یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
محمود
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام بنده بعد از تجربه پرایدو 405و206وریووکه هیچ کدام راضیم نکرد در سال87 سمند ال ایکس سفارشی با تمامی سفارشاتش خریداری کردم. تا امروز دارمش ونسبت به قبلی ها راضیترم.این گفته خارج از این مطلبه که هر کس از هر چی داره طرفداری میکنه .اگر خوب نبود نگه اش نمیداشتم.
سعید
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ولی خدایش این سمند با موتور ef7 به نسبت ماشین های دیگه ایران خودرو و سایپا ماشین خوبیه. که اینم انگار با کمک آلمانی ها سرهم میشه
مهدي
۶ خرداد ۱۳۹۱سمند عالی عالی سواریش حرف نداره
امیر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱چه جالب!! اونته پایین تر از 206 و تندر قرار داره!دیگه نمیخرمش
علی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱خوب اونام (سایپا و ایران خودرو) میخوان که شما آوانته رو نخری دیگه :))
من لیفان 620 ثبت نام کردم. اگه بیاد ته ته جدول و بعد از سایپا131 بازم میخرمش.
مشک آن است که ببوید نه آنکه جدول ساختگی […] فرغون بگوید.
آرش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱مثل من که 206 رو رها نمیکنم.
ارش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱دمت گرم
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱رده بندی کیفی خودروهای داخلی مثل جوک می مونه!!!
اینجا ایران است و کیفیت هیچ اهمیتی ندارد
فقط تنها چیزی که مهمه اینه که بگن ساخت ایرانه
امیر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ولی بنظرم اگه ماشینی که وارد میشه 1000 درصدم روش تعرفه بگیرن بازم هزار برابر بهتر از ماشین های تولید داخله. من 3 ماه ورنا سوار شدم واقعا به پرشیا که با هم تو ی قیمت بودن می ارزید.
واقعا جالبه ک ما ایرنیا باید رو ماشین های تولید داخلمونم چیزی حدود 50 تا 70 درصد تعرفه بدیم. ایرانی ها چه گناهی کردن ک باید تو 405 بسوزن یا سره یه تصادف ساده جونشونو از دست بدن. فقط میگن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو!! تا حالا کسی دیده باز بشن؟؟
سعید
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱با این حرفا بازم فقط ماکسیما!!!
من
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱والا ما دو تا سمند داریم مصرف سوختشون 100 کیلومتر 6.4 واسه امتحانش یه بار برید تو جاده های کوهستانی و با سرعت برید ببینید کدوم ماشین های داخل بگردش میرسند امکاناتش بعد 207 حرف اولو میزنه
ما از قدیم ماشین امریکایی سوار بودیم و هنوز هم…
اما هیچ کدوم از ماشینهای داخل مثل سمند قدرت مانور ندارن
امتحان کن
ارش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱اصلا حرفتون وقبول ندارم
امیر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستان هنوز کسی نمیدونه بالاخره تیپ 5 میزنن یا نه؟
از سردبیر خواهش مندم یه پاسخ کوچیک به ما بدن. تشکر
پیمان
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ما دو تا پارس داریم یکی مدل 89 و دیگری مدل 88 سوخت مدل 89 نسبت به 88 بهتره ولی مدل 89 زود تر از 88 کهنه شده به طوری که زیاد باهاش نمیگردیم و با 88 میگردیم ، مشکل چیه؟
پیمان
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱چرا هنوز کیسه هوا در بعضی از ماشین های ایرانی برای هر دو سرنشین نصب نشده در صورتی که قرار بوده از ابتدای سال 90 نصب بشه؟
ارش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱هیچ کدوم از ماشینای داخل ایران استاندارد نیستن.
یعنی ماارزش ماشین خوب سوارشدن رو نداریم؟؟؟؟
پدرام
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱من mvm530 دارم ازش خیلی راضیم
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱اگه مشکل گیربکس وروغن ریزی و روشن بودن چراع چک درef7 خل بشه حرف نداره
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اگرم پیکان موتورش 5000 با 350 اسب بخار بود حرف نداشت
حمید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام خدمت تمامی دوستان من تمام مطالب بالا را خوندم و به این نتیجه رسیدم با اینکه ماشین خودم الان 30 سالشه ولی چون بهش میرسم و دنبال ظاهرو مصرف پایین بنزین نیستم و برام ایمنی خیلی مهمتره پس باید قدرش را بدونم و دنبال زرق و برق نباشم/شما دوستان عزیز هم باید به جونتون بیشتر اهمیت بدین چون جای جبران نداره.
صابر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱والاه من از سال 85 زانتیا سوار میشم هر سالم صفرش میکردم.ولی خوب خط تولیدش قطع شد,یعنی به خاطره اینکه فرانسه قطعاتشو نداد ولی به گفته اینا به خاطره مصرفش!!!!!فکر کنم زانتیا تنها و بهترین تولید داخلی بود.من که جز زانتیا چیزه دیگه نمیتونم سوار شم.الانم یکی دارم مدل 89 تا وقتی که چرخاش بچرخه سوارش میشم.
آيسان
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱MVMارزش 185میلیون رو داره.صندلی نرم لاستیک پهن عالی پیشنهاد می کنم بهتر از هرچی است که ایران می سازه.
ا
۱ خرداد ۱۳۹۱بزار یه چند وقت بگذره بعد بگو ارزش داره!!!
علی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام به نظر من سمند فقط امکاناتش زیاده من که405داشتم 4سال الان فروختم slxخریدم از اونم راضیم
amir pasha hacoupian
۱ خرداد ۱۳۹۱kheyli bahalid be khoda , mishe beporsam hazineye emrare Maashe karshenase mohtaramo che kasi taemin mikone ?
Iran khodro ? :)
Movafagh bashiid
ارش
۱ خرداد ۱۳۹۱به نظرمن تو ایزان باید یه ماشینِ قوول داشته باشید تاجونتون روبیمه کنید.کمترکسی فرهنگ پشت ماشین نشستن رو داره
kambiz67
۲ خرداد ۱۳۹۱ماشالا به x33
ارش
۲ خرداد ۱۳۹۱واقعا ماکسیما حرف نداره جون ضبطش هنور MP3 نمیخونه یا مصرف بنزینش زیاد هست یا سر پیچ ها وقتی تند میپیچی تهش با خودت میچرخه واقعا حیف پول که بخواهد 60 ملیون واسه این ماشین خرج کنی همون 40 تومان که بود از سرش هم زیاد هست ماشین 15 سال پیش هست….
ارش
۲ خرداد ۱۳۹۱چراکسی درباره سیترون سی 5 یا زانتیا چیزی نمیگه؟اینا هم ماشینای به روزی هستن
اول خودم میگم:به نظرمن از لحاظ ایمنی طراحی بدنه وقدرت مانور تو ایران حرف اول رو میزنه
امین
۲ خرداد ۱۳۹۱آقا آرش این رده بندی برای ماشینهای تولید داخله و هیچکدوم از این دو تایی که گفتی جزوشون نیست(زانتیا دیگه تولید نمیشه).
در ضمن زانتیا شاید ازنظر پایداری، هندلینگ و بعضی موارد دیگه تو هم قیمتهای خودش خیلی بهتر باشه اما ازنظر ایمنی در تصادفات بسیار آسیب پذیره و از پنج ستاره ایمنی فقط یک و نیم ستاره رو گرفته
ایلیا
۳ خرداد ۱۳۹۱ما ایرانیا باید سوار الاغ بشیم چون هم دارای ایمینی بالاییه هم سوختش بسیار عالیه.کم هزینه.
تنها مشکلی که داره نمیشه باهاش بری داخل خیابون.
چون مجوزه عبور مرور ندارد.همگی موافقید
ariya
۳ خرداد ۱۳۹۱ولی خواهشا برید یک نگاه ریزبینانه به ماشیناتون یکنید می بینید که همین هم که در برامون درست می کنن دارن لطف می کنن!!!!!
شما دارن این صنعت نوپای ایران با مرسدس بنز 150 ساله مقایسه می کنید.
اگه دقت کنید می بینید تولیدات داخل (طراحی )داره بهتره می شه.
سمند و سورن و تیبا و رانا و دنا
خداییش دارن بهتر می شن.درست نمیگم؟
ariya
۴ خرداد ۱۳۹۱چرا شما فقط به فکر نمره منفی دادن به خودروسازی هستید شما نمیگید ایرانی که تا چند سال پیش موتور کاربراتوری می ساخت الآنن داره رو دنا و رانا موتور توربوشارژدار میزاره؟من خودمم موافق این خودروسازی نیستم چون ایران انقدر که به فکر دفاع و انرژی هسته ای هست به فکر این صنعت نیست.ولی الآن آلمانی ها 150 ساله دارن ماشین میسازند شدن این ایران الآن یک پنجم این راهو رفته به نظر شما کافی نیست؟کمی متفکرانه فکر کنید.
ariya
۳ خرداد ۱۳۹۱من خودم وبلاگ دارم از 170 تا مطلبم در مورد ماشینهای دنیا فقط 2 تا از اونا از خودروهای ایرانیه یکی دنا و اون یکی تندر وانت چون فکر می کنم از بقیه بهترن.
بهنام حیدری
۴ خرداد ۱۳۹۱سلام دوستان
من در همون ابتدای ناشی گریم 206 اس دی خریدم و حدودا 20 روزه پیش فروختم که پروتون جنتو بگیرم . واقعا شیکه ولی گفتن کارت سوخت نداره و قطعاتش گرونه منصرف شدم. بایدبگم هر چی گشتم و ورانداز کردم دیدم زیبایی 206 رو اونی که ازش انتظار می ره رو خودش داره و بس . و تصمیم دارم بازم 206 بخرم واقعا هم زیباست و هم نرم
ariya
۴ خرداد ۱۳۹۱اگه زیبایی برات مهم و چیز دیگه ای برات مهم نیست!برو پژو پارس بخر که فقط ابهت داره همین.
ارش
۵ خرداد ۱۳۹۱کاملا موافقم اگه یه ماشین خوب تو ایران باشه 206
من مدلهای 85 و 86 رو بیشتر ترجیح میدم
ariya
۵ خرداد ۱۳۹۱اگه بگم ماکسیما با ظاهر 20 سالش خوب ماشینیه همه میگن درست میگی
علی
۵ خرداد ۱۳۹۱چرا هیچکس در مورد ال 90حرفی نمیزنه من حدود یک ماهه که تحویل گرفتم خداییش از همه ی ماشین های ایرانی که بهتره،نه؟؟!!
amir
۶ خرداد ۱۳۹۱هر جا میریم یکی هست که بگه تندر بابا یکی نیست بهشون بگه اون داچیا ست که فرانسه برای زمین کشاورزیاش ساختهکه کشاورزا با تندر به زمیناشون سر بزنن و چون جاده های ایرانم چیزی از زمین کم نداره پس معروف شده
بهنام حیدری
۵ خرداد ۱۳۹۱دوستان محترم اگه میشه بفرمایین پروتون جنتو واقعا کارت سوخت داره یا نه؟
اخه بعضیا می گن داره و بعضیا میگن نداره. من موندم
مهدي
۶ خرداد ۱۳۹۱ماشین فقط سمند LX سفارشی. از نظر سواری حرف نداره. عالی عالی