کاهش حجم و اندازه کمکم بر اکثر خودروهای اسپورت سایه میاندازد و برخی از بزرگترین برندهای این صنعت نیز به این روند سرعت بخشیدهاند. به علت تغییرات چشمگیر در قوانین آلایندگی و مصرف سوخت، حتی خودروهای پرفورمنس بازار نیز تصمیم گرفتهاند تا از حجم پیشرانه بکاهند و بجای آن از توربو استفاده کنند.
علیرغم اینکه در ظاهر امر این تغییر رویه و استفاده از پیشرانه کوچکتر غیر جذاب است اما بسیاری از خودروسازان از این قوانین به عنوان یک مزیت بهره گرفته و در واقع خودروهایی بهتر نسبت به عصر سوختهای فسیلی ساختهاند. همچنین این خودروها نقاط قوتی چون قدرت زیاد و گشتاور در دسترس تر دارند که در دورهای پایین حاصل میشود. در این مطلب ۵ خودرویی را ذکر کردهایم که پس از کاهش حجم پیشرانه عملکرد بهتری دارند.- پورشه ۹۹۱.۲ کررا
نماد همیشگی پورشه به مدت ۵ دهه با پیشرانهی ۶ سیلندر تخت خود که به آرامی شاهد افزایش حجم و قدرت بوده شناخته میشود. هنگامی پورشه تصمیم گرفت تا توربو را تقریباً در همهی مدلهای ۹۱۱ بکار بگیرد غوغایی برپا شد.
- مرسدس-ای ام جی C63
- فورد موستانگ اکوبوست
از دهه ۶۰ میلادی تابهحال موستانگ بدون هیچ بحثی به عنوان نماد خودروهای عضلانی مطرح بوده است. این خودرو همیشه از یک پیشرانه قوی ۸ سیلندر استفاده کرده ولی هماکنون در عصر جدید قربانی کاهش حجم پیشرانهها شده است. فورد هماکنون موستانگ را با پیشرانهی ۴ سیلندر خطی اکوبوست نیز تولید میکند که قدرت ۳۱۰ اسب بخاری دارد. اگرچه که این مقدار خروجی پیشرانه کمتر از قدرت نسخهی ۸ سیلندر ۵ لیتری کنونی است اما خب در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها یک ثانیه از مدل ۸ سیلندر کندتر میباشد.
- استون مارتین DB11
واضح است که DB11 جدید دستورالعملهای مربوطه را از مدل DB9 قدیمی فراگرفته و به خوبی با حال و هوای مدرن امروزی تطابق دارد. استون مارتین پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۵.۹ لیتری قبلی را کنار گذاشته و از پیشرانهی ۵.۲ لیتری سود میبرد. با اینکه حجم پیشرانه کاهش یافته اما این خودرو تواناتر بوده و لذت بالاتری دارد.
- فراری ۴۸۸ GTB
اگرچه خبرنگاران زیادی عقیده دارند که ۴۸۸ فاقد وجههی ۴۵۸ قدیمی است اما شکی نیست که توانایی فنی ۴۸۸ در دنیای سوپرکارها یک فاکتور غالب است. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو استفاده کرده و حداکثر گشتاور ۷۶۱ نیوتون متری خود را تنها در دور ۳ هزار ارائه میکند (حداکثر گشتاور ۵۴۰ نیوتون متری مدل ۴۵۸ در دور ۶ هزار به دست میآید). این عملکرد مزیتی بزرگ را به فراری جدید در بخش دسترسی بیشتر به پرفورمنس میدهد.۴۸۸ تست فیورانو را نیم ثانیه زودتر از مدل قبلی انجام میدهد.
با آغاز فرایند کاهش حجم و کوچک شدن پیشرانه از چندین سال قبل، بسیاری از کارشناسان و افراد عادی چندان اعتقادی به این عملکرد نداشتند. اما حالا باید به مهندسان این فرصت را داد تا خودشان را اثبات کنند. دستهی جدید هیولاهای توربو پرفورمنس فوقالعاده را بدون اینکه اثری بد روی تجربه رانندگی داشته باشند به ارمغان آوردهاند.
با موج عظیم کوچکسازی پیشرانهها که از فیستا اکوبوست تا استون مارتین DB11 را در بر گرفته، به نظر میرسد که عصر جدیدی از خودروهای توربو آغاز شده است. با پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه تفاوت بین مدلهای قبلی و جدید میتواند کاهش یابد. این خودروها تواناییهای سواری خود را افزایش میدهند و این چیز خوبی است.
منبع: carthrottle
محمد
۳ شهریور ۱۳۹۵این عصر توربو زیاد دوام نمیاره چون دنیا و منابعش همچین اجازه ای بهش نمیده جدا از عوض شدن سلیقه مردم و تمایل به سمت برقی و خودران ها نمونش هم قانون ممنوعیت خوردو احتراقی در سال های نزدیک در اروپا و جایگزینی اتوبوس و تاکسی های خودران هرچند در سطح محدود در کشور های غربی است
reza
۳ شهریور ۱۳۹۵به نظرم فورد gt جا مونده…
Elemento
۳ شهریور ۱۳۹۵هر چه قدر بگن 488 فلان شده بهمان شده من همون 458 قدیمی رو دوست داشتم.
درسته سریع تر شده ولی به نظر من قدرت و سرعت 458 کافی بود. این بالا بردن اسب بخار تا ابد که نمیتونه ادامه پیدا کنه.
بهنام
۴ شهریور ۱۳۹۵488 که واقعا بهتر از 458 هه
ولی 458 یه فراری تنفس طبیعیه که حس و حال بهتری داره ، تا دورموتور رو9 هزار بالا ببری و اون صدای خالص (بدون نویز توربو) 8 سیلندر و جذاب یه فراری رو بشنوی !!!
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵عشق است همه محصولات فراری.
(ali (CHEVY NOVA
۳ شهریور ۱۳۹۵زنده باد فورد موستانگ پر فروش ترین کوپه دنیا
حسام
۳ شهریور ۱۳۹۵درود بر امریکایی عضلانی دوست داشتنی،،که در همه جا اسمی از موستانگ هست،این ماشین فراموش نشدنیه
مجید
۳ شهریور ۱۳۹۵من شخصا طرفدار پرفورمنس بالا بوده و هستم و یکی از فاکتورهایی که خیلی برام مهم بود نسبت نیرو به وزن و راندمان پیشرانه بود تو موتور های تنفس طبیعی اکثرا به خوبی الان نبود ولی موتورهای جدید تو این زمینه ایده ال هستند مثلا همین مدل جدید موستانگ که موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری از مدل قدیمی V6 چهر لیتری قویتر و بهتر و چابک تره ولی مشکل اینه ک موتورهای پرخوران تو اکثر مقالات ذکر شده که تاخیر دارن و به خاطر پیچیدگی استهلاک و هزینه نگه داریشون خیلی بالاست و تو عمل مشکلات خودشونو دارن به خاطر همین قضاوت سخته
مسعود
۳ شهریور ۱۳۹۵به نظر من توربو هم یه بهانه دیگه اس که باهاش استیلای غولهای بزرگ نفتی به دنیا رو حفظ کنند .
همین توربوهای مظلوم مادر مرده به سلاطین نفت یه فرصت طولانی قریب به نیم قرن میدن تا حربه بعدی شون رو آماده کنن ، یکم در مورد این تئوری توطئه فکر کنید .
آیا این توطئه مشترک صنعت نفت و خودرو نیست که خودروی با پیشرانه درونسوز رو همچنان روی خط تولید نگه دارند، وگرنه الان باید تمامی خودرو ها الکتریکی میبودن.
اونها این کار رو تا خشکیدن چاههای نفت تمام جهان ادامه میدن و پس از اون به سراغ سوخت های جایگزینی میرن که فرمولهاش رو این همه سال مخفی کرده بودن .
تمامش بخاطر حفظ تسلط بر اقتصاد و پایدار نگه داشتنش به نفع یک اقلیت خاصه.
Developer
۴ شهریور ۱۳۹۵یعنی اگه اونور دنیا تو سواحل ماداگاسکار یکی عطسه هم کنه ایرانی جماعت باید ازش یه تئوری توطئه دربیاره! از وقتی به دنیا اومدم و چشامو باز کردم هی دارم میشنوم توطئه دشمن ، توطئه رسانه های فلان ، توطئه شرکت های بیسار
انصافا تموم کنید این توهم ها رو
مهدی drift
۳ شهریور ۱۳۹۵فقط ماسل کار
بهنام
۳ شهریور ۱۳۹۵تشکر ویژه از نویسنده ی فعال سایت خدمون اقا شاهین دارم
و عکس اخری فورد GT. شاهکاریه واسه خودش
دستمون که بهش نمیرسه بیاد تو نید فور اسپید یه دوری باش بزنیم ?
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵دمت گرم
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵پورشه میدونستم ولی فراری و بقیه رو ن
خبر جالبی بود
Saied
۴ شهریور ۱۳۹۵فراری و ۹۱۱ رو عشقه
Mehdi TuRbO
۴ شهریور ۱۳۹۵نمیدونم چرا پورشه برا من این شکلیه بین همه ی این ماشین های خفن پورشه بد جور به دلم نشست تا صبحم نگاش کنم سیر نمیشم تازه بیشتر میخوامش البته برای ما یی ک فقط تو عکسم میبینیم این حس بیشتر میشه چون تو عکس خوشگل میکنند منظره رو رنگارو و وقتیم ن تا حالا دیدیش از نزدیک و فقط از تو عکس میبینی حریص تر میشی
احمد باقری
۶ شهریور ۱۳۹۵به جز 911، بقیه همه ماشینهای عالی ای هستند.