شما به خوبی میدانید که به هر خودرو SUV نمیتوان اعتماد کرد و با آن به کوه و کمر یا به صحرا سفر کرد، اگر برخی SUV-های کامپکت را کنار بگذاریم، حتی بسیاری از SUV-های فول سایز که مدعی آفرود هستند در میدان عمل زمینگیر میشوند. چیزی که باعث میشود تا یک خودرو بتواند از مسیرهای ناهموار و گلآلود عبور کند و از پس پیمایش صخرهها برآید تنها ارتفاع بلند شاسی، یک موتور قوی و سیستم چهار چرخ محرک نیست، قضیه پیچیدهتر از اینهاست.
*(عددگذاریها تنها جهت شمارش هستند و دلیل بر برتری نمیباشند.)
۱. تویوتا FJ40 لندکروزر (۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳)
تویوتا FJ40 لندکروزر یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرود هست که تاکنون تولید شده است. لندکروزر کاملاً شناختهشده است و پس از خروج از کارخانه بدون نیاز به هیچگونه تغییراتی مستقیماً با سیستم دو دیفرانسیل خود قادر به غلبه بر هر مانعی که در سر راهش قرار داشت، بود. هنوز هم FJ40 هایی با کارکرد بیش از چند صد هزار کیلومتر در سراسر جهان در حال نبرد هستند. در زیر کاپوت آن از سری انجینهای small-block شورلت که در آن زمان موتور کوچک و محبوبی بود و از قدرت و مصرف سوخت مناسبی برخوردار بودند، قرار داشت. این خودرو فضای کافی برای دو سرنشین بزرگسال در جلو به همراه دو فرزند کوچک و یا تجهیزات در قسمت عقب را داشت. از سال ۱۹۷۵ ترمز جلو دیسکی و از سال ۱۹۷۹ تهویه مطبوع و نیرو کمکی فرمان، بهصورت استاندارد بر روی آن قرار داشت.
مدلهای مختلف FJ40 را میتوان در کشورمان یافت، که همچنان آماده آفرود هستند.۲. جیپ رانگلر روبیکون
جیپ رانگلر روبیکون بهعنوان یک SUV کامپکت دو دیفرانسیل، یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرودی هست که توسط این شرکت تولیدشده است. این خودرو توسط شرکت کرایسلر تحت نام تجاری جیپ تولید میشد، و در بین آفرود سواران به جیپ WW2 شهرت دارد. اندازه کوچک آن باعث میشد خط مرزی مناسبی برای رانندگی در مسیرهای باریک داشته باشد، و برخورداری از لاستیکهای بزرگ آفرود، حالت انتقال ۴: ۱، گیربکس شش دنده، موتور شش سیلندر خطی با گشتاور بالا، امکان انتخاب با گیربکس خودکار و توانایی فوقالعاده در بالا رفتن و پایین آمدن از شیب زیاد و پیشروی در مسیرهای باتلاقی و گلآلود و امکان انتخاب حالتهای مختلف، از ویژگیهای برجسته آن بود. روبیکون به همراه تهویه مطبوع، بخاری و رادیو عرضه میشد و تعدادی لوازم جانبی هم در طول سالهای مختلف تولید بر روی آن افزوده شد.
چند مدل مختلف از آن که توسط شرکت پارسخودرو مونتاژ میشدند، هنوز در بازار کشورمان پیدا میشوند.۳. شورلت K5 بلیزر
شورلت K5 بلیزر یک شاسیبلند فول سایز ۴×۴ بود که بین سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ ساخته میشد و رانندگی با آن در خارج از جاده برای علاقهمندان به آفرود سرگرمکننده بود. K5 با دو نوع موتور بنزینی و دیزلی عرضه میشد، که شامل موتور بنزینی ۵.۷ لیتری V8 با توان ۲۱۰ اسب بخار و موتور دیزلی ۶.۲ لیتری V8 با توان ۱۳۰ اسب بخار میشد. K5 در بین وسایل نقلیه آفرود بهترین تعویض دنده را داشت و همچنین از یک فاصلهی بین دو محور ۲.۷ متر برخوردار بود و به لطف ابعاد بزرگ، قابلیت حمل وسایل زیادی را داشت. در مدل ۱۹۹۰ آن شورلت بهروزرسانیهای قابلتوجهی بر برای موتور V8 انجام داد که شامل طراحی دوباره درزگیر عقب میللنگ هم میشد. شعاع انحراف اندک در SUV ها بر ویژگیهای آفرود آنها در مکانهای تنگ میافزاید و بلیزر به خوبی از این ویژگی بهره برده بود.
هنوز مدلهایی از آن را میتوان در کشورمان پیدا کرد که از تواناییهای خوبی برخوردارند.۴. فورد برانکو (۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷)
فورد برانکو ۴×۴ در سال ۱۹۶۶ عرضه شد و در آن زمان یکی از گزینههای مناسب در بین شاسی بلندهای سه در بود که تنها برای خریداران ایالاتمتحده عرضه میشد. برانکو هنوز هم یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرودی هست که تاکنون تولیدشده و با داشتن فاصله بین دو محور ۲.۳ شعاع گردش آن تنها ۱۰.۳ متر است و میتوان مانند یک جیپ از راندن آن لذت برد. مدلهای برانکو با موتور ۴.۹ لیتری V8 فورد عرضه میشدند و از سال به بعد ۱۹۷۱ با موتور دانا ۴۴ عرضه شد. برانکو در اصل تا سال ۱۹۷۸ بر روی خط تولید فورد قرار داشت و بعدازآن، شرکت خط تولید آن را با یک SUV بر پایه F-150 جایگزین کرد. با وجود این، شما هنوز هم میتوانید مدلهایی از آن را که توان آفرود داشته باشند پیدا کنید، و از گیربکس سرگرمکننده ۳.۰۳ سه دنده دستی فورد لذت ببرید.
باوجوداینکه این مدل مخصوص بازار آمریکا بود اما تعداد کمی از این مدل در ایران هم وجود دارد.۵. اینترنشنال هاروستر سافاری II (از ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹)
اینترنشنال هاروستر سافاری II یا سوپر اسکوت II، یک شاسیبلند آفرود آمریکایی هست که جهت رقابت مستقیم با جیپ CJ تولید شده بود. این SUV یکی از ۴×۴ هایی است که پس از خروج از کارخانه میتوان مستقیماً از آفرود آن لذت برد. فاصله بین دو محور آن ۲.۷ متر بود، و در زیر کاپوتش یک موتور ۵.۶ لیتری V8 قرار داشت که به گیربکس دستی T427 متصل بود. تولید مدلهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ با ارتقا اندک در طراحی ظاهری، اکسلها و موتور به مدت ۱۰ سال تولید میشد و بعد از آن تولید آن پایان یافت.
۶. جیپ CJ-7 (از ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶)
جیپ CJ-7 شاید محبوبترین ماشین آفرود باشد و تولید آن بین سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۸۶ انجام میشد. با برخورداری از فاصله بین دو محور ۲.۳۷ متر و سیستم گیربکس سه دنده T-150، جیپ CJ-7 میتوانست به مکانهایی برود که دیگر ماشینهای ۴×۴ قادر به پیمایش در آنجا نبودند. برای CJ سه نوع موتور قابل انتخاب بود، دو موتور ۶ سیلندر خطی با حجمهای ۳.۸ لیتر و ۴.۲ لیتری و یک موتور ۸ سیلندر V شکل با حجم ۴.۹ لیتر. بسیاری از طرفداران جیپ بر این باورند که در حقیقت با توقف تولید CJ در سال ۱۹۸۶ عصر جیپ بهپایان رسید.
از زمانی که ۲۵ سانتیمتر به فاصله دو محور آن افزوده شد و همچنین سیستم تعلیق عقب به فنر تخت تغییر یافت نسبت به مدلهای قبلی سواری بسیار باثباتتری ارائه کرد. طرفداران CJ-7 همچنین بهآسانی میتوانستند ارتفاع تعلیق را افزایش دهند و ابزارهای اساسی مثل وینچ را بر روی آن قرار دهند و حتی برخی موتور آن را هم تقویت میکردند. CJ-7 همچنان یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرودی هست که تاکنون تولیدشده است.هنوز مدلهای قدیمیتر این جیپ از نوع CJ-5 که توسط شرکت پارسخودرو مونتاژ شدهاند، در بازار کشورمان موجود هست.
۷. دوج پاور واگن
دوج پاور واگن یکی از اصلی وسایل نقلیه آفرود بود که از اواسط دهه ۴۰ میلادی در ایالاتمتحده تولید میشد. نسخه اصلی پاور واگن بر پایه کامیون نظامی دوج WW II ساختهشده بود و به همین دلیل در آن زمان یک وسیله نقلیه بسیار عالی برای آفرود بود. طراحی اصلی این وسیله نقلیه آنقدر قوی بود، که تولید آن تا دهه ۷۰ میلادی ادامه یافت. مدلهای جدیدتر شامل بهبود در ظاهر و همچنین امکانات رفاهی برای کسانی که زمان زیادی را در آفرود صرف نمیکنند بود. نسخه فعلی پاور واگن شامل محور بزرگ همراه قفل دیفرانسیل و حالت انتقال ۴: ۱ دستی بود. این کامیون از فاصله بین دو محور ۳.۲ متر برخوردار بود، و سه موتور مختلف برای آن قابل انتخاب بود که شامل دو موتور ۶ سیلندر خطی تخت با حجمهای ۳.۸ لیتر و ۴.۱ لیتر، و یک موتور V8 با حجم ۵.۲ لیتر میشد. فرقی نمیکند که کدام حالت رانندگی را انتخاب کنید، درهرصورت آفرود با پاور واگن سرگرمکننده است.
در آن زمان مدلهایی از این دوج پاور واگن هم به ایران هم وارد شدند.۸. اسکورپیون MK I
اسکورپیون MK I با الهام از خودروهای باگی ساختهشده است. این یک وسیله نقلیه ۲ سرنشین نیمه متقارن است، که از قطعات استاندارد ساختهشده و مخصوص آفرود است. این خودرو در اصل در سال ۱۹۹۷ توسط “سونی هونیگر” طراحیشده بود که پسازآن نسخههای کپیبرداری شده از آن توسط بسیاری از افراد و شرکتها بهبود یافت. مدل Mk I با این هدف ساخته شد که بهجاهایی برود که دیگر ۴×۴ نمیتوانند به آنجا روند. MK I سواری بسیار نرمتری از وسایل نقلیه آفرود همردهاش دارد و دولت آمریکا برای یافتن افرادی که در مناطق ناهموار زمینگیر میشدند از آن استفاده میکرد. این خودرو همچنین در مقایسه با خودروهای سواری زمان خود هم بسیار نرمتر عمل میکرد.
ادامه دارد…
محمد
۱۴ مهر ۱۳۹۴اسکورپیون MK I
محشره.تریپ خیلی خفنی داره.راحت میشه باهاش از کوه دماوند بالا رفت
DAIMLER
۱۴ مهر ۱۳۹۴کوه دماوند؟؟؟!!!
.
.
عجب احساسات نا پایداری دارن ملت !
مصطفی
۱۴ مهر ۱۳۹۴تاریخ تولید تویوتا و بلیزر از قبلتر بوده است.
علیرضا
۲۸ مهر ۱۳۹۴الان میگم از محیط زیست بیان به دلیل تخریب طبیعت بکر بگیرنت
میثم
۱۴ مهر ۱۳۹۴عالی بود.
دست آقای فراهانی درد نکنه. منتظر ادامه ش هستیم
فورد
۱۴ مهر ۱۳۹۴افرین به امریکا
امیر.عارف
۱۴ مهر ۱۳۹۴استورهای آفرود . ممنون آقای فرهانی منتظر ادامه مقاله هستیم
امیر.عارف
۱۴ مهر ۱۳۹۴all carکجایی رفیق نیستی
نيما
۱۴ مهر ۱۳۹۴۷تا از ۸ تا آمریکایى بود
و جالب این که اون تویوتا هم که همون هشتمى میشه:
موتور شورولت روشه.پس میشه گفت سلطان آفرود آمریکا
انتظار داشتم دیفندر و هامر هم باشن!!!
احتمالا تو قسمت دوم هستن
همچنین با تشکر از آقاى فراهانى
luis
۱۵ مهر ۱۳۹۴با مراجعه به ویکیپیدیاحرف شما تائید شد.
Mohammadreza
۱۵ مهر ۱۳۹۴**توجه**
*(عددگذاریها تنها جهت شمارش هستند و دلیل بر برتری نمیباشند.)
Ali2240
۱۴ مهر ۱۳۹۴عاشق جیپ رانگلرم
خیلی طراحی اصیل و مناسبی داره
فقط ساخته شده تا با طبیعت سروکله بزنه
Reza
۱۴ مهر ۱۳۹۴بابا فهمیدیم پارس خودرو داریم
ماهان گاز
۱۴ مهر ۱۳۹۴فقط بلیزر آمریکایی لایک بدید بابا
Archi KHAN
۱۴ مهر ۱۳۹۴واقعا بلیزر بی نظیره
تجربه سواری باهاش داشتم ، عالیه …
datsun
۱۴ مهر ۱۳۹۴جایی پاترول تو این لیست به شدت خالیه
تویوتا اف جی فوق العاده س
جیپ هم که پدر خودروهای خارج از جاده است
king offroad
۲۳ مهر ۱۳۹۴دقیقا،و همینطور مدل گرند چروکی SRT8 نه تنها تو آفرود،بلکه تو درگ های 1/4. و1/2 مایل پوز خیلی از سوپر اسپرت های روز دنیا رو هم زده. ختم کلام آمریکا حرف اول رو تو آفرود میزنه فورد رپتور F150 هم چیزی از G63 کم نداره با اینکه 4×4 هست و G63 666 ولی پا به پای G63 تمام جاهایی را که G63 ازش عبور کرده رو F150 هم ازش رد شده
asa
۱۴ مهر ۱۳۹۴اون بلیزر و داج عشقست ، فقط کاش میشد در قسمت بعد بهترین افرود های حال جهان هم معرفی کنید. یکی از قشنگ ترین متن هایی بود که تو پدال خونده بودم مخصوصا با توضیح دادن تاریخچه هر یک از ماشین ها. راستی mki کجایی ؟ اقا فرهاد دمت گرم خیلی عالی بود.
امیرحسین
۱۴ مهر ۱۳۹۴تویوتا fj واقعاً ماشین آفرود هست و خودم قدرت اش رو تست کردم.همینطور renegade که با مدل های جدیدش قابل قیاس نیست هم عالیست و با مدلهایی که سالها پیش تو ایران بود امکانات خوبی مثل فرمون هیدرولیک و کولر داشت و برعکس سایر جیپ ها سواری اش نرم بود.ولی برای استفاده دوگانه بی شک بلیزر انتخاب اصلی من هست.شیک و لوکس و در عین حال خشن و پرقدرت
دوستان طرفدار کره چه حرصی میخورند که هیچ نامزدی نمیتونن معرفی کنند!!!
ali
۱۴ مهر ۱۳۹۴پس لندروور کوجاس؟کی گفته اینها بهتر از لندروور هستند؟
فکر کنم کسی که انتخاب کرده آمریکایی یا ژاپنی بوده
احمد باقری
۱۴ مهر ۱۳۹۴خیلی جالب بود.
مهرداد فراهانی
۱۴ مهر ۱۳۹۴درود به همه عزیزان
میخواستم از ابراز لطف و محبتتون تشکر کنم.
یکی از چیزایی که به ما انرژی زیادی منتقل میکنه نظرات شما عزیزان هست.
نقدها، تمجیدها، نظرسنجیها و پیشنهاداتی که شما عزیزان ثبت میکنید، بر روی روند کار پدال و جهت دهی به موضوعات موثر هستند، و در تیم نویسندگان پدال مورد بحث قرار میگیرند.
ارادتمند
محمد زمانلو
۱۴ مهر ۱۳۹۴آفرود فقط با خودروی آمریکایی یا ژاپنی !
RETOLEX
۱۴ مهر ۱۳۹۴وایییییییییییییییی
عشق است تویوتاااااااااااااااااااااااااااااا
vincent price
۱۴ مهر ۱۳۹۴آقای فراهانی دست شما درد نکنه
لطفا روی مطلبی درباره شاسی بلندهای آفرود { مثل تویوتا لندکروزر و انواع مختلف جیپ نیسان پاترول و …. } که برای مسابقات درگ تا بالاترین قدرتها تیونینگ میشوند مطلبی کار کنید .
اگه لینک لازم دارید از سایت گوگل میتونم لینک بزارم
فریا
۱۵ مهر ۱۳۹۴کـارتون عالیه آقای فراهانی (Y)
بی صبرانه منتظر قسمت دوم هستیم .
——-
راستی ، به هیچ عنوان جیپ CJ-7 داخل ایران مونتاژ نشــده . اون CJ-5 هست که پارس خودرو زحمت مونتاژشو می کشید و موسوم به شهــــباز ♥ هست .
——-
در رابطه با ایراد هایی که دوستان به رنه گید جدید وارد کردند ، پیشنهاد می کنم که تست
درایو تیپ Trailhawkـِش رو ببینید . اکثر تست کنندگان توانایی آفرودشو با رانگلر بزرگ ! مقایسه میکنن .
——-
در کل ، CJ-7 و عشقه با گیرباکس Auto و انجین 304 . 4 چرخ دیسک :)
شاسی
۱۵ مهر ۱۳۹۴جالب بود
منتظر خودرو های بیشتر در این گروه هستم و همچنین مقایسه تا حدودی به سه خودروی نهایی برسیم عالی میشه..
من شخصا جیپ رو به بقیه ترجیح میدم تا به اینجا
ali 2101
۱۵ مهر ۱۳۹۴هر چند toyota و jeep تو صدر قرار گرفتن….
اما تو قسمت بعد منتظر mercedes benz هستم
Mst USA
۱۵ مهر ۱۳۹۴فقط امریکا فقط f150
م.ع
۲۳ مهر ۱۳۹۴من تو سپاه سوار جیپ و تویوتا شدم عالیه.
م.ع
۲۳ مهر ۱۳۹۴شورلت فرمون خشکی داره.
احسان
۱۶ آبان ۱۳۹۴عجیبه که پاجرو و پاترول نیست….
rock wolf
۱۲ دی ۱۳۹۴فقط و فقط جیپ . خیلی ساده لوهانست که بخواین جیپ رو با برند دیگه ای مقایسه کنید.
عرفان
۹ خرداد ۱۳۹۵سلطان جیپ شهباز
سپهر
۱۴ خرداد ۱۳۹۵سلام همه ماشین ها به نوبه ی خود بی نظیراند ولی فکر میکنم به لندرور کم لطفی شده…
Ramras
۴ تیر ۱۳۹۵Jeep
moslem
۱۵ دی ۱۳۹۵سلام قیمت تویوتا FJ40 لندکروزر تقریبا چقدر هست و کجا باید خریداری کنیم؟ تشکر
MOHAMMAD
۷ اسفند ۱۳۹۵با سلام.
ببینم به نظرتون mitsubishi pajero رو جا ننداختین
این ماشین از سال 1984 ساخته شده و تا الان هم دارن مدل های جدیدشو درست میکنن!
لطفا مطالب رو کامل بزارین
با تشکر