در این رقابت بزرگ و جذاب، برترین و اسپرتترین خودروهای حال حاضر دنیا حضور یافتهاند، هرکدام برترین سلاح خود را به میدان آوردهاند تا از این جنگ بیرحمانه پیروز بیرون آیند
امسال بعد از یک دهه ما اسپرتترین خودروهای بازار را به پیست VIR (مخفف Virginia International Raceway) دعوت کردهایم تا به این سؤال پاسخ دهیم: عملکرد نهایی کدام خودرو در پیست بهتر است؟ بر روی پیست، برند خودروها یا خودستایی سازنده مهم نیست بلکه فقط و فقط رفتار خودروها اهمیت دارد. امسال ما ۱۸ نمونه از برترین خودروهای اسپرت دنیا را گرد هم جمع کرده و در آسفالت VIR به بوتهٔ آزمایش گذاشتهایم تا بفهمیم چند مرده حلاجاند!
ما در این آزمون تلاش کردهایم پاسخی از ایالاتمتحده به معیار نوربرگرینگ آلمان بدهیم؛ یعنی جایی که خودروسازان با سریعترین محصولات خود برای کسب لپ تایم (زمان پیمودن یک دور پیست) بهتر مبارزه میکنند. این امکان برای ما در پیست ۶.۶ کیلومتری VIR که طولانیترین پیست در کل ایالاتمتحده بشمار میرود کاملاً فراهم است. ما افسار این اسپرتهای وحشی را در این پیست باشکوه رها کردهایم تا علاقهمندان به سرعت بفهمند سریعترین خودروهای جدید بازار چه ماشینهایی هستند.
ما خودروهای شرکتکننده در این جدال بزرگ را در پنج کلاس از LL1 تا LL5 دستهبندی کردهایم. کلاس LL1 مخصوص خودروهایی با قیمت پایهٔ زیر ۳۵ هزار دلار است تا نهایتاً کلاس LL5 که مختص خودروهایی با قیمتی بیش از ۲۴۵ هزار دلار است. با توجه به تعداد زیاد خودروهای شرکتکننده، در این قسمت فقط به معرفی خودروها، لپ تایم آنها و شرایط آزمون میپردازیم و در قسمت بعدی به بررسی عملکرد تکتک شرکتکنندگان بر روی پیست خواهیم پرداخت. ذکر این نکته ضروری است که قیمتی که جهت کلاسبندی خودروها در نظر گرفته شده و در قسمت بعدی ملاحظه خواهید کرد، با احتساب آپشنهای بهبود عملکرد مانند دیسکهای ترمز کربن سرامیکی، قطعات سبکوزن فیبر کربنی، لاستیکهای عملکردی و دیگر موارد تقویتی لحاظ شده است. حال معرفی شرکتکنندگان این رقابت بزرگ:
آکورا NSX
آئودی R8 V10 Plus
آئودی TTS
بامو M2
بامو M4 GTS
شورولت کامارو 1LE
شورولت کامارو SS 1LE
شورولت کوروت گرند اسپرت
دوج چارجر هلکت
دوج وایپر ACR
فراری ۴۸۸ GTB
فورد فوکوس RS
فورد موستانگ شلبی GT350R
جگوار F تاپ Project 7
لکسوس GS F
مکلارن 570S
پورشه ۹۱۱ GT3 RS
پورشه کیمن GT4
محدودهٔ قیمتی هر کلاس
LL1: تا ۳۴,۹۹۹ دلار
LL2: 35,000 تا ۶۴,۹۹۹ دلار
LL3: 65,000 تا ۱۲۴,۹۹۹ دلار
LL4: 125,000 تا ۲۴۴,۹۹۹ دلار
LL5: 245,000 دلار به بالا
اما غیر از این ۱۸ خودرو، ۳ خودروی دیگر را هم در این آزمون شرکت دادهایم که در هیچیک از کلاسهای LL1 تا LL5 قرار نمیگیرند. دوتا از این سه خودرو صرفاً مخصوص پیست هستند که عبارتاند از مزدا MX-5 Cup Car و لکسوس RC F GT کانسپت. این دو خودرو را برای این دعوت کردهایم که مقایسهای داشته باشیم بین عملکرد خودروهای مسابقهای با خودروهای خیابانی معمولی در پیست؛ و خودروی آخر نیز تسلا مدل S P85D است برای اینکه بفهمیم یک خودروی الکتریکی تا چه حد توان رقابت با انواع بنزینی را دارد. بدین ترتیب تعداد کل خودروهای شرکتکننده در این آزمون بزرگ به ۲۱ دستگاه رسید.
ما با این خودروها سه روز را در روزهای گرم و طاقتفرسای اوایل ماه ژوئن سپری کرده و آنها را در شرایط مختلف و دمای هوای گوناگون مورد آزمایش قرار دادیم تا به نتایجی کاملاً منصفانه و برابر دست پیدا کنیم. در هر خودرو با استفاده از دستگاههای پیشرفته اقدام به ثبت دادهها و اطلاعات گوناگونی نموده و چندین کارشناس حرفهای با خودروها به رانندگی پرداختند. حتی در برخی موارد از مشاوران و مهندسان شرکتهای سازنده نیز کمک گرفتیم برای اینکه بدانیم چگونه بهترین و سریعترین عملکرد را از ماشین استخراج کنیم. در روزهای آزمون بهطورمعمول ساعات اولیهٔ صبح زمان طلایی بودند چراکه در این ساعات هوا خنک بوده و متراکمتر است که درنتیجه موجب عملکرد بهتر خودروها شده و امکان استفاده از حداکثر توان موتور را فراهم میکند. حال در جدول زیر و همچنین در قسمت آینده نتیجهٔ سه روز تلاش ما و ثبت دادههای فراوان را مشاهده میکنید. اطلاعات و مشخصاتی که با تلاش فراوان کارشناسان ما بهدستآمده و سعی شده تا حد امکان عادلانه باشند.
جدول لپ تایم خودروهای شرکتکننده در آزمون بزرگ کارانددرایور
رتبه | خودرو | کلاس | قدرت | زمان |
۲۱ | تسلا مدل S P85D | الکتریکی | ۴۶۵ اسب بخار | ۳:۱۷:۴ |
۲۰ | آئودی TTS | LL2 | ۳۰۰ اسب بخار | ۳:۰۷:۷ |
۱۹ | مزدا MX-5 Cup Car | مسابقهای | ۱۵۵ اسب بخار | ۳:۰۶:۴ |
۱۸ | لکسوس GS F | LL3 | ۴۷۰ اسب بخار | ۳:۰۵:۹ |
۱۷ | شورولت کامارو 1LE | LL1 | ۳۳۵ اسب بخار | ۳:۰۴:۳ |
۱۶ | فورد فوکوس RS | LL2 | ۳۵۰ اسب بخار | ۳:۰۳:۹ |
۱۵ | دوج چارجر هلکت | LL3 | ۷۰۷ اسب بخار | ۳:۰۳:۳ |
۱۴ | جگوار F تایپ Project 7 | LL4 | ۵۷۵ اسب بخار | ۳:۰۲:۲ |
۱۳ | بامو M2 | LL2 | ۳۶۵ اسب بخار | ۳:۰۱:۹ |
۱۲ | آئودی R8 V10 Plus | LL4 | ۶۱۰ اسب بخار | ۲:۵۶:۱ |
۱۱ | شورولت کامارو SS 1LE | LL2 | ۴۵۵ اسب بخار | ۲:۵۴:۸ |
۱۰ | پورشه کیمن GT4 | LL3 | ۳۸۵ اسب بخار | ۲:۵۴:۰ |
۹ | بامو M4 GTS | LL4 | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۵۲:۹ |
۸ | فورد موستانگ شلبی GT350R | LL2 | ۵۲۵ اسب بخار | ۲:۵۱:۸ |
۷ | آکورا NSX | LL4 | ۵۷۵ اسب بخار | ۲:۵۰:۲ |
۶ | مکلارن 570S | LL4 | ۵۶۵ اسب بخار | ۲:۴۷:۴ |
۵ | شورولت کوروت گرند اسپرت | LL3 | ۴۶۰ اسب بخار | ۲:۴۷:۱ |
۴ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | LL4 | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۴۷:۰ |
۳ | فراری ۴۸۸ GTB | LL5 | ۶۶۰ اسب بخار | ۲:۴۵:۱ |
۲ | دوج وایپر ACR | LL4 | ۶۴۵ اسب بخار | ۲:۴۴:۲ |
۱ | لکسوس RC F GT | کانسپت | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۴۳:۲ |
بنابراین پس از آزمونهای فراوان و بررسی کامل عملکرد خودروها، دوج وایپر ACR توانست سریعترین رکورد یک دور پیست VIR (در بین ۱۸ خودروی اصلی شرکتکننده) را بنام خود ثبت کرده و پیروز این رقابت نفسگیر گردد. با ما در قسمت آیندهٔ این مطلب همراه باشید تا به بررسی عملکرد تمامی این خودروها در پیست بپردازیم.
ادامه دارد…
[دانلود ویدئو]منبع: Car&Driver
فرامرز
۱۵ مهر ۱۳۹۵ممنون از مقاله خوبتون. زمان یا ترتیب رتبه های ۸ تا ۱۰ تو جدول اشتباه هست.
nima
۱۵ مهر ۱۳۹۵توی کلاس ها هر برنده ایناس:
کلاس اول : کامارو 1LE
کلاس دوم: ماستنگ شلبی
کلاس سوم: کوروت گرند اسپورت
کلاس چهارم : وایپر ACR
کلاس پنجم : فراری(البته از یه کلاس 4باخت)
نتیجه این که سلطان تمام کلاس ها آمریکایی هست.
Elemento
۱۵ مهر ۱۳۹۵.
اگه ماشین آمریکایی سلطانه پس ماشین آلمانی خداست قاعدتا … 😉😉
کامیاب
۱۶ مهر ۱۳۹۵هزار افسوس که تولید وایپر افسانه با نیروگاه عظیم هشت ونیم لیتریش متوقف شد.
فقط چن تا بروز رسانی جزئی کافی بود تا ادامه بده،ولی…
سایه ی فیات کرایسلر رو دوج و جیپ خیلی سنگینی میکنه،من بارها گفتم،دارن مدل های افسانه ای رو نابود میکنن،
بزودی شاهد نابودی رانگلر با موتور چهار سیلندر،نابودی پاتریوت و کامپس با ادغام دوتاش تو یکی،احیای ضعیف واگنیر با قیمت 140هزار دلاری ،کاهش فروش دوج های هلکت(عدم تناسب پیشرانه با پرفورمنس خروجی که ناشی از وزنشونه و بروز رسانی نمیشن)باشید
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵نه مجید جان
شما منظور نیما رو بد متوجه شدی
ماشینهای امریکایی این لیست با توجه به قیمت بسیار مناسبشون تونستن تو کلاس مختص خودشون خوش بدرخشن
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵ممنونم وایپر گردن کلفت و بقیه امریکایی های لات که با قیمت خیلی کمتر سربلندمون کردن
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵افرین به شما
reza
۱۶ مهر ۱۳۹۵ماشاءالله به 488…
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵تبریک میگم به دوستان امریکایی بازم که وایپر رتبه 2 رو بدست اوردش و بقیه امریکایی ها هم خوب تونستن ظاهر بشن
ونوم
۱۵ مهر ۱۳۹۵ماشالله به دوج وایپر انصافا کوروت هم اگه z06 بود شاید اول میشد
Aryan
۱۶ مهر ۱۳۹۵این همون پیسته که تو فیلم نید فور اسپید ماستنگ رو به 230 مایل بر ساعت رسوند???
محمد
۱۵ مهر ۱۳۹۵ماشا الله لکسوس….
ولی جدا کی فکرشو می کرد کمپانی که تا سه سال پیش زشت ترین و کسل کننده ترین طراحی ها را داشت امروز در زمره پویا ترین طراحی ها خودرو باشه.
تو پرفورمنس موتور هم مثل این که داره پیشرفت می کنه.
بی صبرانه منتظر Lexus LS 2017 هستم.
علي
۱۵ مهر ۱۳۹۵چگوار منو کشته با اون شتابش ??????به افتخارش ۱ ساعت سکوت مطلق ???
با تچکر
مجید
۱۵ مهر ۱۳۹۵جالب بود ممنون
M
۱۵ مهر ۱۳۹۵Z06 پس کو ؟؟؟
:)
۱۵ مهر ۱۳۹۵اگه منظورتون گرند اسپورته / پنجم شده
M
۱۵ مهر ۱۳۹۵داداش من ! 650 اسبه z06 …. به خاک و خون میکشید همه رو اگه بود .
M
۱۵ مهر ۱۳۹۵تازه با چه قیمتی ، فقط 79 هزار دلار .پایه
:)
۱۵ مهر ۱۳۹۵حالا نیازی به این همه تعصب نیست
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵جناب :)
حضرت سلطان z06 فرق داره با گرند اسپورت
سامان اذری
۱۵ مهر ۱۳۹۵مزدا میاتا با 155 اسب بخار سریع تر از ائودی TT با 300 اسب بخار پیست رو طی کرد
Mohamad
۱۵ مهر ۱۳۹۵به نکته فوق العاده ظریفی اشاره کردی سامان جان!!
:))
Chrysler
۱۵ مهر ۱۳۹۵سامان جان مزدا میاتای cup car هست چون
سامان اذری
۱۶ مهر ۱۳۹۵فدات محمد جان
کرایسلر جان اگه cup car هم باشه بازم قدرتش نصف ائودیه
هرکی یه نظری داره
به نظر من ماشین کوپه مصوصا کوپه اسپورتی مثل TT نباید دیفرانسیل جلو باشه
میاتا جلو افتاد چون بالانس و تقسیم وزن 50 به 50 بودنش همراه با وزن 1 تنیش دقیقا با 155 اسب بخار چفت شده
علی آلمانی
۱۵ مهر ۱۳۹۵جالبه شورلت کامرو با قیمت و قدرت کمتر آئودی r8 را شکست داده.خبلی نااراحت شدم. من انتظار بیشتری از آلمانی ها داشتم??????
mehran911
۱۵ مهر ۱۳۹۵ناراحت نباش پورشه کیمن GT4 فقط با ۳۸۵ اسب جبران کرده
کیمن با توجه به پلتفرم و دینامیک خوبش پتانسیل های بسیار زیادی برای ثبت رکورد های بهتر از این داره
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵وایپر هم برا امریکایی ها جبران کرد و دوم شد اونم با قیمت 100 هزار دلار
Elemento
۱۵ مهر ۱۳۹۵R8 بیدی نیست که به این باد ها بلرزه.
جاش تو قلب من قرص و محکمه.
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵مجید جان داداشم
باد داریم تا باد
یه بادی هستش که ملایم هست ولی یه باد داریم که درخت و از جاش میکنه
:)
۱۵ مهر ۱۳۹۵تسلا پرشتابه جالبه اخر شده .. ماشینای الکتریکی یجوری میشه گفت بدرد مسابقه نمیخورن
nima
۱۵ مهر ۱۳۹۵قبل از دیدن نتایج از برد ACR کاملا مطمئن بودم.
توی نور برگ رینگ هم شاهکاره.
اگر ZO6 هم بود الان بالای 488 بود. (میتونید نتایج جهنم سبز رو ببینید)
nima
۱۵ مهر ۱۳۹۵آخ آخ ولی فکر کنید الان Ford GT بینشون بود.
حتما اول اول میشد.
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵درست داش نیما
ford gt که اگه بود واویلا میکرد
acr هم خیلی خوب تونست خودشو نشون بده
اگه کوروت zr1 هم بود که دیگه نور الی نور میشد
4x
۱۵ مهر ۱۳۹۵پس amg gt s کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
X5
۱۵ مهر ۱۳۹۵دوج وایپر ACR تو پیست مزدا رکورد p1 زد دیگه این بچه ها که واسش مالی نیستن حتی اگه اون کروت بود بازم حرفی واسه گفتن مقابل وایپر نداره و قتی رکورد p1 ترکونده دیگه چی میخواین ؟اصلا کروت در سطح وایپر نیست مثل دوج چارجر این لیست فقط قدرت قیمت پایین داره ولی در عمل حریف سوسک هم نیست البته درگ ریس از وایپر بهتره
USA & JAPAN
۱۶ مهر ۱۳۹۵اوج ابهته این وایپر لامصب
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵باحال بود.
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵باحال بود. البته جای بعضی ماشینها خالی بود.
Ali
۱۵ مهر ۱۳۹۵ایول لکسس ک با عمر 25 سال از خیلی از ماشینای لیست جوون تره و همیشه هم بهترینه.::))
وایپر رو عشقه.:)
Mohamad
۱۵ مهر ۱۳۹۵انتظار بیشتری از آکورا NSX داشتم
انصافا پتانسیلش بیشتر از این حرفهاست
حميد
۱۵ مهر ۱۳۹۵بدون بنز و لامبو و فراری
mojtabaaston
۱۶ مهر ۱۳۹۵فراری که بود
اما جای amg gt و هوراکان و گودزیلا انصافا خالی بود
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۵ مهر ۱۳۹۵بنازم به مزدا.
حامد
۱۶ مهر ۱۳۹۵چرا نیسان gtr نیست . ؟! مگه میشه مگه داریم!!!!
mohsen
۱۶ مهر ۱۳۹۵لکسوس کانسپتش دقیقا تو حلقم!
لامصب من بالا دیدم گفتم این لکسوس اینجا چیکارس؟
اومدم جدول رو دیدم فهمیدم اصل کاری اون بوده!
ولی پول داشتم 488 یه خورده کمتر داشتم پورشه 911 دیدم کمه باز م 4 یا م2 الانم که ندارم پیاده
مهدی drift
۱۶ مهر ۱۳۹۵هلکت گند زد ولی وایپر جبرانش کرد :)
مهدی drift
۱۶ مهر ۱۳۹۵انتظار داشتم R8 حداقل چهارم بشه
کاوه آهنگر
۱۶ مهر ۱۳۹۵آفرین به لکسس که عالی عمل کرده.
درود به مزدا میاتا که با قدرت کمتر روی خیلیا رو کم کرد.
کار آکورا هم خوب بود.
جای جناب گودزیلا جی تی آر خالی بود. اگه جی تی آر مخصوصا نسخه نیسمو حضور داشت بقیه باید گرد و خاک ایشون رو میل میکردن.
USA & JAPAN
۱۶ مهر ۱۳۹۵ماشالله به رتبه یک و دو
USA & JAPAN
Omid.BM
۱۶ مهر ۱۳۹۵اینم در پاسخ به درگ قبلی که گذاشته شده بود و همه از آمریکایی ها انتقاد میکردن
mojtabaaston
۱۶ مهر ۱۳۹۵من که سر در نمیارم
دیروز یک فیلمی پدال گذاشت که
mercedes benz gt amg
porsche 911 gt3 rs رو برد
و بعد mercedes از mclaren 570s شکست خورد
یعنی صد در صد پورشه از مک لارن هم شکست میخوره
اما حالا در رتبه بندی mclaren از همون نسخه پورشه 2 رتبه عقب تر قرار گرفته
نمیدونم الان فیلم دیروز رو باور کنم یا
رده بندی امروز رو!!!!
mehran911
۱۶ مهر ۱۳۹۵مجتبی جان
پورشه ای که در این دو مطلب تست شده 911GT3 هستش که کاملا برای پیست طراحی و ساخته شده و نه برای مسابقات درگ
.
.
در مسابقه دیروز اگر پورشه ۹۱۱ توربو اس بود باتوجه به شتاب اولیه خوبش مکلارن ۵۷۰ اس شکست می خورد
ایمان
۱۶ مهر ۱۳۹۵اگر فراری با f12شرکت میکرد همه رو به خاک وخون میکشید.سلطان پیست فراری
GOD BLESS AMERICA
۱۶ مهر ۱۳۹۵جا داره به لکسوس RC F GT کانسپت برای اول شدن تبریک بگیم.
ولی خوب دوج وایپر هم ثابت کرد که قبل از انقراض به دست سفاک بزرگ سر جیو مارکیونه ، بهترین خودروی تولیدی استریت کار برای شکست دادن سوپر اسپرت هایی تا بیش از 3 برابر قیمت خودش بوده و حتی تا پایان روز پیست را با هیجان به آتش می کشیده.
Alireza
۱۶ مهر ۱۳۹۵المنتو جان تو هم مثه من اسیرش شدی پس…