می گویند یکی از قوانین ورود به باشگاه سوپر اسپرت ها شتاب صفرتاصد خودروست که اگر زیر ۴.۰ ثانیه نباشد چندان تحویلش نمی گیرند! داستان ما با مازراتی گرن توریسمو همین است . . .
سال ۲۰۰۷ که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد ما هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود؛ نگاهی منتقدانه به مدل های سابق مازراتی نشان می دهد که از اواسط دهه هشتاد میلادی تا سال ۲۰۰۴، مدل های این شرکت با آنکه به لحاظ فنی کم و بیش تفاوتی با سایر خودروهای اسپرت مطرح جهان نداشتند اما با لحاظ ظاهری اکثرا از یک چیز رنج می بردند و آن هم بلا تکلیفی ظاهرشان بود.
نداشتن روح ایتالیایی در خودروها یا نزدیکتر شدن زبان طراحی آنها (به ویژه در دهه نود) به خودروهای آلمانی شاید دو نکته مهمی باشند که مازراتی در سال های آغازین هزاره سوم میلادی برای برطرف کردن آن اصرار و پافشاری زیادی داشت. با آمدن نسل پنجم کواتروپرورته در سال ۲۰۰۳ دیگر همه چیز برای یک تحول انقلابی آماده بود؛ پنین فارینا رگ خواب مازراتی را به خوبی پیدا کرد؛ او بود که سال ۱۹۴۸ نخستین اسپایدر مازراتی یعنی مدل A6GCS را طراحی کرد پس بهتر از هر کسی می دانست که مازراتی بدنبال چه چیزی است.
جالب است که از آن سال پنین فارینا در طراحی هیچ کدام از مدل های مازراتی دستی نداشت تا ۵۵ سال بعد که طراحی کواتروپورته نسل پنجم را برعهده گرفت. با استقبال از کواتروپورته، مازراتی به دنبال سومین همکاری خود با پنین فارینا رفت که نهایتا این همکاری در سال ۲۰۰۷ به ثمر نشست و گرن توریسمو به تولید رسید؛ خودرویی که نسبت به مدل های سابق مازراتی بی نهایت زیبا بود و طراحی بی نظیرش همه را به تحسین واداشت.
اما همه این چیزها را که گفتیم مقدمه ویدئوی بسیار جالب و البته قابل تامل زیر است که توسط بخش خبری سیما تهیه شده؛ ویدئویی که به مخاطبانش قصد القا کردن مفاهیمی دارد که به حقایق موجود جامعه ۱۸۰ درجه در تناقض است؛ با دیدنش چنان برق سه فاز ما را گرفت که تصمیم گرفتیم همین ولتاژ را به شما هم منتقل کنیم!
# آدم اگه زحمت بکشه میتونه ماشین گرون قیمتی هم بخره . . . ؟؟؟ آقای مجری شما را که نمی دانیم ولی ما هم اکنون در شرایطی هستیم که ارزان ترین خودرویمان پراید ۱۲ میلیونی است که بیشتر خانواده ها بعد از سال ها پس انداز، توانایی خرید آنرا پیدا می کنند. حالا این خودروی میلیاردی دقیقا صحبت چندسال زحمت است؟!
# خرید یک خودروی میلیاردی اصولا چه ارتباطی با حاشیه امنیت سرمایه گذاری در ایران دارد؟؟؟ وقتی سرمایه شخصی آنقدر هست که حدود یک میلیارد آنرا فقط برای خودرویش خرج می کند پس از کجا می دانید که مابقی پول خود را در کجا و به چه صورتی سرمایه گذاری کرده؟!
# خبرنگار می گوید: برای خیلی ها رویایی و دست نیافتنیه؛ خودروهای شیک و لوکسی که نظر هرکسی رو به خودش جذب میکنه . . . ما که بالاخره نفهمیدیم حرف آقای مجری را گوش کنیم که می گفت اگر زحمت بکشید می خرید یا باور قلبی آقای خبرنگار را که معتقد است خرید چنین خودرویی در حد یک رویاست؛ آقایان بالاخره ما زحمت بکشیم یا نکشیم؟!
# ماهم با این جمله مالک محترم که: آدم اگه کار کنه میتونه یه ماشین مازراتی یا حتی بهترشم داشته باشه . . . . کاملا موافقیم ولی طبق کنجکاویمان یک سوال هم از ایشان داریم؛ این چه کاری است که فقط ده تا بیست نفر در کشور قادر به انجام آن هستند؟! چرا که مازراتی های وارداتی هم تقریبا همین تعدادند!
# وقتی مجری تحصیلات و کار مالک را پرسید ناخودآگاه به این فکر افتادیم که مثلا چند نفر از دکترین عمران هم اکنون شغلی برای خودشان دارند؟! یا مثلا چند نفر از آنها در ۳۲ سالگی قادر به خرید یک خودروی معمولی هستند چه رسد به خودروی چند صد میلیونی؟! ولی از آنجایی که این سوالات و سوالات دیگر مربوط به وزارتخانه های خاصی می شدند از پی گرفتن رشته افکارمان منصرف شدیم.
# طبق گفته های مالک شتاب صفرتاصد این خودرو ۳.۰ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر برساعت است که احتمالا به خاطر استرس موقع فیلمبرداری این اعداد را گفته! بالاخره همه ما وقتی دچار استرس می شویم ممکن است تصمیمات نادرست یا حرف های اشتباهی بزنیم که کاملا هم منطقی است! برای یادآوری سایر مالکین محترم می گوییم که شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۸۵ کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب ۴.۸ ثانیه و ۳۰۰ کیلومتر برساعت خواهند بود.
# نکته آخری که در این ویدئو جلب توجه می کند، آهنگ پس زمینه آن است که ذهنمان را به جاهای بدی می کشاند! درحالیکه مالک صراحتا اظهار می کند که از خانواده ای عادی است پس تدوینگر این ویدئو چه اصراری داشته تا از این موسیقی استفاده کند؟؟؟! یعنی باور کنیم که فقط بخاطر ایتالیایی بودن این خودروست یا اینکه … !
اجازه دهید در پایان این متن اندکی هم اطلاعات کاتالوگی را چاشنی این مقاله کنیم؛ می گویند آرتا تاک موتورز وابسته به گروه صنعتی آرتا بوده که از سال ۱۳۵۹ تاکنون پابرجاست! خودروهای وارداتی این نمایندگی شامل سه مدل گرن توریسمو، گرن کابریو و کواتروپورته هستند.
گرن توریزمو اگرچه ارزان ترین مدل مازراتی است ولی باز هم ۱۱۷,۶۰۰ دلار قیمت پایه ای دارد! طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۸۸۱، ۱۹۱۵ و ۱۳۵۳ میلیمتر و فاصله محوری آن هم ۲۹۴۲ میلیمتر است. خروجی موتور ۴.۲ لیتری V8 گرن توریسمو معادل ۴۰۵ اسب بخار قدرت در 7100rpm و گشتاور آن ۴۶۰ نیوتن متر در 4750rpm است که توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. این خودروی ۱۸۸۰ کیلوگرمی قاتل بنزین است طوریکه در شهر ۲۳.۸ لیتر، در جاده ۱۰.۷ لیتر و به صورت ترکیبی ۱۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. حجم باک گرن توریسمو نیز ۸۶ لیتر است.
حال به سراغ گرن توریسموS می رویم که تفاوت اصلی آن با گرن توریسمو در دو چیز است: اول آنکه موتور ۴.۷ لیتری آن توانایی تولید ۴۳۳ اسب بخار قدرت در 7000rpm و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور در 4750rpm دارد و دیگر آنکه گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن مجهز به پدال شیفتر است. این خودروی با قیمت پایه ای ۱۲۳,۰۰۰ دلار در شهر ۲۱.۴ لیتر و در جاده ۱۳ لیتر بنزین می سوزاند. به لحاظ ظاهری هم ساده ترین روش برای تشخیص مدل های S این است که نسخه های گرن توریسموS رکاب های جانبی و اسپویلر انتهای صندوق دارند؛ البته اگر اندکی ریزبین هم باشید می یابید که بدنه مدل های S حدود ۶۹ میلیمتر عریض تر از مدل های پایه ای است!
نوبتی هم باشد نوبت گرن کابریوست که در واقع نسخه کانورتیبل گرن توریسموS خواهد بود. این خودرو در سال ۲۰۱۰ راهی بازار شد و قیمت ۱۳۷,۰۰۰ دلاری آن باعث شده هرکسی به سمت آن نرود! گرن کابریو با آنکه ۹۸ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به مدلS دارد اما در شتاب صفرتاصد می تواند پابه پای آن حرکت کند ولی ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی می کند که حدودا ۰.۵ ثانیه بیشتر از گرن توریسموS است.
باسپاس از هفته نامه دنیای خودرو، سایت خبری ایران کانترست، دوستانمان در اسپیدبکس و همچنین تشکر ویژه از Carccx جهت تصاویر.
محمد
۲۷ مهر ۱۳۹۱منم از اینا میخوام ):
hesan
۲۹ مهر ۱۳۹۱گرون ترین خودروی ایران یه بوگاتی ویرون مشکی با پلاک66…666.ایران66 هستش.
فکر کنم مازراتی نمایندگی زده تو ایران.
عکس اولیرو نگاه کنید cls کنار مازراتی چی کوچولوهه.
خوشحالیم که مردم ایران سوار میشن این خودرو هارو.
امام علی ع :برای دیگران بخواهید تا خدا هم برای شما بخواهد.
اونایی که میگن بوگاتی تو تهران نبوده من دلیل موسخ دارم که اومده چون حتی روزنامه ایران و همشهری هم عکس این خودرو رو چاپ کرده.
متفکــــــــــــر
۵ آبان ۱۳۹۱چه قدر ساده هستی که دلیل موسخت این روزنامه ها هستند .
در زمان ما که پر است از دروغ و ریا تا با چشم خود ندیدی باور نکن برادر من
only china
۱۲ آبان ۱۳۹۱اقا من خودم اف جی کروز دارم ولی بازم میگم حلالش باشه (دارندگی و برازندگی)
هیچ کس
۲۸ مهر ۱۳۹۱آخه تو این اوضاع بد اقتصادی که بیشتر مردم دارن زیر
دست همچین آدمایی له میشن چه نیازی هستش که ماشین 2
میلیاردی بخره؟
یعنی طرف انقدر طمع داشته که به هیوندای 100 میلیونی
نه، به بنز و بی ام و 500 میلیونی هم قانع نبوده
که رفته اینو خریده…
آخه مرد حسابی چه فکری کردی با این همه فقر و بدبختی
این ماشینو خریدی؟؟؟
اگه میشد صاحب ماشینو پیدا میکردم و بهش میکفتم
خداوکیلی تاحالا سوار پراید شدی ببینی مردم چه زجری
میکشن؟؟؟ بعد تو رفتی با پولت اینو گرفتی…
در ضمن من خودم به عنوان یک جوان موتورسوار هیچ
موقع از همچین کسایی که این طور ظلم کردن تو روز
قیامت نمیگذرم…
عمرمون به تباهی کشیده شد و هنوز نتونستیم سوار
یه ماشین استاندارد بشیم…
با تشکر از سایت بسیار خوب پدال
m.reza
۱۱ آبان ۱۳۹۱این ماشین در ایران در حال حاضر710 میلیون تومان است نه2 ملیارد کمی تحقیق بدنیست.
hossein
۲۹ مهر ۱۳۹۱دوستان من کاری به این شخص ندارم . اگر شما یک آپارتمان معمولی در تهران داشتید و می فروختید 300میلیون ظرف مدت همین 4ماه آخر تو کار دلار سکه و خرید فروشودرو می زدی میشد 800میلیون پس می توان پول دارشد . برای نمونه من خودوم خودرو اونته فروختم 40میلیون یک هیوندا ایکس 35 ثبت نام کردم نقد 44تومان و 4چک 8تومان تحویل 3ماه امروز خودرو من را می خرند 115میلیون پس نتیجه می گیریم اگر 200میلیون پول نقد توی این بازار داشته باشی بهترین فصل کاسبی است ایران امروز محل در آمد برای پولداران است یا کسانی دل جرت داشته باشند وام24درصد بگیرند 100درصد درآمد کسب کنند
احمدتکخال
۲۹ مهر ۱۳۹۱دوستان
همسایه ی ما 8 واحد مسکونی داشت
دیشب 1ثانیه قلبش نزد و فوت شد
گفتم 8 واحد که هیچ دنیا رو هم داشت،
باز هم ت م ا م می شد
قلب او 1 ثانیه نزد بنابراین سیستم قلب انسان تنها دنیایی ارزش دارد
permala
۲۹ مهر ۱۳۹۱من بودم با سمندم می ساختم و برای جوانان مملکت شغل ایجاد می کردم
رضا
۱۰ آبان ۱۳۹۱اون جوری کل پولت را به عنوان مالیات ازت میگرفتن
امیر علی زند
۲۹ مهر ۱۳۹۱الان بهترین سایت قیمت ماشین همین پدال هست که بروزه ولی هنوز کمی اختلاف داره
مثلا الان 206 تیپ 2 نمایندگی گفت بیست و هفت میلیون و پونصد
وضع خرابه
یک مدت نوسانات کم میشه و دوباره طوفان در راه هست از ماه آینده
mohsen
۲۹ مهر ۱۳۹۱man ta unjae ke midunam geran tarin khodro iran panamera 4s turbo ast ba gheymati bein 700 ta 800 milion va hamchenin benz sl500 2012 ba gheymate 600 ta 700 milion en mazerati bad az en to gharar dare agar khodro geran gheymate dg e nabashe.
dar zemn un bugatti dar yeki az kheshvar haye hoze khalije fars bud ke ba photo shop en pelak rosh gharar gerefte bod.
mohsen
۲۹ مهر ۱۳۹۱va gheymate en mazerati zire 700 milion ast dar halate full na 2 miliyard
سعید
۲۹ مهر ۱۳۹۱همه قیمت ها تو ایران کاذبه همین مزراتی که تو اینجا اینقدر گرونه تو بازار های جهانی خیلی ارزونتره
hooman
۲۹ مهر ۱۳۹۱دوست که گفته گرانترین خودرو بوگاتی هست اون بوگاتی که عکسش تو سایت ها بود پلاک قلابی بود و هیچ وقت به ایران وارد نشد
رضا
۲۹ مهر ۱۳۹۱آخه آدمی که ix35 فروختی 115 حالا بروسکه بخر بعد سکه را ببر با قیمت دلار بفروش شاید بتونی کاسبی کنی 3ماه پیش ماشین نوشتی الان برو بنویس
روفیگران
۳۰ مهر ۱۳۹۱آقا خودرو میلیاردی سیخی چند؟
این تلفن:03116644623
این فکس:03116639199
و اینم آدرس:اصفهان – چهار راه شیخ صدوق – قبل از چهار راه نیکبخت – جنب کیترینگ شهرام
هر کس مازراتی کواتروپورته GTS،گرن توریسمو،پورشه 911 و… خواست ببینه یا بخره یا سوار بشه به آدرس بالا مراجعه و با شماره ها تماس بگیره.ایمیل جواب داده نمیشه
مازراتی گرن توریسمو 2012 با پلاک و رنگ بیرون نوک مدادی و رنگ داخل شتری کارکرد 0 کیلومتر قیمت:700،000،000تومان
وضعیت(موجود)
مازراتی کواتروپورته GTS 2013 با پلاک و رنگ بیرون نوک مدادی و رنگ داخل نارنجی کارکرد 0 کیلومتر
قیمت:870،000،000
وضعیت:(موجود)
پورشه 911 2011 رنگ بیرون نوک مدادی و رنگ داخل خاکستری کارکرد 11000 کیلومتر
قیمت:430،000،000
وضعیت:(موجود)
دنیای خودرو،روفیگران
محمد مهدی
۳۰ مهر ۱۳۹۱دوستان بوگاتی ویرونی که میگید پلاش 6666666 هست از فتوشاپ درست شده و اصل ماشین یه ماشین با پلاک عربی بوده.
نويد
۱ آبان ۱۳۹۱بنز ده تون هم بزارن مازراتی کنارش هیچی نیست. آخه تا کی ماشین رو با اندازش یا با شتابش یا آپشنش باید تحسین کرد؟
در مورد اونایی که میگن کار کردن عرضه داشتن دلار ارزون گرفتن و وارد کردن کالا و فروختن به دلار آزاد خیلی عرضه می خواد؟
محمد
۱ آبان ۱۳۹۱دوستان من خودمم یه آدمیم که همیشه شرایط اقتصادی خوبی نداشتم ولی واقعا حرف بعضی از دوستان رو قبول ندارم که چرا ما پول نداریم بقیه که دارن باید فکر ما باشن و این خرجارو نکنن.اگه همه در سطح هم بودن که میلی به پیشرفت نبود.طرف پولداره خب دوس داره سوار این ماشینا شه.وظیفش هس یه کمکیم به بقیه کنه نه اینکه از لذت خودش بگذره.خدا بیشترش کنه
Arash
۲ آبان ۱۳۹۱دوستان هیچ هیچ وقت وظیفه اش کمک کردن به دیگران نیست ، حتی تو قرآنش هم نیومده که اگه داری کمک نکنی گناه کردی . کمک کنی ثواب کردی و کمک نکنی گناه نکردی
همه اونایی که دارن این حرف رو می زنن خودشون به اونجا برسن اصلاً به پایین نگاه نمی کنن
محمد
۲ آبان ۱۳۹۱منظورم وظیفه ی دینی نیست دوست عزیز . کمک برای آرامش روح خود انسان نه انجام وظیفه
دانیال
۲ آبان ۱۳۹۱من که اگه می خواستم 700 میلیون بدم جای ماشین عمرا اگه مازراتی می گرفتم .
مجتبي
۲ آبان ۱۳۹۱آنکس که تو را شناخت جان را چه کند
فرزند و ایال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی
دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
یا حق
احمد.ف
۳ آبان ۱۳۹۱حالا فکرشو بکن یکی با لودر بیاد از روی این صف مازراتیها رد بشه! چی میشههههههه!… هه هه هه
عرفان
۵ آبان ۱۳۹۱من با حرف محمد موافقم.
کسی که اینقدر پول داره باید فکر خودش باشه و خرج کنه.
ع
۵ آبان ۱۳۹۱چی میگرفتی ؟
mostafa
۶ آبان ۱۳۹۱امام علی (ع)
دیوار هیچ قصری بالا نمیرود مگر حق مظلومی پایمال شود
سالار اراک
۸ آبان ۱۳۹۱اقا مبارکش باشه ایشالا چرخش براش بچرخه خداکنه بهتر از این هم سوار بشه درسه که ادمو به همه جا میرسونه فقط درس…………
محمد
۲۹ آبان ۱۳۹۱نه دوست عزیزم ، فقط درس آدم رو به هیچ جا نمی رسونه
pouya
۱۰ آبان ۱۳۹۱اول اینکه بگم اینم که پلاک نداشت که .
دوما من خودم به شخصه وقتی این ماشینمو میبینم خوشال میشم چون وجود این افراد تو ایران باعث میشه کلاس منطقه ای که زندگی میکنم بالاتر بره
مجید
۱۱ آبان ۱۳۹۱ام خودرو : مازراتی | تیپ : گرنتورسیموS
گروه خودرو : سواری
رنگ : سفید
مدل : 2012
شماره موتور : M139S183134
شماره شاسی : ZAMKL45B000063715
VIN : ITA5121Z231063715
تعداد چرخ : 4
تعداد محور : 2
ظرفیت : جمعا 4 نفر
تعداد سیلندر : 8
نام مالک : وحید عرب باقری
دم در دات كام
۱۲ آبان ۱۳۹۱با سلام
چرا تبلیغات ایراد داره ما که از سایت شما دیدن میکنیم.
نعیمه
۱۳ آبان ۱۳۹۱من عاشقشم
من میخوام ازاینها
حسین
۱۴ آبان ۱۳۹۱دارم به اون موتوری تو عکس اول فکر می کنم که تو فکرش با دیدن این ماشین چی میگذره
hesan
۱۵ آبان ۱۳۹۱واقعا درود بر تو حسین عالی گفتی.
اک ریختن واسه اینجور موقع هاس.
مهدی
۱۵ آبان ۱۳۹۱سلام من خودم عشقم سوناتا YF است و فقط و فقط فکرو ذهنم سوناتاست و از خدا هم میخوام شاید یه روز خوب بیاد بخرم.ولی نمیدونم باید خودمون کار کنیم یا باید یریم باامید به خدا و سختی و … درس بخونیم و بعدش واسه یکی از نوادگان فلان شخص میلیاردر که دیپلم شبانه داره و مهندس صداش میکنن کارکنیم تا بخریم. من دعا میکنن همه بخرن شما هم از من دریغ و حیف نکنید و یه الهی آمین برای اینکه من هرچه زودتر سوناتاYF بخرم،بگید.
خیلی ممنون وتشکر .سایت عالیست.مهدی
مهران
۱۵ آبان ۱۳۹۱من خودم تو اصفهان،مازراتی با پلاک دیدم،الان من توی کفم این همه مازراتی با پلاک،چرا زرتی رفتن و از این آقا زپرتو گزارش گرفتن.یعنی به نظر شما اصلا این آقا زپرتو نیومده بگه یا پول بده ازش گزارش بگیرن؟؟؟
به نظر من که اصلا اتفاقی جلوش رو نگرفتن واسه تهیه گزارش.
از همه اینا بگذریم،حرف من غلط
این چی که:
اصلا فکرم نکنم ماشین عروسش کنه.مرد باشن وقتی ماشین عروسش کرد ازش گزارش بگیرن،یا برن از شتابش بگیرن،اصلا واسه چی اینا پخش کردن؟