سبکوزن بودن همیشه به معنی اسپورت بودن نیست و وزن بالا نیز ضرورتاً تضمینی بر استحکام و سرسخت بودن نیست…
آمریکاییها بخاطر خرید خودروهای بزرگتر و سنگینتر شناخته میشوند و همواره گفتهاند که هرچه بزرگتر بهتر!
این موضوع غیرقابل اثبات نیست اما به معنی عدم انتخاب خودروهای سبکوزن هم نیست. سبکوزنترین خودروهای جدید سال ۲۰۱۸ که در آمریکا فروخته میشوند وزن کمتری در مقایسه با تویوتا ترسل ۱۹۹۸ دارند. در طرف دیگر خودروهایی حضور دارند که همچنان عبارت هرچه بزرگتر بهتر را به بهترین وجه ممکن نشان میدهند.
در ادامه شما را با سبکترین و سنگینترین خودروهای بازار آمریکا آشنا میکنیم. در هر مورد از اطلاعات وزن خالص منتشر شده توسط خودروسازان استفاده شده است.
- هوندا فیت (۱۱۴۶ کیلوگرم)
با وزن ۱۱۴۶ کیلوگرمی، هوندا فیت دهمین خودروی سبکوزن جدید در بازار آمریکاست. این خودرو نشان میدهد که خودروها در طی چند دهه اخیر چگونه سنگین شدهاند. در سال ۱۹۹۸ نسخه پایه هاچبک هوندا سیویک تقریباً ابعادی مشابه با فیت داشت اما این خودرو امروزه در جایگاهی پایینتر از سیویک میباشد. البته خنثی کننده این قضیه ایمنتر و پیشرفته شدن خودروهای مدرن میباشد.
فورد فیستا که یکی از نزدیکترین رقبای فیت در آمریکاست وزن ۱۱۶۹ کیلوگرمی در نسخه دستی دارد.
- فیات ۵۰۰ (۱۱۳۷ کیلوگرم)
سبکترین نسخه فیات ۵۰۰ وزن ۱۱۳۷ کیلویی دارد که باعث میشود وزن آن کمتر از حد متوسط خودروهای جدید آمریکا باشد. نسخه آبارث این خودرو وزن ۱۱۳۹ کیلویی داشته که دلیل آن پیشرانه سنگینتر و تجهیزات بیشتر میباشد. البته همهی مدلهای ۵۰۰ سبک نیستند. مدل تمام الکتریکی 500e که بخاطر همخوانی با قوانین کالیفرنیا ساخته شده ۱۳۶۴ کیلوگرم وزن دارد.
- هیوندای اکسنت (۱۰۹۲ کیلوگرم)
این خودرو یکی از معدود نمونههایی است که صرفنظر از تریم انتخابی وزن ۱۰۹۲ کیلوگرمی دارد. البته زمانی که گیربکس اتوماتیک انتخاب شود وزن خودرو به ۱۲۱۷ کیلوگرم میرسد که باعث میشود اکسنت سنگینتر از فورد فیستا، تویوتا پریوس C هیبریدی و حتی مینی هاردتاپ باشد.
- آلفارومئو 4C (1087 کیلوگرم)
محصول اسپورت آلفارومئو بخاطر اینکه فاقد فرمان هیدرولیک است شناخته میشود. احتمالاً این کار به خاطر وزن پایین نسخه کوپه و استفاده گسترده از فیبر کربن در ساختار 4C صورت گرفته است. وزن کم خودرو همچنین باعث شده 4C یکی از هیجانانگیزترین سواریها را داشته باشد.
نسخه روباز این خودرو وزن ۱۱۳۰ کیلوگرمی دارد.
- نیسان ورسا (۱۰۷۵ کیلوگرم)
نیسان ورسا بسیار بزرگتر از دیگر خودروهای لیست است. ورسا با قیمت ۱۲۱۱۰ دلاری هم یکی از ارزانترین خودروهای بازار آمریکا میباشد. تجهیزات استاندارد این خودرو تنها به مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی و پوشش پارچهای محدود شده است. ورسا نوت نیز وزن ۱۱۱۸ کیلوگرمی دارد.
- اسمارت فورتو الکتریک درایو (۱۰۶۰ کیلوگرم)
نسخه بنزینی اسمارت فورتو با وزن بسیار کم ۹۳۲ هم در لیست حضور دارد اما این خودرو دیگر وارد بازار آمریکا نمیشود و اسمارت نسخه تمام الکتریکی را ارائه میکند. این خودرو با وزن ۱۰۶۰ کیلویی یکی از سبکترین خودروهای جدید بازار آمریکا بوده اما نسخه کابریو کمی سنگینتر بوده و ۱۰۸۳ کیلوگرم وزن دارد.
- مزدا MX-5 میاتا (۱۰۵۲ کیلوگرم)
اکثر خودروهای حاضر در این لیست از نوع پایه و ارزانقیمت هستند که بخاطر ابعاد کم و فقدان تجهیزات زیاد وزن کمتری دارند اما مزدا MX-5 یک استثناست. این رودستر مشهور تنها ۱۰۵۲ کیلو وزن داشته و شایان ذکر است که نسخه اولیه سال ۱۹۸۹ آن ۹۹۲ کیلوگرم وزن داشته و عدم تغییر چشمگیر وزن این خودرو در طول این سالها کاملاً قابلتوجه میباشد.
نسخه ایتالیایی مزدا یعنی فیات ۱۲۴ اسپایدر ۱۱۰۷ کیلوگرم وزن دارد زیرا طویلتر بوده و از پیشرانه توربو استفاده میکند. همچنین متریال سرکوبکننده صدای بیشتری در ۱۲۴ اسپایدر بکار رفته است.
- تویوتا یاریس (۱۰۵۲ کیلوگرم)
سبکترین نسخه یاریس ۱۰۵۲ کیلو وزن داشته و بهصورت استاندارد با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود. مشتریانی که نسخه اتوماتیک را میخواهند باید گیربکس ۴ سرعته از مد افتاده را انتخاب کنند. یاریس iA سدان نیز خیلی با مدل هاچبک فاصله نداشته و در صورت تجهیز به گیربکس ۵ سرعته دستی وزن ۱۰۸۱ کیلوگرمی دارد.
- شورولت اسپارک (۱۰۳۰ کیلوگرم)
اسپارک با وزن ۱۰۳۰ کیلویی دومین خودروی جدید و سبک بازار آمریکاست. این خودرو در مقایسه با پسرعموی اروپایی خود یعنی اوپل کارل ۹۴۱ کیلویی کمی سنگین است. تفاوت وزن دو خودرو بخاطر پیشرانه ۱.۴ لیتری بزرگتر و سنگینتر اسپارک و تجهیزات بیشتر است. کارل تنها از پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری استفاده میکند.
- میتسوبیشی میراژ (۹۱۷ کیلوگرم)
سبکترین خودروی جدید بازار آمریکا یک محصول اسپورت کوپه یا کانورتیبل کوچک نیست. این خودرو میتسوبیشی میراژ است که از جمله ارزانترین و کوچکترین خودروهای بازار محسوب میشود. وزن خودرو در صورت سفارش گیربکس CVT به ۹۴۲ کیلوگرم میرسد. همچنین مدل مجهزتر GT بخاطر تجهیزات بیشتر وزن ۹۶۷ کیلوگرمی دارد.
در ادامه شما را با سنگینوزنترین خودروهای جدید بازار آمریکا هم آشنا میکنیم. البته ما پیکاپ تراک هایی همچون فورد F-150 و ونهایی همچون مرسدس بنز اسپرینتر را در لیست نیاوردهایم. شایان ذکر است سنگینترین خودروی آمریکا وزنی حدود سه برابر میتسوبیشی میراژ دارد.
- مرسدس-مایباخ S560 4Matic (2273 کیلوگرم)
این مرسدس-مایباخ لوکس حدود ۱۸۰ کیلوگرم سبکتر از نمونه استاندارد است. طبیعی است که تجهیزات و اشرافیت بیشتر باعث افزایش وزن مایباخ شدهاند. خریدارانی که خواهان خرید خودرویی ۲۲۷۳ کیلویی هستند چندین گزینه دیگر را نیز میتوانند در نظر بگیرند. ولوو XC90 در نسخه پلاگین هیبریدی خود وزن تقریباً مشابه با S560 دارد. همچنین سبکترین نسخه رنجروور به همراه جیپ گرند چروکی نیز سنگینی مشابهی با مایباخ دارند.
- تسلا مدل X (2412 کیلوگرم)
خودروهای الکتریکی سنگینتر از مدلهای بنزینی قابلمقایسه بوده و در این میان شاسی بلندهای الکتریکی کاملاً سنگینوزن نشان میدهند. البته این موضوع تعجببرانگیز نیست. تسلا مدل X 75D وزن ۲۴۱۲ کیلویی داشته درحالیکه مدلهای 100D و P100D به ترتیب ۲۴۶۴ و ۲۵۱۴ کیلو وزن دارند. بد نیست بدانید تسلا مدل S P100D از قوای محرکه مشابهی استفاده میکند اما وزن آن زیر ۲۲۷۲ کیلو است.
- مرسدس بنز GLS (2425 کیلوگرم)
حتی نسخه پایه این شاسیبلند نیز در لیست سنگینوزنترین خودروهای بازار آمریکا جای میگیرد. با افزودن یک جفت سیلندر دیگر به زیر کاپوت شاهد وزن ۲۵۳۵ کیلویی مدل GLS 550 خواهید بود. مدل AMG که قدرت ۵۷۷ اسبی دارد کاملاً سنگین بوده و وزن آن به ۲۶۱۵ کیلوگرم میرسد.
- فورد اکسپدیشن (۲۴۷۰ کیلوگرم)
استفاده از آلومینیوم باعث شده وزن اکسپدیشن از این میزان بالاتر نرود. مدل فعلی در حالت کوتاهتر بدنه وزن ۲۴۷۰ کیلویی دارد. لینکلن نویگیتور نیز بر پایه این خودرو ساخته شده و دارای تجهیزات اضافی خاص محصولات لوکس است. وزن مدل کوتاهتر نویگیتور به ۲۵۸۴ کیلوگرم میرسد درحالیکه وزن مدل طویلتر ۲۶۹۴ کیلو است.
فورد همیشه درباره کاهش وزن محصولات خود نگران نبوده است. برای مثال مدل Excursion که نسخه طویلتر نسل قبلی اکسپدیشن بوده وزنی بالاتر از ۳۴۵۵ کیلوگرم هم داشته است. این خودرو بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ تولید شده است.
- رولزرویس فانتوم (۲۶۶۵ کیلوگرم)
اشرافیت با هزینه همراه است و یکی از هزینهها وزن بالاست. اگرچه فانتوم از فریم فضایی آلومینیومی استفاده میکند اما وزن قابلتوجه ۲۵۶۵ کیلویی دارد. خریدارانی که به دنبال نسخه طویلتر هستند باید با وزن ۲۶۱۱ کیلوگرمی آن کنار بیایند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فانتوم برابر با ۱۲ ثانیه است که بد نیست.
شایان ذکر است دیگر برادران این خودرو یعنی گوست و کولینان وزنهای ۲۴۷۵ و ۲۷۲۷ کیلوگرمی دارند.
- اینفینیتی QX80 (2580 کیلوگرم)
این شاسیبلند یکی از سنتیترین شاسی بلندهای بازار بوده و از ساختار امتحان پس دادهی بدنه روی فریم سود میبرد. QX80 خودرویی مناسب برای یدک کشی و آفرود بوده اما از نظر وزن و مصرف سوخت وضعیت خوبی ندارد. نیسان آرمادا که در بسیاری از بازارهای خارج آمریکا با نام پاترول شناخته میشود کمی سبکتر از اینفینیتی است.
- تویوتا سکویا (۲۶۰۵ کیلوگرم)
شاسیبلند سه ردیفه این خودروساز که اکثراً موردپسند آمریکاییها میباشد وزن ۲۶۰۵ کیلویی داشته و در نسخه چهار چرخ محرک وزن آن به ۲۷۲۰ کیلوگرم میرسد. نام این خودرو هرچه باشد از درختان غولپیکر و بلند سکویا گرفته شده است. سکویا هم از ساختار بدنه روی فریم سود برده و پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری آن با توندرا مشترک است.
- کادیلاک اسکالید ESV (2650 کیلوگرم)
نسخه تک دیفرانسیل این شاسیبلند وزن ۲۶۵۰ کیلوگرمی داشته درحالیکه نسخه چهار چرخ محرک با وزن ۲۷۶۷ کیلویی سنگینتر است. اسکالید یکی از سنگینترین خودروهای آمریکا بوده اما در عوض فضای بار بسیار زیاد را ارائه میکند.
پلتفرم این خودرو با شورولت سابربن و جی ام سی یوکان XL مشترک میباشد. این دو خودرو به ترتیب ۲۵۳۹ و ۲۵۵۰ کیلوگرم وزن دارند. مدل کوچکتر اسکالید که در تصویر مشاهده میکند وزن ۲۵۳۵ کیلویی دارد.
- بنتلی مولسان (۲۷۱۷ کیلوگرم)
مولسان با فاصله زیاد از کابوس هموطن خود یعنی فانتوم سنگینتر است. این خودرو از پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۷۵ لیتری سود برده و از نظر شتاب و سرعت بر فانتوم پیشی میگیرد.
شاسیبلند لوکس بنتلی یعنی بنتایگا ۲۳۹۳ کیلوگرم وزن داشته و سبکتر از مولسان است.
- لکسس LX (2727 کیلوگرم)
مولسان با وجود هیبت قابلتوجه خود سنگینترین خودروی آمریکا نیست. سنگینترین خودروی آمریکا لکسس LX است که حاصل تکامل تویوتا لندکروزر بوده و ویژگیهای لوکس بیشتری دارد. لکسس نگفته جلوپنجره بزرگ این خودرو چه میزان از وزن خودرو را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است تویوتا لندکروزر ۲۶۴۳ کیلوگرم وزن دارد.
- نمونههای قابلذکر دیگر
مرسدس بنز مشخصات کامل نسخه آمریکایی G کلاس جدید را هنوز اعلام نکرده اما حدس میزنیم وزن آن حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم باشد. اگر اینگونه باشد نسل جدید این شاسیبلند حدود ۱۱۰ کیلوگرم سبکتر از نسل قبلی باشد. مرسدس اخیراً فروش یکی از سنگینترین خودروهای مسافری آمریکا یعنی G550 4×۴ را با وزن ۳۱۰۲ کیلوگرم به پایان رسانده است.
خودروهای زیادی هستند که در محدوده وزن ۲ تن قرار میگیرند. این لیست شامل خودروهایی همچون آئودی A8، استون مارتین رپید و بوگاتی شیرون میباشد.
- اما دربارهی پیکاپ ها اوضاع چگونه است؟
فورد سری F که پرفروشترین خودروی بازار آمریکاست آنگونه که به نظر میرسد سنگین نیست. این شرکت از آلومینیوم به منظور کاهش وزن مدل فعلی استفاده کرده است. F-150 در سبکترین حالت خود ۱۸۵۰ کیلوگرم وزن دارد. سنگینترین نسخه که رپتور است ۲۵۴۵ کیلو وزن داشته که آنهم به خاطر سیستم تعلیق متفاوت و برخی اجزای دیگر میباشد.
نسل قبلی شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ وزن ۲۱۳۵ کیلویی داشته درحالیکه وزن مدل دو کابین چهار چرخ محرک به ۲۴۰۹ کیلو میرسد. وزن تویوتا توندرا نیز بین ۲۳۱۸ تا ۲۵۸۲ کیلوگرم متغیر است.
منبع: autocar
Madjidiano Rolambo
۷ مرداد ۱۳۹۷فقط اون G500 4*4 …
عجب هیولایی
بیشتر از ۳ تن وزنشه
محمد علی فردین
۷ مرداد ۱۳۹۷اقا یه سوال ؟؟ الان اگر این لکسس افرود سنگینه پس g کلاس چیه یا مثلا رنجروور؟ اگر لوکسه پس بنتیاگا و کولینان چی هستند اگر قدرتمنده پس کادیلاک و g کلاس چی اند ؟؟
با وجود این هیولاها چرا شما به لندکروز و lx570 میگید غول و عالی جناب و این حرفا ؟؟
Sajjad
۷ مرداد ۱۳۹۷چو بیشه تهی ماند از نره شیر
شغالان درآیند در آنجا دلیر
مهدی
۷ مرداد ۱۳۹۷دوست عزیز اینا به این خاطره اینه که ایرانی جماعت حدود 35 سال پیش(جنگ) با لندکروز زندگی کردن و جان سختی این غول ژاپنی رو دیدن
همه ما حد اقل یه چند باری لند کروز دیدیم اما دروغ چرا من این بزرگانی رو که اسم بردی تا الان هیچ کدوم رو از نزدیک ندیدم
محمدرضا
۸ مرداد ۱۳۹۷لوکس هست اما نه سوپر لوکس.بنتایگا و کولینان تو دسته ی فوق لوکس قرار دارند.از نظر قیمتی هم یه نگاهی بندازین شاید چندین برابر کمتر از خودروهایی که گفتی هستن.یه خودرو با افرود واقعا قوی و کیفیت مثال زدنی لکسوس رو با قیمتی خیلی پایین تر از خودروهایی که نام بردی در اختیارت میزاره.رقیب لکسوس ، اسکالید و نویگیتور و جی ال اس و این قبیل خودروها هستن نه اونایی که شما گفتی و تو این سگمنتم قطعا خودرویی هست که خیلی خرفا برای گفتن داره.بهترینم نباشه قطعا جزو بهتریناست
محمد علی فردین
۸ مرداد ۱۳۹۷متوجه ام که اونا چند تاشون کراس اور هستند یعنی درسته که g5004x4x2خیلی هیولاست ولی تو دسته کراس اورر هاست و حرف دوستانم درسته که ما بیشتر اینو دیدیدم
ولی خوب همه از رو امار یا فیلم ها خیلی خوب بقیه رو مقایسه میکنند منظورم این بود چرا واسه این این کارو نمیکنند
سام
۷ مرداد ۱۳۹۷مزدا MX-5 و آلفارومئو 4C واقعا جذاب هستند.سبک،سریع و چابک و فرز برای رانندگی در داخل شهر.
مهدی
۷ مرداد ۱۳۹۷رولزرویس فانتوم وبنتلی مولسان انگار دنیایی دیگه ای ازصنعت خودرو هستن.چه شکوهی دارن.شتاب صفرتا۱۰۰ فانتوم رواشتباه زدید
Travel4ever
۷ مرداد ۱۳۹۷واقعا مزدا دوست داشتنیه مخصوصا طراحیشو عاشقشم.
با اینکه از دودر بدم میاد ولی مزدا رو با چلنجر و ویژن6 مایباخ تو خواب میبینم.
واقعا طراحیشون عشقه
بهنام
۷ مرداد ۱۳۹۷چون لکسوس ال ایکس و لندکروزر در چهار گوشه ی جهان از پس سخت ترین کارها و ماموریت ها حتی نظامی به بهترین شکلی بر اومدن و ضمن اینکه تونستن تو شرایط خیلی سخت دوام و جان سختی رو حفظ کردن
علی
۷ مرداد ۱۳۹۷نیسان ورسا چرا اینقدرقیافش داغونه؟؟؟
حسام
۷ مرداد ۱۳۹۷ماشین های بزرگ و سنگین رو اصلآ دوست ندارم…لذت سواری ماشین های سبک، چابک و فرز که وقتی باهاشون وارد پیچ میشی می فهمی چه حسی رو به آدم منتقل می کنه…ماشین های سنگین و بزرگ با لذت سواری همخونی ندارند و فقط بدرد جاده های بزرگ و اتوبان های امریکا می خورن.
مهدی
۸ مرداد ۱۳۹۷حرفتون راجع به خودرو های سبک درسته اما هیجان انگیز تر از اونا ماشینای سنگینی اند که قدرت کافی برای فرز نشون دادن ماشین دارن فوق العاد هیجان انگیزترن
مثل بی ام و سری هفت موشک سنگین و لوکس بیمر
3pehr
۲ تیر ۱۴۰۱آره داداچ دقیقا همینطوره
ولی خدایی مولسان و lx یه چیز خیلی درجه یکین
حسین وی
۸ مرداد ۱۳۹۷اما مزدا MX-5 یک استثناست
همیشه مزدا سربلنده