تقریباً همهٔ خودروسازان از غولهایی چون گروه فولکسواگن و دایملر گرفته تا شرکتهای نوپای کوچک، به عرصهٔ خودروهای الکتریکی وارد شدهاند اما بااینحال فروش این خودروها هنوز هم بسیار ناچیز است و تا زمانی که مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی یعنی قیمت گران آنها برطرف نشود، این وضعیت احتمالاً همچنان ادامه خواهد داشت. طبق جدیدترین مطالعات که ۴۳ بازار مختلف در سراسر جهان را شامل میشود، در نیمهٔ نخست سال جاری میانگین قیمت یک خودروی الکتریکی ۸۱ درصد بیشتر از خودروهای درونسوزی معمولی بوده است. این مشکل همراه با زیرساختهای محدود شارژ، نشان میدهد که چرا خریداران به خودروهای الکتریکی روی خوش نشان نمیدهند.
در اروپا که بعد از چین دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی محسوب میشود، میانگین قیمت خودروها در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۴,۰۹۱ دلار بوده است. برای مقایسه، ارزانترین خودروی الکتریکی موجود در این بازار رنو Zoe است که بهطور میانگین ۳۵,۰۳۶ دلار قیمت دارد درحالیکه قیمت تسلا مدل سه برابر با ۶۷,۴۴۰ دلار است و قیمت جگوار I-Pace هم از ۱۰۰ هزار دلار فراتر میرود. هرچند این قیمتها بدون احتسابهای مشوقهایی هستند که در هر کشور متفاوت است اما کل سهم الکتریکیها از بازار تنها ۱.۹ درصد بوده که هنوز بسیار کوچک است.
اوضاع بازار آمریکای شمالی هم کاملاً مشابه اروپا است. میانگین قیمت خودروهای فروخته شده در این منطقه با ۳۵,۶۱۴ دلار کمی بالاتر از اروپا است که با توجه به محبوبیت خودروهای گرانقیمتی مثل پیکاپها که با متوسط قیمت ۴۳,۶۵۰ دلار ۱۸ درصد از بازار خودروی آمریکای شمالی را در اختیار دارند قابل توجیه است. در این منطقه ارزانترین خودروی الکتریکی نیسان لیف است که قیمت آن از ۳۲,۵۰۶ دلار آغاز میشود درحالیکه پرفروشترین خودروی الکتریکی این بازار یعنی تسلا مدل سه ۴۷,۴۶۷ دلار قیمت دارد (بازهم بدون احتساب هرگونه مشوق دولتی)؛ بنابراین میانگین قیمت خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی ۲۱ درصد بیشتر از میانگین قیمتی تمام خودروهای فروخته شده است و حتی از میانگین قیمت پیکاپها هم بیشتر است. عدم تمایل آمریکاییها به خودروهای کوچک را هم که بهعنوان یک عامل مهم به این شرایط اضافه کنیم، کاملاً علت فروش پایین خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی مشخص میشود.
اما اگر تنها یک استثناء در این میان وجود داشته باشد آن چین است. دولت چین از خودروهای الکتریکی حمایت زیادی میکند و تلاش سختی در زمینهٔ الکتریکیسازی دارد. علاوه بر این، سطح استانداردهای ایمنی در این کشور نسبت به ایالاتمتحده و اروپا پایینتر است که این موجب کاهش هزینه و قیمت خودروهای الکتریکی میشود. این موضوع در قیمت خودروهای الکتریکی در چین منعکس شده است زیرا درحالیکه میانگین قیمتی خودروهای فروختهشده در این کشور ۲۶,۷۱۵ دلار است، میتوان خودروی الکتریکی شهری چری EQ1 را با قیمت ۲۰,۲۶۰ دلار یا کراساوور سابکامپکت بیوایدی Yuan را با پرداخت تنها ۱۵,۲۷۹ دلار خریداری کرد؛ بنابراین ازآنجاییکه چین بزرگترین بازار خودرو در دنیا و ازجمله خودروهای الکتریکی است، میتواند در شرایط الکتریکیها تغییر ایجاد کند.
بنابراین بهاستثنای چین، آیا خودروهای الکتریکی هنوز برای رسیدن به محبوبیت در بازار راهی طولانی را در پیش دارند؟ بستگی به عملکرد خودروسازان دارد. هماکنون خودروسازان بزرگ در حال سرمایهگذاری در این بخش هستند که یک نمونهٔ خوب آن فولکسواگن ID.3 با قیمت پایهٔ ۳۳ هزار دلار است که پایینتر از میانگین قیمتی بازار قرار میگیرد. علاوه بر این، در آینده هزینههای تولید و باطری کاهش خواهد یافت و درنتیجه الکتریکیها مقرونبهصرفهتر خواهند شد؛ بنابراین هرچند خودروهای الکتریکی هماکنون بازار کوچکی دارند اما آنها قطعاً در حال آمدن هستند و فقط زمان نیاز است تا خودروسازان یاد بگیرند چگونه باید قیمت آنها را به خودروهای درونسوز نزدیک کنند.
KAMY
۲۰ آبان ۱۳۹۸دو تا دلیلی که باعث میشه عاشق ماشینای الکتریکی باشم علی رغم کاستی های زیادی نسبت به ماشینای درون سوز دارن
1+بی سر و صدا بودن و ارامش کابینشون
2+فنی ساده ترنسبت به ماشینای برقی
و مشخصه که در اینده پیش رو بازار رو از چنگ درون سوزها در میارن
سروش
۲۰ آبان ۱۳۹۸به نظر من چشم انداز الکتریکی ها اینطوره که از ۲۰۳۰ فروششون از درون سوز ها بیشتر میشه و درون سوز ها از اون موقع به سمت انقراض میرن که خب تا ۲۰۵۰ حداقل در خیابان ها دیده خواهند شد. شاید ۲۰۵۰ هم شروع انقراض باطری و غالب شدن هیدروژن باشه
Khan
۲۰ آبان ۱۳۹۸من به شخصه حق انتخاب داشته باشم، وقتی توی 5 دقیقه بشه ماشینو کامل شارژ کرد اونوقت یه الکتریکی میخرم.
جرئت نکنی توی مسافرت کولر بزنی، یا بخاری، یا چیزی بزنی به شارژ و… چون بعد 300 کیلومتر مجبور شی نیم ساعت معطل شارژ وایسی تازه اگر درجا شارژر گیرت بیاد
کم نگران شارژ موبایل هستیم، هی نگران شارژ ماشین هم باشم حالا. من یکی حوصله ندارم الله وکیلی