چشم اندازهفته نامه

4 روش ارزان برای جلوگیری از مشکلات هزینه‌بر خودرو

آیا شما از دیدن اینکه پس‌انداز شما سریع‌تر از بنزین باک خودرویتان دود شده و به هوا می‌رود لذت می‌برید؟ آیا با دیدن اینکه پول بی‌زبانی که با زحمت به دست آمده به جیب مکانیک یا نمایندگی می‌رود خوشحال می‌شوید؟

اگر پاسخ شما به سؤال‌های بالا “نه” است پس حتماً توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید چراکه با رعایت آن‌ها می‌توانید از هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید. در کل حفظ پول باعث شاد شدن شما خواهد شد و صرفه‌جویی در هنگام تعمیر خودرو گاهی اوقات کار آسانی است.


در این نوشتار ۴ روشی را آورده‌ایم که اندکی هزینه در ابتدا برای شما در بر خواهند داشت اما بعدها از اینکه پول زیادی را برای رفع مشکلات بزرگ‌تر خودرو نپرداخته‌اید خوشحال خواهید شد.

  1. استفاده از شارژر باتری


خودروی جدید شما پر از قطعات الکترونیکی خیال‌انگیز است و همین امر باتری را تحت‌فشار می‌گذارد. علاوه بر این، قطعات الکترونیکی تشنه به شارژ باتری به ولتاژ بالایی نیاز دارند تا کار خود را به‌طور کامل انجام دهند. سیستم‌های زیادی مثل هشدار، ECU، کلید هوشمند و اینترفیس چندرسانه‌ای می‌توانند از باتری تغذیه شوند حتی وقتی‌که خودرو خاموش باشد. مشکلات الکترونیکی زیادی می‌تواند به علت شارژ پایین باتری به وجود آید. اگر خودرو را با وقفه‌های طولانی استفاده می‌کنید و یا از آن برای طی مسافت‌های کوتاه که خودرو زمان کافی برای شارژ کامل باتری را ندارد بهره می‌برید احتمال ایجاد این‌گونه مشکلات وجود دارد.

با خرید وسیله‌ی کوچکی که ۳۰ دلار قیمت دارد و می‌توانید مشکلات را به حداقل برسانید. این شارژر توانایی شارژ باتری خودرو در هنگام خاموش بودن آن را دارد.

سرمایه‌گذاری شما روی شارژر باتری باعث صرفه‌جویی و حفظ پول به خاطر هزینه‌های احتمالی مشکلات الکترونیکی خودرو خواهد شد. اگر باتری خودرو از کار بیفتد هزینه‌ی ریست کردن سیستم‌هایی چون ریموت کلید، سیستم‌های ایمنی، کدهای هشدار رادیویی و حتی کل ECU نیز بر گردنتان خواهد افتاد.

  1. تعویض فیلتر هوای کابین


اگر نمی‌دانید که خودرویتان فیلتر هوای کابین دارد یا نه و یا اگر نمی‌دانید که کی آن را تعویض کرده‌اید احتمالاً این فیلتر پر از گردوخاک و آلودگی و حشرات و… است.

فیلتر هوای کابینی که کثیف باشد می‌تواند هزینه‌های زیادی روش دوش مالک بگذارد. اول اینکه باعث می‌شود شرایط هوای کابین بد باشد. مورد بعدی اینکه کار کردن زیاد سیستم تهویه مطبوع باعث هدر رفت پول و سوخت بیشتر خواهد شد. مورد بعدی این است که فیلتر هوای کثیف جریان هوای اطراف قطعات سیستم تهویه مطبوع را محدود می‌کند و این امر باعث افزایش دمای بیش‌ازحد قطعات خواهد شد و باعث خواهد شد که یخ‌زدگی بیشتری در کولر ایجاد شود که همین امر می‌تواند نشتی و نقص سیستم را در پی داشته باشد.

عموماً فیلترهای هوا نسبتاً کوچک هستند بنابراین نصب آن‌ها سریع بوده و شاید در یک سال یک‌بار آن‌ها را تعویض بکنید. همچنین فیلترهای هوا بهای چندانی ندارند و اکثر راننده‌ها در عرض چند دقیقه آن‌ها را عوض می‌کنند.

یک مکانیک می‌گوید فیلترهای هوای کابین اولین قطعه‌ای هستند که زمان شکایت مصرف‌کننده از عملکرد ضعیف سیستم تهویه مطبوع بازرسی می‌شود. از هر ۱۰ نفر ۸ نفر از وجود چنین فیلتر بی‌اطلاع بوده و یا نمی‌داند که باید آن را تعویض کرد.

  1. تعویض شمع‌ها


این یک کار ساده و ارزان در اکثر پیشرانه‌های ۴ سیلندر است اما هنوز هم مکانیک‌های زیادی مشکلات زیاد ناشی از شمع‌های قدیمی را در خودروها مشاهده می‌کنند. در بسیاری از خودروها شمع‌ها نسبتاً ارزان بوده و دسترسی آسانی دارند و اگر محل آن‌ها را بدانید احتمالاً خودتان نیز خواهید توانست آن‌ها را عوض کنید. البته این روزها شمع‌ها عمر بالایی دارند اما هنوز هم به منظور حفظ عملکرد عالی خودرو باید اقدام به تعویض آن‌ها نمود. باید گفت خودروهایی با تزریق مستقیم سوخت نظیر GDI ،TSI ،TFSI و اسکای اکتیو نسبت به تغییر شمع‌ها حساس‌تر هستند.

چرا؟ چون این نوع از پیشرانه‌ها فرایند احتراق کنترل شده و بسیار دقیقی در داخل سیلندرها دارند و باید شرایط نگهداری آن‌ها در مراحل مخصوصی باشد.

در پیشرانه‌های مدرن شمع‌های قدیمی و با عملکرد پایین می‌توانند به زودی معیوب شوند و فشار بیشتری را بر کویل‌ها وارد آورده و باعث افزایش دمای بیش از حد آن‌ها و در نهایت باعث از کار افتادنشان شوند. این کار اغلب باعث روشن شدن چراغ چک و حتی آسیب به تزریق کننده‌ی سوخت خواهد شد.

در پیشرانه‌های مدرن شمع‌های کثیف به سرعت روی دیگر قطعات و دستگاه‌ها تأثیر می‌گذارند بنابراین تعویض کردن آن‌ها مخصوصاً در خودروهای ۶ یا ۸ سیلندر توصیه می‌شود؛ و البته با تعویض شمع‌ها خودرو مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

  1. استفاده از کدخوان


خودروی شما شبکه‌ی پیچیده‌ای از حسگرهای الکترونیکی، مدول ها، کامپیوترها و دیگر قطعات الکترونیکی را دارد که پیشرانه، گیربکس و سیستم‌های بی‌شمار دیگری را تحلیل می‌کنند. اگر این شبکه‌ی حسگر با مشکل مواجه شود احتمالاً چراغ چک خودرو روشن خواهد شد. این نماد کوچک به خاطر دلایل زیادی می‌تواند دیده شود.

بنابراین اگر خودرویتان به تازگی با افت قدرت مواجه شده یا سوخت بیشتری می‌سوزاند یا چراغ چک روشن شده یک کدخوان که به شبکه حسگر پیشرانه وصل می‌شود خواهد توانست وضعیت کنونی خودرو را نشان دهد.

این کدخوان که بصورت یک مدول متصل شونده به گوشی هوشمند و با قیمت ۳۰ دلاری در دسترس است به سرعت مشکلات را اسکن کرده و به شما نشان می‌دهد. به علاوه این کدخوان در هنگام خرید خودروی دست‌دوم نیز بسیار بکار می‌آید.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. silver

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    مورد آخر که دستگاهیه از طریق پورت oBD به کامپیوتر ماشین متصل میشه و اطلاعات رو از طریق بولوتوث یا وای فای به گوشی یا تبلت میفرسته ،
    انواع و اقسامش هم در ایران موجوده با قیمت های متفاوت.
    دوستان اگر کسی تجربه استفاده از این دستگاه رو داره و میزان کارایشو میدونه ممنون میشم به اشتراک بذاره.

  2. kamran cooper

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    ((خودروی جدید شما پر از قطعات الکترونیکی خیال‌انگیز است ))
    منظورت ۴۰۵ نقره ای بود دیگه؟

    1. DEADPOOL

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (164 ديدگاه)

      باور کن شبا خابشو میبینم?

    2. شایان

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (41 ديدگاه)

      عاالی بود کلی خندیدم ?????

  3. پویا

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    از کجا میشه این obd رو تهیه کرد؟ تو سایتای ایرانی که یکی دو مورد بود که موجودی نداشتن

    1. silver

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (226 ديدگاه)

      شرکت هایی که دیاگ میفروشن بعضی هاشون دارند ، نام ببرم ممکنه کامنت منتشر نشه.
      ولی بعضی میگن به همه ایسیو ها کانکت نمیشه و فقط یه سری از ماشینا رو پوشش میده و این حرفا .
      تا الان نتونستم کسی رو پیدا کنم که تجربه کارکردن با این مدل رو داشته باشه و به نقاط قوت و ضعف پی برده باشه.ا کثرا میدن بیرون براشون چک میکنن در حالی که ممکنه طرف اصلا در کار با دیاگ تسلط نداشته باشه!!!

  4. aston martin

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    توی مورد اول… خب چرا کارخونه بصورت پیش فرض نمیزاره یه همچین قطعه ای رو؟خیلی احمقانست که اگر واقعا لازمه نذاردش ..خب پولشو ا مشتری بگیره ولی نصب کنه

  5. ماتهويس(ماتئوس)

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (695 ديدگاه)

    و این که گاز ندیم ?

  6. حیدری

    ۲۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    obdفروشی نیست وکانکشن اتصال دیاگ است که معمولا زیر فرمون سمت چپ است.ضمنا من یکعدد دستگاه قرائت اطلاعات خریدم و چند تا عدد مثل دور موتور،زاویه دریچه گاز،حرارت اب،مصرف سوخت …است که خیلی بدرد ادم نمیخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا