بوگاتی شیرون در برابر هنسی ونوم F5
جان هنسی در برابر ولفگانگ دورهایمر (قسمت دوم)
گفتوگوی تاپ گیر با مغز متفکرهای ۴۸۳ کیلومتر در ساعتی…
دستیابی به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) با یک خودروی جادهای! چه چالشهایی وجود دارند؟ آیا دستیابی به این سرعت ممکن است؟ سریعترین خودروی جادهای دنیا در حال حاضر کونیگ زگ آگرا RS است که رکورد آن همین چند هفته پیش به دست آمده است. واضح است که حتی افزودن ۱ کیلومتر در ساعتی به سرعت خودروها بسیار سخت بوده بنابراین آیا نسل جدید هایپرکارهای شاخص جهان یعنی بوگاتی شیرون و هنسی ونوم F5 خواهند توانست رکورد بهتری را به ثبت برسانند؟
در سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت طی کردن ۱۰۰ متر تنها ۰.۷۴۶ ثانیه طول خواهد کشید. اگر این کار در یک استادیوم صورت گیرد شما به سختی خواهید توانست سر خود را برگردانید. با ولفگانگ دورهایمر (مدیرعامل اسبق بوگاتی) و جان هنسی (مؤسس هنسی) گفتوگوی مفصلی درباره موضوعات جذاب و روز دنیای خودرو ترتیب دادهایم که خواندن آن را به شما عزیزان توصیه میکنیم! با ما همراه باشید…
خب حالا بخش دوم گفتوگوی مفصل خود را با جان هنسی، سازنده خودروی ونوم GT و جانشین برحق آن ونوم F5 با قدرت ۱۶۰۰ اسب بخاری ادامه میدهیم.
- خب جان شما درباره چالشهای اصلی سرعتهای بسیار بالای خودروهای جادهای چه نظری دارید؟
اول از همه اینکه باید لاستیکها را در نظر گرفت اما من درباره آن خیلی نگران نیستم زیرا وزن خودرو کمتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم بوده بنابراین تمرکز شدیدی روی لاستیکها ندارم؛ بنابراین برای ما آئرودینامیک مهمتر است. زمانی که ما با ونوم GT به سرعت ۴۳۴.۵ کیلومتر در ساعت دست یافتیم ضریب درگ برابر با ۰.۴۴ و همانند یک پیکاپ تراک کوچک بود.
اگر میخواستیم با آن ضریب درگ به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم نیازمند ۲۵۰۰ اسب بخار بودیم. هدف خودروی جدید ما دستیابی به ضریب زیر ۰.۴ بود اما در واقع به عددی بهتر از آن دست یافتیم.
کوچکترین جزئیات تفاوتهای بزرگی در دستیابی به سرعتهای بالا دارند. ما در ونوم طراحیهای بسیار زیادی را برای دیفیوزر عقب در نظر گرفتیم و این دیفیوزرها هرکدام اثرات چشمگیری داشتند به گونهای که توازن آئرودینامیکی را تغییر داده و گرمای زیادی را روی لاستیکها ایجاد میکردند.
- آیا از شبیهسازیهای رایانهای استفاده کردهاید؟
بله. رایانهها بسیار خوب هستند. ۹ سال پیش زمانی که ما برای اولین بار محاسبات دینامیک سیال رایانهای را روی ونوم GT انجام دادیم گفته شد این خودرو با ۱۲۰۰ اسب بخار میتواند به سرعت ۴۳۷.۷ کیلومتر در ساعت دست یابد و زمانی که به سرعت ۴۳۴.۵ کیلومتر در ساعت رسیدیم خودرو هنوز در حال شتاب گرفتن بود. هماکنون شبیهسازیها بسیار دقیقتر بوده اما برای هر چیزی که ما میدانیم، ۱۰ برابر تلاش میکنیم.
- درباره پیشرانه برای خودروی جدید هم بگویید…
این پیشرانه دارای دو توربو میباشد. جوانترین پسر من گفت چرا چهار توربو روی آن نمیگذارید؟ خب ما توانستیم اما کمی پیچیدهتر شد و من سادهسازی را دوست دارم.
- قدرت این پیشرانه چقدر خواهد بود؟
محاسبات میگوید حدود ۱۵۳۰ تا ۱۵۵۰ اسب بخار برای رسیدن به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت نیاز است. با وجود کونیگ زگ رگرا و بوگاتی شیرون که قدرت حدود ۱۵۰۰ اسب بخاری دارند من دوست دارم کمی قدرت بیشتری داشته باشیم.
- به نظر میرسد شما قویاً معتقد هستید میتوان به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت یافت.
بله معتقدم؛ و مطمئن هستم بوگاتی هم میتواند. آنها چالشهای متفاوتی دارند اما من فکر میکنم خودروی من توانایی دست یافتن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد.
- ۵۰۰ کیلومتر در ساعت؟ واقعاً؟
۵۰۰ یک عدد دیوانه کننده است. من فعلاً در حال تلاش برای رسیدن به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت هستم. نمیدانم چه میزان اسب بخار نیاز داریم اما برای رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت نیازمند ۲ هزار اسب بخار هستیم.
- کجا میتوانید به این سرعت برسید؟
شاید مجبور باشیم روانه بونویل شویم اما آنجا هم چالشهای خودش را دارد زیرا خودرو در روی نمک و آب و هوایی عجیب حرکت کرده و میتواند در سرعتهای بسیار بالا هم اسپین بزند. مسیر تست ناسا طول کافی ندارد. وقتی با سرعت ۴۳۴.۵ کیلومتر در ساعت حرکت کردیم شتاب گیری ۳.۸ و ترمز نیز ۱.۲ کیلومتر را طلب کرد. جادههای بسته شده بسیار خطرناک هستند زیرا کوچکترین ناهمواری در این سرعتها میتواند ترسناک باشد.
- رقیب داشتن برای شما چقدر مهم است؟
اگر برویم و یک رکورد ثبت کنیم بسیار جذاب است اما نه به اندازه جذابیتی که رقیب داشته باشید. پس از آن است که میتوانیم درباره کلوب ۴۸۳ کیلومتر در ساعتیها صحبت کنیم و این جذاب است. سه تا پنج سال آینده هیجانانگیز خواهد بود. شنیدهام که بوگاتی به دنبال ثبت سرعت بالاتر با شیرون در تابستان سال آینده است که طبق پیشبینی من رکورد ۴۳۴.۵ کیلومتر در ساعت ما را خواهد شکست.
آیا ما سال آینده به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت خواهیم رسید؟ نه. ما زمانی که آماده باشیم این کار را انجام خواهیم داد و اگر بوگاتی اول کار را شروع کند خب ما به آنها تبریک خواهیم گفت. انجام چنین کار سخت است. اگر آنها قبل از ما به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت برسند اما بازی را در ۵۰۰ کیلومتر در ساعت به پایان خواهیم رساند.
- خب پایان این بازی کجا خواهد بود؟
آیا میپرسید امکان وجود کلوپ ۶۴۴ کیلومتر در ساعتیها وجود دارد؟ نه. حداقل برای ۲۵ سال آینده چنین چیزی نخواهد بود. من به تاریخ سرعتهای ۳۲۲ کیلومتر در ساعت نگاه میکردم و شاهد پورشه ۹۵۹ و فراری F40 و سپس روف بودم. هماکنون هر خودرویی میتواند به آن سرعت برسد؛ بنابراین سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت همانند قله اورست است.
من مطمئن هستم پروژه Merc یک دور پیست نوربرگ رینگ را در ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی خواهد کرد و مردم درباره آن سخنان بیموردی همچون استفاده از لاستیکهای غیرقانونی خواهند زد اما به همین دلیل است که من vmax را دوست دارم. هیچ تردیدی را نمیتوان به vmax وارد ساخت.
من نمیخواهم در نوربرگ رینگ سریعترین باشم. من تنها میخواهم سریعترین مطلق باشم. این برای من و مشتریان اهمیت دارد. خب شیرون در طرف دیگر بوده و من انتظار دارم مک لارن BP23 نیز سریع حرکت کند اما نمیخواهم با اینها مسابقه دهم، میخواهم آنها را خرد کنم. میخواهم سریعترین مطلق باشم.
- در پایان ما از رئیس کمپانی کونیگ زگ آقای کریستین ون کونیگ زگ درباره رسیدن به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت نیز پرسیدیم…
- کریستین وقتی که ما سال پیش رگرا را راندیم شما گفتید سرعت ۴۰۲ کیلومتر در ساعت به حد کافی سریع است!
این سرعت برای اکثر افراد به حد کافی سریع است. بحث ما چگونگی، ایمن بودن و ارزش عاطفی رسیدن به این سرعت است. این فاکتورها اهمیت دارند. با این وجود آگرا RS به سرعت ۴۳۴.۵ کیلومتر در ساعت دست مییابد.
- آیا این موضوع برای مشتریان شما اهمیت دارد؟
برای برخی از آنها بله. ما مایه دردسر نمیشویم اما مشتریان ما را به زحمت انداخته و ما آنها را حمایت خواهیم کرد. البته این موضوعی بیربط و نامفهوم است زیرا اینها خودروهای جادهای هستند نه درگ استر.
مأموریت شکستن رکورد سرعت! (قسمت اول: شوالیه)
منبع: topgear
shirko.mercedesbenz
۲۴ آذر ۱۳۹۶رقابتی نفس گیر و سالم
PaRHaM
۲۴ آذر ۱۳۹۶دقیقا
همه از رقابت لذت میبرن
خودشون هم میگن??
.
.
.
جوانترین پسر من گفت چرا چهار توربو روی آن نمیگذارید؟ خب ما توانستیم اما کمی پیچیدهتر شد و من سادهسازی را دوست دارم.
.
.
آیا ما سال آینده به سرعت 483 کیلومتر در ساعت خواهیم رسید؟ نه. ما زمانی که آماده باشیم این کار را انجام خواهیم داد و اگر بوگاتی اول کار را شروع کند خب ما به آنها تبریک خواهیم گفت. انجام چنین کار سخت است. اگر آنها قبل از ما به سرعت 483 کیلومتر در ساعت برسند اما بازی را در 500 کیلومتر در ساعت به پایان خواهیم رساند.
.
.
آیا میپرسید امکان وجود کلوپ 644 کیلومتر در ساعتیها وجود دارد؟ نه. حداقل برای 25 سال آینده چنین چیزی نخواهد بود. من به تاریخ سرعتهای 322 کیلومتر در ساعت نگاه میکردم و شاهد پورشه 959 و فراری F40 و سپس روف بودم. هماکنون هر خودرویی میتواند به آن سرعت برسد؛ بنابراین سرعت 483 کیلومتر در ساعت همانند قله اورست است.
.
.
من نمیخواهم در نوربرگ رینگ سریعترین باشم. من تنها میخواهم سریعترین مطلق باشم. این برای من و مشتریان اهمیت دارد. خب شیرون در طرف دیگر بوده و من انتظار دارم مک لارن BP23 نیز سریع حرکت کند اما نمیخواهم با اینها مسابقه دهم، میخواهم آنها را خرد کنم. میخواهم سریعترین مطلق باشم.
.
.
.
واقعا اخلاقیات جان هنسی یکی از شاهکار ترین اخلاقیاتیه ک دیدم
واقعا دیدن کارهاش
شنیدن صحبت هاش
طرز فکرش
برام قابل احترام و دوست داشتنیه ??❤
واقعا عاشق کارشه ❤
پیشنهاد میدم اگه تونستید یکم در موردش مطالعه کنید
فرد جالبی هستن?
الف.ی
۲۴ آذر ۱۳۹۶هنسی خیلی زیبا طراحی شده
shirko.mercedesbenz
۲۴ آذر ۱۳۹۶زیباست ولی کمی با چاشنی فراری
Hemichan
۲۴ آذر ۱۳۹۶عالی بود
” زمانی که به سرعت 434.5 کیلومتر در ساعت رسیدیم خودرو هنوز در حال شتاب گرفتن بود.”
همه ی اینها تو 3.8 کیلومتر مسافت
“وقتی با سرعت 434.5 کیلومتر در ساعت حرکت کردیم شتاب گیری 3.8 و ترمز نیز 1.2 کیلومتر را طلب کرد.”
“این پیشرانه دارای دو توربو میباشد. جوانترین پسر من گفت چرا چهار توربو روی آن نمیگذارید؟ خب ما توانستیم اما کمی پیچیدهتر شد و من سادهسازی را دوست دارم.”
ونوم اف ۵
۲۴ آذر ۱۳۹۶واقعا علم انتها نداره یه زمانی تو دهه ی هفتاد سوپر اسپرتهای فراری و لامبو صفر تا صد رو نزدیک ۶ تا هفت ثانیه و یا حداکثر سرعت ۲۷۰ داشتن ولی الان ماشین های اسپرت معمولی به راحتی به این سرعت و شتاب میرسن
Aminspoort
۲۴ آذر ۱۳۹۶به غیر از شیرون با هرکدوم از این خودروها چه هنسی و چه کونیگ زگ تاپ اسپید بری دیگه بار دومی در کار نخواهد بود، این حرفا هم واسه اینه که جَو درست کنن تا سر زبونا بیفتن،خودروهایی که اینا تولید میکنن واسه خاک خوردن تو پارکینگ خوبه چون حتی نمیشه ازشون واسه رانندگی شهری استفاده کرد! یه بار شد ماشیناشون توسط مجلهای های بزرگ خودرویی دنیا تست بشه تا ببینن غیر از جو دادن چیز دیگه ای هم بلدن آقای کونیگ زگ و هنسی؟! در آخر هم خطاب به آقای هنسی باید گفت شما اگه رکورد بزن بودی رکورد قبلیتو ثبت میکردی نه اینکه از پله اول خیز برداری واسه پله دهم!!! اون ویرون بود ۱۳ سال طول کشید تا کونیگ زگ با هزار جور تیونینگ رو موتور ۸ سیلندرش بتونه رکوردشو بزنه،بعد از شیرون هم فقط خود بوگاتی میتونه رکوردو ارتقا بده اونم با شیرون سوپراسپرت.
ایمان
۲۴ آذر ۱۳۹۶جان هنسی خیلی با اطمینان صحبت میکنه و احتمالاً ونوم F5 میتونه به رکورد دلخواهش برسه (بالای ۴۸۰ کیلومتر)
Mahdi Venom Demon
۲۴ آذر ۱۳۹۶خوشم از شخصیتش اومد
ادم جالبیه و اخلاق و رفتارش خوبه
مثل اون جمله که درباره اگرا گفت: کونیگ زگ ما را نابود کرد اما ما با ونوم اف ۵ پیروز می شویم
Khosrow
۲۴ آذر ۱۳۹۶من نمیخواهم در نوربرگ رینگ سریعترین باشم. من تنها میخواهم سریعترین مطلق باشم / قطعا لذت سریع بودن با پرفورمنس بالا در نوربرگ رینگ وصف نشدنیه تا رفتن یه مسیر مستقیم با 500 کیلومتر /تجربه ی یکی دوبارش خوبه ولی تو نوربرگ میزارم رو —ری پیت— تا همیشه ..
Hamid.Hellcat
۲۴ آذر ۱۳۹۶به نظر من ارزش کار بوگاتی خیلی بیشتر از رقباش هست. چون این ماشین تک بعدی نیست و فقط برای ثبت رکورد سرعت ساخته نشده. یک 16 سیلندر لاکچری و خاص. شیرون هم که دیگه حرف نداره. فقط من از شکل چراغهای عقبش خوشم نمیاد و به نظرم چراغ های عقب ویرون خیلی بهتر بود. کونیگزگ (آخه اسم دیگه نبود؟!) هم الکی اومده تو رقابت. فقط دوتا باتری و ترانس برق! گذاشته رو ماشین که همه میدونن از قدرت بیرون کشیدن از موتور احتراق داخلی کار راحت تریه.
هنسی هم خیلی قابل احترامه چون مثل بوگاتی پشتوانه مالی قوی نداره اما واقعا موشک میسازه.
Mahdi Venom Demon
۲۵ آذر ۱۳۹۶بوگاتی پشتوانه مالیش فولکس هست
یه پشتوانه خیلی قوی داره
Hamid.Hellcat
۲۵ آذر ۱۳۹۶منظور منم همین بود مهدی جان
aura
۲۵ آذر ۱۳۹۶میگن با کونیگزگ اگه یه بار برسه به بالای ۴۰۰ تا ، احتمال داره برگشتنا موتور ترکیده باشه و با وانت بوکسل بشه تا خونه!!!!!!
شاید اون RS که الان رکورد داره، دومیشه که رسیده بالای ۴۰۰ و ماشینای کونیگزگ یه بار مصرفه!!!!
لطفا شتاب۳۰۰ تا ۴۰۰ که زد رو یه بار دیگه ببینین بد نیس
هنوزم رگرا زیر تسته
بازم پیاممو نمیزارین که جو خراب نشه.
Landscape
۲۵ آذر ۱۳۹۶بوگاتی بلخره یه روز جواب لاف زنی های جان هنسی میده
خیلی زود
Saied
۲۵ آذر ۱۳۹۶بعد إز ۱۳ سال این کارو کردن فکر نمیکنم نیاز به این همه پز دادن داشته باشه. چون تست شیرون مونده هنوز. فکر کنم سرنوشت لامورگینی رو داشته باشه تو پیست نورنبرگ. که رکوردش زیاد دوام نیاورد و علت این تخصص پورشه در این مورد هستش. به نظر من بوگاتی هم تخصص سرعت هایه بالا رو داره
good mood
۳ دی ۱۳۹۶مدل ها و پروتوتایپ های قدیم بوگاتی رو ببینید و دیگر هیچ …