زمانی که بحث طراحی نسل جدید یک خودرو پیش میآید برخی شرکتها یک بازطراحی انقلابی را به نمایش میگذارند. همیشه ظاهر یکسان پورشه ۹۱۱ در بین مشتاقان صنعت خودرو بهصورت یک لطیفه تعریف میشود اما دلیل خوبی برای این عدم تغییر وجود دارد. خودروهای مدرن کلاسیک همانند پورشه ۹۱۱ هرگز نیاز به طراحی انقلابی و اساسی ندارند زیرا طبق ضربالمثل قدیمی اگر چیزی خراب نمیشود پس آن را تعمیر نکن! (معادل فارسی آن همان ضربالمثل سری که درد نمیکند را دستمال نمیبندند است) هرچند برای باقی خودروهایی که زندگی جدیدی میخواهند، این مسئله در بین خودروسازان معمول است که از سپر تا سپر خودروی جدیدی را طراحی کنند.
اما برخی اوقات کمپانیها طرحهایی را ارائه میکنند که واقعاً خوب میفروشد. خوشبختانه هر بار که خودرویی در بازار شکست میخورد درسهایی برای آموختن وجود دارد و به عنوان مثال دربارهی سیویک، هوندا از اشتباهات خود درس گرفت و دوباره با طراحی یک خودروی خوب به دوران اوج بازگشت.
خب در این لیست ۱۰ نمونه از بهترین بازطراحیهای نسلهای جدید خودرو در سالیان گذشته را با مرور میکنیم:
- فورد اسکیپ
اسکیپ مدرن یک کراس اوور شیک است که اخیراً نیز یک فیس لیفت را در میانهی عمر خود برای سال ۲۰۱۷ دریافت کرده است؛ اما بازطراحی قابل توجه آن به مدل ۲۰۱۳ مربوط میشود، زمانی که این خودروساز آمریکایی طراحی جعبهای و تیز آن را با نمونهای روانتر و صیقلیتر بهبود بخشید. حتی مورد تأثیرگذارتر آن است که فورد نیازی به انجام تغییرات دراماتیک در اسکیپ نداشت. اگرچه که این خودرو اساساً همانی بود که از سال ۲۰۰۱ معرفی شده اما اسکیپ در امر فروش موفق بوده و حتی از عهدهی رقبایی چون هوندا CR-V و تویوتا راو۴ برآمده است.
- هوندا سیویک
در اواخر دههی ۹۰ میلادی هوندا سیویک بیشک محبوبترین خودروی اسپورت کامپکت در بازار بوده است. تیونرهای خودرویی سرتاسر جهان طراحی بدنهی این خودرو را دوست داشتند و استفاده از سایر پیشرانههای هوندا و آکورا حتی این خودرو را جذابتر نیز میساخت. اما بعد از آن اوضاع تغییر کرد و سیویک بهطور آهسته روند جذابیت خود در طی سالهای بعد را از دست داد. حتی کار به نقطهای رسید که هوندا سریعترین فیس لیفت خود پس از کشمکش در امر فروش را روی خودرو اعمال نمود اما این کار هم کافی نبود.
اما پس از آن سیویک ۲۰۱۶ از راه رسید و در حالی که نمای ظاهری بهطور دراماتیکی از نسل قبلی متفاوت نبود اما بهبودهای قابلتوجهی در آن به چشم میخورد؛ و حالا منتظر نمونههای هاچبک و کوپهی این خودرو هستیم و البته افراد مشتاقتر بیصبرانه منتظرند تا نسخههای اسپورت تر Si و تایپ R را مشاهده کنند.
- هیوندای سوناتا
هیوندای هیچگاه به اندازهی امروز خودروساز برجستهای نبوده است. افراد زیادی معتقدند که با معرفی سوناتا ۲۰۱۱ روح تازهای در کالبد این برند دمیده شد. از آن زمان تابهحال، میتوان گفت که خودروهای هیوندای کلافه کننده نیستند. طراحی مجسمهی سیال هیوندای این برند را به رقیبی واقعی در کلاس سدان های میدسایز بدل نمود و در نهایت همین حرکت آغازی بود بر بهبود کیفیت، ظاهر و تجهیزات و کارایی این خودروساز شرق آسیا. واقعاً اهمیت یک بازطراحی خوب در این مورد به خوبی مشخص است و همین امر به فروش قوی هیوندای در آمریکا کمک کرده است.
- شورولت مالیبو
مالیبو همیشه در حال مبارزه با گزینههای محبوب این کلاس مثل هوندا آکورد و تویوتا کمری بوده است. اما خودروساز آمریکایی با معرفی مدل ۲۰۱۶ این خودرو قدمی برجسته برداشته و سپر تا سپر این خودرو را مورد جراحی قرار داده است. استایل ظاهری مدل قبلی خسته کننده و یکنواخت بود و حتی رقبایی همچون هیوندای سوناتا جذابتر به نظر میرسیدند. همهی این موارد با آمدن مدل جدید تغییر کرده اما باید گفت که بهبودهای صورت گرفته این خودرو را به بهترین گزینهی این کلاس بدل نمیکنند.
- نیسان ماکسیما
همانند سوناتا و مالیبو، نیسان نیز باید اورهال جدیای را روی ماکسیما ترتیب میداد تا به فروش بهتر آن در کلاس خود کمک نماید. کافی است نگاهی به مدل ۲۰۱۶ بیندازید تا ببینید که این نسل چقدر پیشرفت داشته است. طراحی نسل جدید ماکسیما آن را متمایز کرده است. نمای جلوی خودرو گیراتر و شیکتر از قبل بوده درحالیکه خطوط بدنه شخصیت کاریزماتیک بیشتری دارند. زیر کاپوت خودرو پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ۳۰۰ اسبی خفته که از ماکسیما خودرویی فرز و چابک میسازد.
- مرسدس بنز C کلاس
در بحث بازطراحی خودروها، محافظهکاری خودروسازان آلمانی همیشه مورد تأکید بوده است. پورشه ۹۱۱ در طی سالیان سال تغییر چندانی از نظر طراحی نداشته و ب ام و سری ۳ و ۴ نیز در طی سالها تغییر عمدهای را به خود ندیدهاند. مرسدس بنز نیز پیرو همین قانون نانوشته بوده اما با عملکرد خوب آئودی در بازار اوضاع تغییر کرده است. زمانی که وقت معرفی C کلاس جدید فرارسید، مرسدس نگاهی به گذشته نینداخت و کاری برجسته را معرفی کرد. بله کل طراحی خودرو هماهنگ و شبیه با دیگر خودروهای تولیدی مرسدس است اما وقتی که عملکرد کمپانی خوب باشد این موضوع بد نیست. تغییرات در نسل جدید C کلاس اساسی و قابلتوجه بوده است. بهتر از همه اینکه طراحی خودرو در بخش عقبی نیز بسیار جذاب است.
- تویوتا پریوس
اگر تمرکز اصلی این لیست روی تفرقهاندازترین بازطراحی باشد بیشک تویوتا پریوس در مکان اول قرار میگیرد. طبق خبرها بازطراحی پریوس به دلیل اینکه به اندازه کافی گیرا نبود به تأخیر افتاده بود و همین امر منجر به عرضهی خودرویی شد که هماکنون میبینیم. تویوتا تلاش کرده تا پریوس جدید طراحی هیجانیتر و اسپورت تری داشته باشد و خطوط بدنهی آن نیز تیز و گیرا است؛ اما تصور اینکه کسی عاشق این خودرو باشد سخت است مخصوصاً با در نظر گرفتن اینکه کمپانی چگونه ذهنیت خود را با عرضهی مدل پلاگین پریوس پرایم به سرعت تغییر داده است. پرایم طراحی محافظهکارتری نسبت به پریوس استاندارد دارد.
- فورد موستانگ
به عنوان یکی از معروفترین خودروهای آمریکایی دنیا، فورد هنگام ارائهی نسل جدید موستانگ بسیار محتاطانه و با دقت عمل میکند؛ اما نسل کنونی این خودرو بیشک اسپورت ترین نمونه بوده و فورد توانسته تمام عناصر سنتی خاص موستانگ را که در گذر سالها با این خودرو عجین شدهاند به خریداران نشان دهد. در مقایسهی پهلوبهپهلو با نسل قبلی، میتوان تفاوتهای آشکار در چراغها و بخش دماغهی خودرو را دید. در این نسل موستانگ همچنین شاهد عرضهی مدل شلبی GT350 با پیشرانهی ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری ۵۲۶ اسبی هستیم که به گیربکس ۶ سرعته دستی متصل شده است. همچنین موستانگ ۴ سیلندر توربو نیز تولید میشود.
- فورد GT
واقعاً حرفی برای گفتن نیست، فورد GT جدید بهطور قابلتوجهی زیباست. این خودرو وحشی و دیوانه کننده است و ظاهری زیبا را با بستهای با کارایی بالا ارائه میکند. این خودرو از نسل قبلی بسیار متفاوت است. هنوز هم فورد سعی داشته تا مشخصات سنتی GT را در این خودرو بکار بگیرد اما درعینحال نمونهای مدرن باشد. نتیجهی کار تولید یکی از خاصترین و جذابترین خودروهای کنونی است.
- آکورا NSX
اما دراماتیکترین بازطراحیها در سالهای کنونی به آکورا NSX تعلق دارد. این خودروساز ژاپنی با خلق سوپرکار لوکس کاری فوقالعاده انجام داده و درسهای مربوط به طراحی را از نو بازنویسی کرده است. بجای استفاده از پیشرانهی بنزینی،NSX جدید قوای محرکهی هیبریدی دارد که در مجموع قدرت ۵۷۳ اسبی را تولید میکند.
چندین سال پیش آکورا NSX به عنوان فراری یا لامبورگینی ژاپنی در نظر گرفته میشد. اما با گذشت سالها نیسان GT-R جای این خودرو را گرفت اگرچه که گودزیلا به این اندازه شیک نیست؛ اما حالا هوندا بازگشته و میخواهد با NSX روزهای خوش گذشته را تکرار نماید.
منبع: autoguide
Elon Musk
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ایران خودرو و سایپا هم تا هزار سال دیگه پژو 405 و پراید رو بازطراحی خواهند کرد. البته گاهی با یک اسم جدید.
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵سمند چهار نوع زدن فقط اسم ها تغییر کرد و بس
ن طراحی موتور تغییر کرد ن بدنه و کابین خودرو
Hamid
۱ شهریور ۱۳۹۵خیلی جالب بود اسمی از اپتیما تو مقاله نبود
در حالی که طراحی بسیار جذاب و متمایز اتاق جدید در سال 2011 چندین جایزه معتبر رو نصیب کیا کرد. در بازار ایران هم باعث شد سوناتا رو پشت سر بذاره.
Mhmdrzy
۳۱ مرداد ۱۳۹۵و اسکار جنجالی ترین تغییرات…
۰ _ پراید به سایپا ۱۳۱
مجید
۳۱ مرداد ۱۳۹۵با خوندن این متن دو تا چیز به ذهنم میاد : هیچ وقت برای بهتر شدن دیر نیست و احتیاج مادر تحول و اختراعه
حمیدرضا
۳۱ مرداد ۱۳۹۵وقتی به هیوندای نگاه می کنم می بینم اون موقع که طراحیشون معمولی بود واقعا خیلی طرفدار نداشت و آزرا خیلی بیشتر طرفدار داشت حتی تو رده پایین مثل اوانته و ورنا سمند ایران خودرو طراحی بهتری داشت ولی تلاش برای بازار رقابت استفاده از تجربیات طراحان بزرگ اونا رو به جایی رسوند که سوناتا و سانتافه و جدیدا الانترا و اکسنت تبدیل به ارزوی هر جوانی شدن کاش ما هم توانایی درک بازار و رقابت رو داشتیم
کاوه آهنگر
۱ شهریور ۱۳۹۵طراحی آزرا قبلی خیلی خوب بود، تنها سدان کره ای که طراحیش رو دوست دارم همون آزرا قدیمی ها هستن، الان طراحی کره ای ها خیلی اغراق آمیز شده ،چراغ طراحی میکنن به طول 2 متر !!
سامان اذری
۳۱ مرداد ۱۳۹۵من خودم مدل نسل قبلی ماستنگ رو از جدیدش خیلی دوس دارم
هردوتاشم از نزدیک دیدم
کاری با مشخصات فنی و بحث ایرو دینامیک بهت ندارم
ولی نسل قبلی بسیار مردونه و با ابهت بود
البته این نظر شخصی بنده هست
مرصاد
۳۱ مرداد ۱۳۹۵نه
king 918
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اره منم با اقا سامان موافقم
نسل قبلش خیلی جذبه داشت
اما الان هم بد نشده ………
Elon Musk
۳۱ مرداد ۱۳۹۵قبول دارم. منم نسسل قبلش بخصوص ماستنگ با چراغ گرد رو خیلی بیشتر دوست داشتم.
مرصاد
۳۱ مرداد ۱۳۹۵پس حتما اینو تو گوگل سرچ کن داداش
خیلی باحاله?????
kickass mustang
PAGANI
۳۱ مرداد ۱۳۹۵یا حضرت فورد!!!!!!!!!!!!!!!
MUSTANG GT500 2017
FORD GT 2017
شاهکار های سال 2017 .
قطعا
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۵مگه اون عکس اولی ماکسیما نسل قبلی نیست پس اونی که ما تو ایران داریم مال کدوم نسل ؟
شاهین
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ماکسیمای تولیدی پارس خودرو مدل 1996 هستش.
teddy
۳۱ مرداد ۱۳۹۵https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Cefiro
arsham
۳۱ مرداد ۱۳۹۵با سلام و تشکر خدمت شاهین عزیز بابت مقاله بسیار زیبا
ولی من فکر میکنم که ماکسیمای تولیدی پارس خودرو infiniti i35 مدل 2002 هستش
https://en.wikipedia.org/wiki/Infiniti
Ali.usa
۳۱ مرداد ۱۳۹۵این گزارش نشان دهنده شرکت های امریکای خداروشکر رو به رشدن
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اکورا چه بازطراحی توپی پیداکرده
علیرضا
۳۱ مرداد ۱۳۹۵فقط تو این لیست آکورا و فورد اسکیپ و بنز یه تغییر کامل داشتن همچین میگید دراماتیک ترین باز طراحی اکثرا از همون نسل قبل الهلم گرفته بودن و بهتر کرده بودنش مثلا مزدا 3 رو با همین سیویک مقایسه کنی مزدا خیلی بیشتر باید تو این لیست باشه تا سیویک کلا لیست جالبی نبود حالا کمری و جگوار و ….بماند
احمدرضا خواجه زاده
۳۱ مرداد ۱۳۹۵پیشرفت خودروساز های دنیا رو توی یک پست دیدیم واقعا مطلب جالبی بود عکسا رو که میبینی و تغیرات میبینی قشنگ چه تلاشی کردن برای بهتر شدن
aliqani
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اگه به من میگفتن این لیست رو بنویسم حتی اگه تمام ماشینای دنیا رو یکی یکی مینوشتم پریوس رو نمیذاشتم…
جنجالی بود ولی نه دراماتیکه نه طراحیه خوبی داره..
با این که در بحث کاربردی بودن قبولش دارم ولی در ظاهر انگار نسل قبلشو داغ کردن آب شده بعد دادن بیرون :/
احمد باقری
۱ شهریور ۱۳۹۵یکی از یکی بهتر.
مسعود
۵ شهریور ۱۳۹۵خدا قسمت کنه NSX جدید چه طراحی خوبی داره.
خدا رحم کنه موستانگ جدید اصلا شبیه یک ماسل کار نیست بیشتر شبیه یه کوپه ارزون و بی رگ و ریشه اس ، در ضمن فورد جی تی جدید اصلا گیرایی نسل 2006 رو نداره.
هرچی فورد تو سری اکوبوست انجین های بهتری میسازه ، تو طراحی پسرفت میکنه.
تنها محصول فورد که هنوز دچار این عدم جذابیت خانوادگی نشده فورد تراک های سری F هستند، که پرفروش ترین پیک آپ تراک های آمریکای شمالی هستند.