چشم انداز

پنج سدان خانوادگی جدید با بهترین ضریب آئرودینامیک

آئرودینامیک یکی از مهم‌ترین علوم درزمینهٔ طراحی خودرو است. چراکه استفاده از آن موجب کاهش صدای باد، کاهش مصرف سوخت و نیاز به قدرت کمتر جهت غلبه به مقاومت هوا در خودرو می‌گردد. روند استفاده از این علم در صنعت خودروسازی از دههٔ ۳۰ میلادی و با ساخت کرایسلر ایرفلو (Airflow) و همین‌طور خودروی غیرمتعارف T77 محصول شرکت تاترا آغاز شد.

2014 Volkswagen XL1
۲۰۱۴ Volkswagen XL1
توضیحی در رابطه با شرکت تاترا:
«شرکت تاترا در سال ۱۸۵۰ در چکسلواکی سابق (جمهوری چک کنونی) تأسیس شد و در سال ۱۸۹۷ به ساخت خودرو روی آورد. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که پس از دایملر و پژو سومین خودروساز قدیمی دنیا محسوب می‌شود. تاترا بیشتر به تولید سدان های لوکس موتورعقب با پیشرانه هواخنک و با طراحی آئرودینامیک شهرت داشت. آخرین خودروی سواری ساخت این شرکت مدل T700 بود که در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد و با توقف تولیدش در سال ۱۹۹۹ پرونده ساخت خودروهای سواری تاترا برای همیشه بسته شد؛ اما این کمپانی همچنان فعال بوده و در حال حاضر به تولید خودروهای تجاری مشغول است.»
Tatra 77a
Tatra 77a
تاترا T77 در سال ۱۹۳۴ معرفی شد و می‌توان آن را اولین خودروی واقعاً آئرودینامیک دنیا دانست. نمونه جدید این خودروی موتورعقب که یک سال بعد یعنی در ۱۹۳۵ بانام T77A معرفی شد، دارای طراحی آئرودینامیک پیشرفته‌ای بود که ضریب آئرودینامیک آن را به عدد فوق‌العادهٔ ۰.۲۱ رسانده بود. ضریبی که هنوز هم برای یک سدان خانوادگی بزرگ بی‌نظیر است.

aerodynamic

audia4under
اگرچه خودروهای دونفره‌ای چون GM EV1 (ضریب آئرودینامیک ۰.۱۹۵) یا فولکس‌واگن XL1 (ضریب آئرودینامیک ۰.۱۸۹) با ضریب آئرودینامیک خارق‌العادهٔ زیر ۰.۲ ساخته‌شده‌اند اما ما بیشتر به دنبال خودروهای معمولی خانوادگی تولید انبوه هستیم. به همین دلیل در این مطلب پنج سدان خانوادگی با بهترین آئرودینامیک را معرفی می‌کنیم.

GM EV1
GM EV1
مرسدس بنز CLA180 Blue Efficiency ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۲
اگرچه نسخه‌های آمریکایی این خودرو دارای ضریب آئرودینامیک ۰.۲۸ (۰.۳۰ در آزمون مستقل کار اند درایور) هستند اما این نمونه دیزل اروپایی با ضریب ۰.۲۲ دارای رکورد جهانی به‌عنوان آئرودینامیک ترین خودروی ۴ در دنیا است. این عدد به لطف کف نسبتاً صاف، ارتفاع کوتاه و سطح جلویی کم به‌دست‌آمده است.
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz CLA
مرسدس بنز E کلاس W213 ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۳
نسل جدید E کلاس نه‌تنها حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از سلف خود است بلکه ضریب آئرودینامیک بهتر و شگفت‌آوری نیز دارد. این امر کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت آن کرده است به‌گونه‌ای که مدل E220d تنها ۳.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند درحالی‌که ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. حتی شاید در نمونه کوپه E کلاس این ضریب بازهم کمتر شود. مرسدس را باید واقعاً سردمدار ساخت خودروهای آئرودینامیک در جهان دانست.
Mercedes-Benz W213 E-Class
Mercedes-Benz W213 E-Class
آئودی A4 B9 ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۳
یکی دیگر از سدان های لوکس آلمانی که آئرودینامیک فوق‌العاده‌ای دارد، نسل جدید آئودی A4 با ضریب ۰.۲۳ است. این عدد به لطف ترفندهای هوشمندانه‌ای مانند طراحی کمترین سطح سقف در بین تمامی سدان های کامپکت حال حاضر بازار به‌دست‌آمده است. هرچند در ظاهر و از دید عموم مردم نسل جدید A4 تفاوت چندانی ازلحاظ طراحی با نسل قبلی خود ندارد اما باید گفت درزمینهٔ آئرودینامیک پیشرفته چشمگیری داشته است.
Audi B9 A4 2016
Audi B9 A4 2016
تسلا مدل S ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۴
خودروهای برقی یک مزیت عمده درزمینهٔ آئرودینامیک نسبت به همتایان بنزینی و دیزل خود دارند و آن عدم وجود رادیاتور و به‌تبع آن جلوپنجره است. تسلا مدل S باوجود ابعاد بزرگی که دارد به خاطر داشتن کفِ صاف، سقف شیب‌دار و طراحی خاص آینه‌های جانبی، توانسته است به ضریب آئرودینامیک ۰.۲۴ دست یابد. آئرودینامیک در خودروهای برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه موجب افزایش برد آن‌ها می‌گردد.
Tesla Model S
Tesla Model S
هیوندای سوناتا هیبرید ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۴
شاید در میان خودروهای هیبریدی اکثر افراد تویوتا پریوس را بهترین بدانند اما هیوندای سوناتا قطعاً خودروی مقرون‌به‌صرفه تری نسبت به نمونه‌های مشابه است. به‌ویژه که در دو نوع «هیبرید» و «پلاگ این هیبرید» عرضه می‌شود. بعلاوه این خودرو با طراحی خاص و آینده‌نگرانهٔ خود توانسته است به ضریب آئرودینامیک خوب ۰.۲۴ دست یابد.
Hyundai Sonata Hybrid
Hyundai Sonata Hybrid

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    دوستان یه سوال داشتم بالاترین تیپ تویوتا هایلندر و سانتافه گرند چیه… و شامل چه امکاناتی میشه؟

  2. حسین

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (3004 ديدگاه)

    ضریب ۴۰۵ چند بود؟

      1. شاهین

        ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (4699 ديدگاه)

        ضریب درگ 405 که در سال 1987 میلادی تولید شده برابر با 0.31 بوده و در زمان خودش عدد خوبی محسوب میشده و جالب توجه اینکه از برخی خودروهای امروزی هم بهتر بوده! لینک ضریب درگ چندتا از خودروهای مشهور رو میزارم امیدوارم مورد توجه قرار بگیره.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

  3. احسان آرسنالی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1953 ديدگاه)

    پس چرا ژاپن نماینده نداره؟ آلمان 3تا و کره و آمریکا.
    ایتالیا و فرانسه کجان

    1. شکوفه های کویری

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (432 ديدگاه)

      آقا احسان ، ژاپن ماشالله تو همه ی لیست های خوب حضور موفقی داره ، تو این لیست فرصت داده تا بقیه بتونن عرض اندام کنن.

      1. شکوفه های کویری

        ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (432 ديدگاه)

        ژاپن از بس که تو لیست هایی مثل (قابلیت اطمینان،کیفیت،فروش،بهترین طراحی و…) حضور موفق و برتر داشته که اگر در یک لیست حضور نداشته باشه باعث تعجب میشه

  4. کارال

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام آقا ی سوال این اسم این ماشینها ک تو درگ (شتاب)آمریگا شرکت میکنن چیه؟. لاستیکای عقب بزرگی دارن ولی لاستیکای جلوشون مثه چرخ دوچرخه هستش،لطفا هر کی میدونه جواب بده

    1. محمد

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      به اونا میگن Top Fuel dragsters. سرچ کن مطلب در موردشون زیاده

  5. امیر

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (236 ديدگاه)

    اگه بخوام انتخابی بین پریوس و سوناتا داشته باشم صد در صد انتخاب من سوناتاست .حداقل قیافه داره .تو متن هم اشاره شده ایرودینامیکشم بهتره.شکل و شمایل پریوس بسیار زننده و نافرم و خجالت اور میباشد و در شان یک انسان متمدن نیست.خخ

  6. Barbar

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    بازم ارتش المان فاتح شد

  7. «میلاد.فقط آلمان.فقط بنز»

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    درود .
    در این مقاله از 5 تا خودرو ، 3تا آلمانی بودن . قابل توجه بعضی از متعصب های شرق آسیا.

    1. Sina

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      پروفسور میلاد
      تو اون لیست های گنده و دهن پر کن که المانی ها عددی نیستن و همیشه بعد ار رتبه دهم هستن
      این لیستم که پیشه اون لیستا اصلا عددی نیس باشه واسه المانی ها خخخخخ

      1. mohammad

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (125 ديدگاه)

        با این حرفی ک شما زدی منو بیشتر یاده بچه کوچیکایی انداختی که فقط میخوان یجوری جدی گرفته بشن…
        ولی باشه عاقا شما برو با همون لیستای دهن پرکنت حال کن!
        فقط میخوام بدونم اگه همین لیستا نبودن میخواستی چیکار کنی!!؟

        1. luis

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (612 ديدگاه)

          هیچی به والله امنیت و ثبت اختراع کیفیت و ارزش برند و تست تصادفات امار فروش و قابلیت اطمینان و مصرف پایین و…. که مهم نیست مهم اینه که شما المانی بازی و همه بچه کوچولو و ماشین نابلدن جز شما که خوبی

    2. luis

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (612 ديدگاه)

      استفاده از طراحی های کاملا مشابه در کلاس ها عدم استفاده از خطوط شکسته و هیجان انگیز استفاده از طرح تخم مرغی باب شده در دهه 90 میلادی عدم جسارت در انقلابی عمل کردن همه و همه جمع شده تا دو دهم درصد اونم تازه تو سدان های خانوادگی اگی کوپه ها رو بررسی میکرد مگه اصلا ایرودینامیک تر از ال سی 500 ساخته شده تو دنیا تا الان؟؟؟؟؟؟ با 3 عنوان اولی در طراحی و دنیای عظیم هایبرید مولتی لینکش در جهان که تا حالا وجود خارجی نداشته.
      اسم شرق اسیا رو میاری حواست باشه پسر جون
      اول در تولید و فروش خودرو بنزینی هایبریدی و سلول سوختی تویوتا موتور
      اول در کیفیت طولانی مدت و قابلیت اطمینان لکسس
      اول در تست تصادفات اتوبان های امریکا با 8 مقام اولی تویوتا موتور
      اول در ثبت اختراع دنیای خودرو در بین خودرو های سوختی و در بین کل خودروهای جهان دوم پس از تسلا تویوتا موتور
      اول در بالاترین ارزش افزوده هنگام فروش از سایت kbb معتبر ترین سایت فروش اجناس دست دوم جهان لکسس
      اول در ارزش برندددددددددددد تویوتا
      اول در حداقل مصرف خودرویی جهان( مزدا(
      اول در بیشترین وفاداری به صاحبان در طول مدت نگهداری هوندا موتور
      اول در فروش غیر اروپایی بازار اروپا نیسان موتور
      اول در ……
      تا صب بگم تموم نمیشه خودتو خسته نکن با فقط فقط کردن نمیتونی برادر ارزش ژاپنو کم کنی .

  8. احمد باقری

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    یه آفرین ویژه به مرسدس.

  9. Matin

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    کیفیت ، کارایی و لوکس بودن خودروهای المانی بر کسی پوشیده نیست تو هر لیستی اگر بنز و آئودی نباشه حتما ب ام. و پورشه هست ، جای که ب ام و آئودی نیست حتما بنز و فولکس هستند ، اصلا به جان برادر جا نداریم برای بقیه البته میتونن اخر صف یه جای پیدا کنند . پرچم جرمنی بالاست .

  10. Salar

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوستان المانی دوست
    اون موقع که جی دی پاور امار میده که صداتون در نمیاد اصلا??

    1. خسته شده

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      برو آمار جی دی پاور رو غیر از اون داستانه قابلیت اطمینان بخون موندم ماشین آمریکایی که بیشترین خرابی و بیشترین مصرفو دارن و در برندینگ هیچ جایگاهی ندارن و هیچ تکنولوژی درستی هم ندارن و جلوی آلمانی ها همیشه هیچی نبودن و هیچوقتم کلاس و وقار آلمانی هارو نداشتن چطور کسی میاد در موردشون اینجوری حرف میزنه جناب سالار یا سینا که همین حرفو جایی دیگه میزنی با یه اسمه دیگه اینقدر پافشاری نکن اگر قرار به مقایسه بود که خود آلمانی ها در دل آمریکا برنده قاطع فروش لوکس نمیشدن مقایسه یه کشتی گیر سنگین وزن و مگس وزنه حالا تا ده سال دیگه بود آمار 2016 جی دی پاور نمیدونم 10 تا خرابی کمتر یا بیشتر بود

      1. Sina

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (13 ديدگاه)

        جناب خسته شده خسته از روزگار در اینکه شما از کارشناسای بین المللی کشور ما هستید شکی نیست
        میدونم سوابق زیادی در این عرصه دارید ماشینهای زیادی رو هم تست کردید از جمله پراید پژو پیکان نیسان ابی و…..
        کمپانی های زیادی به شما التماس همکاری دارن استاد از جمله فرغون سازی
        اون ماشین امریکایی ها که تو ذهنته اونجور بودن دورش گذشت کوچولو
        شما تو ۲۰ سال پیش موندی و اینکه امار جایی مثل جی دی رو قبول نداری این مال مشکل مغزیه شماست که بر ضد دنیا هستی
        انقدرم بیکارو هستی که نشستی اینجا کامنت ملتو رصد میکنی و میخوای امار همه رو داشته باشی
        این مملکت اگه چنتا نخبه مثل تو داشت قطعا اباد میشد

        1. HP7

          ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (2706 ديدگاه)

          سینا جان و سالار عزیز ممنون از اینکه موجبات شادی و خنده رو برای ما فراهم کردید.
          توروخدا ***نگید…منظورتون درباره کیفیت ژاپنی ها و گزارش جی دی پاور اینه دیگه؟؟؟
          http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1-2015/
          اینم ببینید بد نیست!
          http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2015/

      2. Sorosh

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (41 ديدگاه)

        خسته جان شما امار کی، کدوم سایت ، کدوم مجله رو قبول داری؟؟؟
        همه که از نظر شما مزخرف میگن
        بفرما هر کیو قبول داری تا ما درخواست کنیم از همونا مطلب بذارن فقط

  11. AM!N

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خب تویوتا هیبرید یه خورده قیمتش بالاست بخاطر همین یه آبانس داده به هیوندای

  12. Archi KHAN

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2202 ديدگاه)

    دوست معلوم الحال مون که همیشه نطق میکن که :

    برتری پورشه فقط در سبک طراحی جلوش و پایین بودن قسمت جلویی ماشین و…
    و در نتیجه ضریب آئرودینامیک کم و راندمان بالاست
    الان کجا تشریف دارن ؟!!
    پس پورشه کو ؟!!!!!!

  13. بهنام طیبی

    ۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ایول به المان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا