بازار خودروی ژاپن ثابت کرده که منطقهای بسیار سخت برای حضور آمریکاییها محسوب میشود. خودروسازان آمریکایی ادعا میکنند سیاستهای حمایت از صنایع داخلی ژاپن باعث دور ماندن آنها از سومین بازار بزرگ خودرو در جهان شده اما واقعیت بسیار پیچیدهتر از این حرفهاست.
برندهای ژاپنی سهم ۹۰ درصدی از بازار خودروی این کشور را در دست داشته و این موضوع به خاطر رابطه ویژه بین مصرفکننده و نمایندگی میباشد. خریداران ژاپنی در مقایسه با استانداردهای غربی رابطه بسیار نزدیکتری با نمایندگی فروش دارند.
بنا به خبری که توسط آتلانتیک منتشر شده، یک نمایندگی برندی ژاپنی با آوردن خودروهای نمونه به خانه مصرف کننده رابطهای را ایجاد کرده و کارواشهای رایگانی را در دسترس مشتری قرار میدهد. نمایندگی همچنین کارهای مربوط به بیمه مشتری را انجام داده و عموماً تماس خود با مصرفکننده را حفظ میکند و سرویسهای ویژهای را نیز در نظر میگیرد.
این سخاوت و مهماننوازی همان چیزی است که به تسلط کامل برندهای داخلی بر بازار ژاپن کمک کرده و باید گفت چنین مواردی را در نمایندگیهای آمریکا مشاهده نمیکنیم.
در بازار خودروی آمریکا نیز برندهای این کشور حرف اول را میزنند اما سهم آن در مقایسه با بازار ژاپن بسیار کمتر است به گونهای که سه برند بزرگ جنرال موتورز، فورد و فیات-کرایسلر در کل ۴۵ درصد بازار را در اختیار داشته و برندهای ژاپنی نیز ۳۹ درصد از بازار آمریکا را در قبضه خود گرفتهاند. بخشی از این آمار به عدم توازن تجاری بین آمریکا و ژاپن مربوط است. تجارت بین دو کشور در سال پیش به ۶۸.۹ میلیارد دلار رسیده و بخش بزرگی از آن به خودروها و قطعات آنها (۵۲.۶ میلیارد دلار) مربوط میشود.
این موضوع از گذشته برای سیاستمداران آمریکایی از جمله دونالد ترامپ یک مشکل بوده و ترامپ اوایل سال جاری گفته که ژاپن باعث شده فروش خودرو در این کشور غیرممکن شود. خودروسازان آمریکایی نیز از همین عبارات استفاده کرده و ژاپن را به اتخاذ سیاستهای حمایت از صنایع داخلی متهم کردهاند. برندهای آمریکایی میگویند مواردی چون مدتزمان طولانیتر بازرسی خودروهای خارجی و منع نمایندگیهای کنونی از فروش خودروهای خارجی باعث شده خودروسازان خارجی نتوانند سهم بیشتری از بازار ژاپن را به دست آورند.
البته حمایت از صنایع داخلی توصیف کاملی از چرایی عدم خرید خودروهای خارجی توسط مشتریان ژاپنی نیست. برای مثال هیچ تعرفهای برای خودروهای وارداتی وجود نداشته درحالیکه آمریکا و اتحادیه اروپا تعرفههای ۲.۵ و ۱۰ درصدی را برای ورود خودرو وضع کردهاند.
بخش اعظم عدم موفقیت آمریکاییها به تردید نمایندگیهای خودروهای آمریکایی در سرمایهگذاری برای ایجاد شبکهای است که مشتریان ژاپنی انتظار دارند. مدیر یک مرکز تجاری آسیایی میگوید:
روش خرید خودروی ژاپنیها بسیار متفاوت است. هنوز آمریکاییها برای موفقیت در ژاپن روی شبکه نمایندگیها سرمایهگذاری نکردهاند.
در حقیقت فورد از بازار ژاپن کنار رفته زیر در هر سال تنها موفق به فروش ۵ هزار خودرو شده در حالی که جنرال موتورز نیز تنها ۲۸ نمایندگی در این کشور داشته و در سال ۲۰۱۶ تنها هزار دستگاه خودرو فروخته است.
مشتریان ژاپنی انتظار دارند نمایندگی خودرو را از درب منزل برای تعمیر برده، کارهای آن را انجام دهد و سپس آن را بازگرداند. این نوع از شبکه نمایندگی هزینه زیادی داشته و البته حفظ آن نیز مشکل است.
البته همه کمپانیهای خارجی در بازار ژاپن مشکل ندارند. صادرات خودرو از اتحادیه اروپا بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ رشد ۵ درصدی داشته اما صادرات آمریکاییها در همین بازه زمانی از ۲۵۱۱۵ دستگاه به ۱۹۹۳۳ دستگاه رسیده که افت ۱۵ درصدی را نشان میدهد. برندهایی چون مرسدس بنز و بامو بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ رشد فروش ۶۰ و ۲۳ درصدی در ژاپن داشتهاند.
بامو سه سال پیش تصمیم گرفت تلاشهای خود در بازار ژاپن را چندین برابر کند و ۶۷۵ میلیون دلار برای متحول کردن شبکه نمایندگی خود سرمایهگذاری کرد. مدیرعامل بامو ژاپن میگوید:
در ژاپن همهچیز به سخاوت و مهماننوازی مربوط میشود. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، موفق شدن در بازار ژاپن بسیار سخت خواهد شد.
کسری
۱۸ آبان ۱۳۹۶ببینید خودرو ساز های ژاپنی چطور بر بازار خودشون تسلط دارند اونوقت مقایسه کنید با خودرو ساز های ایرانی چطور بر بازار ایران تسلط دارن…
amir SCHUMACHER
۱۸ آبان ۱۳۹۶کاملا درسته
Parvaz
۱۸ آبان ۱۳۹۶سیاست خودروسازان وطنی ::: ناز نکن از ما نخری از کی میخوای بخری؟؟؟
.....::::LAST VIPER::::.....
۱۸ آبان ۱۳۹۶خودشون بازار امریکارو به دلیل کیفیت خوبشون گرفتن
ولی اینقدر به برند خودشون اهمیت میدن
که آمریکایی ها فروش چندانی ندارن
Amir schumacher
۱۸ آبان ۱۳۹۶.
چون هیچ برتری به خودروهای ژاپنی و آلمانی ندارند ، بلکه برعکس ، پر از ایراد و مشکلات بیشمار هستند
چرا ژاپنی ها باید پولشان را دور بریزند ؟
.....::::LAST VIPER::::.....
۱۸ آبان ۱۳۹۶???
مهدی
۱۸ آبان ۱۳۹۶نه داداش اشتباه میزنی ژاپن کشور کوچکی هستش با خیابان ها شلوغ و جمعیت فشرده شهر های بزرگ و هزینه های زیاد و مردمی که درگرانترین شهر دنیا یعنی توکیو زندگی می کنند قطعا در این شرایط کسی نمیاد ماشین بزرگ یا حتی سدان متوسط بخره برای اونا حتی ۲۰۶ هم ماشین بزرگی هستش در ژاپن فقط نوعی ماشین جعبه ای بسیار کم مصرف و کوچک مشتری داره حتی لکسوس هم بیشتر جنبه صادراتی دارن همین چند هزار فروش هم یا جوانان پول دار هستن یا متولین ژاپنی که دنبال حس متفاوت بودن دارن
.....::::LAST VIPER::::.....
۱۸ آبان ۱۳۹۶یکی باس اینو بش میگفت
مرسی آقا مهدی
تاپ اسپیدش نسبت به آمریکایی ها داره بالا میره طوری که در حال ایجاد بک فایره
در این حد
Amir schumacher
۱۸ آبان ۱۳۹۶.
به نظر من خودروسازان آمریکایی فقط باید روی قیمت ارزون تمرکز کنند و سعی داشته باشند هر جور شده قیمت رو تا حد امکان پایین تر از رقبا بیارن.
فقط در این صورته که میتونن در بازار های خارجی و ( حتی بازار خود امریکا) فروش قابل توجهی داشته باشند.
چون در صورت قیمت مساوی هیچ کس پول تویوتا رو به شورلت یا پول بنز رو به کادیلاک نمیده.
Mohamad
۱۸ آبان ۱۳۹۶رفیق نظراتت مغرضانه ست
بخصوص کامنت قبلیت و خط آخر همین نظرت
من طرفدار برندهای آمریکایی نیستم اما میدونم جنرال موتورز و فورد فروش بسیار خوبی در دنیا دارند پس من و شما براحتی نمیتونیم چنین برندهای ریشه دار و میلیارد دلاری را نقد کنیم که اگه حرفی بزنیم سلیقه و نظر شخصی خودمون رو دادیم. اگه آمریکایی ها در صدر لیست کیفیتی سایتها نیستن این دلیلی بر بد بودن یا حتی متوسط بودنشون نیست بلکه صحبت از عالی و خیلی خوب بودنه.
توی ژاپن همه ی برندهای خارجی چنین مشکلی دارند و این فقط واسه آمریکایی ها صدق نمیکنه
amir SCHUMACHER
۱۸ آبان ۱۳۹۶.
نه دوست عزیز شرایط اونجوری که شما فکر میکنی نیست
برتری هم درست میگی ، نسبیه
Achtung
۱۸ آبان ۱۳۹۶اگر آمریکاییها سیاست کثیف ژاپنیها رو داشتن چند برابر ژاپنیها فروش داشتن
MAHDI . VENOM-DEMON
۱۸ آبان ۱۳۹۶یکم پایین تر یه کامنت نوشتم بعضیا هدفشون چیه بهتره دوستان گلم اونو بخونن
Mohammad
۶ مهر ۱۳۹۹آمریکایی یعنی استهلاک،مصرف زیاد،دوام کم ولی ژاپنی برعکس این داستانه
حمیدرضا
۱۸ آبان ۱۳۹۶با وجود این همه ارتباط با برندهای داخلی منم بودم خارجی نمیخریدم حالا کشور صادر کننده خیلی فرق نداره
فرزین
۱۸ آبان ۱۳۹۶چون کیفیت رقابتی ندارند
پرسپولیس
۱۸ آبان ۱۳۹۶28نمایندگی هزاردستگاه فروش واویلا چه خبره اگه به کشور خودمان مثل قبل صادرات داشتن حتما بازاردوم بعدازکشور خودشان ایران میشدهمه خودرو ها خوبند از ژاپن تا آلمان وکره وایتالیاآمریکا ولی من فکر میکنم اگه شرایط واردات وتعرفه وقیمت مناسبی جهانی درکشور خودمان وجودداشت خو درو های آمریکایی رده نخست را ازآن خودمیکرد این رابایدازمناطق آزاد وبازارخودوری سابق درنظرگرفت ولی ژاپنی هاباید اولویتشان خودور ژاپنی باشد پراید که نیست لکسوس مزدا ومیتسو بیشی وسوبار
Mohamad
۱۸ آبان ۱۳۹۶اونا مشکلشون اولویت نیست، که اگه بود رویای غیر ممکن و عملا دست نیافتنی بود!
مشکلشون فقط همینه که بیشتر از هزار تا و 5 هزارتا نمیتونن بفروشن!
جالب اینجاست هیچ مالیاتی هم بهشون تعلق نمیگیره ولی اونطرف تو آمریکا رو خودروهای خارجی 2.5 درصد و تو اروپا هم 10 درصد تعلق میگیره!
ونوم اف ۵
۱۸ آبان ۱۳۹۶دادا بحث مالیات نیست مثلا من میگم از شما مالیات نمیگیرم ولی اجازه ندم نمایندگی هاتو گسترش بدی و یه قانون وضع کنم که ماشین های سایز بزرگ باید مالیات اضافه برای پارک بدن و هزار روش دیگه که دست کمی از مالیات نداره
یاشار
۱۸ آبان ۱۳۹۶چون گمرک کشورشون خیلی بالاس که بر میگرده به سیاست کشور و چیزای دیگه مثل حمایت از کشور خودشون و نژاد پرستی افراطی ژاپنی ها و کلا چشم بادومی ها و چیزای دیگه مثل مصرف سوخت و الایندگی بیشتر امریکایی ها
شاهین
۱۸ آبان ۱۳۹۶دوست عزیز توی مطلب گفته شده اصلا تعرفه وضع نکردن اون وقت شما چطوری میگی گمرکشون بالاست؟!
مجتبی
۱۸ آبان ۱۳۹۶ژاپن که اصلا تعرفه گمرک نداره !!!!!
حالا با این که گفتی گمرک کشورشون بالاست کاری ندارم ولی نژاد پرست بودن ژاپنی هارو قبول ندارم.
مهران
۱۸ آبان ۱۳۹۶عزیز جان چرا قبول نداری ژاپنی نژادپرست یا بهتر است بگوییم وطن پرست است ، اینو از من بشنو که در شرکت ژپنی در امریکا کار میکنم و هر روز با آنها سروکار دارم ، اما دمشون گرم که تونستن تو را شیفته خودشان بکنند ، اما روی من در این مورد حساب نکن چون تجربه به من میگه مثل سری دوزی همشان یک فرم اخلاق دارند نچسب و مغرور .
مجتبی
۱۸ آبان ۱۳۹۶آخه چرا *** من خودم به ژاپن سفر کردم خیلی هم مردم مهمان نوازی هستن و در هرجایی به دیگران احترام میزارن الکی نیست که ژاپنیها با فرهنگ ترین مردم دنیا هستن.آخه نچسب و مغرور از کجا آوردی؟؟!! اون اروپایی ها هستن که مغرور و نژاد پرست هستن.مخصوصا انگلیس و آلمانی ها
کوروش
۱۸ آبان ۱۳۹۶بشدت اشتباه می کنی بنده هشت بار بدلیل کارم با پرواز به ژاپن رفتم چیزی که شما و دوستانی مثل شما دیدبا حقیقت تفاوت جدی دارد فقط و فقط کافیه بفهمند برای کار و اقامت به ژاپن امدید انوقت رفتارشان را خواهید دید
من کشور های زیادی را دیدم چون کارم هست به عنوان فنی با پرواز های خارجی زیاد رفتم گاهی دو ساعت یک کشور بودم گاهی هم با ویزا مخصوص فرودگاهی یک هفته منتها مردم مثلا اگر بروند سوئد و یک برخورد بد ببینند کلا اونجا رو با جهنم یکی می کنند درباره ژاپن هم بسیار بسیار مردم با فرهنگ و تحصیل کرده و سخت کوش و البته خون گرم و مهمانواز که خصوصیت اکثر مردم شرق هست دارند ولی واقعا به نژادشان تعصب و غیرت دارند و زندگی میان اونها بسیار سخته درباره خوبی هایشان خیلی می توانم بگم اما واقعا متعصب هستند
MAHDI . VENOM-DEMON
۱۸ آبان ۱۳۹۶https://www.pedal.ir/ویژه/سلیقه-اروپا-آمریکا-خاورمیانه-خودرو/
کسانی که نظرات فضایی میدن اول برن تحقیق کنن ببینن ژاپنی ها چه ماشینی دوست دارن بعد اینجا تفکراتشونو بگن
(Ali(Chevy Nova
۱۸ آبان ۱۳۹۶مهدى
دوست عزیز من اون افراد هنوز خارى تو چشمانشان هست به اسم امریکن کارز
MAHDI . VENOM-DEMON
۱۸ آبان ۱۳۹۶این جملتو باید با طلا نوشت
(Ali(Chevy Nova
۱۸ آبان ۱۳۹۶کاملا درسته مهدى جان
خىلى خوب و به موقع بود
Hemichan
۱۸ آبان ۱۳۹۶مثلا فورد سوپر دیوتی بره ژاپن
حتی بزرگراهاشم انقد بزرگراه نیستن که همچین ماشینی رو تو مسیراشون جا بدن
MAHDI . VENOM-DEMON
۱۸ آبان ۱۳۹۶راستی علی جان
قبول داری بعضیا سعی میکنن از این پست استفاده کنن و دوستی خودمون با ژاپنی بازا رو خراب کنن ، اما امان از این دل غافل که ما دم به تله نمیدیم
(Ali(Chevy Nova
۱۸ آبان ۱۳۹۶مهدى نگران نباش تا وقتى که من هستم
یانکی
۱۸ آبان ۱۳۹۶نه داداش فقط آمریکایی مارو به جاپونیه سوسول چیکار ما عشق عظمته آمریکایی هستیم
مجتبی
۱۸ آبان ۱۳۹۶باید تو خواب ببینن.
آمریکا و ژاپنی بازا همیشه با هم دوست هستند و خواهند بود.
(Ali(Chevy Nova
۱۸ آبان ۱۳۹۶فداى رفقاى ژاپنى باز مثل داش سامان اذرى. على موسوى. سىنا . مجتبى و…….. رفقا
sina
۱۸ آبان ۱۳۹۶چش و چالی داش علی <3
میخوامت
Hemichan
۱۸ آبان ۱۳۹۶همچین چیزی امکان نداره
حتی با 20 اکانت مختلف
ونوم اف ۵
۱۸ آبان ۱۳۹۶همی جان تو همین پست یکی از عزیزان دو بار اسمش رو عوض کرده توجه کن از تعداد کامنت معلومه
Hemichan
۱۸ آبان ۱۳۹۶آره
عجیبه خیلیم واضحه
حرفی ندارم
آرمین
۱۸ آبان ۱۳۹۶خیلی مشتاقم بدونم شما دوستان به اصطلاح امریکایی باز چند سالتونه؟
Hemichan
۱۸ آبان ۱۳۹۶انقدر بزرگ که به تلاشهای احمقانه یه تفرقه انداز هیچ توجهی نمیکنند و به دوستیشون با بقیه دوستان ماشین باز حتی با سلایق مختلف ادامه میدن
Mohamad
۱۸ آبان ۱۳۹۶تو اروپا 10 درصد مالیات!
خیلی دلم میخواست بدونم اگه چنین مالیاتی تعلق نمیگرفت اونجا هم فولکس و پژو توانایی رقابت با تویوتا یا نیسان را داشتن یا نه!
تازه این فقط مالیاتشه، برخی از دوستانی که در اروپا زندگی میکردن گفته بودن که تسهیلات خرید خودروهای اروپایی وسوسه انگیز و چرب و نرمه!
ونوم اف ۵
۱۸ آبان ۱۳۹۶اروپایی موذی ترین بشر شناخته شده هست نخ سوزن هیتلیریاش
sina
۱۸ آبان ۱۳۹۶یه بخش خعلی مهمی از دلیل این موضوع به فرهنگ شرقی ژاپنی ها برمیگرده که نوع خودروی مورد علاقه و تمایل به استفاده از اجناس ژاپنی.
مهدی عزیز اشاره کردن بالاتر.
Mohamad
۱۸ آبان ۱۳۹۶سینا چیزی که اشاره کردی یه بخشی از این فرهنگه
بخش دیگرش برمیگرده به استقبال از کیفیت برتر
نظرتو جلب میکنم به بازار اسمارت فون ها، جالبه که ژاپنیا چند سالیه سونی موبایل رو رها کردن و اکثریت آیفون میخرن (حدود 60 درصد) و اینجا معلوم میشه موفقیت در بازار چِغِر و پرتوقع ژاپن پیچیده تر از صرفا ژاپنی بودنه. اونا فرهنگ کیفیت مداری را به خوبی آموختن و با خرید هر محصولی اقتصاد خودشون رو بیمار نمیکنن. با این رویه، هم رقابت در بالا بردن کیفیت رو برای شرکتها بوجود میارن هم جنس بنجل را از ورود به مملکتشون دور نگه میدارن.
شرکتهای ژاپنی در کشور خودشون تنها از دومین فاکتور مهم یعنی ژاپنی بودن برخوردارن ، اما اولویت مردمشون کیفیت محضه و سامورایی بودن در پس اون قرار داره. اینکه تویوتا در ژاپن اوله تضمینیه که در دنیا هم اول باشه چون از اون فیلتر دشوار عبور کرده.
Mohamad
۱۸ آبان ۱۳۹۶فرصت ویرایش تموم شد ادامه کامنت قبلی:
در مجموع درسته که در این بازار، ژاپنی بودن یک مزیت بزرگ محسوب میشه و در فروشش تاثیر داره اما برای اول شدن کافی نیست و اینو بازار لپتاپ و موبایل ثابت کرد.
من توصیه میکنم شرکتهایی که در بازار ژاپن در هر زمینه ای جز بهترین ها قرار میگیرن را حتما بخرید چون بخوبی محک خوردن و پوستشون کنده شده که به قله رسیدن.
مثلا تو هر لیستی 10 تای اول را بخوبی بررسی کنید
sina
۱۹ آبان ۱۳۹۶محمد عزیز
مرسی از کامنتت
راستش کلیت حرفت درسته ولی مصداقش شاید نه.
دلیل رو اوردن ژاپنی ها به اپل فقط در مورد کیفیت اون نیست. پلتفرم خاص ای او اس خعلی مهمه در جذب مشتری هاش بخصوص کسایی که دنبال نهایت کاربری از یه گوشی هستن.
ولی خب به صورت کلی بله اونا هم کیفیت رو مهم ترین رکن قرار میدن
رامکال
۱۸ آبان ۱۳۹۶پس انتخاباشون کاملا درسته
آفرین به ژاپنی ها
جنس شناسای خوبین.
Anderiaski
۱۸ آبان ۱۳۹۶نه تو ژاپن که هیچ جاى دیگه هم فروشو استقبال خوبى نداره غیره خود آمریکا واقعاً هیجا.این دیگه گفتن نداره هر داغونى میدونه ماشین آلمانى و بعد ژاپنى.
Hemichan
۱۸ آبان ۱۳۹۶بله دقیقا
هر” داغونی “میدونه
ونوم اف ۵
۱۸ آبان ۱۳۹۶اندریاسکی به قول یکی از دوستان عججججب پس همه میدونن
فيصل
۱۸ آبان ۱۳۹۶اگه ۲ تا ماشین همرده و همقیمت امریکایی و ژاپنی جلوم بزارن و بگن چشم بسته انتخاب کن در هر صورت خوشحال می شم، تو کشوری که من زندگی می کنم هر ۲ بسیار خوشنامن درسته که فروش ژاپنیها بیشتره ولی هر دو بسیار دوست داشتنی
Saied
۱۹ آبان ۱۳۹۶واسه استفاده روز مره ماشینی بهتر از تیوتا سراغ ندارم. نمایندگی به این دلیل میتونه خدمات ارائه کنه چون محصولاتشون خراب نمیشه
فرهاد کرمستجی
۱۹ آبان ۱۳۹۶کیفیت بهتر؟!!! داداش یعنی آمریکاییا کیفیت ندارن؟! براین میرن ژاپنی می خرن؟!
نه خدا وکیلی اینایی که این حرفو میزنن خواستم بدونم چی فکر کردن؟! کاملا مشخصه که ژاپنیا با کیفیت هستن!! ولی آمریکایی ها بی کیفیتن و ملت دنیا نفهمیدن ، ژاپنیا فقط بچه زرنگ بودن؟!!! تعصب تا کجا!!!