در دنیایی که کراس اوورها با هر نوع اندازهای به سرعت در حال کنار زدن سدان ها و مینی ون هستند، ناگزیر به خداحافظی با خودروهای “مرسوم” خواهیم بود. ما حتی به نیمه سال ۲۰۲۰ نرسیدهایم و خودروسازان اعلام کردهاند این ۱۲ خودرو را از بازار حذف خواهند کرد تا در برخی موارد ظرفیت تولید برای عرضه شاسی بلندها و پیکاپ ها باز شود.
در ادامه شما را با ۱۲ خودروی شاخصی که دیگر مهمان جادهها نخواهند بود آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.
- آکورا RLX
آکورا سال پیش تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه از RLX را به فروش رساند بنابراین دانستن اینکه چرا ژاپنیها تصمیم گرفتهاند این سدان کلاس E را بازنشسته کنند خیلی سخت نیست. برخلاف TLX 2021 جدید، RLX دارای معماری دیفرانسیل جلو بوده و ظاهر آن نیز در میان خریداران خودروهای لوکس طرفداری نداشته است.
مدل هیبریدی RLX دارای قدرت ۳۷۷ اسبی و سیستم چهار چرخ محرک استاندارد بوده اما فاقد آن هندلینگ تیز اکثر محصولات لوکس و مدرن میباشد. امیدواریم آکورا طی سالهای آینده جایگزین جذاب RLX را تولید کند.
- آلفارومئو 4C
نسخه سقف سخت این خودرو سال پیش بازنشسته شد و حالا نوبت به نمونه اسپایدر رسیده است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری 4C در میانه خودرو قرار گرفته و باعث ایجاد تجربه لذت بخشی شده است؛ اما خب آلفارومئو هماکنون به کمپانیای با محصولات دوستدار خانوادهها تبدیل شده و مدلهای جیولیا و استلویو را عرضه میکند. دیگر فضایی برای تولید یک خودروی اسپورت که سال پیش فقط به خانه ۱۴۴ آمریکایی راه یافته وجود ندارد. ایتالیاییها با معرفی نسخه سفارشی ایتالیا وداعی تلخ با 4C اسپایدار خواهند داشت.
- ب ام و i8
ب ام و i8 کوپه و رودستر امسال محو میشوند. این خودروی پلاگین هیبریدی جزو اولین محصولات الکتریکی شده ب ام و در عصر جدید بوده اما در i8 شاهد طراحی فوقالعاده با پرفورمنسی عالی هستیم. این خودرو همانند دیگر پلاگین هیبریدیها سبز نیست اما یک خودروی معنوی برای زیربرند i بوده است. شایعاتی درباره تولید جایگزین این خودرو با الهام از کانسپت ویژن M Next به گوش رسیده اما چیزی تائید نشده است.
- بیوک رگال
بیوک در سالهای گذشته خودروهای قابلاحترامی تولید کرده که رگال یکی از آنهاست. در واقع این خودرو پرفروشترین محصول سواری بیوک در سال ۲۰۱۹ بوده اما خب کراس اوورها طرفداران بیشتری دارند. این امر جای شرمساری دارد زیرا رگال معنی دیگری برای آمریکاییها دارد.
- شورولت ایمپالا
ایمپالای فول سایز جزو شناختهشدهترین سدان های آمریکایی است که پس از سال ۲۰۲۰ دیگر تولید نخواهد شد. این خودرو طی ۲۰ سال گذشته در سبد محصولات شورولت حضور داشته و تاریخچهی تولید آن به سال ۱۹۵۸ بازمیگردد. امیدواریم این آخرین باری نباشد که حرفی از یک سدان بزرگ، جادار و راحت به میان میآید.
- شورولت سونیک
سونیک نسبت به نسلهای پیشین خود بسیار بهتر بوده اما طی هشت سالی که در بازار حضور داشته تنها یکبار فیس لیفت شده است. اگرچه سواری خودرو هنوز هم خوب است اما تحت تأثیر رقبای مدرنتر و جذابتر قرار گرفته است؛ و به این مورد باید جنگ همیشگی سونیک و کراس اوور محبوب تراکس را اضافه کنیم که جایی برای عرضاندام این خودرو باقی نمیگذارد. شورولت احتمالاً جایگزینی برای سونیک نخواهد داشت و بجای آن برای تریل بلیزر زیر ۲۰ هزار دلاری بازاریابی خواهد کرد.
- داج گرند کاروان
خود داج اعتراف کرده شما نمیتوانید این خودرو را در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا بخرید زیرا گرند کاروان نتوانسته از عهده برخی استانداردهای آلایندگی برآید. این خودرو چندین سال است که در بازار حضور داشته اما خب هماکنون کرایسلر گزینههای دیگری همچون پاسیفیکا و وویاگر را ارائه میکند. زمان آن رسیده که گرند کاروان غزل خداحافظی را بخواند.
- فورد فیوژن
بخش اعظم سدان ها و هاچبک های فورد سال پیش بازنشسته شدهاند که از جمله آنها میتوان به فیستا، فوکوس و تاروس اشاره کرد. فیوژن میان سایز نیز سال بعد دیده نخواهد شد و بنابراین فورد خریداران سدان ها را به سمت اسکیپ یا اکسپلورر هدایت خواهد کرد. این خودرو طراحی مشابه استون مارتین و برخی قوای محرکه جذابی را ارائه میکند اما خب به اندازه کافی خریدار نداشته است.
- لکسس GS
GS در میانه سبد محصولات سدان های لکسس قرار میگیرد اما بهزودی بازنشسته خواهد شد. این خودرو هندلینگ سورپرایز کننده و شاسیبلند متوازنی داشته اما طراحی بدنه و کابین آن از مد افتاده است. لکسس بجای بازطراحی GS و عرضه نسل جدید روی خودروهای پرفروشتری همچون RX و ES تمرکز خواهد کرد. البته طرفداران سدان های لوکس ژاپنی نباید نگران باشند زیرا نسل جدید IS در راه است.
- لینکلن MKZ
بدون هرگونه تعجبی سرنوشت MKZ با فیوژن که از پلتفرم مشترکی سود میبرند یکسان است. این سدان لوکس و میان سایز نتوانسته در برابر مدلهایی همچون آوالون و ES عرضاندام کند. این خودرو از پیشرانه ۳ لیتری توئین توربو و سیستم چهار چرخ محرک سود برده اما همانند رقبای دیگر، MKZ قافیه را به برادر قدبلند خود یعنی کراس اوور کورسیر باخته است.
- مرسدس بنز SL
SL افسانهای پس از مدل سال ۲۰۲۰ بازنشسته خواهد شد اما نترسید زیرا نسل جدید آن با وقفهای کوتاه از راه خواهد رسید. ظاهراً SL جدید دارای طراحی کابین ۲+۲ خواهد بود. احتمالاً این خودرو در تریم های SL 43، SL 53، SL 55، SL 63 و SL 73 عرضه خواهد شد و نسخههای پلاگین هیبریدی آن نیز در دسترس خواهد بود.
- مرسدس بنز SLC
پس از حضور بیش از ۲۰ ساله در خط تولید، جایگزین SLK به پایان خط رسیده است. پایان راه این خودرو با معرفی نسخه فاینال ادیشن ۲۰۲۰ اعلام شد. این خودرو دارای رنگ بدنه زرد است. SLK و SLC جزو اولین محصولات نسبتاً خوش قیمت مرسدس طی سالهای اخیر بودند.
جواد خطر
۱۶ خرداد ۱۳۹۹حالا من کاری بِ این دَتا ماشین کِ پدال گفتِ ندارم ولی کُلن اکثر خودروسازای جهان مثِ اروپاییاهو آمریکاییاهو کره اییا یه ماشین طراحی میکنن بعدِ چار پنج سال یِ فیس لیفت میکونَن نسل قبلی بازنشِس میشه میره پی کارش ولی تو ایرانخودروهو ساییپا انقَدْ از یِ ماشین طی سالیان متمادی تولید میکونَن که دیگه خودِ اون ماشینِ گریه میکونِ التماس میکونِ میگِ توروخدا منو بازنشِس کنین ولی آقایون ول کُون نیسَنو همچنون به تولیدش ادامه میدن
ایمان جباری
۱۶ خرداد ۱۳۹۹نظرات خوبی میدی ولی سبک نوشتن شما باعث میشه دیسلایک 👎 زیاد بخوری
جواد خطر
۱۶ خرداد ۱۳۹۹داداش طرز نوشتارم اینجوریاس دیگه چکار کنم
مهدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۹سبک نوشتارت جوریه ادم دو تا کلمه اول میخواد بخونه حوصلش سر میره دیس میزنه میره کامنت بعدی
جواد خطر
۱۷ خرداد ۱۳۹۹@مهدی
نمیدونم چرا بَضی آدما هَمَش شکایت میکونَن؟ اَزین آدمایی کِ هَمَش میگن چرا این اونطوریِهو چرا اون اینجوریِ؟یا بَضیا هَمَش از گذشتَشون شکایت میکونَن کِ هَمَش تقصیر اینو اونِ!!! انگار غُر زدن بِشون آرامش میدِ!! بِ اینجور آدما میگن غُرغُرو و بایِسی بدونی کِ غُر زدن رفتار دُرُسی نیسِش چون اَکثَرَن مردم در جواب اینجور آدما میگن : اَه چِقدْ غُر میزنی !!؟؟…… خلاصه این کِ ظاهرو باطن من همینم که هَسَم خوشِت میات بُوخون خوشِت نمیات نَخون
NAVID۰۰۹۸
۱۶ خرداد ۱۳۹۹?♂️?♂️?♂️?
شما فکر کن برای کسی که کارگره و درآمدش ماهی ۱/۵ تا ۲ میلیون تومنه در شرایط ایدهآلش !
خونه نداره و مستاجره ، تازه اگر تهران هم نباشه و در شهرهای دیگر باشه که خانههای داغون مهر که بیرون شهر و نزدیک روستاهاست حدوداً رهن ۳۰ میلیون با ماهی ۵۰۰ اجاره بده !
دو تا بچه مُحصل داره ، هزینه آب برق گاز ( تلفن و اینترنتو ولش کن ) و هزینههای جاری و کمرشکن دیگر در زندگی (( تازه گیریم بیمار هم نشوند )) . !
خریدن یک عدد پراید داغون صفر کیلومتر ۷۰ میلیونی براش رویا ، دست نیافتنی و جوک خنده داره .
بعد تو سخنرانیها بیای از مقاومت اقتصادی ، پیری جمعیت و فرزند آوری صحبت کنیم ، اصلاً برای چنین انسانهای شریفی که زیاد هم هستند و من مهندس برق با مدرک فوق لیسانس دیدم از نزدیک حقوق بگیر با دو بچه و حالا در حاشیه سکونت داره بدون خودرو ، چه میشه کرد ، چه میشه گفت .
جداً نمیدونم تا کجا میخواد پیش بره اقتصاد فلج ایران .
این مقاله را که خوندم ناخداگاهم رفت به وضعیت خودرویی ایران و بازنشستههای خودرویی این مقاله .
اینو گفتم که بگم معذرت میخوام از دوستانی که در ماههای گذشته تاختم به کسانی که توروخدا خودرو نخرید تا ارزان شود و یکی از دوستان به من توهین کردن که ناراحت شدم اما امروز درکش میکنم و میخواهم بگویم من را ببخشید اگر کامنتم جنبه حق به جانب داشته .
جواد خطر
۱۷ خرداد ۱۳۹۹@NAVID0098
آره نوید منم تا همین یِ سالو نیم پیش 50 میلیون داشتم پیشِ خودم گفتم بجای این کِ ماشین بخرم استِلاک داشتِ باشِ بزارم بانک ولی حسابی اشتِب زدم چون حالا با این پول توسَریَم بِ آدم نمیزنن چِ برسِ بِ این کِ بِت ماشین بدن!!!
Farzad
۱۶ خرداد ۱۳۹۹جواد جان میرسم به کامنت هات ، رو خوانیم مثل کلاس اولی ها میشه !
سعید(تهران)
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ایشون قبلا برای بنده روشن کردن که سبکشون به خودشون مربوطه!
اینجا هم احتمالا یه محیط فرهنگی نیست و ایشون حق دارن!
جواد خطر
۱۷ خرداد ۱۳۹۹@سعید(تهران)
یکی از نشونِ های فرهنگی که جنابعالی ادعاشو داری اینِ کِ دیگرونو راحت قضاوت نَکونیمو به حریم خصوصی دیگرون احترام بزاریمو از دخالت بیجا تو زندگی دیگرون اجتناب کُونیم …….میدونی چیه سعید؟؟ سَرِت تو کار خودت باشه فقط یِ جملِ یِ کوتا نیس یِ سبک زندگییِ
فورد
۱۶ خرداد ۱۳۹۹و تنها پراید هست که میماند
ولی واقعا حیفن لیکلن و بنز ایمپال رو کدومو بگم
آرمان
۱۶ خرداد ۱۳۹۹بنظرم تنها ماشینی که حیفه بی ام و i8 هستش
بنظرم هنوزم طراحیش چند سال از ماشین های دیگه جلوتره و خیلی وقت داشت تا بازنشستگیش
محمد
۱۶ خرداد ۱۳۹۹ولی هنوزم تو کشور ما تهدید هم میکنن اگه قیمت پراید گرونتر بشه تولید دوباره میکنن
♤Angus_812♤
۱۶ خرداد ۱۳۹۹نهههههه
SL باید دو نفره باقی بمونه (رودستر) ۲+۲ بشه از سلفش خیلی فاصله میگیره
حمید
۱۶ خرداد ۱۳۹۹ببینید این خودروها با اون عظمت و تکنولوژی دیگ دارن بازنشسته میشن …!!!ولی ما دست از خودروهای ۳۰-۴۰ سال پیش لگن ساز ها دست بر نمیداریم !!!
۶ میلیون ثبت نام خرید ….اَلی بَرکت اله..
Farzad
۱۶ خرداد ۱۳۹۹آلفا 4c , این بچه ی ایتالیایی خیییلی حیفه ☹
جواد خطر
۱۷ خرداد ۱۳۹۹@Farzad
تو نمایشگا نمایندگیِ آلفا تو همین تِرون خودمون یِ قرمزشو دیدم مِث عروسک بود….آلفا تو همِ مرکز استانا نمایندگی دارِ کِ تو ایران بِ شرکت وارد کونَندِهو نمایندگیاش میگن آلفا موتور
XLE
۱۷ خرداد ۱۳۹۹جواد خدا وکیلی ۱۰۰ میدم دیگه کامنت نذار بابا سرویسمون کردی یا مثل آدم بنویس یا ننویس این داستانایی که میگی رو بالاخره ماهم باید بتونیم بخونیم بخندیم اگه برا خودت اینطوری مینویسی پس کامنت نذار
مهدی
۱۷ خرداد ۱۳۹۹بخندیم خوب امدی ????????
Malt hill
۱۶ خرداد ۱۳۹۹?
MASIHA
۱۶ خرداد ۱۳۹۹4c
i8
sl
بابا تازه داشتیم حال میکردیماااااااااا
اه
عجب
آریا ماشین
۱۶ خرداد ۱۳۹۹آلفا ? لکسوس ? لینکلن ? مرسدس sl اخه ۴ صندلی؟
بابا slc دیگه چرا??? تازه s کلاس کوپه و کابرلیوت هم بهش اضافه کنین
iman
۱۶ خرداد ۱۳۹۹ماشینای زیادی تولید میشن نسل جدیدشون میاد و بازنشسته میشن و ما همچنان در حسرت از نزدیک دیدنشون و گرفتن یه عکس کنارشون
سورنا
۱۶ خرداد ۱۳۹۹من هنوز تو کف تولید نشدن i8 موندم :(
واقعا چرا اخه :(
Saeed
۱۶ خرداد ۱۳۹۹آلفا رومئو4C و شوی ایمپالا خیلی حیف شدن?
سیاوش
۱۷ خرداد ۱۳۹۹هر کدوم از این خودرو ها میومد ایران حداقل تا 50 سال دیگه میتونست تو خط تولید ما قرار بگیره
نوید جهرمی
۱۷ خرداد ۱۳۹۹بازار هم بی رحمه، هم هوشمند. با وجودی که گزینه های خوبی هستند، اما باید در اوج خداحافظی میکردند. مثل اس ال. به هر حال دیر یا زود با الکتریکی شدن خودروها، تغییرات بیشتری رو شاهد خواهیم بود و تعداد بیشتری از ماشین هایی ک دوست داریم خداحافظی میکنن.
ارشیاsvj
۱۷ خرداد ۱۳۹۹خدا نسل هر چی کراس اوور رو زمین هستو منقرض کنه???
آریا ماشین
۱۷ خرداد ۱۳۹۹از یه طرف میام از کراس اوور ها بد بگم ، باز میفهمم همینا پورشه و آستون و غیره رو نجات دادن☹