شکی وجود ندارد که خودروهای بدون راننده و خودران در آینده وارد بازار خواهند شد اما به منظور اینکه خودروهای یاد شده به حداکثر ظرفیت خود برسند، باید تغییرات چشمگیری در جادهها و قوانین به وجود آید.
خبر جدید گروه مهندسی و معماری IBI تعدادی از روشهایی که خودروهای خودران میتوانند باعث بهبود و ارتقای مشکلات فعلی حملونقل شوند را ذکر کرده است. البته نیمهی خالی لیوان یعنی نقاط ضعف این نوع خودروها نیز شمرده شده است.
این خودروها که در خبر یاد شده به عنوان وسایل نقلیهی خودران و ارتباطی (CAVs) توصیف شدهاند توانایی برقراری ارتباط با زیرساختها (مثل چراغهای راهنمایی و ساختمانها)، گوشیهای موبایل و دیگر وسایل نقلیهی موجود در جاده را دارند. این خودروها همچنین به حسگرهایی مجهز هستند که به آنها کمک میکنند تا محیط اطراف خود را ببینند و قادر هستند بهصورت کاملاً خودکار رانندگی کنند.
شهرها و زیرساختها باید پیش از عادی شدن خودروهای خودران تغییر کنند. در این نوشته ۴ نقطه قوت و ضعف اصلی این تغییرات را ذکر کردهایم.
- نقطه قوت: بهبود ایمنی ترافیک
مطالعهی یاد شده میگوید ۹۰ درصد تصادفات به دلیل خطای راننده رخ میدهد و ۲۰ تا ۳۰ درصد این تصادفات نتیجهی آشفتگی رانندگی هستند. به علاوه بیش از ۳۰ هزار نفر در تصادفات سال گذشته کشته شدهاند.
در گزارش IBI اشاره شده که خودروهای بدون راننده به کاهش شدید ۹۰ درصد تمامی تصادفات کمک خواهند کرد. بسیاری از افراد فکر میکنند زمانی که خودروهای کاملاً خودران (خودروهای خودران سطح ۵ که بدون غربیلک فرمان یا کنترل هستند) در حدود سال ۲۰۲۰ وارد بازار شوند شاهد کاهش شدید تصادفات و کشتهها خواهیم بود.
- نقطهضعف: اوضاع میتواند بدتر شود
اگر گزارش اخیر معتقد است خودروهای خودران مزیتهای ایمنی واقعی خواهند داشت اما از طرف دیگر پیشنهاد میکند که تردد خودروهای مرسوم و خودران در جاده شاید باعث بدتر شدن اوضاع شود. گیج شدن دربارهی تواناییهای این خودروها به همراه جدید بودن تکنولوژی شاید باعث ایجاد برخی تصادفات شود.
- نقطه قوت: حملونقل کارا
ترافیک در شهرهای بزرگ بدتر میشود و ترکیب خودروهای شخصی، حملونقل عمومی و سرویسهای اشتراک خودرویی باعث تراکم بیشتر شده است. هرچند اخبار گروه IBI پیشنهاد میکند خودروهای خودران میتوانند باعث بهبود سرویسهای حملونقل عمومی شده و با در دسترس قرار دادن سرویسهای حملونقل کاراتر، دوستدار کاربر و کمهزینه باعث کاهش خودکار مالکیت شود.
علاوه بر این حتی اگر با خودرویی خودران در ترافیک بمانید میتوانید از وقت خود بهرهی بیشتری ببرید. در نهایت خودروهای خودران میتواند از نظر مصرف سوخت و فضا راندمان بهتری داشته باشند.
- نقطهضعف: خودروهای بیشتر، تراکم، سایش و استهلاک
از طرف دیگر اگر مردم متقاعد شوند که خودروهای خودران فریبندهتر از سرویسهای حملونقل عمومی هستند تراکم افزایش خواهد یافت و بیش از آنکه به طرف سرویسهای اشتراک سواری بروند ترجیح خواهند داد تا خودرویی خودران بخرند. علاوه بر این اگر خودروهای خودران همیشه به عنوان وسایل نقلیهی سواری مشترک استفاده شوند کارکرد بالایی خواهند داشت و همین امر میتواند منجر به خرابی بیشتر و استهلاک بالا شود.
- نقطه قوت: فضای زیاد برای مسکن، خردهفروشی یا مناطق عمومی
مناطق و زمینهای زیادی برای خودروها به هدر رفته است. گروه IBI تخمین میزند که برای هر خودرو در آمریکای شمالی ۴ تا ۸ نقطه پارک وجود دارد. علاوه بر این فضای تلف شده باید گفت خودروهای بهطور متوسط ۹۵ درصد زمان را پارک شدهاند. تصور کنید چه تعداد پارک، گاراژ و… در شهرها وجود دارند.
هرچند بنا به عقیدهی افراد زیادی خودروهای اشتراکی تمام روز در حرکت خواهند بود و مردم را جابجا خواهند کرد بنابراین نیازی به پارک شدن ندارند.
به عنوان نتیجه خودروهای خودران نیازی به محل پارک نداشته و اگر هم پارک شوند برای مدتزمان زیادی نخواهد بود. نهایتاً فضاهای زیادی که برای پارکینگها و ساختارها صرف شده میتواند مفیدتر شود مثلاً در آنها مسکن یا فضاهای عمومی مثل فضای سبز ساخته شود. تصور کنید اگر مکانها و لاین های پارکینگ به مسیرهای دوچرخهسواری تبدیل شوند چه خواهد شد.
- نقطهضعف: پراکندگی شهری زیاد
هرچند، اگر خودروهای خودران زیادی قابلاعتماد و در دسترس باشند مردم بجای استفاده از سرویسهای اشتراک خودرویی، این خودروها را خواهند خرید که این موضوع باعث پراکندگی بیشتر شهر خواهد شد. علاوه بر این شهرها پول زیادی را از پارکینگها به دست میآورند و شاید این نوع از درآمد کاملاً ناپدید شود.
- نقطه قوت: حملونقل ارزان
انتظار میرود خودروهای بدون راننده قابلابتیاعتر از دیگر گزینههای اشتراک سواری باشند زیرا مجبور نیستید تا پولی برای راننده بپردازید. استفاده از سرویس اشتراک سواری همچنین ارزانتر از خرید خودرو خواهد بود. علاوه بر این، اگر سرویس حملونقل عمومی با تأخیر یا افزایش حجم کاری روبرو شود خودروهای بدون راننده میتوانند وارد عمل شوند و استرس کاری را کاهش دهند.
- نقطهضعف: هزینهی زیرساختهای ارتباطی و واکنش شدید ضد ربات
یک قدم بزرگ برای عادیتر کردن خودروهای خودران جدا کردن خودروهای بدون راننده از خودروهای مرسوم است. نویسندهی خبر شرح میدهد تحقیقات نشان میدهند که عبور از میدانها برای خودروهای خودران آسانتر از تقاطعها بوده و چراغهای راهنمایی و سیگنالهای جاده باید فرستندههایی داشته باشند بنابراین خودروها میتوانند بهتر با آنها برهمکنش نشان دهند.
هرچند هزینههایی برای ساخت جادههای جدید و زیرساختهای شهری دوستدار خودروهای خودران وجود خواهد داشت.
علاوه بر این موارد باید مردم را نیز متقاعد کرد که خودروهای بدون راننده ایمن بوده و بهتر از رانندههای انسان هستند. خودروهای بدون راننده قبلاً با واکنش شدیدی مواجه شدهاند و هنوز به دست آنها نرسیدهاند.
بسیاری از افراد تخمین میزنند که خودروهای بدون راننده تا سال ۲۰۲۰ برای استفادهی عمومی وارد جادهها خواهند شد اما هنوز موانع زیادی در این راه وجود دارد. خود این خودروها باید آماده باشند و البته مردم نیز آمادگی پذیرش چنین خودروهایی را داشته باشند. شهرهای ما نیز باید به منظور استفاده از مزیتهای خودروهای خودران تغییر شکل دهند.
منبع: autoguide
milad
۱۳ اسفند ۱۳۹۵هرچقدر برسی بشه این واقعیت که تا چند سال دیگه بیشتر ماشین ها خودران خواهند شد اتفاق خواهد افتاد تنها برسی که باید باید باید بشه ماشین خودران توی ایرانه
یادمون نره که 50 سال پیش ما نمیدونستیم تو ایران اینترنت چیه و فراگیر نبود دیگر کشور های دنیا داشتن سهام های شرکت های بزرگ رو با اینترنت بازی میدادن ولی اینترنت کجا و ماشین خودران کجا …
از مسئولان پدال درخواست دارم دامنه برسی های صنعت خودرو رو برای کشور خودمون بیشتر گسترش بدند و از آینده این صنعت مهم بیشتر بهمون خبر بدند
شايان
۱۳ اسفند ۱۳۹۵اقا وسطای دهه نود میلادی بود که اینترنت به مرحله کاربرد رسید یعنی به زور بیست و دو سه سال پیش!!!
پنجاه سال پیش کل دنیا اینترنت بود فقط ایران نبود دیگه از کجا اومد؟!؟!؟!?
من میدونم ایران جا مونده ولی دیگه نه اینقد مرد حسابی
milad
۱۳ اسفند ۱۳۹۵شایان جان اینترنت تو ایران سال 1370 شروع به راه اندازی شد در صورتی که در دنیا از دهه 70 میلادی اینترنت رشد پیدا کرد // با یه سرچ ساده میتونی این اطلااعات رو بدست بیاری حالا بحث ما اینترنت نیست /// حرف از ماشین خودران و تاثیر این صنعت توی ایران هستش که بنظر من این موضوع هم با تاخیر وارد کشور میشه که اصلا برای کشورمون خوب نیست .
موفق باشی
احسان(احسان سابق)
۱۵ اسفند ۱۳۹۵البته شبکه های کامپیوتری دهه 60 بوجود اومد اما اینترنت امروزی با پروتکل TCP\IP دهه 80 میلادی توسط سازمان های بزرگ دنیا مثل ارتش امریکا مورد استفاده قرار گرفت و اواسط دهه 90 میلادی به طور گسترده مورد استفاده مردم در غرب قرار گرفت.
احسان(احسان سابق)
۱۳ اسفند ۱۳۹۵در هر صورت آزمایش های خیلی زیادی نیازه تا این خودروها وارد زندگی روزمره بشه. با توجه به اینکه این خودروها از سنسورهای خیلی زیادی استفاده می کنن باید خطای منطقی این سنسورها رو هم در نظر گرفت که مثلا اگر بر اثر گرمای شدید محیط سیگنال اشتباهی به پردازنده بفرسته ممکنه چه نتیجه فاجعه امیزی داشته باشه. کلا مشکل وسایل الکترونیکی اینه که نسبت به شرایط محیط خیلی حساسن و گرد و غبار و گرما و سرمای هوای و رطوبت کار اون ها رو با مشکل مواجه میکنه. یا اگر اینکه خط کشی جاده ای مشخص نباشه و حاشیه جاده هم سطح با جاده باشه خودرو بر چه اساس میتونه تفاوت رو تشخیص بده. یا اینکه خودروی توی یک تقاطع همسطح و شلوغ چطور میتونه تشخیص بده باید بگذره یا توقف کنه.
کلا به اینده خودروهای خودران امیدوارم اما مطمئنم تا چند سال آینده هزاران خبر ناامید کننده در مورد عملکردشون می شنویم.
power active
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ماشینای خودران فعلا هرروز امار تصادفشون میره بالا. من یکی که حاظر نیستم تو اینجور ماشینا بشینم. به جز خودم به رانندگی گسی دیگه اطمینان ندارم :))))))
ASA
۱۳ اسفند ۱۳۹۵نقطه ضعف:
از کار بیکار کردن خیلی از مردم
Davood
۱۳ اسفند ۱۳۹۵رانندگی کاملا خودکار اصلا امکان نداره همین پارک اتومات بعد از ده سال اختراع کلی اشتباه وایراد داره
مگه اینکه خیابانهای خاص ومستقیم ویکطرفه براش ایجاد بشه .یا اینکه موانعی در دو طرف خیابان براش بزارن که نتونه ازمسیر خارج بشه مثل قطارهای الکترو مغناطیسی.
خسرو
۱۳ اسفند ۱۳۹۵فکر میکنم تقابل خودران ها و ماشینهایی که انسان هدایتشون میکنه رو نشه هیچوقت هماهنگ کرد/ ماشین های خودران برای هر چیزی هم که سنسور و حسگر و پیش فرض داشته باشن -حرکت راننده های انسان رو هیچوقت نمیتونن پیش بینی کنن/کجا خودران ها به جای ترمز زدن میتونن با حرکت فرمون از تصادف جلوگیری کنن و خیلی مسائل دیگه / ندید میگم خوراک خودران ها ترمز زدنهای پی در پی و اعصاب خورد کنه ..
خسرو
۱۳ اسفند ۱۳۹۵اقا خرد رو اشتباه نوشتم شرمنده ( خورد :) )
Delport
۱۴ اسفند ۱۳۹۵یکی از دستاوردای تکنولوژی که محققای خودران خیلی به فکرش بودن و همه گیر شدنه خودرانو وجوده اون تکنولوژی میدونستن ارتباطه فراگیره خودرانا با خودشون و محیط بود که با عمومی شدن 5g دغدغه اصلیشون از بین میره.و اینکه پروژه خودران علاوه بر تین ارتباط خودران سلفه خوده خودرو هم هست.ینی مطمن باشید اینقد خوده خودرو سنسور قوی یا سنسورو دوربین یدک و اسه شرایط اضطراری داره که خیال همه راحته.تینو در نظر بگیرید پیش گامهای این صنعت گمپانیایی هستن که واسه جونه مردومشون احترام قائلن.نه اینمه پراید بسازن که با 40 کیلومتر تصادف…….
ELEMENTO
۱۴ اسفند ۱۳۹۵.تکنولوژی خودروان خیلی نقایص داره که باید برطرف بشن.
با این حال افق پیشرفت بسیار روشنی در مقابل این صنعت وجود داره
سهيل
۱۴ اسفند ۱۳۹۵فکر کنم با افزایش ایمنی جاده ها خودروهای با یک صندلی و کوچک تولید بشه که هزینه پایین داشته باشن و ترافیک رو هم کم کنن