چشم انداز

مردم مناطق مختلف جهان بیشتر چه خودروهایی را می‌پسندند؟

سلیقه مردم مناطق دنیا در انتخاب خودرو بسیار متنوع است و حتی می‌توان شیوه انتخاب خودرو را به‌نوعی مرتبط به فرهنگ و آداب‌ورسوم هر منطقه دانست. به همین دلیل نیز برخی خودروها و برخی کلاس‌ها در مناطقی بسیار پرفروش هستند، درحالی‌که در مناطق دیگر چندان اقبالی نسبت به آن‌ها نمی‌گردد. در این نوشته، با توجه به آمارهای فروش و مشاهدات شخصی، سلیقه مردم آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن و خاورمیانه را درزمینهٔ انتخاب خودرو بررسی خواهیم کرد.

Chevrolet
البته باید در نظر گرفت که تنها می‌توان در کشورهایی میزان فروش را نشان‌دهنده نوع سلیقه مردم دانست که مردم آن‌ها با توجه به میزان درآمد، گزینه‌های متنوعی داشته باشند، نه در کشوری که با حقوق ۲۰ ماه یک کارمند، می‌توان تنها خودرویی در حد پراید خرید!

Vintage Car HD Desktop Background

آمریکای شمالی

مهم‌ترین انتظار مردم آمریکای شمالی از خودرو عملکرد (Performance) بالاست. آمریکایی‌ها دوست دارند که خودرویی که سوار می‌شوند حتی‌الامکان قدرتمند بوده و توانایی‌های بالایی نیز در زمینه‌های مختلف داشته باشد. کشور آمریکا با داشتن دشت‌های وسیع، صحراهای بزرگ و طبیعت وحشی، خودروهایی مقاوم، بزرگ و همه‌فن‌حریف را طلب می‌کند. به همین دلیل نیز، شاسی‌بلندها و وانت‌های غول‌پیکر فروش خیره‌کننده‌ای در آمریکا دارند. همچنین بزرگراه‌های بی‌پایان و جاده‌های دور و دراز آمریکا نیازمند خودروهایی است که بتوانند بدون کوچک‌ترین افت عملکرد، ساعت‌ها در سرعت بالا رانندگی کنند.

driving
البته در کنار دشت‌های باز، در آمریکا شهرهای متراکم و شلوغی مانند نیویورک و شیکاگو هم هستند که خودروهایی با ابعاد کوچک‌تر برای تردد در ترافیک شدید و خیابان‌های باریک را طلب می‌کنند. در این بخش‌ها، سدان‌های اغلب آسیایی حرف اول و آخر را در آمریکای شمالی می‌زنند.

Acura RLX
Acura RLX
در کشور گاوچران‌ها، رقابت آن‌چنان بی‌رحمانه است که اولین اشتباه ممکن است آخرین اشتباه هم باشد. رقابت موجود در بازار آمریکا بسیار سخت و نفس‌گیر است و ادامه حیات در آن برای کمپانی‌ها و برندهای مختلف به معنی مبارزه‌ای دشوار تا آخرین نفس است. زمانی که برندهای ژاپنی وارد بازار آمریکا شدند، کسی چندان آن‌ها را جدی نمی‌گرفت و حتی مدل‌های اولیه تویوتا شدیداً مورد تمسخر برخی رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت؛ اما پس از سالها تویوتا و سایر چشم‌بادامی‌ها به لطف مصرف سوخت بهینه، کیفیت و قابلیت اطمینان بالا و طراحی مدرن و جذاب خود، آن‌قدر پیشرفت کردند که توانستند پشت غول‌های صنعت خودروسازی یعنی جنرال‌موتورز و فورد را به خاک بزنند. هم‌اکنون بازار آمریکا بین برندهای آمریکایی و ژاپنی تقسیم شده است و کره‌ای‌ها نیز درصدی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما درزمینهٔ خودروهای لوکس، اروپایی‌ها و مخصوصاً آلمانی‌ها سلاطین بازار آمریکا به شمار می‌روند و اثر چندانی از خودروهای اقتصادی اروپایی در آمریکا دیده نمی‌شود.
1955 Mercedes-Benz 300SL Gullwing
۱۹۵۵ Mercedes-Benz 300SL Gullwing
خودروسازان کره‌ای و ژاپنی هدف‌گذاری خود را برای کسب سهم در بازار آمریکا قرار داده‌اند و به همین دلیل محصولاتی را در لیست تولیداتشان قرار داده‌اند که مطابق با سلایق آمریکایی‌هاست. طراحی‌های خودروهای ژاپنی و کره‌ای روز به روز به ذائقه آمریکایی‌ها نزدیک‌تر می‌شود و از نظر فنی نیز به سمت چیزی حرکت می‌کنند که مطلوب آمریکایی‌هاست. حتی نام بسیاری از محصولات کره‌ای مانند توسان و سانتافه نیز از روی شهرهای آمریکا انتخاب شده است. این در حالی است که بسیاری از مدل‌های پرفروش ژاپنی و کره‌ای در بازار آمریکا، در خود ژاپن و یا کره جنوبی محبوبیت چندان بالایی ندارند.
2015 Ford F-150
۲۰۱۵ Ford F-150
فرهنگ رانندگی آمریکایی را می‌توان در شورولت سیلورادو و فورد F150 خلاصه کرد. پیکاپ های عظیم‌الجثه و قدرتمندی که هیچ محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. این تصویری است که آمریکایی‌ها خیلی دوست دارند که از خود نشان بدهند: منجیان عالم بشریت در جنگ با سختی‌ها و بدی‌ها! این تصویر مدام در رسانه‌ها و فیلم‌های آمریکایی تبلیغ می‌گردد؛ هرچند که از نظر بسیاری از مردم دنیا، آن‌ها موجوداتی نه‌چندان به‌دردبخور هستند که معمولاً بیش‌ازحد مصرف می‌کنند و بیشتر از چیزی که لازم است فضا اشغال می‌کنند!

2015 Chevrolet Suburban LTZ

اروپا

در اروپا شرایط با آمریکا بسیار متفاوت است. سبک و سیاق اروپایی‌ها همیشه در بسیاری از موارد با آمریکایی‌ها متفاوت بوده است. اروپایی‌ها استاد ساخت بهترین‌ها در هر کلاس هستند. درواقع اروپایی‌ها هم در ساخت خودروهای لوکس، هم در ساخت خودروهای ارزان‌قیمت و هم خودروهای متوسط به‌گونه‌ای خبره هستند که صادرات خودروهای آسیایی و آمریکایی به اروپا دست کمی از صادرات زیره به کرمان ندارد! در نتیجه خودروهای ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی که در آمریکا فروش بالایی دارند، در اروپا معمولاً رتبه‌های بالای فروش را کسب نمی‌کنند.

2016 VW e-Golf
۲۰۱۶ VW e-Golf
برخلاف آمریکا که به علت داشتن دشت‌های باز و طبیعت خشن، خودروهای بزرگ و قدرتمند کاربرد بالایی دارند، در اروپا به دلیل وجود خیابان‌های باریک، شهرهای شلوغ و کمبود فضای پارک، خودروهای کوچک و کم‌مصرف بیشترین طرفدار را دارند. اگر قصد خرید خودرو در اروپا را داشته باشید و به شما بگویند که در اکثر کشورهای اروپایی مالیات و هزینه‌های جانبی خرید خودرو با توجه به فاکتورهایی مانند ابعاد و کلاس خودرو، مصرف سوخت و میزان گازهای خروجی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند، احتمالاً به‌صورت ناگهانی به یک سوپرمینی علاقه‌مند می‌شدید! به این‌ها، کمبود همیشگی جای پارک، قیمت بنزین لیتری حدوداً ۲ یورو و پارکینگ‌هایی که پرداخت ۵ یورو (حدوداً ۲۰ هزار تومان) در هر ساعت برای آن‌ها بسیار روتین است را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا بسیاری از مردم اروپا حتی اگر خودروی شخصی هم داشته باشند، باز هم استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی را ترجیح می‌دهند.
2017 Smart Fortwo cabriolet
۲۰۱۷ Smart Fortwo cabriolet
نکته دیگر در مورد سلایق اروپایی‌ها این است که برخلاف آمریکا، گیربکس‌های دستی در اروپا از محبوبیت بالایی برخوردارند. به‌عنوان مثال، در بریتانیا ۷۰% از مصرف‌کنندگان خودروی دنده دستی را به خودروی اتوماتیک ترجیح می‌دهند. دلیل این امر علاوه بر مصرف سوخت و اتلاف انرژی کمتر در مصرف سوخت، لذت بیشتر رانندگی با خودروهای دنده دستی است.
Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series
Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series
البته اروپایی‌ها افرادی نیستند که به خاطر کمبود پول، استانداردهایشان را پایین بیاورند. به خاطر داشته باشید که ما در مورد قاره‌ای صحبت می‌کنیم که در بسیاری از بخش‌های آن، از مرسدس بنز E کلاس به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شود و خودروهای آئودی، بنز و BMW در اروپای غربی به‌عنوان خودروی قشر متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید بد نباشد بدانید که بر اساس اعلام موسسه منابع انسانی مرسر، در سال ۲۰۱۶ در بین ۱۰ شهر دارای بالاترین کیفیت زندگی، ۷ شهر از اروپا، ۱ شهر از استرالیا، ۱ شهر از نیوزلند و ۱ شهر از کانادا حضور دارند و هیچ کدام از شهرهای آمریکا در بین ۲۷ رتبه اول این لیست قرار ندارند. این مسئله به‌خوبی تفاوت کیفیت زندگی در اروپا و آمریکا را نشان می‌دهد.
VW Passat Estate vs Ford Mondeo & Mazda 6
VW Passat Estate vs Ford Mondeo & Mazda 6
در اروپا خودروهای استیشن طرفدار زیادی دارند. به‌گونه‌ای که از خودروهای جمع‌وجوری مانند فولکس‌واگن گلف گرفته تا مرسدس بنز E کلاس و آئودی A6 نسخه‌های استیشن ساخته شده است و حتی شاید بتوان محبوبیت آن‌ها را بیشتر از خودروهای سدان دانست. چراکه خودروهای استیشن علاوه بر داشتن کیفیت رانندگی یک خودروی سدان، فضای باری در حد یک SUV را به مالکشان عرضه می‌کنند.

Mercedes E63 AMG S Estate
همچنین خودروهای دیزلی نیز طرفداران بسیاری در اروپا دارند و درصد قابل‌توجهی از خودروهای در حال تردد در اروپا از پیشرانه‌های دیزلی استفاده می‌کنند.
علاوه بر این‌ها، برخلاف آمریکا که وانت‌های بزرگ فروش قابل‌توجهی دارند، در اروپا معمولاً از ون برای حمل بار استفاده می‌شود و وانت‌های زیادی در خیابان‌ها دیده نمی‌شوند. ون‌هایی مانند مرسدس بنز اسپرینتر و ویتو و انواع مختلف ون‌های فولکس‌واگن در کاربری‌های متفاوت به‌وفور در خیابان‌های اروپا به چشم می‌خورند.

Renault Kangoo 2015
Renault Kangoo 2015
خودروهایی که در اروپا ساخته می‌شود معمولاً نه ابهت خودروهای آمریکایی را دارند و نه طراحی‌های شلوغ و فضایی آسیایی را دارند، اما درزمینهٔ کیفیت رانندگی و کاربردی بودن بی‌نظیر هستند. در همین کشور ما بسیاری از مردم کیفیت رانندگی و سواری مگان که تکنولوژی آن متعلق به سال ۲۰۰۲ میلادی فرانسه است را برتر از همکلاسان به‌روز کره‌ای آن می‌دانند و البته نمی‌توان این ادعا را به‌راحتی مردود دانست.
همان‌طور که آمریکایی‌ها با طراحی‌های منحصربه‌فرد، فرهنگ خود را به نمایش می‌گذارند، اروپایی‌ها نیز فرهنگ خاص خود را در خودروهایشان دمیده‌اند. آلمانی‌های با پرستیژ و دقیق، ایتالیایی‌های شیک و با کلاس، فرانسوی‌های عاشق‌پیشه، انگلیسی‌های اشراف‌زاده و سوئدی‌ها که نماد اهمیت دادن به بشر و حقوق بشر هستند، همه و همه با خودروهای خاص خود جایگاهی والا در صنعت خودروسازی جهان دارند؛ اما هنر اروپایی‌ها تنها در ساخت خودروهای گران و لوکس نیست؛ بلکه با ایجاد برندهای ارزان‌قیمتی مانند داچیا، سئات، اشکودا و … توانسته‌اند مردم طبقه ضعیف را نیز از موهبت سوار شدن بر خودرویی استاندارد، ایمن و باکیفیت بهره‌مند سازند.
Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015
تفاوت در سلایق اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در حدی است که برندهای اروپایی محبوبی مانند پژو، سیتروئن، رنو، اشکودا، لانچیا، سئات و … در آمریکا به فروش نمی‌رسند و از طرف دیگر به غیر از چند مدل از زیرمجموعه‌های گروه فیات کرایسلر و چند مدل جمع‌وجور از فورد و شورولت، خودروی آمریکایی دیگری در اروپا به فروش نمی‌رسد و هیچ اثری از خودروهای پرفروش آمریکا مانند فورد F150 و شورولت سیلورادو و حتی آسیایی‌هایی مانند تویوتا کمری و هیوندای سوناتا در اروپا دیده نمی‌شود.

ژاپن

اغلب ژاپنی‌ها را با نظم مثال‌زدنی‌شان می‌شناسند. درواقع ژاپنی‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ و فلسفه‌ای ناب، ژاپنی‌ها همواره راه خود را از سایر ملل جهان جدا کرده‌اند. ژاپن تنها کشوری است که مورد حمله با بمب اتمی قرار گرفت و از عجایب روزگار این است که در حال حاضر گسترده‌ترین روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی را با همان کشوری دارد که آن بمب‌های همه کُش (!) را بر روی مردمانش انداخت.
ژاپنی‌ها همچنین به‌دقت در کار و درست انجام دادن کارها معروف هستند و البته ساخته‌هایشان نیز همانند خودشان دقیق و قابل اطمینان هستند. درواقع تنها چیزی که از یک خودروی ژاپنی، یک ساعت ژاپنی و یک روبات ژاپنی دقیق‌تر و منظم‌تر است، یک انسان ژاپنی است!
در ژاپن هر موجودی باید وظایفش را در بهترین حالت ممکن انجام دهد و هیچ عذری برای کوتاهی در کارها وجود ندارد. کوتاهی و ناکامی برای یک ژاپنی برابر با مرگ است و خودکشی یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای جبران کوتاهی در کار است.
گذشته از این‌ها، ژاپنی‌ها با پیروی از آموزه‌های مکتب شینتو، خصلت ملی‌گرایی شدیدی نیز دارند که به‌نوعی می‌توان آن را به نژادپرستی تعبیر کرد. همین خصلت ملی‌گرایی باعث شده است که ژاپنی‌ها تعصب شدیدی بر روی محصولات ساخت کشور خودشان داشته باشند و برندهای غیربومی بسیار کمی در ژاپن دیده می‌شوند. هرچند که با وجود غول‌هایی مانند تویوتا، نیسان، هوندا، مزدا و … هیچ نیازی به حضور برندهای دیگر در بازار ژاپن احساس نمی‌گردد.

Daihatsu Copen 2014
فلسفه ساخت محصولات ژاپنی بسیار ساده و البته بسیار هوشمندانه است: ژاپنی‌ها معتقدند که هر چیزی باید دقیقاً هدفی که برای آن ساخته شده را برآورده سازد، نه بیشتر و نه کمتر. در نتیجه خودروهای ژاپنی نیز دقیقاً همان چیزی هستند که باید باشند. خودروهای خانوادگی و اقتصادی مانند انواع مدل‌های تویوتا، هوندا، نیسان و مزدا ساخته شده‌اند تا با داشتن یک ظاهر معقول، امکانات مناسب و توانایی‌های متناسب با نیاز، هدف از تولیدشان را برآورده سازند. خودروهای لوکس مانند لکسس، اینفینیتی و آکورا با ظاهری تجملاتی، امکاناتی بی‌پایان و توانایی‌های فوق‌العاده، در برابر رقبای آلمانی قد علم کرده‌اند و حتی ارزان‌قیمت‌های ژاپنی ازجمله سوزوکی و داتسون نیز دقیقاً توقعات از یک خودروی ارزان‌قیمت را برآورده می‌کنند. همه این‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها می‌دانند که دارند چه کاری انجام می‌دهند.

Suzuki Alto 800 2015
همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، در ژاپن تقریباً تمامی وسایل نقلیه از برندهای بومی هستند و برندهای خارجی چندانی در آنجا دیده نمی‌شود. گزینه اول برای ژاپنی‌ها خودرویی است که مصرف سوخت پایینی داشته باشد و استفاده بهینه از فضا در آن انجام گرفته باشد. در نتیجه احتمال دیدن خودروهای بزرگی مانند تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول و حتی وانت‌هایی مانند هایلوکس در توکیو به‌مراتب کمتر از احتمال دیدن این خودروها در کشور ماست!

HONG KONG-LIFESTYLE-ASIA-CRIME-AUTO
ژاپنی‌ها استاد ساختن خودروهایی هستند که خودشان از آن‌ها استفاده نمی‌کنند! درحالی‌که هایلوکس و لندکروزر در بسیاری از مناطق دنیا، ازجمله خاورمیانه، بی‌نهایت محبوب هستند و حتی به‌عنوان خودروهای سازمانی گروه‌های تروریستی مانند داعش شناخته می‌شوند، اما در خود ژاپن استفاده از MPVها و هاچ‌بک‌های کوچک بسیار بیشتر است.

k-car
از طرف دیگر بسیاری از ژاپنی‌ها خودروهایی را سوار می‌شوند که مخصوص بازار خودشان است و در بازارهای دیگر کمتر می‌توان آن‌ها را یافت. حتی کلاسی از خودروها وجود دارد که ژاپنی‌ها آن را برای بازار خودشان و با توجه به قوانین دولت ژاپن ایجاد کرده‌اند. این کلاس از خودروها، K-car یا خودروهای K نام دارد و دارای محدودیت‌های خاصی از نظر ابعاد و حجم موتور هستند. طول این خودروها نباید بیش از ۳.۴ متر و پهنای آن‌ها نیز نباید بیش از ۱.۴۸ متر باشد. حجم موتور آن‌ها محدود به ۶۰۰ سی‌سی است و حداکثر توان این کلاس از خودروها به ۶۴ اسب بخار محدود شده است. جالب است بدانید که بیش از ۴۰% از بازار ژاپن در اختیار این کلاس از خودروهاست و این یعنی سالانه بیش از ۲ میلیون دستگاه خودروی K وارد بازار ژاپن می‌شود. خودروهای K در ژاپن برخلاف سایر خودروها که پلاک سفید رنگ دارند، پلاک زرد رنگی دارند که علامت مشخصه آن‌هاست. این خودروها از عوارض بزرگراهی که رقم بسیار بزرگی در ژاپن است، معاف هستند و اجازه ورود به مناطق دارای محدودیت ترافیکی را دارند. همچنین این خودروها از نظر مالیات و بیمه از تخفیفات فراوانی بهره می‌برند. همان‌طور که ذکر شد اغلب خودروهای K برای بازار داخلی ژاپن طراحی و ساخته می‌شوند، اما برخی از آن‌ها نیز عموماً با پیشرانه‌های قدرتمندتر در بازارهای دیگر جهان به فروش می‌رسند. از مدل‌های محبوب این کلاس از خودروها در ژاپن می‌توان از هوندا N-Box، دایهاتسو Move، سوزوکی آلتو و Lapin و میتسوبیشی eK نام برد.

Honda N-Box Slash
Honda N-Box Slash
تزئینات و سلیقه خودرویی ژاپنی‌ها نیز واقعاً با آن چیزی که ما به آن عادت داریم و یا حتی در سایر مناطق جهان دیده می‌شود بسیار متفاوت است. ژاپنی‌ها به تنوع رنگ و مدل بسیار علاقه دارند و در نتیجه بسیار محتمل است که در یک خیابان شلوغ نتوانید حتی دو خودروی کاملاً همسان را پیدا کنید. رنگ‌هایی مانند سبز فسفری، آبی فیروزه‌ای، قرمز لاکی و … رنگ‌هایی نیستند که در خودروهایی آمریکایی یا اروپایی به‌وفور دیده شوند، اما در ژاپن وضع کاملاً متفاوت است!

tokyo 01
چیزی که در سفر به ژاپن برایم بسیار جالب بود، وجود مدل‌های جالبی از خودروها بود که در مناطق دیگر به ندرت مشابه آن‌ها یافت می‌شود. به‌عنوان مثال خودرویی به اسم نیسان Cube (به معنی مکعب) در خیابان‌های ژاپن بسیار زیاد بود. این خودرو همانند اسمش، دقیقاً به شکل یک مکعب است که یک مکعب کوچک‌تر در جلو به‌عنوان محل قرارگیری موتور به آن چسبیده است. پنجره‌ها و سایر بخش‌ها نیز کاملاً از طرح مربع و مکعب پیروی می‌کنند. جالب اینجاست که با وجود اینکه از نظر یک خارجی شاید این طراحی بسیار زشت و بدترکیب باشد، ژاپنی‌ها این نوع طراحی را می‌پسندیدند و مدل‌هایی از تویوتا و هوندا نیز با ظاهری مشابه وجود داشت.

2013-nissan-cube
Nissan cube
ژاپنی‌ها همچنین در استفاده از فناوری‌های نو و استفاده از سوخت‌های جدید پیشرو هستند و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. سال‌ها قبل از اینکه در بسیاری از کشورها تب خودروهای برقی و هیبریدی داغ شود، من در یکی از نمایندگی‌های تویوتا در توکیو خودروی کمری هیبریدی را تست کرده بودم.
Toyota-Prius-C-Hybrid
Toyota Prius C Hybrid
در نهایت باید بگویم که ژاپنی‌ها با توجه به عرق ملی و وطن‌پرستی خاصی که دارند، بسیاری از فناوری‌هایشان را در خودروهای صادراتی اعمال نمی‌کنند و تنها برای رفاه مردم خودشان آن‌ها را نگه می‌دارند (چقدر این رفتار برای ما آشناست!). به‌عنوان مثال خودرویی که در ژاپن سوار آن می‌شدم یک مزدا ۲ بود که آنجا مزدا DEMIO نامیده می‌شود. از نکات جالب در این خودرو این بود که شیشه‌هایش با استفاده از فناوری نانو به‌گونه‌ای ساخته شده بود که قطرات باران بر روی آن به‌صورت خودبه‌خود گوله می‌شد و به کناره‌ها می‌غلطید و این امر نیاز به استفاده از برف‌پاک‌کن را بسیار کمتر کرده و دید راننده در باران‌های شدید را نسبت به خودروهای معمولی بسیار افزایش می‌داد.

خاورمیانه

خاورمیانه پازلی هزار تکه از فرهنگ‌ها، اقوام و ملل مختلف است که هرکدام با توجه به سابقه تاریخی و علائق ذاتی‌شان، مدل‌های خاصی از خودروها را بیشتر خریداری می‌کنند. البته با توجه به اینکه برخی از بازارهای خاورمیانه بازار آزادی نیستند و شرایط اقتصادی بسیاری از ساکنین این منطقه که سال‌هاست با جنگ و قحطی و تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند، نمی‌توان گفت که الزاماً خودرویی که در این مناطق پرفروش است، مطابق سلیقه مردم نیز هست.

2012-Toyota-Land-Cruiser-4.6-VX-R-in-Dubai-10
در برخی از مناطق خاورمیانه با توجه به سابقه استعمار فرانسه و نزدیکی سیاسی به اروپا، خودروهای فرانسوی و در کل اروپایی بیشتر دیده می‌شوند. به‌عنوان مثال، به غیر از کشور ما، مصر تنها کشوری است که تولید پژو ۴۰۵ همچنان در آن ادامه دارد.

ترکیه که خود را از طرفی میراث دار امپراطوری روم شرقی می‌داند و از طرف دیگر پیشینه نژاد خود را در ترک‌های آسیایی جستجو می‌کند، در سوی دیگر از متحدان درجه ۱ آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه است و اکنون نیز در حال تلاش برای برپاسازی مجدد امپراطوری عثمانی است، اصلاً عجیب نیست که ترکیبی از برندهای ایتالیایی، فرانسوی، کره‌ای، آمریکایی، ژاپنی و … در آن حضور داشته باشند.

Dubai car
اما زمانی که اسم خاورمیانه می‌آید، بسیاری از افراد به یاد شیخ‌نشین‌های عرب می‌افتند. کشورهایی که به لطف نعمت نفت، بالاترین درآمدهای سرانه دنیا را دارند و بازارهای آزادی برای انواع محصولات غربی و شرقی دارند. وسعت این بازارها در حدی است که از چری و لیفان و جک گرفته تا میباخ و رولزرویس و بنتلی در کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر، کویت و عمان قابل خریداری هستند و مردم این کشورها گستره انتخاب بسیار بالایی دارند.
در کشورهای عربی سلیقه خودرویی مردم بسیار شبیه به آمریکاست. در این کشورها خودروهایی با عملکرد بالا و توانایی‌های گسترده طرفداران بسیاری دارند. به دلیل وجود صحراهای وسیع، طبیعت خشن و خیابان‌های مدرن و عریض، در این کشورها خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ ها بسیار محبوب هستند و در خیابان‌ها به‌وفور دیده می‌شوند. به‌گونه‌ای که رابطه‌ای که ما ایرانیان با پراید داریم، اعراب با تویوتا لندکروزر دارند!

sidewall-skiing-car-saudi-arabia4
در کشورهای عربی خودروهای آمریکایی و ژاپنی بیشترین طرفداران را دارند و از این نظر بسیار شبیه به آمریکا هستند. خودروهای کره‌ای و ارزان‌قیمت‌های اروپایی نیز معمولاً سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. البته مقصد اصلی خودروهای فوق لوکس اروپایی خاورمیانه است و بیشترین تعداد از پورشه، بنتلی، لامبورگینی، بوگاتی و … به سفارش شیوخ عرب ساخته می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بزرگ‌ترین “سهامدار خارجی” کمپانی مادر برندهایی که در سطر قبل از آن‌ها اسم بردیم، یعنی گروه فولکس‌واگن، یک بنیاد سرمایه‌گذاری قطری به ریاست حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، از شاهزادگان با نفوذ قطر است.

2010-Nissan-Patrol-in-Dubai-5
اعراب در طول تاریخ همواره به مرکبشان اهمیت زیادی می‌داده‌اند و اسب‌های عربی همواره در طول تاریخ ازجمله بهترین و با قابلیت ترین مرکب‌ها بوده‌اند. همچنین رابطه اعراب با شتر در طول تاریخ همواره زبانزد بوده است. این عشق به وسیله نقلیه همین حالا نیز در بین اعراب به‌شدت وجود دارد و شیوخ عرب از بزرگ‌ترین کلکسیونرهای خودروهای خاص هستند. همچنین پیست‌های مسابقه‌ای که در سال‌های اخیر در کشورهای عربی ساخته شده، از مدرن‌ترین و بهترین نمونه‌های موجود در دنیا هستند.

Dubai_Bentley_Workshop_forweb_2
اما برای دیدن غول‌های سرعت و قابلیت در کشورها عربی، نیازی نیست که به پیست مراجعه کنید. اگر تنها گشتی در مناطق لوکس‌تر بزنید به‌راحتی می‌توانید انواع و اقسام خودروهایی را مشاهده کنید که شاید عکس آن‌ها زینت‌بخش دیوار اتاق یا پس‌زمینه صفحه‌نمایش کامپیوتر جوانان ایرانی باشد! دیدن فراری، لامبورگینی، بنتلی، بوگاتی، کادیلاک و … در دوبی همان‌قدر عجیب است که دیدن پژو پارس در خیابان‌های ایران! پلیس دوبی نیز با داشتن مجموعه‌ای بی‌نظیر و عجیب‌وغریب از خودروهایی مانند بوگاتی، لامبورگینی و کادیلاک، کاری کرده است که انسان دوست دارد خلاف کند تا شاید برای چند لحظه سوار بر این خودروها شود!

Dubai-police_snackablenews
علاقه وافر اعراب به سرعت و پیشی گرفتن از رقبا، تنها منحصر به پیست نمی‌شود. بلکه با وجود قوانین فوق‌العاده سخت‌گیرانه، باز هم مواردی از قانون‌شکنی‌های بی‌دغدغه دیده می‌شود. در سفری که به دوبی داشتم، روزی سوار بر یک ون تویوتا هایس به خارج از شهر رفته بودیم و راننده که آدم بسیار سرخوشی بود، در اتوبانی که حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود، با بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کرد. وقتی‌که از وی پرسیدم که اگر دوربین‌های پلیس تو را در این سرعت بگیرند، چقدر جریمه خواهی شد؟ با خنده جواب داد ۱۰۰۰ درهم (حدوداً ۹۶۰ هزار تومان) و جالب اینجا بود که او تنها کسی نبود که بدون توجه به این جریمه‌ها، سرعت و هیجان رانندگی را برمی‌گزیند!
فرهنگ رانندگی در این مناطق را می‌توان با ترکیبی از بی‌خیالی، مصرف‌گرایی و تمایل به خودنمایی توصیف کرد. اعراب رابطه نزدیکی با خودروهایشان دارند و خودرو نقش مهمی در زندگی آن‌ها بازی می‌کند و صرفاً یک وسیله برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل محسوب نمی‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۸۲ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    در کل برداشت میشه: ما یه چیزى بین آمریکا و عربستان هستیم.

    1. moein

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      چه قدر کامنت پدال از این پست های جنجالی زیاد بزار
      برداشت من از این مطلب
      آمریکایی ها فقط دنبال اطمینان و حفظ جونشون هستن حالا به هر راهی که بشه
      اروپایی ها مردمی مقرراتی هستن و منظم
      آسیایی های شرقی مخصوصا ژاپن انقدر پیشرفت کردن که خیلی کم به کشور های دیگه نیاز دارن
      خاورمیانه هم که قمر در عقربه در چند قدمی یکی نون شب نداره بخوره یکی کلکسیونی از ماشین داره خیلی عجیبه این خاور دور و نزدیک
      فقط نکته اینجاس که مامم نفت داریم جناب نویسنده پس چرا …
      این نیز بگذرد

  2. منصور

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بهطور کلی میخواست بگه همه جای دنیا واسه خرید ماشین به فرهنگ و احساسشون نگا میکنن ماها با به جیبمون و لیست کوچیک لگن سازامون….

  3. سامان اذری

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    فقط میشه به حال مردم ایران گریست
    پول جریمه سرعت بیش از حد مجاز تو دبی که مثل پول تو جیبی براشونه
    از مزد ماهیانه یک کارگر تو کشو رما 200 تومن هم زیادتره

    1. Ashkan

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      “”در برخی از مناطق خاورمیانه با توجه به سابقه استعمار فرانسه و نزدیکی سیاسی به اروپا، خودروهای فرانسوی و در کل اروپایی بیشتر دیده می‌شوند.””
      البته ما 30 سالی میشم از نظر خودرو سازی مورد استعمار فرانسه هستیم
      البته سلیقه مردم ایران و نگفته چون اصلا حقه انتخاب ندارن

    2. رادین

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (95 ديدگاه)

      ایراد نداره ما هم موشک داریم!!!!!!!!!!!!
      سلیقه من کاملا با اروپا مخصوصا آلمان یکیه.

  4. مهدی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    باشه باو فهمیدم اعراب فقط یه مشت مصرف گرن فقط شما خوبین

  5. علي رضا

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    خیلی ممنون..
    از بهترین مقالاتی که تا بحال در پدال خوندم..

  6. سعید

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (477 ديدگاه)

    صلاح مملکت خویش خسروان دانند…
    از بحث ماشین های لوکس که بگذریم دوستانی که میخوان ماشین تا پنجاه میلیون بگیرن شک نکنین ال نود بهترین انتخابه بنده همشون داشتم(سوار شدم) ولی ال نود چیز دیگه اس اما حواستون باشه که کلا طراحی نداره ولی تو این بلبشو اقتصادی بهترین گزینه است!

    1. Ashkan

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      یادش بخیر من با 60 تومن مزدا 3 نیو گرفتم
      انشالله دور بعد هم محمود بیاد قیمت ال 90 بره رو 150 بخندیم

      1. بهنام طیبی

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        مثلا الان که محمود نیست خیلی کاهش قیمت داشتیم.چقدر ساده ای شما

        1. Sina

          ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (384 ديدگاه)

          کاهش نداشتیم اما اینطور نیست مثل زمان محمود که شب می خوابیدیم و صبح که بیدار می شدیم قیمت ها تغییر می کرد

        2. Merdad

          ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (17 ديدگاه)

          مسئله اینه که افزایش چندین برابری نداشتیم.
          مشخصه کی ساده است.

        3. بهنام طیبی

          ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          خوب اقا مهرداد عزیز ال 90 بشه 12 میلیون مثل سال 90 پژو 206 بشه 13 میلیون ایا میشه؟؟؟؟؟الان که امریکا دوباره تحریم کردن مارو این چی میگی؟
          دوباره موج افزایش قیمت ها مطمئن باش اغاز میشه چه محمود باشه چه نباشه دوباره اتحادیه اروپا داستان شروع میکنه با ایران سر تست موشک بالستیک

        4. بهنام طیبی

          ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          اقا سینا و اقا مهرداد عزیز محمود بهونه است.البته من مخالف حرف شما نیستم ولی تورم اقتصادی از سال 84 بیش تر و بیش تر شد و الان هم ایالات متحده قانون برجام زیرپا گذاشته و سیستم دفاعی ایران عزیز ما بهونه کرده و دستور داده اتحادیه اروپا ایران تحریم کنن.امریکا-انگلیس-فرانسه و المان اجزا اصلی این داستان هستن.خلاصه اینکه بازم افزایش قیمت ها داریم

        5. بهنام طیبی

          ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          الان که محمود نیست پس چرا امار بیکاری در جوانان غوغا کرده؟؟؟؟؟؟
          پس چرا قیمت املاک کاهش داده نشده؟؟؟؟؟؟
          چرا ملت باید پراید 21 میلیون سوارشن؟؟؟؟

        6. پوریا

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (10 ديدگاه)

          آقای طیبی
          بردار من
          نمیشه که شب بخوابیم صبح پاشیم 30 میلیون از قیمت ماشین بیوفته
          اصلا یه چیزی شما خودتو بزار جای کسی که ماشین خریده 40 میلیون بعدش شده 10 میلیون , چه حسی بهت دست میده ؟
          نمیشه شب بخوابیم صبح پاشیم همه چی برگرده سال 84

        7. mohsen

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (1063 ديدگاه)

          تحریم ؟ هههه!
          تحریم اونیکه اهن میزنه انبارش وقتش میده خدا تومن
          تحریم اونیکه گمرک و میکنه 5 برایر
          .تحریم اونیکه ماکارونی هر سوپر مارکت به یه قیمت میفروشه
          اقا بهنام اینا گند میزنن میندازن سر تحریم یا اینکه ***
          بعد جنگ جهانی تو فرانکفورت سیب زمینی میکاشتن الان برو ببین چه اوضاعیه
          تو متروش اینترنت 4.5G رو رایگان میده بهت
          تمیز کردن شهر و شب ببینی گیر پاچ میکنی
          ***
          ضلم بیشتر از اینکه المانو کردن شرقی و غربی و بعد یکپارچه شدن هنوز هم بچه هارو از المان شرقی میبرن به المان غربی تا فرهنگشون بره بالا
          المان غربی هنوزم از همه لحاظ جلوتر هستش ولی اونا اول دارن لطمه ی فرهنگیو درست میکنن چون میدونن اون درست بشه همه چی درست میشه
          ***

  7. بهنام طیبی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ضایع بودن *** همه باید بفهمن.خوب عین ادم رانندگی کن چرا رو دوچرخ را میری.

    1. محمد

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (512 ديدگاه)

      ن ماایرنیا خیلی فرهنگ رانندگی داریم…خیابونای درست..جادهای استاندارد..ماشینای عالی

  8. بهنام طیبی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    المان و ژاپن و امریکا و انگلیس و هرکدوم تخصص خاص خودشون دارن.ایتالیا هم مخصوص ساخت اسپرت های حرفه ای.

  9. بهنام طیبی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    این یارو عرب جوری جو گرفته ازماشین اومده بیرون فاز مایکل شوماخر این بنده خدارو گرفته
    جوری دستشو اورده بیرون انگار گاندی جلوش یک ملت وایسادن.بابا کلا 4 نفر اونجان.

  10. Siavash

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    به نظر من تنها جایی که مردمش در مورد خرید. ماشین بلا تکلیف هستند. و. خودشونم نمیدونن از ماشینی که میخوان بخرن چه انتظاری دارن همین ایرانه

    1. حسين

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (14 ديدگاه)

      والا انتظارهای ما از ماشین معلومه
      فقط ماشینی که در حد انتظارات باشه نیست
      مثلا شما از پراید یا سمند یا ۴۰۵ چه انتظاری داری! ؟ اصن در حد انتظار هم هستن اینا

      1. بهنام طیبی

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        سمند رو سرعت 200 کیلومتر درساعت میگه این است خودرو ملی

        1. یاس ی

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (1044 ديدگاه)

          سلام بردار.
          این که گفتین سمند توی سرعت 200 میگه این است خودروی ملی را جدی گفتین یا شوخی بود ؟
          ی زمانی مردم شایعه کرده بودن که سمند همچین چیزی میگه!!!!!!
          کسایی که همچین چیزی را باور میکنن از ماشین و قوانین چیزی نمیدونن، به خاطر مسایل ایمنی حتی فراری نمیتونه همچین گزینه ای داشته باشه که راننده را ترغیب به سریع رفتن کنه.
          من خودم الان سمند دارم و سالهای قبل برادرم داشت، من به خاطر اینکه به یکی از دوستان ثابت کنم که این حرف الکیه تا سرعت 210 کیلومتر با سمند رفتم تنها اتفاقی که افتاد بوق هشدار سرعت فعال شد و هر چند ثانیه میپرسید آیا خودرو تحت کنترل است ؟

    2. بهنام طیبی

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      همه ایرانی ها هم اینطوری نیستن

  11. سعید

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی
    خیلی ممنون
    جامع و کاربردی

  12. حامد

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حق زندگی رو از ایرانی گرفتن چه برسه به حق انتخاب خودرو

  13. Kasra

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    هی مملکتی داریم که حتی حق یه زندگی بااسایش رونداریم یعنی ازصبح که بیدارمیشی تانصفه شب بایدجون بکنی تانیازهای اولیه خانواده روتامین کنی ودراخرم هیچ وپوچ چه برسه به این که ماشین بخری من که به شخصه 20683خودم روبه این لگنای جدیدترجیح میدم….راستی میدونستیدامریکا واروپادارن ازفقروگرسنگی میمیرن اخبارایران

  14. احسان(احسان سابق)

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    … از نظر بسیاری از مردم دنیا، آن‌ها موجوداتی نه‌چندان به‌دردبخور هستند که معمولاً بیش‌ازحد مصرف می‌کنند و بیشتر از چیزی که لازم است فضا اشغال می‌کنند!…
    خدا رو شکر که من جزو این دسته از مردم دنیا نیستم و قطعا انتخاب اولم وانت هست و با توجه به اینکه تو منطقه ازاد زندگی می کنم در نظر دارم اول یدونه کلورادو و اگر کارا خوب پیش رفت در اینده سیلورادو بگیرم(مشکل F150 اینه که قطعاتش رو خیلی سخت میشه تو ایران گیر اورد)

    1. فرزام

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (44 ديدگاه)

      با سلیقه تون برای ماشینای پیکاپ کاملا موافقم ولی چطوری سیلورادو و f-150 رو میشه وارد کرد ؟ مگه بالای 2500 سی سی ممنوع نیست ؟ برای دیزل چطور ؟
      قیمت هر کدومشون حدودا چقدر در میاد ؟
      “””مشکل F150 اینه که قطعاتش رو خیلی سخت میشه تو ایران گیر اورد”””
      آخه این چه حرفیه ؟!!!!!! مگه فورد خراب هم میشه که بخوای قطعاتشو گیر بیاری ؟ ! مگه داریم ؟ مگه میشه ؟

      1. احسان(احسان سابق)

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (2876 ديدگاه)

        اره میشه گیر اورد.چاله های قانونی گمرک تو منطقه ازاد زیاده و واغرد کننده هایی هستن که به طور شخصی ماشین از کویت و امارات وارد میکنن.
        در مورد خرابی هم بالاخره باید احتمالی داد.کلا خرید ماشین هایی که تعدادشون تو کشور کمه دردسر خودش رو داره

  15. محسن

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (35 ديدگاه)

    ممنون از سایت پدال بابت این مقاله ی خوب و خوندنی

  16. محمد

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    من چیزی درمورد کشورخودمون..ایران!!نمیتونم بگم…
    روم نمیشه…
    ولی ماشین اول ژاپنی دوم امریکایی سوم اورپایی

    1. بهنام طیبی

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اقا محمد یعنی المان و ایتالیا و انگلیس بعد امریکا و ژاپن هستن؟

  17. محمد

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    توی ایران که ماشین استیشن شدیدا مزخرف شناخته میشه…ومیشه گفت تاحدودیم ماشینای لیفت بک مثل سایپا141..پروتون جن2..زانتیا و..
    درازای اینها ماشینای سدان…شاسی بلند..هاچ بک فوق العاده طرفدارداره
    بخاطر فرهنگ بدرانندگی ایران..خیابونای تنگ وشلوغ ماشینای جم وجور طرفدار بیشتری دارن.ولی اگه توی ایرانم روی ماشینا مالیات میذاشتن خیلی بهتربود…اونی که بام بیشتراست مالیات بیشتری دهد..اونیم که بامش کمتر مالیات کمتر..اونیم که بامهای کوچولو..مثلا پراید .ماشینای زیر30 میلیون دارن معاف ازمالیات باشن…والا عدالت بهترانجام میشه..

  18. مهدی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا بعد از مدتها یک نوشته عالی در مورد سلیقه مردم در انتخاب خودرو را در این پست خواندم که میتونه یجورایی راهنمای ما در خرید خودرو باشد . و اینکه خوبه دوستان عزیز بجای این همه (البته ببخشید) نق زدن کمی هم از نویسنده محترم که زحمت این مقاله رو کشیدن تشکر می کردند.

  19. احسان

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    بنظرم. تو شهرهای. شمال،شمال غرب،غرب،جنوب غرب، مناسب ترین خودرو ها. خودروهای آمریکایی،ژاپنی هست،اما اول باید فرهنگ رانندگی مون اصلاح بشه.

  20. محمد حسین

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (489 ديدگاه)

    فکر نمی کنم بزرگترین سهام دار گروه فولکس واگن ، قطری ها باشن !!!
    بنیاد سرمایه گذاری مذکور (اگر اشتباه نکنم) مالک 10 درصد از سهام پورشه بود که بواسطه پورشه مالک بخش کوچیکی از سهام گروه فولکس هم می شه
    البته رابطه سهام داری بین فولکس و پورشه خیلی پیچیده به هم ! کاش یه مقاله ای هم در این باره پدال بذاره
    فکر می کنم خانواده پورشه بزرگترین سهام دار فولکس واگن باشن

    1. خسته شده

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      سهام اصلی گروه فولکس واگن ماله پورشه اس ای هست یعنی بیش از 50 درصد 20 درصد ماله ایالت نیدزاکسن و 17 درصد ماله قطری ها 4 درصدم برای کپیتال گروپ ضمنا مالک پورشه همین شرکت پورشه اس ای هست
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87_%D9%81%D9%88%D9%84%DA%A9%D8%B3%E2%80%8C%D9%88%D8%A7%DA%AF%D9%86
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87_%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C
      سمت چپ مالک و مقدار سهامشون نوشته شده

  21. erfan

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (237 ديدگاه)

    ایران و اصلاً به حساب نیاریم بهتره….
    اعرب ها منو خیلی سوزوندن. *** ایران و بد بخت کردن. اما خودشون خوشبخت ترین شدند ههههه

    1. بهنام طیبی

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چرا ایران بحساب نیاریم؟؟؟؟؟
      جنگ چه ربطی داشت؟

    2. حرف حق

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (505 ديدگاه)

      دادا یه کم سواد تاریخیت بیشتر کن اگه زوری میشد دینی وارد کرد یا عقایدی تحمیل کرد که الان ایرانی جماعت پیرو مسلک موغول بود شایدم مسیحی بعد اشغال انگلیسسا شایدم بعد شوروی کمونیست !
      یکی از طلایی ترین دوران تاریخ ایران تو دنیا مال زمان مسلمونیشه از ابو علی سینا .فردوسی و حافظ و زکریای رازی و ابو ریحان بیرونی شیخ طوسی و …هزاران نام دیگه بنده خدااولین بیمارستان ساخته شده دست بشر مال دوره ی اسلامی ایران بوده .
      زمانی که غربی ها و مهد تمدن غرب به قول خودشون پاریس عین حیوون روی توالت خودشون خاک میریختن ایران سیستم فاضلاب داشته
      ادم خیلی ناراحت میشه که به چیزهایی هم که داشتیم این جوری پشت کنیم
      برو یه کم مطالعه کن
      بنده خدا مشکل از اسلام نیست مشکل از جای دیگست برو فکر کن

      1. بهنام طیبی

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        من اندازه خودم مطالعه دارم و اینقدر میفهمم که به عقائد توهین نکنم.
        شما مشکل داری از ایران برو.
        دین مبین اسلام برو کامل مطالعه کن.اسلام بهترین دین

      2. بهنام طیبی

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        شما لطفا به عقائد کاری نداشته و اگه از دستت کاری برمیاد یاعلی بیا جلو
        همه فقط حرف های تکراری میزنن.ازگذشته بیا بیرون

      3. بهنام طیبی

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        شما دکترای تاریخ و مطالعات اعراب از دانشگاه لندن.توخوبی

  22. احمد باقری

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا بود همین بود.
    هر چه بگویم، سخنی تکراری است.
    میگن گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد، پس زیاد سخت نگیرید،
    پراید چه کم از فورد و بی ام و دارد؟
    اینو فقط برای خنده گفتم.
    شاد باشید بچه ها.

  23. فقط ژاپن

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظرم تنها اگر حق گمرکی برداشته میشد و همه جای کشور مثل مناطق آزاد میشد، رقابت خودروسازهاباعث پیشرفت خودروسازان ملی مون میشد و شاید ورشکستگیشون، وصد البته به نفع مردم قشر متوسط و ضعیف، چرا که اونها هم میتونستند با توان مالی در حد سمند، انواع پژو ، تیبا و پراید به ماشین های دیگه ای مثل میراژ، مزدا 2، آی 20، اکسنت و چند مدل دیگر هم دسترسی داشته باشند و شاید برخی به رویاهایشان میرسیدند

  24. ferrari

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1955 ديدگاه)

    دم ژاپنی ها گرم. چقدر واسه خودشو ارزش قائلن.

  25. حسین ریسینگ

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (505 ديدگاه)

    داش بهنام خیلی باهات حال کردم رفیق بچه کجایی مشتی؟

  26. حسین ریسینگ

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (505 ديدگاه)

    در کل اروپایی ها به سواری لذت رانندگی ماشین و عشق بازی با ماشین بیشتر اهمیت میدن
    اینتو امار فروش 5 تا ماشین اول اروپا امریکا میشه فهمید
    2 تا اول لیست امریکا که تراکن فورد150 شورولت سیلورادو بعدم که کمری و کرولا
    که بازم ماشین های بی هیجانی حساب میشن
    ولی اروپا گلف و فورد فوکوس و ماشین های اسپرت رتبه های اول گرفتن
    یه چیزی هم تو این متن بود که این ثابت میکنه اروپایی ها به ماشین های دنده دستی بیشتر علاقه دارن که بازم نشونه اهمیت بیشتر به لذت رانندگیه
    به نظر من سلیقه ایرانی ها از لحاظ ابعاد و اندازه به اروپایی ها از لحاظ لذت رانندگی به اروپاییی ها نزدیک شده
    البته از این بحث چند سال اخیر بگذریم که سلیقه جدیدی در ایران رشد پیدا کرده که به ماشین کره ای علاقه خاصی پیدا کرده و با قیمت نزدیک به ماشین ژآپنی ماشین کره ای رو حتی اگه پول ژاپنی هم داشته باشه ترجیح میده !!که نشون دهنده علامت خوبی
    نیست جدیدا هم قشری که اطلاع زیادی از ماشین ندارن میگن فقط شاسی بلند و فروش شاسی بلند های کره ای وحتی چینی تو بازار بد جوری افزایش پیدا کرده!
    طرف میگه فقط شاسی بلند .دیگه چینی هم شده باشه فقط شاسیش بلند باشه!
    اصن کارایی هم واسش مهم نیست صفر تا 100 ماشینه 31 ثانیه باشه سرعت نهایی 130 کیلومتر برند نامعتبر ناشناخته باشه ترمز نداشته باشه!سواری در حد گاریباشه
    ولی شاسی بلند باشه حله حله همه چی اوکیه

  27. محمد۲۰

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    مفید بود برام. ممنون

  28. حميد

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    ادم به ارزوهاش میتونه برسه
    کافیه إیمان داشته باشی
    تعداد ماشینهای خوب تو ایران کم نیست
    دعا کنید وضع کسب و کار خوب بشه و بتونیم خرید کنیم

  29. عارف

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تفاوت ژاپنی ها با ایرانی ها…زمین و آسمون!تو همین بخش خودرو تو ایران دولت و تولید کننده و حتی وارد کننده ها همه دارن مردم رو تیغ میزن،ماشینها رو با قیمت ۲ برابر یا حتی بیشتر به مردم میفروشن.با سیاست جدید دولت که میخواد قیمت گذاری دولتی رو حذف کنه قیمت خودرو باز گرونتر میشه.قیمت گذاری آزاد برای بازار آزاد جواب میده نه بازار انحصاری،اکثر خودروها رو با سود در حد ۲۰ میلیون یا حتی بیشتر به مردم میفروشن،یعنی دولت خبر نداره!؟همه با یه سرچ ساده تو گوگل میتونن متوجه بشن ولی اینا همه با هم دستشون تو یه کاسه هست.

  30. آرش

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    بمب همه کَس‌کَش!
    آقا بهنام طیبی! همنام یکی از دو برادر کشتی گیر قائم شهری، هیچ ایرادی نداره اگه در مورد همه چی نظر ندی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا