یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
سبحان
۲۲ مهر ۱۳۹۱امیرخان سلام . من از سال 87 یک ال نود خریدم خیلی راضیم .ولی قبل از یه پراید صبا داشتم . از همون روز اولش پام به شرکت سایپا باز شد و دیگه نه تنها از شرکت سایپای شهرمون بلکه از شرکتهای سایپاهای شهرهای اطراف هم نتونستم دل بکنم .بابا یه ذرع انصاف داشته باشین لطفا” ….
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱نوشته ی من در تاریخ 91/07/24 میباشد:
دلار هم 3400تومن که میری صرافی بهت نمی فروشن.
ال90 شده 25تومن.
206 تیپ 2 شده 20 تومن.
پرشیا 28 تومن.
ماکسیما 60 تومن.
زانتیا دست دوم 22 تومن پایین تر نداره.
مگان شده 48 تومن.
پراید شده 13 تومن.
سمند 18 به بالا.
ماشین های وارداتی و شرکتیام که نگو.اوهههههههه.
قیمت ها تقریبی بود و زیاد دقیق نیس اما به واقعیت نزدیکه.
چی کار می کنید مردم.
حالا اگه روتون میشه بشینید در مورد ماشین های تولید داخل خودتون کل کل کنید.
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱جان مادرت ماکسیما بده به من 60 تومن
اصلا 60 نه 80 بده
206 تیپ 2 هم 30 بده
پرشیا را هم 35 می خرم
مگان را 61 می خرم
سمند را کلا نمی خرم پولم زیادی نکرده که
حداقل راست بگید تو قیمت دادن
galardo
۱۱ آبان ۱۳۹۱خدایى , روزى میرسه که از اون پرایدهایى که سایپا به عراق صادر میکنه,گذرموقتشو تو خیابون میبینیم و کلى ذوق میکنیم. والا!
قابل توجه دوستان محترم که امر میفرمایند : هر چی به سرتون بیاد حقتونه! نه خیر حقمون نیست. اینا تو وضعیتی گیر کردن که واسه 1000میلیارد محتاجند و مشکل قطعه دارن یعنی به عبارت دیگر در حال ورشکست شدن هستن ولی نمیتونن اعلام ورشکستگی بکنن. خب حالا فرض کن ما اینآشغالا رو نخریدیم .مگه میشه ؟ ما خودمون 25روز بی ماشین موندیم روزی حداقل17تومن پول تاکسی و تاکسی تلفنی میدادیم .خب منم واسه مغزم فشار نیومده که پول یک ماه تاکسی من حدود 600تومن میشه.
البته اگر منطقی باشیم دلار مرجع 1226تومن بود ولی حال شده 2545تومن
ولی حیف که زیاده خواهی هاشون اجازه نمیده…
behzad.driver
۲۵ مهر ۱۳۹۱پس شما در حد همون صبا سوار شوووووو!!!
مینا
۲۸ مهر ۱۳۹۱سلام به همه من میخواستم سمند ال ایکس کلاس 19 بخرم . نظرتون در موردش چیه ؟ سمند بهتره یا پژو پارس ؟ خودم سمند رو به دلیل راحتیش بیشتر میپسندم . دنبال سرعت یا شتاب بالای ماشین نیستم فقط راحتی اتاق برام مهمه
maziyar
۱۶ آبان ۱۳۹۱هیچکدوم،دوتاش آشغاله
حالا L90 بد نیس
206SD هم بد نیس ولی گرونه
مهران
۱۶ آبان ۱۳۹۱قطعا سمند بهتره.
ما خودومن پارس elx داریم،امکاناتش خوبه اما پارس معمولی قابل مقایسه باسمند نیست.فقط آیرودینامیک پارس بهتره.
در عوض آپشن های روی سمند lx(مخصوصا سورن elx) خیلی بالاست.
اگه همین سمندرو باآرم پژو یا هرچیز دیگه ای میزدن،بالای 30 میلیون تموم میشد(206 تیپ 2 زپرتی رو مقایسه کن با سمند،فقط دو برابر 206 ورق آلومینیوم برده)اما چون خوردوی ایرانیه،یه سری تخفیفات ویژه دولت براش گذاشته.
در ضمن ما پنچ سال سمند LX هم داشتیم و راضی بودیم.
اما چون برامون تکراری شده بود فروختیم،مشکلی نداره.
محمد
۲۹ مهر ۱۳۹۱مینا خانوم اگه نظر منو بخوای میگم هیچکدومش.خودم یه ال نود مدل 87 دارم 95 درصد قطعاطش فرانسویه خیلی ازش راضیم.گزینه های بعدیم به نظرم lifan 620 و mvm530.کلا بیخیال ماشین های ملی بشین
محمد
۲۹ مهر ۱۳۹۱جواب به بعضی از دوستان ک میگن ال نود ماشین بدیه:داداش من اگه بری لوگان اصلو بگیری فرق پارس اشغال تولید 10 سال پیش و با ال نود میفهمی.همون دوتاکیسه هواش به اندازه ی تشکیلات پارس ارزش داره
محمد
۳ آبان ۱۳۹۱قیافه ی پارس به I90 می ارزه
ali
۸ آبان ۱۳۹۱قیافه پارس دیگه خیلی خز شده
armin
۲۹ مهر ۱۳۹۱واقعا تا کجا میخوان پیش برن
M
۱۵ آبان ۱۳۹۱تا قیامت!
طه
۳۰ مهر ۱۳۹۱سلام دوستان من 30 ملیون پول دارم به نظر شما چه ماشینی بخرم اگرچه عشقم ماشین شاسی بلنده ولی پولم نمی رسه،ناگفنه نمونه خیلی هم از ماشین و قطعاتش سر در نمی ارم چون کارم این نیست
رضا
۱ آبان ۱۳۹۱محمد آقا ال 90 ماشین خوبیه ولی فرانسوی نیست. اصلش ساخت شرکت داچیاست که در رومانی هست که شرکت رنو-نیسان اونو خریداری کرده و داره تحت لیسانس خودش تولید میکنه.
ali
۸ آبان ۱۳۹۱درسته شرکت داچیا رو رنو فرانسه سالها خریده و لوگان رو تو اون شرکت طراحی و عرضه کرده و موتور و پلاتفرمش مربوط به رنو میشه
ممثل این میمونه که بگیم پرشیا و 206 اس دی ربطی به فرانسه نداره و ساخت ایرانه
مسعود
۲ آبان ۱۳۹۱خارجی ها هم ماشین سوار می شوند ما هم . اما ماشینهای اونها کجا و مال ما کجا!!!!!
25 میلیون برای ماشینهایی با این کیفیفت پایین واقعا انصاف نیست و حرام است …..
shah gholam
۲ آبان ۱۳۹۱اشخاصی که در مورد کیفیت خودروهای داخلی نظر می دهند وجدول کیفیت از خودشون در می کنند یا ماشین سوار نشدند یا تازه پیکانشونو دادند روا گرفتند. اگه می خواند کیفیت بدونند چیه اپل کورسا 2012 بیارند مقایسه کنند فکر نکنم روشون بشه ماشین وطنی را نمره بدن.فکر ان دنیاتون هم باشید به خدا یه نوع شریک دزدورفیق قافله اید.مگه ادم چند سال عمر می کنه که سر خواهرو برادرای خودشو کلاه میزاره.
اکبر
۲ آبان ۱۳۹۱همشون آشغالن. حتی تیانا وقتی دست ایرانی بهش بخوره یعنی آشغاااااااااااااااااااال
سروش
۲ آبان ۱۳۹۱سلام آیا دوو سیلو از 405 وپراید بهتر هستش لطفا سریع کمکم کنید
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱قطعا
البته من دوو اسپرو 2000 را بیشتر می پسندم از سال 1994 دارم لا مصب هنوز یک آچار کشی نکردم
فقط یک بدی داره اون هم مصرف بالای سوختشه
علی
۲ آبان ۱۳۹۱وقتی خودشون به خودشون نمره بدن از این بهتر نمیشه
ناصر
۵ آبان ۱۳۹۱حرومتون باشه که با این قیمت ها دارین آهن پاره ها رو به ملت جابه جا می کنید.
آرش
۶ آبان ۱۳۹۱قیمت واقعی خودرو های داخلی:
پراید= 150 دلار
سمند،405،پارس،ال90تیبا= 175 دلار
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱خیلی لایک داشت شرمنده بیشتر از یکی نمیشه لایک کرد
علیرضا
۷ آبان ۱۳۹۱کسی از رده بندی کیفی جدید تو این سایت خبری نداره؟لطفا اگه خبری دارید اطلاع بدید.
aryamehr
۱۰ آبان ۱۳۹۱قبول تندر90 ماشین خوبیه مصرف سوختش بدنش شتابش ولی اگه تندر 90 موتورش فرانسست پیکانم انگلیسه چه ربطی داره هرکی از راه میرسه فرانسست اون ماشینی اصل فرانسست که ساخت خود فرانسه باشه نه مونتاژی مزدا3 هم ساخت ژاپنه نه اینایی که توایرانن مونتاژ بهمن یدک این رده بندی هام خودروسازا میدن کی میگه ماست من ترشه
ناموسن بچه کرمون
۱۱ آبان ۱۳۹۱تف تو زمونه یه موقعی تو کف ماشینای اروپایی و امریکایی بودیم میگفتیم حالا خدا کریمه همین فرغونای داخلی سوار میشیم حالا دیگه طوری شده که ارزو میکنیم یه پولی گیرمون بیاد ماشین چینی بخریم که اونم امکانش نیست لعنت به خودرو سازی داخلی.
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱یه چیزی که واسه من جالبه اینه که از نظر تزیینات داخلی و خارجی و بدنه لیفان 1800 نمره منفی بیشتری نسبت به ال 90 گرفته حدودا 17 نمره
مهیار
۱۱ آبان ۱۳۹۱620 یه کپی هست که تزیینات داخلشو انگار با مدادرنگی نقاشی کردن.ولی داخل ال90هم زشته.اخه پا پولی که ماداریم همینارو میشه خرید
حمید همت
۱۱ آبان ۱۳۹۱خداوند اجرتونو بده،که داشتن یه پراید معمولی رو برای من وخانوادم تبدیل به یک رویا کردید.
پویا
۱۲ آبان ۱۳۹۱بنظر من بهترین ماشین پیکان و پیکان وانته.ولی خودم پارس دارم و خداییش ناراضی نیستم.
سجاد کبریتی
۱۴ آبان ۱۳۹۱آره توهم پارس داری!!!!!!!فهمیدیم به بقیه هم میگیم
مسعود
۱۳ آبان ۱۳۹۱آقا هر کسی یه نظری داره دیگه.چه ال 90 چه پرشیا چه 405 و… همشون سر و ته یه کرباسن.دیگه قسمن ما ایرانیا هم اینه.اینم یادتون نره که ما هی میگیم اینا مزخرف و … ولی بازم تو خیابونا پره دیگه.گرچه الان خودمم 2 ساله یه 405 دارم و ناراضییم نیستم.
محمد
۱۴ آبان ۱۳۹۱با سلام بعضی از آمارهایش عجیبه مثلا ترمز تیبا امتیاز منفی 0 داره و مگان 0.4 یا در بحث موتور و انتقال قدرت تندر 90 0.9 امتیاز منفی داره و تیبا صفرهو با ترمز سمند امتیاز منفیش بیشتر از پرایده بابا یک چیزی بگید بشه باور کرد
بنده خدا
۱۴ آبان ۱۳۹۱سلام.نظر من کیفیت خودروهای مدیران خودرو از ایران خورو بالاتره چه جور 405مزخرف به معنا واقعی ازایکس33و110بیشتره.جلل الخالق…405الان سرطانن…
dost
۱۵ آبان ۱۳۹۱یه تحلیل جالب از آمریکاییها:
موفقترین شرکت های خودرو سازی در جهان رتبه اول- ایران خودرو. رتبه دوم- سایپا
حتما میپرسین به چه دلیل : طبق تحقیقات اونها بی کیفیت ترین ماشین ها رو با بیشترین قیمت پیش فروش میکنن و این واقعا آرزوی ماست که یه روز از لحاظ سودآوری به گرد پای اونها برسیم.
ملیکا
۱۶ آبان ۱۳۹۱سلام می خواستم نظرتون را راجع به خودروی تیبا بدونم ممنون
مجید
۱۶ آبان ۱۳۹۱ماشین بدی نیست ولی اگه صبر کنی هاچ بکشو بگیری خیلی نازه.
shah gholam
۱۶ آبان ۱۳۹۱یه سوال از اقایون دارم. اگه شما بودید تیم فوتبال ایران را در چه رده ای قرار می دادید.
مجید
۱۶ آبان ۱۳۹۱خیلی دوس دارم بدونم اون دوستانی که میگن سمند از پارس بهتره از روی چه میزانی این حرفو میگن.اصلا قابل مقایسه نیستن.
حسین
۱۶ آبان ۱۳۹۱بابا دلار داره روز ب روز مره بالا بتبع هر چی رو که چشم میبینه سیر سعودی داره اخه ملت کجای دنیا در عرض کمتر از یک سال قیمتها اینقد بالا میره شماها نشتید دارید درباره کدام ماشین بهتره کل کل میکنید