یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
بعد از ۹ ماه تاخیر و عدم ارائه گزارش بررسی کیفی خودروهای داخلی، سرانجام نتایج جدید ارزیابی این خودروها منتشر شد. طی مردادماه ۱۴۰۱ خودروهای سواری ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. کمترین نمره منفی به معنی مشکلات کمتر و کیفیت بالاتر است.
حامد
۲۰ دی ۱۳۹۰امیدواریم دیگه از سال 91 به بعد کیفیت ها دو برابر بشه وامنیت.
pezhman
۲۴ دی ۱۳۹۰فکر نکنم حامد جان
امیر
۳۰ دی ۱۳۹۰حتما کیفیت قیمت ها دوبرابر میشه !!
جواد
۲۱ دی ۱۳۹۰مرجع این رده بندی چیه و این رده بندی کجا ارائه میشه؟ آیا لینکی به سایت اصلی نداره!؟
محمود
۲۱ دی ۱۳۹۰پراید از کی تا حالا بد بوده ؟ نگید تورو خدا . استاندارد هم گناه که نکرده . وقتی جزئیات در کار نیست چه انتظاری از کیفیت هست . جالبه . پراید شده همکلاس تینا . من که که نمی تونم همین پراید 10 میلیونی بخرم ( پراید هم کلاس تینا )
حامد
۲۱ دی ۱۳۹۰باز هم همون ماشین های بی کیفیت من کا خیلی ناراحت می شم برای کسی که 20ملیون پول بی زبونو می ده پژو پارس بی کیفیت می خره
محسن
۲۱ دی ۱۳۹۰خیلی بده.چون تندر90با16سوپاپ را با206 v20با8سوپاپ مقایسه میکنید.ازتون انتظار نمیرفت
سینا
۲۷ دی ۱۳۹۰هر جی پول بدی آش میخوری تندر90 وv20یه قیمتن ولی تندر کجا و206 کجا در ضمن کابین206افتضاحه وخیلی تنگه
ali
۲۱ دی ۱۳۹۰متاسفانه عوام کیفیت رو به ظاهر و کیفیت رو به شیکی مثلاً داشبورد ماشین میدونن و توقع دارن به عنوان مثال پژو پارس با اون تکنولوژی طراحی موتور و گیربکس و … قدیمی و مشکلات فنی بسیار از خودروی با کیفیت و به روزی و با قیافه نچندان جذابی مثل تندر 90 امتیاز بیشتری بگیره
و متاسفانه در اینجاست که قضاوت رو به افراد غیر کارشناس یا عوام سپرده میشه تا بر اساس احساسات و تعلق خاطر بیشتر به خودروهاشون نتیجه گیری کیفی بکنند و در واقع نوعی خود فریبی
سعید
۲۱ دی ۱۳۹۰آیا به نظر شما آوانته و ریو از 206 های ایران خودرو بی کیفیت تره ؟
ESI
۲۲ دی ۱۳۹۰در جواب علی آقا بگم ایرانی بیشتر از هر کسی میفهمه من اگه نظر میدم مطمئنم وبا توجه به تجربهای که از سوار شدن وداشتن طولانی مدت این خودروها داشتم حرف میزنم وهیچگونه تعصب ویا تعلق خاطری نسبت به این قراضه ها ندارم
QC
۲۲ دی ۱۳۹۰به نظر من این رده بندی بسیار خوب و درسته و واقعیت بسیاری از این ماشینهای بی کیفیت رو بر ملا میکنه کما اینکه به شاخصه های اصلی کیفی مانند معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، پرداخته شده که دو ستان عزیز باید بیشتر این فاکتورها رو ملاک انتخاب خود قرار بدن نه تعریف و تمجید های خودرو سازها و بت سازی های نمایشگاه داران
همانطور که میدونین برخی از خودروها به دلیل استقبال خوب قبلی در شرایط کاملاً یک طرفه و نا رقابتی جایگاهی ویژه پیش مردم پیدا کردنند و خودروسازها نیز از این فرصت استفاده کرده و این خودروها رو بدون هیچ سخت گیری و نظارت و رعایت استاندردهای لازم در تیراژ بالا به مردم می فروشند نمونه آن افت کیفی پژوهای ساخت داخل
حامد
۲۲ دی ۱۳۹۰امید به آن روزی که ماشین ها نسبت به کیفیتشون قیمت گذاری بشوند.
حسین
۲۲ دی ۱۳۹۰من هم 206 هم ال 90 وهم ام وی ام530 رو همزمان داشتم و سوار شدم وبا اطمینان میگم 206 وکلا پژو این وسط هیچ جایی نداره واقعا خودروهای بی کیفیتی رو به مردم میدن وبهشون خیانت میکنن.ال 90 واقعا یک ماشین مناسب وباکیفیته ونیز بااطمینان کامل ام وی ام 530 رو به همه دوسام پیشنهاد میکنم.
رفیق
۲۴ دی ۱۳۹۰دوست عزیز من هم با شما موافقم علیرقم ذهنیت منفی که در جامعه وجود داره خودروهای چینی با کیفیتی بهتر از داخلی ها هستند و در آینده کارخانه های خودرو سازی ما را مانند دیگر صنایع تهدید میکنند
امیرحسن
۲۳ دی ۱۳۹۰چرارده ماشین هایی مثل زانتیانیست؟چون تولیدنمی شه؟
حامد
۲۵ دی ۱۳۹۰چون تولید زانتیا متوقف شده.
ehsan
۲۳ دی ۱۳۹۰چقدر خنده دار سایپا کاشان سایپا خراسان سایپا شیراز سایپا….. بجای 10تا اشغال یه سالم دست مردم بدین
امیر
۲۳ دی ۱۳۹۰با سلام.واقعا ملاک کیفیت چیست؟
مرتضي
۲۴ دی ۱۳۹۰معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی دریافتی کمتر خودروهادر لیست مرتب شدند.
سعید
۲۵ دی ۱۳۹۰دوستانی که این رده بندی رو مسخره میکنند: ای صرفا یه رده بندی که سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بر اساس ایرادات آشکار فنی خودرو ها انجام میده. هر کدوم نقص کمتری داره، بالاتره. لزوما کیفیت و امنیت و باقی معیارها توش وارد نشده. نکته دوم هم اینکه خود سازمان بازرسی دسته بندی که کرده A+, A, B+, B و … هست. خیلی خوب و خوب رو پدال از روزنامه دنیای اقتصاد کپی میکنه. رو چه حسابی نمیدونم؟
mohammad
۲۵ دی ۱۳۹۰یعنی L90 پارس خودرو اینقدر خوبه؟
عادل
۲۶ دی ۱۳۹۰بله محمد جون خیلی خوبه
حسین62
۲۶ دی ۱۳۹۰ال90 پارس خودرو هم اذ نظر کیفیت هم مصرف هم قدرت هم شتاب هم قدرت مانور عالیه
Awdell
۲۷ دی ۱۳۹۰معتقدم بررسی کیفی 206 V20 با E2 L90 جندان منطقی نباشه. اگه قراره L90 E2 رو بررسی کنیم باید اونو کنار 206sd V8 با موتورTU5 بزاریم تا بتونیم یک نتیجهء منطقی بدست بیاریم. هرچند نبود L90 با گیربکس اتوماتیک کارخانه یک ضعف بزرگ برای این محصول حساب میشه ( البته L90اتوماتیک AMT با گیربکس دستکاری شدهءداخلی فقط و فقط برای معلولین و جانبازان اونهم با ارائهء مدارک مستدل و با قیمت باورنکردنی 3 میلیون تومان بیشتراز نرخ معمول در برخی از نمایندگیهای خاص سایپا قابل عرضه است.) لینک مربوط به گیربکس AMT :
http://www.iranclutch.org
با این وجود قابل عرضه بودن 206sd با گیر بکس اتوماتیک تیپ ترانیک یک مزیت بزرگ برای این خانواده محسوب میشه که L90 از اون محرومه.
مورد بعدی گستردگی تولید 206 در انواع مختلف در خط تولید هست که در مقایسه با L90 که تنها 2 مدل دارد یک امتیاز مثبت برای 206 محسوب میشه.
peyman
۲۸ دی ۱۳۹۰این رده بندی ملومه که دوروغ هست….206 تمام وسایلش تولید داخل هست…وبا کیفیتی پایین تولید میشه…مطمئن باشید که هر ماشینی که تو ایران زیاد تولید بشه…آشغال از آب در میاد…مثل 206…میخواد هر تیپش که باشه.تندر90 با اون قیافه زشتش که مثل مینی بوس میمونه در رده 5 قرار داره؟خداییش این ماشین فقط موتور خوبی داره…از نظر قیافه خیلی زشته…چطوری در رده 5 قرار داره؟من الان یک ماهی هست که ریو گرفتم…این ماشین…از نظر مصرف سوخت خیلی پایین…از نظر اصطحلاک واز نظر ترمز که absشده خیلی خوبه..از لحاظ سرعت و شتاب از نظر من از تندر و 206 خیلی بهتره…فرمونش از 206 و تندر خیلی نرم تره.گیربکسش مثل 206 پر سرو صدا نیست…خیلی نرمتره…اکثر لوازمشم کرهای هست..حتی چراغاش که مارک kiaداره….
hendrik
۲۸ دی ۱۳۹۰من که میگم همین موسسه رده بندی امده از روئ قیمت خودرو نظر داده
که یه بچه دبستانی هم میتونه چنین جدولی فراهم کنه
peyman
۲۸ دی ۱۳۹۰البته نا گفته نمونه که 6 7 سال پیش 206 برای خودش ماشینی بود…الان خیلی ماشین بدی شده…اون موقع اشکالات الان و نداشت
peyman
۲۸ دی ۱۳۹۰تازه یه چیز دیگه یعنی مگان 2000 یک رده زیر تندر هست…این جدول خیلی مسخره هست..من که باورم نمیشه…یعنی کیفیت مگان کمتر از تندر 90 هست….
Amin96
۲۸ دی ۱۳۹۰سلام به همه. من لیفان 620 دارم و می تونم بگم واقعا ماشین عالی ایه !! من انواع ماشین های ایران خودرو و سایپا رو هم داشتم ولی این از همشون بهتره !! حداقل از ماشین های ایران خودرو مثل انواع پژو و سمند خیلی بهتره ! سایپا که هیچی اصلا پراید همون رتبه باید بمونه ! ولی به نظرم 620 باید در رتبه ی 7 بعد مگان قرار بگیره … این رده بندی که ملاک نیست ! مهم نظر کساییه که ماشین هارو داشتن و می دونن چه جورین ! منم بهتون میگم لیفان 620 واقعا عالبیییه !!
yazdan
۲۹ دی ۱۳۹۰میدانید چراL90 پارس خودرو رده 5 داره چونکه قطعاتش با ربات نصب میشود ولی ایران خودرو این کارو با دست انجام میده
حسین
۲۹ دی ۱۳۹۰دوستان سلام
من می خوام یک ماشین دررنج قیمت زیر 20 میلیون تومن بخرم لطفاٌ راهنمایی کنید بین تندر90 و206 اس دی(v8) کدوم رو انتخاب کنم%
ehsan
۲۹ دی ۱۳۹۰دوست عزیز اول از همه به انتخاب درستت تبریک میگم هردو حرف ندارن پس برو سراغ هر کدوم که بیشتر باهاش لذت میبری
رضا
۳۰ دی ۱۳۹۰از اونته به بعد دیگه قابل تحمل نیست / فکر نمی کردم ریو تا این حد بی کیفیت باشه/ آقا بهترین ماشین زیر 20 میلیون 206 sd / شک نکنید.
ساسان
۲ بهمن ۱۳۹۰من میخواهم ماشین 50میلیونی بگیرم لطفا من را راهنمایی کنید!!! متشکرم!!!!!!!
سامان
۲ بهمن ۱۳۹۰به نظر من بهتر است ماشین مزدا3 جدید بگیرید!!!!
cold boy_555
۴ بهمن ۱۳۹۰به نظرم فعلا اصلا ماشین نگیر که قیمتا افتضاحه!!!!
باید صبر کرد…