مقایسه فروش خودروهای لوکس و اسپرت در بازارهای اروپا و آمریکا
در قسمت اول از این مطلب به مقایسه میزان فروش خودروها در سه ماهه اول سال 2016 در دو بازار اروپا و آمریکا پرداختیم و با مشاهده تفاوتهای فراوان بین مدلهای پرفروش در دو بازار، به اختلاف سلایق رانندگی در این دو بازار مهم جهان پی بردیم. اکنون قصد داریم میزان فروش کلاسهای خودروهای لوکس و اسپرت در این دو بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که آیا آن اختلاف عظیمی که در کلاسهای اقتصادی بین فروش خودروها در این دو بازار وجود دارد، آیا در بخشهای لوکس و اسپرت هم وجود خواهد داشت، یا خیر.
بگذارید همین اول یک پیشبینی بکنیم! مسلم است که اروپاییها و بهخصوص آلمانیها سرآمدان ساخت خودروهای لوکس هستند و اصولاً امکان ندارد که فهرستی از خودروهای لوکس درست کنیم که در آن یک خودروی آلمانی نباشد! پس واضح است که نباید از تکرار اسم خودروهای آلمانی در این بخش زیاد تعجب کنیم. شاید در این بخش تنها کافی باشد که این نکته را بررسی کنیم که چه خودروسازی و چه مدلی توانسته است جلوی قدرتنمایی آلمانیها را بگیرد!
خودروهای جمعوجور لوکس
اگر از کلاس "خودروهای لوکس کوچک" که تنها در اروپا وجود دارد و در آمریکا اثری از آن نیست بگذریم، به کلاس خودروهای لوکس جمعوجور میرسیم.
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: آئودی A3، مرسدس بنز CLA و آکورا ILX
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: آئودی A3/S3/RS3، مرسدس بنز کلاس A و BMW سری 1
نکات قابلتوجه:
- به غیر از آکورا ILX ژاپنی، تمامی خودروهای پرفروش در این دو بازار آلمانی هستند و رتبه اول دوم در هر دو بازار متعلق به آئودی و مرسدس بنز است.
- رقابت در این کلاس در اروپا بسیار بیشتر از آمریکاست، چرا که در آمریکا در این کلاس تنها 4 خودرو حضور دارند. این در حالی است که در اروپا 14 خودرو در این کلاس به رقابت میپردازند.
- میزان استقبال مشتریان از این کلاس در اروپا بسیار بیشتر از آمریکاست. بهعنوانمثال، آئودی A3 در آمریکا تنها حدود 7500 دستگاه فروخته است، درحالیکه همین خودرو در اروپا به همراه دو برادرش S3 و RS3 نزدیک به 54000 دستگاه فروش داشته است.
خودروهای سایز متوسط لوکس
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: BMW سری 3 و 4، مرسدس بنز کلاس C و اینفینیتی Q50
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: مرسدس بنز کلاس سی، BMW سری 3، آئودی A4/S4/RS4
نکات قابلتوجه:
- همانند بخش قبل، در این بخش نیز به غیر از یک ژاپنی، تمامی خودروهای پرفروش از برندهای آلمانی هستند.
- میزان فروش BMW سری 3 و 4 در آمریکا بهصورت تجمیعی و در اروپا بهصورت جداگانه ارزیابی میگردد. اگر در اروپا نیز همانند آمریکا، فروش سری 3 و 4 با یکدیگر جمع میشد، این خودرو میتوانست در اروپا نیز لقب پرفروشترین خودروی کلاس را از آن خود کند. البته لازم به ذکر است که این مسئله در اروپا برای آئودی A4 و A5 نیز وجود دارد.
- در این کلاس در اروپا 12 خودرو و در آمریکا 10 خودرو به رقابت میپردازند.
خودروهای بزرگ لوکس
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: لکسس ES، بامو سری 5 و هیوندای جنسیس
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: آئودی A6/S6/RS6/Allroad، مرسدس بنز کلاس E و بامو سری 5
نکات قابلتوجه:
- در اروپا نسخههای استیشن واگن از خودروهای فوق طرفداران بیشتری نسبت به نسخه سدان دارند. این در حالی است که ذائقه آمریکاییها چندان با خودروهای استیشن واگن جور نیست و آنها بیشتر سدانها را میپسندند.
- در این کلاس 16 خودرو در آمریکا و 15 خودرو در اروپا به رقابت میپردازند.
- این تنها کلاس در بین خودروهای لوکس است که یک خودرو از یک برند کرهای در آن پرفروش شده است.
- هیوندای جنسیس که سومین خودروی پرفروش بازار آمریکا در این مدت بوده است، در اروپا با فروش تنها 31 دستگاه در این مدت، در رده یکی مانده به آخر لیست فروش قرار گرفته است.
- در اروپا لکسس GS به جای مدل ES در این کلاس عرضه میشود. این در حالی است که GS یک کلاس کوچکتر از ES میباشد.
کلاس لیموزینها
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: مرسدس بنز کلاس S، بامو سری 7 و لکسس LS
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: مرسدس بنز کلاس S، بامو سری 7 و آئودی A8
نکات قابلتوجه:
- در این کلاس در آمریکا 9 خودرو و در اروپا 13 خودرو به رقابت میپردازند.
- لکسس LS که سومین خودروی پرفروش بازار آمریکاست، در اروپا با فروش حدود 15 خودرو در رده آخر فروش قرار گرفته است.
- تنها خودروی آمریکایی که در این کلاس حضور دارد، کادیلاک CT6 است که در بازار آمریکا با فروش 35 دستگاه در قعر جدول فروش قرار دارد. البته با توجه به اینکه فروش این خودرو در ماه مارس آغاز گردیده است، نمیتوان به این آمار تکیه کرد و برای ارزیابی میزان محبوبیت این خودرو باید حداقل تا پایان سال صبر کنیم.
شاسیبلندهای جمعوجور لوکس
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: مرسدس بنز GLA، بامو X1 و آئودی Q3
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: آئودی Q3، بامو X1 و مرسدس بنز GLA
نکات قابلتوجه:
- سه خودروی پرفروش در هر دو بازار یکسان هستند و تنها ترتیب آنها تغییر کرده است.
- در هر دو بازار چهار خودرو به رقابت میپردازند که چهارمین خودرو به غیر از اسامی بالا، مینی Countryman است.
شاسیبلندهای سایز متوسط لوکس
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: کادیلاک SRX، آئودی Q5 و آکورا RDX
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: رنجروور اووک، ولوو XC60 و مرسدس بنز GLC
نکات قابلتوجه:
- این بخش از بازار، تنها سگمنتی از خودروهای لوکس است که هیچ اشتراکی بین سه خودروی پرفروش دو بازار وجود ندارد. همچنین تنها بخشی از بازار خودروهای لوکس است که یک خودروی آمریکایی (کادیلاک SRX) و یک خودروی انگلیسی (رنجروور اووک) توانستهاند به مقام پرفروشترین خودروی بازار برسند.
- علیرغم کمرنگ شدن حضور آلمانیها در بین ردههای بالای جدول فروش، همچنان یک آلمانی در هر دو بازار در بین خودروهای پرفروش قرار گرفته است.
- در این کلاس در اروپا 12 خودرو و در آمریکا 14 خودرو به رقابت میپردازند.
شاسیبلندهای بزرگ لوکس
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: لکسس RX، مرسدس بنز GLE و آکورا MDX
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: بامو X5، ولوو XC90 و آئودی Q7
نکات قابلتوجه:
- به غیر از آئودی Q7، تمامی خودروهایی که از آنها نام برده شد، از نظر ابعاد و قیمت معمولاً در کلاس شاسیبلندهای سایز متوسط لوکس دستهبندی میشوند. درنتیجه فروش بالای آنها در مقایسه با رقبای این کلاس را میتوان تا حدودی متأثر از قیمت پایینتر آنها دانست.
- در این کلاس 24 خودرو در بازار آمریکا و 21 خودرو در بازار اروپا به رقابت میپردازند.
کلاس خودروهای اسپرت کوچک
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: مرسدس بنز SLK، پورشه کیمن و پورشه باکستر
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: آئودی TT، مزدا MX-5 و فورد موستانگ
نکات قابلتوجه:
- در این کلاس در اروپا 17 مدل خودرو و در آمریکا 6 مدل خودرو به رقابت میپردازند.
- هر سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس از برندهای آلمانی هستند. این در حالی است که در اروپا، از بین سه خودروی پرفروش، یکی آلمانی، دیگری ژاپنی و سومی آمریکایی هستند.
- خودروهایی مانند فورد موستانگ، شورولت کامارو و داج چلنجر در بازار آمریکا در کلاس خودروهای عضلانی (ماسل کار) قرار میگیرند. این در حالی است که در اروپا این کلاس وجود ندارد و درنتیجه این خودروها ذیل کلاس خودروهای اسپرت کوچک دستهبندی میشوند.
خودروهای اسپرت بزرگ:
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: شورولت کوروت، پورشه 911 و جگوار تایپ F
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتاند از: پورشه 911، جگوار تایپ F و مرسدس بنز AMG GT
نکات قابلتوجه:
- در این کلاس در اروپا 10 خودرو و در آمریکا 8 خودرو حضور دارند.
- پورشه 911 و جگوار تایپ F در هر دو بازار در رده پرفروشها قرار گرفتهاند.
- تنها خودروی آمریکایی که در این سگمنت حضور دارد، شورولت کوروت است که البته در اروپا به فروش نمیرسد.
درنهایت پرفروشترین مدلها، برندها و خودروسازان سه ماهه اول سال 2016 در دو بازار اروپا و آمریکا را مقایسه میکنیم:
سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این مدت به ترتیب عبارتاند از: فورد سری F، شورولت سیلورادو و پیکاپ رم
سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این مدت عبارتاند از: فولکسواگن گلف، فورد فیستا و فولکسواگن پولو
سه برند پرفروش بازار آمریکا در این مدت به ترتیب عبارتاند از: فورد، تویوتا و شورولت
سه برند پرفروش بازار اروپا در این مدت به ترتیب عبارتاند از: فولکسواگن، فورد و اوپل/واکسهال
سه خودروساز برتر اروپا عبارتاند از: گروه فولکسواگن، گروه پژو-سیتروئن و گروه رنو
سه خودروساز برتر آمریکا به ترتیب عبارتاند از: جنرالموتورز، فورد و تویوتا
سخن پایانی:
در پایان بد نیست که به چند نکته بهعنوان نتیجهگیری کلی اشاره کنیم:
1- همانطور که در این دو قسمت از مطلب مشاهده کردید، اختلاف سلیقه بین بازارهای اروپا و آمریکا کاملاً جدی است و خودروهای کاملاً متفاوتی در این دو بازار بهعنوان پرفروشترین خودروها میرسند.
2- اروپاییها علاقه بسیار زیادی به برندهای اروپایی دارند و معمولاً کمتر به سراغ برندهای غیر اروپایی میروند. از طرف دیگر، به غیر از برندهای لوکس اروپایی، سایر برندهای اروپایی نتوانستهاند آنطور که باید و شاید در بازار آمریکا بدرخشند. تا جایی که خودروسازان گروه پژو سیتروئن و رنو که در بین محبوبترین خودروسازان اروپا هستند، جایی در بازار آمریکا ندارند.
3- در آمریکا نیز بازار برای برندهای آمریکایی مهیاتر است و برای برندهای آمریکایی بازار آمریکای شمالی بهترین بازار ممکن است. این در حالی است که به غیر از فورد، سایر برندهای آمریکایی هیچگونه موفقیتی را در بازار اروپا کسب نکردهاند. حتی کرایسلر که بهعنوان شریک فیات در بازارهای اروپایی حضور دارد نیز نتوانسته است فروش قابلتوجهی را کسب کند.
4- خودروسازان آسیایی (ژاپنی و کرهای) بیشتر خودروهایشان را مطابق ذائقه و سلایق آمریکاییها طراحی میکنند و فروش خوب این برندها در آمریکا و فروش نهچندان خوب آنها در اروپا نیز مؤید همین موضوع است. عمق این تفاوت را میتوان وقتی احساس کرد که بدانیم تویوتا کمری و هیوندای سوناتا که از محبوبترین و پرفروشترین محصولات تویوتا و هیوندای هستند، اصلاً در اروپا به فروش نمیرسند.
4- شاید بتوان فورد را برنده بزرگ هر دو بازار دانست، چرا که محصولاتش در هر دو بازار در ردههای بالای فروش قرار دارند. این در حالی است که این موفقیت در آمریکا به لطف پیکاپها و شاسیبلندهای غولپیکر و در اروپا به لطف خودروهای کوچک و جمعوجور به دست آمده است. این مسئله نشان از نیازسنجی درست فورد از بازارها و عرضه محصولات عالی در تمامی سگمنتها دارد که میتواند تمامی سلایق را ارضا کند.
5- در اروپا بیشترین فروش مربوط به خودروهای کوچک و جمعوجور است و در آمریکا بیشترین فروش مربوط به پیکاپ ها و شاسیبلندها میشود. جالب اینجاست که فروش پیکاپها در اروپا بهقدری پایین است که اصلاً بهعنوان یک سگمنت در خودروهای سواری از آنها یاد نمیشود! در عوض اروپاییها از ونها و خودروهای چندمنظوره استقبال بسیار زیادی میکنند و انواع و اقسام ون در سایزها و کاربریهای متفاوت در اروپا به فروش میرسند.
6- مقایسه سه خودروی پرفروش بازار آمریکا که هر سه پیکاپهای غولپیکر و قدرتمند هستند، با سه خودروی پرفروش اروپا که هر سه خودروهای کوچک و جمعوجور هستند بهخوبی تفاوتهای این دو ناحیه را نمایان میسازد. با این وجود، در بخش خودروهای لوکس میتوان گفت که سلیقه هر دو بازار بسیار نزدیک بوده و خودروهای سه برند آلمانی مرسدس بنز، BMW و آئودی در هر دو بازار فروش قابلتوجهی را داشتهاند.
7- به دلیل تفاوت در استانداردهای کلاسبندی خودروها در اروپا و آمریکا، چند کلاس که اتفاقاً بسیار پرطرفدار هم هستند نتوانستند در مقایسه ما جای بگیرند. ازجمله این کلاسها، کلاس شاسیبلندهای جمعوجور و پیکاپها در آمریکا و خودروهای چندمنظوره متوسط و بزرگ در اروپا بودهاند.
منابع:
1- left-lane
3- wsj