چشم اندازهفته نامه

اتحاد رنو-نیسان، پادشاه فروش خودرو در سال 2017

اتحاد رنو-نیسان با پیشی گرفتن از گروه خودروسازی فولکس‌واگن تبدیل به پرفروش‌ترین سازنده خودروهای سواری در سال ۲۰۱۷ شد.


این اتحاد ژاپنی-فرانسوی قادر بوده تا سال پیش را در رتبه اول به خاتمه برساند و البته فروش کلی آن شامل ۱.۰۳ میلیون دستگاه از محصولات میتسوبیشی نیز بوده است. نیسان با فروش ۵.۸۲ میلیون دستگاهی رکورد زده و رنو نیز توانسته ۳.۷۶ میلیون دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد.


این سه برند در مجموع توانسته‌اند ۱۰.۶۱ میلیون دستگاه خودروی سبک بفروشند که فاصله اندکی با فروش کلی ۱۰.۷۴ میلیون دستگاهی گروه فولکس‌واگن داشته است. تویوتا نیز با فروش ۱۰.۲ میلیون دستگاه خودروهای سبک خود در رتبه سوم پرفروش‌ترین خودروساز جهان قرار دارد.


کارلوس گوسن، مدیر ارشد اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی می‌گوید:

با فروش بیش از ۱۰.۶ میلیون دستگاه خودروی سواری و تجاری سبک در سال ۲۰۱۷، ما اولین گروه خودروسازی سال ۲۰۱۷ در جهان شدیم.


او اضافه می‌کند:

این تکامل منعکس کننده عمق محصولات ارائه شده، حضور در بازارهای جهانی و جذابیت تکنولوژیکی محصولات ما می‌باشد.


اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی محصولات خود را در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا و با ۱۰ برند خود می‌فروشد. این برندها شامل رنو، نیسان، میتسوبیشی، داچیا، رنو سامسونگ موتورز، آلپاین، لادا، اینفینیتی، ونوچیا و داتسون می‌باشند.


اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی فروش کلی ۱۰۶۰۸۳۶۶ دستگاهی داشته که سهم رنو از آن ۳۷۶۱۶۳۴ دستگاه یا ۸.۵ درصد بوده و نیسان نیز سهم ۵۸۱۶۲۷۸ دستگاهی از کل فروش را دارد. فروش میتسوبیشی نیز رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده و به ۱۰۳۰۴۵۴ دستگاه رسیده است.


علیرغم رسوایی دیزل گیت به جرات می‌توان گفت گروه فولکس‌واگن یک سال استثنایی را پشت سر گذاشته است. فروش این گروه با افزایش قابل‌توجه ۴.۳ درصدی به رکورد ۱۰.۵۳ میلیون دستگاه رسیده است. این گروه با فروش نزدیک ۱ میلیون دستگاهی در ماه دسامبر عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن رشد ۸.۵ درصدی را نشان داده است.


بله همان‌گونه که می‌بینید میزان فروش گروه فولکس‌واگن بیشتر از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است اما گوسن می‌گوید آمار این گروه شامل کامیون‌های سنگین نیست درحالی‌که آلمانی‌ها فروش اسکانیا و مان را نیز در کل فروش خود اعلام کرده‌اند. این دو برند فروش حدود ۲۰۰ هزار دستگاهی داشته‌اند. در کل گوسن می‌گوید درباره اینکه اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی پرفروش‌ترین خودروساز سال ۲۰۱۷ بوده نباید بحث کرد.


اما در بخش خودروسازان لوکس این مرسدس است که با فروش حدود ۲.۳ میلیون دستگاهی رتبه اول را کسب کرده و پس‌ازآن نیز BMW با فروش ۲.۰۸ میلیون دستگاهی قرار دارد. آئودی نیز با فروش جهانی ۱.۸۷ میلیون دستگاهی رتبه سوم را کسب کرده است.

Audi TT RS vs BMW M2 2017
برای یادآوری باید گفت در سال ۲۰۱۶ سه گروه خودروسازی فولکس‌واگن (فروش ۱۰.۳ میلیون دستگاه)، تویوتا (۱۰.۲ میلیون دستگاه) و رنو-نیسان بدون احتساب میتسوبیشی (فروش ۹.۹۶ میلیون دستگاه) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار داشتند.


صنعت خودرو به منظور رسیدن به مقیاس اقتصادی لازم در حال تلاش برای افزایش میزان فروش است. این امر خودروسازان را قادر می‌سازد هزینه‌های خود را کاهش داده و بتوانند سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه تکنولوژی‌های آینده از جمله خودروهای خودران، الکتریکی و… را انجام دهند.

رویترز گزارش داده که اتحاد رنو-نیسان برنامه‌هایی برای ایجاد مزیت مقیاس اقتصادی لازم داشته و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ صرفه‌جویی خود را دو برابر کرده و به ۱۲ میلیارد دلار برساند. همچنین این گروه خودروسازی تلاش دارد فروش سالانه خود را به ۱۴ میلیون دستگاه افزایش دهد.


تویوتا نیز روش مشابهی را در پیش گرفته و در حال همکاری با مزدا و سوزوکی به منظور اشتراک هزینه‌های توسعه خودروهای الکتریکی و دیگر تکنولوژی‌ها می‌باشد.


البته همه خودروسازان این روش را برای افزایش راندمان و سود خود مناسب نمی‌دانند. برای مثال، جنرال موتورز نتیجه گرفته میزان تولید به این اندازه اهمیت نداشته و همان‌گونه که می‌دانید برندهای خود یعنی اوپل و واکسهال را به پژو-سیتروئن فروخته تا روی تأسیسات پربازده‌تر تمرکز نماید.

کادیلاک
به نظر می‌رسد استراتژی جنرال موتورز جواب داده زیرا این خودروساز از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۷ حاشیه سود ۶.۸ درصدی را گزارش کرده است. این میزان حاشیه سود ۵ درصد بیشتر از نیسان، ۴.۳ درصد بیشتر از میتسوبیشی و ۴.۸ درصد نیز بیشتر از حاشیه سود رنو می‌باشد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2661 ديدگاه)

    بسیار هم عالی
    لیکن برای من تویوتا بزرگترین خودروساز دنیاست چون این دوستان گروه خودروسازی هستن.

    1. #ali.m#

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      همچنین برای من ?
      به نظر من هم تویوتا دست نیافتنی ترین و کار درست ترین خودروسازه .
      ?تویوتا?

      1. sina

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (2661 ديدگاه)

        بابا بزرگ من 40 سال تو جاده سیرجان بندرعباس راننده بوده
        همیشه میگه ماشین سبک تویوتا، ماشین سنگین بنز.بقیه رو بندازه دور :)

        1. #ali.m#

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          ایشون کاملا درست گفته سینا جان ?

        2. (Ali (Chevy nova

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          داش سىنا
          تو دسته ى ماشىنهاى سنگىن ماک ىه وزنه ى سنگىن هست که قابل چشم پوشى نىست دادا
          بارها گفتم
          زمانى که پل طبقاتى صدر تهران رو مىساختن تمام بارهاى فوق سنگىن رو با ماک جابجا مىکردن

        3. sina

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (2661 ديدگاه)

          قطعا همینه علی جان
          من نقل قول کردم صرفا.
          آقاجون ما به ماشین خودش (بنز مایلر 2628) تعصب داره :)

        4. (Ali (Chevy nova

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          مىدونم سىنا جان
          پدر بزرگ شما هم صد البته تجربه هاى داره که امثال من تا 40 سال دىگه بهش نمىرسىم
          البته اگه کسى به ماشىنش تعصب داشته باشه رو من خوب درک مىکنم دادا
          راستى تبرىک به رفقاى ژاپنى باز هم بگم براى اىن خبر

        5. sina

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (2661 ديدگاه)

          ارادت رفیقم :)

    2. شاهين

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      رنو-نیسان-اینفینیتی-میتسوبیشی،اصغر ،اکبر…همه با هم جمع شدن فامیلاشونم جمع کردن انگار هنر کردن.اگه راست میگین مثل تویوتا یا فولکس یه نفره بیاین تو زمین

      1. عارف

        ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (7 ديدگاه)

        شما یه سرچ تو گوگل بزن ببین همون تویوتا چندتا اصغر و اکبر زیر مجموعه اش هستن

        1. sina

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (2661 ديدگاه)

          تویوتا زیر مجموعه ای که از جای دیگه خریداری شده باشه نداره.
          لکسس رو خودش ساخته بعنوان برندلوکسش.
          سایون مال خودش بود که ادغامش کرد تو خودش.
          دایهاتسو هم که اصن رقمی نیست تولیداتش .

  2. حسن

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2089 ديدگاه)

    خیلی قشنگ گروه رنو نیسان را با نام هر برند توضیح دادی در مورد گروه فولکس واگن هم کامل باید همین جور توضیح میدادی هر چند معلومه تویوتا توبازار فروش بی رقیبه.

  3. مهدی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    واقعیت اینه که تویوتا دیگه پیشتاز تولید خودروی اقتصادی نیست رقبایی مثل فولکس رنو نبسان داچیای جوان و خطرناک در کنار کره ای ها آروم اروم فلسفه جدید تولید دارن دیکته میکنند

    1. Ali

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (262 ديدگاه)

      اتفاقا برعکس. تویوتا پیشتاز تولید خودوری اقتصادی است. بزرگترین برند خودروسازی همچنان تویوتاست با فاصله زیاد نسبت به رقبا و حالا حالا ها کسی بهش نزدیک هم نمیتونه بشه. 8.6 میلیون خودرو در 2017 فروخته در حالیکه بعدش فولکس با 6.7 میلیونه. این گروه ها خودشدنو کشتن با 7 تا 8تا برند و اتحاد تشکیل دادن و از این جور چیزا تازه یه ذره ناچیز تونستن بیشتر از گروه تویوتا بیشتر بفروشن. این عظمت تویوتاست به خدا. اون لکسوسشم که حقیقتا خود تویوتاست و خودش به وجود اوردتش. تویوتا کافیه فقط یه خودروسازی کوچیک رو زیر مجموعه خودش کنه یا باهاش اتحاد داشته باشه. مثلا مزدا با 1.5 میلیون فروش. اونوقت دوباره باز کسی حرفی برای گفتن نداره تا دوباره 7تا 8تا برند دیگه رو هم زیرمجموعه خودشون کنن. ولی بهشخصه تویوتا رو همینجوری بیشتر دوست دارم. با اقتدار تنها با یکی دو تا زیرمجموعه اونم متولد شده خودش در بین این سه تا هستش. راستی خوب میتسوبیشی رو هم گرفتن این رنو نیسان ها . اگه نبود که حرفی برای گفتن نداشتن. برن دلشون خوش باشه به بزرگترین. هنر کردن واقعا! به نظرم اون چیزی که ارزش داره فروش برنده نه گروه. که به دو دسته لوکس و غیر لوکس تقسیم بشه. که تویوتا تو مجموع و تو غیر لوکس ها و بنز تو لوکس ها اولن.

      1. رضا

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (7 ديدگاه)

        باسلام.باحرف علی آقاکاملاموافقم وحق مطلب روکاملادرست اداکردن

      2. مهدی

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1327 ديدگاه)

        تویوتا بیشتر فروشش تو امریکاست و تو اروپا حرفی برای گفتن نداره چون اروپایی ها استاد ساخت خودرو کم مصرف کاربردی با دوام و زیبا هستن مثل فولمس گلف بی نظیر

        1. Ali

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (262 ديدگاه)

          تویوتا امپراطوری خودروسازی دنیاست. هم تو فروش و هم تو پراکندگی تو نقاط مختلف دنیا. چند وقت پیش نقشه ی جهان رو گذاشته بود پدال و خودروسازی که تو هر کشور دنیا بیشترین میزان فروش رو داره مشخص کرده بود.تویوتا اکثر جاهای دنیا رو گرفته بود. آمریکا و آسیا و آفریقا و دو سه تا کشور اروپا هم بودن. دوست عزیز تویوتا 8.6 میلیون خودرو فروخته که حدود 2 میلیونش واسه آمریکاست. یعنی فرض هم بگیریم کل بازار آمریکا رو هم از دست بده و حتی یه دونه ماشین هم نفروشه تو آمریکا تازه با فولکس فروشش یکی میشه. حالا فهمیدی حرفت بی اساس و پایست و تویوتا تو همه جای دنیا فروشش بالاست و وابسته به آمریکا نیست؟ ضمنا جوک قشنگی گفتیو اتفاقا این ژاپنی ها هستن که استاد ساخت خودروی اقتصادی و کم مصرف و با دوام هستن. راستی این فولکسه که فقط تو اروپا حرف برای گفتن داره و اگه چند تا کشور اروپایی رو از دست بده باید با یک میلیونی ها رقابت کنه نه با بزرگ ترین ها. تازه همونشم واسه تعصب اروپایی ها رو برندهای خودشون و مالیات زیاد اتحادیه اروپا واسه ماشینای غیر اروپایی است.

  4. حمید فورد

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (78 ديدگاه)

    رنو پادشاه فروش!!! این یعنی اینکه همه جای دنیا مثل ایران ادم های شوت زیاد داره که رنو سوارن…

    1. الف.ی

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      شما داداش چند چندی؟
      کلا 20 تا کامنت گذاشتی هر چی ازت خوندم ببخشیدا به قول انگلیسی ها nonsense بودن
      یعنی واقعا به نظرت همه دنیا شوتن؟
      من دیگه حرفی ندارم
      انگا آخرین بررسی رنویی که خوندی مال رنو 5 PK بوده
      نظرات مریخی

      1. حمید فورد

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (78 ديدگاه)

        داداش الف ی با داشتن هزار کامنت.نظرمه دیگه چ کنم اتفاقا فرانسه دوتا ماشین خوب داشته باشه در طول تاریخ یکیش حتما رنوpk5بوده.به نظم هر کی ماشین فرانسویی سوارشه مضحکه میدونم فهمش برات سخته

        1. (Ali (Chevy nova

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          البته رنو pk با رنو 5 ىه فرق اساسى داشت
          رنو پى کى موتور و گىربکس پراىد روش بود اما رنو 5 موتور و گىربکسش براى خوده رنو بود

        2. ARIAN

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (11 ديدگاه)

          هرکی فرانسوی سوار شه مضحکه!؟ یا خدا?
          تازه به بهونه اینکه نظرمه میگه همه رنو سوارا شوتن.
          نظرته باشه ولی این حرف توهینه

        3. الف.ی

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (1765 ديدگاه)

          داداش ناراحت نشو یکم لحنم بد بود ببخشید
          تعداد کامنت های من هم خیلی زیاد نیست من سومین سالم که پدال رو چک میکنم داره این روزا به آخر میرسه با یه حساب سرانگشتی میشه دید میانگین روزی نه دهم کامنت گذاشتم که فکر نمیکنم زیاد باشه
          ولی اینکه فهمش برام سخته رو واقعا راست میگی چون حقیقتا نمیتونم بفهمم که برای چی هر کسی فرانسوی سوار شه مضحکه
          ?????

      2. Amir

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (173 ديدگاه)

        من نمیدونم چرا تا یه شرکت خودروسازی پیشرفت میکنه خیلیا بر علیهش میشن ؟؟!

    2. شاهين

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      حالا این بنده خداهایی که تو ایران رنو میخرن قشر ضعیف و متوسطن ولی اونایی که تو اروپا میخرن خدایی شوتن راست میگی

      1. حمید فورد

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (78 ديدگاه)

        قشر ضیعیف میره رنو میخره تالیسمان و کولیوس و… اینا قیمتش چند ؟؟؟

  5. me84

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    من روش جنرال موتورز رو بیشتر قبول دارم. حاشیه سود 6.8 درصدی جنرال موتورز از مجموع سود رنو و نیسان و میتسو (6.3 درصد) بیشتره. این یعنی استراتژی درست.
    اما در کل صنعت خودرو با توجه به اینکه خیلی سرمایه بره و خیلی هزینه های زیادی داره و دائم باید خودشو آپدیت کنه و هزینه های تحقیق و توسعه و تبلیغات خیلی بالایی داره، سود خیلی کمی داره. کلا 6.8 درصد برای شرکتی مثل جنرال موتورز. این سود رو مقایسه کنید با سود حدود 71 درصدی مایکروسافت. درصورتی مایکروسافت نسبت به جنرال موتورز هزینه هاش بمراتب کمتره. یا شرکتی مثل کوکا کولا که حاشیه سود 45 درصدی داره. اصلا قابل مقایسه با خودروسازی نیستن.

    1. (Ali (Chevy nova

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      Me84
      داداش منم با شما موافقم
      جنرال موتورز الان بىشتر روى سود تمرکز کرده تا فروش بالا و خود متن هم اشاره کرده به اىن موضوع که خوب جواب هم داده

    2. ونوم اف ۵

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اقا در تایید حرفات بگم بعضی از کارشناسا میگفتن یکی از مشکلات جنرال موتورز تا ۲۰۰۹ که شدیدا ازار دهنده شده بود زیر مجموعه های زیادش بود که تقریبا ۱۴ شرکت شده بود و هزینه زیادی صرف رسیدگی به امورش میشد شرکتهایی که تقریبا موازی کاری میکردن ولی الان ماشالله سود دهی رفته بالا و شرکت سرمایه لازم برای اپدیت محصولات و بالا بردن تولید رو داره

      1. (Ali (Chevy nova

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (7385 ديدگاه)

        ونوم جان درسته
        جنرال موتورز زىر مجموعه هاى بسىار زىادى داره ولى خىلىهاشون رو ىا فروخته ىا در بقىه زىرمجموعه هاش ادغام کرده

        1. ونوم اف ۵

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          بله علی جون درست میگی منظورم ساترن و ایسوزو و اپل و واکسهال و هولدن و ساب و … بود فقط ایشالله الدزموبیل و پونتیاک و سلطان شاسی بلند هامر برگردن

  6. Archi KHAN

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    در کل گوسن می‌گوید درباره اینکه اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی پرفروش‌ترین خودروساز سال 2017 بوده نباید بحث کرد !!؟!

    – مثل اینکه ایشونم یه چیزی اند تو مایه های فرماندار گلپایگان اصفهان ن ن

    1. حمید فورد

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (78 ديدگاه)

      نه حاجی طرفدارای دواتیشه ای فرانسه زیاده خوشم اومد اقا ارمین شما باید از نزدیک ببینیم اون موقع فرق توهین و نظر رو میفهمی.اقاااایه کلام فرانسه باس بره شکلات و لباس زیر تولید کنه نه خودرو

      1. ARIAN

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (11 ديدگاه)

        فکر کنم اسمم آریان باشه نه آرمین.
        من اصن از ماشینای فرانسوی طرفداری نکردم. شما اول کامتنو یا لااقل اسم طرفو درست بخون بعد جواب بده. اگه من به شما بگم خیلی شوتی و ناراحت نشدی قبول میکنم حرفتون توهین نبود.

      2. Amir

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (173 ديدگاه)

        این فتوا رو شما خودتون تنهایی صادر کردید ایا؟؟!!!!!

      3. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        حمید فورد جان ،الان مثلا تریپ ((من خیلی منتقده و روشنفکرم)) برداشتین؟؟؟
        با این دست کامنت هایی که تا حالا از من شما دیدم راه به جایی نمیبرید.
        منم اون اوایل و حتی اواسط خیلی کامنت هایی جالبی نمیزاشتم.و بعضا رو مخ بود.((البته هنوزم گاهی اوقات رو مخ هستم😄))
        به خاطر همینه که میگم راه به جایی…………
        ارادت..

  7. Landscape

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    باز دو تا آدم گل اومدن نظر دادن درباره فرانسه و ماشینای فرانسوی
    نظر شما فقط باعث دلگرمی ما میشه پس تا میتونید نظریات خود را در سایت پدال منتشر کنید که خیلی استقبال می کنیم بدوید نظریات کارشناسیتون رو به اشتراک بزارید???????

  8. Mohamad

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    بنظر من گروه خودروسازی و اتحاد و این صحبتا نباید وارد رنگینک فروش بشه. اخه سه تا شرکت متحد شدن فروششونو جمع زدن این دیگه آخرشه بابا هنر کردید! یا فولکس واگن هم که یه پنجاه تا زیر مجموعه داره، ریز و درشت را قاطی میکنه آمار میده
    تویوتا حتی فروش هینو موتورز رو به آمار کلی خودش اضافه نکرده / خودشه و لکسس تک و تنها
    خواهشا این رنکینگ را تحت برند خودروسازی منتشر کنید نه مجموعه و اتحاد!

  9. achtung

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (423 ديدگاه)

    مهم نسبت سود به سرمایست نه تعداد محصول هر شرکتی میتونه مثل تویوتا با کاهش سود تولید محصولات ضعیفش رو بالا ببره

    1. Mohamad

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      عزیز دل همواره این کامنتهای پر بارت کل صنعت خودروسازی رو شرمنده خودش کرده. اگه نسبت سود به سرمایه نزد شما اهمیت ویژه ای داره چرا وقتتو بیخود هدر میدی حمایتتو بزار روی خودروسازان وطنی و چینی…
      راستی اظهار فضلتون راجبه تویوتا و ضعیف بودن و این صحبتا هم نشان از سوختن داره :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا