اگر برای اروپایی ها آغاز هرسال میلادی به معنی آماده شدن برای برگزاری نمایشگاه ژنو است اما برای آمریکایی ها آغاز هرسال میلادی با برپایی نمایشگاه مهمی با نام نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی یا NAIAS که به خاطر برپایی آن در شهر دیترویت یعنی بزرگترین شهر ایالت میشیگان، بصورت اختصار دیگر به عنوان نمایشگاه دیترویت معروف است، معنی می شود . . .
۲۰۱۳ North American International Auto Show امسال در تاریخ ۱۴ الی ۲۷ ژانویه ۲۰۱۳ مطابق با ۲۵ دیماه لغایت هشتم بهمن ماه ۱۳۹۱ درب های اتوشوی دیترویت به مدت دو هفته به روی انبوهی از خبرنگاران، مشتاقان و فعالان صنعت خودرویی جهان باز بود تا بار دیگر هم کمپانی ها فرصت به اشتراک گذاری جدیدترین دستاوردهای خود را داشته باشند و هم از تجربیات دیگران استفاده کنند تا بدین ترتیب تصویری شفاف از میزان موفقیت و موقعیت نسبی خود در بازار جهانی و بویژه در بازار ایالات متحده داشته باشند.
آنگونه که Jim Seavitt مدیر برگزاری نمایشگاه اعلام کرده، امسال در آخرین روز تعداد بازیدکنندگان به ۱۰۳,۸۹۷ نفر رسید؛ به این ترتیب رکورد ۱۰۱,۱۴۱ نفری پارسال شکسته شده تا در مجموع بیش از ۷۹۵,۴۱۶ نفر از نمایشگاه امسال بازدید کرده باشند که در مقایسه با عدد ۷۷۰,۹۳۲ نمایشگاه پارسال دیترویت رقم امیدوارکننده ای است. همچنین آقای Seavitt اتوشوی امسال دیترویت را بعد از سال ۲۰۰۴ که حدود ۸۰۸,۸۳۳ نفر در آن شرکت داشتند، پربازدیدترین دیترویت نامیده است.
در نمایشگاه ۲۰۱۳ دیترویت، از ۵۹ خودروی جدید رونمایی شد که ۵۰ مدل آن نخستین رونمایی رسمی خود در بازار جهانی را تجربه می کردند و ۹ مدل دیگر نیز برای نخستین بار در بازار ایالات متحده معرفی می شدند. امسال بیش از ۵,۲۱۲ خبرنگار از ۶۰ کشور مختلف به دیترویت آمده بودند؛ در زمان کنفرانس خبری کمپانی ها نیز در مجموع بیش از ۲۸,۳۲۶ نفر شرکت کردند؛ همچنین در بخش خیریه امسال نیز درمجموع بیش از ۱۳,۰۶۹ نفر حضور داشتند تا عواید ناشی از آن حدود ۴.۰ میلیون دلار بیشتر از سال گذشته باشد. آقای Seavitt مجموع سرمایه در گردش نمایشگاه امسال که بادرنظر گرفتن تاثیر آن در بازار ایالات متحده محاسبه شده را نیز حدود ۳۶۵ میلیون دلار برآورد کرده است. اگر هنوز هم به دیدن جدیدترین های جهان در دیترویت ۲۰۱۳ علاقه دارید با ما همراه شوید تا در ادامه نگاهی به بهترین ها داشته باشیم.
***** گزارش تصویری از برترین های نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۳ *****
کدنزای ۲۰۱۴ که با هیوندای آزرا ۲۰۱۲ پلت فرم یکسانی دارد، برای نخستین بار در دیترویت امسال معرفی شد؛ خودرویی که هنوز در زیر کاپوت آن قدرتمندترین پیشرانه کیا جاخوش کرده؛ یعنی یک موتور ۳.۳ لیتری V6 با قدرت ۲۹۳ اسب بخار و گشتاور ۳۴۶ نیوتن متر . . . کدنزای ۲۰۱۴ قرارست با دو پکیج با نام های premium و technology راهی بازار ایالات متحده شود. نمایشگر هشت اینچی لمسی برای کنسول، سیستم چندرسانه ای UVO، سیستم پخش ۵۵۰ واتی اینفینیتی با ۱۲ اسپیکر، تهویه اتوماتیک دوگانه برای جلو و دریچه های تهویه برای عقب و صندلی ۱۰ حالته راننده ازجمله امکانات استاندارد کدنزای جدید هستند. IS مدل ۲۰۱۴ برای لکسوس یک مهره مار بود چراکه بالاخره توانست جواب خوبی به بی ام و سری۳ و آئودی A4 و همچنین سدان جدیدالورود کادیلاک یعنی ATS بدهد. IS جدید که حدود ۷.۵ سانتیمتر از نسل قبلی اش کشیده تر شده، قرارست در دو مدل راهی بازار شود یکی IS250 و دیگری IS350 . . . اما IS250 یک پیشرانه ۲.۵ لیتری داشته درحالیکه IS350 در زیر کاپوتش یک موتور ۳.۵ لیتری قرار گرفته؛ تنها در مدل دیفرانسیل عقب IS350 گیربکس هشت سرعته اتومات وجود دارد و مابقی مدل ها گیربکس شش سرعته خواهند داشت. قوی ترین محصول تولیدی مازراتی تاکنون چیزی نیست به جز نسل جدید کواتروپورته که با عنوان مدل ۲۰۱۴ راهی بازار می شود. مازراتی برای مشتریان دو پیشرانه درنظر گرفته که هر دو زیرنظر فراری ساخته شده و مجهز به توربوهای دوقلو هستند؛ یکی ۳.۸ لیتری V8 با قدرت ۵۲۳ اسب بخار و شتاب ۴.۶ ثانیه و دیگری ۳.۰ لیتری V6 باقدرت ۴۰۴ اسب بخار و شتاب ۵.۰ ثانیه. هر پنج عضو خانواده E-class مرسدس یعنی نسخه سدان، کوپه، کابریولت، استیشن و مدل تیون شده AMG آن تحت عنوان مدل ۲۰۱۴ در دیترویت امسال حاضر بودند. می گویند فیس لیفت جدید E-class هم زیباست هم زشت . . . ! مفهومی کرولا فوریا الگوی جدیدی است که می تواند به احتمال فراوان نشانگر روند طراحی خودروهای کامپکت تویوتا در سال های آتی باشد. با آنکه هیچکدام از مشخصه های کرولای جدید هنوز اعلام نشده اما تویوتا فعلا ابعاد خارجی آنرا منتشر کرده که جالبترین قسمت آن افزایش ۲۵ سانتیمتری عرض خودرو نسبت به مدل های حال حاضر است . . . به هرحال اگر روزی زبان طراحی نسل جدید تویوتا کرولا (که در مفهومی فوریا بکار رفته) به واقعیت تبدیل شود یقینا باید منتظر شبیه شدن محصولات لکسوس به خودروهای آتی تویوتا بود؛ موضوعی که شاید به مذاق لکسوسی ها خوشایند نباشد. HCD-14 نام خودرویی مفهومی است که John Krafcik ریاست بخش آمریکایی هیوندای، آنرا نمونه ای بسیار خوب برای نسل بعدی جنسیس معرفی کرده است. یکی از مشخصه های جالب این مفهومی درب های عقب آن است که برخلاف جهت درب های جلویی باز می شوند و وجود آن در نسل بعدی جنسیس (و یا به احتمال بیشتر در نسل بعدی سنتنیال) قطعا می تواند سروصدای زیادی به همراه داشته باشد . . . پیشرانه HCD-14 همان موتور معروف ۵.۰ لیتری V8 هیوندای است که هرچند مشخصات دقیق آن اعلام نشده اما مدل های حال حاضر آن بیشتر از ۴۳۰ اسب بخار قدرت ندارد. استفاده از سیستم اگزوزی با خروجی سرامیکی برای کاهش فشار گازهای خروجی و افزایش RPM موتور از مشخصه های اصلی این مفهومی است. محصول جدید مینی برای دیترویت ۲۰۱۳ درواقع همان نسخه تیون شده پیسمَن بود که برای نخستین بار به لوگوی جان کوپر مزین شده؛ این کراس اور انگلیسی بصورت استاندارد باپیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با ۲۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۱ نیوتن متر گشتاور عرضه می شود . . . سیستم محرکه این خودرو از نوع همه چرخ های محرک یا AWD بوده که با گیربکس شش سرعته اتومات مصرف خودرو را به ۱۰.۲ لیتر در شهر و ۷.۸ لیتر در جاده می رساند؛ این اعداد برای گیربکس دستی این خودرو نیز به ترتیب ۹.۴ لیتر و ۷.۶ لیتر اعلام شده. جایزه طراحی EyesOn همه ساله به بهترین مدلی تعلیق میگیرد که یا برای نخستین بار در ایالات متحده و در نمایشگاه دیترویت رونمایی شود و یا اولین معرفی رسمی جهانی آن در دیترویت محقق شود، حال چه برای خودروهای تولیدی و چه برای خودروهای مفهومی. امسال نیز این جایزه در بخش مفهومی به کراس اور رزونانس نیسان رسید . . . نیسان برای این مدل مفهومی که زیرنظر Shiro Nakamura معاون اول بسیار موفق نیسان طراحی شده، یک پیشرانه هیبریدی شامل موتور ۲.۵ لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی درنظر گرفته؛ همچنین طبق خبرهای منتشر شده رزونانس درحقیقت پیش نمایشی از نسل آتی نیسان مورانو است. اگر ازشما پرسیدند سیزدهمین نسل پیکاپ محبوب فورد یعنی مدل های ۲۰۱۵ سریF چگونه خواهند بود، بگویید چیزی شبیه فورد اطلس! بله! یک مفهومی عضلانی که نسخه نهایی آن برای اواسط ۲۰۱۴ آماده می شود. یکی از ویژگی های جالب توجه فورد اطلس وجود منفذهای ورودی هوای در جلوپنجره و همچنین بر روی رینگ هاست که بصورت اتومات بازوبسته می شوند . . . هنوز از جزئیات نسل جدید سریF خبری منتشر نشده به جز اینکه در زیر کاپوت آن پیشرانه اکوبوست قرار می گیرد. وجود دوربین هایی در اطراف خودرو که قابلیت نمایش سه بعدی محیط اطراف را دارند (bird’s eye) نیز به احتمال فراوان بصورت استاندارد است. M6 گرن کوپه یک ضربه دیر هنگام به پیکره بنز CLS63 بود؛ خودرویی که اولین رونمایی رسمی آن در دیترویت ۲۰۱۳ محقق شد . . . M6 گرن کوپه با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و حدود ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور میتواند در کمتر از ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد که هرچند از CLS63 بهترست اما هنوز هم به پای آئودی RS7 نمی رسد. MDX پروتوتایپ اگرچه نسل جدید MDX نیست اما شما هم در نسخه نهایی آن منتظر وجود تفاوت های قابل توجهی نباشید! می گویند نسل جدید MDX یک سروگردن نسبت به گذشته بهترست؛ اول ازهمه به خاطر پیشرانه جدید این شاسی بلند ژاپنی است . . . پیشرانه جدید MDX قرارست مانند سدان لوکس RLX ، یک موتور V6 باشد که آکورا به هوادارانش قول داده در مصرف سوخت، بهترین خودرو درمیان همکلاسانش خواهد بود. مشخصه دیگر این شاسی بلند ژاپنی استفاده از سیستم محرکه 2WD است که تاکنون برای MDX سابقه نداشته. فولکس واگن پکیج جدید R-Line را برای مدل های توآرگ آماده کرده؛ رینگ های ۲۰ اینچی جدید، خشک تر شدن سیستم تعلیق، فرمان جدید، پدال های آلومینیومی، پدال شیفتر و همرنگ شدن رکاب ها با بدنه خودرو مهم ترین تفاوت های پکیج R-Line با مدل های استاندارد توآرگ است. مفهومی پاسات پرفورمنس یک موتور ۱.۸ لیتری ۲۵۰ اسبی به همراه گیربکس شش سرعته اتومات و فرمان الکترومکانیکی جدید فولکس واگن دارد. ویژگی های دیگر این مدل مفهومی در مواردی مانند اگزوز دوبل، رینگ های ۱۹ اینچی، چراغ های بای زنون، LEDهای مخصوص روز و قاب کربنی برای آینه های جانبی خلاصه می شود. مدل کابریولت RS5 همچون مدل کوپه خود یک پیشرانه ۴.۲ لیتری تنفس طبیعی داشته که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس هفت سرعته S-tronic و سیستم همه چرخ های محرک یا همان کواتروو از دیگر مشخصه های این اسپرت آلمانی است. باید دید که RS5 مانند مابقی RSها که معمولا در طول یک یا نهایتا دوسال و به تعداد محدود عرضه می شوند خواهد بود یا نه. بالاخره مدل 320i از سری۳ جدید هم معرفی شد؛ سدانی که موتور ۲.۰ لیتری اش به کمک توربو می تواند ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که نسبت به مدل 328i به ترتیب ۶۰ اسب بخار و ۷۵ نیوتن متر کمترست. مصرف این مدل با گیربکس هشت سرعته اتومات معادل ۱۰.۳ لیتر در شهر و ۷.۲ لیتر در جاده است که با گیربکس شش سرعته دستی نیز به ۱۰.۷ لیتر در شهر و ۷ لیتر در جاده میرسد. قیمت پایه ای 320i برای ایالات متحده از ۳۳,۴۴۵ دلار شروع شده که حدود ۳,۴۰۰ دلار کمتر از 328i خواهد بود. چرا قوی ترین نسخه کاین در دیترویت نباشد؟! یک شاسی بلند لوکس ۵۵۰ اسبی که با پیشرانه V8 توربو دوقلوی می تواند در ۴.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و در ادامه به حداکثر سرعت ۲۸۳ کیلومتر برساعت دست یابد، نامی ندارد به جز پورشه کاین توربو S اگر از رینگ های برابوس استفاده کنید و رنگ زردومشکی را روی بدنه اسمارت بریزید حاصل کار شما پکیج جدید CityFlame که قرارست از تابستان ۲۰۱۳ به تعداد محدود ۲۴۰۰ نسخه وارد بازار شود. نام نیسان لیف امسال بیش از هر زمان دیگری بر روی زبان مشتریان آمریکایی خواهد افتاد چراکه قرارست قیمت ۲۸,۰۰۰ دلاری آن بخاطر تعلق نگرفتن مالیات بر روی الکتریکی ها و همچنین حمایت های دولت قدرال، به مرز ۱۹,۰۰۰ دلار برای سال ۲۰۱۳ برسد که دراینصورت لیف را به خودرویی باقیمتی رقابتی تبدیل می کند. البته اگر برای آن دسته از مشتریان آمریکایی که پول برایشان در اولویت نیست هم نیسان مدل SV لیف را با قیمت ۳۱,۲۸۰ دلار و مدل SL لیف را با قیمت ۳۴,۸۴۰ دلار نیز آماده کرده که اولین مدل امکاناتی نظیر رینگ های ۱۶ اینچی، دوربین عقب، نمایشگر ۷ اینچی و ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی دارد و دومین مدل نیز مجهز به امکاناتی نظیر رینگ های ۱۷ اینچ، LEDهای مخصوص روز و پورت شارژ سریع برای اتصال به ولتاژ ۴۸۰ و … است. RS7 که حدود ۲۵ کیلوگرم سبکتر از S7 شده میتواند با پیشرانه ۴.۰ لیتری تویین توربوی V8 خود که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد، در کمتر از ۳.۹ ثانیه ازحال سکون به سرعت ۱۰۰ و در ادامه به سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر برساعتی دست یابد. حالا تصور کنید که مصرف ترکیبی این خودرو تنها ۹.۸ لیتر است! این برای نخستین بار بود که بی ام و از سری۴ خود رسما رونمایی می کرد؛ خودرویی عضلانی که در طراحی آن از سری۶ الهامات زیادی گرفته شده. در نسخه تولیدی سری۴ هم قرارست فعلا از پیشرانه های موجود در سری۳ استفاده شود. ELR درواقع نسخه سوپر دولوکس شورولت ولت است! پیشرانه این کوپه هیبریدی همان موتور ۱.۴ لیتری ولت به همراه یک موتور الکتریکی است که (بجای تولید ۵۸ اسب بخار در شورولت ولت) این بار قدرت آن به بیش از ۲۰۷ اسب بخار رسیده. ELR با یکبار شارژ و باک پر میتواند مسافت متوسطی درحدود ۴۸۰ کیلومتر را طی کند . . . سیستم پخش حرفه ای Bose با ۱۰ اسپیکر، رینگ های ۲۰ اینچی و سیستم بازیابی انرژی ترمز از دیگر مشخصه های کادیلاک ELR خواهند بود. مدت زمان شارژ باطری های ELR نیز حدود ۱۲ ساعت با ولتاژ ۱۲۰ و ۴.۵ ساعت با ولتاژ ۲۴۰ است. هرچند شنیدن قدرت ۴۵۰ اسبی کوروت جدید برای هوادارانش جای سوال داشت اما ظاهرا شورولت به همین عدد بسنده کرده تا همه جا اعلام کند که نسبت قدرت به وزن سوپر کار جدیدش از پورشه ۹۱۱ و آئودی R8 هم بهتر است . . . به نام کوروت جدید، پسوند استینگری اضافه شده تا شورولت نشان دهد که همانند سالهای دهه شصت میلادی می خواهد بازار داخلی اش را قبضه کند؛ البته این وسط وجود بزرگانی مانند کامارو ZL1 و SRT وایپر کار را برای او بسیار سخت تر و سخت تر می کنند. شورولت باعرضه سیلورادو ۲۰۱۴ که برادر دوقلوی جمس Seira نیز محسوب میشود، بدنبال یک تحول عظیم بود؛ سیلواردوی جدید برای نخستین بار مجهز به پیشرانه Ecotec3 شده که سیستم هایی مانند زمانبندی متغیر سوپاپ ها و همچنین سیستم غیر فعال کردن سیلندر را بصورت استاندارد خواهد داشت که نویدبخش مصرف سوخت کمتر برای مشتریانش است. عرضه مدل فول سایز فورد ترانزیت یک جواب خوب به نیسان NV2500 و ۳۵۰۰ است. برای بازار اروپا فورد موتور ۲.۲ لیتری توربو دیزلی چهارسیلندر با گیربکس شش سرعته دستی درنظر گرفته اما در آمریکا به احتمال زیاد موتور ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست با توربوهای دوقلو هم برای ترانزیت قابل سفارش است. مشتریان می توانند این ون بزرگ را بصورت دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو و نهایتا AWD نیز سفارش دهند. از تابستان ۲۰۱۳ که قرارست نیسان ورسا نوت راهی بازار شود، باید منتظر خبرهای خوبی بود چراکه نیسان از گیربکس CVT و همچنین شاترهای ورودی هوای جلوپنجره استفاده کرده که بصورت اتومات می تواند بازوبسته شوند. مصرف ترکیبی ۵.۸ لیتری هم اخرین مشخصه منتشر شده از این خودروی ۱۴,۰۰۰ دلاری است. Gary Robinson از مدیران ارشد آکورا در نمایشگاه امسال خبر حیرت آوری را به هواداران NSX داد؛ آکورا قرارست نسخه غیر هیبریدی نسل جدید NSX را هم بسازد؛ متاسفانه هنوز کسی نمیداند که دلیل غیرهیبریدی بودن آن چیست؟ فقط برای شرکت در مسابقات است یا مشتریان هم می توانند آنرا سفارش دهند . . . ؟؟؟ واما دومین سورپرایز آکورا همین عکس است! صحنه ای که بیش از یکسال هوادارانش را پادر هوا نگه داشته بود؛ آکورا برای نخستین بار جزئیات کابین جدید مفهومی NSX را در دیترویت ۲۰۱۳ در معرض دید همگان قرار داد تا اعلام کند که به رونمایی نسخه تولیدی NSX جدید دیگر زمانی باقی نمانده. کراس اور الکتریکی تسلا با درب های گالوینگی اش احتمالا در نمایشگاه توجهات زیادی به خود جلب کرده؛ البته دور از انتظار نبود چراکه این مدل نسبت به خودرویی که سال گذشته در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ رونمایی شد هرچند ظاهر نسبتا یکسانی دارد اما درون کابینش همه چیز تغییر کرده . . . درون کابین Model X از ترکیب چرم های سفید و مشکی به همراه روکش های کرومی استفاده شده و در کنسول نیز بجای دکمه ها و نشانگرها از یک تبلت ۱۷ اینچی بزرگ استفاده شده که قبلا نمونه آن در Model S سدان هم بکار رفته بود. اگر همه چیز مطابق میل تسلا پیش برود از اواخر ۲۰۱۳ تولید این الکتریکی آغاز می شود. زیبای ۶۱۶ اسبی بنتلی هم در نمایشگاه دیترویت حاضر بود؛ خودرویی با سیستم محرکه AWD که می تواند باگیربکس هشت سرعته ساخت ZF در ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ برسد. بنتلی چنین ادعا کرده که این کانورتیبل انگلیسی ۱۵ درصد کارایی بیشتری نسبت به مدل کوپه جی تی اسپید دارد. بولت کیست؟؟؟ سریع ترین دونده مرد جهان که حالا نیسان به افتخار او یک مدل اختصاصی GT-R را به نام Usain Bolt ساخته که البته بیشتر از همه در ظاهر با مابقی GT-Rها متفاوت است. این نسخه ویژه که در برخی از قسمت هایش از پودر طلا استفاده شده سرانجام در یک حراجی باقیمت ۱۹۳,۰۰۰ دلار به فروش رسید و قرارست تمام هزینه آن نیز صرف امور خیریه شود. شورولت برای هاچ بک چهار درب اونیکس دو موتور درنظر گرفته یکی ۱.۴ لیتری و دیگری ۱.۰ لیتری؛ گیربکس هم میان شش سرعته اتومات یا پنج سرعته دستی قابل انتخاب است؛ برای نمای داخلی خودرو نیز سه تریم با نام های Joy و Race و ۲۴ Hours آماده شده. اگر از ما می شنوید شورولت Sail که قرارست با دو پیشرانه ۱.۲ و ۱.۴ لیتری عرضه شود به احتمال زیاد برای مشتریان چینی الاصل مقیم آمریکا ساخته شده! می دانید چرا ؟؟! شورولت با ساخت اسپین که ظاهری مابین کراس اور و مینی ون دارد، بیش ازهمه بازارهایی مثل اندونزی و تایلند را نشانه گرفته که در آنجا اسپین میتواند با جادادن پنج و حداکثر هفت سرنشین توجهات زیادی به خود جلب کند. برای نسخه آمریکایی اسپین به احتمال زیاد از موتورهای ۱.۴ و ۱.۸ لیتری شورولت سونیک استفاده می شود. مفهومی E-Jet اولین محصول گوانگ ژو کارز یا همان GAC برای نمایشگاه امسال بود که زبان طراحی اینفینیتی داشته و قرارست در سالهای آتی به نوعی به نسخه چینی شورولت ولت تبدیل شود . . . ! پیشرانه E-Jet هیبریدی، یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۲۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن مترست که می تواند خودرو را در عرض ۴.۵ ثانیه به سرعت ۵۰ کیلومتر برساعت برساند اما معلوم نیست درچند ثانیه به ۱۰۰ میرسد! بایکبار شارژ کامل باطری های لیتیوم یونی، E-Jet میتواند مسافت متوسط ۱۰۰ کیلومتری را طی کند. با خالی شدن باطری ها نیز پیشرانه بنزینی ۱.۰ لیتری ۶۰ اسبی خودرو وارد مدار شده و به عنوان ژنراتور وظیفه شارژ باطری ها را به عهده خواهد داشت. یک سوال فلسفی: اصلا به نظر شما کمپانی چینی گوانگ ژو کارز در دیترویت چه می کرد؟؟؟ بگذریم، دومین محصول گوانگ ژو، نسخه هیبریدی سدان Trumpchi با سیستم محرکه AWD بود که درقالب یک کراس اور با نام GS5 رونمایی شد . . . گوانگ ژو برای محور جلویی GS5 یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰ اسب بخار و گشتاور ۴۶ نیوتن متر و همچنین یک موتور بنزینی ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۲ اسب بخار و گشتاور ۱۶۷ نیوتن متر تدارک دیده. برای چرخ های عقبی GS5 هم از یک موتور الکتریکی دیگر با ۳۴ اسب قدرت و ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور استفاده شده. اگر از پلت فرم هوندا فیت استفاده کنید و بدنه آنرا هم از طرفین بکشید خودرویی مفهومی به نام Urban SUV حاصل می شود که قرارست در آینده نسخه تولیدی آن (البته باظاهری متفاوت) با مدل هایی نظیر نیسان جوک و کیا اسپورتیج رقابت کند. لینکلن با نمایش مفهومی MKC به طور غیرمستقیم نشان داد که می خواهد با پلتفرم فورد Escape کراس اور جدیدی راهی بازار کند؛ حالا باید ببینیم که در آینده ازپس مدل هایی مانند بی ام و X3 ، مرسدس GLK ، آکورا RDX و رنجروور اووک برمی آید یا نه. اگر تا به امروز شلبی را بخاطر تیون های موستانگ می شناختید بهترست در شناختتان تجدید نظر کنید! چراکه این تیونر آمریکایی به تازگی پکیجی برای فورد فوکوس ST عرضه کرده . . . کیت بدنه این فوکوس از کاپوت کربنی درجلو شروع شده و با لوگوی گرافیکی طرفین ادامه پیدا کرده تا در نهایت با تغییر سپر و اسپویلر انتهای سقف و کیت اگزوز Cat Back در عقب به پایان میرسد. هنوز جزئیات فنی این هاچ بک اعلام نشده اما شلبی قرارست مصرف جاده ای آنرا در همان ۴.۸ لیتر نگه دارد. این پکیج تنها در ۵۰۰ نسخه عرضه می شود. کراس بلو نام هیبریدی جدید فولکس واگن است که هرچند در قالب خودرویی مفهومی رونمایی شده اما آلمانی ها تلاش زیادی برای ورود آن به بازار می کنند. یک موتور الکتریکی ۵۴ اسبی برای محور جلو و یک موتور الکتریکی ۱۱۴ اسبی برای محور عقب درکنار پیشرانه ۱۹۰ اسبی دیزلی آن موجب شده تا مجموع قدرت و گشتاور تولیدی کراس بلو به ترتیب ۳۰۵ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر باشد. شتاب این هیبریدی ۷.۲ ثانیه و مصرف ترکیبی آن نیز ۶.۷ لیتر درحالت معمولی و ۲.۷ لیتر درحالت الکتریکی اعلام شده. به لحاظ قیمتی هم پیش بینی میشود که نسخه تولیدی کراس بلو مابین مدل های تیگوآن و توآرگ قرار بگیرد. Skyactiv-D مسابقه ای که برپایه مزدا ۶ ساخته شده قبل از آنکه هفتم بهمن ماه در مسابقه Rolex 24 معرفی شود در دیترویت ۲۰۱۳ رونمایی شده بود . . . آنطور که مزدا اعلام کرده قرارست ۳ دستگاه از این خودروی مسابقه ای در قالب سه تیم مختلف و هرکدام باپنج راننده در کلاس GRAND-AM GX در مسابقه امسال Rolex 24 که در شهر دایتونا در ایالت فلوریدا برگزار میشود شرکت کنند. دارت نامی است که ریشه آنرا باید در سالهای دهه شصت میلادی جستجو کرد؛ حالا این نام به کمک دوج تبدیل به یک سدان کوچک شهری شده تا با پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۸۴ اسبی خود و باقیمت پایه ای ۲۱,۰۰۰ دلار راهی بازار شود. گیربکس شش سرعته دستی، نمایشگر ۸.۴ اینچی کنسول و ۷ اینچی صفحه کیلومتر، صندلی ۱۰ حالته راننده و امکان انتخاب ۱۲ رنگ مختلف برای بدنه از دیگر مشخصه های دوج دارت جی تی است. با رونمایی از سدان جدید CLA در دیترویت تازه معلوم شد که به لحاظ ظاهری CLA اندکی بزرگتر از C-class های مرسدس است. هرچند مشخصات ابعادی این خودرو هنوز اعلام نشده اما می توان پیش بینی کرد که فاصله محوری C-class باید اندکی بیشتر از CLA باشد چرا که در غیر اینصورت مرسدس محصولی ساخته که رقیب اصلی اش خود C-class است!
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
navid
۱۴ بهمن ۱۳۹۱اون نیسان مفهومی بود,لامصب چه کنسولی داشت انگا سفینه ناسا بود…
دوستان,ملت عزیز,داداشا,رفقایه گلم ترو خدا نخرین ماشین نرو خدا نرین پراید بخرین 20 میلیون,206 تیپ 2 40 میلیون..
خدا شاهده من وانت پیکان دارم گفتم شب عیدی ماشین بخرم ولی حاظرم تو عید با وانتم بچرخم یا دربستی برم عید دیدنی ولی پراید,206 نخرم…
خواهش میکنم ازتون ماشین نخرین با این قیمتایه تخیلی..
ممنون از همتون..
عماد
۲۵ بهمن ۱۳۹۱من با تو هستم داش نوید
نايب
۱۴ بهمن ۱۳۹۱با سلام
فقط می خواستم بگم که در کنار فورد 2015 سریF جای وانت بار کارا خالی بود که این امریکایی قد علم کرده ….
احسان
۱۴ بهمن ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان
کاش میشد جای چینیای موجود بازار مثل ام وی ام و لیفان و امثال اینا ماشینای هیبریدی چینی ها میاوردن مثل تولیدات شرکت GAC،البته اگه هدف چیز دیگه ای نباشه که ایشالله که نیست.
ناشناس
۱۵ بهمن ۱۳۹۱در ادامه صحبت دوست عزیز کماندار
از ماست که بر ماست……..
خود کرده را تدبیر نیست…….
حميد
۱۵ بهمن ۱۳۹۱پدال جون اینارو به مانشون نده! شب خابمون نمی بره!
مهناز
۱۶ بهمن ۱۳۹۱عجب ماشین های توپی ، نمیشه یکیشو واسه من بفرستین ؟! مرسی از سایت خوبتون .
علیرضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۱دوستان مزدا با اون تیپ باحالش با موتور2.4 21000 دلار یعنی به عبارتی 21000ضربدر3800 میشود798000000
حالا هی بگین حمایت از صنعت ملی. بابا این صنعت ملی رو باید تا کی حمایت کنیم؟
الان این مزدا اگه بیاد ایران قیمتش میشه 200میلیون
جیلی شده 75میلیون
یه لاستیکاین مزدا میرزه به کل 206
نمیدونم چرا ما تو این زمون دنیا اومدیم.
ضروری
۱۷ بهمن ۱۳۹۱واقعآ این عکسا ماله کره ی زمینه !؟!!!! :(
به خدا ادم ارزوی مرگ می کنه اینا رو می بینه !!!
نمی دونم چه گناهی کردیم قبل از تولدمون که ههممون محکوم شدیم به این که تو ایران به دنیا بیایم !!!
بعد همه ی ادما با هم برابر میشن !!!
سروش
۱۸ بهمن ۱۳۹۱اینا رو نشون ندید ماهمش قصه میخوریم/مادستمون به پرایدم نمیرسه هرروزم داره قیمتش بالا میره حالا ماشین خریدنمون پیش کش/برنجم گیرمون نمیاد بخوریم اخه این چه جور بدبختیه که گرقتارش شدیم.
سعید
۲۳ بهمن ۱۳۹۱داداشم قصه خوندنیه غصه خوردنی
میگم از وقتی پراید شده 21 ملیون سواد مردم هم نم کشیده ها!!!
سروش
۱۸ بهمن ۱۳۹۱اینا رو نشون ندید ماهمش قصه میخوریم/مادستمون به پرایدم نمیرسه هرروزم داره قیمتش بالا میره حالا ماشین خریدنمون پیش کش/ اخه این چه جور بدبختیه که گرقتارش شدیم.
سروش
۱۸ بهمن ۱۳۹۱چرا نظرات منو نمیزارید/حقیفت تلخه هااااااااااااااا.
سروش
۱۸ بهمن ۱۳۹۱پس چرا سایپا151 باتیبارو نبردن جاشون خیلی خالیه.
حسین
۱۹ بهمن ۱۳۹۱با تعرفه 0 درصد هم بعضی از این ماشینها به پول ما نمیرسه!وقتی دلار شده 4 تومن ماشین خارجی میشه یه رویا!پس بیاید خودمون یه کاری کنیم!
علی
۱۹ بهمن ۱۳۹۱علی تهرانی ازمشهدفقط باید صبرکرد
moein
۲۰ بهمن ۱۳۹۱جای پورش پانامرا 4sجدید خالیه در نمایشگاه
hamid
۲۱ بهمن ۱۳۹۱من فقط میتونم بگم متاسفم و حالا دقیقا جایگاه صنعت اتومبیل سازی کشور در سطح بین المللی مشخص میشه
پس هی خودمون رو گول نزنیم و آفرین و بارک الله الکی به ناف صنعت خودرو سازی نبندیم ما که عادت به این کار داریم
فقط تاسف بابت از دست دادن این همه نیروی انسانی باالقوه…………..
احسان
۲۱ بهمن ۱۳۹۱جای خودروی سوپر لوکس روآ با پیشرانه 1.6 لیتری وگشتاور حدود 3000 و تولید عدد خیره کننده 50 اسب بخار و داشبود فوقالعاده و ترمز سرامیکی و فرمون 3 پری سابق با صدای دلنشین پروانه فنش واقعا خالی بود
یاشار
۱۵ اسفند ۱۳۹۱داش احسان یادت رفت بگی 0تا 100 رو تو نیم ساعت میره
میثم
۱۷ اسفند ۱۳۹۱روآ با سقف سرعت محدود شده ی 673 کیلیومتر در سرعت… که تنها 700.000 هزار نسخه از آن تولید شده!!
احسان
۲۱ بهمن ۱۳۹۱وانت باردو امکانات پایه ای چون فرمان کاملا گرد و راحت 3 پدال مخضوض راننده صندلی یک حالته برای تمام فصول امکان کنترل برف پاک کن از داخل کابین دارای 4 چرخ متحرک در لحظه امکان دید عقب بسیار عالی در هنگام دنذه عقب . ترمز لقمه کاملا ایرانی
چرا قدر نمیدونیم این همه امکانات فقط و فقط 10 میلیون خداییش مفته..
کیوان
۲۴ بهمن ۱۳۹۱احسان عالی بود نظرت.دمت گرم
عماد
۲۷ بهمن ۱۳۹۱پدال دمت گرم
مهدی
۵ اسفند ۱۳۹۱جالبه آئودی rs7با 560اسب بخار مصرفش صدی 10تاهم نیست ولی ماشینای وطنی مثل پژو یاسمندتقریبا1/6این قدرتشونه مصرفشون از این آئودی هم بیشتره واقعا!!! چقدر خاک بر سریم
سینا
۱۰ اسفند ۱۳۹۱آخه چرا ما تو ایران یک ماشین درست حسابی نداریم؟ بعد ایناها این همه ماشینای عالی دارن
میثم
۱۲ اسفند ۱۳۹۱پراید با یه کیلو پسته توش یه رویای دیگست
ارین- مشهد
۱۳ اسفند ۱۳۹۱کماندار عزیز ودوستان . انچه شما میبینید در یک جمله خلاصه میشود…ازماست که بر ماست…
یاشار
۱۵ اسفند ۱۳۹۱بابا اگه ماشین خارجی بیاد تو ایران کی دیگه این ماشینای اشغالی مثه رانا یا تیبا رو میخره.اینا عمرا بذارن پای این ماشینا تو ایزان باز شه
kia
۱۷ اسفند ۱۳۹۱عجب ماشینی لیونل مسی خریده دیروز نشون داد پراید هاچ پک خریده و پشتش نوشته همیشه به یادتم سایپا…
ali
۱۹ اسفند ۱۳۹۱آخ آخ
آقا جای این پیکان جدیده که مهندسین عزیز ایران خودرو طراحی کردن خیلی خالیه….!!!!
آخ آخ….
سارا
۲۰ اسفند ۱۳۹۱دوستان ما باید حسرت این ماشینارو بخوریم و فقط تو عکس ببینیمشون هیچ وقت دستمون بهشون نمیرسه با این اوضاع مملکت پرایدم شده رویا چه برسه به…
محسن
۲۳ اسفند ۱۳۹۱وای اگر سایپا حکم جهادم دهد ، ارتش بنز و آئودی نتواند که جوابم دهد
جای پراید جدید و اقتدار جدید ملی بینشون خالیه،
پراید دنده اتومات ترمز دار 170sc
پراید دنده غیر اتومات بی ترمزدار 169sv
پراید بی ترمزدار با دنده اتومات دار 120sx
پراید فرمون هیدرولیک دار ترمز دار 132sx
پراید فرمون هیدرولیک دار بی ترمز دار 132
پراید ترمز دار بی فرمون هیدرولیک دار 123
پراید بی صندوق دار با ترمز دار با هیدرولیک دار 111sx
پراید بی صندوق دار بی ترمز دار بی هیدرولیک دار 109 bil
پراید بی صندوق دار با فرمون دار یا کیسه هوا دار 134sr
پراید خالی
تذکر1 : یادآور میشود این تنها بخشی از افتخار و غرور آفرینی ملی میباشد به علت ضیغ وقت از معرفی انبوهی دیگر از این خانواده تنومند معضوریم،
تذکر 2: یاداور میشود تمامی خودرو های بالا با پسوند گازسوز دار و گازسوز ندار به بازار عرضه میشود.
Ahmad..F12
۱۸ مهر ۱۳۹۳خیلی حال کردم با کامنتت ایول :D
مهدي
۲۷ اسفند ۱۳۹۱وهمینطور جای نیسان زامیادکه همانندکوروش وداریوش،حافظ وسعدی ومثل تخته جمشیدوسی وسه پل وحافظیه….بخشی ازفرهنگ وتاریخ کهن ایران زمینه،واقعا”خالیه.