در دورانی، هر خودرویی که میتوانست به قدرت ۳۰۰ اسب بخار دست پیدا کند، خودرویی اسپرت و قدرتمند محسوب میشد که قیمت بالایی داشت؛ اما در حال حاضر تقریباً هر خودروی عملکردی رده پایینی میتواند به چنین قدرتی دست پیدا کند حتی آنهایی که تنها چهار سیلندر در زیر کاپوت خود دارند. معجزات توربوشارژر، تزریق مستقیم سوخت و زمانبندی متغیر سوپاپها مهندسین را قادر میسازد که مقادیر عظیمی قدرت را از پیشرانههای کوچکتر از همیشه استخراج کنند. علاوه بر این، رکورد جدید هوندا سیویک تایپ R در پیست نوربرگرینگ نشان داد که میتوان عملکرد بسیار بالایی را از یک موتور چهار سیلندر دریافت کرد. هنوز قانع نشدهاید که موتورهای چهار سیلندر بسیار توانمند هستند؟ پس نگاهی به این لیست داشته باشید که در آن ۱۰ نمونه از قدرتمندترین خودروهای چهار سیلندر موجود در بازار ایالاتمتحده را معرفی کردهایم.
۱۰- فولکسواگن گلف R، آئودی S3، آئودی TTS
نوع | ۲ لیتری خطی |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر |
جایگاه دهم این لیست هرگز جای بدی نیست چراکه این موتور هر چیزی که ما از یک خودروی اسپرت با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر را میخواهیم ارائه کرده و جای هیچ شکایتی باقی نمیگذارد. روان، پُر کشش، توانا و ارائهٔ هیجان زیاد در زمانی که پدال گاز فشرده میشود، از ویژگیهای این پیشرانه هستند. ممکن است قدرت این موتور چهار سیلندر توربو گروه فولکسواگن از ۳۰۰ اسب بخار تجاوز نکند اما هنوز هم قدرت زیادی برای یک خودرو کامپکت عملکردی چهارچرخ محرک است.
۹- پورشه ۷۱۸ کیمن، باکستر
نوع | ۲ لیتری تخت |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر |
بله زمانی که پورشه اعلام کرد قصد دارد در مدلهای کیمن و باکستر از پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو استفاده کند بسیاری ناراضی بودند و از این اقدام پورشه ناامید شدند اما چه شکایتی وجود خواهد داشت وقتیکه حتی نسخهٔ پایهٔ کیمن و باکستر ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند؟ علاوه بر این، این پیشرانهٔ توربو گشتاوری بهمراتب بیشتر از موتور تنفس طبیعی قبلی تولید میکند و بنابراین خودروهای موتور وسط پورشه با توربو یا بدون توربو، همچنان لذت مطلق رانندگی را ارائه میکنند.
۸- سوبارو WRX STI
نوع | ۲.۵ لیتری تخت |
قدرت | ۳۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۵ نیوتن متر |
در مسیرهای برفی، جادههای سنگلاخی و یا در پیستها، سوبارو WRX STI همواره خودروی موردعلاقهٔ ماشین دوستان بوده است. پیشرانهٔ تخت این ماشین ۳۰۵ اسب بخار قدرت دارد که بهمراتب بیشتر از قدرت ۲۷۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۲ لیتری WRX معمولی است. همچنین برای سال ۲۰۱۸، سیستم چهارچرخ محرک WRX STI بروز شده، ترمزها بهبود یافته و رینگهای ۱۹ اینچی جدیدی هم برای آن ارائه شده است. البته قیمت مدل ۲۰۱۸ این سدان اسپرت ۹۴۰ نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.
۷- هوندا سیویک تایپ R
نوع | ۲ لیتری خطی |
قدرت | ۳۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
نسل جدید سیویک تایپ R نهتنها سریعترین خودروی دیفرانسیل جلوی پیست نوربرگرینگ است که در باشگاه ۳۰۰ اسب بخاریها هم قرار میگیرد. موتور ۲ لیتری توربو این ماشین قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو میرساند درحالیکه دیگر ارتقائات آن نیز شامل سر اگزوز سهتایی، کمکفنرهای تطبیقی، ترمزهای عملکردی و نمای داخلی بروز شده با قسمتهای زیادی تریم فیبر کربنی میشود. قیمت سیویک تایپ R جدید در اواسط محدودهٔ ۳۰ هزار دلار بوده و فروش آن از پایان بهار امسال آغاز میشود؛ بنابراین میتوانیم بهزودی این لیفتبک اسپرت ژاپنی را در برابر دیگر هاچبکهای داغ این لیست قرار دهیم.
۶- فورد موستانگ اکوبوست
نوع | ۲.۳ لیتری خطی |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۵ نیوتن متر |
ماسل کار توربوشارژ فورد با ۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵ نیوتن متر گشتاور بیشتر، بهراحتی رقیب اصلی خود شورلت کامارو توربو را مغلوب میکند. البته موتور اکوبوست از لحاظ قدرت و صدا هیجان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 را ندارد اما آنقدر قدرتمند هست که در نسخهٔ پایهٔ موستانگ مورداستفاده قرار گیرد. بله درست است برای سال ۲۰۱۸ دیگر خبری از موتور ۳.۷ لیتری V6 در موستانگ نیست. به گفتهٔ فورد، نمونهٔ اکوبوست ۳۸ درصد از فروش موستانگ در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده است درحالیکه این رقم برای نسخهٔ V6 تنها ۲۲ درصد و برای نمونهٔ V8 معادل ۴۰ درصد است.
۵- ولوو XC90، S90، V90، V90 کراس کانتری، XC60
نوع | ۲ لیتری خطی |
قدرت | ۳۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
هرچند مانند نسخههای پولستار کاملاً وحشی نیست ولی موتور T6 در جدیدترین محصولات ولوو مقدار زیادی قدرت را تنها از چهار عدد سیلندر استخراج میکند. برای رسیدن به این قدرت، یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر باهم در این موتور کار میکنند و درنتیجه موجب ارائهٔ ۳۱۶ اسب بخار قدرت از یک موتور نسبتاً کوچک شدهاند. این بدان معنا است که تعدادی از محصولات ولوو قدرت بیشتری از سوبارو WRX STI دارند.
۴- پورشه ۷۱۸ کیمن S، باکستر S
نوع | ۲.۵ لیتری تخت |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
چیزی که باید در مورد موتور توربو جدید پورشه ۷۱۸ کیمن S بدان اشاره کنیم این است که این موتور ۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور تنفس طبیعی قبلی دارد. این در حالی است که این پیشرانهٔ جدید هنوز هم صدایی مانند یک خودروی اسپرت دارد و هنوز هم شتاب تکاندهندهای را فراهم میکند بهگونهای که کیمن S با گیربکس دوکلاچهٔ PDK میتواند ظرف چهار ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین این موتور با حجم تنها ۲.۵ لیتر ما را تحت تأثیر قرار داد.
۳- فورد فوکوس RS
نوع | ۲.۳ لیتری خطی |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر |
این خودرو نسخهٔ داغ و اسپرت هاچبک محبوب فوکوس است که از همان قلب تپندهٔ موستانگ اکوبوست استفاده میکند اما قدرت و گشتاور بیشتری برابر با ۳۵۰ اسب بخار و ۴۷۵ نیوتن متر تولید میکند که این نیرو به هر چهارچرخ انتقال میابد. تعلیق تهاجمی، پیشرانهٔ توربوشارژ چابک و حتی وجود حالت دریفت موجب شده که فورد فوکوس RS به هاچبکی فوقالعاده تبدیل گردد.
۲- ولوو S60 پولستار، V60 پولستار
نوع | ۲ لیتری خطی |
قدرت | ۳۶۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر |
نسخهٔ تقویتشدهٔ پولستار ولوو S60 و V60 جایگاه دوم این لیست را به خود اختصاص دادهاند. این دو ماشین از همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ-سوپرشارژی استفاده میکنند که در بالا ذکر کردیم اما این موتور توسط پولستار تقویت شده و خروجی آن به ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است که S60 و V60 را در کمتر از ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرساند. این خودروها به طرز وحشیانهای سریع بوده و همچنین به کمکفنرهای قابل تنظیم و ترمزهای برمبو هم مجهز شدهاند.
۱- مرسدس–آامگ GLA45، CLA45، A45
نوع | ۲ لیتری خطی |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر |
این پیشرانهٔ ساخت AMG قویترین پیشرانهٔ چهار سیلندر دنیا بوده که در سه خودروی GLA45، CLA45 و A45 کلاس ارائه میشود. البته A45 در بازار ایالاتمتحده عرضه نمیگردد. وقتی یک خودروی AMG 45 خریداری کنید، ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت خواهید داشت که جای هیچ حرفی باقی نمیگذارد.
منبع: Motor1
مجید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اون وقت تو ایران آدم بخواد یه 206 تیپ 5 بخره که یک سوم اینا قدرت داره هم باید پی ش در بیاد و هم کلی پشیمونت میکنن که آقا هزینه!!!مکانیک!!!!میخوای چیکار!؟؟؟ و این اخرت انتخاب برای خیلی ها هستش!!!!!!
خدایا باز هم شکرت!!!!
امپراتور لامبورگینی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اون مرسدس آ۴۵ .
آئودی اس ۳ و پورشه کیمن هم بی نظیرن.
لامصب آ۴۵ نسبت به هیکلش هایپرکار حساب میشه !!!
Ali.usa
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶بگو آلمانی بازم خودت رو راحت کن این اداها چین دیگه
به نظرم فورد عاااالی بود
ونوم اف ۵
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶فکر کنم گلف r و پورشه کیمن و … موتورشون مشترک باشه با توجه به کمپانی مادر و حجم برابر و قدرت برابر و گشتاور برابر
Machine
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نه ونوم جان
موتور گلف و آئودی چهار سیلندر خطیه ولی پورشه کیمن موتور تخته
ونوم اف ۵
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ممنون داداش
ونوم اف ۵
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶شماره ۴ هم که پورشه کیمن s باشه هم احتمالا با انجین ۲.۵ ائودی مشترک باشه
یاسین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶یکی از یکی دوست داشتنی ترن ولی بین همشون این ولوو S60 رو یه بار تو یوتیوب سرچ کنین کلیپاش رو ببینین معلوم نیست چه تیونی رو اگزوزش انجام دادن یکی از قشنگ ترین صداهایی که از اگزوز یه موتور میشه شنید GLA هم یه تیون MEC داره 393 اسب فکر کنم قدرت داره اون معرکس فکر کن از یه موتور 2 لیتری نزدیک 400 اسب قدرت بکشی
علي
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ای بابا بیشتر ماشیناش که آلمانیه یا مربوط میشه به اتحادیه اروپا. (((اه اینگلیس کجاست با اون همه دبدبه کبکبش؟!!! )))
اخه این انصافه ماشینای آلمانی همیشه در صدر باشن؟!!
به نظرم دنیا باید با هم متحد بشن شاخ خودروهای آلمانیرو بشکونن.
فقط هواداران متعصب و مغرور خودروهای اینگلیسی به من جواب بدن که چرا تو این لیست نیستن؟!!
با تچکر از (((هواداران مثلا مؤدب خودروهای اینگیلیسی )))که همیشه شخصیتشون ثابت شدست
شاهین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶جنگ قدرت تنها توی سوپر اسپورت ها جریان نداره مثل اینکه!
فکر کنم باز هم شاهد خروجی های بالاتر خواهیم بود. ولی بنظرتون تا کجا این بازی ادامه داره؟!
الف.ی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ببخشید دوستان
رضوانی بیست ایکس 700 اسبی 2.4 لیتری رو جا انداختید
u.s army
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶میدسوبیشی evo سفارش انگلستان 400 اسب داشت
u.s army
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶میتسوبیشی
shirko.merceds benz
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶۴۵ ای ام جی های جدید ، ۴۰۰ اسب می دن بیرون !!!!
ASA
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶این مطلب کاملا سلایق آمریکایی ها رو نشون میده
Omid.BM
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ford RS 200 : 2.1 lit 540 hp 0-100 3 secs
کارل شلبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶یعنی ماستنگ امسال غوغا کرده ??
Infinite
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶FORTY FIVE ??
The best or nothing
ارمان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶گمراه نشوید آنها کافرهای مرتد بی دین هستند و ما خوشبختهای واقعی ! خیلی هامون حتی امکان شنیدن صدای یکی از این ماشینهارو پیدا نمیکنیم چه برسه بخوایم یه بوقیم باهاش بزنیم
تو مملکتی که لندکروز کار کرده ۵۰۰ میلیون خریدو فروش میشه به نظرتون به کی برم رای بدم؟
هرکی منو قانع کنه سه دستگاه لندکروز و یه سفر به برن سوییس جایزه میگیره ?
مهدی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ما بهتره به این فک کنیم که همین پژوها و لگن های داخلی هم از دسترسمون خارج نشه چنانچه در سال ۹۱ و ۹۲ داشت خارج میشد و هر شب یبار قیمتشون میرفت بالا اون روند پیش میرفت پراید ۱۰۰ تومنی هم میدیدیم
حسین
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶داداش ولوو از سیستم ترمز برمبو استفاده نمیکنه پولیستار همون تیونینگ اختصاصی شرکت ولوو این کار رو انجام میده
SRT VIPER
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶لنسر اوولوسن کجاس پس حیفه به خدا
دانشجو
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶بسوزه پدر بی پولی.منم دوست داشتم سوار مرسدس بنز amg gt یا mercedes benz 6×6 بشم.حالا خیلی دورم نمی رم حاظرم حتی سوار یه هوندا سیویک مدل قدیمی بشم ولی با این اوضاع بعید می دونم حتی بتونم سوار پرایدم بشم!!!
رضا
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ولوو بین این همه ماشین جایگاه دوم رو داره