یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
مجتبی
۲۰ شهریور ۱۳۹۱یادش بخیر قدیما (دهه 60)،بچه که بودیم یه تخته چوب پدا میکردیم چهار تا چرخ چوبی هم براش میتراشیدیم سوارش میشدیم یکی هم میکشیدش یا هولمون میداد چه لذتی میبریدم، عجب حالی میداد، لذتی که اون موقع میبردیم از لذتی که الان از سمند و پژو پراید میبردیم ………!
مهیار
۲۰ شهریور ۱۳۹۱در سایت شرکت سایپا به وفور اشتباه وجود دارد مثلا نوشته تینا 4 سیلندر است و یا در قسمت تصاویر ماکسیما تصاویر قشقایی و تینا نیز وجود دارد و مشابه این دست اشتباهات انگار خودشون هم دقیق در جریان نیستن که دارن چی تولید میکنن
peyman
۲۰ شهریور ۱۳۹۱من نمیدونم این تندر 90 به این آشغالی چرا اصلا تو رده بندی هست……کلا من این رده بندی رو قبول ندارم ….45 میلیون میدم آوانته میخرم ….بعد تو این رده بندی پایین تر از تندر90 ….یه چرخ آوانته میرزه به 1000000 تندر 90
ناصر
۱۱ مهر ۱۳۹۱به نظر من توی این وانفسا که دارن به وفور از قطعات چینی استفاده میکنن چند راه بیشتر وجود نداره
یا اینکه آدم بخواد ماشین صفر بگیره(زیر 20 میلیون) که در اون صورت به نظر من تندر انتخاب خوبیه اینو از رو تجربه شخصی میگم چون نشستم ،درسته ظاهر خوبی نداره ولی خب فراموش نکنیم کیفیت قطعاتش عالیه و تمام موادش اروپاییه نه چینی
راه دوم که من خودم خیییییییییییییییییییییییلی ترجیح میدم اینه که روی زیر 10 میلیون حساب وا کرد و به جای این خودرو هاییی که تمام قطعاتشون چینیه رفت سراغ 206 کارکرده یا 405 کارکرده(مخصوصا405 سال 85-84)
peyman
۲۰ شهریور ۱۳۹۱حیف که ریو دیگه تولید نمیشه ….خیلی بهتر از تندر 90 بود
ali
۲۰ شهریور ۱۳۹۱چرا هیچ موقه تو رده بندی 207 رو حساب نمیکنن؟
خیلی از 206 و تندر اشغال بهتر هست منم اصلا این رده بندی رو قبول ندارم اصلا کی این رده بنده رو مشخص میکند؟
رضا
۲۵ شهریور ۱۳۹۱207 فکر می کنید ماشین خوبیه شبیه به قورباغه ساختنش یا همون نیسان قشقایی مثل اینایی که هی قش می کنند هستش شما به چیه خودرو می نازیر که فکر می کنید تندر 90 آشغاله ولی 207 شاه ماشیناست؟ من نمی گم تندر 90 آشغال نیست ولی 207 هم باید جز آشغالها باشه دیگه
رده بندی رو هیچ کسی قبول نداره
امیرخان
۳۱ شهریور ۱۳۹۱سلام علی جان.
207 ایرانی، یا بهتره بگم +206 همه ی دنیا،
از لحاظ تشکیلات و تجهیزات 206 اس دی V8 رو داره. از سیستم ترمز تا موتور و ایرکاندیشن و…
رضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۱به نظر من پول دادن به این ماشین های ایرانی خریت محضه. 10 میلیون میخای بدی یه پراید بگیری ، همونو برو یه ماشن خارجی حتی با قیمت پایین تر از اون بخر تا بدونی لذت رانندگی یعنی چی.مثل تویوتا کرونا حدود 7 میلیون یا هوندا اکورد حدود 10 میلیون و …
سعید
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ببخشید میشه توضیح بدید ال 90 چرا اشغاله؟ ولی هرچی باشه از اون 405 و پارس با اون موتور از رده خارج و پر مصرفشون و ایمنی پایینشون بهتره
مهدي
۲۱ شهریور ۱۳۹۱من نمیدونم این تندر 90 به این آشغالی چرا اصلا تو رده بندی هست
سهیل
۲۱ شهریور ۱۳۹۱اخه چرا حرف بی منطق میزنید من نمیگم ال 90 خیلی ماشین خوبیه ولی اگه قراره باشه بگید ماشین اشغالیه پس باید بگید پراید -تیبا-405-سمند-پارس-زانتیا-همه تیپ های 206-ام وی ام همه مدلاش-لیفان همه اینا هم اشغالند چون ال 90 اگه از اینا بالاتر نباشه پس از نظر ایمنی و کیفیت موتور و مصرف سوخت پایین تر از اینا هم نیست
محمد
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام من فکر میکنم یکم تند میرید شما یکم اگر تحقیق کنید کاملا واضحه 206سرتره این ماشین 4تا ستاره ایمنی داره و همچنین شتاب خوب مصرف کم و البته ظاهره بهتر
حسین
۲۲ شهریور ۱۳۹۱چیز مسلمیه که L90ازاین آشغالاباکیفیت ترهستش
حامد
۲۲ شهریور ۱۳۹۱خدایا کمک کن ما هم از اینا سوار شیم
محمد
۲۳ شهریور ۱۳۹۱از همه بهتر 206 هم کم صدا هم کم مصرف
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
مهدی
۲۳ شهریور ۱۳۹۱عشقست 206
حسین
۲۳ شهریور ۱۳۹۱فقطL90
peyman
۲۳ شهریور ۱۳۹۱فقط ریو از ال90 و 206 ایرانیزه شده خیلی بهتره حیف که تولید نمیشه
وحید
۲۴ شهریور ۱۳۹۱هرچی پول بدی آش می خوری جیگر
جر و بحث نداره
سام
۲۵ شهریور ۱۳۹۱بابا وقتی تو ایران بیشتر از 120 تا نمیشه رفت حالا چه فرقی میکنه کدوم بهتره ؟ در هر صورت پلیس 100 جریمه میکنه
:D
alireza
۲۵ شهریور ۱۳۹۱به بظرمن بایدسوار الاغ شد تا ماشین ایرانی تازه کیفشم بیشتره
یسر
۲۵ شهریور ۱۳۹۱سمند ef7خوب در اومده.فقذ ef7 گفتم
navid
۲۵ شهریور ۱۳۹۱آخه کدوم آدم عاقلی میاد 45تومن بده آوانته بخره?
یه قالپاق ال90 می ارزه به. آوانته10000000000000
برو آوانته رو بفروش x33 بگیر که هزار مرتبه از اون بالاتره . دیگه هم به تندر توهین نکن.
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۱چرا206sdبه این بی ریختی بالاترازتندر90هست؟..
sina
۲۹ شهریور ۱۳۹۱چون اس دی 100000 تا ال90 بهتره.
alireza
۲۷ شهریور ۱۳۹۱این مشخصات چه خودرویه؟
1-شباهت بسیار لاستیک ان به لاستیک فرقون
2-امنیت بالا ان!!!!(البته قصدتوهین ندارما)
3-رنگ سفید ان به وفوریافت میشود
4-در طرح های گوناگون وجود دارد 131ء132و…..
جواب؟ 1-بی ام و
2-لامبورگینی
3-پراید
4-همه موارد
علی
۲۷ شهریور ۱۳۹۱این رده بندی کلا” مشکل دارد .
لیفان 1800 پایین تر از ال 90 ؟؟؟؟
بسیار مسخره است .
majid
۲۸ شهریور ۱۳۹۱ببینید همه میدونن که ال90 قیافه نداره.
ترمزش خوب عمل نمیکنه.
دید عقب افتضاحه.
قطعات و خرجش گرونه.
کمک هاش خشکه.(مثل نیسان)
ارتفاعش زیاده…
اگه ال90 بخری باید بری ارتفا بزنی تا سر پیچ ماشین گیج نخوره…
اینقدر تعصبی نباشید. منم ال90 داشتم، ولی خب ترجیح دادم فیات سی نا بگیرم.
با اینکه موتورش ضعیف تر از ال90 هست. ولی سواریش می ارزه به هرچی ماشینه داخلیه.
تازه از نظر قیافه هم خیلی بهتره.
الی
۲۸ شهریور ۱۳۹۱آیا میدانید24کیسه هوارا کدوم ماشین داره؟ آفرین پراید آنقدر کیسه هواداره که بعد از تصادف همه زنده می مانند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
افشين
۲۸ شهریور ۱۳۹۱سلام به همه
اینجور که معلومه همه دارن سنگ خودشونو به سینه میزنن.یکم منطقی فکر کنیم میبینیم باید به تولیدات شرکتی رای داد که خدمات پس از فروش بهتری میدن نه اینکه هرچی تولید میکنن میدن تو بازار دیگه به امان خدا ول میکنن
peyman
۲۹ شهریور ۱۳۹۱agha navid to ro khoda l90 ro ba avante moghayese nakonin…..ye moghayese khanded dar hast…..avante baraye sherkate hyundai hast…..ba ye harfi bezan ke too mokh beghonge….bad be man mighi avante ro befrosham beram x33 china bekharam……man be gher az avante rio ham dartam,,,,,,,khodayish rio ro bishtar dost daram…..motor rio amricaei hast……yani az lahaze motori harf nadare……..man rio ro be l90 tarjih midam
عماد
۲۹ شهریور ۱۳۹۱آدم نمیدونه بین این همه ماشین با کیفیت و تنوع بالا از کدوم تعریف کنه!
واقعا مردم موندن کدومو انتخاب کنند!
محمد
۲۹ شهریور ۱۳۹۱سلام دوستان.میخوام فقط نظرمو بگم.طرف هیچ کدوم نیستم.من تمام ماشینای زیر 20 ملیون ایرانی رو سوار شدم.توجه کنید فقط در مورد ماشین داخلی میگم.اگه صدای موتور ریو رو نادیده بگیریم بین تمام این ماشینا حرف اول رو میزنه به نظر من.این یه تجربه از طرف من
حسین
۳۰ شهریور ۱۳۹۱حرف اول روکه تندر90 میزنه…