استهلاک یکی از واقعیتهای زندگی است و در مواردی میتواند بسیار مضر باشد. بهعنوانمثال، در مورد خودروهای صفرکیلومتر استهلاک بسیار بد است زیرا برخی از خودروها طی چند سال اول مالکیت بیشتر ارزش خود را از دست میدهند و با اُفت قیمت شدیدی مواجه میشوند. در همین رابطه، سایت iSeeCars طی مطالعهای، بیش از ۷.۷ میلیون دستگاه خودرو را مورد تجزیهوتحلیل قرار داده است تا مشخص شود کدام مدلها بعد از پنج سال استفاده بیشترین و کمترین استهلاک و افت قیمت را داشتهاند.
با توجه به محبوبیت پیکاپها و شاسیبلندها، چندان تعجبآور نیست که بسیاری از این خودروها افت قیمت کمی دارند. در صدر لیست کماستهلاکترین خودروها، نسل قبلی جیپ رانگلر در هر دو نسخهٔ معمولی و آنلیمیتد (چهاردر) قرار گرفته است که بعد از پنج سال تنها ۳۱.۵ و ۳۰ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست میدهند. در این لیست تویوتا هم با مدلهای تاکوما (۳۲ درصد افت قیمت)، تاندرا (۳۵.۹ درصد افت قیمت) و فورانر (۳۶.۵ درصد افت قیمت) رتبههای سوم تا پنجم را در اختیار دارد که هر سه مقدار زیادی از ارزش اولیهٔ خود را بعد از پنج سال حفظ میکنند. پورشه ۹۱۱ با ۳۷.۲ درصد، نیسان GT-R با ۳۹.۴ درصد و سوبارو ایمپرزا WRX با ۴۰ درصد افت قیمت نیز کماستهلاکترین خودروهای عملکرد بالا محسوب میشوند.
از سوی دیگر، پراستهلاکترین خودروها فقط به دو دستهٔ لوکس و دوستدار محیطزیست تقسیم میشوند. مازراتی کواتروپورته بدترین وضعیت را دارد زیرا پس از گذشت پنج سال ۷۲.۲ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست میدهد که ۲۲.۶ درصد از حد متوسط بیشتر است. بامو سری ۷ هم اوضاع بهتری ندارد زیرا آنهم ظرف پنج سال ۷۱.۳ درصد از ارزش خود را از دست میدهد. آکورا RLX با ۶۹.۲ درصد و جگوار XJL با ۶۸.۹ درصد اُفت قیمت نیز دیگر سدانهای پرچمدار پراستهلاک هستند. در بخش خودروهای دوستدار محیطزیست، نیسان لیف و بامو i3 به ترتیب با ۷۱ و ۷۰.۹ درصد، بیشترین اُفت قیمت را دارند. بعد از این دو هاچبک الکتریکی نیز سدانهای هیبریدی فورد فیوژن انرژی با ۶۹.۱ درصد و شورلت ولت با ۶۸.۱ درصد اُفت قیمت، در لیست پراستهلاکترین خودروها قرار گرفتهاند.
در این مطالعه اما iSeeCars غیر از اینکه بهطورکلی پراستهلاکترین و کماستهلاکترین خودروها را مشخص کرده، بهطور خاص لیست پراستهلاکترین و کماستهلاکترین شاسیبلندها، پیکاپها و خودروهای اسپرت را هم منتشر کرده است که میتوانید آنها را در جداول زیر مشاهده کنید. خریداران زرنگ میتوانند از این اطلاعات برای انتخاب خودروی جدید خود استفاده کنند تا پس از پنج سال استفاده، کمترین ضرر و اُفت قیمت را تجربه کنند. از سوی دیگر، خریداران خودروهای دستدوم نیز در صورت انتخاب خودروهایی که بیشترین اُفت قیمت را داشتهاند میتوانند معاملهٔ خوبی داشته باشند.
MAHDI
۱۳ آبان ۱۳۹۸خیلی خوبه که جیپ در این زمینه بهترین شرایط رو داره.این یک نقطه قوت هستش. اونم در جایگاه اول!!!!!
اینا فکر کنم خودروهای تولید چندسال پیش هستن چون الان دیگه ب ام و سری6 تولید نمیشه. ب ام و تا چندسال پیش استهلاک بیشتری نسبت به رقبای خودش داشت اونم بخاطر ذات اسپرتش اما دوساله که در این زمینه خیلی خیلی خوب شده . تاجایی که سال گذشته سری5 در نسل جدید قابل اعتماد ترین خودروی کلاس خودش شناخته شدکه پیشرفت خیلی خیلی خوبی هستش نست به نسل قبل!!!!
((بهتر که سری6 تولیدش متوقف شد.ب ام و i3 هم قرار شد متوقف بشه که خبر ندارم شده یانه))
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آبان ۱۳۹۸جداً که مملکت ما از یه سیاره دیگه اومده .
مازراتی کواتروپورته ۷سال پیش ، بالای دو تا چهار میلیارده .
سری ۷ bmw حدود یک میلیارد شروع میشه تا دو میلیاردو هفتصد میلیون .
در این بین باید از جیپ و گروه کرایسلر ستایش کرد که از بدنامان استهلاک به مقام یک و دو جدول کم استهلاکترینها با کمترین اُفت قیمت رسیده اند .
تویوتا هم که دیگه جای چک و چونه نداره ، باارزشترین برند جهانه و جزء این انتظاری نمیره .
datsun
۱۳ آبان ۱۳۹۸دو تا سوپر ماشین عملکرد بالا در لیست کم استهلاک ترین و کم ترین افت قیمته پس نگیم فلان ماشین چون ذاتش اسپورته استهلاکش بالاس این دو تا دیگه سوپر اسپورتن .
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۸پس بهترین انتخاب توی خودروهای با افت کم، پورشه ۹۱۱ هست
Omid622
۱۳ آبان ۱۳۹۸یعنی مازراتی کوارتروپه رو ۱۰۰ هزار دلار قیمت صفرش باشه
بعد ۵ سال قیمت به ۲۸ هزار دلار میرسه
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آبان ۱۳۹۸امید عزیز
مازراتی که هیچی با این اُفت شاید کمتر همه میشه ولی جالبه بدونید بنتلی کانتیننتال ۵ سال کار تمیز هم با اینکه صفرش بالای ۲۰۰هزار دلاره ، میشه حدود ۳۰ هزار دلار و کلاً این خاصیت ماشینهای لوکسه که سالانه اُفت بندازه .
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۸دقیقا
و این یعنی خرید مازراتی کواتروپورته کارکرده کاملا به صرفه است
و از طرف دیگه هم خرید پورشه ۹۱۱ صفر با توجه به افت کمش با صرفه است
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۸خیلی جالبه که بی ام و سری هفت با افت قیمت ۷۰ درصدی روبهرو هست اما همین ماشین توی ایران هم قیمت یه آپارتمان لوکس هستش اینجاست که یه بار دیگه به مافیا ی صنعت خودرو پی میبریم
Genius
۱۳ آبان ۱۳۹۸هیچ جای دنیا مثل اینجا خودرو کالای سرمایه ای نیست!تو ایران ما ژن معمولیا یه پراید یا 206 میخریم میذاریمش لای زر ورق یه وقت خط نیفته چون میدونیم همین ماشینمون ده سال دیگه اگه تمیز باشه یهو دو سه برابر افزایش قیمت خواهد داشت درحالیکه تو خارجه طرف ماشین میخره مثل اسب ازش کار میکشه چون میدونه چه ماشین بخوابه چه کار کنه پنج شش سال بعد از تولید قیمتش نصف میشه!
sina
۱۳ آبان ۱۳۹۸همون همیشگی
تویوتا
بی ام و
امیر
۱۳ آبان ۱۳۹۸لیست اول ک خیلی طبیعیه امریکایی ها وژاپنی ها باشن اما وجود ۹۱۱ خیلی جالب بود و بسیار هم عالی!!
لیست دوم هم فورد فیوژن خیلی عجیب بود و بسیار بد!
Elmiraj
۱۳ آبان ۱۳۹۸جیپ رانگلر روز به روز ارزشمند تر میشه…
.
تا جایی که تو ایران خودمون هم یه شهباز تمیز بالای ۵۰ میلیون قیمت می خوره…!!!!!!
شاهین
۱۳ آبان ۱۳۹۸واسه کسایی که ماشین شاستی بلند چینی (هاچبک بلند) سوار میشن چون آپشنال هست و مشکل لرزش فرمون نداره و جس متریالیتی بهشون دست میده از رانگلر نگو! لطفا
ارزش رانگلر رو اونایی که خریدن میدونن نه اینا که کلیپ کارگردانی شده (carwow) دیدن و قضاوت میکنن
جیمنی رو میکوبن تو سره رانگلر انگار جی کلاس سه هیچ جلوتر بود از همون جیمنی، استیکر خنده همراه با اشک شوق میخواد اینجا