یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
سعيد
۱۹ اسفند ۱۳۹۰به هرچی ماشین که ایران خودش تولید میکنه به خدا حداقل نصف تمام پولی که بابت ماشین از مردم میگیرن حرام هستش چون فقط به فکر خودشون هستن که یه چیزی به جیب بزنن خدایی خودتون پژو پارس چند سال پیش رو با الان مقایسه کنید ببینید چکارش کردن همش از پلاستیک خشک استفاده کردن بعد از 10 روز داخل کابین چنان به صدا میفته که فقط فکر فروش به سرت میزنه
سعيد
۱۹ اسفند ۱۳۹۰زمانی که ایران پیکان تولید میکرد کره جنوبی داشت دوچرخه میساخت ولی الان چی کره چی میسازه ایران چی ؟ به خدا هر روز تولید ماشین ایران بدتر و بدترو میشه جالبش اینجاست خیلی راحت سر همه مردم شیره میمالونن یه ماشین رو به چند اسم و چند قیمت مختلف میفروشن مثلا پژو 405 پژو 405 gl پژو 405 abs نمیدونم پارس سال پارس معمولی پارس abs پارس ….
امیر
۲۰ اسفند ۱۳۹۰کلیه نظرات شما عزیزان رو خوندم ولی قضاوتتون کاملا یکطرفه است! اون آقای محترم به صورت یه جانبه از پارس و 206 و اون یکی آقا هم به صورت یکطرفه از L90 حمایت میکنه.
شما هنگام خرید اتومبیل چند فاکتور مهم را در نظر بگیری:
1)نسبت کارایی به قیمت «—— مهم ترین عامل
2)موتور ماشین «—– به نظرم خیلی مهمه
3)ایمنی و امکانات رفاهی
4)آخر از همه هم زیبایی
میریم سراغ نسبت کارایی به قیمت، اگه شما 22 تومن می خواهی بدی به Pars ELX که نسخه تیونینگ شده همون موتور XU7 قدیمی 8 سوپاپه که کردنش 16 سوپاپ و هیچ نو آوری و خلاقیتی در آن دیده نمی شه ، پس در مهم ترین عوامل یعنی نسبت کارایی به قیمت و انتخاب موتور اشتباه بزرگی انجام دادی.
من به شخصه سوار L90 و Pars و Samand EF7 بنزینی شدم ولی هیچ کدوم به نرمی و آرامش بخشی سمند نبوده.
یکی از دلایل مهمی که مردم جذب L90 میشن اینه که، چون جزو معدود ماشین هایی هست که تو نمایندگی پیداش میشه! که این مزیت هم پس از مدتی به علت به کار بردن قطعات بی کیفیت از بین خواهد رفت.
یکی از مهم ترین دلایل عقب ماندن ایران خودرو از دیگر ماشین سازان به کار نگرفتن افراد متخصص و نوآور در این عرصه هست. این شرکت هنوز داره تو ماشیناش از پلتفرم 405 GLX استفاده میکنه.
حالا دارن یه کارایی میکنن که دل افرادی مثل ما خوش بشه، مثل به کار گرفتن موتور EF7 در سمند و در آینده ای نزدیک در دنا! این موتور پیشرفته توسط دانشمندان آلــــمـــــانـــی طراحی شده ولی حیف که رو سمند میزارنش.
احسان
۲۰ اسفند ۱۳۹۰من 2 ساله ال 90 دارم قبل اون 206 و پرشیا هم داشتم . ولی انصافا صدای اون موتور 16 سوپاپ ال 90 رو با کل ماشین ها ی قبلی عوض نمی کنم.
حمید
۲۲ اسفند ۱۳۹۰به نظر من اصلن رده بندی کردن کیفی خودروهای داخلی از اساس کار غیر منطقیه…
الف ب
۲۲ اسفند ۱۳۹۰این رده بندی از نظر ترتیب تقریبا درسته ولی از نظر نمره بی نهایت اشتباه.آخه پراید کجاش خوبه که بهش نمره میدن.یا 405 و سمند ویا این آشغالهای چینی.اگه چینی ها بفهمند تو مملکت ما به چری نمره خیلی خوب میدن بهمون می خندنددستمون می اندازند.
فیلی
۲۲ اسفند ۱۳۹۰تست همه جانبه اتو مبیل پروژه ای است بسیار تخصصی و قوی بخشی از آن نیز بر گرفته از تجربیات مالکان خودرو میباشد پس از آگاهی بخشی و اطلاعات بسار بجای کارشناسان بسیار متشکرم. از سال 86 تندر 90 دارم و حدود 60000 کیلومتر کار کرده ام ولی هنوز به تعمیرگاه نرفته ام با پولی که داده ام ماشینی ایمن .راحت و قوی در اختیار دارم.
اکبر - از ایلام
۲۳ اسفند ۱۳۹۰من هم 206 .ال 90 .سمندال ایکس داشتم و الان هم پژو پارس دوگانه سوز دارم و باید بگم که پژو پارس یه سر و گردن از بقیه بالاتره.خیلی نرمه و موتور پر قدرتی داره و توی جاده از بقیه رقبا کم نمیاره.
erfan
۲۳ اسفند ۱۳۹۰خدا رحمت کنه ماشین های10 سال پیش رو ! واقعا فاشین بودن نه مثل الان اسباب بازی. خدایی پژو سال 75 بهترین بود…
usa
۲۳ اسفند ۱۳۹۰سلام به دوستان عزیز ازتون میخوام منو لطفاراهنمایی کنید کسانیکه در مورد سمندef7 یا206 تجربه دارند کمکم کنند واقعا نمیدونم کدومشو بگیرم لطفا مزایا ومعایبشونو بهم بگید وکدومشون شتاب بیشتری دارند؟ممنون کمک کنید
abolfazl
۲۴ اسفند ۱۳۹۰چرا میگین خودروی داخلی ؟
فقط ایرانی ها زحمت میکشن و مونتاژ میکنند !
سامان
۲۵ اسفند ۱۳۹۰من یه سوال داشتم مگه به چیزایی که ایران تولید میکنه ماشین میگن ؟ به نظر من با درشکه هیچ فرقی نداره
فرهود
۲۵ اسفند ۱۳۹۰فقط ال90 واقعا عالیه.البته داشبردش یکم صدا میده.دیگه موردی نداره.
شادمان
۲۶ اسفند ۱۳۹۰کسی از معایب و مزایا یاسابقه استفاده از تیبا سا یپا داره
سردبیر
۲۷ اسفند ۱۳۹۰سلام. شما می تونید در انجمن تیبا با تجربیات دارندگان این خودرو آشنا بشید و سوالات خودتون رو هم مطرح کنید.
علی
۲۷ اسفند ۱۳۹۰من بنز 190 مدل 94 رو دارم خدایی با هیچ کدوم از خودروهای ایرانی عوضش نمیکنم ازون که پیاده و سوار خودروهای ایرانی میشم مثل اینکه سوار تراکتور شدم
شاهین
۲۸ اسفند ۱۳۹۰سلام
بعضی از دوستان همینجوری چشاشونو میبندن و یه چیزایی میگن تا از ماشینی که دارن تعریف کنن عزیزای من بهتره قبل از هر حرفی به بروشورهای ماشینها نگاهی بکنین بعد داخلش بشینین و برونیدش بعد تعریف یا تخریب کنین بنده به شخصه l90 پزو پارس 405 سمند 206sd رو امتحان کردم هیچ کدوم به راحتی.سرعت.شتاب.مصرف واقعی.وایمنی l90 نمیتونه برسه شتابه l90 مساوی 10 ثانیه هست یعنی فقط 3 ثانیه با موتور 3200 سی سی ماکسیما فرق میکنه در حالیکه بقیه اکثرا دارای شتاب 14 ثانیای در سرعت 0 تا 100 هستن. وقتی داخل کابین l90 هستین حتی موقع گاز دادن صدایی معادل صفر رو میتونین احساس کنین. نرمی و بیصدایی کمک فنرها به اندازه ای هست که از دست اندازها چیزی نمیفهمین.جاداری ماشین به حدی هست که شاید به جرات میشه گفت فقط این جاداریرو میتونید تو ماشین های شاسی بلند احساس کنین.از لحاظ ایمنی هم که حرف نداره فقط تنها مشکلی که داره اینه که دارای شاسی 2 تیکس.در ضمن من خودم genesis coupe دارم اینو گفتم که بدونین طرفداری ماشینه خودمو نمی کنم.
اشکان
۲۸ اسفند ۱۳۹۰با سلام
با تشکر از شاهین عزیز که واقعیت رو گفت
m
۲۸ اسفند ۱۳۹۰نظر همتون مهترمه ولی به نظر من الاغ صندوق دار بهترین وسیله برای سواریه…یه بار امتحان کنید …زیبا ، جادار و مطمئنه… شاسی بلنده .رنگ متالیک..ایمنی هم که داره چون دارای دو تا کیسه ی هواست . فرمان تمام هیدرولیک … درای کمترین مصرف انرزی در بین تمام سواری ها.. یه لیتر تو صدتا میسوزونه .. حالت تمام اتوماتیک هم داره یعنی میتونی راحت برنامشو بدی و بخوابی هر جا بخوای خودش میبره..خیلی مزیت های دیگه هم داره که وقت نیست بگم ..خلاصه سوارش بشین نظرتون عوض میشه و دیگه سراغ سواری های دیگه نمیرید .. اگه خواستین میتونم بازم از مزیت هاش بگم ..برای خرید هم میتونید درخواست کنید ..تخفیف ویژه داده میشه..با تشکر انجمن الاغ سواران بی الاغ..
صادق
۲۸ اسفند ۱۳۹۰سلام
من الآن کاپریس آمریکائی دارم خیلی از آن راضی هستم وقتی سوار ماشین ایرانی میشم انگار سوار درشکه شدم
متین موسایی
۱ فروردین ۱۳۹۱خدا وکیلی پارس از 206 بهتره
احمد
۲ فروردین ۱۳۹۱تو محصولات ایرانی تیبا و سمند قابل تحمل ترن،
طبق جدول سمند نمره منفیش کمتر از تبا هست
ولی هیچ کدوم تست تصادف ندارن مواظب باشید
سجاد
۳ فروردین ۱۳۹۱سلام
من می خوام ماشینموعوض کنم.ازبین سمندef7پایه گاز سوز و206sd.v8کدومشون بهتره .
لطفا مرا راهنمایی کنید.
یه خواهش دیگه که داشتم اگه می شه جوابشو برام ایمیل کنید.
با تشکر
FPS
۳ فروردین ۱۳۹۱مسابقه بین پژو پارس elx
پژو 206 تیپ 5
و رنو لوگان ( تندر ال 90 )
ال 90 به خاطر پهنای جاده از همه عقب تر شروع به حرکت میکنه ولی ببینید در دور اول چه اتفاقی می افته،
خیلی جالب ، اگه ال 90 دور 3 رو ادامه می داد شاید یک دور کامل جلو می افتاد
با تشکر از دوستان راننده و تهیه کننده این کلیپ
حامد
۵ فروردین ۱۳۹۱با توجه به این مطلب که کشور ما حرفی برای تولید و ارائه پلت فرم استاندارد و نوین در زمینه خود رو سازی ندارد شکی نیست و این امر هرگز میسر نمی شود مگر با بکار گیری مهندسی درست و استفاده از علم نوین خودرو سازی دنیا .
بارها با این جمله روبرو شده ایم : خود روی ملی !
این جمله کمی شتاب زده بوده است و صرفا بیشتر جنبه تبلیغاتی در زمینه سیاستهای خودکفایی دولت در بخش تولیدات خودرو است .
روی هم رفته با توجه به مطالبی که در بالا خوانده ام و عدم یک پیست و استاندارد تست خود رو توسط شرکتهای سازنده ایرانی ( تقریبا هیچ یک از خود روهای تولید ایران فاقد استاندارد بین المملی است ) نگارش اینگونه مطالب در خصوص مقایسه خودروها با یک دیگر صرفا جنبه شخصی دارد و بحث و جدل و دفاعیه در خصوص نوع بخصوصی از خود رو در اینجا نمی گنجد .
از اینرو این نظرات صرفا انتقال تجربیات شخصی یک راننده است …
بطور مثال آیاشما میدانید خودروی شما در چه دوری کات آف می کند ؟
آیا خودروی خود را در شرایط برفی / بارانی / جاده های سنگلاخی و … تست کرده اید ؟
آیا در شرایط گوناگون رانندگی . ترمزهای شدید . پیچهای تند و مسافتهای طولانی ( جهت راحتی کابین ) نشیمنگاه عقب خود رو
استفاده از باربند . شرایط جوی گرم و سرد تست کرده اید که اینگونه سریع التاثیر نظر می دهید …
بهتر است کمی فنی تر بی اندیشیم …
پیروز باشید
حامد
۵ فروردین ۱۳۹۱امیدوارم دیگه از سال91 کیفیت خودرو ها زیاد بشه.
امیر
۵ فروردین ۱۳۹۱یه سوال برام پیش اومد داخل l90 بهتر از مگانه
یا داخل و خارج 206 sd بهتر از 206
به نظر من خیلی محترمانه جمع کنید این چرتوپرتارو
سامان (ت)
۵ فروردین ۱۳۹۱اشتباه میکنید پراید واقعا ماشین خوبیه امسال من روندم سر پیچ ها خیلی خوب بود حد اقل ازmvm110
shayan
۶ فروردین ۱۳۹۱بابا شر نگید پراید اشغاله بدرد مسافت 2کیلو متری میخوره نه1000کیلومتری
usa
۶ فروردین ۱۳۹۱ماشین فقط 206 بابا هنوز حداقل یه جنس خوب توش بکار رفته نا این پارس که همش اشغاله البته تو این 3سال پیش فقط اسم در داده 405که دیگه هیچی بخدا نخرید بابا پارسو و405 حداقل 206 بگیرید
علی
۸ فروردین ۱۳۹۱ماشین اگه خواستین بخرین تو را جون جدتون چینی نخرید ماشین خوب وایمن فقط مزدا3