری کرد که فیلمشو تازه منتشر کرده اگه دوست داشتید ببینید. که زمانشون اینطور ثبت شدکه بالا یادم رفت اونم بزارم???))
پیست Willow Springs از مجله موتورترند
* ب ام و M8 کامپتیشن زمان:: 1:31.05
* فورد موستانگ GT 500 زمان:: 1:34.57
************************************
اگه علاقه دارید به دیدن این زمان گیری ها کانال اون مجله هارو سرچ کنید و HOT LAP های انجام شده رو ببینید???
Mr.X
۲۲ آذر ۱۳۹۹بازم که آمار ارقام دقیق دادی?☺???
AMG///
۲۲ آذر ۱۳۹۹مهدی جان دمت گرم من خودم موندم که تو چطور این همه تایمو حفظ می کنی ماشالا
یه وقت چشم نخوری
MAHDI
۲۲ آذر ۱۳۹۹AMG جان حفظ نیستم. چون دیدن زمان گیری خودروها در پیست رو دوست دارم کلیپ این زمان گیری هارو دانلود کردم. بعضی از مجلات در پایان اون زمان گیری یه لیست کامل از خودروهای رقیب که قبلش توسط همون راننده و مجله زمان ثبت کردن رو لیست میکنه برای مقایسه.
مثلا اگه یوتیوب داری auto bild sportscars یا SPORT AUTO رو سرچ کن که auto bild در پیست SACHSENRING و پیست LAUSITZRING زمان گیری میکنه و مجله SPORT AUTO در پیست هوکنهایم GP و پیست نوربرینگ زمان گیری میکنه که پدال همیشه فیلم هاشو میذاره ?
(ولی از نظر کیفیت تصویر برداری و صدای خودروها در پیست جذاب ترین مال مجله SPORT AUTO *فرانسه *هستش که در پیست لمانز بوگاتی زمان ثبت میکنه که فقط باید ببینی تا تفاوتش رو احساس کنی با مجلات دیگه?)
چون فرانسه هم مجله SPORT AUTO داره.
مهرداد كمال
۲۲ آذر ۱۳۹۹کسی که این اطلاعات جذاب رو میذاره چرا دیس میدن خدایی عجب ملتی داریم
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۲ آذر ۱۳۹۹یاخدا چقدر دقیق!!!
ایول ادامه بده سایت افراد دقیق مثل شما رو لازم داره
M.A.S
۲۲ آذر ۱۳۹۹اگه کند تر از دایناسور داج باشی از روت رد میشه
خوشحالم اینجا هیچکدوم اسیبی ندیدن و احیانا خورده نشدن ?
Shayan
۲۲ آذر ۱۳۹۹بله
دهه 60 آمریکا داره دوباره نزدیک میشه
جوایز انجین و طراحی و پرفومنس و تکنولوژی و… همه دارن درو میشن یا حداقل جز فینالیست ها هستند
بعد از دو تا بحران آمریکا خوب کامبک زد…
این که ماسل کار بود و اینجوری ترکوند
شوی از کروت Z06 و فورد از نسل جدید جیتی
همچنین scg از مدل 004 رو رونمایی کنه
داجم دو سال دیگه از وایپر رونمایی کنه
میریم که داشته باشیم رقابت واقعی رو توی پیست…
رقبا هم واقعا عالی بودن مخصوصآ ام8 که واقعا زیباست…
M.A.S
۲۲ آذر ۱۳۹۹جدی میگی
وایپر دو سال دیگه میاد؟
لطفا اگه لینکی چیزی داری بزار
Reza
۲۲ آذر ۱۳۹۹رم چه تایم خوبی زد آفرین
Sina
۲۲ آذر ۱۳۹۹آفرین به فورد!!
همیشه GT500 بهترین موستانگ ها بودن، کلا موستانگ ها همشون عالی هستن !!
نسل قبل GT500 که دیگه شاهکار بود ، حتی با فراری ۴۵۸ که از بهترین فراری هاست رقابت میکرد!!
بامو هم رکورد خوبی زده ، مثل M5 تو کلاسش عملکرد خوبی داشته و معیار بوده ، البته بر اساس همون هم ساخته شده( M8 چیزی بین اسپرت و گرندتورر هست)
رکورد جگوار هم مناسبه
پورشه هم با اسب بخار کمش رقیب بنتلی بود
شاید بگم رکورد پولستار فقط خوب نبود به نظر کلا ماشین سریعی نیست و بیشتر گرند تورر محسوب میشه ، البته M8 هم تقریبا گرندتورره ولی سرعت خوبی داره
کلا بنتلی و پولستار بیشتر گرندتورر هستن تا اسپرت
دوج هم مثل همیشه عالی عمل کرده ، هر چند کسی با پیکاپ آفرود رکورد نزده ولی آوردن این دوج تنوع به مسابقه داده بود
تقریبا رکورد همشون قابل قبول و خوب بود
MAHDI
۲۲ آذر ۱۳۹۹البته M8 فقط در این پیست از GT500 کندتر بوده و در باقی پیست ها سریع تره. یعنی از 5 پیست M8 در 4 پیست سریع تره.
که آخرینش پیست هوکنهایم GP بود که همین اواخر موستانگ GT 500 درش زمان گیری کرد که زمان هاشون رو بالا گذاشتم.
در هرصورت بهش احترام میذارم منم???
Sina
۲۲ آذر ۱۳۹۹تو لیست زدین A45 ولی CLA 45 تست شده بود
البته که فرق چندانی با هم ندارن ، CLA نسخه سدانشه
Sina
۲۳ آذر ۱۳۹۹تصحیح شد!
امیر
۲۲ آذر ۱۳۹۹با احترام تمام برای موستانگ و قطعیت کامل در خوب بودن اما بنظرم رم برنده واقعیه?
فک کنم برای اولین باره ک یک پیکاپ در اینجور لیست ها حضور داره و اتفاقا جز بهترین هاست
مازیار
۲۲ آذر ۱۳۹۹نمای عقب جگوار????
Me
۲۲ آذر ۱۳۹۹چیزی که من دوست دارم از تیم طراحی ولوو بپرسم اینه که چرا یه پلاگین هیبرید باید بیشتر از ۱۰۰ کلیومتر برد الکتریکی داشته باشه و همزمان از ۳۰۰ کیلو اضافه وزن و کمبود فضا رنج ببره
با چه منطقی پرفورمنس، هندلینگ و راحتی رو فدای برد الکتریکی کردند؟
اگر میخواستن اینهمه برد داشته باشن چرا یه رنج اکستندر مثل شورلت ولت نساختن
R@min
۲۲ آذر ۱۳۹۹همیشه گفتم و می گم ماستنگ عشقه GT500 بیشتر ??? دمش گرم چه ماشینی ساختن
مهرداد كمال
۲۲ آذر ۱۳۹۹بجز مینی هر کدوم میشد جای بحثی نداشت
ماستنگ حقش بود
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۲۲ آذر ۱۳۹۹انتخاب من کلا از بین این ماشین بنتلی هست. هم سوپر لوکسه و قوی.
ولی……
چرا پیکاب رو اوردن تو پیست ???. اخه پیکاب واسه پیسته؟؟؟
Reza ar
۲۲ آذر ۱۳۹۹بد ترین تست خودرو های پرفورمنس !!!رم روانداختن کنار شلبی?چون همشون نمونه های تقویت شده هستن !ضمنا باید خودرو های جدید سال رو بیارن اینا نصفشون جدیدا معرفی یا بروز نشدن
•MOHAMAD•
۲۲ آذر ۱۳۹۹ماستنگ شایسته این مقام بود???
Elmiraj
۲۲ آذر ۱۳۹۹برنده من اون تیرکس خشمگین هست….
به هر مقایسه ای ببری نام امیدت نمیکنه….
( توانایی یک برند اینجاست که خودنمایی میکنه)
ارشیاSVJ
۲۲ آذر ۱۳۹۹هرجور حساب کنی یه ماشین پرفورمنس واقعی باید باشه.
یه چیزی مثله اس وی جی یا ۷۶۵ لانگ تیل یا ای ام جی جی تی سری سیاه.
اخه دوج رم یا پولستار وان یا اون کانتیننتال چی میخوان؟!
آریا ماشین
۲۲ آذر ۱۳۹۹اگه 765lt و f8 تریبوتو شرکت میکردن ممکن بود نتیجه فرق کنه
صد در صد تایم زیر ۵۷ یا ۵۶ ثانیه میزدن
به هر حال تبریک به فورد
عالیه این gt500