امسال برای دهمین سال متوالی است که جوایز بهترین خودروی سال (WCOTY) بین خودروهای جدید هر سال اعلام میشود. کمیته داوران این جوایز متشکل از ۶۹ نویسنده تخصصی اتومبیل در مطبوعات از ۲۲ کشور جهان هستند و برندگان آن هر ساله در نمایشگاه اتومبیل نیویورک اعلام میشوند. خودروهای راهیافته به بخش رقابت در جوایز WCOTY 2014 میبایست بین اول ژانویه ۲۰۱۳ تا ۳۰ می ۲۰۱۴، حداقل در بازار اتومبیل دو قاره مختلف حضور میداشتند.
در ادامه، هر یک از برندگان را به همراه دیگر فینالیستها مرور خواهیم کرد.
بهترین خودروی سال ۲۰۱۴: آئودی A3
کمیته داوران جوایز بهترین خودروی سال در این باره گفته است:
این مدل شاید طراحی خود را از برادران بزرگترش به قرض گرفته باشد، ولی هنوز داری طراحی کلاسیک و خوشساخت و حتی تریم داخلی بهتری است. با وجود انتخابهای بینظیر برای پیشرانه و طراحیهای مختلف بدنه، خودروی A3 یکی از وزنههای سنگین در کلاس خودروهای کوچک لوکس به شمار میرود. از آئودی باید به خاطر ساخت این A3 تشکر کرد. در A3 جدید دیگر خبری از ناراحتیهای ناشی از سطوح ناهموار جاده نیست و تجربه رانندگی با این خودرو، چنان راحت و آرامشبخش شده که انگار در یک لیموزین نشستهاید.
- ب ام و سری ۴
- مزدا ۳
برندگان قبلی:
- فولکسواگن گلف (۲۰۱۳)
- فولکسواگن آپ (۲۰۱۲)
- نیسان لیف (۲۰۱۱)
بهترین خودروی با عملکرد بالا (شاهکار) سال ۲۰۱۴: پورشه ۹۱۱ GT3
نظر کمیته داوران:
خودروهای مهندسیشده برای مسابقه، یکی از تخصصهای پورشه است. آخرین پورشه ۹۱۱ GT3 با وجود آن که از لحاظ تئوری موتور آن در جای اشتباهی قرار دارد، ولی باز هم کنترل و هندلینگ فوقالعادهای دارد. کارهای زیادی که برای طراحی آیرودینامیک آن انجام شده، باعث شده تا وزن خودرو کاهش یابد. این موضوع در کنار یک موتور ۳/۶ لیتری با ۶ سیلندر در یک ردیف که دارای قدرت ۴۶۹ اسببخار است باعث شده تا کمک زیادی به کمکردن زمان در دورهای مختلف مسابقه شود.
- شورولت کوروت استینگری
- فراری ۴۵۸ اسپشیاله
برندگان قبلی:
- پورشه باکستر/کیمن (۲۰۱۳)
- پورشه ۹۱۱ (۲۰۱۲)
- فراری ۴۵۸ ایتالیا (۲۰۱۱)
بهترین خودروی لوکس سال ۲۰۱۴: مرسدسبنز کلاس S
نظر کمیته داوران:
مرسدس از حاکمان بی چون و چرای سدانهای لوکس در سرتاسر جهان است و نسل ششم از خودروهای سری S کمپانی حتی بهتر از نسل پنجم آنهاست. پیشرفت و توسعه این خودرو باعث شده تا خودروهای رقیب حاضر در این کلاس، کمتر به فکر رقابت شانه به شانه با آن شوند. طراحی بیرون، کاملاً جدید است و طراحی داخلی نیز به یک سطح بالاتر رسیده است.
- بنتلی فلایینگ اسپور
- لندروور رنج روور اسپورت
برندگان قبلی در این بخش وجود ندارند؛ چون این بخش از جوایز از امسال اضافه شده است.
بهترین خودروی سبز سال ۲۰۱۴: ب ام و i3
نظر کمیته داوران:
با ظاهر، ساخت و پیشرانه ساده و ابتدایی، ب ام و i3 یکی از پاکترین خودروهایی که به منظور بهینهسازی مصرف سوخت طراحی شده است و در عینحال، نیازهای مختلف صاحبش را در شهرهای بزرگ امروزی درنظر گرفته است. با سیستم ناوبری پیشرفته و شاسی بنده از جنس پلاستیک فیبرکربنی و بدون ستون عقب، ب ام و i3 افقهای جدیدی را برای صنعت خودروسازی باز کرده است.
- آئودی A3 اسپورتبک e-tron (همراه با آئودی e-gas)
- فولکسواگن XL1
برندگان قبلی:
- تسلا مدل اس ۲۰۱۳
- مرسدسبنز S250 CDI بلو افیشنسی (۲۰۱۲)
- فولکسواگن بلو موشن رنج (۲۰۱۱)
بهترین طراحی خودروی سال ۲۰۱۴: ب ام و i3
نظر کمیته داوران:
برخلاف دیگر خودروهای ساخت کمپانی ب ام و، خودروی الکتریکی i3 از طراحی جعبهای برخوردار است که نشاندهند جادار و بهینه بودن آن است. ولی در عینحال، هنوز هم به لطف چرخهای بزرگ و پیشامدگیهای کم در جلو عقب، پویایی و تحرّک ب ام و کاملاً در آن احساس میشود. در این بین، استفاده از عناصر طراحی منحصر به فرد، باعث ایجاد یک نوع شخصیت برای این مدل جدید شده است. طراحی داخل کابین نیز بسیار زیبا و غافلگیر کننده است. با این که از عناصر طراحی ساده و ابتدایی در آن استفاده شده، ولی احساس یک کابین گرانقیمت و آرامشبخش را منتقل میکند.
- مزدا ۳
- مرسدسبنز کلاس C
برندگان قبلی:
- جگوار F تایپ (۲۰۱۳)
- لندروور رنج روور اووک (۲۰۱۲)
- استون مارتین راپید (۲۰۱۱)
شاهین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳مربع طلایی خودروسازان المانی! افرین به بی ام و،بنز،ائودی پورشه.
امروز،روز المانی هاست.
راستی چرا ژاپنی ها نیستن؟!
افرین به بی ام و! دوتا جایزه برد.دود از بی ام و بلند میشه!
ساسان.م
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳مزدا3 هم در طراحی هم در بهترین خودروی سال فینالیست شد این برای مزدا خیلی خوبه که کم کم داره سر زبونا میوفته
آقا ببینید کی گفتم همین مزدا به زودی واسه غولهای ژاپنی شاخ و شونه میکشه
انجین با بازدهی خوب کم مصرف ، طراحی خوب و کیفیت ژاپنی
مگه مصرف کننده دیگه چی میخواد؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
مزدا و هوندا کلا کارشون درسته .
Ehsan
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳درود شاهین جان
کاملا موافقم ، ولی بهتر گفته بشه لوزی ( الماس آلمانی )
درود بر BMW
شاهین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳چشم احسان جان! لوزی الماس گونه ی المانی! ;)
Blindman
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳آلمانیا جایزه ی بهترین خودرو رو درو کردن ژاپنیا جایزه ی پر کیفیت ترین ها ، این وسط آمریکا موند
meysam
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳آئودی عشق منه.
meysam
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳آئودی عشق منه. زنده باد آلمان. تو ژاپن هم فقط هوندا، مزدا، سوبارو.
امیر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳عشق فقط اس کلاس و پشت سرش شاهکارهای دیگه آلمانی مثل آئودیو پورشه و بی ام و
parsa
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳دنیاsکلاس
Zonda R
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳@.F
پدال ممنون از بروز بودنت
A3 audi
امیدوارم بزودی یرند audi رو تو ایرات ببینیم
تا جذابیت المانیهایه لوکس کامل بشه
911 gt3
که حرفی توش نیست ولی از سده تو تا غول رد شده تا اول بشه
S class
بهترین در کلاس خودش ،غوغای تکنولوژی
اما بهترین طراحیه سال هم اگرچه در مقایسه با دو رقیب دیگه i3 خاص تره
ولی برندگان سالهای 2011 تا 2013 یه سر و گردن از i3 بالاتر بودن
ساسان.م
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳پدال درباره تکنولوژی چراغ های لیزری i3 یه مطلب بزار لطفاً
سیستم کراول شاسی بلند های تویوتا هم فراموش نشه
ali n
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳جیگر منی تو bmw
محسن.د
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳شاهکار!
carbonado aventador
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳جون به جونت کنند 911 بازی!!!!!!
هزاران تبریک به هواداران بورشه!!!!!!!!!!
محسن.د
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ممنون.
هزاران درود به هواداران غول ایتالیایی !!!
sadegh
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳داش محسن چرا غول ایتالیایی؟؟!؟
carbonado aventador
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳بخاطر اینکه وقتی آقا محسن خوشحاله من هم خوشحالم و وقتی ایشان ناراحت اند من هم ناراحت أم!!!!!!!من و محسن جان یک روحیم در دو جسم!!!!!!!!!!
sadegh
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳الان دقیقا گرفتم :)
carbonado aventador
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳البته اکر لیاقت دوستی با آقا محسن رو داشته باشم!!!!!!!
Un4given
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳توی اینا بیشتر با audi حال کردم، بیشتر useful تا بقیه برای عوام .
sadegh
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ولی به نظرم رقابت بین بورشه و فراری 458 از همه جذاب تر بوده.
تنها دلیل برتری بورشه هم مصرف سوختشه وگرنه فراری چیزی کمتر نداشت. چه بسا…
sadegh
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳راستی یه وقت نکید که میگم پورشه بده. من همیشه گفتم که پورشه را دوست دارم چون یکی از رقبای خوبه فراریه. ولی در کل خوشحال میشدم اگه از فراری هم مث سالهای قبل تو لیست می بود :(
sina
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳آفرین به مزدا
زنده باد مزدا!
دانشجو مملکت
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ایران—————–>بین بد و بدتر
خارج از ایران—->بین الی و الی تر
(در هردو انتخاب سخت است)
carbonado aventador
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳فقط مصرف سوخت نیست بلکه خدمات ، کیفیت و قیمت هم هست!!!!!!البته بأید کفت که 911 مدل قویتر و بروز تر اش ارائه نشده!!!!!!!!!
خودم
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳چرا سمند تو لیست نیست.
sadegh
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳چون همچین لیستی اصلا در شأن و منزلت سمند نیست!!!! :)
mahdi
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳دورود
یه سوال گروه بندی ها محدود نیست؟
به معنای واقعی آلمان حرف اول و آخر صنعت خودرو رو میزنه
کیفیت ماشینهاشون عالیه
کلا توی صنعت حرف اول رو آلمانها میزنند
مزدا هم خیلی خوب کار کرده
فکر کنم نقطه عطف یا به نوعی نقطه شروع مزدا مدل مزدا 3 باشه
اما تو تمام ماشنهای بالا آئودی و بنز کلاس S واقعا شاهکارند
……………………..بنز………………………..
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
SHELBY GT500
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳تو اسپرت ها لیاقت استینگری بیشتر بود
SHELBY GT500
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳تو اسپرت ها لیاقت استینگری از همه بیش تر بود مگه نه؟؟؟
Hermidas
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳(از نظر من) نه!!!…
رضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳دقیقا. استینگری خیلی عالیه
Hermidas
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳همیشه با پورشه و بنز حال میکنم!
واقعا خیلی مهندسای خلاقی دارن!!!
خوش به حالشون کاشکی ما نصف این خلاقیت و علم و عقل رو داشتیم!!!
sadegh
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳هرمیداس جان. نصفه؟؟!؟!؟!؟!!! شما بگو یک هزارم
انزو
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳پس چرا شاسی بلند توشون نبود؟کلاس هاچ بک و سوپر اسپرت هم نبود.ولی پرچم آلمان خیلی بالا بود کلا.
فرهاد
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳عاشق مزدا 3 نسل جدیدم.
بین همکلاساش توی همه چیز سره(قدرت – موتور – طراحی – کیفیت و …)
توی این لیست هم فکر کنم قابل دسترس ترینش همون مزدا 3 باشه
البته اگه بهمن خودرو یه زحمتی به خودش بده بیاره این ماشینو.
رضا
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳خدایا دلم پورشه میخواد
GTR-50
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳فقط پورشه
امید
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳جای بارادو کارا و دوستان خالی اخ اخ اخ…
hero
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳حتی از خیلی قبل تر همه میدونستن مزدا 3 بهترینه
این همه امکانات و تکنولوژی با این قیمت ناچیز؟
واقعا شاهکاره!
بدون ماشین ژاپنی هرگز
رضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳هیچ کدوم این خودروها به پای وانت پراید 151 ساخت ایران نمیرسن خودکفایی درجه یک – ایدهدرجه یک و…….
ESI
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ایول پدال خیلی خوشم اومد
قاقالی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳آلمان بر فراز خودروسازی جهان(واقعا حقشونه)
رضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳آلمانی متعصب!
قاقالی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳آقارضا متعصبه …گت!!!من نسبت به خودروسازی آلمان تعصب ندارم ایمان دارم.
شلبى
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳منم با shelby موافقم تو اسبرت ها کوروت بهتره
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
یکی از علت هایی که خودروهای المانی توانستند ، بهترین طراحی ها را از ان
خود کنند این است که طراحی های المانی عامه پسند است . به خاطر همین است
که برای حضور در تمام قاره ها کمترین تغییرات ظاهری را به خود میبینند .
امیرحسین,فقط المان,فقط پورشه
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳المان همچنان می درخشد
شایان
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳دمت گرم آلمان-ما ایرانی ها هم شماها آریایی هستیم ما هم شریکیم
Reza
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳اس کلاس شاهکاره و بحثی توش نیست.کاملا حقش بود.آئودی هم با توجه به فینالیست ها حقش بود که ببره.بی ام و i3هم حقش هست.ولی 911 با اینکه عالیه ولی در مقایسه با 458 یا کوروت حقش نبود.