یکی از جذابترین رقابتهای خودرویی که هرسال شاهد آن هستیم، درگ بزرگ موتورترند است. در این درگ، خودروهای حاضر در رقابت بهترین خودرو برای راننده شرکت میکنند که همگی از ماشینهای پرفورمنس برتر سال هستند. غرش چندین و چند خودروی اسپرت و قدرتمند در باند فرودگاه و آغاز حرکت همزمان آنها صحنهای است که فقط در این درگ بزرگ میتوان دید. امسال اما به خاطر شیوع بیماری کرونا، پایگاههای نظامی به روی عموم بسته شدهاند و به همین دلیل روش معمول برای برگزاری بزرگترین مسابقهٔ درگ جهان باید تغییر میکرد. امسال دیگر امکان استفاده از آن باندهای نظامی ۵ کیلومتری وجود نداشت و بنابراین دورهٔ سهسالهٔ برگزاری این رقابتها در پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ به پایان رسید. پس درگ بزرگ کجا برگزار شود؟
اکثر فرودگاههای خصوصی در لسآنجلس طول باند کافی برای برگزاری این درگ دیوانهوار را ندارند زیرا کاهش سرعت یک سوپرکار دو تنی با سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت به فضای زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، استفاده از باندهای فرودگاه کاملاً منتفی شد. در صحرای کالیفرنیا اما یک پیست آزمایشی وجود دارد که با برخورداری از مسیری بهاندازهٔ کافی طولانی و بیعیب و نقص، مکان مناسبی برای برگزاری این درگ است. اینجا برای خودروهای پرفورمنس جدید دنیا که در مدتزمانی که شما در حال خواندن این جمله هستید مسافت ۴۰۰ متر را طی میکنند کاملاً مناسب است. بااینحال این پیست آزمایشی هنوز هم مثل باند فرودگاه نمیشود زیرا عرض محدودی دارد و هشت خودرو در آن جا نمیشوند. به همین دلیل، فرمولی که یک دهه از آن برای برگزاری درگ بزرگ موتورترند استفاده شده باید تغییر میکرد.
در درگ امسال بجای آنکه همهٔ شرکتکنندگان همزمان باهم به رقابت بپردازند، خودروها دوبهدو رودرروی هم قرار میگیرند و بازنده حذف میشود. از این طریق، دو خودرو به فینال رسیده و برندهٔ درگ بزرگ موتورترند ۲۰۲۰ مشخص میشود. درگهای مرحلهٔ اول و دوم در همان مسافت معمول ۴۰۰ متر برگزار میشود اما طول درگ نهایی ۸۰۰ متر خواهد بود. با توجه به تعداد زیاد پورشهها در رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۲۰، در درگ آکورا NSX (پیروز رقابت خودروهای هیبریدی پرفورمنس موتورترند) جایگزین کیمن GT4 شد و پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند یعنی رم TRX هم به درگ اضافه شد. سپس دیگر شرکتکنندگان رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۲۰ یعنی شورلت کوروت، فراری F8 تریبوتو، فورد موستانگ شلبی GT500، لامبورگینی اوراکان اوو، پورشه ۹۱۱ توربو S و پورشه کاین کوپه توربو هم آمدند تا بزرگترین مسابقهٔ درگ دنیا امسال به شیوهای کاملاً متفاوت برگزار شود.
- ادامهٔ متن حاوی اسپویل است!
درگ بزرگ موتورترند ۲۰۲۰ با رویارویی پورشه کاین کوپه توربو و رم TRX آغاز شد. در این درگ، پیکاپ ۳ تنی در برابر کراساوور ۲ تنی قرار گرفت و میشد پیشبینی کرد که پورشه پیروز میشود. درگ بعدی اما بسیار حساستر بود زیرا کوروت در برابر شلبی GT500 صفآرایی کرد و شاهد رقابت بسیار نزدیکی بودیم اما نهایتاً این سوپراسپرت موتور وسط شورلت بود که پیروز شد و به مرحلهٔ بعدی راه یافت. پیشبینی نتیجهٔ درگ بعدی اما هرگز دشوار نبود چون در یک سمت آن فراری ۷۲۰ اسب بخاری و در سمت دیگر آکورای ۵۸۰ اسب بخاری قرار داشتند که این یعنی یک پیروزی راحت برای اسب رقصان مارانلو. رویارویی ۹۱۱ توربو S و اوراکان اوو اما شاید حساسترین درگ مرحلهٔ اول باشد زیرا در آن دو سوپراسپرت برتر دنیا در برابر هم قرار میگیرند اما نهایتاً این پورشه بود که تقریباً بهآسانی پیروز شد.
بدین ترتیب با برگزاری این چهار درگ، مرحلهٔ اول به پایان رسید و فراری F8 تریبوتو، پورشه کاین کوپه توربو، پورشه ۹۱۱ توربو S و شورلت کوروت به مرحلهٔ دوم صعود کردند. نتیجهٔ درگهای این مرحله اما کاملاً قابل پیشبینی بود زیرا در یکی کوروت و فراری و در دیگری کاین و ۹۱۱ حضور داشتند و F8 تریبوتو و توربو S بهراحتی پیروز شدند؛ بنابراین این دو سوپرکار چشمگیر به فینال یا مرحلهٔ نهایی راه یافتند تا نهایتاً یکی از آنها پیروز درگ بزرگ موتورترند ۲۰۲۰ شود. البته در درگهای ۴۰۰ متر مرحلهٔ اول، پورشه سریعترین تایم را ثبت کرد و دودهم ثانیه از فراری سریعتر بود اما آیا این غولکش آلمانی در مسافت طولانیتر ۸۰۰ متر هم میتواند برتری خود را حفظ کند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، ویدئوی زیر را تماشا کنید.
شرکتکنندههای درگ بزرگ موتورترند ۲۰۲۰ و تایمهای ۴۰۰ متر
رتبه | خودرو | قدرت | گشتاور | وزن | تایم |
۱ | رم TRX | ۷۰۲ اسب بخار | ۸۸۰ نیوتن متر | ۳۱۷۵ کیلوگرم | ۱۲.۷ ثانیه |
۲ | پورشه کاین توربو کوپه | ۵۵۰ اسب بخار | ۷۷۰ نیوتن متر | ۲۲۶۷ کیلوگرم | ۱۱.۷ ثانیه |
۳ | فورد شلبی GT500 | ۷۶۰ اسب بخار | ۸۴۷ نیوتن متر | ۱۸۳۹ کیلوگرم | ۱۱.۳ ثانیه |
۴ | آکورا NSX | ۵۸۰ اسب بخار | ۶۵۰ نیوتن متر | ۱۷۸۲ کیلوگرم | ۱۱.۲ ثانیه |
۵ | شورلت کوروت | ۴۹۵ اسب بخار | ۶۳۷ نیوتن متر | ۱۶۲۷ کیلوگرم | ۱۱.۱ ثانیه |
۶ | لامبورگینی اوراکان اوو | ۶۴۰ اسب بخار | ۶۰۰ نیوتن متر | ۱۶۵۳ کیلوگرم | ۱۰.۵ ثانیه |
۷ | فراری F8 تریبوتو | ۷۲۰ اسب بخار | ۷۷۰ نیوتن متر | ۱۵۴۱ کیلوگرم | ۱۰.۵ ثانیه |
۸ | پورشه ۹۱۱ توربو S | ۶۵۰ اسب بخار | ۸۰۰ نیوتن متر | ۱۶۴۵ کیلوگرم | ۱۰.۳ ثانیه |
امیررضا
۱۲ دی ۱۳۹۹خیلی جالب بود. امسال کاملا متفاوت برگزار شد.
افهشت نشون داد خیلی چیزا تو چنته داره.
۹۱۱ هنوز همون وحشی رام نشدنیه.
هوراکان خودروی راننده شد.
رم درخشید.
کوروت تو دید بود.
شلبی قدرتمندانه عرض اندام میکرد.
در کل عالی بود.
Reza
۱۲ دی ۱۳۹۹سایر مجله ها اونقدر درگ برگزار کردن که دیگه درگ موتور ترند زیاد به چشم نمیاد. رفت اون روز هایی که یک سال منتظر مینشستیم تا موتورترند یه درگ برگزار کنه.
Reza
۱۲ دی ۱۳۹۹تو این ده سال مسخره ترین درگی که برگزار کردن همین شماره ۱۰ بود .
آخه ۹۱۱ توربو S با کاین ؟
یا کوروت با فراری F8 ؟
یا هوراکان ایوو با ۹۱۱ توربو S ؟
درگ هایی رو برگزار کردن که اگه یه بچه مهدکودکی رو بیاری اونم میتونست تشخیص بده که کی برندس اصلا نیازی به درگ نبود
Hadi
۱۲ دی ۱۳۹۹درگ امسال خوب و جالب بود
هر چند هیچی اون باند هواپیما نمیشه ولی بازم هیجان انگیز بود…
ولی درگ اخر رو قبول نداشتم بار ها و تو مجله های مختلف 911 فراری F8 رو شکست داده…
هر چند خیلی درگ نزدیک بود ولی 911 باید اول میشد
امیدوارم سال بعد درگ بزرگ تر تو همون باند فرود معروف انجام بشه و درگ بهتری ببینیم…
Mf1
۱۲ دی ۱۳۹۹درگ آخر ۸۰۰ متر بود اگه کمتر بود پورشه برنده میشد ولی مسافت های طولانی فراری حرف اول میزنه
Ali Keyhani
۱۲ دی ۱۳۹۹عزیزمن درگ آخر 800 متر بود نه 400 متر
و پیروزی فراری قابل پیش بینی بود
یانکی
۱۲ دی ۱۳۹۹اینا که ادعا میکنن حرفه ای هستند پس چرا انقدر احمق بازی در میارن.نکته مهم اینه که تو امریکا پیستهای چهار بانده مخصوص درگ وجود داره.نکته بعدی ماشینی مثل موستانگ اول باید لاستیکهاش رو گرم کرد.موستانگ تو پیست درگ تایم 10.5 رو بارها ثبت کرده.نکته دیگه چرا از دیمون تا حالا دعوت نکردن.حتی سالی که دیمون معرفی شد.نمیدونم چرا اینا انقدر جانب اروپایبها رو میگیرن.البته مشخصه که پای پول در میونه.
M.A.S
۱۲ دی ۱۳۹۹فک کنم گفته بودن اگه دیمن بیاد جذابیت درگ از بین میره و برنده مشخصه همون سال 2018 گفته بودن اینو فک کنم
اما از این درگ لذت نبردم شده مث همین درگای مسخره درگای مت واستون خیلی جذاب تر از این هستن سال 2019 درسته لانچشون با ردای افتضاح بود و حالمو گرفت ولی درگو عین فیلم سینمایی درست کرده بودن ادم لذت میبرد از دیدنش
جای مک لارن 765 خیلی خالی بود همچنین M8 کامپتیشن و فراری sf90 و شاید اونتادور SVJ یا حتی فورد GT(چرا نیومده اصلا؟؟؟)
ای کاش کیمنو میاوردن با رم درگ بندازه
و نکته اینکه مثلا نمیشد تو زمینای جانی بومر فلوریدا درگ بزارن؟؟اون جایی که همه تستای سرعت ماشینا انجام میشه فک کنم اونجا خصوصیه پهنم هست
Reza
۱۳ دی ۱۳۹۹نه جناب، دیمن قابل قیاس با هیچکدوم از اینا نیست چون فقط و فقط برای خط راست ساخته شده، نه قابلیتی تو پیست داره نه امکاناتی نه تکنولوژی توش بکار رفته و نه چیز دیگه مثل خودروی JACK BECKMAN’S FUNNY CAR DRAGSTER
اما مثلا پورش ۹۱۱ توربو S یا فراری F8 تو هر شرایطی امتحان خودشونو بخوبی پس میدن
Reza
۱۳ دی ۱۳۹۹اگه یه خودرو رکورد زن باشه تو هر شرایطی رکوردشو میزنه مثل ۹۱۱ توربو S , دیگه بهونه نمیاره که ای وای لاستیک هام گرم نبود و فلان و بهمان.
Mr.X
۱۲ دی ۱۳۹۹فقطمنتظرم sf90 بیاد وسط. چه کولاکی شه.
Shayan
۱۲ دی ۱۳۹۹یکی از چرت ترین و جانب دار ترین درگ هایی که دیدم…
راننده که آنچنان حرفه ای نبودن از تایم ها مشخصه…
با شلبی 500 توی لانچ جامپ میکنن اونم توسط یه مجله معروف
این کار برای نوب ها قفله…
توی درگ کروت با اف8 لانچ کنترل کروت خاموش شده که این تاثیر منفی توی شتاب اولیه و دور گرفتن داره
حتی توی درگ پورشه و رم، رم توی 6000 دور استارت شد در حالی که لانچ کنترل رم روی 4500 قفل میکنه و این یعنی اینجا هم خاموش شده…
خراب کردن آمریکایی ها و باختن 911 اونم 992 توربو اس که شتاب 2.2 زده واقعا چرت ترین درگ شتر ترند رو رقم زد….
SF90 STRADALE
۱۲ دی ۱۳۹۹همه برنده بودن توی درگ امسال
پورشه و فراری هم رقابت خیلی نزدیکی داشتن
MASIHA
۱۲ دی ۱۳۹۹کاشکی sf90 همحضور داشت.
پورشه با کاین و 911 پیروز رقابته.
SF90 STRADALE
۱۲ دی ۱۳۹۹دوستانی که میگن جای SF90 استراداله توی این درگ خالی بود ، اصلاً اینطور نبود
چون هیچ سوپر اسپرتی در حال حاضر حریف این ماشین نمیشه و باید ببینیم کدام هایپرکار میتونه مُچ این اعجوبه رو بخوابونه !!!!
ناشناس
۱۲ دی ۱۳۹۹جالب بود. ولی انتظارم از لامبورگینی بیشتر بود ولی خب با حریف سختی افتاد.
مهدی
۱۲ دی ۱۳۹۹به نظرم نسبت عالی بود . چون داره از موتور تنفس طبیعی استفاده میکنه و همه گشتاور در دورپایین در دسترس نیست
NAVID۰۰۹۸
۱۲ دی ۱۳۹۹مظلومترین خودروی جمع هوندا NSX هست ، بدجوری از روز اول رونمائیش تا امروز داره چوب گران بودنش در برابر رقبا را میخوره در حالی که مطمئناً بعد از اتمام تولیدش ارزش خود را نمایان میکنه !
تویوتا خوب این موضوع را فهمید و سوپرا را به کمک BMW ساخت تا هزینه بیاد پایین و ارزان تمام بشه با اینکه حتی به شخصه سوپرا را اصیل مثل قبل نمیبینم ولی باز یه خودروی عالی در رنج قیمت خودش هست .
datsun
۱۲ دی ۱۳۹۹متاسفانه سوپرا جدید بین jdm بازهای متعصب جایی نداره و حتی مورد تمسخر هم قرار میگیره.
Mf1
۱۲ دی ۱۳۹۹Nsx دهه نود کجا این آکوراNsx کجا بنظرم هوندا خودش ساخت Nsx بر عهده بگیره بهتره شاید از خواب بیدار بشه هوندا Nsx افسانه ایی
R
۱۲ دی ۱۳۹۹جالب بوووود
تایمارو نگا کنید به این میگن مجله معتبر
سلمان
۱۲ دی ۱۳۹۹با این که دلم با موستانگ شلبی هست ولی به نظرم 911 توربو S برسه به فینال
حسین وی
۱۲ دی ۱۳۹۹توی درگ هایی که فاصله زمانی کمتر از یک میلی ثانیه است ، آیا وزن راننده تاثیر داره ؟ به عنوان مثال اونی که 10 کیلو سبک تره اگه جا به جا شه ، نتیجه عوض شه
akrh78
۱۲ دی ۱۳۹۹واقعا درسته اگه اون تپله نمیرفت پشت 911 بشینه قطعا برنده بود
زیزیگولو
۱۲ دی ۱۳۹۹فعلاً که باید گفت سبقت کرونا از مسابقات اتوموبیل رانی!!’
زیزیگولو
۱۲ دی ۱۳۹۹اصلاً متوجه نمیشم!!! واسه چی کامنتای من میره واسه تاید مدیر و با تاخیر منتشر میشه؟؟؟
challenger
۱۲ دی ۱۳۹۹پورشه ها خیلی خوب بودن و فراری خیلی درخشان با توجه به جدول نسبت وزن به قدرت در فراری بهتره تا بقیه چون قدرتی مشابه اما وزن کمتر داره فکر کنم دلیل برنده شدنشم همینه
مازیار
۱۲ دی ۱۳۹۹این لایک ها الان حکم پول ملی رو داره که قراره چندتا صفر ازش برداشته بشه
الان یک لایک معادل صد لایک سابق هست??
علی
۱۲ دی ۱۳۹۹مثل سال های قبل جذاب نبود تعداد ماشینها کم بود و هیجان سال های قبل نداشت اکورا هم نباید توی جمع میاوردن چون واقعا قدیمی بود نسبت به بقیه ماشینها
Mf1
۱۲ دی ۱۳۹۹توی فیلم نوشته شده که یکی از نقاط قوت مسابقه هست که توی هیچ درگی ندیدم در ضمن این مدل آکورا مدل 2020 هستش که اصلا نمیشه گفت قدیمیه حالا اگه مدل 2017 بود میشد گفت قدیمی
SAMURAI
۱۲ دی ۱۳۹۹هوندا کار اشتباهی کرد که NSX رو پر تکنولوژی کرد و قیمتش رو بالا برد ، باید چیز های الکی رو حذف می کرد و قیمتش رو زیر 100 هزار تا نگه می داشت بعد یه مدل تایپ آر ازش می ساخت
دلیل فروش کمش هم همینه شما با نصف قیمت میتونی کروت بخری که سریع تره
امیدوارم هوندا تو نسل بعد این کارو بکنه
Mahdi
۱۲ دی ۱۳۹۹هوراکان با قدرت و گشتاور کمتر تایمش با F8 یکی و فقط دو دهم ثانیه تایمش از ۹۱۱ بیشتر که خیلی فوق العاده است برای یه ماشین تنفس طبیعی
MAHDI
۱۲ دی ۱۳۹۹البته لامبورگینی هوراکان EVO در زمان گیری دور پیست که قبل درگ انجام دادن از پورشه 911 توربو S سریع تر بود و در جایگاه دوم قرار گرفت، با اختلاف چند دهم لامبو در جایگاه دوم قرار گرفت
محمدرضا
۱۲ دی ۱۳۹۹میتونست با وجود یه مکلارن مثلا 720s و نیسان GTR و مرسدس AMG GT blackseries جذاب تر باشه یا آونتادور SVJ
JDM
۱۲ دی ۱۳۹۹درگ متفاوتی بود امسال.تصویر برداری هم فوق العاده بود
بهترین کاری که این دوسال انجام دادن این بود که حتما یه درگ 800 متر برگزار کردن این کار باعث میشه عادلانه تر برنده اعلام بشه.عشق بنده کوروت هم خوب درخشید.طرف خیلی خوب از لانچ کنترلش تعریف میکرد میگفت موقع لانچ خیلی خوب جلو افتاد اما بحث اسب بخار باشه جریان فرق میکنه.در اخر جای یه 765 lt خالی بود که میره برا درگ بعدی هرچند به نظرم 720 هم بود تو 800 متر برنده میشد.فراری و پورشه هم فوق العاده درخشیدن
احمدرضا
۱۲ دی ۱۳۹۹هنوزم مک لارن 720 و سنا سریع ترین ماشین
های موتورترندن
10.1
10.08
توی 800 مترم همینطور
Hamid
۱۲ دی ۱۳۹۹911
F8
EVO
رضا رحیمی فر
۱۲ دی ۱۳۹۹پس آئودی و مکلارن و نیسان و مرسدس و bmw و… کجان؟؟
$Ãbţìň$
۱۲ دی ۱۳۹۹دوستان،میشه یکی توضیح بده چرا اینقدر شتاب شلبی کمه؟توی بحث قدرت که بین اینا تکه اما اونقدرام شتاب جالبی نداشت، حتی کوروتی که car throat اینقدر ازش تعریف و تمجید میکرد و خیلی پرشتاب هم بود اینجا اونقدرام خوب نبود،البته کم قدرت ترینه،یا مثلا چجوری این پورشه برنده شد با وجود قدرت کمتر و وزن بیشتر نسبت به f8؟ یه کم گیج کننده ست،یا کار راننده ها خوب نیست یا عدد و رقم واقعی نیست…
Ramin
۱۲ دی ۱۳۹۹این همه منتظر بودیم که اونم…..
اخه رم trx ؟؟؟؟؟
این موتورترند هم امسال حالش بده ها .
اون از مقایسه هاش . اینم از درگ هاش. ???
MAHDI
۱۲ دی ۱۳۹۹با اینکه به جذابیت درگ های سال های قبل نبود اما درگ خوبی بود.
جالب اینکه در رقابت درگ 911 توربو S و فراری F8 تریبوتو زمان 400 متر 911 توربو S دو دهم ثانیه سریع تره اما تو درگ فراری پیروز شد!!!!
مجله MOTOR TREND با این خودروها در پیست لاگونا سکا هم زمان گیری کرده توسط راننده خودش که اینجا هم حضور داشت که فراری F8 سریع ترین تایم رو ثبت کرد که زمان هاشون بمونه تا خود پدال مطلبش رو بزاره.
همینطور خودروهای راننده و خوش صداترین خودروهارو لیست کردن از بین همین خودروها☝️ پورشه کیمن 718 GT4 هم امسال حضور داره اما در رقابت درگ اونو نیاوردن ولی در زمان گیری دور پیست هستش!!!!!
Farzad
۱۲ دی ۱۳۹۹این غول ۳ تنی ( TRX ) چه اعجوبه ای شده که اوردنش قاطی این سوپر اسپرتهای وحشی هر چند آخر شد .
datsun
۱۲ دی ۱۳۹۹جذاب ترین درگش درگ اول بود که همه ماشینها هم سطح بودن
Ali Keyhani
۱۲ دی ۱۳۹۹کاملا مشخص بود فراری F8 و 911 توربو S میرن فینال مطمئن بودم F8 توی 800 متر میبره پورشه رو
بهنام
۱۲ دی ۱۳۹۹اون آبیه ?
Mr.X
۱۲ دی ۱۳۹۹رم تی آر ایکس اینقدر گردن کلفته که میارنش با اینا رقابت کنه???
امیر
۱۳ دی ۱۳۹۹لوله شدن پورشه توسط فراری???
پورشه
۲۹ بهمن ۱۴۰۰بنازم هم پورشه هم فراری پورشه که خیلی قوی عمل کرد ولی حق فراری بود