می گویند یکی از قوانین ورود به باشگاه سوپر اسپرت ها شتاب صفرتاصد خودروست که اگر زیر ۴.۰ ثانیه نباشد چندان تحویلش نمی گیرند! داستان ما با مازراتی گرن توریسمو همین است . . .
سال ۲۰۰۷ که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد ما هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود؛ نگاهی منتقدانه به مدل های سابق مازراتی نشان می دهد که از اواسط دهه هشتاد میلادی تا سال ۲۰۰۴، مدل های این شرکت با آنکه به لحاظ فنی کم و بیش تفاوتی با سایر خودروهای اسپرت مطرح جهان نداشتند اما با لحاظ ظاهری اکثرا از یک چیز رنج می بردند و آن هم بلا تکلیفی ظاهرشان بود.
نداشتن روح ایتالیایی در خودروها یا نزدیکتر شدن زبان طراحی آنها (به ویژه در دهه نود) به خودروهای آلمانی شاید دو نکته مهمی باشند که مازراتی در سال های آغازین هزاره سوم میلادی برای برطرف کردن آن اصرار و پافشاری زیادی داشت. با آمدن نسل پنجم کواتروپرورته در سال ۲۰۰۳ دیگر همه چیز برای یک تحول انقلابی آماده بود؛ پنین فارینا رگ خواب مازراتی را به خوبی پیدا کرد؛ او بود که سال ۱۹۴۸ نخستین اسپایدر مازراتی یعنی مدل A6GCS را طراحی کرد پس بهتر از هر کسی می دانست که مازراتی بدنبال چه چیزی است.
جالب است که از آن سال پنین فارینا در طراحی هیچ کدام از مدل های مازراتی دستی نداشت تا ۵۵ سال بعد که طراحی کواتروپورته نسل پنجم را برعهده گرفت. با استقبال از کواتروپورته، مازراتی به دنبال سومین همکاری خود با پنین فارینا رفت که نهایتا این همکاری در سال ۲۰۰۷ به ثمر نشست و گرن توریسمو به تولید رسید؛ خودرویی که نسبت به مدل های سابق مازراتی بی نهایت زیبا بود و طراحی بی نظیرش همه را به تحسین واداشت.
اما همه این چیزها را که گفتیم مقدمه ویدئوی بسیار جالب و البته قابل تامل زیر است که توسط بخش خبری سیما تهیه شده؛ ویدئویی که به مخاطبانش قصد القا کردن مفاهیمی دارد که به حقایق موجود جامعه ۱۸۰ درجه در تناقض است؛ با دیدنش چنان برق سه فاز ما را گرفت که تصمیم گرفتیم همین ولتاژ را به شما هم منتقل کنیم!
# آدم اگه زحمت بکشه میتونه ماشین گرون قیمتی هم بخره . . . ؟؟؟ آقای مجری شما را که نمی دانیم ولی ما هم اکنون در شرایطی هستیم که ارزان ترین خودرویمان پراید ۱۲ میلیونی است که بیشتر خانواده ها بعد از سال ها پس انداز، توانایی خرید آنرا پیدا می کنند. حالا این خودروی میلیاردی دقیقا صحبت چندسال زحمت است؟!
# خرید یک خودروی میلیاردی اصولا چه ارتباطی با حاشیه امنیت سرمایه گذاری در ایران دارد؟؟؟ وقتی سرمایه شخصی آنقدر هست که حدود یک میلیارد آنرا فقط برای خودرویش خرج می کند پس از کجا می دانید که مابقی پول خود را در کجا و به چه صورتی سرمایه گذاری کرده؟!
# خبرنگار می گوید: برای خیلی ها رویایی و دست نیافتنیه؛ خودروهای شیک و لوکسی که نظر هرکسی رو به خودش جذب میکنه . . . ما که بالاخره نفهمیدیم حرف آقای مجری را گوش کنیم که می گفت اگر زحمت بکشید می خرید یا باور قلبی آقای خبرنگار را که معتقد است خرید چنین خودرویی در حد یک رویاست؛ آقایان بالاخره ما زحمت بکشیم یا نکشیم؟!
# ماهم با این جمله مالک محترم که: آدم اگه کار کنه میتونه یه ماشین مازراتی یا حتی بهترشم داشته باشه . . . . کاملا موافقیم ولی طبق کنجکاویمان یک سوال هم از ایشان داریم؛ این چه کاری است که فقط ده تا بیست نفر در کشور قادر به انجام آن هستند؟! چرا که مازراتی های وارداتی هم تقریبا همین تعدادند!
# وقتی مجری تحصیلات و کار مالک را پرسید ناخودآگاه به این فکر افتادیم که مثلا چند نفر از دکترین عمران هم اکنون شغلی برای خودشان دارند؟! یا مثلا چند نفر از آنها در ۳۲ سالگی قادر به خرید یک خودروی معمولی هستند چه رسد به خودروی چند صد میلیونی؟! ولی از آنجایی که این سوالات و سوالات دیگر مربوط به وزارتخانه های خاصی می شدند از پی گرفتن رشته افکارمان منصرف شدیم.
# طبق گفته های مالک شتاب صفرتاصد این خودرو ۳.۰ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر برساعت است که احتمالا به خاطر استرس موقع فیلمبرداری این اعداد را گفته! بالاخره همه ما وقتی دچار استرس می شویم ممکن است تصمیمات نادرست یا حرف های اشتباهی بزنیم که کاملا هم منطقی است! برای یادآوری سایر مالکین محترم می گوییم که شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۸۵ کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب ۴.۸ ثانیه و ۳۰۰ کیلومتر برساعت خواهند بود.
# نکته آخری که در این ویدئو جلب توجه می کند، آهنگ پس زمینه آن است که ذهنمان را به جاهای بدی می کشاند! درحالیکه مالک صراحتا اظهار می کند که از خانواده ای عادی است پس تدوینگر این ویدئو چه اصراری داشته تا از این موسیقی استفاده کند؟؟؟! یعنی باور کنیم که فقط بخاطر ایتالیایی بودن این خودروست یا اینکه … !
اجازه دهید در پایان این متن اندکی هم اطلاعات کاتالوگی را چاشنی این مقاله کنیم؛ می گویند آرتا تاک موتورز وابسته به گروه صنعتی آرتا بوده که از سال ۱۳۵۹ تاکنون پابرجاست! خودروهای وارداتی این نمایندگی شامل سه مدل گرن توریسمو، گرن کابریو و کواتروپورته هستند.
گرن توریزمو اگرچه ارزان ترین مدل مازراتی است ولی باز هم ۱۱۷,۶۰۰ دلار قیمت پایه ای دارد! طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۸۸۱، ۱۹۱۵ و ۱۳۵۳ میلیمتر و فاصله محوری آن هم ۲۹۴۲ میلیمتر است. خروجی موتور ۴.۲ لیتری V8 گرن توریسمو معادل ۴۰۵ اسب بخار قدرت در 7100rpm و گشتاور آن ۴۶۰ نیوتن متر در 4750rpm است که توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. این خودروی ۱۸۸۰ کیلوگرمی قاتل بنزین است طوریکه در شهر ۲۳.۸ لیتر، در جاده ۱۰.۷ لیتر و به صورت ترکیبی ۱۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. حجم باک گرن توریسمو نیز ۸۶ لیتر است.
حال به سراغ گرن توریسموS می رویم که تفاوت اصلی آن با گرن توریسمو در دو چیز است: اول آنکه موتور ۴.۷ لیتری آن توانایی تولید ۴۳۳ اسب بخار قدرت در 7000rpm و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور در 4750rpm دارد و دیگر آنکه گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن مجهز به پدال شیفتر است. این خودروی با قیمت پایه ای ۱۲۳,۰۰۰ دلار در شهر ۲۱.۴ لیتر و در جاده ۱۳ لیتر بنزین می سوزاند. به لحاظ ظاهری هم ساده ترین روش برای تشخیص مدل های S این است که نسخه های گرن توریسموS رکاب های جانبی و اسپویلر انتهای صندوق دارند؛ البته اگر اندکی ریزبین هم باشید می یابید که بدنه مدل های S حدود ۶۹ میلیمتر عریض تر از مدل های پایه ای است!
نوبتی هم باشد نوبت گرن کابریوست که در واقع نسخه کانورتیبل گرن توریسموS خواهد بود. این خودرو در سال ۲۰۱۰ راهی بازار شد و قیمت ۱۳۷,۰۰۰ دلاری آن باعث شده هرکسی به سمت آن نرود! گرن کابریو با آنکه ۹۸ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به مدلS دارد اما در شتاب صفرتاصد می تواند پابه پای آن حرکت کند ولی ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی می کند که حدودا ۰.۵ ثانیه بیشتر از گرن توریسموS است.
باسپاس از هفته نامه دنیای خودرو، سایت خبری ایران کانترست، دوستانمان در اسپیدبکس و همچنین تشکر ویژه از Carccx جهت تصاویر.
shah gholam
۱۶ آبان ۱۳۹۱به نظر اینجانب گرانترین اتومبیل در ایران پرایده .چون 4تا تیکه اهنو میدن 13الی 14م مگه اهن کیلو چنده .تازه دلار گرون شده وگرنه مازرتی این قیمتا نبود.
محسن
۱۷ بهمن ۱۳۹۱به والله راست گفتی
2013
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲تازه کیفیتش روز به روز پایین تر میشه =>>>> قیمتش روز به روز گرانتر
(چه ایران خودرو چه سایپا !)
اما بین محصولات این دو خودرو ساز >>> پراید بهتره
یا اینکه پول داشته باشیو بری خودرو خارجی بخری
من
۱۶ آبان ۱۳۹۱احسنت
محمد رضا
۱۶ آبان ۱۳۹۱به نظر من خواستن همیشه توانستن نیست این خودروها وامثال انها تک اند وبرای ادمهای تک لذا داشتن همچین خودروای میتونه رویا باشه وگذشته از اینها نگهداشتنش سخت تراز داشتنشه البته شاید هم رسیدن بهش سخت تر باشه
محمد
۱۸ آبان ۱۳۹۱باعث افتخاره
امیر
۲۰ آبان ۱۳۹۱چی باعث افتخاره؟
من که هیچ افتخاری نمی بینم
سپهر
۲ دی ۱۳۹۱این بیچاره افتخارم میکنه . ها ها ها ها ها
اخه اقای مفتخر این کجاش افتخاره؟ این پول ما زیر خط فقریاس که با هزار زحمت و جون کندن در میاریم.
یکم از چشات استفاده کن لااقل بهتر ببینی
اراس
۶ اسفند ۱۳۹۱چه افتخاری مرد حسابی وقتی بحث از اصالته آریایی هستیم وقتی هم بحث از پیشرفته عقب گرد میزنیم پراید کنترل جمعیته فقط
shah gholam
۲۰ آبان ۱۳۹۱روزی گذشت پادشهی ازگذرگهی فریاد شوق از سرکوی و بام خواست .گفت زان میان کودکی یتیم ان چیست که بر تاج پادشاه.فریاد زد زان میانه یکی .این اشک دیده منو خون دل شماست .
سامان
۲۲ آبان ۱۳۹۱اینجاشو داداش خوب اومدی حال کردم
# ماهم با این جمله مالک محترم که: آدم اگه کار کنه میتونه یه ماشین مازراتی یا حتی بهترشم داشته باشه . . . . کاملا موافقیم ولی طبق کنجکاویمان یک سوال هم از ایشان داریم؛ این چه کاری است که فقط ده تا بیست نفر در کشور قادر به انجام آن هستند؟! چرا که مازراتی های وارداتی هم تقریبا همین تعدادند!
همیشه داداش جهرت پر لبخند باشه..ما که مردیم از خنده
dj ehsan
۲۳ آبان ۱۳۹۱یعنی واقعابااینکارا چیو میخواین ثابت کنین دلتون خوشه بخدا؟ خاک تو بوکه این بشه بااین یه میلیارد نمیدونی که چها میشه کرد می رفتی بانصف بولی که اینو خریدی یه هتل 5 ستاره میزدی اون وقت به مدت چندسال بولشو جور میکردی اونم نه فقط واسه یه بار؟؟؟جوونای ایرانی خیلی توقع ها دارن فقط تو رویای خودشون زندگی میکنن ماشین ماشینه حالا هرچی میخواد باشه؟ این بنده خدا تاعمر داره میخواد یه نفر رو کنارخودش سوار کنه وبگه دورو ورو ببا کسی بهم نزنه منو حواسم به جلو باشه به کسی نزنم اوکی؟؟؟
احسان
۲۵ آبان ۱۳۹۱از موسیقی گزارش مشخصه که کارشون چیه ؛ مطمئناً بخاطر ایتالیایی بودن ماشین نیست.اینا عقلشون به این چیزا نمیرسه…
omid
۲۵ آبان ۱۳۹۱سرمایه دارها ، سرمایه های یک مملکت هستند روزی را پیشبینی کنید که این آدم ها از یک مملکت برن .بزرگ ترین اشکال ما ایرانیان حسادت. نشونشم اینه که تو کار های گروهی ضعیف هستیم. به امید روزی که از خوشی دیگران خوش باشیم.
mohammad
۲۷ آذر ۱۳۹۱امید من هم باتو موافقم.البته الان وضعیت طوری شده که سرمایه دارها خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند.
محمد
۱ دی ۱۳۹۱سرمایه دار کجا بود مرد حسابی! اینا رانت خواریه
طرف میشناسم 1000میلیارد وام از بانگ گرفته پسم نمیده و با قدرتی که از این پول بدست آورده که دیگه عمرا پس بده! این وام رو از کجا بهش دادن؟؟؟؟ بعدم میره مازراتی و بنز و بی ام و میخره میکوبه تو سر خودمون و منت سرمایه گذاریشم تازه میذاره!
سرمایه گذار کسیه که با پول زحمت کشی خودش میاد پاساژ و کارخونه و هتل و اینجور چیزا میسازه واسه پیشرفت مردمش مثل امثال آقای احد عظیمی
Hadi
۲۸ آبان ۱۳۹۱ای کاش کشور ما هم قاادر بود همچین چیزی بسازه که دیگر کشور ها ازش فیلم بگیرن. متاسفم
shah gholam
۲۹ آبان ۱۳۹۱اینجانبان با سرمایه و سرمایه داری مخالف نیستیم با چگونه سرمایه دار شدن مخالفیم .شخصی که دلار و سلار میکنه.کسی که اتوی 3م رو می ده 15م وکسانی از این قبیل وکسانی که صبح تا شب نقشه برای جیب مردم میکشند.ایا تا به حال با یه کارگری که ماهی 400 هزار حقوق داره 300هزار کرایه خونه وخرج زنو بچش یه نهار خوردید .به جای پز دادن با ماشینهای چندانی وپول پدروخون مردم بروید دست چنتا بد بخت دختر دارو پسر دارو بگیرید بعد اسم خود را سرمایه دار بگذارید.شاید چند نفر این کارها رو بکنند خدا قوت . ولی خیلیها بعد از مرگ که فایده ای براشون نداره. در ظمن همین ماشینهارو توی قشم وکیش 50الی 60م میدهند. تو عراق و افغان 30الی 40م .وسلام
میلاد
۱ آذر ۱۳۹۱ای وای بر من
محسن
۵ آذر ۱۳۹۱بابا این ماشین من بود دادم به پسر نگهبانمون ببره کارواش
mp
۶ آذر ۱۳۹۱کاملا با نظر shah gholam موافقم
چیستا
۶ آذر ۱۳۹۱به نظر منم گرانترین خودرو همین پراید که بیشتر از چنگیز خان و اسکندر ایرانی کشته. بعضی هام دارن میخرن دیگه.ولی واقعا ارزش خودرو تو ایران علکی یه 206 میدن 27 تومن اخه چرا؟همین پراید تو افغانستان 2تومن. کسی هم نمیخره.اون وقت به ما میفروشن 12 تومن. اخه دزدی جلوی چشم تو روز روشن.یکی از فامیلای ما تازه پراید خریده..چقد خوشاله روزی ده بار دستمال میکشه. چند ماه خریده هنوز مشماهاشو باز نکرده..بعضیا با یه پراید خوشن. واقعا دل خوش سیری چند؟!!
مهدی حسینی
۲۴ آذر ۱۳۹۱بابا این ماشین نمکی سر کوچیه مای
ای جان
۳ دی ۱۳۹۱من یکی ازینا میخوام
کدوم مغازه میفروشه
مجتبی
۸ دی ۱۳۹۱اینا تو کوچه ما پره….
احمد
۲۲ دی ۱۳۹۱این ماشین توی اذربایجان غربی شهرستا اوشنویه خیلی زیاد باور کنید میفروشن
بهزاد
۳ اسفند ۱۳۹۱ولی پورشه پانامرا یه دونه باشه.پرچمش بالاس…
حسام
۱۱ اسفند ۱۳۹۱بابا من از اینا میخوام
میثم
۲۱ فروردین ۱۳۹۲یادش بخیر همین مازاراتی گرون قیمت رو مجری برنامه تخته گاز یه جوری در موردش صحبت میکرد انگار سواره پراید شده!! ما ایرانیا ندیده ایم! خداییش احمقه هر کی 1 میلیارد پول جای این ماشین زشت بده در حالی که 640 میلیون با دلار 3500 تومانی + گمرک ایران در میاد و با سود 400 میلیونی فروخته میشه و خریدارای … هم که همیشه برای هوفتی بازی در صحنه ان …
حسن
۲۴ فروردین ۱۳۹۲این که توی آبادان بهش میگن پراید!
سعید از بوشهر
۱ مرداد ۱۳۹۲ریخته توی بوشهر از اینا
ali00
۳۰ مرداد ۱۳۹۲باز این جونوبی ها خالی بستن
عماد
۱۱ شهریور ۱۳۹۲گران قیمت ترین ماشین مازراتی نیست ماشینی تو تهرا هس که اسم نمی برم به قیمت6میلیارد باور نمی کنی برو تحقیق کن
amir.t.
۲۲ آبان ۱۳۹۲اصلا حقش نیست …
امیر
۲۴ بهمن ۱۳۹۲نمی دونم چرا گالری آستون مارتین من جزو بهترین ها نیست به سایت پدال شک کردم لطفا بیشتر تحقیق کنید
پیام
۱۳ اسفند ۱۳۹۲گران ترین ماشین این نیست بی ام دبلیو 760LI است چون ۱۲ سیلندر است نمایندگی میده ۲میلیارد و ۲۰۰ تازه این ماشین ها لوازم یدکی هاشونم گرونه همین مازراتی چراغ جلوش ۱۵میلیون تومنه
یه پسل باهوش
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳سرمایه دار تو امریکا بیل گیتس هست
مردی که بخاطرش و بخاطر وجود کمپانی ش جهان پیشرفت کرد
(بدون شرح )
♥♣♦♠hossein♥♣♦♠
۱۱ آذر ۱۳۹۳به سلامتی پیکان که اگه بشتو در دیوار چیزی نمیشه ولی این چی یه خط بیفته روش مثلا 20000000تومن ازکم میشه پس بسلامتی پیکان♥♥♥♥♥♥♥