طبق سنت دیرین لامبورگینی هرکدام از خودروهاى تولیدى این شرکت براساس نام هاى گاوهاى اسپانیایى نامگذارى مى شوند و اینبار نیز این رویه در مورد قوىترین خودروى تمام ادوار لامبو بدون تغییرباقى مانده است . . .
آونتادور نام یکى از شجاعترین گاوهایى است که در اکتبر سال ۱۹۹۳ در شهر اراگزا اسپانیا با مقاومت کمنظیرى در مقابل ماتادورها موفق به دریافت نشان شجاعت شده بود. در مجموع باید آونتادور را یکى از بهترین اسامى انتخاب شده تا به حال از سوى لامبورگینى به حساب آورد که برخلاف جوتا (Jota) یا مورچیهلاگو، براحتى قابل بیان است.
طبق اعلام لامبورگینى، آونتادور تقریبا صد در صد در تمام بخشها، شاسى، سازه کابین، پیشرانه V12، جعبه دنده، سیستم تعلیق، سیستم چهار چرخ متحرک و … در مقایسه با لامبورگینى مورچیهلاگو متحول شده و دیگر نمىتوان آنرا یک لامبو/آئودى صرف خطاب کرد!
*** طراحى ***
در همان نگاه اولیه به آونتادور جدید، به وضوح مىتوان پىبرد که تنها یک لامبورگینى چنین هیولایى را در اختیار مشتریان خود مى گذارد!
«فلیپو پرینى» از مرکز استایل لامبورگینى زیر نظر طراح ارشد شرکت «مانفرد فیتزگرالد» خالق این شاهکار جدید است تا به خوبى فلسفه طراحى یک لامبوى قدرتمند و فوق سریع را در ذهن هر بینندهاى ایجاد کند.
آونتادور LP700-4 به طور حتم بیش از هر لامبورگینى دیگرى خشونت و قدرت را در طراحى ظاهرى خود مى بیند به طوریکه دماغه خودرو متشکل از خطوط شکسته و تیز که در ادامه با پروفیل بسیارکوتاه سقف و دیفیوزر غول پیکر عقب تکمیل مى شود تا نهایت حس پویایى را به وجود آورد.
آونتادور با طولى برابر با ۴۷۸۰ میلىمتر و پهناى بسیار زیاد ۲۲۶۰ میلىمتر (شامل آیینه ها) در کنار ارتفاع ۱۱۳۶ میلى متر، بسیار بیش از آن چه واقعا هست عریض به نظر میرسد که جدا از نسبت ارتفاع به پهناى کم، نباید از تاثیر ورودى هاى هواى بزرگ جلو نیز غافل شد.
طبق برنامه ریزى هاى صورت گرفته آونتادور تنها به تعداد ۴,۰۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و در این بین تنها ۵۰۰ دستگاه مجهز به شاسى مونوکوک تمام فیبرکربنى، خط تولید کارخانه را ترک مى کنند.
با ورود به داخل کابین، فضاى وسیع و کاملا مدرن این بخش مهمترین نکتهاى است که به طور حتم جلب توجه مىکند. استفاده از مواد باکیفیت بسیار مرغوب در ساخت قطعات و هنر طراحى ایتالیایى در کنار فهرست بلند بالاى تجهیزات استاندارد، دقیقا همان مسالهاى است که از یک لامبوى اصیل انتظار مى رود.
در کنسول مرکزى که با شیب بسیار زیادى به سمت جلو کشیده یک سوییچ به رنگ قرمز تعبیه شده که با کلیه دکمهها در تضاد است، این سوییچ در واقع فرمان بیدارشدن پیشرانه آونتادور را صادر مى کند!
یک صفحه نمایش هفت اینچى نیز به صورت استاندارد در کنسول مرکزى درنظر گرفته شده تا سرنشینان به واسطه آن بر سیستم چند رسانهاى و ردیاب ماهوارهاى خودرو نظارت داشته باشند. البته در این فضا برخى مشخصههاى آشناى یک لامبورگینى مانند سوییچ هاى ضامنى که براى بالا و پایین بردن شیشه ها و فعال کردن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … به کار مىروند نیز جلب توجه مى کند.
*** پیشرانه ***
اولین، خودروى تولید شده توسط فروچیو لامبورگینى در سال ۱۹۶۴ (یعنی GT350) مجهز به یک پیشرانه ۳,۵ لیترى ۱۲ سیلندر بود که توانایى تولید حداکثر قدرتى برابر با ۳۲۰ اسببخار را داشت تا در زمان خود یکى از پیشرفته ترین تکنولوژى پیشرانه را از آن خود کرده باشد. این پیشرانه در چندین دهه مورد بهینهسازى و ارتقا قرار گرفت تا در مدلهاى میورا، کنتاچ، اسپادا، دیابلو و در نهایت مورچیهلاگو مورد استفاده قرار گیرد.
اما مهندسان بخش تحقیق و توسعه (R&D) لامبورگینى براى ادامه دادن این رویه پیشرانه ۱۲ سیلندر کاملا جدیدى را ساختهاند که نه تنها به واسطه تعداد سیلندرهاى آن بلکه به خاطر تولید بیشترین نیروى ممکن در تمام دورهاى موتور و بواسطه تنفس طبیعى بودنش یکى از خاصترین نمونههاى موجود در این صنعت به حساب مى آید.
نتیجه کار تیم R&D تولید پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینى جدید با زاویه رایج ۶۰درجه بین سیلندرها گردید که با اندازه ۶۶,۵ سانتىمتری خود از بخش فوقانى تا پایین (به همراه عرض ۸۴۸ و طول ۷۸۴ میلىمتر) به طور حتم از جمعوجورترین نمونه هاى ۱۲سیلندر به حساب مى آید. این پیشرانه وزنى در حدود ۲۳۵ کیلوگرم دارد.
پیشرانه به کار رفته در آونتادور (با کد L539) با حجم دقیقى معادل ۶,۴۹۸ سىسى توانایى تولید حداکثر قدرت ۷۰۰ اسب بخار در ۸,۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاور عظیم ۶۹۰ نیوتن متر را از دور ۵,۵۰۰ دارد.
با توجه به چنین نیروى تولیدى، آونتادور با وزن خالصى برابر با ۱,۵۷۵ کیلوگرم در ۲,۹ ثانیه از حال سکون به تندى ۱۰۰ کیلومتر درساعت رسیده و در نهایت عقربه سرعتسنج را بر روى عدد ۳۵۰ کیلومتر درساعت قرار مىدهد تا تنها ابرخودروهاى میلیون دلارى توان رقابت با آنرا داشته باشند.
با وجود چنین توانایى هایى میزان انتشار گازهاى آلاینده و همچنین مصرف سوخت تا ۲۰ درصد کمتر از مدل مشابه قبلى شده است.
مهندسان لامبورگینى براى استفاده بهینه از قلب تپنده آونتادور، یک جعبه دنده فوق پیشرفته هفت سرعته ISR را براى این خودرو درنظر گرفتهاند که فاصله تعویض دندهاى برابر با ۵۰ میلىثانیه دارد که در مقام مقایسه با جعبه دنده دوکلاچه آئودى R8 در حدود دو برابر سریعتر است.
*** شاسى ***
براى آنکه نیروى تولید شده توسط پیشرانه براحتى به وسیله جعبه دنده هفتسرعته اتوماتیک به چرخها منتقل شود، آونتادور از یک سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) بهینهسازى شده بهره مىگیرد. این سیستم که به نام Haldex IV شناخته مى شود، به صورت هوشمندانه و بسته به شرایط مسیر و حالت حرکت خودرو، نیروى تولیدى را بین چرخ هاى جلو و عقب تقسیم مى کند.
سیستم دیفرانسیل خود قفلشونده عقب به همراه دیفرانسیل جلو به صورت الکترونیکى توسط سیستم پایداری خودرو (ESP) کنترل مى شود تا بهترین دینامیک و فرمان پذیرى براى خودرو به دست آید. البته راننده مىتواند از بین سه حالت ممکن شامل Strada (یا جاده)، Sport و Corsa (یا پیست) یکى را انتخاب کند که وابسته به آن پیشرانه، جعبه دنده، دیفرانسیل، فرمان و کنترل کنندههاى دینامیکی خودرو تغییر مى کند.
سیستم تعلیق جناغى دوبل آلومینیومى آونتادور نیز در نوع خود یکى از کم نظیرترینها محسوب مىشود. لول فنرها و کمک فنرها به صورت کامل از تکنولوژى خودروهاى فرمول وان اقتباس شدهاند که در عین حال براى رانندگى شهرى مورد بهینهسازى قرار گرفتهاند.
براى متوقف کردن این هیولا طبیعتا به دیسک ترمزهایى با قطر زیاد احتیاج است. آونتادور به صورت استاندارد مجهز به دیسک هاى کربن/سرامیکى بسیار سبک شده که در جلو داراى قطرى برابر با ۴۰۰ میلىمتر و در عقب ۳۸۰ میلىمتر هستند تا در ترکیب با کالیپرهاى شش پیستونه جلو و چهار پیستونه عقب، در هر شرایطى خودرو را در کمترین مسافت ممکن متوقف کنند.
همچنین رینگ هاى آلیاژی ۱۹ اینچی که در محور جلو با تایرهاى ۲۵۵ میلیمتری و رینگهای ۲۰ اینچی محور عقب که با تایرهاى ۳۳۵ میلیمتری پیرلى از نوع Pzero روکش شدهاند، بیشترین چسبندگى را فراهم مىکنند.
لامبورگینى آونتادور ۲۰۱۲ داراى قیمت پایهای ۳۷۹,۷۰۰ دلار (یا ۲۵۵,۰۰۰ یورو یا ۲۰۱,۹۰۰ پوند) است که البته این قیمت بدون احتساب مالیات است.
سایر تجهیزات استاندارد: صندلى هاى دستى با قابلیت تنظیم الکتریکى قسمت بالایى و کمر؛ ترمزهای ABS با توزیع الکتورنیکی نیروی ترمز (EBD)؛ سیستم کنترل کشش (ASR)؛ سیستم کنترل پایداری (ESC)؛ سیستم کمکی عبور از سراشیبىها؛ کنترل الکتریکى اسپویلر عقب؛ فرمان سروترونیک حساس به سرعت؛ استارت دکمهای؛ نمایشگر هفت اینچى TFT ؛ کامپیوتر سفر؛ سیستم چندرسانهای با درگاه USB و اتصال iPod؛ سیستم راهیاب ماهوارهاى با ارتباط بلوتوث؛ لامپهاى باىزنون (BiZenon) به همراه چراغ هاى LED مخصوص روز؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک؛ ایربگ دو مرحلهاى راننده؛ ایربگ سرنشین و ایربگهای جانبی؛ کمربندهای پیش کشنده و محدود کننده بار وارده؛ فرمان چند منظوره و جمع شونده به پایین؛ ترمز دستى الکتریکى؛ ایموبیلایزر؛ قفل اتوماتیک؛ سیستم مشاهده میزان باد تایرها و …
خسته
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱خدایا فقط بگو چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
alireza
۵ مهر ۱۳۹۵این ﺍﺯ ﺍﻟﻤﻨﺘﻮ ﺧﯿﻠﯽ ﺗﻮﭖ ﺗﺮﻩ
بیخیال
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱باریکلا کم کم لامبورگینی داره به پا پراید میرسه ها
آيسان
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ببخشید به دلم نشست
gajro
۱ خرداد ۱۳۹۱فقط میتونم بگم خیلی دیوونست حرف نداره
کسرا
۸ خرداد ۱۳۹۱آه ه ه ه ه ه ه ….
punisher
۱۰ خرداد ۱۳۹۱میشه قیمتشم بگید بیشتر کف کنیم
Abas
۳۰ مرداد ۱۳۹۲زدی تو خال چیزی نیست 1.961.600.000
ali
۱۰ آذر ۱۳۹۲دلارر… .!!!!!؟
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۹نه تومان الان هم میشه ارس پلاکش تقریبا ۶ تا ۸ میلیارد
علی
۲۱ خرداد ۱۳۹۱عشق فقط لامبو
pooyan
۲۲ تیر ۱۳۹۱من عاشقشم هیچ مدلی از لامبو ایننقدر توپ نیست
سید علیرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۱اقایون شما بیشتر به ظاهر اهمیت می دهید لامبورگینی ماشین ظریف و پر سرعتی است و امنیت پایین دارد شما تعداد کشته شدگان با خودرو ها را در کشور های خارجی ببینید با ماشین های پر سرعت کشته های زیادی دادند مثل یک دکتر ایرانی که در آمریکا با این ماشین تصادف کرد
میلاد
۲۲ شهریور ۱۳۹۱اقای علیرضا شما که میگی هم چین ماشین هایی امنیت نداره هیچ فیلم ساخت لامبورگینی رو دیذی … قابل توجه شما سقف لامبورگینی از فولاده… حتما فردا میخوایی بگی خودرو هایی داخلی امنیتشون از اینا بیشتره چون سرعتشون کمه… یکم دیدتو وسیع تر کن … لااقل هرچی باشه مثل پراید نیست که با 100 سرعت تصادف کنی مرگت میشه حتمی چون چیزی از ماشین نمیمونه…
میلاد
۲۲ شهریور ۱۳۹۱علیرضا هیچ آمار کشته شدگان بر اثر تصادف رو تو ایران نمیگی که چندین برابر یک کشور خارجی فقط کافیه 2 روز تعطیل میشه اونوقت خیابونای ایران میشه بارونه خون…
محمد
۲۸ شهریور ۱۳۹۱واااااااااااای این کجا وانت پیکان ما کجا!!!!!!!!!
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۹????
shahryar
۱ مهر ۱۳۹۱خیلی ماشین خوش استایلیه ولی لعنت بهش که به پای ویرون نرسیده تا هالا
aventador twin turbo
۱۴ شهریور ۱۳۹۲اگر مثل ویرون 4تاتوربو می گذاشت قدرتش 2000 اسب بخار می شد مگه آونتادور twin turboرو ندیدی 1200 اسب قدرت داره
نميدونم؟
۳ مهر ۱۳۹۱خدایا میخوای یه دونه از اینارو بده به ما یه مدت با هاش بچرخیم ببین جنبشو داریم اگه نداشتیم قول میدم پسش ندم بهت باشه؟
امیرحسین
۷ مهر ۱۳۹۱بالاخره اینو بخرم یا پراید؟ :دی
استفان
۱۳ دی ۱۳۹۱اسپیسو واندیگرانوووو
یعنی کی بشه من مدل رودسترشو تو ایرون تست کنم
درگ با پراید سفید چی میشه!!!!
dani
۲۰ بهمن ۱۳۹۱مثل جاروبرقی برده
AMIR
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲زیباترین ماشین موجود در کل تاریخ زمین
لامبو
۱ شهریور ۱۳۹۲همه ی حرفا تو قبول دارم(نهایت سرعت350 (هر چند تو یه تست 370تارفت)0_100 دردو و نه صدم و …)ولی اگه آوردیمش ایران تو این خیایبان ها باسرعت گیر های 1 متری با این جاده های فوق استاندارد با حداکثر سرعت مجاز 120 چ جوری میشه برو نیمش.همون بهتره که بریم خر وحشی (پراید)خودمونو با 0_100 یه ربع با نهایت سرعت 140 با 125 تا کیسه هوا با سیستم ترمز ABکاسه ای با بدنه ی تمام فیبری و… بگیریم.
ramin
۱۵ مهر ۱۳۹۲جون من به اون مشکیش نگا کنید چقد خوفه ه ه ه ه,نه خداوکیلی تو چقد خوشکلی کجابودی دنبالت میگشتم م م م م م م
ramin
۱۵ مهر ۱۳۹۲یه بنده خدایی رو میشناسم یه گاو داره از شیرش ماست محلی درست میکنه,حالا اگه لامبو خواست اس گاوشو میپرسم بذاره رو یکی از ماشیناش
بی نام
۱۵ آبان ۱۳۹۲معلومه پراید خیلی به ملت ما ظلم کرده که هرجایی که سخن از ماشین هست نام پراید هم میدرخشه..
tired
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام.
با این فرشته ی زمینی توی این جاده های جهنمی که حداکثر سرعت مجازش 120 هست و با اون قله ها که بهش میگن سرعت گیر!!!حتی از دنده 3 این فرشته هم نمیتونی استفاده کنی.
بزار همونجا بمونه. گناه داره نمیخرمش!!
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲من که از آونتادور خوشم میاد اصلا دیوونشم…
Erfan
۱۳ خرداد ۱۳۹۵چه فایده وقتی دوس دارم اما پول ندارم؟:-(
امیررضا
۱۷ تیر ۱۴۰۰دیروز آخرین نسل لامبورگینی اونتادور با اسم اولتیمائه معرفی شد. نسخه اولش که الپی۷۰۰ بود و اینم آخریش. هعی روزگار.