چند روز پیش که در حال گشتن میان مجلات و دفاتر قدیمی خود بودم، چشمم به بریده روزنامههایی افتاد که مربوط به قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی ایران در سالهایی ابتدایی دههٔ ۸۰ شمسی یعنی سالهای ۸۲ تا ۸۶ بودند. با توجه به قیمتها و خودروهای جالبی که در این بریده روزنامهها دیده میشدند به نظرم بد نبود مطلبی در رابطه با آن به رشتهٔ تحریر درآورم.
به این جهت میگویم خودروهای جالب که تولید بسیاری از آنها مدت زیادی است متوقفشده و شاید حتی تا حدودی فراموششده باشند. خودروهایی مثل پیکان، رنو سپند، مزدا ۳۲۳، نیسان پاترول و… . بعلاوه اختلاف قیمت تعدادی از ماشینهای آن زمان که هنوز در حال تولید هستند با قیمت کنونی آنها بهقدری زیاد است که قیمتهای سال ۱۳۸۲ مربوط به نیمقرن پیش به نظر میرسند! این قیمتها مربوط به دورانی است که خودروهای نسبتاً بروزی چون پژو ۲۰۶، فولکسواگن گل، هیوندای ورنا، کیا ریو، دوو سییلو، پروتون ویرا و مزدا ۳۲۳ از سوی خودروسازان داخلی تولید میشد.
بعلاوه هنوز چینیها به بازار و صنعت خودروی ایران وارد نشده بودند بهطوریکه هنوز پای هیچ خودروی چینی به کشور باز نشده و بازار خودروهای ایران هنوز از گزند و آزمونوخطای خودروسازان چینی در امان مانده بود. حتی با آزاد شدن واردات خودرو در اواسط دههٔ ۸۰ حتی هنوز خبری از خودروسازان کرهای هم نبود و فقط محصولات مرسدس بنز، بامو و تویوتا به کشور وارد شدند. با این توضیحات به سراغ بررسی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی ایران طی سالهای ۸۲ تا ۸۶ میرویم.
از روزنامههای مربوط به سال ۱۳۸۲ شروع میکنم که در آن قیمت خودروهای صفرکیلومتری چون دوو سییلو، پیکان، جیپ صحرا، سانگیانگ موسو و… به چشم میخورد. ارزانترین خودروی این لیست رنو سپند ۲ است که در نمونهٔ گارانتی دار ۴ میلیون و نسخهٔ بدون گارانتی ۳,۸۵ میلیون تومان قیمت دارد! پسازآن پیکان وانت با ۵,۳ میلیون و پیکان سواری با ۶,۱۲ میلیون تومان قرار دارد. در آن سالها گروه بهمن به مونتاژ مزدا ۳۲۳ میپرداخت که تیپ فول آن ۲۴ میلیون تومان قیمت داشت.
محصولات دوو یعنی سییلو و ماتیز که توسط کرمان خودرو مونتاژ میشدند نیز به ترتیب ۱۲,۲ و ۷,۷ میلیون تومان قیمت داشتند. جیپ صحرا با ۸,۶ میلیون، نیسان رونیز با ۳۲ میلیون، سانگیانگ موسو با موتور ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر با ۴۶ میلیون، نیسان پاترول ۲ در با ۱۵ میلیون، پاترول سافاری (نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پاترول) با ۲۲ میلیون، رنو پیکی با ۴,۹ میلیون، سایپا کاروان با ۱۳,۵ میلیون، پروتون ویرا با ۱۵ میلیون، سیناد با ۱۱,۵ میلیون و پژو آردی با ۷,۶ میلیون از خودروهایی هستند که تولیدشان چندین سال است خاتمه یافته است.
خودروهایی چون سمند، پژو پارس و پژو ۲۰۶ در آن سالها تقریباً در ابتدای راه قرار داشتند و به ترتیب ۱۲,۲، ۱۵,۲ و ۱۱,۲ میلیون تومان قیمت داشتند. از دیگر خودروهای این لیست که همچنان تولید میشوند خانوادهٔ پراید است که در مدل صبا ۷,۴ میلیون و در مدل ۱۴۱ حدود ۷,۸ میلیون قیمت داشتند. یار قدیمی ایرانخودرو یعنی پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ انژکتوری نیز ۱۱,۹ میلیون تومان قیمت داشت. قیمت خودروهای لوکس آن سالها یعنی سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما نیز به ترتیب ۲۲ میلیون و ۳۷ میلیون تومان ذکرشده بود.
میرسیم به وانتها. وانتهایی که تعدادی از آنها همچنان در حال تولید هستند مانند زامیاد ۲۴ و وانت مزدا. زامیاد ۲۴ یا همان نیسان جونیور که هماکنون ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد در سال ۸۲ قیمتی برابر با ۸,۳ میلیون تومان داشت درحالیکه وانت مزدا که نسخهٔ دو کابین آن امروزه حدود ۴۲ میلیون تومان قیمت دارد در آن سال ۱۱ میلیون تومان قیمت داشت. نیسان پیکاپ هم که این روزها با وانت چینی ریچ جایگزین شده است قیمتی معادل ۲۵,۵ میلیون تومان داشته است.
قیمت دقیقتر خودروهای مذکور در جدول زیر نوشتهشده است:
قیمت خودروهای داخلی در سال ۱۳۸۲
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
رنو سپند ۲ بدون گارانتی | ۳,۸۵۰,۰۰۰ تومان | نیسان پاترول سافاری | ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رنو سپند ۲ با گارانتی | ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان | مزدا ۳۲۳ ساده | ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
رنو پیکی | ۴,۹۵۰,۰۰۰ تومان | مزدا ۳۲۳ فول | ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
پیکان وانت | ۶,۱۲۰,۰۰۰ تومان | سیتروئن زانتیا | ۲۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان |
پیکان سواری | ۵,۳۵۰,۰۰۰ تومان | دوو سییلو | ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان |
جیپ صحرا | ۸,۶۰۰,۰۰۰ تومان | دوو ماتیز | ۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان |
وانت نیسان ۲۴ | ۸,۳۸۰,۰۰۰ تومان | پروتون ویرا | ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
سمند | ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان | سیناد ۲ | ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
نیسان ماکسیما دستی | ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان | وانت مزدا تک کابین | ۹,۲۵۰,۰۰۰ تومان |
نیسان ماکسیما اتوماتیک | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان | وانت مزدا دو کابین | ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
نیسان پیکاپ | ۲۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان | پژو آردی | ۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان |
نیسان رونیز | ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان | پژو ۴۰۵ | ۱۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
سانگیانگ موسو ۲.۳ | ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان | پژو پارس | ۱۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان |
سانگیانگ موسو ۳.۲ | ۴۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان | پژو ۲۰۴ تیپ ۲ | ۱۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان |
پاژن سواری | ۸,۷۰۰,۰۰۰ تومان | پراید صبا | ۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان |
پاژن وانت دو کابین | ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان | پراید ۱۴۱ | ۷,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
نیسان پاترول ۲ در | ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ | سایپا کاروان | ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
بپردازیم به روزنامهٔ مربوط به سال ۱۳۸۵. در بخش خودروهای داخلی، قیمتها با سال ۸۲ تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل تنها قیمت خودروهای جدیدی که به لیست اضافهشدهاند را مرور میکنیم. فولکسواگن گل در سال ۸۵ قیمتی معادل ۱۴,۵ میلیون تومان داشته است درحالیکه هیوندای ورنا نیز با قیمت حدود ۱۴ میلیون تقریباً در بازهٔ قیمتی گل قرار داشته است. پژو ۴۰۵ GLI که نسخهٔ ارزانتر ۴۰۵ GLX بود ۱۰,۱ میلیون تومان قیمت داشت و نسخهٔ جدید سمند یعنی سمند LX نیز با قیمت ۱۲,۸ میلیون تومان بفروش میرسیده است.
پژو پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف بود بهعنوان گرانترین و لوکسترین محصول ایرانخودرو در آن دوران ۱۷ میلیون تومان قیمت داشت. از محصولات سایپا هم میتوان به پراید نسیم یا هاچبک با قیمت ۶,۷ میلیون و کیا ریو با ۱۱,۴۵ میلیون تومان اشاره کرد. نیو پیکی که فیسلیفت شدهٔ پیکی قدیمی محسوب میشد و در برخی قسمتها مانند گلگیرها و چراغهای عقب مورد بهسازی قرارگرفته بود بهعنوان ارزانترین خودروی صفرکیلومتر بازار در آن سال ۵,۲۵ میلیون تومان قیمت داشته است. از دیگر خودروهای جدید نیز میتوان به میتسوبیشی پاجرو گروه بهمن با قیمت ۴۷,۷ و هیوندای آوانته کرمان خودرو با ۲۳ میلیون تومان اشاره کرد.
بپردازیم به قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۳۸۵. در این لیست که دقیقاً مربوط به ۱۰ سال پیش میشود، قیمت محصولات مرسدس بنز و بامو بهقدری است که امروزه شاید بتوان با آن مبلغ خودروهای چینی خریداری کرد. بهعنوانمثال بامو 318i چهار سیلندر ۳۸,۵ میلیون و 320i شش سیلندر نیز ۵۳,۵ میلیون تومان قیمت داشته است درحالیکه بامو 530i شش سیلندر ۶۳,۵ میلیون و 630i هم با ۱۱۲ میلیون تومان عرضه میشده است.
و اما محصولات مرسدس بنز. C200 مدل ۲۰۰۶ قیمتی برابر با ۵۶,۵ میلیون، E200 معادل ۶۶,۵ میلیون، CLK200 معادل ۷۵ میلیون، CLS350 معادل ۱۰۰ میلیون و درنهایت S350 بهعنوان گرانترین محصول مرسدس بنز در ایران ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشته است که البته مربوط به نسل قبلی میشده است.
محصولات تویوتا بهعنوان خودروهایی اقتصادی، قیمت کمتری داشتهاند بهگونهای که کرولا ۱۸۰۰ اتوماتیک ۲۷,۷ میلیون، کمری ۳۰۰۰ اتوماتیک ۴۰ میلیون، پرادو VX اتوماتیک ۶۷,۵ میلیون، وانت هایلوکس دو کابین دو دیفرانسیل ۳۴,۵ میلیون و درنهایت گرانترین تویوتای بازار یعنی لندکروزر نیز در بالاترین مدل ۷۸,۸ میلیون تومان قیمت داشته است.
قیمت خودروهای داخلی جدید در سال ۱۳۸۵
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
فولکسواگن گل | ۱۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان | هیوندای ورنا | ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
میتسوبیشی پاجرو دستی | ۴۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان | هیوندای آوانته دستی | ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
پژو پارس ELX | ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان | هیوندای آوانته اتوماتیک | ۲۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
پژو ۴۰۵ GLI | ۱۰,۱۰۰,۰۰۰ تومان | پراید نسیم | ۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان |
سمند LX | ۱۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان | کیا ریو | ۱۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۶ | ۱۳,۶۰۰,۰۰۰ تومان | نیو پیکی | ۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶)
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
بامو 318i | ۳۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا کرولا Xli | ۲۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان |
بامو 320i | ۵۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا کمری Xli | ۲۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
بامو 530i | ۶۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا کمری گرند اتوماتیک | ۴۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
بامو 630i | ۱۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا پرادو VX اتوماتیک | ۶۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
مرسدس بنز C200 | ۵۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا پرادو GX دستی | ۵۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
مرسدس بنز E200 | ۶۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا لندکروزر VXR | ۷۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
مرسدس بنز CLK200 | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا لندکروزر GXR | ۶۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان |
مرسدس بنز CLS350 | ۱۰۰,۲۵۰,۰۰۰ تومان | تویوتا هایلوکس تک کابین | ۲۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان |
مرسدس بنز S350 | ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان | تویوتا هایلوکس دو کابین | ۳۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
و درنهایت میرسیم به سال ۱۳۸۶ که بازهم قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید را ذکر میکنیم. در خودروهای داخلی یا مونتاژ داخل نسبتاً محصولات جدیدی عرضهشده است بهگونهای که پژو ۲۰۶ صندوقدار با قیمت ۱۲,۲ میلیون، رنو مگان ۱۶۰۰ دستی با ۲۲,۵ میلیون، نیسان سرانزا با ۲۹,۱ میلیون، پروتون جنتو با ۱۹,۷ میلیون، پروتون ایمپیان با ۲۱,۷ میلیون تومان و مزدا ۳ با ۲۷ میلیون تومان در لیست خودروها دیده میشود. بعلاوه با قطع روابط شرکت دوو با ایران، کرمان خودرو به سراغ کپی چینی ماتیز یعنی چری QQ رفته و آنرا بانام امویام ۱۱۰ به بازار عرضه نمود. بدین ترتیب اولین خودروی چینی در بازار ایران عرضه گشت و کمکم تعداد آنها افزوده شد بهطوریکه هماکنون چینیها حملهای همهجانبه به بازار خودروی ایران کرده و تقریباً تمامی رنجهای قیمتی بازار را پوشش دادهاند. امویام ۱۱۰ در ابتدای عرضه که با موتور ۳ سیلندر ارائه شد ۷,۱۵ میلیون تومان قیمت داشت.
در بخش خودروهای وارداتی نیز موارد جدید زیادی وجود ندارد بهگونهای که فقط میتوان به مرسدس بنز S500 نسل جدید با قیمت ۱۶۰ میلیون و بامو X3 با ۷۹ میلیون تومان اشاره کرد؛ بنابراین میبینیم که طی فقط ۱۰ سال بازار خودروی ایران چه تغییرات و تحولات بزرگی را تجربه کرده است و علاوه بر اینکه تحت سلطهٔ چینیها درآمده بلکه قیمتها نیز تا چندین برابر افزایش داشتهاند. جای بسی تأسف است که زمانی میشد با ۳۸ میلیون تومان یک بامو سری ۳ روز دنیا با بهترین کیفیت را خریداری کرد و هماکنون با همان مبلغ امکان خرید یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بیکیفیت با قطعات چینی وجود دارد.
قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید در سال ۱۳۸۶
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
پژو ۲۰۶ SD تیپ ۱ | ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان | پروتون جنتو دستی | ۱۹,۷۰۰,۰۰۰ تومان |
پژو ۲۰۶ SD تیپ ۲ | ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان | پروتون جنتو اتوماتیک | ۲۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان |
رنو مگان ۱۶۰۰ دستی | ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان | پروتون ایمپیان دستی | ۲۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان |
رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک | ۲۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان | پروتون ایمپیان اتوماتیک | ۲۳,۷۰۰,۰۰۰ تومان |
نیسان سرانزا | ۲۹,۱۰۰,۰۰۰ تومان | مزدا ۳ | ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
بامو X3 | ۷۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان | مرسدس بنز S500 | ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
سامان
۱ مرداد ۱۳۹۵ای خدا 😭😭😭
تو 4 سال دوم اداره مملکت توسط ***
انگار مثل مردان انجلس 50 سال تو غارکهف خوابیدیم بعد بیدار شدیم 😑😑
چه کسانی که تو اون هرج و مرج یک شبه میلیادر شدند
ماکسیما 37 تومن همین الان اون ماکسیمای 82 رو بخوای بخری باید 50 تومن بابتش پول بدی پراید 7 تومنی شد 20تومن
ارش
۱ مرداد ۱۳۹۵هییی.داداشه دلم بدجور گرفت.تو یه بازه زمانی چهارساله کلا همه چیز زیر و رو شد??
ali
۲ مرداد ۱۳۹۵قیمت کنونی خودروهای بالا نیز باید همان قیمت های ذکر شده باشد
مثلا” بی ام و 50میلیون و بنز 70 میلیون تومان
چون قیمت ها براساس دلار محاسبه می شوند . فقط به علت ذلیل شدن ریال و افت ارزش آن اکنون باید ملت همیشه در صحنه ی ایران چندین برابر بیشتر پرداخت نمایند .
كورش مسگرلو
۱ مرداد ۱۳۹۵تصویری که از صنعت خوردوکشور دارم اینه که؛تو کارخونه همه تو یه صف درازی ایستادیم و سرمون کاملا پایین و پولمون تو دست مثلا راستمون و کاملا گرفتیمش بالا،! یه نفر که ما نمیبینیمش پولارو میگیره و یکی دیگه به سوئیچ میده دستمون و ما بدون کوچکترین اعتراض و یا حتی حرفی باید سوار ماشینی که خودشون نشونمون میدن و ما کوچکترین حق انتخابی توش نداشتیم بشیم و بیایم.
یه نفرو به دلیل اینکه جلوی ماشینش ایستاده بود ، حسابی تنبیه کردن و از کارخونه بیرون کردن چون فکر کردن داره اعتراض میکنه،! بعد معلوم شد که اصلا در ماشین باز نمیشده که بنده خدا سوار بشه و بره،.!
صنعت خودرو ما یعنی تحقیر و تخریب و چپاول مردم،!
HoSeIn
۱ مرداد ۱۳۹۵بد نبود در کنار این متن ، گزارشی هم از میزان حقوق و قدرت خرید اقشار کارمند و کارگر جامعه در اون سالها نسبت به الان تهیه می شد تا عمق فاجعه بیشتر نمایان می شد . تو سال 85 حقوق یه کارگر بطور متوسط کمتر از 300 هزار تومن بود که با قیمتهای همون موقع هم باید حقوق 2سالش را بصورت کامل پس انداز می کرد تا بتونه یه خودروی ارزون مثل پراید را خریداری کنه . وضعیت نابسمان قیمت خودرو تو این مملکت سابقه دورتری داره .
محمد
۱ مرداد ۱۳۹۵حالا من میدونم ک استاد اح…… هشت سال قشنگ مملکتو …… کشید
ولی این طوری هم نیست ی کارگر ب نظر شما چقدر حقوق میگیره؟؟؟؟
800 تومن متوسط ینی 800*24=تقریبا 18 میلیون ک میشه ی پراید خرید
هادی
۱ مرداد ۱۳۹۵ببخشیدا
ولی با این ضرب و تقسیمی که کردین
با این حساب کارگر در هفته سوم دار فانی رو گفته
پس چی باید بخوره
از 800 ت 20 هزار هم پس انداز نمیشه
ولی میتونن با ی وام 3 تومنی با درصد نجومی
که 1.5 تومنش رو موقع پرداخت نگه میدارن که بحساب قسط 7 یا 8 ماه آخر یا اولش رو جلو جلو تسویه کرده باشی
بعدش شاید بتونه ی موتور هوندا دسته دوم بگیره که ی وقت دیر نرسه سر کار که همون ماهی 800 تومن رو هم از دست نده
و زمستونم که باید به فکر ی پتو باشه تا یه کاپشن تا سرما نخوره
تو راه
آرش
۱ مرداد ۱۳۹۵حرف حاجی hoseln درسته . من دقیقا یادمه حدود سال 80 ما خودمونو کشتیم تا با دو تا حقوق کارمندی و کلی قسط و قرض تونستیم یه سپند بخریم . که تا زه اونم خریدیم از گیربکسش روغن می داد . وقتی زنگ زدیم به دفتر نمایندگی گفتن با اینقدر پولی که دادین چه انتظاری دارین ؟! ( یعنی اینکه همینم از سرتون زیاده ) خلاصه وضعیت نابسامان خودرو برای الان نیست . سابقه ای طولانی داره
کورش
۱ مرداد ۱۳۹۵با مقایسه ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی در آن زمان و حال، بنظر می رسه که قیمت خودرو افزایش نداشته که هیچ کاهش هم داشته ام اما مشکل در در میزان درآمد عامه مردم ( بعنوان مصرف کننده اصلی تولیدات داخلی ) است که علیرغم افزایش ظاهری، کاهش واقعی داشته است.
خسته شده
۱ مرداد ۱۳۹۵جناب کوروش یعنی چی وقتی ارز گرون شد خب ارز چه ربطی به این لگن های آشغال داره مگه مواد این آشغال هارو از خارج میارن مگه بومی نیستن مگه کیفتشون آشغال نیست مگه پژو همون پژوی 82 هست کیفیت شد یک چهارم قیمت سه برابر شد!!!!!!!!!قدرت خریدم که نابود شد
کورش
۱ مرداد ۱۳۹۵اولا که مواد اولیه و اکثر قطعات از خارج وارد می شه که اگر نمی شد در زمان تحریم به چه کنم چه نمی افتادند. دوما قصد من مقایسه ارزش قیمت خودروها بود که مثلا 405 در آن زمان 12000 دلار می ارزیده و در این زمان 8000 دلار اما یک کارمند در آن زمان 1000 دلار حقوق داشته و الان با افزایشهای ریالی صورت گرفته ، به 750 دلار کاهش یافته ( بازهم می گم برای مثال عرض کردم)
خسته شده
۱ مرداد ۱۳۹۵نخست اینکه اکثر قطعات از خارج نمیاد بعدم اینکه همچین میگی خارج انگار مثلا جنس فرانسویه اصل براش میذارن آشغال چینی هست بس با قیمت پائینتری هم نسبت به مدل فرانسویش میارن اونم خیلی پائینتر چون کیفیتش آشغاله پس بازم قیمت نجومیشون توجیحی نداره
کورش
۱ مرداد ۱۳۹۵اولا که مواد اولیه و اکثر قطعات از خارج وارد می شده که اگر نمی شد در زمان تحریم کاسه چه کنم چه کنم به دستشون نمی گرفتند. دوما منظور من مقایسه ارزش خودروها در آن زمان و در این زمان است مثلا در آن موقع یک 405 معادل حدود 12000 دلار قیمت داشت و الان 8000 دلار اما حقوق یک کارمند در آن زمان 1000 دلار بود و الان با تمام افزایشهای صورت گرفته ریالی، شده 750 دلار ( بازهم می گم مثال عرض کردم)
كوروش
۱ مرداد ۱۳۹۵چی بگیم واقعا الان حتی نمی شه فکر کرد که این وضع درست خواهد شد
دوستان توصیه می کنم داستان خودرو سیناد رو کسایی که اطلاعی ندارند مطالعه کنند بنظرم جالب بوده
حقیقت
۳۰ مهر ۱۳۹۵به نظر من.
قیمت خودرو ها الان باید به قیمت سال ۸۵ برگرده.
با حقوق یه کارگر ماهی ۱ تومن می تونه بعد ۱۱ ماه یه پراید بخره و هم خرجی خونشو بده.
الان که قیمتها بالا رفته و پراید شده ۲۰ میلیون.ترافیک عظیمی در تهران و شهرستان ها پیش امده.
با این وضعیت باید بگم.که مشکل اصلی خود مردم هستند.که خودرو می خرند.
ولی باید بگم که اگر کسی در سال ۸۵ یه ماکسیما داشت یکی از پولدارا حساب می شد.ولی الان طرف با خودرو سانتافه هم پولدار حساب نمیاد.زیرا با قرض و قوله اون ماشین رو خریده.
به جای این که به فکر این باشید که سال ۸۵ ماشین موفت بود.به فکر اب باشید.که تا ۴ سال دیگه جنگ به خاطر اب می شه.
سجاد
۱ مرداد ۱۳۹۵جالبه بازم میخواد برگرده?
امیر
۱ مرداد ۱۳۹۵نظرش نزدیکه دیگه.میاد میره به کسی هم جواب پس نمیده
آرش
۱ مرداد ۱۳۹۵لعنت الله قوم الضالمین.
omid
۳ مرداد ۱۳۹۵الا لعنت الله علی القوم الظالمین.
حبیب
۱ مرداد ۱۳۹۵واقعا حال ادم گرفته میشه وقتی میبینی مزدا 323 فقط 22میلیون بوده یا زانتیا ماکسیما اینقد ارزون بودن کی فکرشو میکرد این بلا سرمون بیاد
محمد
۱ مرداد ۱۳۹۵***
ولی این ها به کنا رچند سال دیگه هم حسرت همین قیمت های امسال را می خوریم. مثلا فرض کن سال ۱۴۰۰:
۴۰۵:صد میلیون
S500:هشت میلیارد.
این مملکت دادش تا بوده همین بوده.
خودشو اذیت نکن.
محمد
۱ مرداد ۱۳۹۵نمیدونم چی بگم…فقط تاسف باید خورد…
احسان(احسان سابق)
۱ مرداد ۱۳۹۵سال 86 تا 88 قیمت خودرو نسبت به دستمزدها وضعیت بهتری داشت اما از 89 قانون جنگل بر کشور حکم فرما شد و مملکت به سمت ورشکستگی پیش می رفت در حالی که هیچکس نمی دونست اینده در حال تاریک شدنه. همون موقعها بود که زمزمه ی اقتصاد دان ها در مورد کند شدن شدید رشد اقتصادی به گوش می رسید و مدام به مسئولین ناشنوا اعمال تغییر در اقتصاد و سیاست های اقتصادی رو گوشزد می کردن تا که سال 91 تحریم ها شدید شد و ملت بیچاره. الان تورم نسبت به سال های قبل کمتره اما در اصل رکود باعث پایین نگه داشتن تورمه. معلوم نیست ایران تا کی میتونه بدون برنامه به زندگی ادامه بده.
پرسپولیس
۱ مرداد ۱۳۹۵خودروهمیشه گران بوده طوری که همیسه درکشورباتناسب درامدها هم رویا بوده هیچ وقت هم روندجهانی نداشته صنعت خودرو که نیست اشفته بازارخودروهست خودروی واردمیشه مدلی واردنمیشه هزارقانون بایدازسربگذراندچه کسانی ازدنیارفتند وحتی خبرنداشتند چه مدلهایی وچه پیسرفتهایی داشته خودرو خودروها یاجهت سفارش خحوزه خلیج فارس یا اروپا یا امریکا ایران که بانداشتن نمایندگی جایگاهی ندارد قیمت خودروها هم ان موقع نسبت به خالا خوب بوده الان بایدبارقم نزدیک به میلیارد یا بالاترازان به خودرو خوب نگاه کرداین قیمتها همیشه بالاتراز دستمزدهای معمول بوده
مهراب
۱ مرداد ۱۳۹۵چندین سال خودکار فقط یه قیمت بود
دیگه وای به حال اجناس دیگه
روحش شاد
omid622
۱ مرداد ۱۳۹۵واقعا قیمت خودرو تو اون زمان هم زیاد بوده
این وضع فروش خودرو تو هر کشوری دیگه بود الان درامد اون کشور خرج تمام ممکتشو میداد نمیدونم اینا همش میگن خودرو سود دهی نداره تا کی دروغ میگن
فقط میشه گفت :
ایران =جهنم ماشین بازها
یه پسر
۱ مرداد ۱۳۹۵از سال 85 ؛ 86 به بعد اوضاع واقعا بهم ریخت از پشت مزدا به فاو تنزل پیدا کردیم :/
حسین
۱ مرداد ۱۳۹۵درود. یادمه سری 6 رو به قیمت 112 تومن میفروختن و با 50 تومن میشد ماشین آلمانی خرید. کسی که ماشین 100 میلیونی داشت خیلی پولدار بود. ماشین 50 میلیونی عالی بود. هنوزم یه پس زمینه ای از اون قیمتا تو ذهنم هست.
هنوزم 100 میلیون پول زیادیه اما ماشین 100 میلیونی … مزخرفه
صادق
۱ مرداد ۱۳۹۵ایران دیگه تموم شده…!!!
pooriya
۱ مرداد ۱۳۹۵ماشین اون موقع ارزون نبوده مثلا زانتیا سال ۸۴ بیست و یک تومن بود صفر پدر من خرید همون موقع ماشین گرون و بالا حساب میشد یا ماکسیما ۳۷ تومن بود پول ی آپارتمان ۷۰ متری نوساز بود پس ماشین ارزون نبود یا گرون نشده ارزش پول ملی پایین اومده زمانی میتونیم بگیم گرون شده که همه چی قیمت ثابت میموند فقط ماشین گرون میشد
یه پسر
۱ مرداد ۱۳۹۵اون موقع خونه به نسبت ماشین ارزون تر بود طوری که خیلی ها خونه شونو می فروختن تا ماشین بخرن
Azad
۲ مرداد ۱۳۹۵وابستگی به در آمد سرشار دلارهای نفتی عامل بدبختی کشور شد.
امير
۲ مرداد ۱۳۹۵یادش یخیر
بابام یه بنز 124E230خرید سال 81
35ملیون
واسه خودش خدا بود
Genius
۲ مرداد ۱۳۹۵یعنی به قطعیت میشه گفت اصحاب کهف هم وقتی بعد از چند صد سال از خواب پاشدن پول خودشون رو انقدر بی ارزش نیافتند که مردمان ایران ظرف یک دهه!!!!!!!!
diako
۵ مرداد ۱۳۹۵واقعا” مقایسه ی زیبایی کردین ، البته آنها در خواب بودن ولی ما در بیداری این بلا سرمون اومد.
احمد باقری
۲ مرداد ۱۳۹۵جالب بود.
امین
۷ مرداد ۱۳۹۵خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه
فرهاد
۸ مرداد ۱۳۹۵خلایق هرچه لایق.
شهرامشاه
۹ مرداد ۱۳۹۵من درفرودین ماه سال 1383 بعد از شش ماه که با مدرک پیش دانشگاهی از خدمت برگشته بودم و ترخیص شده بودم کارگری میکردم برای روزی سه هزار تومن
چهل وهفت روز کلا” 141000 تومن توی شهرداری بعد پاسخ رد دادند و رفتم دانشگاه ملی و چندین ساله با مدرک مهندسی کشاورزی بیکارم ولی الحق والانصاف پولی که از زجر کارگری بدست آوردم جناب MAN آیا اگه خرجش نمیکردم فرغونی میکنه
واللهه من گمان میکردم ماشین هم گران کنی
تنها چیزی گران نکردی سیب زمینی ای که روز نخست قولشو دادی گران نکردی
خسرو پرویز
۲۵ شهریور ۱۳۹۵MAN همون محمود خان میباشد
علیرضا
۲۰ مهر ۱۳۹۶سلام
این نوشته من رو برد به سال 1380 که اون موقع قطعه زمینی داشتیم که به قیمت 12میلیون فروختیم و یه دوو سیلو خریدیم تا امروز دستمونه قیمت زمین الان 200میلیون شده ولی سیلو خوب بخرن 15 میلیون ولی ناراحت نیستم چون خودروی خریدیم که تا الان فقط بنزین و روغن هزینه ش کردیم و کلی خاطرات باهاش داریم
bahram
۲۰ مهر ۱۳۹۶سلام
این نوشته من رو برد به سال 1380 که اون موقع قطعه زمینی داشتیم که به قیمت 12میلیون فروختیم و یه دوو سیلو خریدیم تا امروز دستمونه قیمت زمین الان 200میلیون شده ولی سیلو خوب بخرن 15 میلیون ولی ناراحت نیستم چون خودروی خریدیم که تا الان فقط بنزین و روغن هزینه ش کردیم و کلی خاطرات باهاش داریم
سعيد مارابي
۲۵ تیر ۱۳۹۷۴۰میلیون دادم پارس معمولی هرروز ک سوارش میشم احساس أعصاب خورد کنی بهم دس میده ولی اگه سال ۸۵بود سوار ماکسیما میشدم ن این ماشین ک فقط جلدیه
ابوالفضل
۷ آبان ۱۳۹۷یادش بخیر من سال 83یک پیکان درحد صفر خریدم چهار میلیون