در سراسر جهان خودروهای الکتریکی روزبهروز محبوبتر میشوند و خودروسازان نیز بهسرعت در حال عرضهٔ مدلهای الکتریکی جدید به بازار هستند؛ بنابراین بد نیست بدانیم که سال گذشته کدام شرکتها بیشترین خودروهای الکتریکی را به فروش رساندهاند. طبق آمارها، در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان ۳,۱۲۴,۷۹۳ دستگاه خودروی پلاگین (شامل نمونههای پلاگینهیبریدی و تمام الکتریکی) فروخته شده که بیش از ۶۸ درصد آنها خودروهای تمام الکتریکی بودهاند.
هرچند تسلا هنوز هم پرفروشترین خودروساز الکتریکی دنیا محسوب میشود اما رشد سریع بازار موجب شده سهم بازار تسلا از کل فروش خودروهای پلاگین در جهان از ۱۷ به ۱۶ درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که از سوی دیگر، گروه فولکسواگن سال گذشته از رتبهٔ ششم به دوم صعود کرده و فروش محصولات پلاگین آن بهگونهای پیش میرود که ممکن است بهزودی به جایگاه اول برسد زیرا این گروه خودروسازی در سهماههٔ چهارم سال گذشته با فروش ۱۹۱ هزار دستگاه خودروهای پلاگین، از تسلا با فروش ۱۸۳ هزار دستگاه پیشی گرفته و به رتبهٔ اول رسیده است.
پرفروشترین خودروسازان در محصولات پلاگین (شامل تمام الکتریکی و پلاگینهیبریدی)
رتبه | شرکت | فروش | سهم بازار |
۱ | تسلا | ۴۹۹,۵۳۵ دستگاه | ۱۶ درصد |
۲ | گروه فولکسواگن | ۴۲۱,۵۹۱ دستگاه | ۱۳ درصد |
۳ | سایک | ۲۷۲,۲۱۰ دستگاه | ۹ درصد |
۴ | اتحاد رنو-نیسان | ۲۲۶,۹۷۵ دستگاه | ۷ درصد |
۵ | گروه بامو | ۱۹۵,۹۷۹ دستگاه | ۶ درصد |
مجموع فروش این پنج شرکت ۱,۶۱۶,۲۹۰ دستگاه بوده که رویهم ۵۱.۷ درصد از کل بازار خودروهای پلاگین در سراسر جهان را شامل میشود. دیگر خودروسازان نیز با مجموع فروش ۱,۵۰۸,۵۰۳ دستگاه خودروی پلاگین، ۴۸.۳ درصد باقیمانده را در اختیار داشتهاند.
در بخش خودروهای تمام الکتریکی، نهتنها تسلا رتبهٔ یک خود را با اختلاف دو برابری نسبت به شرکت رتبهٔ دوم حفظ کرده بلکه سهم بازار خود را هم افزایش داده است. در این بازار، تسلا با سهم ۲۳ درصدی همچنان پرفروشترین شرکت است و در رتبههای دوم و سوم هم به ترتیب شرکتهای سایک و فولکسواگن هردو با سهم ۱۱ درصدی قرار دارند. بااینوجود، آیا امسال نیز کماکان تسلا بزرگترین بازیگر در بازار خودروهای الکتریکی خواهد بود؟
پرفروشترین خودروسازان در محصولات تمام الکتریکی
رتبه | شرکت | فروش | سهم بازار |
۱ | تسلا | ۴۹۹,۵۳۵ دستگاه | ۲۳ درصد |
۲ | سایک | ۲۴۳,۲۰۱ دستگاه | ۱۱ درصد |
۳ | گروه فولکسواگن | ۲۲۷,۳۹۴ دستگاه | ۱۱ درصد |
۴ | اتحاد رنو-نیسان | ۱۷۲,۶۷۳ دستگاه | ۸ درصد |
۵ | بیوایدی | ۱۳۱,۷۰۵ دستگاه | ۶ درصد |
Cadillac
۲۰ بهمن ۱۳۹۹در بین اونها تسلا از همشون بهتره
Reza
۲۰ بهمن ۱۳۹۹شما سایک رو نگاه کنین، باز بیاین از ماشین های چینی بد بگین
Tesla ?
۲۰ بهمن ۱۳۹۹90 درصد اونا تو خود چین بفروش رسیده
ali (chevy nova)
۲۰ بهمن ۱۳۹۹تسلا رو میگفتن رو به زوال و ورشکستگی و نابودیه
چی شد پس؟؟؟؟
چرا رتبه اول رو داره؟؟؟
R
۲۰ بهمن ۱۳۹۹مشتریای تسلا اکثرا خانومن اتو پایلوت داره تو خیابون راحت آرایش میکنن به خاطر اون فروشش بالاس ??
ali (chevy nova)
۲۰ بهمن ۱۳۹۹دیگه من کاری ندارم خریدارش زن هست یا مرد
مهم اونکه تسلا فروشش عالیه و خیلی ها تحمل این واقعیت رو ندارن
R@m!n
۲۰ بهمن ۱۳۹۹رقابت الکتریکیام عجیب و غریب شده. با ورود بزرگای صنعت خودرو کار تسلام داره سخت میشه و تنور رقابت داغتر از همیشه
ehsan fa
۲۰ بهمن ۱۳۹۹فولکس دیر اومد ولی خیلی قوی اومد نفس همه رو بریده تو الکتریکی
R@m!n
۲۰ بهمن ۱۳۹۹دیگه با اون قدرت و سرمایه غیر از اینم انتظار نمیره
محمد
۲۰ بهمن ۱۳۹۹سایک کیه
حسن
۲۰ بهمن ۱۳۹۹مالک ام جی ( سایک موتور چین بزرگ ترین خودرو ساز چین )
جناب ایکس
۲۰ بهمن ۱۳۹۹خودرو ساز سوم چینیا که شریک جنرال موتوز و فولک واگن هم هست که بنظرم واقعا آشغاله مثل بقیشون
Amin
۲۰ بهمن ۱۳۹۹کم بودن فروش تسلا بدلیل تولید کم هست زمانی که گیگا فکتوری برلین و شانگهای آماده بشن جهش فروش آغاز میشه
البته فکر کنم گیگا فکتوری نوادا هم با تموم ظرفیت کار نمیکنه
Elmiraj
۲۰ بهمن ۱۳۹۹گیگافاکتوری شانگهای هماکنون در حال تولیده و برای امسال گفته شده ۵۵۰ هزار دستگاه تولید خواهد کرد .
هفته قبل فاش شد که کارخانه شانگهای در حال حاظر هر ۲ دقیقه یک دستگاه model y تولید خواهد کرد که حجم تولید این ماشین را برای امسال به ۲۶۲ هزار دستگاه خواهد رساند ، به علاوه ۲۸۰ هزار دستگاه model 3 .
گیگافاکتوری برلین که مراحل پایانی احداث را به سرعت طی میکنه و اکنون در حال جاگذاری دستگاه های داخل هست ماه ژوئیه ( تیر ماه ) امسال کارش را با تولید model y شروع خواهد کرد .
گیگافاکتوری تگزاس که در مرحله ساخت بنا ها و تاسیسات هست ، طبق برنامه ماه نوامبر ( آبان ماه) امسال به مرحله تولید خواهد رسید و CyberTruck و model Y نخستین محصولات آن خواهد بود که در پایان امسال تولید خواهد کرد .
به هر سه اینا باید تولید نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاهی کارخانه fremont را اضافه کرد ، که پیش بینی شده رقم فروش تسلا را برای سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰ هزار تا ۱.۱ میلیون دستگاه خواهد رساند…
.
(( گیگافاکتوری نوادا فقط باتری ساز هست و اکنون ظرفیت ۴۰ گیگاوات ساعت در سال را داراست ، این کارخانه ایستگاه دوم ساخت کامیون Semi خواهد بود که اکنون در حال تولید نمونه های اولیه نسخه تولیدی هست ، گمان میره تا پایان ۲۰۲۱ تعداد ۲۵۰۰ کامیون Semi در این کارخانه تولید بشه . ))
ツSAMURAIツ
۲۰ بهمن ۱۳۹۹اوه اوه یه آشغال ساز چینی قاتی اینا هست الان رامین میاد ما رو سرویس میکنه ?♂️?♂️?
Rman
۲۰ بهمن ۱۳۹۹دیروز پست های چند روز اخیر پدال رو می خوندم، رسیدم به پست معرفی نیسان لیف 10، دیدم رامین خودش مازراتی و پورشه سوار میشه و تست می کنه، منتها کنار اون ها خودروهای چینی رو هم دوست داره.
https://www.pedal.ir/نیسان/نیسان-لیف-10-سفارشی/
R@m!n
۲۰ بهمن ۱۳۹۹کامنتاشو اصن ریپلای نکنین خودش کم کم میره.
جناب ایکس
۲۰ بهمن ۱۳۹۹به شخصه با اینکه از الکتریکی ها متنفرم ولی واقعا بین اینا اگه بخوام الکتریکی انتخاب کنم تسلا اگه هیبرید قطعا یه ماشین از گروه فولکس واگن (با سابقه هیبریدی های شاهکاری مثل 918)
بنیامین
۲۰ بهمن ۱۳۹۹فاصله 280 هزارتا برای فولکس واگن چیزی نیست.
Kf
۲۰ بهمن ۱۳۹۹چه رقابت نفس گیریه برای خرید یه ماشین با صدای پنکه برقی
Ramin
۲۰ بهمن ۱۳۹۹رتبه سایک رو برم… ?????
سلطان بی وای دی هم…. ????
بعد بگیم چینی ها ماشیناشون بدرد نمیخوره.
آقایون …. حالا چی میگید ؟؟؟ چی میگید ؟؟
سایک بعد از تسلا هست….
حالا چی ؟؟؟
تازه فقط سایک و بی وای دی هست….
نیو هم در آینده میاد…. هنگچی هم در آینده میاد….
قرار داد کتل هواوی changan و تولید 1 میلیون خودرو برقی در سال تا سال 2025…
و….
دوستانی که میگید چینی اه اه….
یه کمی برید تحقیق….
پدال کامنتمو منتشر کن??…. با سپاس فراوان. ..
mahdi-abdi
۲۰ بهمن ۱۳۹۹چین جمعیتشون زیاده و علاقه مند به خرید محصول داخلین بخش زیاده فرئش تسلا هم بخاطر فروش تو چینه
Elmiraj
۲۰ بهمن ۱۳۹۹اصل کاری بازار تمام الکتریک هست ، نه پلاگین…
.
بخوایم دو خودروساز را مقایسه کنیم باید در محصولات هم رده مقایسه بشن….
میثم
۲۰ بهمن ۱۳۹۹و من همچنان منتظر ورود تویوتا به این بازار هستم
دیگه داره خوابم گیره ?????
2646
۲۰ بهمن ۱۳۹۹چه نکته جالبی اشاره کردی، منم چند تا سوال می پرسم، به نظرم بد نیست که بهشون فکر کرد. تو آخر کامنت هم نظر خودم رو میگم:
1. به قول میثم، چرا تویوتا به عنوان بزرگ ترین خودروساز دنیا به صورت جدی وارد ساخت خودروهای برقی نمیشه؟ تویوتا چه از نظر تنوع محصولات دارای تکنولوژی برقی، چه از نظر تکنولوژی ساخت و چه از نظر تعداد خودروهای ساخته شده دارای موتورهای برقی همین الان یکی از گنده های صنعت خودرو جهان هست. پریوس و کمری هیبرید دارن توی تمام دنیا به عنوان تاکسی کار می کنن و کیلومترهای بالای 1.5 میلیون رو رد کردن. پس هم تکنولوژی اش رو خیلی زودتر از بقیه داشت، هم بازار فروشش رو داره و هم محصولات اش رو دراز مدت تست کرده و می دونه اشکالات سیستم هاش کجاست.
2. نیسان آریا معرفی شد، همه حال کردیم، کلی پیش فروش کرد و … . ولی چرا نیسان تمرکز خودروهای برقی اش را از ماشین های تمام الکتریکی گذاشت روی تکنولوژی extended range plug in hybrid که موتور برقی به عنوان ژنراتور قرار است فقط باطری ها را شارژ کنه و مستقیم با چرخ ها ارتباط نداشته باشه؟
نیسان که پلت فرم تمام الکتریکی داره، منتها چرا باز رفته سراغ سیستم e-power با موتور بنزینی ضریب متغیر (تکنولوژی متفاوت از موتورهای بنزینی حال حاضر)؟
3. از مزدا چه خبر؟ اونایی که مزدا رو می شناسن، می دونن که شرکت دست پا بسته ای تو زمینه تکنولوژی نیست، تو زمینه موتورهای بنزینی از ساخت موتورهای وانکل تا موتور بنزینی بدون نیاز به شمع، داره کار می کنه. چرا مزدا ماشین تمام برقی نمی زنه؟ مزدا که تکنولوژی plug in hybrid رو داره، چرا اگر آینده خودرو، خودروهای تمام برقی است، ماشین تمام برقی نمی زنه؟ چرا مزدا هم عین نیسان، روی تکنولوژی extended range plug in hybrid در ترکیب با موتورهای وانکل (تکنولوژی متفاوت از موتورهای بنزینی حال حاضر) داره کار می کنه؟
4. میتسوبیشی که سال هاست تکنولوژی extended range plug in hybrid رو روی آوت لندر داره و پرفروش ترین کراس اوور هیبریدی اروپا بود. جالب داستان اینجاست که بعد از خریده شدن توسط گروه نیسان – رنو، مسیر تکنولوژی شرکت نیسان به عنوان هسته تکنولوژی این گروه (رنو خیلی از پلت فرم هاش مال نیسان هست) از خودروهای تمام برقی رفت سمت extended range plug in hybrid !!!
5. سوال هام رو جمع بندی کنم، چرا شرکت های ژاپنی هیچ کدوم شون خیلی جدی روی خودروهای تمام برقی کار نمی کنن؟
تویوتا از حدود 20 سال پیش داره روی هیدروژن کار می کنه، جدیدا محصولات اش رو هم تجاری کرده و خودروهای سنگین و سواری هیدروژنی معرفی کرده، تکنولوژی هیبرید اتکینسون سیکل هم داره و خیلی هم خوب داره می فروشه. نیسان، مزدا و میتسوبیشی هم که دارن روی طرح extended range plug in hybrid کار می کنن. هوندا هم که خبری ازش نیست …
به نظرتون واقعا این شرکت ها با این تکنولوژی ها، میزان فروش، میزان سرمایه و … قرار است به زودی از صنعت خودرو حذف شوند؟
:)
یه چند تا سوال کوچولو هم به عنوان حسن ختام می پرسم …
1. عمده بخش های آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی که کشورهای جهان سوم هستند، قرار است این حجم از برق اضافی برای شارژ خودروها رو از کجا بیارن؟
2. بی خیال کشورهای جهان سوم، کشورهای جهان اول دنیا که الان دارن اولتیماتوم 10-15 ساله برای حذف موتورهای درون سوز میدن، چقدر برق اضافه تولید می کنن که تمام ماشین ها برقی باشن؟ جرمی کلارکسون تو برنامه مقایسه فاو گلف و بی ام و آی 3 گفت بریتانیا الان حدود 5 درصد بیشتر از مصرف برق تولید می کنه. انگلستان یکی از کشورهای صنعتی جهان هست، وضع بقیه که مشخص هست.
3. اصلا بی خیال تولید برق، فرض کنیم تمام کشورهای جهان از فردا شروع کردن سال به سال نیروگاه زدن و تونستن برق مصرفی خودروها رو تامین کردن (یه خیال خام!!!)، سیستم های انتقال برق شهری توانایی مصرف این شدت فشار مصرف رو دارن؟ پست های تبدیل، مراکز ذخیره و کنترل افت فشار، مراکز تقسیم و تثبیت کننده های شهری هیچ وقت بر مبنای چنین مصرف زیادی محاسبه و ساخته نشدن. پس دولت های محترم نه تنها باید نیروگاه بسازن، باید سیستم های برق شهری رو از بیخ و بن عوض کنن!!!
تازه این نکاتی که گفتم، نکات خیلی ساده ای بودن، خوشبختانه هنوز کلی مشکلات هست تا مرگ موتورهای درون سوز …
به نظرم ما الان شبیه مردم 50 سال پیش زیادی خوش بین هستیم. 50 سال پیش مردم فکر می کردن تو سال 2020 خودروها پرنده شدن، جاده های روی زمین محو شدن، آخر هفته ای با زن و بچه میرن سیاره مریخ و دوشنبه ساعت 8 سرکارشون هستن. مرگ درمان شده و …
بهزاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۹بیشتر سوالاتی که پرسیدی جواب هم دادید و در موردشون سرچ مفصلی هم انجام دادید.
اما به عنوان یک پاسخ نسبتا کوتاه عارضم زمان ورود در تجارت اهمیت زیادی نداره و شرکت هایی میتونن موفق بشن که بهترین راه حل های تولید و فروش را اجرا کنند.
صنعت خودروی الکتریکی فعلا سودآوری چندانی نداره و همچنین تکنولوژی هایی که هنوز در مسیر توسعه قرار دارند و بین صدها فن آوری ممکنه فقط کمی از اونها درست و ارزان باشه و شرکت ها فعلا عجول عمل نمیکنند و سیستم های تولید خودشون را براساس تکنولوژی های بهینه و ارزان تر خواهند چید.
شرکت های مزدا و سوزوکی و سوبارو احتمالا زیر چتر تکنولوژی های الکتریکی تویوتا کار خواهند کرد و اگر سرمایه گزاری مهمی از اینها نمیبینید به خاطر سهل انگاریشون نیست و منافع مادی در اولویت قرار داره.
الان زمان مناسبی برای ارزیابی کلی بازار آینده نیست و تا زمان اجرایی شدن قوانین سخت گیرانه شرکت ها آرام آرام به این مسیر وارد خواهند شد و هم اینک یک شرکت ژاپنی به همراه TSMC در ژاپن مشغول ساخت کارخانه ساخت پردازنده های این صنعت هستند و باطری های نسل بعدی که ژاپنی ها خواهند ساخت و سیستم های کمک راننده یا اتوپایلوت که توسط denso و شرکای دیگر در حال توسعه هستند و اخبار کمی از اونها مشاهده میشه ولی بدون بوق و کرنا دارن آینده را میسازن.
اما مشکل بزرگتر که در جوامع خودرویی به خصوص غربی بوجود اومده اینجاست که بسیاری تصور میکنن ژاپنی ها در آینده صنعت خودرو نقش کمرنگی دارن در حالی که مسیر اصلی این صنعت از شرق آسیا عبور میکنه و در بسیاری زمینه ها که شرقی ها در اون نمیتونستن قد علم کنن یا ضعیف بودن مثل خودروهای لاکچری و پرفورمنس و… با ورود به نسل جدید حمل و نقل این فاصله ها جبران میشه و کسی دیگه بحث گیربکس ده سرعته و دو کلاجه و موتورهای خفن با راندمان بالا نمیکنه.
مثلا یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی مبحث شارژ اونهاست که برای شارژ سریع نیاز به مبدل های DC با ولتاژ بالا هست که از خودرو جداست و گران قیمت و اگر شرکت ها بتونن وزن این مبدل هارو کم کنن با ایمنی بالا و ارزان و درون خودرو جاسازی کنن یک جهش اساسی برای رفع مشکل برداشته میشه.
همین الان شرکت هیتاچی در حال ساخت تاسیساتی برای تولید موتورهای الکتریکی هست که برای صنعت خودرو استفاده میشه و اولین خودرو اتوپایلوت دارای مجوز رسمی دولتی که توسط هوندا ساخته میشه و این فن آوری ها در سالهای دیگه برای همگان در دسترس خواهد بود.
مابقی سوالات هم آینده جوابشون را خواهد داد.
2646
۲۰ بهمن ۱۳۹۹بهزاد عزیزم
مرسی بابت پاسخی که دادی و نکاتی که گفتی، منتها در خیلی از زمینه ها من با شما موافق نیستم.
شما گفتی : اما به عنوان یک پاسخ نسبتا کوتاه عارضم زمان ورود در تجارت اهمیت زیادی نداره و شرکت هایی میتونن موفق بشن که بهترین راه حل های تولید و فروش را اجرا کنند.
من : این جمله شما بیشتر مصداق علت شکست نوکیا در مقابل اپل (آیفون) هست تا رقابت امروز کمپانی ها…
تویوتا همیشه یکی از نوآورترین شرکت های خودرویی در زمینه پتنت و ثبت اختراع بوده، حتی تو سال های 2018-2019 با اختلاف نسبت به دیگران اول شد. پس مطمئنا مراکز R&D تویوتا به خوبی فعال هستن، از نظر بودجه و درآمد هم تویوتا کم و کاستی نداره و از طرف دیگر خیلی از شرکت ها به واسطه تعداد ساخت بالای تویوتا، دوست دارن با بزرگ ترین خودروساز دنیا همکاری کنند.
پس اینکه فرض کنیم تویوتا در خواب هست یا می ترسه وارد دنیا الکتریکی بشه یا هر تئوری دیگری از اساس غلط هست. تویوتا یکی از اولین و در حال حاضر یکی از پرفروش ترین سازنده های هیبرید جهان هست که تونست تکنولوژی هیبرید رو برای کارکردهای بالا و خدمات شهری ارائه کنه (تاکسی های پریوس و کمری هیبرید).
نکته ای که از پرسیدن اون سوال ها داشتم، اینه که مدیران ارشد تویوتا که سابقه طولانی در زمینه هیبرید دارند، سرمایه تحقیقات زیادی دارند، مراکز تحقیقات زیادی دارند، به جای صرف هزینه برای خودروهای تمام برقی (که می تونن با شرکت های دیگر به صورت جوینت ونچر برای کاهش هزینه ها همکاری کنند)، چرا به تنهایی بر روی موتور هیدروژنی و تکنولوژی هیبرید اتکینسون سیکل سرمایه گذاری می کنند؟ چرا الان وارد این بازی نمیشن؟ اون ها که باطری و موتورهای برقی رو روی سیستم هیبرید دارن، عمده محصولات شون هم برای پرفورمنس ساخته نمیشن که نیاز به تکنولوژی عجیب و غریب برقی داشته باشد.
شما منظورتون این است که مهندسان و مدیران تویوتا/لکسوس این قدر پرت هستند؟ همین مهندسان از 20 سال پیش روی موتور هیدروژنی کار کردن و تونستن کشنده تریلی و خودرو سواری ازش تولید کنند.
مهندسان نیسان و مزدا هم همین طور، مطئمن هستم که سرمایه گذاری مزدا روی موتورهای وانکل برای هماهنگی با تکنولوژی پلاگین هیبرید خیلی از ساخت خودروی برقی سخت تر و گران تر است. نیسان هم ایضا، به ویژه اینکه نیسان مرکز تکنولوژی گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی هم هست و وظیفه ساخت پلت فرم های این مجموعه رو داره که یکی از پرفروش ترین گروه های خودرویی جهان است.
شما گفتی : صنعت خودروی الکتریکی فعلا سودآوری چندانی نداره و همچنین تکنولوژی هایی که هنوز در مسیر توسعه قرار دارند و بین صدها فن آوری ممکنه فقط کمی از اونها درست و ارزان باشه و شرکت ها فعلا عجول عمل نمیکنند و سیستم های تولید خودشون را براساس تکنولوژی های بهینه و ارزان تر خواهند چید.
من : با شما مخالفم، اتفاقا الان دوره تکنولوژی های الکتریکی خودرویی است و اون قدر بازار با ارزشی هست که می بینیم نه تنها شرکت هایی مثل بوش و … به شدت در آن فعال هستند، غول های تکنولوژی جهان مثل اپل و سونی هم با تمام قوا (و باطبع با سرمایه گذاری های بالا) وارد شدن.
توی کامنت تون پایین تر اشاره ای به اتوپایلوت تسلا داشتین که در حال حاضر فوق العاده است و رقیبی نداره اما اگر تسلا نخواد این تکنولوژی رو به صورت پتنت به کمپانی دیگه بفروشه (مثل سیستم عامل mac os/ios شرکت اپل)، مطمئنا شرکت های تکنولوژیک مثل سونی و … به زودی این سیستم ها رو تجاری سازی و عرضه می کنن و هر کمپانی با خرید سخت افزار و حق پتنت این تکنولوژی رو روی ماشین اش نصب می کند (مثل خیلی از تکنولوژی های دیگر خودرویی)
پس انتظار اینکه هر شرکتی برای خودش سیستم اتوپایلوت بسازد، نباید داشت (من هم توی کامنتم اشاره نکردم) اما تکنولوژی های خودرویی مثل گیربکس CVT، موتور وانکل، تکنولوژی ضریب متغیر سیلندر موتور، موتور هیدروژنی و … توسط کمپانی های خودروسازی ساخته و عرضه می شود. پس دلیل تفاوت سرمایه گذاری در بخش مکانیکی و الکتریکی بین خودروسازها این است.
شما گفتی : شرکت های مزدا و سوزوکی و سوبارو احتمالا زیر چتر تکنولوژی های الکتریکی تویوتا کار خواهند کرد و اگر سرمایه گزاری مهمی از اینها نمیبینید به خاطر سهل انگاریشون نیست و منافع مادی در اولویت قرار داره.
من : تا اونجایی که می دونم، مزدا صنمی با تویوتا نداره اما سوزوکی و سوبارو وابستگی هایی به تویوتا دارن، برای همین تو کامنت اول نامی ازشون نبردم.
شما گفتی : مابقی سوالات هم آینده جوابشون را خواهد داد.
من : دوست عزیز، این نظریه برای من و شمایی که نه اطلاعات علمی و عملی بالایی در این زمینه داریم و نه خیلی از تحقیقات و آزمایشات مخفی کمپانی ها با خبریم، صدق می کنه. به نظر شما صنایع خودرویی ژاپنی که خیلی از تکنولوژی ها را ساختن، منتظر هستن که آینده بیاد و جواب بده؟ اون ها دارن آینده رو می سازن و می بینیم که عمده بودجه های تحقیقاتی شون رو هم تو زمینه خودروهای برقی نمی کنند.
بهزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ببینید دوست گرامی یا همان رضا، سوالی که میپرسید در ادامه خودتون جواب هم میدید و برخیش نیازی به بحث نداره و برخیش هم اساسا غلط مطرح میشه مثل ساخت سخت افزار رانندگی خودکار توسط تسلا و عدم فروشش! این شرکت مثل بیشتر خودروسازان دیگه فقط مونتاژ کاره و به غیر از شاسی در باقی موارد متریالش را از تامین کننده ها میگیره.
این برای چندمین بار گفته میشه و به نام اسم قبلیتون رضا هم پاسخ داده شده!
تویوتا به همراه شرکای مهم خودش مثل denso,aisin و پاناسونیک و… ده ها میلیارد دلار سرمایه برای توسعه در خودروهای الکتریکی کنار گذاشتند و شرکت های دیگر و کوچکتر نیازی ندارن هزینه اضافه برای کاری که در دست انجامه و در اختیارشون قرار میگیره بدن و در آینده ای نچندان دور مدلهای برقی این برندها وارد میدان خواهند شد.
خودروهای الکتریکی بسیار ساده تر از خودروهای فعلی هستند و این تکنولوژی عجیب ، غریبی که شما میفرمایید ناشی از عدم اطلاعات درست میباشد.
صنعت خودرو با گوشی فرق داره و در صنعت خودرو مطلقا چیزی به اسم انحصارگرای وجود نداره و هر تکنولوژی که وارد عرصه بشه بدون هیچ گونه ضد و خوردی به اشتراک گذاشته خواهد شد و زمانی که سیستم های خودران بوش و کانتیننتال و denso به همراه انویدیا و… وارد میدان شدن اونوقت مقایسه میکنیم وگرنه شما با یک چشم پادشاه شهر کورها خواهی بود و این بزرگنمایی ها که یکسری بازاریاب زیرک مشغول پراکنده کردن این خضعبلات و توهمات تکنولوژی برای مخاطبان مورون هستن فعلا تاثیرگذار بوده و جالبه توهم تا جایی در اذهان رسوخ کرده که اینجا میان راجب چیزی که هنوز ساخته نشده میگن ده سال جلوتره!
بحث آینده را بزارید برای آینده ای که بشه زمان حال و حال و روز هر صنعتی مختص خودشه و مثلا جالبه هر روزی که تسلا بیشتر میفروشه ماشین های برندهای آمریکایی زمان بیشتری در نمایندگی در صف فروش قرار میگیرند و ایلان ماسک را شاه آرتور میدونن که با اکس کالیبور اومده حال ژاپنی ها و آلمانی هارو بگیره اما دریغ از اینکه اولین قربانی برندهای خودشون هستند!
شما الان مشکلاتی در ذهن و زبان جاری کردید که مثلا برندهای ژاپنی قراره با اون درگیر بشن اما اینو مطمئن باشید این موارد نتنها براشون مشکل نیست بلکه همواره راه حل های بسیار ساده ای براشون پیدا میشه و بنظرم چند سال آینده همین شرکت های که قرار بود با اکس کالیبور دو شقه بشن تبدیل به یک کابوس خواهند شد البته برای یک عده.
وقت نشد از آلمانی ها بگیم اما خلاصه اینکه با توپ پر وارد شدن و سونامی اونها از 2025 به بعد تماشایی تر هم خواهد شد.
اینجاش قشنگه که تا دیروز میگفتن تسلا فلان طراح معروف پردازنده را استخدام کرده مثلا با سالی 200 هزار دلار تا از بقیه جلو بیوفته اما ژاپنی ها خود کارخانه با هزینه چند میلیارد خواهند ساخت و رادارهایی که به مراتب بهتر و ارزانتر خواهد بود و باطری و الکترو موتورهای بسیار بهینه تر و کیفیت ساختی که شرکت های کوچک از عهده ی اون بر نخواهند اومد.
2646
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بهزاد جان
کامنت آخرت گزینه پاسخ نداشت، برای همین این پست رو ریپلای می کنم.
جواب هایی که به کامنت من میدی، فارغ از اینکه خیلی شلخته و نامرتب است. نه دقیقا مشخصه که موفق یا مخالف نظر منی، نه استدلال و رفرانسی براشون میاری و نه حتی ارتباطی با حرف های من دارن! به طوری که بعضی جاهای کامنتت به نظرم میاد که اصلا کامنت های من رو نمی خونی و عین مرحله از کی بپرسم مسابقه بزرگ منوچهر نوذری (خدا بیامرزدش) که فقط تند تند زنگ رو فشار می دادن، شما هم تند تند کامنت میدی، بدون اینکه اصلا کامنت من رو با دقت خونده باشی یا روش اصلا فکر کنی!
برای همین، فقط دو تا پاراگراف اول رو جواب میدم، چون نتیجه بحث کردن به این طریق فقط خسته کردن انگشت است. در نهایت کامنت های من و شما هست، همه می تونن بخونن و برای خودشون نتیجه گیری کنند.
شما نوشتی : ببینید دوست گرامی یا همان رضا، سوالی که میپرسید در ادامه خودتون جواب هم میدید و برخیش نیازی به بحث نداره و برخیش هم اساسا غلط مطرح میشه مثل ساخت سخت افزار رانندگی خودکار توسط تسلا و عدم فروشش! این شرکت مثل بیشتر خودروسازان دیگه فقط مونتاژ کاره و به غیر از شاسی در باقی موارد متریالش را از تامین کننده ها میگیره.
این برای چندمین بار گفته میشه و به نام اسم قبلیتون رضا هم پاسخ داده شده!
من : در مورد ادعای اتهام مولتی اکانت بودنم، اولا شما باید مدرکی برای ادعات ارائه بدی (متاسفانه ما ایرانی ها عادت داریم روی هوا تهمت و افترا بزنیم)، دوما مدیر سایت می تونه خیلی راحت از طریق آی پی، اکانت مرورگر کروم (اسم کامپیوتر) و … مولتی اکانت بودن من را تشخیص بده، سوما ایمیلی که برای ثبت کامنت استفاده می کنم، دقیقا یوزرنیم من توی سایت تیونینگ تاک هست که از سال 1388 باهاش پست می گذاشتم و خیلی از کامنت هام هنوز اونجا موجود است؛ پس اگر بهزاد ادعایی در این زمینه داری، از مدیر سایت بخواه که بررسی کنه و ایشون از جانب من اجازه هر گونه اقدامی رو دارن.
نوشتی ساخت سخت افزار رانندگی خودکار توسط تسلا و عدم فروشش، در نهایت هم اون رو اساسا غلط خوندی! من نگفتم ساخت سخت افزار، نوشتم این تکنولوژی رو به صورت پتنت به کمپانی دیگه بفروشه (مثل سیستم عامل mac os/ios شرکت اپل)، آخرش هم مثال سیستم عامل رو آوردم که حرفم قابل درک تر باشه. اصلا کامنت من رو خوندی بهزاد؟
در آخر پاراگراف باز هم تاکید داشتی که من رضا هستم؛ اصلا فرض کن من رضا هستم، رضا نباشم، بات گوگل باشم، تو اگر توانایی یا علمش رو داری، کامنت من رو جواب بده، بی خود چرا بحث رو به حاشیه می بری؟ به جای اینکه توانایی ات رو بگذاری برای تشخیص اینکه من کی هستم، انرژی ات رو بگذار برای بالابردن کیفیت پستت …
شما نوشتی : تویوتا به همراه شرکای مهم خودش مثل denso,aisin و پاناسونیک و… ده ها میلیارد دلار سرمایه برای توسعه در خودروهای الکتریکی کنار گذاشتند و شرکت های دیگر و کوچکتر نیازی ندارن هزینه اضافه برای کاری که در دست انجامه و در اختیارشون قرار میگیره بدن و در آینده ای نچندان دور مدلهای برقی این برندها وارد میدان خواهند شد.
خودروهای الکتریکی بسیار ساده تر از خودروهای فعلی هستند و این تکنولوژی عجیب ، غریبی که شما میفرمایید ناشی از عدم اطلاعات درست میباشد.
من : چقدر پاراگراف جالبی است!
اولا، برای ادعای ده ها میلیارد نه، برای یک میلیارد سرمایه گذاری مشترک تویوتا تو این زمینه سند و مدرکی هم دارید یا فقط تصور شخصی ات هست؟
دوما، از کی تا به حال نیسان، هوندا و مزدا شدن شرکت های کوچک؟ هوندا همین الان توی زمینه فروش سدان و کراس اوور اقتصادی، رقیب مستقیم کمری، کرولا و راو4 هست؛ طبق نظر شما قرار است چند سال بعد تویوتا تکنولوژی برقی رو بفروشه به هوندا تا باهاش ماشین تولید کنه! چرا تویوتا باید این کار رو بکنه؟ چرا دیگه مردم باید هوندا بخرن؟ در مورد نیسان و مزدا و … هم ایضا. واقعا استدلالی برای این نظرت داری؟
سوما، دوست عزیز مگه تکنولوژی برقی اتومبیل، غنی سازی اورانیوم و ساخت بمب اتم هست که کشورها تو سکوت خبری انجام بدن؟ حتی کسی که ذره ای از علم اقتصاد یا برندینگ بلد نباشه، می دونه تو دورانی که تب خودروهای برقی تو خریداران گرم هست، شرکت ها حداقل برای حفظ مشتری های وفادارشون، خبرهایی از پیشرفت یا سرمایه گذاری شون تو این زمینه فاش می کنن؛ نه مثل تویوتا/لکسوس که نه تنها از تکنولوژی برقی حرفی نمی زنه، میاد ماشین های هیدروژنی معرفی می کنه و هیدروژن رو آینده معرفی کنه. نه مثل نیسان که پلت فرم برقی رو داره ولی مستقیم اعلام می کنه داره روی سیستم extended range plug in hybrid کار می کنه و اون رو آینده می دونه. نیسان همین الان وضع اقتصادی خوبی نداره و می دونه که شرکت تحمل ضررهای اقتصادی شدید رو نداره، با این حال تمرکزش رو گذاشته روی سیستم extended range plug in hybrid. مزدا هم کم مشتری وفادار نداره، اونم تو معرفی کراس اوور برقی اش سیاست هاش رو خیلی واضح اعلام کرد.
بنابراین مطابق نتایج کامنت تو، شرکت های تویوتا، مزدا، نیسان و هوندا نه مهندسان مکانیک و طراح درست دارن، نه مدیران بخش تبلیغات و فروش! تو کامنت قبلی گفتم که اطلاعات من نسبت به مهندسان این شرکت ها خیلی خیلی اندک هست ولی مرسی که من و تمام مهندسان شرکت های ژاپنی رو کردی تو یه گروه …
بهزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بنده همان اول گفتم که برخی از سوالات جوابشون در آینده مشخص میشه و هیچکس نمیدونه شرایط 2030 چطوره!
گوگل موجوده و با یک سرچ ساده میشه میزان سرمایه گذاری که قراره انجام بشه میاره بالا.
هزینه ی احداث کارخانه باطری تویوتا و پاناسونیک 7 میلیارد دلار
2 میلیارد در اندونزی
1.5 میلیارد با شرکای چینی خودش
اختصاص 14.5 میلیارد دلار تا سال 2030 برای توسعه ی خودروهای الکتریکی
پرداخت 1.5 میلیارد توسط denso برای توسعه ی سیستم های خودران
اختصاص 19 میلیارد دلار توسط صندق توسعه ی مالی ژاپن برای تحقیق و توسعه تجارت EV CARS که هر شرکت مقداری از اون در اختیار خواهد داشت.
بنده حرفی از هوندا و نیسان نزدم و سیاست کاریشون مشخصه و از نظر قوانین ضد انحصار نمیتونن وارد همکاری با تویوتا بشن و راه حل های خودشون را خواهند داشت.
شرکتی مثل مزدا یا حتی تویوتا نیازی ندارن برن مثلا الکتروموتور اختصاصی خودشون را توسعه بدن یا هر قطعه ای که مورد نیازه و احتمالا از سه شرکت denso و هیتاچی و میتسوبیشی یا… این قطعات تامین خواهد شد و فقط مزدا اگر بخواد که قطعا میخواد میره از پاناسونیک باطری میخره یا ال جی و نیازی برای توسعه باطری خودش نداره و اگر پکیج کامل سیستم های کمک راننده یا خودکار قیمت هاشون کم بشه میره از denso یا بوش میخره و نصب میکنه.
سیستم های پلاگین هیبرید یا هیبرید و همینطور موتورهای افزایش دهنده بورد تا زمان اجرایی شدن قوانین کمک میکنن شرکت ها قوانین آلایندگی خودشون را پاس کنن و از نظر فروش بازارشون حفظ بشه.
هیدروژن محصولی نیست که فراگیر بشه و در حد ناوگان حمل و نقل کاربردی خواهد بود و احتمال اینکه بتونه بر برقی ها غلبه کنه حداقل تا پنجاه سال دیگه نزدیک صفره.
اکثر شرکت های بزرگ و به نام همواره به پشتوانه چند قطعه ساز در حال رقابت با دیگران هستند و معمولا در استفاده از تکنولوژی ها نهایت تلاششون اینه که از رقبا خرید نکنند یا نزارن رقبا خیلی جلوتر بیوفتن و در آلمان این ارتباط مثلا بین بوش و کانتیننتال و zf که الان یکی شدن و… بین بنز و بی ام و و vw برقراره و در ژاپن تویوتا و پاناسونیک و denso ، aisin و… و محال ممکنه بنز بیاد از اوتوپایلوت تسلا استفاده کنه چون کانتیننتال در حال توسعه سیستم خودشون هست و در اختیار بنز قرار خواهد داد و همینطور تویوتا که از denso استفاده خواهد کرد.
الان در اروپا بحث سرمایه گزاری بیش از 60 میلیارد دلاری تا سال 2030 در خودروهای الکتریکی مطرحه که به احتمال بسیار زیاد هزینه خواهد شد و خیلی بعیده دوست داران تکرار حادثه ی نوکیا شاهد اون واقعه در صنعت خودرو بشن.
در مورد نیسان و هوندا هم اخبار زیاده اما آخرینش سرمایه گذاری 9 میلیاردی نیسان در چین برای تولید یک میلیون خودروی الکتریکی هست.
وقتی بازار با ورود رقبا رنگین تر شد اونوقت میشینیم راجب تکنولوژی ها بحث میکنیم نه الان که هنوز بزرگان به صورت جدی وارد نشدن.
2646
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بهزاد جان
دلیل سرمایه گذاری های مشترک تویوتا/لکسوس روی باطری (همکاری با هیتاچی)، موتورهای الکتریکی و شرکت آیسین، الزاما ساخت خودروی تمام برقی نیست، چون همین الان تویوتا/لکسوس تقریبا نصف بازار فروش هیبریدها رو توی دست داره و نیاز بالایی به باطری، موتور الکتریکی و … خواهد داشت.
ترکیب موتور 2.5 لیتری، گیربکس CVT، یک یا دو موتور برقی و باطری با کد 300h؛ روی خودروهای NX300h، ES300h، GS300h، IS300h، Camry، RAV4 و … نصب میشه که خیلی هاشون تو کلاس خودشون جزو 3 تا پرفروش ترین هستن.
پلت فرم های 450h و 500h و 600h هم با باطری های متفاوت، موتورهای متفاوت و گیربکس های متفاوت روی خانواده های RX، LS، LC و … نصب و فروخته میشن.
آمار فروش محصولات هیبرید تو برخی از مدل های تویوتا/لکسوس، از نمونه تمام بنزینی بیشتر هست که خوب این بازار، نیاز به سرمایه گذاری برای تحقیق و افزایش تعداد تولید قطعات داره.
من میگم وقتی تویوتا عملا هیچ صحبتی از ساخت خودروهای تمام برقی نمی کنه (که این باعث دلسرد شدن مشترین وفادار برند تویوتا/لکسوس خواستار خودرو تمام برقی میشه و ممکنه برن سراغ محصولات کمپانی های دیگر)، توی مراسم معرفی میرای و کشنده هیدروژنی، هیدروژن را آینده سنعت حمل و نقل می دونه و …، یعنی تویوتا تمایلی به ساخت خودرو تمام برقی، حداقل برای آینده 5 سال نداره؛ چون اگر داشت برای نگه داشتن مشتری هاش حتما برنامه هاش عین شرکت های دیگر ارائه می کرد تا الآن.
شما نظرت این است که تویوتا در خفا داره روی این پروژه کار می کنه؛ که اگر چنین باشه، با توجه به دلایلی که گفتم، به نظرم خیلی احمق است!
و صد البته شرکتی مثل تویوتا نشون داده که احمق نیست …
شما نوشتی : سیستم های پلاگین هیبرید یا هیبرید و همینطور موتورهای افزایش دهنده بورد تا زمان اجرایی شدن قوانین کمک میکنن شرکت ها قوانین آلایندگی خودشون را پاس کنن و از نظر فروش بازارشون حفظ بشه.
هیدروژن محصولی نیست که فراگیر بشه و در حد ناوگان حمل و نقل کاربردی خواهد بود و احتمال اینکه بتونه بر برقی ها غلبه کنه حداقل تا پنجاه سال دیگه نزدیک صفره.
من : بقیه حرف ها رو بی خیال، بحث اصلی من و شما روی این دو تا جمله است که دقیقا من با هر دو تاشون مخالف هستم.
در مورد جمله اول تون، به نظرم آینده 20-30 سال بعد صنعت خودرو حول محور extended range plug in hybrid می چرخه، دلایلم هم توی کامنت اول نوشتم. همه گیر شدن خودروهای برقی، بیشتر از تکنولوژی های کمپانی های سازنده، به تولید و انتقال برق ربط داره که در یک دوره 20-30 ساله، امکان جهش تولید شدید و بهبود سیستم های انتقال برق، حتی برای کشورهای جهان اول وجود نداره.
در مورد جمله دوم تون هم باز من کاملا مخالف هستم، ظاهرا تویوتا هم به عنوان توسعه دهنده این تکنولوژی کاملا مخالف است.
به نظرم اگر می خواهیم بحث کنیم، روی این دو مورد بحث کنیم.
R@m!n
۲۰ بهمن ۱۳۹۹چقدر از کامنتات خوشم اومد 2646 عزیز (کاش اسم خودتو بزاری?). واقعا با تمام حرفات موافقم. آینده خودرو اصلا قابل پیش بینی نیست و فقط باید منتظر بود دید چی میشه. اگر وقت داشتی اینجا فعال تر باشید.
2646
۲۰ بهمن ۱۳۹۹عزیزمی رامین جان
مرسی که نظراتم رو خوندی
از ته قلب امیدوارم لااقل تا آخر عمرم صدای قل قل موتورهای آمریکایی، جیغ سوپرشارژرهای دنده ای، صدای بلو آف توربو و … بشنویم و درگیر این صدای نویز مانند موتورهای برقی نشیم.
من درس پس میدم خدمت شما و همه دوستان، همه اطلاعات شون عالیه ولی به روی چشم، اگر نکته ای به نظرم رسید، عرض می کنم خدمت تون
میثم
۲۰ بهمن ۱۳۹۹بجز الکتریکی سازی موردی که شرکتهای دیگه بهش توجه کنن سیستم خودرانه که تو این زمینه ها باقی شرکتها خیلی از تسلا عقب ترن
درواقع شرکتها باید در 2 زمینه تلاش کنن تا به تسلا برسن:
1 تکنولوژی باتری و شبکه شارژ
2. سیستم خودران
باقی موارد خیلی مهم نیستن مثلا پرمورمنس که فعلا اهمیت کمتری داره
دلیل اینکه تسلا اینقدر جلو افتاد اینه که وقتی ایلان ماسک داشت روی ایده هاش کار میکرد هیچکس اونو جدی نمیگرفت و زمانی به خودشون اومدن که دیدن خیلی عقب افتادن
Ramin
۲۰ بهمن ۱۳۹۹اقای میثم نگو باقیه شرکت ها….
چون تو بحث خودران چینی ها خیلی دارن ادعا میکنن…
( بی وای دی هان خودران 3 )
( نیو et7 خودران سطح 3 )
Uni t خودران سطح 3 و سیستم تشخیص چهره
cs95 با سیستم خودران سطح 2
هونگچی h9 و Ehs9 خودران سطح 2.5
و….
مثال زیاده…..
البته تکنولوژی باتری هم تسلا جلو هست….
راستی یه نکته مهم….
اگه به همراه بازار تغییر نکنی…..بازنده بازار هستی…
بعد تویوتا و رولز رویس و…. توی سانروف گیر کردن بعد دوستان میگن چرا نمیرن سراغ تولید خودرو های برقی….
وقتی بلد نباشی داخل ماشینت سانروف بزاری….
( بعضی برند های چینی رفتن تو فاز سقف پانورما حساس به نور…. !! )
جالب اینجاس این همه آپشن میزارن تو ماشین دیگه ماشین داره میترکه ولی باز قیمت از 30 هزار دلار بیشتر تجاوز نمیکنه…. !!!
همیشه کیفیت حرف اولو نمیزنه… مثالش تسلا هست… بی کیفیت هست نسبت به قیمتش…. ولی فروشش……
هرچند کیفیتش بد نیست….
پدال کامنتمو منتشر کن… با سپاس….