طبق سنت دیرین لامبورگینی هرکدام از خودروهاى تولیدى این شرکت براساس نام هاى گاوهاى اسپانیایى نامگذارى مى شوند و اینبار نیز این رویه در مورد قوىترین خودروى تمام ادوار لامبو بدون تغییرباقى مانده است . . .
آونتادور نام یکى از شجاعترین گاوهایى است که در اکتبر سال ۱۹۹۳ در شهر اراگزا اسپانیا با مقاومت کمنظیرى در مقابل ماتادورها موفق به دریافت نشان شجاعت شده بود. در مجموع باید آونتادور را یکى از بهترین اسامى انتخاب شده تا به حال از سوى لامبورگینى به حساب آورد که برخلاف جوتا (Jota) یا مورچیهلاگو، براحتى قابل بیان است.
طبق اعلام لامبورگینى، آونتادور تقریبا صد در صد در تمام بخشها، شاسى، سازه کابین، پیشرانه V12، جعبه دنده، سیستم تعلیق، سیستم چهار چرخ متحرک و … در مقایسه با لامبورگینى مورچیهلاگو متحول شده و دیگر نمىتوان آنرا یک لامبو/آئودى صرف خطاب کرد!
*** طراحى ***
در همان نگاه اولیه به آونتادور جدید، به وضوح مىتوان پىبرد که تنها یک لامبورگینى چنین هیولایى را در اختیار مشتریان خود مى گذارد!
«فلیپو پرینى» از مرکز استایل لامبورگینى زیر نظر طراح ارشد شرکت «مانفرد فیتزگرالد» خالق این شاهکار جدید است تا به خوبى فلسفه طراحى یک لامبوى قدرتمند و فوق سریع را در ذهن هر بینندهاى ایجاد کند.
آونتادور LP700-4 به طور حتم بیش از هر لامبورگینى دیگرى خشونت و قدرت را در طراحى ظاهرى خود مى بیند به طوریکه دماغه خودرو متشکل از خطوط شکسته و تیز که در ادامه با پروفیل بسیارکوتاه سقف و دیفیوزر غول پیکر عقب تکمیل مى شود تا نهایت حس پویایى را به وجود آورد.
آونتادور با طولى برابر با ۴۷۸۰ میلىمتر و پهناى بسیار زیاد ۲۲۶۰ میلىمتر (شامل آیینه ها) در کنار ارتفاع ۱۱۳۶ میلى متر، بسیار بیش از آن چه واقعا هست عریض به نظر میرسد که جدا از نسبت ارتفاع به پهناى کم، نباید از تاثیر ورودى هاى هواى بزرگ جلو نیز غافل شد.
طبق برنامه ریزى هاى صورت گرفته آونتادور تنها به تعداد ۴,۰۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و در این بین تنها ۵۰۰ دستگاه مجهز به شاسى مونوکوک تمام فیبرکربنى، خط تولید کارخانه را ترک مى کنند.
با ورود به داخل کابین، فضاى وسیع و کاملا مدرن این بخش مهمترین نکتهاى است که به طور حتم جلب توجه مىکند. استفاده از مواد باکیفیت بسیار مرغوب در ساخت قطعات و هنر طراحى ایتالیایى در کنار فهرست بلند بالاى تجهیزات استاندارد، دقیقا همان مسالهاى است که از یک لامبوى اصیل انتظار مى رود.
در کنسول مرکزى که با شیب بسیار زیادى به سمت جلو کشیده یک سوییچ به رنگ قرمز تعبیه شده که با کلیه دکمهها در تضاد است، این سوییچ در واقع فرمان بیدارشدن پیشرانه آونتادور را صادر مى کند!
یک صفحه نمایش هفت اینچى نیز به صورت استاندارد در کنسول مرکزى درنظر گرفته شده تا سرنشینان به واسطه آن بر سیستم چند رسانهاى و ردیاب ماهوارهاى خودرو نظارت داشته باشند. البته در این فضا برخى مشخصههاى آشناى یک لامبورگینى مانند سوییچ هاى ضامنى که براى بالا و پایین بردن شیشه ها و فعال کردن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … به کار مىروند نیز جلب توجه مى کند.
*** پیشرانه ***
اولین، خودروى تولید شده توسط فروچیو لامبورگینى در سال ۱۹۶۴ (یعنی GT350) مجهز به یک پیشرانه ۳,۵ لیترى ۱۲ سیلندر بود که توانایى تولید حداکثر قدرتى برابر با ۳۲۰ اسببخار را داشت تا در زمان خود یکى از پیشرفته ترین تکنولوژى پیشرانه را از آن خود کرده باشد. این پیشرانه در چندین دهه مورد بهینهسازى و ارتقا قرار گرفت تا در مدلهاى میورا، کنتاچ، اسپادا، دیابلو و در نهایت مورچیهلاگو مورد استفاده قرار گیرد.
اما مهندسان بخش تحقیق و توسعه (R&D) لامبورگینى براى ادامه دادن این رویه پیشرانه ۱۲ سیلندر کاملا جدیدى را ساختهاند که نه تنها به واسطه تعداد سیلندرهاى آن بلکه به خاطر تولید بیشترین نیروى ممکن در تمام دورهاى موتور و بواسطه تنفس طبیعى بودنش یکى از خاصترین نمونههاى موجود در این صنعت به حساب مى آید.
نتیجه کار تیم R&D تولید پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینى جدید با زاویه رایج ۶۰درجه بین سیلندرها گردید که با اندازه ۶۶,۵ سانتىمتری خود از بخش فوقانى تا پایین (به همراه عرض ۸۴۸ و طول ۷۸۴ میلىمتر) به طور حتم از جمعوجورترین نمونه هاى ۱۲سیلندر به حساب مى آید. این پیشرانه وزنى در حدود ۲۳۵ کیلوگرم دارد.
پیشرانه به کار رفته در آونتادور (با کد L539) با حجم دقیقى معادل ۶,۴۹۸ سىسى توانایى تولید حداکثر قدرت ۷۰۰ اسب بخار در ۸,۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاور عظیم ۶۹۰ نیوتن متر را از دور ۵,۵۰۰ دارد.
با توجه به چنین نیروى تولیدى، آونتادور با وزن خالصى برابر با ۱,۵۷۵ کیلوگرم در ۲,۹ ثانیه از حال سکون به تندى ۱۰۰ کیلومتر درساعت رسیده و در نهایت عقربه سرعتسنج را بر روى عدد ۳۵۰ کیلومتر درساعت قرار مىدهد تا تنها ابرخودروهاى میلیون دلارى توان رقابت با آنرا داشته باشند.
با وجود چنین توانایى هایى میزان انتشار گازهاى آلاینده و همچنین مصرف سوخت تا ۲۰ درصد کمتر از مدل مشابه قبلى شده است.
مهندسان لامبورگینى براى استفاده بهینه از قلب تپنده آونتادور، یک جعبه دنده فوق پیشرفته هفت سرعته ISR را براى این خودرو درنظر گرفتهاند که فاصله تعویض دندهاى برابر با ۵۰ میلىثانیه دارد که در مقام مقایسه با جعبه دنده دوکلاچه آئودى R8 در حدود دو برابر سریعتر است.
*** شاسى ***
براى آنکه نیروى تولید شده توسط پیشرانه براحتى به وسیله جعبه دنده هفتسرعته اتوماتیک به چرخها منتقل شود، آونتادور از یک سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) بهینهسازى شده بهره مىگیرد. این سیستم که به نام Haldex IV شناخته مى شود، به صورت هوشمندانه و بسته به شرایط مسیر و حالت حرکت خودرو، نیروى تولیدى را بین چرخ هاى جلو و عقب تقسیم مى کند.
سیستم دیفرانسیل خود قفلشونده عقب به همراه دیفرانسیل جلو به صورت الکترونیکى توسط سیستم پایداری خودرو (ESP) کنترل مى شود تا بهترین دینامیک و فرمان پذیرى براى خودرو به دست آید. البته راننده مىتواند از بین سه حالت ممکن شامل Strada (یا جاده)، Sport و Corsa (یا پیست) یکى را انتخاب کند که وابسته به آن پیشرانه، جعبه دنده، دیفرانسیل، فرمان و کنترل کنندههاى دینامیکی خودرو تغییر مى کند.
سیستم تعلیق جناغى دوبل آلومینیومى آونتادور نیز در نوع خود یکى از کم نظیرترینها محسوب مىشود. لول فنرها و کمک فنرها به صورت کامل از تکنولوژى خودروهاى فرمول وان اقتباس شدهاند که در عین حال براى رانندگى شهرى مورد بهینهسازى قرار گرفتهاند.
براى متوقف کردن این هیولا طبیعتا به دیسک ترمزهایى با قطر زیاد احتیاج است. آونتادور به صورت استاندارد مجهز به دیسک هاى کربن/سرامیکى بسیار سبک شده که در جلو داراى قطرى برابر با ۴۰۰ میلىمتر و در عقب ۳۸۰ میلىمتر هستند تا در ترکیب با کالیپرهاى شش پیستونه جلو و چهار پیستونه عقب، در هر شرایطى خودرو را در کمترین مسافت ممکن متوقف کنند.
همچنین رینگ هاى آلیاژی ۱۹ اینچی که در محور جلو با تایرهاى ۲۵۵ میلیمتری و رینگهای ۲۰ اینچی محور عقب که با تایرهاى ۳۳۵ میلیمتری پیرلى از نوع Pzero روکش شدهاند، بیشترین چسبندگى را فراهم مىکنند.
لامبورگینى آونتادور ۲۰۱۲ داراى قیمت پایهای ۳۷۹,۷۰۰ دلار (یا ۲۵۵,۰۰۰ یورو یا ۲۰۱,۹۰۰ پوند) است که البته این قیمت بدون احتساب مالیات است.
سایر تجهیزات استاندارد: صندلى هاى دستى با قابلیت تنظیم الکتریکى قسمت بالایى و کمر؛ ترمزهای ABS با توزیع الکتورنیکی نیروی ترمز (EBD)؛ سیستم کنترل کشش (ASR)؛ سیستم کنترل پایداری (ESC)؛ سیستم کمکی عبور از سراشیبىها؛ کنترل الکتریکى اسپویلر عقب؛ فرمان سروترونیک حساس به سرعت؛ استارت دکمهای؛ نمایشگر هفت اینچى TFT ؛ کامپیوتر سفر؛ سیستم چندرسانهای با درگاه USB و اتصال iPod؛ سیستم راهیاب ماهوارهاى با ارتباط بلوتوث؛ لامپهاى باىزنون (BiZenon) به همراه چراغ هاى LED مخصوص روز؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک؛ ایربگ دو مرحلهاى راننده؛ ایربگ سرنشین و ایربگهای جانبی؛ کمربندهای پیش کشنده و محدود کننده بار وارده؛ فرمان چند منظوره و جمع شونده به پایین؛ ترمز دستى الکتریکى؛ ایموبیلایزر؛ قفل اتوماتیک؛ سیستم مشاهده میزان باد تایرها و …
mitti
۲۵ فروردین ۱۳۹۱واقعا لامبورگینی یک گاو وحشی واقعیه.!!!!!
عادل
۲۵ فروردین ۱۳۹۱عالی بود..دستتون درد نکنه واقعا..
mohamad
۲۵ فروردین ۱۳۹۱عالیستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
محمد
۲۵ فروردین ۱۳۹۱درسته عالیه ولی واسه ما جز حسرت چیزی نمی مونه
m
۲۵ فروردین ۱۳۹۱صداش باf18 یکیه
محمد
۲۵ فروردین ۱۳۹۱نظرتون در مورد بز وحشی ایران خودرو چیه ؟؟ سورن ! سمند 50 مدل !!!!!! پژو 70 مدل !!!!!!!
محمد
۲۵ فروردین ۱۳۹۱از نیمرخ خیلی شبیه تیباست !!!!!!!!!!!
ali m
۲۵ فروردین ۱۳۹۱20
مهزیار
۲۶ فروردین ۱۳۹۱اگه اینا ماشینن، اونایی که ما سوار میشیم چین؟
علیرضا الف
۲۶ فروردین ۱۳۹۱اونایی که ما سوارش میشیم رو بهش میگن گاری که ملقب به فرقونه!!!
morteza
۲۶ فروردین ۱۳۹۱تا زمانی که دولت از دزداپشتیبانی کنه همینطوریه،سی ساله داریم درجا میزنیم،ماشین رو وارد میکنن بدون اینکه کمترین کاری بکنن به اسم همایت از خودروهای داخلی(فرقون هاشون) صددرصد روی قیمتش میذارن و به جیب مبارک میریزن،ادعاشون میشه مسلمونن
moein
۲۶ فروردین ۱۳۹۱دستتون درد نکنه خیلی خوب بود به جزییات خوب می پردازین فقط چیزی که میخوام بگم اینکه در مورد اتومبیلهای ایرانی عکسهارو بیشتر و در مورد جزییات موتور و تجهیزاتشون کاملتر توضیح بدید و دیگر هیچ…
احسان
۲۷ فروردین ۱۳۹۱این هیولای نه گاو!! پولدارای خارجی برن حالشو ببرن ما که باید بریم یارانمون بگیریم بنزین بریزیم تو لگنامون. دم مدیر سایت گرم حداقل با عکسای لامبو کلی کیف کردیم.
md
۲۷ فروردین ۱۳۹۱ساخت ایران خودرو هست این!!! مهندسین ایران خودنرو!!
اگه 100 هزار ساله دیگه تلاش کنند میتونن ماکتشو درست کنند اسمشم میزارن هشت پا!!!!!!
احمد
۲۷ فروردین ۱۳۹۱CNG یه
reza
۲۷ فروردین ۱۳۹۱در مورد آپشنهاش نگفتین زیاد
فرمون هیدرولیک، تنظیم نور چراغهای جلو، شیشه برقی و…. هرکدوم از اینها میتونه یه مدل متفاوت از این ماشین با یه قیمت متفاوت داشته باشه
esi
۲۸ فروردین ۱۳۹۱ای بی اس داره
ایربگ راننده چی؟
گارانتی داره
اصلا لوازمش هست ؟
یا مثل محصولات وطنی …..
مصطفی
۲۸ فروردین ۱۳۹۱ای بابامن1عمره دارم بانگاه کردن به عکس مدلای مختلف لامبو حسرت میخورم.اخه کشورای اروپایی روتا50سال پیش نگاه کن سرویس بهداشتی نمیدونستن چیه اماحالا….بچه هابیخیال ان شاا..ماهم تاسال1404به این فیض نایل میشیم..
تایماز
۲۸ فروردین ۱۳۹۱کاش فقط میتونستم ی بار پشت فرمونش بشینم. اگرم نشد بووووق بزنم. آرزو بر ایرانیان […] عیب نیست
mj
۲۸ فروردین ۱۳۹۱این ماشین با تیبا قابل مقایسه هست…
milad
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱لطفا شکست نفسی نکنین تیبا واقعا سرتره………
shahab
۲۹ فروردین ۱۳۹۱کاش منم یکی ازش داشتم
mehdi
۳۰ فروردین ۱۳۹۱تنها حرفی که میشه زد اینه که شاهکاری به تمام معناست . دمشون گرم . از تولید کنندگان داخلی خواهشمندم به جای اینکه چراغ جلوی 206را دستکاری کنندیا انواع واقسام پراید را تولید کنند یه ماشین خوب وجدید رونمایی کنند تا ما مجبور نباشیم حسرت بخوریم .
mohammad
۳۰ فروردین ۱۳۹۱با نظر مرتضی مخالفم شدید
A13ED Bihile
۳۱ فروردین ۱۳۹۱آرزو بر ایرانینان عیب نیست
ali
۳۱ فروردین ۱۳۹۱mahsole jadide iran khodro lamborgini ba motor 206
حسین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱من یه سوال برام پیش اومده!
میگم طرف هفتصد اسب بخار رو میخواد چکار کنه!؟
بنظر شما هدفی غیر از له کردن بقیه داشته!؟
zeinab
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱خیلی زیبا بود… مرسی که معرفیش کردید… چشممون روشن شد
محمد
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو…ایران خودرو بهتره کلن بره تو نشریه ادامه بده نه ماشین ..با این نوناشون :)))
ارش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱بهترین ماشینی که دیدم اینه .عالیه کاشکی یه روز گیر ما بیاد (توایران)این ماشین را زیارت کنیم
GASEM
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱یعنی میشه ماهم همچین ماشین های یه روزی سوار شیم
واقعا درست اونا چی سوار میشن ما چی سوار میشیم