چشم اندازهفته نامه

سوپرکارهای مشهوری که در مکان‌های متفاوتی ساخته شده‌اند

خودروسازهای انبوه‌ساز صنعت خودرو مدت‌های مدیدی است که مرزها را شکسته و فراتر از بازارهای اصلی خود به تولید خودرو می‌پردازند.
برای مثال تویوتایی که سوار می‌شوید شاید در آمریکا و نه در ژاپن ساخته شده باشد. شاید فیات ۵۰۰ در اصل یک ایتالیایی باشد اما در لهستان و مکزیک ساخته می‌شود؛ و برخلاف تصویری کاملاً آمریکایی از جیپ، مدل رنگید در ایتالیا ساخته می‌شود.

حتی خودروسازهای لوکس نیز تا حدی این رویه را دنبال می‌کنند؛ مثلاً مرسدس بنز و ب ام و اکثر کراس اوورهای لوکس خود را در ایالات‌متحده می‌سازند. حتی یک مورد عجیب‌تر به مدل R کلاس مرسدس مربوط می‌شود که در ایندیانا ساخته شده و انحصاراً به چین صادر می‌شود؛ اما درباره‌ی سوپرکارها اوضاع از چه قرار است؟

supercar-headlights
سوپرکارهای جذاب بی‌شک نشان‌دهنده‌ی صفات و شخصیت کشور اصلی خود هستند؛ بنابراین ما انتظار داریم که فراری‌ها در ایتالیا، پورشه‌ها در آلمان، کونیخزگ‌ها در سوئد و مک‌لارن‌ها در انگلستان ساخته شوند؛ اما همیشه این‌طور نیست.
برخی سوپرکارها در مناطقی دورتر از وطن خود سر هم می‌شوند. و اگرچه نمونه‌های بیشتری وجود دارند که در مکان‌های مختلفی ساخته می‌شوند، ما تنها چندین مثال بارز را برای شما معرفی کرده‌ایم که در مکان‌هایی ساخته می‌شوند که شاید انتظارش را ندارید!

  • فورد GT

supercar-manufacturing-3
فرایند تولید نسل قبلی فورد GT در چندین مکان مختلف صورت می‌گرفت. همه‌ی آن‌ها در ایالات‌متحده ساخته شدند و البته مونتاژ نهایی در میشیگان انجام شد؛ اما نسل جدید این خودرو رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته است. هرچند GT جدید هیجان‌انگیزترین خودروی کنونی فورد است اما در حقیقت در کانادا ساخته می‌شود. این سوپرکار طی قراردادی که فورد با تأسیسات تأمینی و مهندسی مولتی ماتیک بسته در تورنتو ساخته می‌شود.

  • آکورا NSX

supercar-manufacturing-5
این خودرو در برخی بازارها با برند آکورا و در سایر بازارها با برند هوندا فروخته می‌شود. خب باید این خودرو ساخت ژاپن باشد درست است؟ بله اولین خودرو ساخت ژاپن بود که ابتدا در توچیگی و سپس در سوزوکا ساخته شد؛ اما حالا این خودرو در اوهایو ساخته می‌شود. اینجا همان مکانی است که کارهای مربوط به ساخت نسل پیشین فورد GT در آن صورت گرفت و البته جنرال موتورز نیز نسل سوم شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد را در آن ساخت.

  • اسپایکر C8

spyker
اسپایکر شرکتی هلندی است که اندکی ناشناخته باقی مانده است؛ اما خودروهای این شرکت نه در هلند و نه در سوئد (به عنوان مالک اسبق ساب) ساخته نمی‌شوند. به لطف همکاری طولانی با CPP، خودروهای اسپایکر در مرکز خودروی تاریخی کاونتری انگلستان ساخته می‌شوند.

  • استون مارتین رپید

rapide-production
در حال حاضر تمامی استون مارتین‌ها در تأسیسات اصلی شرکت در گایدون انگلستان ساخته می‌شوند؛ اما همیشه این‌گونه نبوده و نخواهد بود. رپید به‌طور کامل در کشوری خارج از بریتانیا ساخته شده است. این خودرو به واسطه‌ی قراردادی که استون با مگنا اشتایر داشته رپید را در Graz اتریش ساخته است. اینجا دقیقاً همان مکانی است که G کلاس را برای مرسدس، کانتری‌من را برای مینی و به زودی سری ۵ را برای ب‌ام‌و خواهد ساخت. البته ساخت کراس اوور الکتریکی I-Pace جگوار را نیز نباید از یاد برد. استون مارتین در سال ۲۰۱۲ و پس از معرفی مدل بهبود یافته رپید S تولید آن را به خانه برد.

  • مرسدس بنز SLR مک لارن

supercar-manufacturing-4
پیش از آنکه مرسدس خودروهای فوق‌العاده‌ی SLS و AMG GT را بسازد مدلی با نام SLR را داشت که در اواسط دهه‌ی اول قرن ۲۱ با مدل‌هایی چون فراری انزو و پورشه کررا GT شاخ‌به‌شاخ می‌شد؛ اما SLR همانند نیاکان خود در Sindelfingen ساخته نشد. این خودرو در Woking انگلستان و در مرکز تکنولوژی مک لارن ساخته شد. مرسدس در آن زمان مالک ۴۰ درصد مک لارن بود و همکاری طولانی مدتی با تیم فرمول ۱ داشت و هرچند مک لارن علاقه دارد آن دوران را پشت سر بگذارد اما SLR پس از مدل افسانه‌ای F1 دومین خودروی جاده‌ای این شرکت بوده است.

  • موارد قابل‌ذکر دیگر

lamborghini-assembly
فورد GT، آکورا NSX، اسپایکر C8، مرسدس SLR و استون مارتین رپید تنها خودروهای اسپورتی نیستند که در مکانی خارج از وطن خود ساخته شده‌اند. لامبورگینی اوراکان (همانند لامبورگینی گایاردو) اگرچه در ایتالیا مراحل مونتاژ نهایی خود را می‌گذراند اما شاسی و قوای محرکه‌ی آن توسط کمپانی مادر یعنی آئودی در آلمان ساخته می‌شود؛ و البته خودروهای اسپورتی نیز وجود دارند که همین رویه را در پیش گرفته‌اند؛ مثلاً فیات ۱۲۴ جدید توسط مزدا در ژاپن ساخته می‌شود. پورشه باکستر و کیمن قبلاً توسط والمت در فنلاند و پونتیاک GTO توسط هولدن استرالیا ساخته شده‌اند؛ و البته خودروهای اسپورتی چون Perena Z-One، نوبل M400 و شلبی کبراها را از یاد نبرید که توسط مرکز خودروی پیشرفته در آفریقای جنوبی ساخته شده‌اند.

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (420 ديدگاه)

    مثل ایران خودرو

    شاسی و بدنه سمند رو از تهران میفرستن تبریز و کامل میکنن
    یا موتور رو از تهران میفرستن مشهد برای ساخت پرشیا

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      مجله پدال اگه بی طرفی این متن من رو پاک نکن
      من از اون زمان که در سایت پدال عضو شدم تاهمین الان هیچ زمان به کپی کاری رو نیاوردم
      من خیلی از اطلاعاتم رو که برا شما مینویسم از منابع مختلف جمع کردم
      همه میدونن من شورولت نوا دارم و من به خاطر عدم اعتماد به قشر مکانیک کارهای فنی ماشینم رو خودم انجام میدم و برا همین الان خیلی راحت کارهای ماشینم رو انجام میدم
      منبع های دیگه من برنامه چند قسمتی امریکن ماسل کارز هستش که بیش از 30 قسمت هست و همیشه من به مطالب این برنامه استناد کردم و شما هم تو اینترنت میتونید به این منابع دسترسی داشته باشید
      منبع دیگه من ویکی پدیا هست که مطالبی رو که میخوام بدست میارم
      اما…..
      بزرگترین منبع اطلاعاتم گاراج هایی بوده که در اونها ماشین امریکایی جمع میشد

      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        سایت تیونینگ تالک یه زمانی عالی بودش اما به مرور زمان تحت یه سری مسایل به سمت و سویی رفت که دیگه دورانش حداقل برا امریکایی بازاش تموم شد
        من بارها مطالب مختلفی رو عنوان کردم که دوستان خوندن اونها رو ولی کار کپی رو هرگز انجام ندادم بلکه فقط از اون اطلاعات برای تکمیل مطالبم کمک گرفتم
        از بچه های تیونینگ تالک با یه سری هاشون دوست هستم و اتفاقا باکیشون که مکانیک هم بود رفت وامد داشتم
        من از این به بعد اطلاعاتی رو که میذارم همراه با منبع میذارم که دیگه یه فرد نااگاه فکر نکنه منم مثل خودش مطالب رو کپی میکنم و میگم چون سودی نداره این کار برا من
        که چی بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ مثلا به من جایزه میدن که این مطالب رو گفتم ؟؟؟ نه من منظورم از این کار فقط ارایه اطلاعات به علاقه مندان بودو بس

        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          اما نکاتی رو که تو تعمیرگاها و اوراقی ها یادگرفتم هیچ جایی پیدا نکردم
          اطلاعاتی که بسیار بدرد من خورده و من هم اونها رو به دیگران دادم و هیچ زمان هم خودم رو یه حرفه ای ندونستم(برعکس یه سری)
          امروز صبح داشتم با شاهینus cars تلفنی صحبت میکردم و در مورد خیلی موضوعات صحبت میکردیم
          شاهین چندتا امریکایی داره و مثل استاد هست برام و من ازش مطالب زیادی یاد گرفتم
          میخوام اینو بگم من چندین دوست امریکایی باز دارم که با هم تبادل نظر داریم و همه اونها هم خودشون امریکایی به وفور داشتن و دارند و همنشینی من با این افراد خودش سبب افزایش اطلاعات میشه

        2. (ali (CHEVY NOVA

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          هدف من از گفتن این موضوعات این بود که اونهایی که به من تحمت کپی کاری زدن در صورتی که مطالب خودشون همه کپی هست بدونن واقعیت چی بوده و هست
          من مطمعن هستم کسانی که در مورد من اینطور فکر کردن خودشون هیچ زمان نه ماشین المانی داشتن نه دوستانی که ماشین المانی داشته باشند و فقط از کپی کردن موضوعات از جاهای دیگه اینجا تبادل اطلاعات میکنند
          در صورتی که من حرفی رو که میزنم در مورد امریکایی بدونید که یا دوستانم امریکایی داشتند و یا من به یه ماشین امریکایی دسترسی داشتم
          یا علی مدد

        3. silver

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (226 ديدگاه)

          آقای علی نوا
          اینکه شما از نزدیک با ماشینایی که عشقشون رو داری سروکله زدی و مطلب یاد گرفتی از این جهت جای تبریک و تقدیر داره،
          ولی مشکل کپی بودن مطالب نیست ،اولا پدال سایت پر بازدیدی هست و مطالبی که در خود مقاله ها و حتی کامنت ها رد و بدل میشه باید در درجه اول صحیح باشه که بازدید کننده ها به اشتباه نیافتن.
          دوما مشکل من که آلمانی باز هستم و خیلی از فعالان با شما اینه که کوچک ترین احترامی به نظرات و عقاید دیگران نمیذاری ،صرفا میای دو سه تا کامنت میذاری و چند نفر رو به جون هم میندازی و میری و خبری هم ازت نمیشه !!!!
          گواه حرف من دیسلایک های اخیر کامنتات هست .
          شما بهتر بود در این کامتایی که زیر چند تا از مقالات تکرار کردی و منبع دانسته ها تو برای دیگران روشن کردی ، به منابع دیگران احترام میداشتی نه اینکه مطالب خودتو اصل و اورجینال و مطالب دیگران رو کپی و کورکورانه خطاب کنی و بگی که ماشین آلمانی یا ساخت هر کشوری رو از نزدیک ندیدید!
          اینجا بحث آمریکا و آلمان نیست ،بحث رعایت اخلاق و احترام متقابله که خیلی وقته رعایت نمیشه بخصوص از جانب شما .
          جالبش اینجاست که امثال بنده و دیگران هم حق پاسخ به اوامر شما و دوستانتان رو نداریم و به سرعت برچسب تحمیل نظر و کاربر هزار اسم بهمون میزنن!!!!

        4. امپراتور لامبورگینی

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          silver جان
          انگشت های من مو درآورد از بس به این دوست عزیز گفتم در رفتارت تجدید نظر کن.

          بار ها گفتم اطلاعات ali chevy nova خیلی بالاست.
          من به شخصه کسایی که هیج چی بارشون نیست ولی به سلیقه ی بقیه احترام میذارن، خیلی برام بیشتر ارزش دارن.

          علی شوی نوا هم دوست خوبیه… اما سعی میکنم دیگه با این دوستمون وارد صحبت نشم تا اصلا بحثی پیش نیاد. نه اون ناراحت بشه نه من.

      2. Erfan

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (77 ديدگاه)

        امپراطور لامبورگینی
        آخ قربون انگشتت…
        والا ما هم کلافه شدیم….
        ولی کو گوش شنوا…
        جالب اینجاس با اینکه کلی دیسلایک میخورن ولی باز دوست دارن نظرشونو تحمیل کنند…
        آقا اینجا خیلی ها کارای ماشین خودشونو انجام میدن حتی اونایی که بنز دارن ولی اینطور به عقاید یا برند مورد علاقه دیگران بی احترامی نمیکنند…
        داداش هر گلی ی بویی داره دیگه…

        1. امپراتور لامبورگینی

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          عرفان جان عزیز

          همه ی چیزی که اعصاب منو به هم ریخت دقیقا همین بود.

          موفق باشی داداش .

  2. madjid911 GT2

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    مدل های بنز و ب ام و موجود در ایران هم در تایوان و مکزیک ساخته میشن
    تویوتا در تایوان
    رنو در کره

    اما تنها یک خودروساز حاضر در جهان به اصالت ساخت مقیده و 100 درصد محصولاتش، 100 درصد مراحل ساختشون در کشور زادگاه این برند هست…
    پورشه از آلمان.❤

    1. mehran911

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      مجید جان دوست عزیزم
      شاید نباید بگم ???
      ولی حرفت ی کوچولو درست نیست
      باکستر و کیمن در گذشته و ماکان و پانامرا در خارج از آلمان هم تولید شدن

      1. امپراتور لامبورگینی

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        ممنون مهران جان که گفتی
        شما روی سر ما جا داری.
        هر وقت فکر کردی جایی اشتباه میگم تصحیح کن.
        من این حرف رو ، چند بار در پدال از زبون بعضی کاربرا شنیده بودم. پس گویا اشتباه بوده.

        1. KING 918

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          مجید نندازی گردن من ها …. من نگفتم ….
          :-)

        2. mehran911

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2114 ديدگاه)

          عزیزی بخدا مجید جان
          .
          آدم وقتی رفیقایی مثل وحید و محمد رضا و مجید داره
          دیگه از خدا چی میخواد

        3. امپراتور لامبورگینی

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          نه محمد رضا
          من هنوز سر بحث اوراکان و قضیه ی 8 سالگی ازت کینه دارم 😉😉😉

          منتظر پاسخ دندان شکن من باش!

        4. امپراتور لامبورگینی

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          مهران جان:
          ممنون عزیز … شما هم یک رفیق فوق العاده ارزشمندی.

        5. vahid 956

          ۱۰ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (474 ديدگاه)

          خاکم خاک

  3. فرشاد سجادیان

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    این همه غول تو صنعت خودروسازی پرورش یافتن اما هنوز که هنوزه هیچی‌ جای SLR و به خصوص نسخه ۷۲۲ رو تو دلم نگرفته؛ جدا از‌بحث فنیش، طراحیش به معنای واقعی کلمه، شاهکاره، هنوزم رو دستش نیومده، فوق‌العاده خاص و‌ زیباست ⁦❤️⁩

  4. reza-a

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (455 ديدگاه)

    یک جا شنیدم کارخانه مک لارن تو انگلستان رو بنز درست کرده
    درسته؟

    1. (پهلوان مک لارن)new great britain

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      نه دوست عزیز درست نیست.
      منم اولین باره از زبون شما میشنوم.

      1. (پهلوان مک لارن)new great britain

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        ساختمان مرکز تکنولوژی های مک لارن توسط معمار مشهور نورمن فاستر و شرکت ایشون ((فاستر و همکاران)) طراحی شده.شاید جالب باشه بدونیدطرح گنبدی شکل مجلس آلمان کاره ایشون بوده(دربارش تحقیق کنید جالبه) و همچنین ساختمان بسیار زیبایه The Gherkin( برج خیارشور) یا(30 St Mary Axe) نیز از کارایه ایشون بوده.و همچنین برج هرست(Hearst Tower) در آمریکا.
        یه نکته ای که شاید بعضی ها ندونن. مک لارن یه زمانه ساخت و طراحیه بعضی تجهیزات و ساخت پنل خورشیدی مریخ نورد بیگل2( Beagle 2)رو بر عهده داشته(تو سال 2002) هر چند اون ماهواره معلوم نیست چی شد.
        ولی میگن مشکل از آنتنش بوده(یه موقع فکر نکنید آنتنش ساخت مک لارن بوده?) نکته قابل توجه اینه که ماهواره پس از فرودش کار کرده و پنل های ساخت مک لارن 3 یا 4 تاش به طور کامل باز شدن.بگذریم…………………..
        یه لحظه فکر کنید.مک لارن و طراحیه تجهیزات فوق پیشرفته ماهواره ای.??❤️❤️
        نمیدونم شاید الانم دستی تو این کار دارن ناقلا ها.

        1. reza-a

          ۱۰ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (455 ديدگاه)

          درسته اشتباه شد

  5. GOD BLESS AMERICA

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    دوستان دیسلایک گرفتن بچه های عشق ماشین آمریکایی تو پدال کاملا عادیه ;-)
    یعنی کسانی که دیسلایک مرحمت میکنن با بنده و دیگران مشکلی ندارن صرفا با کامنت بنده مخالفند (امیدوارم همینطور باشه)
    از همه دوستان خواهش عاجزانه دارم خودتون رو کنترل کنید و خونسردی خودتون رو حفظ کنید.

    @ زنده باد پدال و پدالیها @

    1. GOD BLESS AMERICA

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      راستی اون دو مورد مونتاژ ماشین آمریکایی تو استرالیا و آفریقای جنوبی خیلی رو مخه.

      آمریکایی باز باشی کهیر میزنی ؛

    2. امپراتور لامبورگینی

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      GBA جان
      من به هیچ کس دیسلایک نمیدم.
      چون اصلا لایک و دیسلایک اندازه ی صدای قار و قور شکم !! برام مهم نیست.
      نظر دوستانم برام مهمه. که اون رو هم شکر خدا همیشه بهم گوشزد میکنند.
      همه ی کاربرای این سایت دوستان من هستند.

      اما کسی که همیشه دیسلایک هاش7-8 برابر لایک ها هست باید بفهمه یک جای کار یا رفتارش میلنگه.

      1. (M.J.A.R)&(L.F.K.B.B)

        ۱۰ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1152 ديدگاه)

        مجید جان بهتره بگیم اینجا کسی از شرکت های آلمانی تعریف نکنه رکورد دیسلایک رو میزنه و اتفاقا دیدم نظرات پوچ و مسخره بیشترین لایک رو داره و اصلا رو این حساب نکن که کسی که دیسلایکاش بیشتره باید توی رفتارش تجدید نظر کنه!

    3. Ho3ein

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (8 ديدگاه)

      و همچنین زنده باد آمریکایی بازاش.
      کاملاً معلومه دیسلایک ها بابت چیه.
      دوستان خونسرد باشین?

  6. Shahin uscars

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    اقا خواهشا جو دوستانه سایتو خراب نکنید زنده باد آلمان ??ژاپن?? ایتالیا?? انگلستان ??و همچنین امریکا??..اینو گفتم که همه راضی باشنو دلخوریا از بین بره .. دوستی و محبت و عشقه ?❤ ناراحتی هارو بریزیم دور با هم خوب باشیم

  7. Alireza.GT86

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (236 ديدگاه)

    لطفا اصلاح کنید ، شاسی و پیشرانه لامبورگینی ها رو آئودی مونتاژ میکنه ، مگرنه این قطعات هم متعلق به لامبورگینی هست ، بعضی دوستان میان اینجا میگن لامبورگینی با اون سابقه بلد نیست موتور بسازه ، واقعا واسشون دعا میکنم ، خیلی گناه دارن ?

    1. Alireza.GT86

      ۱۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (236 ديدگاه)

      اینایی که دیسلایک دادن همون هایی هستن که واسشون دعا میکنم ?
      نگران نباشید دوستان خدا خیلی بخشنده ست حتما شفا میده ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا