دههی ۱۹۸۰ میلادی برای خودروهای اسپرت آمریکایی یک دورهی تغییر و تحول بود. خودروهای عضلانی کلاسیک دیگر از لحاظ عملکرد قویترین خودروی آمریکا نبودند. در این دوره هاچ بکهای سطح بالا، سدان های اسپرت و حتی کوپههای موتور وسط در کنار خودروهای عضلانی فروش خوبی داشتند.
اگرچه به نظر بسیاری از افراد این دهه یک دورهی رکود برای خودروهای سطح بالای آمریکایی محسوب میشود اما در این میان چند خودروی ارزشمند هم تولید شدهاند که قابلیت رقابت با بهترین خودروهای اروپا و آسیا را داشته باشند. انتخاب تنها ده خودرو از میان خودروهای زیادی که در این ده سال تولید شد کار سختی بود و همین محدودیت باعث شد که نتوانیم خودروهای خاطرهانگیزی مثل دلورین DMC-12، داج شلبی داکوتا، پونتیاک گرند پریکس مک لارن توربو، کرایسلر کانکوئست و مرکور XR4Ti بدشانس را در لیست قرار دهیم. در ادامه لیست ده خودروی برتر اسپرت آمریکایی دههی هشتاد میلادی را مرور میکنیم. شما فکر میکنید که چه خودروهایی استحقاق حضور در لیست را داشتهاند؟
۱۰. فورد تاندربرد سوپر کوپه سال ۱۹۸۹
در سال ۱۹۸۹ دهمین نسل تاندربرد وارد بازار شد. این نسل بدنهی آئرودینامیک تر و فاصله محوری طویلتری داشت. نسل قبلی این خودرو که توربو کوپه نامیده میشد از رده خارج و مدل عملکردی سوپر کوپه جایگزین آن شد.
۹. داج دایتونا شلبی Z سال ۱۹۸۷
داج دایتونا یک خودروی هاچ بک کامپکت بود که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد. این خودرو همیشه با آپشن توربوشارژ عرضه میشد اما در سال ۱۹۸۷ دایتونا قدم بعدی را برداشت. دایتونای سال ۱۹۸۷ که شلبی Z نامیده میشد قدرتش را از موتوری ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میگرفت و میتوانست ۱۷۴ اسب بخار نیرو و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
۸. شورولت کامارو IROC-Z سال ۱۹۸۹
دههی ۱۹۸۰ برای شورولت کامارو یک دههی خوب نبود. قدرت کمتر تولیدشده از پیشرانهی بزرگتر ۵.۷ لیتر هشت سیلندر که با گیربکس اتوماتیک محدود شده بود این خودرو را کمی از تبوتاب انداخت.
۷. فورد تاروس SHO سال
به نظر میرسد که یک سدان خانوادگی جایی در لیست نداشته باشد اما فورد تاروس SHO سال ۱۹۸۹ گرگی در لباس بره است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهی شش سیلندر ۳.۰ لیتری قرار گرفته است که ماکزیمم قدرت آن در گردش ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میشود. این خودرو با پیشرانه شش سیلندرش میتواند ۲۲۰ اسب بخار نیرو و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
۶. داج شلبی اومنی GLHS سال ۱۹۸۶
درست مثل داج دایتونا، کارول شلبی در دههی ۱۹۸۰ میلادی بر روی ساب کامپکت اومنی کار کرد. نتیجهی تلاش شلبی یک خودروی هاچ بک سطح بالا بود که از بسیاری جهات بهتر از بعضی خودروهای اسپرت قوی و گرانقیمت بود.
۵. پونتیاک فیرو GT سال ۱۹۸۸
فیرو GT سال ۱۹۸۸ میلادی آخرین نسل از این خودرو بود اما پونتیاک از این خودرو سرسری نگذشت و آخرین مدل این خودرو را بهتر از قبل تولید کرد. تمام فیروهای سال ۱۹۸۸ سیستم تعلیق کاملاً جدیدی دریافت کردند. این سیستم تعلیق جدید باعث بهبود هندلینگ و کنترل رانندگی در این خودرو شد. ترمزها و فرمانپذیری این خودرو هم مثل پیشرانه ارتقا پیدا کرد.
۴. شورولت کوروت سال ۱۹۸۹
درست مثل کامارو، کوروت هم در دههی ۸۰ میلادی سالهای سیاهی را سپری میکرد. با این وجودی این خودرو یکی از بهترین خودروهای سطح بالای این دهه بود.
۳. پونتیاک توربو ترنس ایام سال ۱۹۸۹
شاید باورش سخت باشد اما در سال ۱۹۸۹ سریعترین خودروی اسپرت آمریکایی نه یک کوروت بلکه پونتیاک ترنس ایام بود. این خودرو که توربو ترنس ایام نامیده میشد یک خودروی سطح بالا بود که پیشرانهی هشت سیلندر ۳.۸ لیتری توربوشارژ بیوک را به عاریه گرفته بود. قدرت تولیدی این خودرو به ۲۵۰ اسب بخار نیرو و ۴۶۱ نیوتن متر گشتاور میرسید اما بسیاری این آمار و ارقام را دستکم میگرفتند.
۲. فورد ماستنگ GT سال ۱۹۸۷
فورد ماستنگ سال ۸۷ میلادی طراحی بدنهای به شکل روباه داشت و اگر قرار باشد خودروهای عملکردی آمریکایی در این دهه را به تصویر بکشیم حتماً نمونهای از پوستر این خودرو را به نمایش میگذاریم. درواقع به نظر میرسد که هر کس که در آمریکا طرفدار خودرو بوده یا این خودرو را داشته یا کسی را میشناخته که این خودرو رانده باشد. این ماستنگ در طول سالها با پیشرانههای متفاوتی وارد بازار شد و بیشتر مردم بهترین فورد ماستنگ دههی هشتاد میلادی را با پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ SVO به یاد دارند.
۱. بیوک GNX سال ۱۹۸۷
شاید بیوک GNX سریعترین و جذابترین نبود و یا بهترین خودروی آمریکایی دههی هشتاد میلادی از نظر هندلینگ نبود اما این خودرو بهواقع سرسختترین و قابلبحثترین کاراکتر این دهه بود. بیوک GNX با وجههای تاریک و ظاهری شرور با طراحی متین و آرام معمول بیوک کاملاً در تضاد بود.
با تلاشهای مهندسان بیوک، GNX همچنین یک خودروی چالاک با هندلینگ بالانس شده بود که قدرت را بهخوبی به چرخها منتقل میکرد و بهراحتی از پس پیچهای تند برمیآمد. متأسفانه این خودرو هم مثل توربو ترنس ایام تنها با گیربکس اتوماتیک چهار سرعته به تولید میرسید.
منبع: autoguide
بهنام طیبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵خداییش امریکا خودرساز به کنار هیولا ساز هم هست
سامان اذری
۱۲ فروردین ۱۳۹۵ولی یکم که به ماشینهای بالا نگاه کردم
به این نتیه رسیدم که هیچ کدوم از این 10 مدل
توان رقابت با میتسوبیشی لنسر اوولوشن و مخصوصا مزدا RX7 رو نداشتند
شاید الان امریکایی باز ها کلی دیس بدن و از حرفهام ناراحت بشن ولی خداییش
بجز کوروت هیش کدوم زیاد جالب نبودند
در حالی که مزدا RX7 یک شاهکار هنری و مهندسی بود
بهنام طیبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵سامان جان نظر شما هم محترم
Nima
۱۳ فروردین ۱۳۹۵سامان جون عزیزم
همین بیوک GNX رو مشخصاتش رو خوندى؟
شتاب 4.7-4.9 میزنه
کدوم نسل از لنسر اولوشن و مزدا به این شتاب میرسیدن سال 1987؟
همین الان شتاب 4.7 داداش میدونى چقدره؟
بخواى با مدارک کامل و مقایسه برات میارم با لنسر.
راستى توان GNX بیشتر هست 302ps
مقایسه میتسوبیشى النسر اوو 2008 با بیوک GNX مدل 1987:
http://www.zeperfs.com/en/match1401-6054.htm
مقایسه مزدا RX7II مدل 1991(قویترین مدل) با بیوک GNX مدل 1987؛
http://www.zeperfs.com/en/match1187-6054.htm
لطفا اول تحقیق کن بعد درباره آمریکایى ها نظر بدین
کوروت که خیلى قویتر هست.
حتى توى دوران افولشون هم بازم قوى بودن.
اوایل دهه 70 آمریکا اوج اوجشون بوده. شتاب هاى ماشیناى اسپورتشون 5-6 ثانیه بوده یعنى خیلى هیولا. سال ۱۹۷۰ دایتونا 300 کیلومتر بو ساعت میرفته.
البته توج کنین گفت خیلى از اسطوره ها رو توى لیست قرار ندادن.
ژاپنى ها اون زمان(زمان افول) هم در حد آمریکا نبودن. با مدرک داداش میتونى بم ثابت کن قویتر بودن.
Nima
۱۳ فروردین ۱۳۹۵دقیقا شورولت برتا 1988 هم با موتور 2.2 لیترى معروف کواد خودش توان 180 اسب بخارى با تنفس طبیعى داشته!!!!!
همین موتور کواد 2.2 لیترى رو تا 1200 اسب بخار من خودم دیدم تقویت کردن.(جهت نشون دادن مهندسى)
Nima
۱۳ فروردین ۱۳۹۵کوروت CALLAWAY هم مدل 1988 هم دربارش یه تحقیق کنین.
فقط یه نشونه از توانش میدم.
موتور 5.7 لیتر تویین توربو هست و توان بیش از 800 اسب بخار
شتاب دقیقا 1.97
تاپ اسپید 402 کیلومتر بر ساعت(دومین هایپرکار آمریکایى)
SAEED
۱۳ فروردین ۱۳۹۵http://rarevettes.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/CALLAWAY-CERT.jpg
Hami
۱۳ فروردین ۱۳۹۵تو ده 80 میتسوبیشی لنسر evo نبود، مزدا RX7 هم آره از نسل دومش یه اسپرت خوب بود بهتر از ماشین های مثل پونتیاک Fiero و …
از اواخر ده 70 تا اوایل ده اول قرن ۲۱ دوره افول خودروهای عضلانی آمریکایی بود،بد تر از همه ده 80.
ژاپنی ها از اواخر ده 80 به بازار خودروهای اسپرت حمله کردن و دوران اوجشون ده 90 بود،ولی با شروع قرن جدید کم کم از این بازار خارج شدن.
Buick GNX 1987 بهترین آمریکایی ده ۸۰ بود،تو قسمت چهارم Fast & Furious هم هست.
سامان اذری
۱۳ فروردین ۱۳۹۵نسل دوم rx7 تو سال 1986 رکورد 383 کیلومتر رو ثبت کرده بود ِ
منبع :پدال
Hami
۱۳ فروردین ۱۳۹۵بله مزدا RX7 تقویت شده در دریاچه نمک Bonneville به سرعت 238 مایل بر ساعت رسیده……،اما تقویت شده ودر دریاچه نمک، جایی که ماشین های زیادی رکورد زدن.
در همون دوران Sledgehammer Corvette 1988 کمپانی Callaway رکورد 254.76MpH (معادل 410 کیلومتر در ساعت) خودروهای خیابانی رو زد.
منظور من این نیست که مزدا RX7 ماشین بدی بوده، اتفاقا نسل سومش شاهکاره.
منظورم این بود که ماشین های اسپرت ژاپنی در ده 90 حرفهای زیادی برای گرفتن داشتن،در اون سال ها ژاپنی ها با اسپرت های ارزان نه تنها برای آمریکاییها و آلمانی ها بلکه با Honda/Accura NSX برای ایتالیایی ها هم شاخ شونه کشیدن.
سامان اذری
۱۳ فروردین ۱۳۹۵شما که میگید خودرو های اسپورت ژاپنی افول کرد
شما یه ماشین 100 هزار دلاری امریکایی بیار تا بتونه با نیسان GTR از هر لحاظ مبارزه کنه
من هیچ وقت نگفتم که از امریکایی ها خوشم نمیاد ولی من تا زمانی که شهر ما منطقه ازاد نشده بود واسه خودم از کامارو ماستنگ و چلنجر یه بت ساخته بودم
ولی وقتی از نزدیک دیدمشون چی بگم بعد یه مدت واسم خیلی عادی شده درگ انداختن چلنجر 3.7 با پژو207 باور کن پژو چلنجر رو زد
ولی کامارو جدید خداییش خوبه
امسال اگه وضع بازار خوب باشه بین کامارو و مزدا میاتا یکیشو میخرم
Nima
۱۳ فروردین ۱۳۹۵سامان جان عزیزم
قیمت پایه نیسان GT-R 103.000 دلار هست.
اون وقت قیمت پایه شورولت کوروت ZO6 فقط 84.000 دلار هست.
به نظر شما نیسان GT-R پایه بهتر است یا کوروت با تقریب 20.000 دلار کمتر؟؟؟؟ خودت هم میدونى کوروت Z06 بهتره.
یعنى شما میگى شتاب 207 بیشتره از چلنجر؟!؟!!!!
بلههههه منم میتونم روى پراید موتور BPT بندازم شتاب 4-5 بزنم.
بهنام طیبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵خودرو امریکایی=سریع و خشن=اختشاش گران جاده
امین
۱۳ فروردین ۱۳۹۵اغتشاش
sm
۱۲ فروردین ۱۳۹۵کوروت خیلی ماشین خفنیه ☆☆☆☆☆☆
Pooya_SK
۱۲ فروردین ۱۳۹۵جاداره اینجا از ماشینی که از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ در اونور آب تولید شده و تا الان و ابد در ایران تولید میشه یادی کنیم، فورد فستیفا، مزدا ۱۲۱، کیا پراید و سایپا ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۴۱ و…
moein
۱۲ فروردین ۱۳۹۵دقیقا منم خواستم بگم
Archi KHAN
۱۲ فروردین ۱۳۹۵دههی 1980 میلادی عجب نطقه عطفی !
متقارن با تولد دهه شصتی های ایران ….
ashkan
۱۲ فروردین ۱۳۹۵انصافا همشون یه طرف اون fox body یه طرف …
احمد باقری
۱۳ فروردین ۱۳۹۵غولی بودن واسه خودشون.
خسته شده
۱۳ فروردین ۱۳۹۵ماشین های آمریکایی فرهنگ طراحی خودشونو داشتن و دارن ولی به شخصه خوشم نمیاد ازشون اروپایی ها رو دوست دارم
arash66
۱۳ فروردین ۱۳۹۵جز مدل هاش شورولت بقیه، مدل های شاخی نبودن.
در دهه 80 . 90 اسپرت های ژاپنی و آلمانی کارایی و طراحی بهتری داشتن.
ali a.j.g
۱۳ فروردین ۱۳۹۵آقای نیک سیرت دستت درد نکنه
جای کوروت zr1 مدل ۱۹۸۹ خالیه
ali a.j.g
۱۳ فروردین ۱۳۹۵آقای محمد ام۴ خیلی کنجکاو شدم بدونم کدامیک از کابران گفتن آمریکایی ها توان ساخت موتور توربو رو ندارند لطفا بگید ممنون
MOHAMMAD. M4
۱۳ فروردین ۱۳۹۵با سلام دوست بنده در سایت پدال عضو نیستند و اینجا نمیایند و از روی چند تا مجله اخبار خودرو را به صورت کم و محدود دنبال میکنند
ali a.j.g
۱۳ فروردین ۱۳۹۵سلام آقا محمد من اشتباه کردم و نباید اون حرف رو میزدم ای کاش کامنت هام حذف میشد
MOHAMMAD. M4
۱۳ فروردین ۱۳۹۵یادمه یکی از دوستانم میگفت امریکایی ها توان ساختن موتور با توربو شارژ را ندارند ولی لینک این متن رو براش فرستادم کف کرد
کافر مقدس
۱۴ فروردین ۱۳۹۵پس Chevrolet Monte Carlo SS وLincoln Mark VII (منظور نسخه لاکچری نیست) و Oldsmobile Cutlass Supremeو Oldsmobile Toronado/Trofeo و Pontiac ASC/ Grand Prixو امثال اعهم کجان! .
USA & JAPAN
۱۴ فروردین ۱۳۹۵یعنی میمیرم برای این ماسل کار های امریکایی
ولی خداییش دهه 60 و 70 از نظر من یه چیز دیگه ان
حسین
۲۳ فروردین ۱۳۹۵پس کادیلاک سویل کجاست ؟
مسعود
۲ شهریور ۱۳۹۵یه همچین مقاله ای هم در مورد ماشین های آمریکایی دهه 90 منتشر کنید ممنون.
Mehdi1383
۳ آبان ۱۴۰۲فقط پیکان دولوکس خوبه
تودهه هشتاد ازش بوده
دولوکس سواری ودولوکس وانت
Mehdi1383
۳ آبان ۱۴۰۲فقط پیکان دولوکس خوبه
تودهه هشتاد ازش بوده
دولوکس سواری ودولوکس وانت
پیکان نگفتید
پیکان دولوکس عشق است