هفت خودرو از انواع مختلف و یک پیست خیس و ثبت دادهها از تستهای متفاوت. در نتیجه مشخص میشود که در زیر باران چه خودرویی بهترین است. از بین هفت خودروی مورد استفاده در این تست، پنج تای آنها با سیستم دیفرانسیل چهارچرخ متحرک هستند؛ رنجروور اسپورت با موتور سوپرشارژر به عنوان نماینده شاسیبلندها، پورشه ۹۱۱ کاررا 4S به عنوان نماینده اسپورتهای GT، فولکسواگن گلف R به عنوان یک هاچبک سریع، آئودی RS4 به عنوان یک خودروی خانوادگی سریع و نیسان GT-R به عنوان سوپرماشینی برای تمام فصول. از طرف دیگر، دو مدل تک دیفرانسیل نیز مورد آزمایش قرار گرفتهاند؛ مینی کوپر به عنوان یک هاچبک متناسب و تویوتا GT86، مدلی که نمایانگر خودروهای دیفرانسیل عقب است. هر دوی این مدلها سبکوزن هستند و از تایرهای مناسب استفاده میکنند.
![چه نوع خودرویی برای مسیرهای خیس مناسبتر است؟](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-022201-500x331.jpg)
برای این مقایسه، تایرهای مورد استفاده در مدلهای مختلف میتواند اهمیت زیادی داشته باشد. باید اذعان کرد که تایرهای کانتیننتال کراسکانتکتس در رنجروور کاملاً برای رانندگی در زمستان آماده هستند. همچنین تمام خودروها به جز ۹۱۱ از تایرهای کانتیننتال استفاده میکنند. ۹۱۱ از تایرهای پیرلی سوتوزیر مخصوص فصل زمستان استفاده میکند. دمای هوا در زمان تست ۱۳ درجه بوده که از لحاظ تئوری برای تایرهای زمستانه هوای گرمی محسوب میشود؛ ولی در عین حال، برخی تایرهای زمستانه نسبت به همتایان تابستانی خود، آب بیشتری را به اطراف پخش میکنند.
در نهایت تستهای مختلفی برای خودروها در نظر گرفته شده و نمرات تمام آنها ثبت شده است. در نهایت خواهیم دید که چه خودرویی بهترین عملکرد را در مسیرهای خیس آب و هوای بارانی داشته است.
![پورشه 911 کاررا 4S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-030-500x331.jpg)
![فولکس واگن گلف R](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-029-500x331.jpg)
![آئودی RS4](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-016-500x331.jpg)
![مینی کوپر](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-007-500x331.jpg)
![رنجروور اسپورت](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-011-500x331.jpg)
![تویوتا GT86](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-019-500x331.jpg)
![نیسان GT-R](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/best-in-wet-1-010-500x331.jpg)
تست ۱: توقف از ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت
یک تست کاملاً ساده؛ تصور کنید که در یک مسیر با سرعت مجاز در حال حرکت هستید و ناگهان شخصی در خط شما منحرف شده و کنترلش را از دست میدهد. شما در این لحظه باید بایستید. در این تست، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک چندان به کار نمیآید؛ بلکه این تایرهای مناسب، وزن کم و توزیع وزن متناسب هستند که به توقف کمک میکنند. به همین دلیل، مینی کوپر در این تست موفق بود و در ۵۵/۲ متری متوقف شد.
نتایج:
- مینی کوپر
- آئودی RS4
- فولکسواگن گلف R
- پورشه ۹۱۱ کاررا 4S
- رنجروور اسپورت
- تویوتا GT86
- نیسان GT-R
تست ۲: شتاب از صفر تا ۴۸/۳ مایل بر ساعت
در این تست برخی شرایط غیرقابلپیشبینی آب و هوای زمستانی بررسی شدهاند. به این منظور چرخهای سمت چپ خودروهای مورد آزمایش در بر روی کاشیهای بازالت با چسبندگی کم و چرخهای سمت راست بر روی آسفالت معمولی قرار گرفتهاند. سپس با استفاده از سیستم کنترل پایداری، برای رسیدن به سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت تلاش شده است.
نتایج:
- پورشه ۹۱۱ کاررا 4S
- رنجروور اسپورت
- آئودی RS4
- فولکسواگن گلف R
- نیسان GT-R
- مینی کوپر
- تویوتا GT86
تست ۳: توقف از سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت بر روی یک سطح ترکیبی
این تست جداگانه سیستم ترمز، به شکلی ساده، همان تست شتابگیری تا سرعت ۴۸/۳ کیلومتر بر ساعت است؛ با این تفاوت که این بار باید خودرو از این سرعت متوقف شود. اندازههای تایرها و ترمز و همینطور وزن بر نتایج این تست تأثیرگذار هستند. با این حال، چون سرعت بالا نیست، درجه هوشمندی سیستم الکترونیک، ضدّ قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری، همگی در عملکرد خودروها نقش خواهند داشت. شاید بتوان گفت که راننده در این تست بیشتر نقش یک مسافر را بازی میکند.
نتایج:
- پورشه ۹۱۱ کاررا 4S
- فولکسواگن گلف R
- نیسان GT-R
- مینی کوپر
- آئودی RS4
- تویوتا GT86
- رنجروور اسپورت
تست ۴: نیروی جانبی g
جا دارد در اینجا نیز تأکید شود که در حالت کلی، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، کشش بیشتری را برای شما به همراه دارد و نه چسبندگی بیشتر. با این حال، مدلهایی که حداقل چسبندگی جانبی را داشتهاند، مینی و GT86 بودهاند؛ یعنی دو مدل تکدیفرانسیل. به نظر میرسد در حال پیچیدن، نیروی بیشتر فقط شرایط را بدتر میکند؛ به علاوه از کُندی سیستم کنترل پایداری GT86 نیز نباید به راحتی بگذریم. در عینحال، در دیگر مدلها پایداری بسیار خوبی با استفاده از سیستمهای دیفرانسیل چهار چرخ متحرک مشاهده شد.
نتایج:
- فولکسواگن گلف R
- نیسان GT-R
- آئودی RS4
- رنجروور اسپورت
- پورشه ۹۱۱ کاررا 4S
- مینی کوپر
- تویوتا GT86
تست ۵: زمان یک دور در پیست
آخرین تست، تنها تستی بوده که سیستم کنترل پایداری خودروها خاموش شده است. در نتیجه، تمام مدلها توانستند از حالت عادی سریعتر بروند. جایگاه اول در این تست متعلق به گلف R و ۹۱۱ C4S بوده است. در ۹۱۱ شرایط برای رقابت در یک مسابقه کاملاً فراهم است و وزن در پیچها به خوبی تقسیم میشود. در گلف نیز سیستم 4WD هالدکس میتواند نیرو را قبل از چرخهای جلو، به چرخهای عقب بفرستد و از این طریق بر چسبندگی خودرو در پیچها بیفزاید. آئودی RS4 نیز از سیستمی مشابه استفاده میکند.
جایگاه چهارمی رنجروور اسپورت، با توجه به تمایل سیستم دیفرانسیل به فرستادن نیرو به چرخهای عقب، بسیار قابلتوجه است. برای انجام این مجموعه تست، این شک وجود داشت که آیا یک خودروی شاسیبلند مناسب برای این کار انتخاب شده یا خیر که نمایش رنجروور اسپورت در این تست، این شک را تقریباً برطرف کرد.
تایرهای GT-R هیچ مزیّتی برای آن ایجاد نمیکردند، ولی در همین حال، این خودرو توانست در جایگاهی بالاتر از مدلهای تکدیفرانسیله بایستد. تویوتا GT86 حتی نتوانست پا به پای ۶ خودروی دیگر مسیر را طی کند. بدیهی است که GT86 یک خودرو برای جادههای صاف و خشک است، وگرنه ۷/۵ ثانیه از مینی کوپر و ۱۴/۸۵ ثانیه نسبت به ۹۱۱ و گلف فاصله نداشت.
نتایج:
- پورشه ۹۱۱ کاررا 4S
- فولکسواگن گلف R
- آئودی RS4
- رنجروور اسپرت
- نیسان GT-R
- مینی کوپر
- تویوتا GT86
رأی نهایی
چه خودرویی در آبوهوای بارانی مناسبتر است؟ این خودرو مسلماً تویوتا GT86 نیست؛ چرا در تمام تستها، در ردههای پایین حضور داشته است. مینی کوپر نیز در جایگاه ششم قرار میگیرد؛ مدلی که نسبت به GT86 فاصله کمتری با رقیبان داشته است. ردههای بعدی به ترتیب متعلق به نیسان GT-R و رنجروور اسپورت است که فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند و میتوان گفت که هیچیک از آنها بر دیگری برتری قابلتوجهی ندارد. GT-R تایرهای بسیار خوبی در مسیرهای خشک دارد، ولی وزن کمتر، کنترل بهتر بدنه و قدرت فوقالعاده آن نتوانسته فاصله زیادی با رنجروور به عنوان یک شاسیبلند با عملکرد بالا ایجاد کند.
در رده بالاتر، آئودی RS4 قرار دارد که این عملکرد هم از آن انتظار میرفت. با این که اگر از تایرهای مناسبتری برای شرایط مسیر خیس استفاده میشده، میتوانست در تستها بهتر عمل کند، ولی در همین حال نیز فاصله زیادی با جایگاه اول و دوم ندارد.
REZA . JUST TOYOTA
۶ آبان ۱۳۹۳این بیشتر تست لاستیک هست تا تست ماشین
خود ماشین هم در این مواقع اثر داره ولی به نظر من اینجا لاستیک ها نقش اصلی رو دارن
من انتظار خیلی بیشتری از gtr داشتم
در تست شتاب رنجرور عالی بود برای یک suv این رکورد باور نکردنی هست
به نظر من gt 86 می تونست خیلی بهتر باشه
CAPITALIST
۶ آبان ۱۳۹۳پورشه رو عشق است
REZA . JUST TOYOTA
۶ آبان ۱۳۹۳جای بنتلی اینجا خالی هست
اگه بود حال همه رو می گرفت
Zonda R
۶ آبان ۱۳۹۳@.F
تست بسیار کاملی بود
ولی در این که گلف یه معیار برایه خودروهایه هاچبک هستش و تو سگمنت خودش بی نظیر و بدون رقیبه نمیشه لحظه ای تامل کرد
و بسیار از رقیبانی که قیمتی تا 3 برابر گلف داشتن بهتر ظاهر شد
و تفاوت پورشه و gtr هم جایه تامل داره
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۶ آبان ۱۳۹۳پس نماینده سلطان کو؟!؟!؟!؟!
پوری پوریا!
۶ آبان ۱۳۹۳اصن تو این تست ماشین ها هم سطح نبودن! این درسته که 911 و gtr رو با مینی و گلف مقایسه کنیم؟! هر چند همین گلف و مینی نتایج بهتری به دست اوردن!!
CAPITALIST
۶ آبان ۱۳۹۳ماشنای ما هم فقط بلدن لیز بخورن
مک میسل
۸ آبان ۱۳۹۳درود
جناب انیس حسینی ممنون
ولی دیگه خیلی تویوتا رو کوبوندید!
عشق خودتون و من رو هم به رده ی اول چسبوندید!!!!
مک میسل
۸ آبان ۱۳۹۳میون این همه دلبر و ماشینای باحال باحال…
بنت علی کیلو چنده؟!؟!؟!؟
mazaher
۶ آبان ۱۳۹۳سلام جالب بود چون همیشه فکر میکردم تویوتا در شرایط اب هوایی بد خوب باید باشه.
e36
۶ آبان ۱۳۹۳با این تست نمیتونی درمورد تویوتا قضاوت کنی چون gt 86 مناسب این کار نبود
Hooman
۹ آبان ۱۳۹۳چن وقت بود تو فکر خرید ی جی تی۸۶ بودم… الان یجوری شدم.کسی فک میکنه خریدش معقولانس؟!
amir
۶ آبان ۱۳۹۳دقت کردید که تویوتا توی همه تستها از اول آخر شده؟!!!
danial
۶ آبان ۱۳۹۳باید بگی از آخر اول شده… نه از اول آخر شده خخخخخخخخخ
amir
۶ آبان ۱۳۹۳آره اشتباه نوشتم..خخخخخخخخخخخ
مک میسل
۸ آبان ۱۳۹۳بیچاره همچین اشتباه هم نگفت!!!!!!!
datsun
۶ آبان ۱۳۹۳فقط گودزیلای نیسان
fr500 gt
۹ آبان ۱۳۹۳منم با نظر اقای داتسون موافقم . ولی اول نشدن gtr توی این تست چیزی از ارزشها و اصالتش کم نمیکنه .
مصطفی
۶ آبان ۱۳۹۳خیلی سخته که این جمله رو بگم…GT-Rگند زد!
وحید
۶ آبان ۱۳۹۳گند زدنش بخاطر لاستیکا بود بقول دوستمون این تست لاستیک بود و بس. زمستون با بارش برف ما هم میریم آفرود با لندکروز 2010. خیلی از مسیرهارو ما هر کاری میکنیم نمیتونیم بریم عوضش آفرودبازایی که لاستیک مناسب این کار دارن براحتی با پاترول و لندکروز و جبپ 30سال پیش رد میشن
parseh net30
۶ آبان ۱۳۹۳این آئو دی یه جذابیت خاصی داره
mohamadreza
۶ آبان ۱۳۹۳به نظرم تست سالمی نیست واقعن باور میکنید تو تست شتاب صفر تا 48 مایل gtr چهارم باشه؟؟؟
amir hosein
۶ آبان ۱۳۹۳محمد رضا جان این تست در شرایط جاده لغزان انجام شده تنها همه ی قابلیت های خودرو توی جاده خشک نیست و همیشه خودرو ها توی جاده خشک قرار ندارن . تست های که جی تی ار ازش سر بلند بیرون اومده در شرایط جاده خشک و ترکشن بالا هست بالا خره هر خودرو یه نقاط ضعف و نقات قوتی داره تا یه چیزی به میل ما خوش نیاد نباید تست رو زیر سوال ببریم
fr500 gt
۹ آبان ۱۳۹۳آقا امیرحسین حرف خیلی خوبی زدی .
mohamadreza
۱۰ آبان ۱۳۹۳سخن شما صحیحه من یکم زیادی از رو تعصب نظر دادم
datsun
۶ آبان ۱۳۹۳حرکات نمایشی gtr در برف
http://www2.dump.com/loadvideo/a4f624400282daac00968b653cd937a5/544f9808/mobile-videos/2bc29915250270f6c3f877136cf8d302_mountain.flv.hq.mp4
یاسین
۶ آبان ۱۳۹۳GTR رو به ما بدن شرایط اب و هوایی مهم نی !!
M Power///
۶ آبان ۱۳۹۳بجز مینی و تویوتا، بقیه عملکرد خوبی داشتن به خصوص دو آلمانی حاضر در این تست. ولی اگه من اونور آب بودم و پول داشتم مستقیم می رفتم سوبارو ایمپرزا wrx با رینگ های طلایی می خریدم. که نه تنها برای فصل بارانی خوبه بلکه برای تمام فصل ها خوبه.
ehsan
۶ آبان ۱۳۹۳تویوتا و هر کدوم دیگه از این خودروها در حالت بارندگی جزو بهترینها هستن یعنی هفت خودرو از بهترین ها. درواقع باید گفت کدوم عالی بود کدوم عالیتر
feri
۶ آبان ۱۳۹۳gt 86 تو همه تستا آخر شده ((((((((( چیه اخه مثه اسباب بازیه
Alpha
۶ آبان ۱۳۹۳GT86 از لاستیک های تویوتا پریوس استفاده میکنه ! ماشینی برای دریفت زدن هستش و بیشتر لذت رانندگی با قیمت مناسب توش مهم بوده تا رکورد زدن در پیست ! وگرنه با 2تا توربو شارژر قدرتش رو میرسوندن به 400 اسب بعد میشد تو پیست باهاش تایم مناسب زد.ماشینی هستش که با فشار آوردن بهش مشکلی نداره ولی اکثر ماشین های این رنج قیمتی اگه بهشون فشار بیاد دوام نمیارن.بخاطر همینم هست که اینهمه جایزه برده .همه چیز شتاب و سرعت نیست
یونس
۶ آبان ۱۳۹۳اگر بخوایم میانگین بگیریم پورشه 911 بهتر عملکرد داشته.
+
داداش قیمت gt 86 هم خیلی کمتر از پورشه و نیسان هستش طبیعیه که..
Alpha
۶ آبان ۱۳۹۳آئودی RS4 آوانت یکی تو منطقه آزاد انزلی هست دقیقا با همین رنگ به قیمت 220 میلیون اگه اشتباه نکنم.
مجتبی(ساروی)
۶ آبان ۱۳۹۳اگه من جای طراح جی تی 86بودم بعد از دیدن این تست حتما هاراگیری میکردم
مک میسل
۸ آبان ۱۳۹۳جی تی 86 فقط به درد دریفت میخوره،همین و بس!!!
Nissan GTR
۶ آبان ۱۳۹۳اینم شد تست؟!اگه لاستیک های همه یکی بود اونوقت میشد تصمیم گرفت
MOHAMAD TBAG
۶ آبان ۱۳۹۳تستشون تو حلقم …….
پوری پوریا!
۶ آبان ۱۳۹۳در اینجا هندلینگ و پایداری حرف اول رو میزنن. لاستیک هم خیلی مهمه! کلا توی هوای بارونی عملکرد ماشین ها عوض میشه چون زمین سره! مثلا GTR! پسر انتظار بیشتری ازش داشتم.!
Jay Gatsby
۶ آبان ۱۳۹۳اصن gt86 رو خرد و خاکشیر کردن رفت یه جا هم یه ویدیو دیدم یا 911 و gtr و اونتادور و چندتا گنده لات دیگه تو درگ بود حتی فکر کنم بوگاتی هم بودش ! حالا ببین چه کرده تویوتا که این ماشین با این قیمت با گنده ها میپره عالیهههه
اینم بگم که از لحاظ قیمت به فرض تو ایران gt6 حدود 150 تومنه ولی 911 حدود یک میلیاردو صد !! یقینا نتایج باید این میبود چون اصلا قابل مقایسه نبودن این ماشینا از لحاظ کارایی و سیستمهای تشکیل دهندشون با هم زمین تا آسمون تفاوت داشتن…
فقط میشه نتایجو صرفا برای همون خودرو بررسی کرد نه برای رده بندی و مقایسه
بهزاد
۶ آبان ۱۳۹۳تا به حال تستهای زیادی در رابطه با تایرها انجام گرفته و مقایسه عملکرد اونها.
ولی این تست از بیخ و بن اشتباهه و در صورتی میشد پذیرفت که تمامی خودروها با تایرهای یکسان تست میشدند.
اگر خودرویی دارای هندلینک و پایداری خوبی هست فرقی نمیکنه در چه شرایطی باشه چون تایر مخصوص فصل و شرایط جاده رو میشه در اون خودرو به کار برد.
مرتضی
۶ آبان ۱۳۹۳تویوتا با اقتدار در رده آخر بعدش نیسان دلبری میکنه در اخر صف!! من که تعجب نکردم!! ولی ببینین این استدلال های دوستداران زاپن رو حالا اگه حلبی ساز و نیسان وانت اول میشدن دیگه این آزمایش بهترین میشد!
بهزاد
۷ آبان ۱۳۹۳برای دوست جهان اولی باید یک کلاس تقویتی گذاشته بشه و راجب تایرها اعم از تایر معمولی و مسابقه و چهار فصل و زمستانی و… توضیح داده بشه.
وقتی خودرویی در حالت عادی هندلینک و پایداری عالی داره به این معنی هست که توزیع وزن و مقاومت شاسی و ثبات بر روی دو محور و هر چهار چرخ خوب و هماهنگه و موجب کنترل بهتر ماشین توسط راننده میشه و اگر شرایط جاده تغییر کنه متناسب با اون از تایر مخصوص استفاده میشه و…
ياكان
۷ آبان ۱۳۹۳داش مسعود دمت گرم
ma7200
۷ آبان ۱۳۹۳اگه پراید تو این تست بود به خاطر سبک بودن اول میشد !
Ahmad..F12
۱۰ آبان ۱۳۹۳انیس جان ممنون عالی بود
آفرین داره 911، گلف و آئودی
فریبرز
۱۵ آبان ۱۳۹۳جای لنسر اوو خیلی خالیه اگه بود خیلی حساس تر میشد
البته جای پراید ۱۱۱ هم خالیه!