یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
سروش
۲۲ خرداد ۱۳۹۱به نظر من تنها ماشینی که داخلی هست پژو اس دی وی 9 هست ..
درسته 21 تومن پولشه .. و آشغال هم هست .. اما همیشه میگن باید از بین بد و بدتر . بد رو انتخاب بکنی …
پراید 131 رو که از روی سوبارو ساختن . کلا محصولات سایپا همشون کپی هستن .. همه پرایدا با سایپا ها وبا تیبا و غیره .
ایران خودرو هم که خوراکش دست کاری هست . 205 که تو آلمان و اطراف به عنوان ماشین پلیس انتخاب میشه . یعنی ببین چی هست این ماشین . البته اونجا .. نه تو ایران .. بعد ایران خودرو همینو ایرانیزه میکنه میپکونش ..
به نظور من اگه پژو صندوق دار وی 9 .. رو دست کاری کنن … دراز تر بشه که جا باز بشه . بدنش مقداری تغییر بکنه .. صداهاش گرفته بشه … خارجش رو مقداری به خودرو های روز نزدیک بکنن .. در رنگ های شیک تر و متنوع تری هم تولید بشه . قیمتش هم تغییر نکنه ..
بعد میشه گفت یه خودرو آشغال خوب …
سروش
۲۲ خرداد ۱۳۹۱جالبه
من توان مالی خرید ماشین خوب رو دارم .. مثلا خارجی تا سقف 50 یا زور بزنم 60 تا …
اما ایرانی ها جنبشو ندارن ….
من یه توییتا کمری داشتم .. همه بد نگاه میکردن .. خیلی وقت ها رو ماشین خط میکشیدن .. وقتی من نبودم … اطراف ماشین میتابیدن .. کاش اینا بود . چنان چشمی کردن که باش تصادف کردم .. چرا اینجوری هست ؟ چرا نمیتونن پیشرفت کسی رو بینن ؟ چرا من که تلاش کردم . کار کردم . زحمت کشیدم و توان مالی خرید ماشین خوب رو دارم باید برم 206 بخرم ! .
من 22 تومن دادم این 206 صندوق دار آشغال . بعد 10 ملیون تومن دادم تا از داخل سفارشی بشه . قطعاتش بعضی هاش ماله 407 هست . بعضی هاش هم سفارشی شدست . کلا شد 32 تومن . برای اینکه فقط ماشین زشت باشه . که چشم دیگران به ما نگیره . اصلا چرا آزاد نمیشه تا همه برن بخرن که عادی بشه برای مردم ؟!!
خودم
۲۳ خرداد ۱۳۹۱داداش من چشم خوردن و این جور چیزا همش خرافاته…خدا اون قدر بدبخت نیست که بشینه تا یه بنده ای بهش بگه فلان کار رو بکن خدا هم همون کار رو بکنه :)
pofak
۶ تیر ۱۳۹۱اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وان یکاد الذین کفرو…
این آیه درباره چشم زخمه که توی قرآن اومده وچشم زخم به هیج عنوان خرافه نیست دوست عزیز
مهدی
۲۳ خرداد ۱۳۹۱آخه بخاطر یه کمری آدم چشم میزنن !
مطمئنی چشم خوردی ؟
سروش
۲۲ خرداد ۱۳۹۱از یکی از مدیران این دستگاه های دولتی مکاتبه ای پرسیدم . گفتم چرا انقدر پا فشاری میکنید رو ماشین های داخلی ! چرا آزاد نمیشه که از خارج بیاد .
گفت : امام علی فرموده ملتی که توانایی ساخت و تولید چیزی رو داشته باشن . اما از ملت دیگه ای تهیه کنند پست ترین ملت هستند .
جالبه : یعنی ایران توانایی ساخت لامبورگینی رو داره !
اصلا گیریم که داشته باشه .. سالی 2 هزار تن شکر از برزیل میاد . یعنی ما نمیتونیم خودمون شکر بزنیم !
یا این همه جنس چینی ریخته . یعنی نمیشه خودمون بزنیم !
چطور اینا حساب نیست. اما خودرو حسابه !
محمد
۶ تیر ۱۳۹۱کاش دوست عزیز سوال میکردی امام علی ( ع) این حدیث را کجا گفته و منبع حدیث چیه
محمدعلی
۲۲ خرداد ۱۳۹۱فقط می تونم بگم خاک تو سر خودروسازی ایران با اون تکنولوژی اهل بوقش
امیر
۲۲ خرداد ۱۳۹۱چری ویانا فقط 2تاشو تست کردن 97 گرفته ؟ اگه 10 تاشو تست میکردن احتمالا نمرش از 300 هم بیشتر میشد
ali89
۲۳ خرداد ۱۳۹۱من بازم میگم فقط آوانته این جدول رو هم اصلا قبول ندارم
سوار بشید تا باورتون بشه
sina
۲۳ خرداد ۱۳۹۱به نظر من اولین شرکت خودروسازی تو ایران پارس خودرو دوم کرمان موتور بقیش به هیچ دردی نمی خورن
MATIN
۲۳ خرداد ۱۳۹۱آقا چرا اصلان مقایسه میکنید !!!! لگن لگنه ! اگه راست میگید بیایید این ماشینا رو با خودروهای وارداتی مقایسه کنید که همه بفهمند چه ضعف بزرگی تو خودرو سازی هست ! من اصلا این جدول قبول ندارم ! وقتی خودروهایی مثل پورشه و بنز و بی ام و و هیوندای و کیا تو کشور هست جرا خودمونو کوجیک کنیم بگیم ما این ارابه های مرگ تولید میکنیم و با هم مقایسه میکنیم که کدوم بیشتر جون ادمو میگیره و در اخر بگیم ( راه تو را میخواند یا بگیم سایپا مطمئن ) !!!!
حمید عظیمی
۸ تیر ۱۳۹۱کارخونه هیوندای 30 سال که تاسیس شده اما ایران خودرو بیشتر از 50 سال. کدوم باید پیشرفته تر باشه؟
پیدا کنید پرتقال فروش را…
arya
۲۳ خرداد ۱۳۹۱این چیزارو که میبینم خندم میگیره به خدا خاک بر سره این خودرو سازا کنند مردم رو مسخره گرفتن به خدا باید دره تمام این صنعت رو گل گرفت.
داريوش
۲۳ خرداد ۱۳۹۱اقا چرا دوا کنیم تا پیکان هست اکس6 .همر؟؟؟؟ اگه اینارو ول کنی هنوززززز پیکان تولید میشه ماشین 50 سال پیش اینگلیس ….
احمد.ف
۲۴ خرداد ۱۳۹۱خدا پدر اون وزیر صنایع اسبق رو بیامرزه اگه اون پیکان رو به زور از رده خارج نمی کرد الان پیکان LX , SLX ,ELX و … داشتیم با انواع چراغ های گرد و مثلث و چهارگوش. بعد هم میومد تو جدول رده بندی و لابد از MVM هم بهتر میشد.
حمید عظیمی
۸ تیر ۱۳۹۱گل گفتی
mehran
۲۴ خرداد ۱۳۹۱chi mishe 1roz lamborgini to iran tedadesh hadaghal be 10 ta berese
sunmartin
۲۴ خرداد ۱۳۹۱خیلی مقایسه ها و امتیاز ها دروغین هست 206 sd که الان 3 ماه هست یکی از همسایه ها رنگ گیلاسیش رو که وی 8 هست خریده” داشبورد مواد بازیافتی,سرو صدای کابین , کیفیت بسیار پایین قطعات موتوری , استفاده از پلی ونیل با خلوص پایین در تریم داخلی و دستگیره و آینه و سیستم برقی چینی سازی شده …اونوقت اوانته که در نرمی و کیفیت در خارج از ایران با سوناتا مقایسه میشه پایینتر از sd هست ..خیلی بچه گانه و توهمی هست این جدول “عصن یه وضی شده”
:-*
*-:
حامد
۲۵ خرداد ۱۳۹۱خدا به داد ما ایرانی ها برسه که دست همچین کارخونه دار هایی گرفتار شده ایم که همشون فکر جیبشونند وبچه هاشون هم ماشین های خارجی سوار می شند.
sunmartin
۲۵ خرداد ۱۳۹۱حامد عصن یه وضی شده ..حالابدتر هم میشه
احسان
۲۶ خرداد ۱۳۹۱آخه شما فکرشو بکنید لامبورگینی بیاد تو ایران توسط ایران خودرو تولید شه خوب خنده داره اصلا به ایران ماشین های گرون نمیاد که.
واقعا نمی دونم مسئولین دارن چه کار می کنن آخه به جز یقه بستن مگه چیزی هم بلدن.
احمد.ف
۲۶ خرداد ۱۳۹۱آقا من امروز یه تیبا دیدم یک قسمت هایی از رنگ گلگیر جلو نزدیک های چراغ ریخته بود و بدنه زنگ زده بود البته گلگیر و سپر سالم بود و زدگی نداشت. آخه یعنی چی؟ چه رنگی به این زدن؟؟؟
omidhiphop
۲۷ خرداد ۱۳۹۱بقیه کشورا ماشینی که بیشترین امتیاز مثبت داشته باشه رو تو صدر قرار می دن ولی ما چی؟
ماشینی که کمترین امتیاز منفی رو داشته باشه!!!!!!!
اونم با اسم خوب و خوب تر
رضا
۲۹ خرداد ۱۳۹۱فکرش رو بکن چقدر بدبختیم که پراید ایرانی را افغانستان هم نمی خره تا وقتی که مردم از این خودروها استقبال می کنن وضعمون همینه
امیرعلی
۴ تیر ۱۳۹۱واقعا که درست می گی
620
۲۹ خرداد ۱۳۹۱خوبه حداقل میتونیم به این جدول نگاه کنیمو بخندیم
واقعا متاسفم
Amin
۳۱ خرداد ۱۳۹۱سلام ممنونم که منو راهنمایی کردین بالاخره ام وی ام 530 زو فروختم حالا نمیدونم زانتیا بخرم یا ماشین دیگه بازم راهنمایی کنین رفقا
saeed
۱ تیر ۱۳۹۱سلام.داداش چرا بحث میکنید خدارو شکر اگه پول دارید برید خارجی سوار بشیدو حال کنید بخصوص جای شما پولدارا بودم سوناتا 2011سوار میشدم نه اگه مثل من مانی ندارید برید سمندو پژو سوار بشید.و به آقاسروش هم بگم ماشالا اونقد ماشین خوب و کلاس و مدل بالا هست که به کمری چشم نزنن پ مشگل از رانندگیت بوده برو یه بار آیین نامرو بخوون.دیدی ماشینت شکرخدا خوبه خواستی که کلاس بزاری که سرعت رفتی و ضایع شدی و تصادف کردی.ببخشید که داستانم زیاد شد همتونو به خدا میسپارم و خواهشمندم که دعا کنید من هم سوناتا 2011بگیرم.قربون همتون سعید
علی قضایی
۲ تیر ۱۳۹۱بازم خوبه پراید آخره هنوز اسمی ازش هست
مهراد
۲ تیر ۱۳۹۱باچه رویی می تونن اسم پراید رو تو این لیست بیارن.
حمید
۳ تیر ۱۳۹۱[…] کارخانه های ماشین ایران و مسولین کارخانه ها که فقط پول رو میشناسن نه خدا و نه حق الناس را.
علی
۵ تیر ۱۳۹۱سعید جون من دعا میکنم ک تو ی سوناتا2011 بخری تو هم دعا کن ما ی مزدا نیو یا همون سوناتا رو بگیریم
موتورگازی
۵ تیر ۱۳۹۱بچه ها رفقا دوستان امیدوار باشید باور کنید خدا بزرگه.ما هم یه روزی به اونا میرسیم اگه امیدمون به خدا باشه و حد اکثر سعی وتلاشمونو بکنیم.
اصغر (كوچيك همه)
۵ تیر ۱۳۹۱با اینکه به ظاهر ارتباطی با کیفیت خودروی تولید یا مونتاژ داخل نداره اما باید بگم: به نظر من مردم ایران هنوز اونقدر “توانایی” پیدا نکردن که بتونن در مورد نیازهای اولیه شون تصمیم گیری کنن! اگه لامبورگینی توی اروپا تولید میشه بیشترین مشتری های اون آمریکایی های ولخرج “واقعا جهانخوار” یا کشورهای نفت خیز عربی هستند، در صورتی که توی سویس، به عنوان نمونه کشوری “شاید” متمدن، کمتر از تعداد انگشتای دست بتونین همچین خودرویی پیدا کنید. هلند با جمعیت 16 میلیونی، حدود 18 میلیون دوچرخه داره ، بیشتر خودروی عمومی و کامیون تولید میکنه و مردمش مثل ماها دنبال خودروی آنچنانی نیستن! لطفا همگی به خودتون زحمت بدید و با دید وسیعتری دنیا رو نگاه کنید! به امید روزی که پول نفت تموم بشه شاید “ارزش” های واقعی به زندگی ایرانیا راه پیدا کنه و شاید روزی لیاقت پیدا کنیم و ارزش یک دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی رو بتونیم درک کنیم! مطمئنا هر فرد یا ملتی می تونه در حد لیاقتش از آسایش که بزرگترین نعمات خداست انتظار سهم داشته باشه!
مهدی
۷ تیر ۱۳۹۱کاملا موافقم …
فک کن ماشینا همه ارزون باشن … مثلا پراید 3تومن
خیابونا ببین چی میشن … حالا بحث آلودگی هوا و محیط زیست به کنار …
تحریم
۶ تیر ۱۳۹۱بابا برای ما اگه برای خر لنز بزارن رنگش کنن بگن خودروی ملی جدیده ۱۸ ملیون روز اول همه رو پیش فروش میکنن موعدم شد بز تحویل میدن!
رضا
۹ تیر ۱۳۹۱آقا ایران خودرو و سایپا که هدفشون تولید خودرو نیست. فقط میخوان چند نفری را سر کار گذاشته باشن. هم اونایی که تو کارخونه ها مشغول کارن هم ما که مشتری هاشونیم.