یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
امین
۴ دی ۱۳۹۰با سلام از مطلب مفیدتون خیلی متشکرم . برای خرید اتوموبیل جدید آگاه کننده هست.
دلیل اینکه خودروسازان داخل هیچ علاقه ای به برطرف کردن نقص ها ندارند و اینکه میبینیم ماه ها یک عیب کاملا مشخص از یک اتوموبیل توسط سازمان استاندارد مطرح میشه و کسی اهمیت نمیده اینه که بازار داخل به شکل انحصاری در اومده و از نظر قیمت اجازه رقابت بین برند های با کیفیت با این محصولات ضعیف رو نمیدهند و خب اکثر خریداران داخلی هم توانایی خرید برند با کیفیت و گران را ندارند و مجبورند از این شرکتها علی رغم کیفیت پایین محصولاتشان خرید کنند. درنتیجه دلیلی برای بهبود کیفیت و رفع نقص وجود ندارد!
حامد
۵ دی ۱۳۹۰کیفیت خودرو های ایرانی در حد خیلی پایینی قرار داره امید وارم دیگه از این به بعد کیفیت را افزایش بدهند.
حسین نوری
۶ دی ۱۳۹۰لطفا در باره ماشین های شاسی بلندی که خودش برای پارک به راننده نیازی ندارد توضیح دهید
فرامرز
۷ دی ۱۳۹۰با سلام
من با 27میلیون چه ماشینی بخرم بهتر است
خودم دوست دارم مزدا 3 بخرم
البته کار کرده
به نظر شما چه کنم
بهرام
۸ دی ۱۳۹۰با سلام به مدیر سایت و تشکر از نیت اطلاع رسانی، جهت استفاده کاربران از جدول رده بندی کیفی خواهشمند است جدول را حتی الامکان با کیفیت مطلوبتری ارائه نمایید تا بیننده بداند که کدام خودرو در چه آیتمی ضعف دارد!
میثم گنابادی
۹ دی ۱۳۹۰سلام
بنده حدود 15 ماه 206 وی20 و حدود 3 ماه 206 وی 8 دارم
واقعا از هر دو بخصوص وی 8 راضی هستم
هم سوخت پایین و هم قدرت و سرعت بالا
سیستم تهویه اتومات و بخارشکن شیشه های جلو واقعا عالیه
هنوز یک انگشت به شیشه ها نزدم تا بخار رو شیشه ها رو پاک کنم.
تهویه اتومات هم باعث شده که نه گرما و سرما زیادی داخل ماشین داشته باشه تا شیشه ها رو بالا و پایین کنی
با سپاس
علی
۱۰ دی ۱۳۹۰سلام
آیا فکر نمیکنید این جدول یا کمی (وبیشتر) مغرضانه باشه یا اینکه اشتباه؟
من پشت خیلی از این ماشینا نشستم (سمند، لیفان620، پراید انواع و اقسام، ریو، 405، 206 اس دی، ال90). آیا واقعا فکر می کنید که ترمز مزخرف این پرایدهایی که خودمم یکیشونو الان دارم از مثلا لیفان 620 چینی که واقعا با ترمزش حال کردم (و هیچکسی هم نشنیدم ازش بد بگه) اینهمه اختلاف داشته باشه؟
یا سیستم تعلیق افتضاح پراید از 3 چینی دیگه؟ یا صداهای غیرعادی که از همه جای این پراید سر و صداهای غیر عادی که چه عرض کنم صداهای وحشتناک میاد با یکی از بی صداترین ماشینایی که نشستم (لیفان 620) یا همین پژو405 اینهمه اختلاف داره؟
من به این آمار و به این جداول اعتقادی ندارم.
ابراهیم
۱۰ دی ۱۳۹۰آخه چرا هر روز کیفیت پایین میاد و قیمت ها بالا میره . آخه چرا زمانی که کیفیت رو بالا نبرده سراغ تغییرات در چراغ ،سپر،صندلی و …. بعد اعلام میکنید بیایید این هم مدل جدید .
ما مدل جدید نخواستیم فقط کیفیت رو بالا ببرید و قیمت رو پایین بیاورید نه اینکه هر روز قیمت رو بالا ببرید .
این هارو به کی بگم آخه !!!!
امید
۱۱ دی ۱۳۹۰سلام من تیبا صفر اوردم ولی اصلان ازش راضی نیستم مصرف سوخت صدی 15 صدای عیر عادی تا دلتون میخواد قدرت موتور خیلی بد یعنی برا سرعت 50 تا باید حتما دنده 3 بدی نبود قطعاتش هم از یک طرف دیگر معضلی شده تو شب هم اگه بخوای نور بالا بری حتما تسمه میبره ودینام میسوزونه که برا این باید یک هفته ماشین در نمایندگی بخوابه
علی
۱۳ دی ۱۳۹۰سلام آقا امید
از این حرفا نزن عزیز، صدای غیر عادی؟ نههههههههههههههههه… نگو سنگ میشی ها خدای نکرده،
حالا من گفته باشم….
شما بهتر میدونی یا متخصصین رده بندی کننده سطح کیفی خودروها؟
مگه نمیبینی این ماشینای چینی پر سر و صدای بی ادب بی تربیت … مثل لیفان620 یا رکورد شکنی لیفان 520i با 14 امتیاز منفی در برابر ماشین بسیار بی سر و صدای شما با 0.0 امتیاز منفی حرفی برای گفتن ندارن؟
البته شاید اینکه گفته شده تیبا 0.0 امتیاز منفی داره منظورشون 0.09 (نه هزارم) بوده که رندشم نکردن و همون 0.0 رو نوشتن.
سخت نگیرید دیگههههههههههههه
آخه یه جوری باید این ماشینا بیان پایین تر از ماشینای سایپایی و ایران خودرویی دیگه.
این یه چیز عادیه تو ایران که بجای بالا بردن خودمون بخوایم صندلی رو از زیر دیگران بکشیم.
بابک
۱۳ دی ۱۳۹۰تندر بهترازهمه ی ماشین هاست من خودم دوساله تندر دارم آه نگفته محشره
mjh
۱۴ دی ۱۳۹۰اقایان سمندی لطفا به جدول رده بندی کیفیت های خودروهای داخلی نگاه کنید
و واقعا زشت که ما داریم درباره ی ماشین رتبه ی 6 یعنی ل90 را با ماشین رتبه ی 14 یعنی سمند مقایسه می کنیم زشت واقعا
كيارش
۱۴ دی ۱۳۹۰همنطوری که خودم هم فکر میکردم تندر محشر باشه آمار کیفی هم نشوندهنده کیفیفت بالای این خودرو در مقایسه با سایر رقباش هست
فلوجه ای
۱۴ دی ۱۳۹۰من از اول سال 90 پژو 206 SD V8 صفر خریدم.در کل به نسبت بقیه ماشین های ایران خودرو ماشین بهتریه ولی ایراداتی داره مثل کیفیت پایین قطعات داشبرد
حميد
۱۴ دی ۱۳۹۰آنطور که از شواهد پیداست در سطح جهان تنها در ایران و چند کشور آمریکای جنوبی از این نوع موتور به دلیل مشکلات آن استفاده می شود . سوال مهمی که از مسئولین باید پرسید اینست که چرا باید خودروها دوگانه سوز شود؟ این پرسش 2 جواب می تواند داشته باشد:
1- کاهش آلاینده ها
2- کاهش مصرف بنزین
به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسید های نیتروژن می شود نه تنها میزان آلاینده ها کاهش نمی یابد بلکه افزایش نیز می یابد.
در حال حاضر میانگین مصرف سوخت خودروها در اروپا در هر 100 کیلومتر زیر 4 لیتر می باشد . آیا به جای صرف هزینه بسیار زیاد که در دوگانه سوز کردن خودروها ، نصب جایگاه ها و خدمات پس از فروش شده است ، نمی شد سطح تکنولوژی صنایع خودروسازی کشورمان را که مربوط به 30 سال پیش می باشد ارتقا داد! لازم به توضیح است که بدلیل قدرت چانه زنی پایین مسئولین صنعت خودرو کشور ما شرکت پژو فرانسه به مدت 30 سال قطعات یدکی به صورت CKD با قیمت بسیار زیاد به کشور ما فروخته است . این امر در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد. اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو جهت تولید خودروهای جدید می شد نیازی به دوگانه سوز کردن خودرو نداشتیم. حال به بررسی معایب خودروها ی دوگانه سوز می پردازیم:
1- استهلاک شدید موتور و کاهش طول عمر خودرو
2- افت توان خروجی موتور به دلیل عدم احتراق کامل و موثر سوخت در سیلندر.
3- ایجاد آلودگی بیشتر به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسیدهای نیتروژن می شود.
4- ضعف خدمات تعمیر و نگهداری و بازدید ادواری خودروهای دوگانه سوز
محمد
۱۵ دی ۱۳۹۰با سلام
لطفا فایل رده بندی کیفی خودرو در قالب فایل اکسل بزارین که که امکان مقایسه در چند ماه در کنار هم داشته باشیم.
فیل موجود یه عکس و امکان کپی از خانه های جدول مقدور نیست!!!!
حامد
۱۵ دی ۱۳۹۰به نظر من نخریدن بهترین روش برای کم تر خورد شدن اعصاب است
این اشغال های ایرانی+چینی بدرد هیچ چیزی نمی خوردند
سارا
۱۵ دی ۱۳۹۰سلام به نظر من 206 ماهه ما داشتیم فروختیم چند تا ماشین گرفتیم هیچ کدوم بهکیفیت 206 نرسید الان پشیمونیم
آرش
۱۶ دی ۱۳۹۰من کارشناس ساخت و تولید و ارشد طراحی خودرو و کارمند ایران خودرو هستم.
احتراما به عرض میرسانم جز چند مورد اول که کیفیتش به همه ثابت شده،بقیه کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده اعلام میشه و نه کسی تستی انجام میده و نه امکانات و علم انجام این تست ها موجود است.
پرداخت کارمزد و هدایای بیشتر از طرف تولید کننده نام خودرو را در لیست بالا خواهد برد..
البته بین خودمون باشه…
سعید
۱۶ دی ۱۳۹۰نوشتین توهین نکنین منم توهین نمیکنم اما یه نگاه به خودمون بندازیم چطور رومون میشه با این کیفیت وقیمت محصولاتمون تو روی مردم نگاه کنیم.به نظر من اروپاییان از ما مسلمان ترند به علت اینکه حقوق مردمشون رو رعایت میکنن اما ما چی؟مسولیت مرگ این همه انسان در جاده ها همه اش از خودشان است؟وقتی مدیر بخش R&D ایران خودرو کارشناس الهیاته میخوایم کجا رو بگیریم.
وقتی مدیرعامل سایپا میاد راست راست میگه کیفیت خودروهای ما تغییر نکرده انتظار مشتریان بالا رفته معلوم میشه که ایشون اصلا در باغ نیستن.
همچنین وقتی ازشون پرسیدن تا کی پراید تولید میشه گفتن تا وقتی که فروش بره.
اگه تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کنه کی این آشغال ها رو میخره؟
میدونم که نظر منو تایید نمیکنید اما بدونین ماه همیشه پشت ابر نمیمونه.
الان بنز ماشین زده با موتور5500 سی سی که سوخت جاده اش 7.5 لیتره.حالا شما روتون میشه از فرغوناتون صحبت کنین؟
توحید
۱۶ دی ۱۳۹۰به نظر من تو ایران دوتا ماشین بدرد بخور هست.
1-تندر90فول(از هر نظر) سمند(یه کم بدنه قوی)
206هم که بعد از دو سال شتاب اولیهش به صفر میرسه!!
ولی بهترین ماشین بازم رنوgordini5 .با نیسان ix35کورس گذاشتم برد!!واقعا!!
امین
۱۶ دی ۱۳۹۰به نظره من ماشین های ایرانی نخرید یک سیلو 6 7ملیونی به 100از اینا می ارزه
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۰سلام. من از بقیه فاکتورها مثل رنگ و نفوذ آب و… سر در نمی آرم ولی همین که توی این جدول گفتن تزئینات داخلی و خارجی ریو خیلی بهتر از لیفان520 هستش! یا مثلا پژو 405خراسان و غیرخراسان اینقدر تزئینات داخلی و خارجیش نمره شون فرق می کنه، واقعا نشون میده که افرادی که این جدول رو تنظیم کردن چقدر حرفه ای این کار رو کردن. خوش باشین
حامد
۱۷ دی ۱۳۹۰بهترین کار نخریدن است….
غضنفر
۱۷ دی ۱۳۹۰بخرید بخرید فردا نگید یادش بخیر
علی
۱۸ دی ۱۳۹۰سلام، بچه ها راستی من به یک موضوعی دست یافتم. در مورد دوستی که می گفت تیبا خریده و سرو صدا داره و همینطور در جدول “صداهای غیر عادی” انواع پراید از ماشینهای چینی کمتره.
خوب نتیجه میگیریم که سر و صداهایی که از درو دیوار این پرایدها و این تیبای عزیز با عدد 0.0 میاد بیرون همه دیگه عادی شده و چیزی به نام “صدای غیر عادی” وجود نداره.
مثلا داشبورد همه پرایدا صدا میده، که خوب عادیه و تا اینجا 0.0 امتیاز منفی میگیره، اما اگر صدای دیگری مثلا از طلق شیشه ای شل و ول جلوی آمپر، یا صدای ناشی از شل بودن اتصالات قسمت بوق در فرمانهای جدید و هیدرولیکی که بوق بر روی قربیلک تعبیه شده(یکی از پرایدای من اینطوری بود و با دستمال کاغذی صداگیری میکردم) بیاد اونوقت این میشه غیر عادی و امتیاز منفی داره.
راستی یه چیز دیگه هم هست: فکر کنم لیفان بدلیل صدای موتورش چون از زنجیر به جای تسمه استفاده شده، برای اوستای امتیاز دهنده غیر عادیه و اینقدر امتیاز منفی داده چون تاحالا ماشینی ندیده که زنجیر تایم داشته باشه، بجای تسمه تایم (اون به صدای ناهنجار موتورهای 8 سوپاپه عادت داره و براش عادیه) و …. قص علی هذا
امید
۱۸ دی ۱۳۹۰علی جان حرفات واقعا درسته
فواد
۱۹ دی ۱۳۹۰دوستان باور بفرمایید جز۳ تای اول بقیه همشون افتضاح، می خوای تست کنی یه کم بشین پشت مزدا۳ بعد فورا بشین پشت پراید إز خنده رودبر میشی خلاصه همینه که هست می خوای بخواه نمیخوای اموالتونو حراج کنین گروناشو بخرین
ESI
۱۹ دی ۱۳۹۰دوستان دس رو دلم نذارید که از تولیدات وطنی خونه
اگه دوست دارید به انواع اتومبیل های گذر موقت تو خیابونا توجه کنید حال کنید!
صادق
۲۰ دی ۱۳۹۰بازار انحصاریه دیگه ….. الاغ هم بدن باید سوار شی….