یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
امیر
۱۲ مهر ۱۳۹۱ایران خودرو خراسان به نسبت ماشینای بهتری میزنه من با پارس خراسان ال90 و 206 رو راحت گرفتم…شاید مسخره به نظر بیاد اما حقیقته ارزش امتحانشو داره.هم ال 90 داشتم هم پارس به نظرم واقعا پارس سرتره البته بجز مصرف سوختش
زری
۱۳ مهر ۱۳۹۱چو آن کرمی که در گندم نهان است زمین و آسمان او همان است!
مهدی
۱۶ مهر ۱۳۹۱آره واقعا، اصلا پژو پارس با ال90 قابل مقایسه نیست ، من هر دو را داشته ام پارس خیلی بهتره…اصلا حیف پول نیست که به ال90 بدی با اون اتاق مسخره اش، حتی اگه صدی 20 هم مصرف کنه بازم پارس بهتره….
amir
۲۰ مهر ۱۳۹۱میره
hesan
۱۳ مهر ۱۳۹۱نوشته ی من در تاریخ 91/07/12 هستش;
دلار هم 3400تومن که میری صرافی بهت نمی فروشن.
ال90 شده 25تومن.
206 تیپ 2 شده 20 تومن.
پرشیا 28 تومن.
ماکسیما 60 تومن.
زانتیا دست دوم 22 تومن پایین تر نداره.
مگان شده 48 تومن.
پراید شده 13 تومن.
سمند 18 به بالا.
ماشین های وارداتی و شرکتیام که نگو.اوهههههههه.
قیمت ها تقریبی بود و زیاد دقیق نیس اما به واقعیت.
چی کار می کنید مردم.
حالا اگه روتون میشه بشینید در مورد ماشین های تولید داخل خودتون کل کل کنید.
peiman09
۱۳ مهر ۱۳۹۱جالب که فقط دسته خوب داره و خیلی خوب اصلا بد و خیلی بد و دسته اشغال و گاری نداره ..
واقعا که ادم حرف نزنه سنگین تره !
sina
۱۳ مهر ۱۳۹۱سلام دوستان گلم.
یه سوال دارم خدمته دوستان و برادران ارزیابی کیفی خوردرو های داخلی!
تندره پارس خودرو و ایران خودرو از نظره ظاهری چه فرقی دارن که تو قسمت تزعینات داخلی و خارجی باهم تفاوت دارن یا همینطور درمورد 206 هاچ بک و 206 اس دی!!! تزعینات داخلی 206 اس دی از 206هاچ بک بهتر بود ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
sina
۱۳ مهر ۱۳۹۱سلام دوستان گلم.
یه سوال دارم خدمته دوستان و برادران ارزیابی کیفی خوردرو های داخلی!
تندره پارس خودرو و ایران خودرو از نظره ظاهری چه فرقی دارن که تو قسمت تزعینات داخلی و خارجی باهم تفاوت دارن یا همینطور درمورد 206 هاچ بک و 206 اس دی!!! تزعینات داخلی 206 اس دی از 206هاچ بک بهتر بود ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
*** یا حتی چطور ممکنه کیفیت رنگ یه نیومزدا3(-15) از کیفیت رنک یه پراید (-6.5) بدتر باشه و نمره منی بیشتری بگیره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
۱۷ مهر ۱۳۹۱خوب آخه دیگه چیز دیگه ای نبوده که بتونن نمره منفی بدن. میدونی چیه بحث سر اینه که کدوم شرکت تولید کننده باید بالاتر باشه. نه کدوم ماشین. اونوقت اگه نمره منفی کیلویی ندن بهمن میاد بالاتر از پارس خودرو و اونوقت…
morteza
۱۳ مهر ۱۳۹۱میشه بگین تزیینات داخلی l90 پارس خودرو و ایران خودرو چه فرقی داره که نمرش فرق داره ؟!
کماندار
۱۴ مهر ۱۳۹۱ام وی ام x33 پایینتر از تیبا؟
ههه ههه هه
عجب
پارسا
۱۴ مهر ۱۳۹۱بچه ها سلام…
میخواستم بدونم نظرتون در مورد سمند اس ای چیه؟
hashem
۱۴ مهر ۱۳۹۱دو روز دیگه پراید هم نمیتونیم بخریم ببین کی گفتم
عباس
۱۴ مهر ۱۳۹۱چی بگم حرفی واسه گفتن نیست!
اگه ام چیزی بگیم میشه نظرات حاوی توهین و عبارات غیر اخلاقی،پس واقعا خودرو های داخلی معرکه ان،کفیت کیلو چنده؟ کمیت کیلو چنده؟نمرشون ۲۰ خدا پدر مادر مسولین رو بیا مرزه واسه این همه تلاش روز افزونشون!!! تو این همه تنوع خودرو داخلی گم میشیم! از بس خوبن توش میمونیم کدوم رو انتخاب کنیم! قشر ضعیف اصلا همه پراید سوار نمیشن که! مگه فقط تو ایران پژو پرایدو سمند داریم؟!
اگه بخوام از همه تشکر کنم یه کتاب میشه واسه خودش،
پس سخن کوتاه میکنم و دست مریضا به همشون
بدرود
احسان
۱۴ مهر ۱۳۹۱سلام
ماشینای ایرانی بهترین وسیله برای خیابونای ایرانی
حیف ماشین بالای بیست تومن که تو خیابونای تهران مستحلک شه ….
علی
۱۷ مهر ۱۳۹۱مگه ماشین زیر بیست تومن هم پیدا میشه؟
ehsan.dr
۱۵ مهر ۱۳۹۱احساس نمیکنید که تحلیلتون با جدول مطابقت نداره؟؟؟؟!!!!!!
داود
۱۵ مهر ۱۳۹۱سلام دوستان
مگه ماشین های ایرانی هم رده بندی داره؟!!!!!!!!!!!!
داریم همچین چیزی؟!؟!؟!؟!؟!؟
maziyar
۱۶ مهر ۱۳۹۱206sd که با این استانداردش از پراید پایین تر شد :)
بریم یه پراید بخریم که کلاس داره
یه چراغ عوض میکنن پراید میشه ائودی :) میبرنش نمایشگاه روسیه
همین روزا پراید برقی هم میسازن با 400 تا سرعت :)
میخوایم رکورد تویوتا رو بزنیما
بیچاره بقیه کشورا :(
maziyar
۱۶ مهر ۱۳۹۱پارسا جان اگه میخوای سمند se بخری برو یه دوچرخه بخر
نه فکر کنی ماشین خوبی نیستا،حیفه این ماشینای لوکسو توی ایران سوار شد :) ;)
برو یه دوچرخه بخر واسه سلامتیت خوبه :) راحت تر هم هست
ali
۱۶ مهر ۱۳۹۱اگر با این وضعیت باشه بهتر دو چرخه سوار بشیم با این سوخت کم وگرون
مهران
۱۶ مهر ۱۳۹۱شماروبخدابگیدپرایدچیه؟چیه که شده سیزده تومان؟بیاییدمثل مرد هرچی که گرون شدنخریم!عربهای عربستان با اون وضعیتشون که ماها قبولشون نداریم چطورباگرون شدن مرغ نمیخرن تا ارزون بشه!!!بابا نخرید چرا هرچی گرون میشه ما بیشتر میریم سراغش؟پژوپنج تومان گرون شده چرا اینقدر آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الف ب
۱۷ مهر ۱۳۹۱عربها از ما شعورشون بیشتره.یه فراخوان دادن همه همراهی کردن.ما شعار میدیم نخریم فردا صف خرید طولانی تر میشه. به انسان بودنمون هم باید شک کنیم.عجب جانورایی هستیم خدا وکیلی.
dada
۱۷ مهر ۱۳۹۱10ملیون دارم چیییییییییی بخرم؟
مهدی
۱۷ مهر ۱۳۹۱من که اصلا نمیخرم چون که پول ندارم که بخرم الان 30ساله همه خودروها رو تحریم کردم و نمیخرم
sina jj
۱۸ مهر ۱۳۹۱اگه نظر منو میخواید که میگم تا همینها هم نپریده بخرین واگر نه 2روزه دیگه باید بزنیم توی سرمون.
حامد
۱۸ مهر ۱۳۹۱خاک تو سر ما که داریم این ماشین های بی مصرف را به قیمت بالا می خریم
ياشار
۱۸ مهر ۱۳۹۱مقصر ما که مخیم. تا وقتی که ما تو نمایندگیا صف میکشیم تا پرایدای داغون و آشغالو بخریم وضعیت همینه
حمید
۱۹ مهر ۱۳۹۱حیف اسم خودرو ساز نیست که سایپا رو خودش گذاشته ؟؟
هر سری میاد چراغای پرایدو عوض میکنه میگه یه مدل جدید دادیم بیرون.هر سری هم زشت تر میشه.
اونم از ایران خودرو با اون شاهکاراش.به خدا ماشیناشون نه قدرت و کیفیت داره نه قیافه.
شما قیافه شورلت کامارو رو به ماشینای ایران مقایسه کنید.
یوسف
۱۹ مهر ۱۳۹۱به خدا هرچی سرمان بیاد حقمونه تاتعرفه واردات صفر نشه 99درصد ایرانی ها حق ماشین سوار شدن ندارن الاغ سوار شویم از این ماشینهای داخلی خیلی بهتره تو این سالهای گذشته خودرو سازان داخلی به اندازه کافی حمایت شدند ولی ثمرش چی بود؟جز عذاب مصرف کنندگان.
امیر
۲۰ مهر ۱۳۹۱همه اش دروغ! آخه فکر می کنند ملت بلا سنبت هالو اند! بابا آخه یه دروغی بگین شاخ و دم نداشته باشه، انصافاً میشه به L90 نمره 22- داد ! پس حتماً به یه سدان با کیفیت باید نمره منفی که هیچی، 1000 نمره مثبت هم داد!
کشوری که یه سالن استاندارد تست تصادف نداره، چطور میتونه ادعای رده بندی کیفی خودرو داشته باشه؟!
خون آدم از این ماشین بی قواره و ضایع L90 به جوش میاد، راکبین این ماشین هم انقدر از این ماشین تعریف می کنند، انگار قبلاً الاغ سوار می شدند حالا که اینو سوار میشن میگن عجب چیزیه! فقط دو تا دسته پشتش کم داره، اونوقت میشه عین فرقون.
حمید
۲۲ مهر ۱۳۹۱آقا شما که قبلا اسب ذوالجناه سوار بودی وقتی اطلاعات کافی نداری نظر بیخود نده.ال90 صرف نظر از قیافش از تمام ماشینهاداخلی سرتره.من سال 87 یک ال نود خریدم بعداز فروشش 206.جی ال ایکس و سمند خریدم اینقدر مزخرف بودن که الان دوباره ال نود خریدم.اگه رو ظاهر ماشین قضاوت میکنی حق داری.در غیر اینصورت اطلاعات فنی شما اندازه مرغه
امیر
۲۲ مهر ۱۳۹۱نه خیر داداش، اولین و مهم ترین فاکتور برای خرید خودرو مـــوتـــورشه! موتور L90 حدود 113 اسب بخاره. منم قبول دارم کمی اغراق کردم ولی اعصابم از اینجا خورد میشه که طرف می خواد واسه اثبات بهتر بودن L90 منو یقه کنه بچسبونه سینه دیوار، بعدش هم چک و لقدیم کنه!
محمد
۲۰ مهر ۱۳۹۱تا کی حسرت به دل ماشین خوب باشیم؟
تعرفه واردات صفر بشه خیلی عالی میشه در عوض بنزین گرون بشه مثل خارج از کشور
کماندار
۲۲ مهر ۱۳۹۱شما هم کردی قضیه اون ملات که پادشاهه صبح تا شب میزدشون میگف اعتراض ندارید میگفتن نه همچی خوبه فقط تعداد مامورای کتک زن رو زیاد کنید که الاف نشیم!
ابوذر
۲۰ مهر ۱۳۹۱من با کلی بدبختی پول پیش یک پرایدو جمع وجور کردمحالا میگن شده 13ملیون خدایا به دادمون برس
vahidboxter
۲۱ مهر ۱۳۹۱ماشینای ایرانی همشون دله ان .کمربندایمنی استاندارد (که الان نداریم) کیسه هوای استاندارد(الان مرگ آورن)حتی اگه بهشون یه بدنه ی به قول خودشون مناسب اضافه بشه بازم دله ان.والسلام
رضا
۲۲ مهر ۱۳۹۱پراید به چنگیز: آسوده بخواب ما بیداریم