مأموریت شکستن رکورد سرعت! (قسمت دوم: کابوی)
جان هنسی در برابر ولفگانگ دورهایمر (قسمت دوم)
گفتوگوی تاپ گیر با مغز متفکرهای 483 کیلومتر در ساعتی...
دستیابی به سرعت 483 کیلومتر در ساعت (300 مایل بر ساعت) با یک خودروی جادهای! چه چالشهایی وجود دارند؟ آیا دستیابی به این سرعت ممکن است؟ سریعترین خودروی جادهای دنیا در حال حاضر کونیگ زگ آگرا RS است که رکورد آن همین چند هفته پیش به دست آمده است. واضح است که حتی افزودن 1 کیلومتر در ساعتی به سرعت خودروها بسیار سخت بوده بنابراین آیا نسل جدید هایپرکارهای شاخص جهان یعنی بوگاتی شیرون و هنسی ونوم F5 خواهند توانست رکورد بهتری را به ثبت برسانند؟
در سرعت 483 کیلومتر در ساعت طی کردن 100 متر تنها 0.746 ثانیه طول خواهد کشید. اگر این کار در یک استادیوم صورت گیرد شما به سختی خواهید توانست سر خود را برگردانید. با ولفگانگ دورهایمر (مدیرعامل اسبق بوگاتی) و جان هنسی (مؤسس هنسی) گفتوگوی مفصلی درباره موضوعات جذاب و روز دنیای خودرو ترتیب دادهایم که خواندن آن را به شما عزیزان توصیه میکنیم! با ما همراه باشید...
خب حالا بخش دوم گفتوگوی مفصل خود را با جان هنسی، سازنده خودروی ونوم GT و جانشین برحق آن ونوم F5 با قدرت 1600 اسب بخاری ادامه میدهیم.
- خب جان شما درباره چالشهای اصلی سرعتهای بسیار بالای خودروهای جادهای چه نظری دارید؟
اول از همه اینکه باید لاستیکها را در نظر گرفت اما من درباره آن خیلی نگران نیستم زیرا وزن خودرو کمتر از 1400 کیلوگرم بوده بنابراین تمرکز شدیدی روی لاستیکها ندارم؛ بنابراین برای ما آئرودینامیک مهمتر است. زمانی که ما با ونوم GT به سرعت 434.5 کیلومتر در ساعت دست یافتیم ضریب درگ برابر با 0.44 و همانند یک پیکاپ تراک کوچک بود.
اگر میخواستیم با آن ضریب درگ به سرعت 483 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم نیازمند 2500 اسب بخار بودیم. هدف خودروی جدید ما دستیابی به ضریب زیر 0.4 بود اما در واقع به عددی بهتر از آن دست یافتیم.
کوچکترین جزئیات تفاوتهای بزرگی در دستیابی به سرعتهای بالا دارند. ما در ونوم طراحیهای بسیار زیادی را برای دیفیوزر عقب در نظر گرفتیم و این دیفیوزرها هرکدام اثرات چشمگیری داشتند به گونهای که توازن آئرودینامیکی را تغییر داده و گرمای زیادی را روی لاستیکها ایجاد میکردند.
- آیا از شبیهسازیهای رایانهای استفاده کردهاید؟
بله. رایانهها بسیار خوب هستند. 9 سال پیش زمانی که ما برای اولین بار محاسبات دینامیک سیال رایانهای را روی ونوم GT انجام دادیم گفته شد این خودرو با 1200 اسب بخار میتواند به سرعت 437.7 کیلومتر در ساعت دست یابد و زمانی که به سرعت 434.5 کیلومتر در ساعت رسیدیم خودرو هنوز در حال شتاب گرفتن بود. هماکنون شبیهسازیها بسیار دقیقتر بوده اما برای هر چیزی که ما میدانیم، 10 برابر تلاش میکنیم.
- درباره پیشرانه برای خودروی جدید هم بگویید...
این پیشرانه دارای دو توربو میباشد. جوانترین پسر من گفت چرا چهار توربو روی آن نمیگذارید؟ خب ما توانستیم اما کمی پیچیدهتر شد و من سادهسازی را دوست دارم.
- قدرت این پیشرانه چقدر خواهد بود؟
محاسبات میگوید حدود 1530 تا 1550 اسب بخار برای رسیدن به سرعت 483 کیلومتر در ساعت نیاز است. با وجود کونیگ زگ رگرا و بوگاتی شیرون که قدرت حدود 1500 اسب بخاری دارند من دوست دارم کمی قدرت بیشتری داشته باشیم.
- به نظر میرسد شما قویاً معتقد هستید میتوان به سرعت 483 کیلومتر در ساعت یافت.
بله معتقدم؛ و مطمئن هستم بوگاتی هم میتواند. آنها چالشهای متفاوتی دارند اما من فکر میکنم خودروی من توانایی دست یافتن به سرعت 500 کیلومتر در ساعت را هم دارد.
- 500 کیلومتر در ساعت؟ واقعاً؟
500 یک عدد دیوانه کننده است. من فعلاً در حال تلاش برای رسیدن به سرعت 483 کیلومتر در ساعت هستم. نمیدانم چه میزان اسب بخار نیاز داریم اما برای رسیدن به سرعت 500 کیلومتر در ساعت نیازمند 2 هزار اسب بخار هستیم.
- کجا میتوانید به این سرعت برسید؟
شاید مجبور باشیم روانه بونویل شویم اما آنجا هم چالشهای خودش را دارد زیرا خودرو در روی نمک و آب و هوایی عجیب حرکت کرده و میتواند در سرعتهای بسیار بالا هم اسپین بزند. مسیر تست ناسا طول کافی ندارد. وقتی با سرعت 434.5 کیلومتر در ساعت حرکت کردیم شتاب گیری 3.8 و ترمز نیز 1.2 کیلومتر را طلب کرد. جادههای بسته شده بسیار خطرناک هستند زیرا کوچکترین ناهمواری در این سرعتها میتواند ترسناک باشد.
- رقیب داشتن برای شما چقدر مهم است؟
اگر برویم و یک رکورد ثبت کنیم بسیار جذاب است اما نه به اندازه جذابیتی که رقیب داشته باشید. پس از آن است که میتوانیم درباره کلوب 483 کیلومتر در ساعتیها صحبت کنیم و این جذاب است. سه تا پنج سال آینده هیجانانگیز خواهد بود. شنیدهام که بوگاتی به دنبال ثبت سرعت بالاتر با شیرون در تابستان سال آینده است که طبق پیشبینی من رکورد 434.5 کیلومتر در ساعت ما را خواهد شکست.
آیا ما سال آینده به سرعت 483 کیلومتر در ساعت خواهیم رسید؟ نه. ما زمانی که آماده باشیم این کار را انجام خواهیم داد و اگر بوگاتی اول کار را شروع کند خب ما به آنها تبریک خواهیم گفت. انجام چنین کار سخت است. اگر آنها قبل از ما به سرعت 483 کیلومتر در ساعت برسند اما بازی را در 500 کیلومتر در ساعت به پایان خواهیم رساند.
- خب پایان این بازی کجا خواهد بود؟
آیا میپرسید امکان وجود کلوپ 644 کیلومتر در ساعتیها وجود دارد؟ نه. حداقل برای 25 سال آینده چنین چیزی نخواهد بود. من به تاریخ سرعتهای 322 کیلومتر در ساعت نگاه میکردم و شاهد پورشه 959 و فراری F40 و سپس روف بودم. هماکنون هر خودرویی میتواند به آن سرعت برسد؛ بنابراین سرعت 483 کیلومتر در ساعت همانند قله اورست است.
من مطمئن هستم پروژه Merc یک دور پیست نوربرگ رینگ را در 6 دقیقه و 30 ثانیه طی خواهد کرد و مردم درباره آن سخنان بیموردی همچون استفاده از لاستیکهای غیرقانونی خواهند زد اما به همین دلیل است که من vmax را دوست دارم. هیچ تردیدی را نمیتوان به vmax وارد ساخت.
من نمیخواهم در نوربرگ رینگ سریعترین باشم. من تنها میخواهم سریعترین مطلق باشم. این برای من و مشتریان اهمیت دارد. خب شیرون در طرف دیگر بوده و من انتظار دارم مک لارن BP23 نیز سریع حرکت کند اما نمیخواهم با اینها مسابقه دهم، میخواهم آنها را خرد کنم. میخواهم سریعترین مطلق باشم.
- در پایان ما از رئیس کمپانی کونیگ زگ آقای کریستین ون کونیگ زگ درباره رسیدن به سرعت 483 کیلومتر در ساعت نیز پرسیدیم...
- کریستین وقتی که ما سال پیش رگرا را راندیم شما گفتید سرعت 402 کیلومتر در ساعت به حد کافی سریع است!
این سرعت برای اکثر افراد به حد کافی سریع است. بحث ما چگونگی، ایمن بودن و ارزش عاطفی رسیدن به این سرعت است. این فاکتورها اهمیت دارند. با این وجود آگرا RS به سرعت 434.5 کیلومتر در ساعت دست مییابد.
- آیا این موضوع برای مشتریان شما اهمیت دارد؟
برای برخی از آنها بله. ما مایه دردسر نمیشویم اما مشتریان ما را به زحمت انداخته و ما آنها را حمایت خواهیم کرد. البته این موضوعی بیربط و نامفهوم است زیرا اینها خودروهای جادهای هستند نه درگ استر.
مأموریت شکستن رکورد سرعت! (قسمت اول: شوالیه)
منبع: topgear