یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
مسعود
۶ آذر ۱۳۹۱این افزایش قیمت ها بیشتر دست مسئولین خودرو سازیه نامردا خودشون میبرن بالا اما دیگه از کاهش قیمت خبری نیس مثل گرونی اخیر که روی یارانه ها هیچی نیومد؟ خاک بر سر ما که اینقدر دزد داریم
rasuol
۶ آذر ۱۳۹۱با سلام من ده سال که سی یلو دارم خیلی هم راضی هستم یک چرخشم با این حلبی های امروزی عوض نمی کنم
حسین
۱۰ آذر ۱۳۹۱یک ماشین که کمتر از 100 تا ازش تولید شده با یک ماشینی 11000تا ازش تولید شده معلومه تفاوت کیفیت داره!
احمد.ف
۱۵ آذر ۱۳۹۱لیست جدید کیفیت دراومد، آپدیت نمیکنین؟
یاشار
۲۲ آذر ۱۳۹۱بابا اوانته از همه بهتره . من خودم اوانته دارم و خیلی ازش راضیم.من26 تومان دادم وخریدم درسال 89 اما این ماشین26 تومانی انداندازه ماشین68 تومانی برام کار کرده.
مجيد
۲۴ آذر ۱۳۹۱من یه کارمندم باچندرغاز حقوق،دو سالهیه پول پس انداز کردم که حداقل یه پراید بخرم اما حالا یه چرخشم با این پول نمی تونم بخرم خدا از مسبب این گرونی ها نگذره!
حامد
۲۴ آذر ۱۳۹۱اگر بعضی از خودروها به علت تحریمهامتوقف شدهمثل206 اوانته درعوض ما مثل همیشه این تحریمهارو دور میزنیم تازگی این روزها شرکت ایران خودرو با شرکت سایپا طبق توافق ساخت مدل ساخت خودروی نیمه اتوماتیک که فقط به دو قشر جامه تعلق میگیرد تفاهم همکاری کردند.اره ساخت فرقون نیمه اتومات که با دست به جلو رانده میشه وسوخت پایین که فقط با ارائه شناسنامه افغانستان وکارت کارگری وعمله گری قابل سفارش است.
ارمان
۲۶ آذر ۱۳۹۱به نظر من این جمله که میگههیتلر و چنگیز خان اندازه پراید آدم نکشتن رو باید با آب طلا بنویسن در کارخونه سایپا…
عارف
۲۶ آذر ۱۳۹۱ایران 1404 :
ایران فرقون خودروی جدیدش را رو نمایی کرد…
این خودرو که “” پژو دی پی ایکس “” نام دارد متحمل تغییراتی نسبت به مدل قبلی اش شده است…
با وجود تحریم های زیاد مهندسان ایرانی توانسته اند چراغ های عقب آنرا 1 سانتی متر کوتاه تر کنند…
معاون بخش کیفیت گروه صنعتی ایران فرقون این طراحی را همتراز خودروهای روز دنیا دانست و وعده داد تا پایان سال جاری 10000000 دستگاه از این مدل تولید شود…وی در پاسخ به کاهش تعداد تولید این نوع نسبت سایر خودروها عنوان کرد : این سیاست جهت ارائه کیفیتی بالاتر اتخاذ شده است…
در پایان وی قیمت این خودرو را 140 میلیون عنوان کرد و گفت با وجود تغییر در شکل چراغ عقب تنها 30 میلیون از مدل قبلی اش گران تر است…
سایپا اعلام کرد : با طراحی فوق مدرن مهندسان ایرانی، مقاومت خودروی “” پراید x 235 “” به سطح 5 ستاره رسیده که می تواند با مقاومت قوطی پپسی برابری کند…
هادي
۲۹ آذر ۱۳۹۱بابا خداوکیلی این شرکت های خارجی که درشون تخته میشه باید از شرکت های ایران خودرو و سایپا یاد بگیرند یه ماشین بزنن 1.5 میلیون بدهند 13تومان عجبا
کامیار
۳۰ آذر ۱۳۹۱من یک ال90 ایران خودرو ثبت نام کردم. روز اول گفتن 17/400 باید پول بدی موقع دعوت نامه گفتن باید 21تومن بدی من با هزار بدبختی جور کردم و دادم بعد یک ماه تاخیر ماشین فاکتور شد بعد از دوهفته پیگیر شدم چرا ماشین نیومده در همین حین سند ماشین با پست اومد در خونه.
فکر میکنید چه جوابی میدن؟
میگین ماشین از رو تریلی افتاده پایین ایرادفنی پیدا کرده دوباره رفته کارخونه درست شه برگرده معلوم هم نیست که کی برمیگرده. رفتم کلی خاهش و التماس که عوضش کنن. میگن ماشین سند خورده پلاکش هم اومده هیچ کاریش نمیشه کرد.آخه این انصافه با حقوق 600 تومان من 21 میلیون پول جورکردم حالا ماشین اینجوری میخان تحویل بدن که تازه معلوم نیست کی بدن
مهدی
۱۲ دی ۱۳۹۱نمیخرید مجبور یاینا هر جور زدن تو برقصی تقصیر خودمون وقتی بخاطر مرغ صف وای میسیم این دیگه کجا مونده حتما باید ال90سوار شی پزشوبدی وقتی ازمن بد تر نداری برو یه پیکان بخر کارتو راه بندازه مجبور نیستی که از شکم زن وبچت بزنی که چی من ال90دارم درست فکرکن تا نابود نشی
saber
۱ دی ۱۳۹۱سلام دوستان دم همتون گرم درسته بایدم به حال صنعت خودروسازیمون گریه کنیم 24سالمه از وقتی چش باز کردم 405 پراید دیدم همین الانشم تولید میشه.فرق ایرانخودرو با سایپا چیه؟ایرانخودرو حروف ماشیناشو عوض میکنه میشه مدل جدید مثلا405GLXشد405SLXیاRDشدROAو….سایپاهم عدد عوض میکنه میشه مدل جدیدمثلا پراید111پراید131پراید132و….شباهت این 2تا چیه؟هر2تاشون تو شکلو شمایل دادن به چراغ ماشیناشون رو دس ندارن واستادن و رقابت این 2تا چیه؟هر کدوم از این2تا سالانه تلفات بیشتری بدن برندس مثلاسایپا اوله..البته بلا نسبت به ماشینای خارجی که مونتازمیکنن
بهزاد
۱ دی ۱۳۹۱اقا بجای این حرفا به کسایی ک میخوان ماشین بخرن بگید نخرن کم کم این فرهنگو جا بندازیم لیاقت ما بیشتره ازاین ماشینای الکی…..بیاید بهشون بفهمونیم!
محمدرضا
۳ دی ۱۳۹۱من داشتم 7 تومن وام خودرو میگرفتم که ماشینم رو عوض کنم تا شاید از دست این پراید لعنتی راحت شم و تا با این پراید خانواده ام رو به کشتن ندادم عوضش کنم! تا وامم آماده بشه قیمتها گرون شد..!!
حالا باید چیکار کنم؟؟
با حقوق 900 تومن دارم وامی میگیرم که 400 تومن قسطشه! حالا اون به درک! با این پول و پول ماشینم فقط میتونم تیبا بخرم!! آخه تیبای 16میلیونی با پراید چه فرقی میکنه؟؟
بابا چرا هیچکس جوابگو نیست؟؟ والا میترسم خانواده ام رو سوار پراید کنم و برم تو جاده.. اگر تیبا بخرم احساس میکنم اصلا ماشینم رو عوض نکردم!!
خدایا به داد ما مردم بخت برگشته که گیر این ظالمین افتادیم برس.. صد رحمت به یزید…
بزرگترین حامی صنعت خودرو سازی
۵ دی ۱۳۹۱سلام عزیزان دلمن بخدابرین خداروشکرکنین که زیر این همه بدبختی این دوتاشرکت راهی برای راحت شدن سریع وخوکشی بدون گناه برای شماعزیزان گذاشتن طمع اخرت راه باایران خودرو وسایبا تجربه کنید
امین
۸ دی ۱۳۹۱کاش خدا یه ضره بهشون انصاف بده که جون مردم واسشون اینقدر بی ارزشه.بخدا پراید گهواره مرگه.بابا جان نخرید که رو دستشون باد کنه در کارخونه رو تخته کنن به جاش ماشین خارجی وارد کنن.
علیرضا
۸ دی ۱۳۹۱به نظر شما lifan 620 1800 کیفیتش خوبه یا نه؟
saber
۹ دی ۱۳۹۱اره لیفان خوبه
سامان
۹ دی ۱۳۹۱امروز براى اولین بار سوار نیسان تیانا مونتاژ ایران شدم، اصلاً فوقالعاده بود.
هرچى بگم کم گفتم خوشگل، نرم، راحت و کیفیت با ماشین هاى خارجى برابرى میکرد.
خیلى ظاهرش را دیدم، داخلش را گشتم و دنبال یک عیبى بودم که هیچ عیبى نیافتم جز یک عیب بزرگ که اونم قیمت ۱۲۰ میلیون تومانى آن بود.
علی
۹ دی ۱۳۹۱لعنتی گرونم کردن کیفیت سابق هم نداره تازه می گن ال90 بالای 30 میلیون واسشون اب می خوره که سروتهش هم می زنن کشوری که کادیلاک تولید می کرد ببین به چه وضعی افتاده نمی گم اونم خوب بود اما پسرفت داشتیم کدوم تحریم یعنی نمی تونستیم تو این 30سال یک ماشین در حد 206 تولید کنیم حالا بقیه به درک
مهسا
۱۰ دی ۱۳۹۱تویوتا بابت افت قیمت ماشینایی که ایراد فنی داشتند (و البته همگی به طور رایگان برطرف شدند) به صاحبان آنها در آمریکا غرامت پرداخت میکند!
این است فهم و درک یک خودروساز و اقتدار و توجه به حق و حقوق مردم در یک دولت…
مهران
۱۰ دی ۱۳۹۱مهسا خانم
خوبه خودتون فرمودید در آمریکا ..ما همین الان از آمریکا 120 سال عقبیم و بقول علما !این قیاس مع الفراق است . خانم تویوتا کجا ویران خودرو کجا !!؟؟؟ البته همه چیزمون به هم باید میاد که میاد . این جاده ها ، این فرهنگ رانندگی ، این حقوق شهروندی و مدنی وبا این حقوقهای آخر ماه :ابن رده بندی خودرو با این همه خودروی استاندارد ملی بهش میاد ! والا با این نوناشون !!!
کماندار
۱۰ دی ۱۳۹۱اگه قرار به غرامت دادن بشه..خودروسازای ما باید هرچی دارن و ندارن رو بدن یه چیزم دستی بدن…بازم باید …
افشین
۱۰ دی ۱۳۹۱من یه دونه پارس سال ثبت نام کردم امروز الان روز 40 مشه ولی هنوز فاکتور نشده به نظر شما 45 روزه تحویل می دن راستی کیفیتش چطوره در مورد سال
جواد
۱۲ دی ۱۳۹۱خدا صبرت بده آقا افشین…!!!
در مورد کیفیتش اصلاً صحبت نکن که آدم خندش میگیره!
سام
۱۱ دی ۱۳۹۱باید به خدروسازهای داخلی گفت:
ای مگس،عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است،عرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى …
سام
۱۱ دی ۱۳۹۱می خواهم چند ضرب و تقسیم ساده انجام دهم
ما اکنون سالیانه قریب یک میلیون خودرو در ایران تولید می کنیم
تا دو سال پیش خودرویی مال 40 سال پیش به نام پیکان در کشور ما تولید می شد که متوسط مصرف سوخت آن در صد کیلومتر بیش از 17 لیتر بود ، این عدد 17 لیتر در خودرو هایی که استاندرد های روز دنیا را دارند ، کمتر از 6 لیتر است . یعنی پیکان سه برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می کرد و البته این نکته را هم باید در نظر داشت که خودرو پیکان از نظر سطح کیفیت ، توان گرفتن استاندارد یورو یک را هم نداشت. (سالهای آخری که پیکان تولید می شد ، استاندارد روز ، یورو چهار بود)به عبارت دیگر ، پیکان سه برابر بنزین می سوزاند و بیش از 5 برابر خودروهای هم روز خودش ( از نظر زمان تولید) آلودگی ایجاد می کرد.
چرا پیکان تولید می کردیم ؟
در ایران کارخانه ای وجود دارد به نام ایران خودرو ، قدیمی ترین کارخانه خودرو سازی خاورمیانه و زمانی نیز نشانه گام ایران به سوی صنعتی شدن بود.
از سال 1966 خودرو پیکان بر اساس خودور هیلمن هانتر انگلیسی ، تولیدش آغاز شد. اصولا کسانی که کوچکترین آشنایی با صنعت خودرو سازی دارند ، می دانند که دانش خودرو سازی دانش پویایی است و اصولا خودرو 3 سال پیش نیز قابل مقایسه با خودرو امسال نیست تا چه رسد خودرو 40 سال پیش.
اگر یک ضرب و تقسیم سادهانجام دهیم به آمارهای زیر دست پیدا خواهیم کرد:
1-اگر هر پیکان به طور متوسط هر روز 8 لیتر بنزین بسوزاند (به عبارتی فقط 50 کیلومتر راه برود ، یعنی از میدان نور به میدان فاطمی (در تهران) برود و برگردد) ماهیانه 240 لیتر بنزین می سوزاند-6 باک پر بنزین در پیکان-، ما بنزین را تا قبل از سهمیه بندی لیتری 80 تومان می خریدیم ، یعنی 8حدود سنت ، در صورتیکه قیمت جهانی بنزین 50 سنت بود و دولت بیش از 42 سنت ، سوبسید برای آن می داد.
با عبارتی برای هر پیکان حدود یکصد دلار ماهیانه سوبسید پرداخت می کرد که می شود 1200 دلار سالیانه .
2- می دانیم که متوسط مصرف سوخت پیکان بیش از سه برابر مصرف خودروهای دیگر است در صورتی که جای یک پیکان ، یک خودرو روز با تکنولوژی مدرن در کشور ما تولید می شد یا اصولا خریداری می شد ، دولت ایران می توانست ماهیانه به جای 1200 دلار فقط 400 دلار سوبسید بپردازد.
3ّ-عمر متوسط خودور در ایران بیش از بیست سال است به عبارتی هر خودرو بیش بیست و چهار هزار دلار سوبسید از دولت برای بنزین مصرفیش طلب می کند و اگر به جای پیکان یک خودرو روز تولید می کردیم و یا وارد می کردیم به جای 24000دلار 8000 دلار سوبسید می دادیم که 16000دلا ر به نفع کشور بود.
4-
یک حساب و کتاب ساده ریاضی به ما می گویداگر دولت فخیمه خودرو پیکان را جلوی در کارخانه ایران خودرو از ایران خودرو می خرید(به مبلغ 6000دلار) و آنرا پرس(!!)می کرد و کناری می گذاشت ، در مجموع به ازا تولید هر پیکان 10000دلار به نفع مملکت بود.
تا زمانی که خط تولید پیکان متوقف شد ، بیش از دو میلیون و سیصد هزار پیکان تولید شد که اگر رقم 16000دلاری که دولت برای سوبسید بنزینی که هر پیکان سوزانده و خواهد سوزاند بکنیم رقم افسانه ای سی و شش میلیادرو هشتصد میلیون دلار به دست می آید.
این حساب و کتاب ساده فقط مال خودرو پیکان است.
بقیه خودرو ها که بعضی کم کصرف تر و بعضی پر مصرف تر هستند ، جای خود را دارد.
5-چرا پیکان تولید می کردیم ؟ چرا اجازه نمی دادیم مردم خودروهای روز دنیا را وارد کنند؟
چرا هیچ خودرو ساز مهم دنیا در ایران کارخانه ایجاد نکرد ؟
چند نفر که به آنها مافیای خودرو سازی می گویند ، این صنعت را در اختیار خود گرفته بودند
این افراد چهره های شناخته شده بودند ولی بازیگران اصلی پشت صحنه قرار داشتند
این افراد مافیای عجیبی راه انداخته بودند که خلاصه آن به شرح ذیل است
الف – ابتدا که اجازه ورود هیچ خودرویی را به داخل ایران نمی دادند(قانون ممنوعیت واردات خودرو)که البته این قانون دو سال قبل عوض شد و جای خودش را به قانونی داد که به برخی شرکت های خارجی اجازه واردات خودرو را می داد.(انهم با عوارض 200تا 100%)یعنی خودور دو برابر و برخی مواقع سه برابر قیمت جهانی آن دست مصرف کننده داخلی می رسید .
خود این اجازه به کمپانی های خارجی ، داستان عجیبی داشت. مثلا وزارت صنایع به عنوان ارگان تخصصی که مسول واردات این خودرو بود ، مسولیت اینکه آیا خودرو وارداتی استاندارد است یا نه را به شرکتی واگذار کرده بود که به نوعی متعلق به ایران خودرو بود. ایران خودرویی که پیکان را در سال 2006تولید می کرد باید تایید می کرد که مثلا کمپانی روور یا بی ام و تولیداتشان استاندارد است یا نه ؟
بعد هم می گفتند که شرکت خارجی باید بیاید و در ایران شبکه خدمات پس از فروش را در همه شهرها را بیاندازد .طبیعتا کار بسیار پر هزینه ای که هیچ شرکت خارجی ، حاضر نبود و نیست با وضعیت سیاسی ایران بیاید در داخل ایران این کار را بکند ، لذا همچنان رقابت احمقانه و نابرابر خودروهای خارجی با کیفیت بالا و خودروهای ساخت داخل با کیفیت پایین به نفع خودروهای داخلی جریان داشت.
براستی چرا مافیای خودروسازی ، تولید خودرو را ادامه می داد؟
در ظاهر می گفتند که ما می خواهیم از صنایع داخلی حمایت کنیم ، تولید خودرو را در داخل بومی کنیم
وخودکفا شویم
شعارهایی بسیار احمقانه، در نهایت نیز خودرو سمند را ساختند .
هر کسی که اندکی با صنعت خودرو آشنا باشد می داند که در خودرو دو نکته خیلی مهم وجود دارد ، یکی طراحی بدنه و دیگری موتور .خودور ملی سمند ، موتورش همان موتور پژو است (سری ایس هفت و به صورت کامل از فرانسه وارد می شود )و طرح بدنه اش را هم از یک شرکت ایرلندی خریدند.(که البته بسیار نیز از نظر ایمنی و استاندرد و دید و زیبایی حرف و حدیث دارد)
اصولا صنعت خودرو ، یک صنعت جهانی است و هیچ کشوری ، حتی آمریکا نمی تواند ادعا کند که در آن خودکفا است ، چون تولید برخی از قطعات مانند (ای سی یو- کنترل کنند موتور انژکتور)سیبک و … در انحصار چند شرکت محدود بین المللی است .
پس چرا با شعارهای احمقانه خودکفایی تولید پیکان و سمند و پراید ادامه داشت ؟
فقط به یک دلیل ، به دلیل اینکه همان مافیا مذکور از وقتی مدیریت در اختیارشان بود ، از خرید های خارجی و داخلی ، کمسیون های آنچنانی می گرفتند و می گیرند .با این پولی کلانی که می گیرند ، و رشوه هایی که می دهند ، همچنان نظر وزارت صنایع و مجلس و دولت را در اختیار دارند و با انحصار مسخره ای که به وجود آورده اند ، همچنان خودروهای مسخره خود را می فروشند.
نکته مهم :
آقایان مافیا ، مثلا از هر خودرو 1000دلار یا 2000دلار حداکثر سود غیر قانونی می کنند
ولی بخاطر این سود ضرر های زیر را به مدم ایران می زنند
1-در هر ماشین بیش از 16000 هزا ر دلار به خاطر اینکه دولت مجبور به دادن سوبسید بای بنزین است ، به جامعه ایران ضرر مالی می زنند
2-بخاط اینکه هوای شهرهای بزرگ ایران خصوصا شهر 15 میلیونی تهران بشدت به خاطر سوزاندن بالای بنزین آلوده است ، مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود اورده است
همانطوی که می دانید ، حدود 75 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر دود ماشین ها است . این رقم پ75 می توانست حداقل یک سوم باشد. زیرا ماشین های قدیمی پیکان 3 برابر سوخت مصرف می کنند و بیش از 5 برابر خودروهای معمولی آلودگی درست می کنند(به علت بد سوزاندن بنزین و نداشتن سیستم های مدرن جلوگیری از آلودگی هوا در اگزوز)
براستی که هیچ کس نمی تواند ضرر این آلودگی هوا را محاسبه کند.خدا می داند چند نفر به علت آلودگی سرطان گرفته اند ، چند نفر به بیماری های قلبی مبتلا شده اند .
می دانیم که آلودگی ، اثر بسیار سویی بر روی هوش کودکان نیز دارد.
کافیست فقط به این نکته توجه کنیم که هزینه درمانی سرطان هر نفر(با توجه به اینکه دمان قطعی ندارد و فقط مرگ را به تاخیر می اندازد) بیش از 40هزار دلار است .
البته که ارزش هیچ انسانی را نمی توان با پول سنجید .
براستی بهتر نبود که این آقایان دست اندرکار صنعت خودرو ، با چند کامیون(برای حمل!!) 10 میلیارد پول را از خزانه مملکت می دزدیدند ولی دست از سر صنعت خودرو بر می داشتند ؟
اگر بعد از انقلاب ما دو میلیون پیکان تولید کرده باشیم ، بیش از شصت میلیاد دلار به کشور خودمان ضرر زده ایم که آقایان مافیا خواسته اند مبلغ دو یا سه میلیارد دلار از فروشندگان قطعه و خدمات به کارخانه رشوه بگیرند.
به راستی ایا بدی این کار در حد قتل نیست؟
احمد.ف
۱۵ دی ۱۳۹۱بسیار زیبا و منطقی بود، حال کردم!
آرمان
۱۵ دی ۱۳۹۱احسنت آقای سام …آفرین، من از این کامنت شما همیشه بین دوستان و آشنایان برای فهم بیشتر این صنعت استفاده میکنم که البته دیگه اسمش با این تفاصیل صنعت نیست بلکه خیانته ، نکبته !!!
حسن جون بوکان
۱۱ دی ۱۳۹۱اقایان سر خودتون درد نیاری با هیچ پولی نمی تونی ماشین بخرید به نظر من برید دوسال گدایی کنید یه دون405 بگیرد خودتون خلاس کنید
snow man
۱۱ دی ۱۳۹۱ببینید من تو ارومیه بودم راه سوار سدن ماشین درجه یک رو یاد گرفتم وحالا یه پرادوی گذر موقتی دارم(چند ماه پیش میدونید مگان2000توی عراق چند بود؟فقط 14میلیون. کاش گمرک کمی باز میشد میفهمیدیم زندگی چیه
mohsen610
۱۱ دی ۱۳۹۱باسلام بابا تو جاده سراسری گچساران اهوازسرکارم برمیگشتم با سرعت 100یه دفعه رفتم توبریدگی جاده که اداره راه جاده را بریده ولی پرش نکرده بعد یک ماه هنوز پرنشده خط ترانزیت کشور، بیست متر جاده سالم نداره.خدارو شکر که ماشینم پارس بود پراید نبود چهار چرخش میپرید.بابا این وضعیت جاده اون از بنزین که ماشین انگار تراکتوره، اینم ماشینامون چینم از اینا بهتر ماشین میسازه دوستم لیفان 620داره1800سی سی حداقل ظاهرش خوبه داخلشم بدک نیست از این اشغالا که بهتره.با تشکر
محمد
۱۲ دی ۱۳۹۱فهمیدم فرق ایران خودرو وسایپا در اینه که اگزوز محصولات سایپا سمت راسته ولی محصولات ایران خودرو سمت چپه !!!!!ولی جالبش اینه که هردوتاشون یک مدل….تولید میکنن دقت کرده بودید
مهدی
۱۲ دی ۱۳۹۱من توشرکت مگاموتور کارمیکنم کارمون مونتاژموتورپرایده امروز به فضل بی بخاری شرکتهای داخلی انژکتور چینی وارد خط تولید شد موقعه تست وقتی انژکتورها زیر فشارمیرفت بدون اینکه دستوری ازپردازنده بگیره ازانژکتورها سوخت میزدبیرون یعنی به محز بازکردن سوییچ سوخت خود به خود وارد موتورمیشه وبا همون وضع مونتاژشد حالا میل خودتون برید پراید بخریدالبته اگه اتیشم گرفت پای خودتون خودت خاصتی قابل توجه منتقدین پراید
arsham
۱۴ دی ۱۳۹۱سلام دوستان عزىز لطفا مرا راهنماىى کنىد.
بعد از پنج سال داشتن روا حالا فروختىمش مىخواىم ىه ماشىن بخرىم با 26 مىلىون چى بخرىم خوبه ؟ بىن پرشىا و سمند ef7 و206 تىپ v8.
لطفا راهنماىى کنىد.
ممنون
مرتضی
۱۵ دی ۱۳۹۱یه گاوتاوقتی شیرمیده میدوشنش.حالاوقتی مردم هجوم میارن به سمت ماشین های بی کیفیت اونهاهم رقبی برای افزایش کیفیت ندارن.باید مردم نخرند
آرمان
۱۵ دی ۱۳۹۱آقا مرتضی ، حالا مثلا من گاوی هستم که مثال زدید ، من نباید یه گاودار و صاحاب خوب و عاقل داشته باشم که آب و یونجه سالم و مبتنی بر علم روز دنیا به خوردم بده ؟؟؟!!! ..من گاو اگه گاو نبودم که الان داشتم در یکی از شهرهای مدرن ، سالم و با احترام دنیا زندگی میکردم . حالا که از مشیت خدا اینجا بدنیا اومدم چرا یه نفر نیست درست حسابی آب و نون به خوردمون بده ؟! فرق من با یه گاو هلندی چیه ؟! غیر از اینه که اونا 60 سال پیش فهمیدن با گاواشون چجوری برخورد کنند و درست زندگی کردن رو یادشون دادند ؟؟؟!!!