نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت (IAA) امسال نیمه راه را گذرانده و در سراشیبی پایانی به سر میبرد. طی چند روز گذشته بسیاری از خودروسازان محصولات جدیدشان را به نمایش گذاشتند و خبرهای آنها به سرتاسر جهان مخابره شد. این دوسالانه بزرگ و معتبر همیشه محفل جدیدترین خودروها و فناوریهای مرتبط بوده و به نظر نگارنده در کنار نمایشگاه ژنو و آمریکای شمالی نگین دنیای خودرو محسوب میشود. با ما همراه باشید تا در ادامه نگاهی به شاسی بلندها و کراساوورهای حاضر در نمایشگاه امسال بیندازیم.
جاگوار F-PaceF-Pace نخستین خودروی شاسیبلند جاگوار از زمان تأسیس کمپانی تاکنون است. این خودروساز امید دارد با محصول جدید میزان فروش را در سال آینده به میزان قابلتوجهی افزایش دهد که با توجه به ویژگیهای ظاهری و فنیِ ذکرشده اصلاً بعید به نظر نمیرسد. یکی از سؤالات متداولی که درباره آن مطرح میشود تواناییهای آفرود است، البته اگر دلتان بیایید از جادههای صاف شهری خارجش کنید! مرسدس بنز کلاس GLC
جایگزین کلاس GLK بیشتر از همیشه آماده است تا با پرفروشترین شاسیبلند لوکس بازار آمریکا یعنی لِکسس RX رقابت کند. برای قوای فنی پیشرانههای بنزینی و گازوئیلی در نظر گرفتهشده؛ یک نسخه اسپورتتر نیز بنام GLC کوپه با تمرکز بر مباحث طراحی و استایل ظاهری بعداً روانه بازار خواهد شد. در مورد تواناییهای آفرود نیز همین مورد بس که کارشناسان مجله موتور ترند را شگفتزده کرده است. بنتلی بنتایگا
ابتدا بهعنوان یک نمونه مفهومی متولد شد؛ حالا پس از رونمایی رسمی لقب لوکسترین شاسیبلند دنیا را به دوش میکشد و عزم جدی برای رقابت با امثال رنجروور دارد. ازنظر نمای خارجی شاید به نظر همه زیبا و چشمنواز نباشد، اما در عوض درون اتاق رنگ و بویی خاص و مجلل دارد و مخصوصاً برای مالکان مدلهای دیگر بنتلی دوستداشتنی خواهد بود. در مورد تواناییهای خارج جادهاش هم باید بگویم که کاملاً مورد تأیید کارشناسان مجله موتور ترند است! میتسوبیشی اوتلندِر جیتی PHEV
دو نکته: اول اینکه برای رونمایی نسخه پلاگ-این هایبرید انتخابشده، دوم اینکه در بعضی نوشته اوتلندِر همانند مدلهای رنجروور روی لبه کاپوت جلو نقش بسته بود. در مورد تواناییهای خارج جادهاش هنوز چیزی در عمل مشخص نشده است. فولکسواگِن تیگوآن
کراساوور موفق آلمانی برای نسل دوم خود مجموعه کاملی از موارد ارتقا یافته را دارد و با فضای داخلی بزرگتر و مفیدتر قطعاً موردتوجه گروه بیشتری قرار خواهد گرفت. یک نسخه با فاصله محوری بلند هم در دستور کار قرارگرفته که مخصوص بازارهای چین و آمریکا است. وجود سامانههای چهارچرخ متحرک 4Motion که گشتاور را در مواقع نیاز به چرخهای عقب میفرستد و پارک جدیدِ مجهز به چند دوربین برای دید ۳۶۰ درجه اطراف خودرو نیز مانور در نواحی بیرون جاده را میسر میکند. فولکسواگِن تیگوآن جیتیای PHEV مفهومی
همراه با نسل جدید تیگوآن نسخه پلاگ-این مفهومی آن نیز به نمایش درآمد که در کنار میتسوبیشی اوتلندر PHEV (که در بالا بدان اشاره شد) نقش مهمی در معرفی گروه شاسی بلندهای PHEV به دنیای خودرو بازی میکند. البته اگر به دنبال تفریحات آفرود هستید پیشنهاد ما یک شاسیبلند ارزانتر است. لِکسِس RX
خو گرفتن با طراحی عریضتر نسل جدید کمی زمان میبرد. با توجه به اینکه تاکنون در بازارهای اروپایی بهاندازه آمریکا محبوب و پرفروش نبوده، سؤال اینجاست که آیا این نسل میتواند تحول ایجاد کند و بیشازپیش چشمان اروپاییان را متوجه خود کند یا خیر. درباره تواناییهای خارج جادهاش هم میتوانیم این نکته را مدنظر قرار دهیم که از روز اول با ورود زودهنگام به عرصه کراساوورها تحسین بسیاری از شهرنشینان و نیز ساکنین حومه شهرها را برانگیخت و نشان داد که میتواند همیشه فروش خوبی داشته باشد، پس ارزش اعتماد کردن را دارد. سئات لئون کراس اسپورت مفهومی
طراحی خودرو اخیراً به سمتی سوق پیداکرده که عملاً مرزهای بین کراساوور و هاچبک بسیار مبهم شده و در بعضی موارد تشخیص این دو عملاً غیرممکن است. لئون کراس اسپورت دقیقاً چنین وضعیتی دارد؛ یک هاچبک داغ با سامانه چهارچرخ متحرک، قلب حدوداً ۳۰۰ اسب بخاری و بدنهای با خطوط و طرح SUV مانند ولی با ارتفاع پایینتر! حاصل کار هم در برخورد نزدیک بیشتر هاچبک است تا کراساوور؛ اما این دلیل نمیشود که وجودش تهدیدی برای محبوبیت سوبارو XV Crosstrek باشد. در بحث تواناییهای خارج جاده نیز سئات آن را یک “ورزشکار توانا با کفشهای مخصوص سیروسفر” میخواند، اما خب به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. سَنگیانگ XLV-Air مفهومی
درواقع یک نمونه مفهومی جذاب است که در آینده نهچندان دور به تولید خواهد رسید. جزئیات زیادی در طراحی دیده میشود که هرکدام نقشی دارند، اما ازآنجاییکه بنایش بر پایه تیوولی (Tivoli) کراساوور (که فروشش اوایل امسال در بازار اروپا آغاز شد) نهاده شده فکر نمیکنم توانایی خاصی در نواحی خارج جاده داشته باشد. سنگیانگ XAV-Adventure مفهومی
این مدل هم بر پایه تیوولی ساختهشده و بیشتر شبیه یک FJ کروزر جدید با چهار درب است. با توجه به نامی که برایش انتخابشده شاید برخلاف مدل قبلی در نواحی بیرون جاده حرفهایی برای گفتن داشته باشد. کیا اسپورتیج
نسل تازه اسپورتیج با مدل کنونی حداقل در ظاهر تفاوت فاحشی ندارد و بیشتر تلاش شده تا شبیه دیگر اعضای خانواده کیا شود؛ البته تنها با نگاه کردن به جلوپنجره و سپر سریعاً متوجه تازگی آن میشوید. چشمگیرترین تغییرات را میتوان طراحی داخلی خوب و فناوریهای فعال ایمنی دانست که نقش مهمی در پیشرفت خودرو دارند. یک نسخه جیتی لاین (GT Line) مخصوص بازار اروپا نیز در دسترس خواهد بود که جذابیت ظاهری بیشتری نسبت به سایرین دارد. با همه این تفاسیر توصیه میکنیم برای بیرون از جادههای آسفالت روی اسپورتیج حساب نکنید چون هیچ وجه تشابهی با بورِگو (Borrego) ندارد! تویوتا C-HR مفهومی
CH-R درواقع پیشدرآمد تویوتا در مورد کراساوور آیندهاش است اما معلوم نیست تا رسیدن به خط تولید چقدر تغییر خواهد کرد. برای مسیرهای خارج شهری هم به نظر میرسد قوای فنی هایبرید مناسبتر باشد. مزدا کوئِرو مفهومی
سؤالی که درباره CH-R مطرح کردیم برای کوئِرو هم وجود دارد! امیدواریم کراساووری که در آینده بر پایه آن ساخته میشود (چه CX-9 باشد چه یک مدل دیگر) همینطور جذاب و چشمگیر باشد و از مسیرهای خارج جاده سربلند بیرون آید.
نیسان گریپز مفهومی
کراساوور اسپورت مفهومی نیسان میتواند پیشزمینهای برای جانشینی سری Z جدید (که شنیده میشد از کوپه به کراساوور تغییر شکل خواهد داد) باشد. جدای از این موضوع نظرتان درباره استایل ظاهری آن چیست؟
شاید هدف از نمایش این شاسیبلند مفهومیِ جنگجو اخطار آئودی به تسلا مدل X درباره ورود یک رقیب تمام الکتریکی در آینده باشد. گرچه نمایش یک نسخه مفهومی اولین قدم است اما آئودی برای رقابت با تسلا زمان زیادی ندارد چون تحویل مدل X به مشتریان در آینده نهچندان دور آغاز خواهد شد. در مورد تواناییهای آفرود هم فکر نمیکنم کسی تمایلی به گشتوگذار با آن در پستیوبلندیها داشته باشد. مفهومیهای جیپ موپار
جیپ و موپار در IAA امسال پرکار بودند و سه مدل مفهومی از چروکی (Cherokee)، رانگلر (Wrangler) و رِنِگِید (Renegade) به نمایش گذاشتند. رانگلر روبیکان سانرایزِر (Sunriser) با رنگ نارنجی مات روی بدنه و لبه رینگها و چراغهای LED بیش از بقیه جلبتوجه میکرد. ازنظر تواناییهای خارج جاده هم نیازی به اشاره نیست چون جیپ از بزرگان این عرصه بوده و هست.
خود کاکتوس C واقعاً عجیبوغریب است و دقیقاً همین نکته دیدن کراساووری را که بر پایه آن ساختهشده و آمادهی تولید است جالبتر میکند. احتمالاً بیرون از مرز آسفالت تنها در کنار ساحل به دردتان خواهد خورد، پس زیاد دلتان را خوش نکنید. بورگوارد BX7 شاسیبلند
بورگوارد یک برند آلمانی قدیمی است که آخرین فعالیتش به اوایل دهه ۱۹۶۰ برمیگردد و حالا با خودرویی به فرانکفورت آمده که حقیقتاً در ظاهر و کابین زیبا و خواستنی جلوه میکند. بهجای پرسیدن از تواناییهای آفرودش هم بهتر است بپرسیم آیا یک خودروساز کوچک میتواند در جمع بزرگان قد علم کند یا خیر.
ali ayat
۴ مهر ۱۳۹۴خدایی چقدر طراحی rx لکسوس قشنگه بعد میان میگن طراحی آئودی یا بی ام و چقدر قشنگتره بابا کجاش قشنگتره هیچ مشکلی در طراحی لکسوس نمیبینم از کانسپ فولکس واگن هم قشنگتره خدایی
سامورایی
۴ مهر ۱۳۹۴اوتلندر سروری
زنده باد میتسوبیشی
طراحی شرکت های دیگه فضایی
Hamid...Audi
۴ مهر ۱۳۹۴طراحی یه چیز کاملا سلیقه ایه… این که لکسس از شما قشنگ تره دلیلی نمیشه از نظر من یا دوستان دیگه هم قشنگ تر باشه.
امیررضا
۵ مهر ۱۳۹۴به نظرم اره لکسس بهتره شده…ولی این اسپرتیج خیلی زشت تر شده جلو پنچره اش خیلی افتضاحه……………
AHMADREZA
۵ مهر ۱۳۹۴کی گفت لکسس زشته عالیه ب ام و و آوودی هم عالیه
احمد باقری
۴ مهر ۱۳۹۴به نظرم، تویوتا داره کم کم به سمت طراحیهای زیباتر و متنوع تر گام بر میداره، امیدوارم بتونه همینجوری ادامه بده. نیسان هم که کلا داره خیلی خوب کار می کنه. از هوندا هم که خبری در این مقاله نبود.
ارشیا
۴ مهر ۱۳۹۴نه به بیست سال پیش که برند های ژاپنی بوق بودن
نه به الان که جزو بهترین هستن.
واقا لکسس هنر داره که تو سن بیست و پنج سالگی انقدر افتخار داره.
مهدی
۴ مهر ۱۳۹۴کیا اسپورتیج جدید با مدل کنونی تفاوتی در ظاهر نداره؟؟!!
RAYAN
۴ مهر ۱۳۹۴1- بنتلی بنتایگا
2-لکسس RX
بقیه چیز خاصی نداشتن اسپورتیج که کلا فاتحه خونده با مدل جدیدش
Carbonado Aventador
۴ مهر ۱۳۹۴مزدا کوئرو و جگوار پرچمدار این جمع بودن…!
مخصوصا مزدا…
رهگذر
۵ مهر ۱۳۹۴یعنی نشستی فقط عکس نگاه کردی! از عکس ها هم چیز خاصی متوجه نشدی ! بقیه چیز خاصی نداشتند؟ مرسدس بنز کلاس GLC در مورد تواناییهای آفرود نیز همین مورد بس که کارشناسان مجله موتور ترند را شگفتزده کرده است
Nissan...Japan
۵ مهر ۱۳۹۴به شخصه بنتلی اصلا به دلم ننشست ولی مزدا نیسان میتسوبیشی و لکسس واقعا طوفان کردن
Rouzbeh
۴ مهر ۱۳۹۴بنتلی و میتوبیشی و لکسوس واقعا عالی عمل کردن
مجتبی(ساروی)
۴ مهر ۱۳۹۴اقا این نیسان گریپز شبیه گراز نشده؟؟
parham
۴ مهر ۱۳۹۴1_بنتلی
2_لکسوس
3_مزدا
Archi KHAN
۴ مهر ۱۳۹۴انتخاب های من :
1- مرسدس بنز GLC
2- تویوتا C-HR
3- فولکس تیگوآن
کانسپ نیسان هم قشنگ شده انصافا .
نازیباترین ها هم : 2 مدل ارائه شده ی سانگ یانگ !!
mohsen
۵ مهر ۱۳۹۴از همه کمپانی انتظار ماشینای خوب بود ولی XLV Air به نظرم قشنگه پیشرفتش کاش این مدلی بشه طراحیاش تو ایران که قشنگ نیستن سانگ یانگا به جز موسو که عالیه
تو روخدا نگید این کیا خوشگل شده
ارمان
۵ مهر ۱۳۹۴میتسوبیشی با این همه مقام در رالی و منزلت در کیفیت ساخت و یکی از پیشرو ها در استفاده ار انرژی بازیافتی و توربو شارژ حالا مثل یه سوسکه با دمپایی زدن تو سرش هر چندی یه تکونی میخوره اما این کانسپتش به روز هستو میتونه رقابتی باشه تو کلاس فعلی هیبرید پلاگ این اوتلندر که 2.0 لیتر در صد کیلومتر میسوزونه که عالیه
به امید روزهای خوب برای میتسو بیشی این طرحش واقعا خوبه
Erfan
۵ مهر ۱۳۹۴به شخصه، در این جمع از جگوار خیلی خوشم اومد.
MjM
۵ مهر ۱۳۹۴با ورود لرد های انگلیسی رقابت تو این سگمنت داغ تر میشه!
AHMADREZA
۵ مهر ۱۳۹۴پدال x1 چی کلا با ب ام و مشکل دارن
وحید
۵ مهر ۱۳۹۴دم تویوتا سی اچ گرم خیلی خوشگله حال کردم با طراحی تویوتا اینبار
اوتلندر افتضاح
کاکتوس خز
البته بقیه هم جای خود دارند