یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
رسول
۸ فروردین ۱۳۹۱اتمبیل های ده ثانیه ای رو بچه ها پیدا کنن دیگه عص .عصر سرعته.بعلاوه صدای اتومبیل های امریکای رو عشقه بای
حمید
۱۰ فروردین ۱۳۹۱یعنی پژو پارس ای ال ایکس از پراید بدتر است زیاد نمیشه به جداول اعتماد کرد
محمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۱حمید جان اونی که از پراید پایین تره پارس ELX نیست. سایپا x131 پارس خودروست.
امیر
۲۴ فروردین ۱۳۹۱حمید، دلبندم. شما به چشماتم دیگه نمیتونی اعتماد کنی چه برسه به جدول
ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۱به نظر من نمرات منفی سمند تا پژو 405 به خاطر پلتفرم 405 هست که روی این خوذرو ها نصب شذه
فرهاد
۱۴ فروردین ۱۳۹۱چه کسی روی موسسه استاندارد نظارت داره سازمانی که در عرض 3روز یه خودروی غیر استاندارد طبق نظر خودش رو مجدد تایید می کنه.این جدول رو جدی نگیرید
آرین
۲۴ فروردین ۱۳۹۱اگر یه اتومبیل استاندارد باشه که اصلا به خودرو سازای ایرانی نمیدن.
مثال الان 1 ساله که سایبا میخواد سراتو تولید(سی کی دی)کنه اما کیاموتور حتی قبول نمیکنه که کمترین آبشن و در اختیار خودرو سازای ایران قرار بدهد
حامد
۱۵ فروردین ۱۳۹۱دیروز یه 405 که سه روز بود تحویل گرفته بود تو ایران خودرو داشتتند دینام وباطریش را عوض می کردنند.
حامد
۱۶ فروردین ۱۳۹۱یه خواهشی از شما دارم به خودرو های ایرانی که تمامی قطعاتشون چینی در جه 3است هیچ وقت اعتماد نکنید چون اگه سرعت برید یا چپ می کنید یا لاستیکش می ترکه ویا اگه یکی از تایر ها بره رو شانه خاکی کیسه هواها ی ماشینتون باز می شه و….. که خودتون می دونید
عماد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱خودرو چینی اشغال از ایرانی بهتره
رامین
۱۶ فروردین ۱۳۹۱بابا اینا 207 رو ماشین داخلی حساب نکردن چه برسه که عددهارو درست زده باشن.
رضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۱چراخودروی 207دراین رده بندی جایی ندارد!
امیر
۲۴ فروردین ۱۳۹۱چون اونی که تو ایران خودرو داره تولید میشه 207 نیست. بلکه +206 است.
+206 تو اروپا قیمت کمی داره و رتبه فروش خوبی رو بدست آورده، به همین خاطر اونجا به عنوان یک ماشین دمه دستی ازش استفاده میشه..
207 اصلا یک ماشین دیگه است
حامد
۱۷ فروردین ۱۳۹۱فکر کنم به خاطر این کا قطعاتش ایرانی ویا چینی نیست .
رامین
۱۷ فروردین ۱۳۹۱حامد به احتمال زیاد درست میگی من بیشتر جاهاشو نگاه کردم.
207 تو فروش اینترنتی ایران خودرو دیگه نیس ولی بیشتر قطعات 206 ایرانه که کیفیتش از قبل خیلی بدتر شده
محمد
۱۸ فروردین ۱۳۹۱اگه باجناق فامیل باشه ماشین ایرانی هم ماشین
احمد
۱۹ فروردین ۱۳۹۱به نظر که این رده بندی درست است برای اینکه روی اینها کار کارشناسی انجام گرفته و دو تا آدم عوام مثل من و شما تصمیم گیر نبوده اند.
مهدی
۱۹ فروردین ۱۳۹۱به داخل 206 بیشتر ال90 نمره منفی داده
آخه این کجاش کارشناس بوده … !
mostafa
۲۳ فروردین ۱۳۹۱معیارشون کیفیته نه اینکه کدوم خوشگل تره!
armin
۲۱ فروردین ۱۳۹۱سلام من میخواستم تندر 90 از پارس خودرو در بیارم ولی با این که پارس خودرو گفته بود نبت نام میکنیم نمایندگی نبت نام نمیکرد و میگفت نبت نام نداریم
بعد از اینکه نبت نام تموم شد مدیر فروش نمایندگی به من میگه باید 100 هزار تومان به من میدادای تا نبت نامت کنم
الان شما بگین ایران خودرو بهتره یا پارس خودرو
محمد
۲۲ فروردین ۱۳۹۱چی بگم والا کی نظر مارو میپورسه؟
sourena
۲۲ فروردین ۱۳۹۱… تو این خودرو ساز های ایرانی با این ماشین های در پیت شون والا حیف نمره که بخوان به این ماشین ها بدین
موسسه استاندارد هم یکم سیبیلش چرب شه می شه …
تا وقتی گمرگ برداشته نشه خودرو ساز های ما هم بخور و بخوابن …
رسول
۲۳ فروردین ۱۳۹۱من که نفهمیدم چرا به ریو توی موتور و انتقال قدرت این قدر نمره منفی دادن همینطور توی رنگ!یعنی ریوتوی این دو پارامتر از 206 کمتره من که با هر دو تاشون رانندگی کردم ریو شتاب و کشش بهتری داره خیلی برام عجیبه!!!
peyman
۲۳ فروردین ۱۳۹۱توی رده بندی مرحله قبل بود که ریو از لحاظ موتوری و بدنه بیشترین امتیاز رو گرفت حالا من موندم این جدول واقعا چرت و ÷رت آخه من که تو مخم جا نمیشه که آوانته و مگان 2000 تو ده بندی زیر تندر 90 هست آخه آوانته 41 میلیون شده مگان هم 38 میلیون واقعا اینا معیارشون چیه همه این جدول برای این هست که محصولاتی چون تندر 90و206 داغون خودشونو به فروش برسونن واقعا متاسفم برای این مملکت
مهدی
۲۳ فروردین ۱۳۹۱تایید
محمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۱حیف این تندر 90 که تو ایران خودرو تولید میشه . هر روز امتیاز منفیش بیشتر و بیشتر میشه. این شرکت باید از پارس خودرو یاد بگیرهکه چطور هر روز کیفیت رو بالاتر میبره.
رضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۱ال 90 5000 کارکرد تسمه دینامش رو خورده و روغن ریزی داره بعد تو این جدول در رده بالا قرار میگیره … ( البته ایران خودرویی ولی باز فرقی نمیکنه چون موتور هر دو شرکت هم شاهکارهای مگاموتورند)
از آنجا که درمورد برداشته شدن تعرفه های گمرک (بخور بخور آنها)خدا هم نمی تونه کاری بکنه پس از دعاههای واجب هرشب :
خدایا به ما آنقدر پول بده که از تولید کننده ایرانی ماشین نخریم …
احمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۱معنی و مفهوم این جدول که از موسسه استاندارد هست اینه:
فقط خودروهای خارجی مونتاژ ایران قابل اعتماد هستند(یا کمتر دستکاری شده توسط کارخانه های ایرانی)،
از ژاپن ، ماکسیماو تینا،از فرانسه مگان وتندر و 206 و از کره آوانته
پس تا رشد واقعی صنعت خودرو از ماشینهای دستکاری شده و هرچی از هر جایی و قدیمی ایرا ن خودرو سایپا نخرید،
peyman
۲۴ فروردین ۱۳۹۱کجای این مملکت 206 و تندر 90 رو مونتاژ میکنن؟من خودم 10 سال هست که تو ایران خودرو هستم ما تمامی قطعاتی که استفاده میکنیم ایرانی هست بجز چند مورد از قطعاتشون…… الن ما تحریم هستسم همه قطهات رو خودمون میسازیم……یا از چین میاریم…..دلتون رو این قدر به این 2 ماشین آشغال خوش نکنید…
رضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۱ماکسیما بهترین و ایمن ترین خودروی ایران است. هر ماشینی رو می خوره. حتی بنز! 2 سال تو پلیس راه زیر دستم بود. 3 سوته بال در میاره و هیچ وقت کم نمیاره
سعید
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱داداش نیسان خود شرکتش به این نتیجه رسیده این ماکسیماها فایده ندارن مشکل محاسباتی توی موتورشون دارن.اگه نسل جدیدشو سوار بشی چی میگی
جمال
۲۶ فروردین ۱۳۹۱ماشین فقط زانتیا ماشینای زیر 50 میلیون رو 3سوته سوسک میکنه
سعید
۲۷ فروردین ۱۳۹۱مگه خریداران ماشین توی ایران حقوقیم دارن
اگه دارن چرا مردم باید ماشینو 2 برابر قیمت واقعی بخرن. اگه دارن چرا این ماشینای بی کیفیت و قدیمی رو مجبورن به بهای گزاف بخرن
اگه دارن چرا وقتی توی ماشین آتیش میگیرن به جای دفاع از حقوقشون سر تعداد آتش سوزی هاش اختلاف نظر هست
اگه ……
مهدی
۲۸ فروردین ۱۳۹۱ال90 ازهمه ی اینا بهتر ما که پولمون به اون بالاترا نمیرسه
ehsan
۲۹ فروردین ۱۳۹۱yani fekresho bokonin ke l90 az verna behtar bashe .baba ina kheyli be khodeshun etemad daran .ru k nist tah ghablamast.vali jedi nagirid by
رضا ربیعی
۲۹ فروردین ۱۳۹۱مهدی جان ال90 هم ماشینه بیخودیه ،همشون سرو ته آشغالا.
آخه یکی نیست بشون بگه شما که دارین به ماشینای خودتون انقدر نمره منفی میدین پش خیلی خیلی………. . که این ماشینارو تولید میکنین میندازین به مردم.
پارسا
۲۹ فروردین ۱۳۹۱نیسان تیانا هم اولشه 1سال از تولیدش که بگذره اینم تقش در میاد خیالتون راحت
محممدرضا
۳۱ فروردین ۱۳۹۱1:سیستم موتور ۲۰۶ چه مشکلی
2:چرا 207i جز رده بندی نیامده؟ و توضیحاتی راجب ان داده نشده؟
نوذر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱علت اینکه پراید132بورس بازارنیست چیه وچرا رتبه 131بالاتره درحالیکه 132خیلی شیکتره